Therese Johaug klar for comeback etter dopingskandalen

Load
16.11.2018 kl 12:24 3501

Jeg registrerer at brorparten av det norsk folk kjøper historien om at den berømte leppekremen Clostebol var grunnen til at hun testet positivt på anabole steroider.

Hvor mange her syntes denne historien er troverdig?

Johaug skulle den skjebnesvangere sommeren trene seg opp til de korte og raskere sprintdistansene, noe hun ikke var like god på som de lengre distansene.
Der trenger utøverene raskere og mer eksplosive muskler, så treningsprogrammet måtte legges om og muskler måtte bygges raskt.
Det var plutselig mest penger i sprintdistansene, da de er mer publikumsvennlige og sponsorene ville ha utøvere der, fremfor de mer utdaterte og gammeldags langdistanseløpene.

Kan det være slik at hun måtte komme opp med en plausibel forklaring på hvorfor hun hadde steroider i blodet og at denne leppekremen ble en reddningsbøye, som hindret at hun ble strippet for all troverdighet og ikke minst reddet hennes karriere og inntektsgrunnlag?

Jeg syntes det er veldig mye som skurrer i historien Johaug presenterte, at verken den proffe landslagslegen eller Johaug selv, ikke skulle ha sett at de sto DOPING med store bokstaver på pakkningen er en ting, alt fusset med lange telefonsamtaler frem og tilbake mellom legen og Johaug før og etter dopingtesten en annen.
Lukter ikke dette mer enn bare litt svidd?

Ja hun ble dømt for doping, men slapp likevel ganske billig unna.
Alberto Contador testet positivt på samme stoff som Johaug og fikk også to år utestengelse, Johaug hadde 260-ganger så høy konsentrasjon av stoffet i sin prøve som Contador.

Er vi nordmenn så naive at vi tror det bare er de andre som doper seg?
Eller er hun virkelig uskyldig og har bare vært max uheldig?

Redigert 20.01.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2018 kl 12:32 3494

Smått med de menneskene som starter på nytt rundt et menneske som har sonet sin dom.
Få deg et liv!
Load
16.11.2018 kl 13:45 3449

Ja, hun har sonet sin dom, det var ikke spørsmålet.
Var historien om leppekremen sann, eller var den et cover-up, det var spørsmålet.
Det må da være legitimt å spørre om, selv om dommen er sonet.
Slettet bruker
16.11.2018 kl 14:00 3432

«Var historien om leppekremen sann, eller var den et cover-up, det var spørsmålet.»
Hvordan i all verden skal noen av oss her inne kunne svare på det?
Du søker bare nye spekulasjoner rundt et menneske som fikk en dom, har sonet sin dom og er tilbake som den fantastisk skiløper`n hun er.
Hvis du har blitt avvist eller har et privat oppgjør så ta det opp med henne privat. Ikke synk ned på nivået til de som skal øke opplaget på salg av et ukeblad.
Dette var det siste fra min side, min anbefaling er du tar det samme valget.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 10:44 3241

Media skapte et inntrykk av at Johaug ble villedet og at legen er synderen. Noe annet kunne ødelagt hele skisporten med store økonomiske følger.
Selvfølgelig var hun dopet. Enhver tenkende person vet det. Derfor ble hun og dømt.
NRK har hauset hennes person og fremstilt henne som uskyldigheten selv både før og etter dommen. Det er sterkt kritikkverdig
Når NRK omtaler utlendinger som doper seg er tonen en ganske annen.
Fjellgutten
02.12.2018 kl 11:13 3207

Det er mulig jeg er en av de naive, og tror egentlig ikke hun var dopet. MEN måten hun fremsto på under første pressekonferansen etter avsløringen, var under en enhver kritikk. Gråtende og pekende på legen, selv om hun viste at det juridiske var 100 % klart og objektivt sett er det ALLTID utøveren som har ansvaret for hva de får i seg, gjorde at jeg mistet all respekt for denne utøveren. Merk at de i sluforbundets regi var kurset i nettopp dette poenget, utøveren har ansvaret uansett. Slik må det være, ellers kunne alle dopere uansett idrett kjøpe seg fri, ved å betale en lege klekkelig for å ta ansvaret.

Tenk hvilken standing Johaug kunne hatt i det norske folk om hun på pressekonferansen hadde stått opp og sagt at hun ihht de internasjonale dopingreglene hadde ansvaret, hun og hun alene. Isteden for å fremstå som en sutrende unge som alle skulle synes synd på. I det siste lykkes hun i en viss grad , desverre.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 15:32 3144

Ganske enig.. Syns det var noe rart med hele affæren. Både hun og legen kan vel ikke ha unngått å se varsel -trekanten? Men en kan vel på en måte forstå at det i en stresset treningshverdag går an å ikke tenke helt klart.
I hennes alder stolte jeg også på leger, men har etter hvert blitt skeptisk., Prøver en å diskutere eller å komme med innspill i møte med en (kvinnelig)lege har jeg erfart at mange blir helt hysteriske. Noen mannlige også for den del. Skulle nesten tro de mener de er overnaturlige ved å ha kreket seg gjennom en legeutdannelse
Johaug har heldigvis i etterkant kommet til den erkjennelse at det v a r hun som hadde det endelige ansvaret
Slettet bruker
03.12.2018 kl 08:37 3029

Jeg er enig med Load her. Tuben med clostebol brukte man ETTERPÅ som livbøye. Man får ikke sånne dopingverdier gjennom å smøre litt salve på leppa. Dette tok vi opp når dette sto på.
Det norske folk liker ikke at skiutøvere doper seg. Vi er strenge der. Langrenn har også blitt vel mye sirkus av kommersielle grunner. Dette liker vi heller ikke noe særlig. Dommen var litt rar, fordi den la liksom til grunn at dopverdien stammer fra salven. Det er jo et falsk dopingregime også. Om Johaug skulle tas så mye
i forhold til andre ? Her vet jeg ikke. Uansett så liker vi ikke at løpere doper seg. Norske løpere må holde seg rene. Vi er veldig strenge der. Ingen norske
utøvere må heretter dope seg. Hold dere rene !
Load
03.12.2018 kl 09:45 2984

wwbwb

Jeg diskuterer det jeg ønsker, uavhengig av hva du måtte syntes og mene.
Og nei, jeg har ikke blitt avvist eller har noe privat oppgjør med Johaug, jeg har faktisk alltid likt henne veldig godt.
Jeg kjøper bare ikke den syltynne røverhistorien hun serverte da han ble tatt og i motsetning til veldig mange nordmenn, så tror jeg ikke våre utøvere er så skinnhellige når det kommer til doping.
Vi nordmenn er flinke til å rakke ned på andre lands utøvere når de blir tatt og overraskende mange lever i den tro at "vi" er så mye bedre.
Jeg føler meg ganske sikker på at Frk.Johaug tok en kalkulert risko, ble tatt med buksa nede og prøvde desperat å dekke over skandalen med den etterhvert så berømte leppekremen.
Om du ikke deler min oppfattning av saken, så ikke fortvil, du er i godt selskap, da nordmenn flest tydeligvis kjøper historien, men jeg tror altså noe annet.
Nordmenn ønsker å tro at våre utøvere er rene, det er bare de andre som doper seg, ikke vi, der har vi store skylapper som hindrer sidesyn.
Jeg tror det er mange norske utøvere som har dopet seg oppgjennom tidene, uten at de har blitt tatt.

Var du f.eks like "raus" da Justyna Kowalczyk gikk i dopingfella og ønsket du henne hjertelig velkommen tilbake etter endt straff?
Jeg tror ikke det og det var nok ikke så mange andre som var heller, for hun var helt klart en juksemaker i de fleste nordmenns øyne.

Når det er sagt, så ønsker jeg Johaug lykke til videre i karrieren og jeg føler meg trygg på at hun er tilbake i en form bedre enn vi noen gang har sett henne.
Fluefiskeren
03.12.2018 kl 11:33 2950

Kun en fornuftig mann her ser jeg. Skal man absolutt sette frem konspirasjonteorier er vel den mest sannsynlige at noen var lei Norges dominans og ville ha Johaug fjernet før VM og OL. Straffen står på ingen måte i stil til handlingen. Alle fornuftige mennesker vet jo det. Bortsett fra de som hater alt som er norskt og lever etter janteloven.

Dere burde skamme dere!
Redigert 03.12.2018 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2018 kl 14:54 2910

Jeg heier heller på frk.Østberg fremfor Johaug for å si det sånn. Du kan nesten se det i øynene på Johaug at det er noe hun ikke har fortalt. Men jeg liker Østberg, ei veldig sympatisk jente.
Slettet bruker
03.12.2018 kl 14:57 2908

Fluefiskeren

Hadde det vært Kowalzyk som ble tatt med dette, hadde du da kjøpt historien om denne leppekremen? Mange naive nordmenn som ikke tror nordmenn doper seg.
Jonny59
03.12.2018 kl 15:03 2902

Heier heller på Østberg, Haga;-)
Domus
03.12.2018 kl 15:12 2893

Man kan spekulere i det vide og brede uten at det hjelper.
Om verdiene i Johaugs blod stammer fra leppesalve eller annet er det kun et fåtall som vet noe om.

Spørsmålene man kan stille seg er : stemmer konsentrasjon i blodet overens med hva en salve kan gi?
Var konsentrasjonen i blodet til Johaug forenlig med et forsøk på faktisk doping?
Forklaringen ble godtatt som sannferdig av dopingorganene. Ville de gjort det ved feilaktige verdier sett opp mot forklaringen til Johaug?
AksjeRik
03.12.2018 kl 15:15 2884


Jeg tror Johaug er uskyldig. Det går ikke ann å fake slik som hun reagerte. Det virker oppriktig på meg og det burde det på andre også.

Det hele er troverdig.
Fluefiskeren
03.12.2018 kl 15:20 2876

Kalle Q

Selvsagt hadde jeg gjort det. Hun er jo tatt i doping, men saken var ikke opplagt da hun slapp å sone. Har da ikke noe imot henne. Fra Wicki

«Under VM i 2005 i Oberstdorf kom hun på fjerdeplass på 30 km klassisk, men ble diskvalifisert etter å ha avlagt positiv dopingprøve etter en tidligere konkurranse. I prøvene ble det funnet deksametason som er et syntetisk glukokortikoid. Hun ble utestengt i to år, men utestengelsen ble senere opphevet av Den internasjonale voldgiftsretten for sport slik at hun fikk lov å konkurrere under OL i 2006 i Torino.»

Det tydeligvis ikke noen likhet her. Norge skal tas. Koste hva det kste vil.
Redigert 03.12.2018 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2018 kl 21:04 2799

Ja, jeg er klar over at hun har en dom. Har aldri hatt sansen for dama jeg, men vi må ikke gå rundt å tro at ingen nordmenn bevisst doper seg. Skal ikke påstå at Johaug bevisst har gjort det, men saken er i beste fall klønete og ansvarsløst. Derfor klarer jeg ikke heie på verken henne eller Sundby på grunn av disse sakene. Det er mer enn nok av utøvere som er helt rene og som jeg heller ser øverst på seierspallen. Eksempelvis Østberg, Weng, Jacobsen, Haga, Iversen, Tønset , Røthe og Northug. Dessuten liker jeg skiløpere som har litt humor og ikke de som har karisma som ett vissent juletre
Slettet bruker
04.12.2018 kl 00:35 2726

Saken er jo at det er bare penger det handler om i dag og da er veien kort til doping. Hvem hadde ikke prøvd?
Harald Grønningen, Ellefsæter, Eggen & co var mine helter.
Idag ser løperne ut som reklameplaketer som løper med eller uten et eller annet legemiddel i kroppen.
Og så er jo alle løperne på astmamedisin.. juksemakere vil de dleste si.
Slik blir interessen laber.
Slettet bruker
04.12.2018 kl 15:23 2599

Kom ikke og fortell meg at endel av dine såkalte helter og de andre som konkurrerte på den tiden ikke brukte legemidler. Det var bare ikke dopingtester den gangen. Det var nok mye mer av det faktisk på 60 og 70 tallet enn det er nå.
Fluefiskeren
04.12.2018 kl 15:32 2589

Lako

Liten interesse for langren?. Du vet vel at det er Norges mest populære tv- idrett? Langt foran f.eks. fotball
Redigert 04.12.2018 kl 15:33 Du må logge inn for å svare