💰 FRO - Kursmål 350,- 💰

Gulltider
FRO 02.02.2023 kl 10:44 258811

Tror aksjen kan gå i 350 kroner
Clarksons Securities venter solide resultater fra Frontline og holder muligheten åpen for at aksjekursen kan nå 350 kroner om et år eller to.
Redigert 15.03.2023 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.05.2023 kl 13:15 8845

Joda. Fint med utbytter. Bare man ikke betaler overpris for dem..
ibyx
08.05.2023 kl 13:05 8773

Kjøpt en "lyttepost" idag. Regner med den skal ned mot 140 før den snur. Kan falle mer også vha traderpisk og shorting!
Hellboy
08.05.2023 kl 13:02 8719

Håper da den skal videre ned ;) Kommer en del større utbytter ramlende inn fra onsdag og fremover. Blant de aksjene jeg har planer om å akkumulere er FRO. Så jo mer den faller, jo flere aksjer får jeg :D
ibyx
08.05.2023 kl 12:58 8692

Er ganske sikker på at denne skal lengre ned. Blir som alltid vanskelig å treffe bunn. Skipsmangelen er fortsatt reell framover, men blir kanskje noe mer overraskende kompensert for av den voksende "gråflåten"?
Jefferies Omar Nokia har også nedgradert fra kjøp til hold 22>17. Er gjerne derfor det er litt mer fart på nedturen her enn i OET og Hafnia idag.
https://www.benzinga.com/news/23/05/32258676/jefferies-downgrades-frontline-to-hold-lowers-price-target-to-17

Blir stadig lengre opp til 350...
Får litt deja vu på oljaejallamålene fra ifjor vår...
Redigert 08.05.2023 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Tricky
08.05.2023 kl 12:45 8732

Jep på tide å kjøpe. Kan selvføgelig gå mer ned, men å ramme bunn å top lykkes aldrig for meg uansett.
hans
08.05.2023 kl 11:54 8876

Etter alle skyhøye kursmål satt av proff analytikere og når en ser den siste tidens korreksjon,så må jeg tenke på noe Spetalen sa en gang...hadde jeg hørt og fulgt disse analytikere anbefalinger så hadde jeg vært konkurs...
ibyx
08.05.2023 kl 11:04 8732

Det er jo bra med gevinstsirkingssignaler her etterhvert. Euforien over kapasitetsmangelen har avtatt og blitt avløst av "sesongpessimisme".
Korreksjonen er allerede ganske betydelig. Spørsmålet er hvor mye kraft det er igjen før den annonserte VLCC mangelen begynner å virke...?
Og nå har jo også clean fått seg en knekk. men fx Hafnia holder seg noe bedre likevel. Fallet er tross alt mindre enn for VLCC og Suez. Hittil.
ibyx
08.05.2023 kl 09:41 8934

But Notka lowered his Q3 VLCC spot rate forecast from $50K/day to $30K and Q4 VLCC forecast from $50K/day from $40K; the company's earnings breakeven is $26K/day.

Dette er vel generelle forventninger og gjelder ikke bare DHT?

https://seekingalpha.com/news/3965797-dht-drops-sharply-after-q1-miss-jefferies-downgrade
Redigert 08.05.2023 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Mollen
06.05.2023 kl 07:17 8633

Huff, ja det spekuleres i flere kutt fra Opec for å støtte opp under oljeprisen. Håper det ikke skjer…
Flipper
05.05.2023 kl 16:17 8907

Good news for shipowners as VLCC Inter-Atlantic trade remains strong

It’s clear that trading patterns for VLCCs have changed significantly over the last 12 months. European oil markets have seen a clear shift away from Russian crude since the start of the Russia-Ukraine conflict.

Official sanctions by the EU on Russian crude in place today mean that we now see virtually no Russian crude flowing into Europe and other Western economies. In June 2022, the EU Council adopted a sixth package of sanctions that, amongst others, prohibited the purchase, import or transfer of seaborne crude oil and certain petroleum products from Russia into the EU. The restrictions applied from 5 December 2022 for crude oil and from 5 February 2023 for refined petroleum products.

Europe has therefore had to find alternative crude supplies from other sources. We have seen Europe increase its imports from the Middle East, as well as Atlantic based oil suppliers including West Africa, the US and South America.

Smaller tankers have traditionally serviced the routes from these Atlantic basin suppliers to Europe, but in 2022 we saw a marked increase in the use of VLCCs. There were 28 VLCC loadings destined for Europe in August alone. This compares to just 1-4 monthly liftings prior to restrictions on Russian barrels.

Several market factors have aided this development. Firstly, we have simply seen more seaborne oil imports into Europe as Russia’s pipeline network and short haul shuttle shipments were no longer an option.

Graphs and more

https://www.hellenicshippingnews.com/good-news-for-shipowners-as-vlcc-inter-atlantic-trade-remains-strong/
Leotwin
05.05.2023 kl 09:24 8626

Jeg peker på faktorer som vil påvirke neste 1-3 mnd. Det kan gå opp, det kan gå ned. Men sjelden man får kjøpt Fro til særlig stor rabatt til NAV. At kursen er høyere i november enn i dag er jeg temmelig sikker på. Men hvem vet😅
ibyx
05.05.2023 kl 09:11 8501

Til slutt blir liksom litt feil. Det blir ruglete. Men du tenker kanskje på hvem som har gjort de best timede kjøp og salg til slutt?
Det er jo lett å se at dette markedet ikke tenker særlig langsiktig...
Ikke dermed sagt at den som sitter stille med dagens inngangskurs er i pluss i november...
:-)
Leotwin
05.05.2023 kl 08:57 8493

Utsikter til bra Q1, og god guiding for Q2. Samt liten flåtevekst neste 2-3 år. Bull.

Makrouro (resesjonsfrykt, bankkrise), og fare for nytt OPEC-kutt. Bear.

Så går vi se hva som vinner til slutt😉
ibyx
04.05.2023 kl 22:15 8733

14.74 (157,60 NOK) Ikke verst! Relativt og kanskje overraskende lite kursutslag idag. Ikke minst liten smitteeffekt fra DHT kjøret...
Heller ikke peer Euronav gjorde det så verst. Kun ned 1,64%
Men det er gjerne ikke store utsikter for kraftig oppgang ennå heller?
Kom mai du skjønne milde..
:-)
Flipper
04.05.2023 kl 21:17 5362

Mange ( ghost ships ) har gjentatte ganger skiftet flagg ( stater ).
Redigert 04.05.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
ibyx
04.05.2023 kl 19:50 5287

Afra og Suez henter seg inn. LR2 holder seg. Litt opp.
Men VLCC er sorgen på dagens spotindex.
33.700 ned fra 39.900 igår
kodenavn
04.05.2023 kl 19:16 5349

Skipene er bestilt på Dalian i Kina, levering 2026. Verftene i Japan og Korea er enda fullere enn Kina
Så ordreboken skal forbli liten de neste 3 år uansett.
Så det blir nok 3 hyggelige år ratemessig og kursmessig.
ibyx
04.05.2023 kl 17:40 5523

Ikke "fundamentalt", men hvis det går virkelig galt.. Som jallakjøret mot DHT. Forventer at den kommer opp igjen en god el ganske raskt. Kan være en pekepinn.
Det snakkes om at den ble handlet med stor rabatt nå.
Pareto om DHT her. Hvor mye er dårligere en for FRO, og hvor mye dårligere?

https://twitter.com/ed_fin/status/1654127599994691584
https://www.marketwatch.com/investing/stock/dht?
Leotwin
04.05.2023 kl 17:20 5568

Mer bekymret for makrouro enn at Fro skal skuffe på res. Tankaksjer er notorisk volatile, så ikke godt å si hvor det snur. Men du har altså flyttet kjøp fra lav 150-tall til 130?
ibyx
04.05.2023 kl 17:14 5535

Utifra kommentarer på twitter/DHT har jeg ikke inntrykk av dette var *så* ille...
Men markedet liker gjerne å "ta gevinst" for tiden.. Det er åpenbart voldsom kraft i "skuffelse"
Vi får håpe det ikke skal herjes like ille med FRO.
Sjokkåpningen var vel ca 15% ned. Ville ha sendt FRO ned rundt til 135 tilsvarende. Helt villl reaksjon "over there".
Leotwin
04.05.2023 kl 16:58 5552

Ikke ex før 17. mai. Er nok resultatet som skuffet (de har en del båter på tc) + makrouro
ibyx
04.05.2023 kl 16:55 5555

Ok. Et marked som ikke vil prise inn manko på skip på mellomlang sikt klarer gjerne samtidig å prise inn denne bestillingen som prissvekkende..
Det er et enormt fokus på gevinstsikring og nedsalg nå...
Jeg ser ikke bort ifra at kursen skal ned til 130 innen sommeren er over for så å stige igjen.
For hva er det med peer DHT idag? Startet i kjelleren og sitter på trinn 2 i kjellertrappa nå. Minus 10%...
hans
04.05.2023 kl 16:03 5689

Handelsmønsteret i FRO oppleves nå bare som dumt...
ibyx
04.05.2023 kl 15:47 5652

DHT tryner på NYSE. Går den ex?
ibyx
04.05.2023 kl 15:46 5623

Det måtte jo bli slik..
160 kunne ikke holde...
🤔
Leotwin
03.05.2023 kl 23:10 5929

Fordi guidingen fra DHT var så god? Husk at ratene mot slutten av Q1 var knallsterke og booking ofte skjer litt fram i tid. Så tror alle de store vil overraske med sterk spot-guiding for Q2. Q3 blir nok svakest.
ibyx
03.05.2023 kl 22:58 5918

Er så man kan lure på om det er noe "muffens" med ratemeldingene, eller at de er veldig selektive..
VLCC 39.900 idag liksom..
FRO holdt seg såvidt over 160 på NYSE
DHT noe mindre fall.Euronav noe mer.
Men Hafnia med de presumptivt minst fallende rater "dundret" ned... faktisk på stigende rater!
Leotwin
03.05.2023 kl 22:34 5958

Guiding fra DHT Q1-rapporten:

«Thus far in the second quarter of 2023, 65% of the available VLCC spot days have been booked at an average rate of $70,300 per day on a discharge-to-discharge basis.»

Ikke verst😉
ibyx
03.05.2023 kl 20:08 6132

Da krøp VLCC under 40 39.900
Heldigvis holder LR2 seg bra mens Suez nesten er nede på det halve av årsgjennomsnittet hittil..
Men det er overraskende fin støtte i kursen!
Vært helt nede i 157,86 NOK på NYSE idag da men fint over 160 igjen nå!
Flipper
03.05.2023 kl 15:01 6380

Tanker Market Resurgence Underway

Hellenic artikkel i dag

The tanker market’s long term fundamentals appear to be quite favorable, as the global orderbook is still at just 3% of the total fleet, while oil production and demand are expected to remain at healthy levels moving forward. In its latest weekly report, shipbroker Intermodal said that “with a robust US growth of 5.5%, bringing volumes to 18.8 million bpd this year, it is predicted that global oil output would increase by 1.3% to 101.7 million barrels per day in 2023. On the demand side, due to weakening economic trends, the world’s demand for oil is expected to climb by about 2 million bpd in 2023 after rising by over 2.4 million bpd in 2022. Two major factors will propel demand through the year: rising jet fuel consumption and improving Chinese demand. OECD European and North American growth would be muted this year, with volumes hitting 13.5 million bpd and 24.8 million bpd, respectively. This decline could be partially offset by an estimated growth in Chinese demand of 970,000 bpd y-o-y”.

Grafer etc.

https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-resurgence-underway/
Flipper
03.05.2023 kl 14:51 6349

Muligens Kina

Det mest interessante, dersom India ( eller var det Pakistan, husker ikke i farten ) håndhever hva de har sagt,
skip ikke eldre enn 25 år får bruke deres havner. Måtte fler følge etter.

De støtte tankskipene vil dra nytte av økende krav til USA om å erstatte russiske fat for det globale
markedet kan gjøre 2023 til året for VLCC, ifølge ny forskning fra Signal Maritime.

Skiftende handelsstrømmer har allerede gjort svært store råoljeskip til den største aktøren i USA-til-Europa
-markedet i første kvartal 2023 etter å ha ligget etter de mindre tankskipene som Aframax og Suezmax-tankere
året før.
Redigert 03.05.2023 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
ibyx
03.05.2023 kl 12:13 6381

Hva skjer? Hvorfor meldes det så få slutninger? Er ratene så mye under press at de velger å holde kortene tettere?
Siste:
Hunter (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/Korea ATA Trafigura (TCE: RV USD 50K @ 109 days / Actual USD 79K @ 76 days)
3:40 PM · Apr 27, 2023
ibyx
03.05.2023 kl 11:12 6456

Holder seg fortsatt over 160 med oljejskrell...
Noen må jo frakte den billige olja?
Leotwin
03.05.2023 kl 09:18 6593

DHT kommer med tall etter stengetid i kveld. Spent på guidingen for Q2.
cheezy
03.05.2023 kl 07:47 6783

Spørsmålene er:
-Hvor er skyggeflåten og andre gamle baljer forsikret?
-Hva skjer med forsikringspremiene for baljene hvis det kommer et par ulykker som denne.
-Hvilke restriksjoner kan kystnasjonene sette på uforsikrede skip i nærheten av kysten sin.

Hvis skyggeflåten ikke lenger kan operere i Malakkastredet, så har det mye å si.
ibyx
03.05.2023 kl 00:03 6948

Er det ikke litt sånn "fattigmanns" klondykemulighet med denne russerolja? Kreativiteten er stor for sende lugubre oljebaljer til havs. Det blir ikke bedre av at "vesten" kjøper de raffinerte produktene som er fraktet som råolje med disse i etterkant. Men slik er det altså! Det virker!
Det er effekten i denne type "Realpolitik" som nesten får meg til å le når jeg hører om kursmål på 350 i FRO fx. 200, 220 ok.
Det blir en repeat av oljejalla fra ifjor. Spesialanalytikerne får du billig. They serve a purpose... :-)
Redigert 03.05.2023 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Leotwin
02.05.2023 kl 23:29 6903

Takk for info! Dessverre må det nok flere ulykker til. Galskap at en såpass stor flåte opererer utenfor normalt kontrollregime.

Ps: vet ikke om akkurat dette skipet manglet 25-års klassing
Redigert 02.05.2023 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
cheezy
02.05.2023 kl 23:13 6872

Flere ulykker med så gamle skip, så kommer det til å bli vanskeligere å operere for skyggeflåten.

Bygget i 1997. Har den vært gjennom 25-års klassing? Jeg ser at den har skiftet klasseselskap mange ganger på grunn av mistanke om skip til skip transfer av iransk olje.
Redigert 02.05.2023 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
ibyx
02.05.2023 kl 21:13 7020

Og det er fortsatt 2 kroner over OSE = 162,80!
DEt virker rett og slett som det er god støtte på 160/61.
Redigert 02.05.2023 kl 21:14 Du må logge inn for å svare