Quebec to run out of Energy đ€ Natural gas could be the solution
https://www.boudeweel.com/post/qu%C3%A9bec-to-run-out-of-energy
To increase energy production, Québec can, of course, build new hydroelectric dams. No doubt, this will have to be part of the solution. The problem is that it takes eight to 15 years before new dams are ready for action. In the meantime, to avoid overly depending on energy sources from outside the province, Québec could also develop its natural gas reserves, which would help provide a stable power supply during the transition period. The province can increase its windmill installations and boost solar and biogas
production as well. These sources can supplement hydroelectricity production, but they are often less reliable, and the electricity they produce is short-lived and much more expensive to store. However, these technologies can still play a valuable role in a more diversified energy mix.
To increase energy production, Québec can, of course, build new hydroelectric dams. No doubt, this will have to be part of the solution. The problem is that it takes eight to 15 years before new dams are ready for action. In the meantime, to avoid overly depending on energy sources from outside the province, Québec could also develop its natural gas reserves, which would help provide a stable power supply during the transition period. The province can increase its windmill installations and boost solar and biogas
production as well. These sources can supplement hydroelectricity production, but they are often less reliable, and the electricity they produce is short-lived and much more expensive to store. However, these technologies can still play a valuable role in a more diversified energy mix.
Redigert 03.02.2023 kl 09:46
Du mÄ logge inn for Ä svare
Peter Sellers
05.06.2023 kl 09:55
5390
Slettet brukerskrev Olien mod 80 dollars i denne uke đ
@Elly, tror du da at vi fÄr en kursÞkning pga at oljen prisen stiger?
Olien mod 80 dollars i denne uke đ
Fjellbris
04.06.2023 kl 19:34
6088
Dette oppÄ eksisterende kutt som er/skal implementeres fÞrer da fremover til kutt pÄ ca 4,66 mill fat. Trolig vil oljepris fremover snart etablere seg pÄ 80-85 og til hÞsten/vinteren +/-100.
« Om dette blir vedtatt sÄ vil det nye totale produksjonskuttet fra Opec+ belÞpe seg til 4,66 millioner fat pr. dag, tilsvarende runt 4,5 prosent av global oljeetterspÞrsel». (Og kutt en mill fat ble altsÄ vedtatt).
« Om dette blir vedtatt sÄ vil det nye totale produksjonskuttet fra Opec+ belÞpe seg til 4,66 millioner fat pr. dag, tilsvarende runt 4,5 prosent av global oljeetterspÞrsel». (Og kutt en mill fat ble altsÄ vedtatt).
Redigert 04.06.2023 kl 19:48
tuja
04.06.2023 kl 19:23
6119
19:14|NTB
Saudi-Arabia kutter oljeproduksjonen med 1 million fat etter OPEC-mĂžte
Saudi-Arabia kutter oljeproduksjonen med 1 million fat per dag for Ă„ mĂžte den fallende oljeprisen. De Ăžvrige landene i OPEC+-alliansen opprettholder sine kutt.
Nyheten om reduksjonen i oljeproduksjonen kom etter at landene i alliansen mĂžtte hverandre i Wien sĂžndag.
Saudi-Arabia kutter oljeproduksjonen med 1 million fat etter OPEC-mĂžte
Saudi-Arabia kutter oljeproduksjonen med 1 million fat per dag for Ă„ mĂžte den fallende oljeprisen. De Ăžvrige landene i OPEC+-alliansen opprettholder sine kutt.
Nyheten om reduksjonen i oljeproduksjonen kom etter at landene i alliansen mĂžtte hverandre i Wien sĂžndag.
QEC is ready to take off within the next 3-4 weeks đ
MC Axel
04.06.2023 kl 18:33
6201
Saudi plans new oil cuts as part of OPEC+ deal, sources say
By Maha El Dahan, Alex Lawler and Ahmad Ghaddar
June 4, 20235:13 PM GMT+1Updated 10 min ago
https://www.reuters.com/business/energy/opec-meets-debate-production-quotas-new-cut-sources-2023-06-04/
By Maha El Dahan, Alex Lawler and Ahmad Ghaddar
June 4, 20235:13 PM GMT+1Updated 10 min ago
https://www.reuters.com/business/energy/opec-meets-debate-production-quotas-new-cut-sources-2023-06-04/
hgsd33
03.06.2023 kl 23:29
6680
tuja
03.06.2023 kl 10:36
7081
Blr spennende Ă„ se utfallet av OPEC mĂžtet i morgen:
https://www.dn.no/olje/oljeprisen/opec/opec/ravareanalytiker-bjarne-schieldrop-denne-gangen-tror-jeg-markedet-tar-feil/2-1-1460184
Schieldrop tror et kutt pÄ bÄde en halv million fat og en million fat kan vÊre aktuelt. Han Äpner ogsÄ for at Opec kan gjÞre det i to runder: bli enige om Ä kutte en halv million fat nÄ (kuttene trer i kraft i juli) og kutte ytterligere en halv million fat nÄr kartellet mÞtes pÄ sitt offisielle halvÄrsmÞte i juni.
https://www.dn.no/olje/oljeprisen/opec/opec/ravareanalytiker-bjarne-schieldrop-denne-gangen-tror-jeg-markedet-tar-feil/2-1-1460184
Schieldrop tror et kutt pÄ bÄde en halv million fat og en million fat kan vÊre aktuelt. Han Äpner ogsÄ for at Opec kan gjÞre det i to runder: bli enige om Ä kutte en halv million fat nÄ (kuttene trer i kraft i juli) og kutte ytterligere en halv million fat nÄr kartellet mÞtes pÄ sitt offisielle halvÄrsmÞte i juni.
Peter Sellers
02.06.2023 kl 20:14
7426
@Fjellbris, vi hadde ogsÄ en tilsvarende omsetning her i vÄres i Toronto med ca 158.000 aksjer og rekyl i % ift tidligere volum som ikke hadde noen som helst innvirkning for kursen til Qec pÄ OSE, vel nok om det, ha en fin helg:))
sigj2
02.06.2023 kl 16:13
3820
PĂ„ tide med et godt gammeldags rally i kvekken nĂ„.lengesia nĂ„. đ€
Peter Sellers
02.06.2023 kl 15:50
3779
googleearth11 skrevInnlegget er slettet
@ge11, mÄ du kverulere som du sier :))) Selskapet tjener gode penger, har penger pÄ bok, gjeldfritt osv, er ikke dette i seg selv gode resultater, iflg deg sÄ skal vi jo opp pÄ tall og substans som du messer om og det jeg skriver er vel nettopp det, eller??, ha en fin kveld og lykke til videre med aksjen :))
Fjellbris
02.06.2023 kl 15:34
3851
Helt enig i at det er OSE som styrer QEC :-) Men, verdt Ă„ merke seg nĂ„r det over 2 dager omsettes 250.000 aksjer langt over kurs pĂ„ OSE, og langt mer omsetning vs daglig snitt. Ingen regel uten unntak, en dag gĂ„r OSE gjerne etter Canadađ Riktig god helg sĂ„ fĂ„r vi se hva vi vĂ„kner opp til pĂ„ bĂžrs mandag, tikk/takkâŠ.đ
Redigert 02.06.2023 kl 15:35
Peter Sellers
02.06.2023 kl 15:20
3892
@Fjellbris, vel bÄde du og jeg vet at det er OSE som styrer Qec og helt Êrlig sÄ ser du ogsÄ at det som skjedde onsdag ikke har hatt noen som helst betydning for kursen her hjemme, ha en fortsatt fin dag :))
smoke
02.06.2023 kl 15:11
3930
Maskinene mÄ vÊre tilkoblet Hubble for Ä se aksjene jeg kjÞpte nÄ.. trodde toget hadde gÄtt tidligere i dag :)
Fjellbris
02.06.2023 kl 15:01
3930
Peter Sellers skrev @TG, jepp du har helt rett!! Her er det kun gladnyheter som kan lĂžfte!!
Vel, QEC gikk 24% i Canada onsdag (var ogsĂ„ oppe i 0,30 Cad) uten gladnyheterđ
Peter Sellers
02.06.2023 kl 14:44
3973
googleearth11 skrevInnlegget er slettet
@ge11, men dessverre sÄ er vi ned 6,77% ilp av 3mnd dette til tross for at vi i den perioden hadde bra resultater!!
Peter Sellers
02.06.2023 kl 14:39
3999
@TG, jepp du har helt rett!! Her er det kun gladnyheter som kan lĂžfte!!
Kvike11
02.06.2023 kl 13:36
4178
Ingen almindelige mennesker kan se hvem der handler, det har de vedtaget i scandinaiv- ien, efter rÄdgivning fra banker mm, der sagde at det var meget bedre hvis ingen kunne se noget som helst, sÄ ville alle kunne se og ville marked stige.
Magen til lÞgne og vildledning skal man lede lÊnge efter, og de skiftende ministre aner intet om noget som helst og takkede bare ja til rÄdgivning fra de samme ulve der skulle vogte fÄr.
Sikke en flok idioter.
QEC burde melde ud hvad regeringen i Quebec vil med et pilot projekt, det har vi intet fÄet at vide om.
Vil de hvis betingelserne er gode give tilladelse til opstart af ren energi, eller vil de derefter overveje
og vejre luften hvad vej en mindre gruppe af befolkningen vil have det, inden de stempler alle cigaretter
Indtil vi fÄr klar besked, om der skal startes en produktion op af ren energi med nul udslip, skal gas blive en milliard forretning i Quebec,
sker der intet med kursen.
Er godt trĂŠt af at blive trukket rundt i mangen af en bananrepublik,
der ogsÄ kÞrer rundt med os og politikker fra bÄde EU og Japan.
Med de rigdomme der er gemt i undergrunden,
burde alt vÊre pÄ plads
og kursen burde vĂŠre langt over kurs 50
Magen til lÞgne og vildledning skal man lede lÊnge efter, og de skiftende ministre aner intet om noget som helst og takkede bare ja til rÄdgivning fra de samme ulve der skulle vogte fÄr.
Sikke en flok idioter.
QEC burde melde ud hvad regeringen i Quebec vil med et pilot projekt, det har vi intet fÄet at vide om.
Vil de hvis betingelserne er gode give tilladelse til opstart af ren energi, eller vil de derefter overveje
og vejre luften hvad vej en mindre gruppe af befolkningen vil have det, inden de stempler alle cigaretter
Indtil vi fÄr klar besked, om der skal startes en produktion op af ren energi med nul udslip, skal gas blive en milliard forretning i Quebec,
sker der intet med kursen.
Er godt trĂŠt af at blive trukket rundt i mangen af en bananrepublik,
der ogsÄ kÞrer rundt med os og politikker fra bÄde EU og Japan.
Med de rigdomme der er gemt i undergrunden,
burde alt vÊre pÄ plads
og kursen burde vĂŠre langt over kurs 50
Redigert 02.06.2023 kl 13:39
Fjellbris
02.06.2023 kl 13:29
4210
Helt enig Tujađ Dette vet ogsĂ„ alle her inne, det minste hint om pilot og/eller erstatning pĂ„ nivĂ„ med det Jason antydet (kr 20-40 pr aksje) sĂ„ gĂ„r QEC. For ikke Ă„ snakke om nĂ„r melding erstatning / pilot kommer en gang i lĂžpet av senest sommeren (juli), da blir det rakett tilstander og kurs eksplosjon som vi har opplevd sĂ„ mange ganger tidligere. Tikk/takk!
Redigert 02.06.2023 kl 13:30
smoke
02.06.2023 kl 13:23
4183
Slettet brukerskrev Enkelte virker farget av at de eier aksjer i QEC.
Mens andre har aksjer, og prÞver Ä pÄvirke andre til Ä selge.. en vanlig dag pÄ Forum :)
tuja
02.06.2023 kl 13:23
4180
QEC har gÄtt 2 ganger til 30kr fra lave nivÄer ( 1-2kr). Da var ogsÄ aksjen dÞd og begravet, helt til det ble bÞrsmeldt gode nyheter. Det vil komme som lyn ifra klar himmel ogsÄ denne gang. Tikk-takk....... . Pilot og endring bill21 vil trigge kraftig reprising. Lowlands er ett av de absolutt beste naturgass felt i hele Canada. Enorme verdier. FÄr QEC utnyttet sine ressurser, vil kursen gÄ bananas.
Enkelte virker farget av at de eier aksjer i QEC.
Jeg er enig, det lave volumet indikerer ingen reprising.
Jeg har liten tro pÄ forventningsrally. Etter Ärevis med skuffelser har markedet skjÞnt at det mÄ gevinstsikres for Ä tjene penger i denne aksjen, og ethvert kurslÞft basert pÄ rykter og spekulasjoner blir kjapt solgt ned igjen.
Et realt varig kurslĂžft kan kun trigges ved konkrete gladnyheter.
Jeg har liten tro pÄ forventningsrally. Etter Ärevis med skuffelser har markedet skjÞnt at det mÄ gevinstsikres for Ä tjene penger i denne aksjen, og ethvert kurslÞft basert pÄ rykter og spekulasjoner blir kjapt solgt ned igjen.
Et realt varig kurslĂžft kan kun trigges ved konkrete gladnyheter.
googleearth11
02.06.2023 kl 13:13
4112
Finnes det ikke andre scenarioer enn at aksjen er dÞd? Legger du merke til handelsmÞnsteret? SÄ fort aksjen nÊrmer seg 1,88 sÄ legges det ut store poster for salg - som fjernes sÄ fort kursen synker. Dette har pÄgÄtt en stund. I min bok er dette ganske likt vÄren 2008, da et stort canadisk investorselskap kjÞpte opp 15% av selskapet for mellom 10 og 11 kr. De kvittet seg selvsagt med aksjene da kursen steg til 30. PÄ den tiden kunne man se hvem som handlet - og da var det Pareto som hamstret. MÞnsteret er ganske likt i dag. Bortsett fra at vi ikke kan se hvem som handler.
En annen mulighet kan vÊre at det stort sett kun er robothandel, og at robotene stilles etter olje-kurs, hovedindeksen eller noe annet. Med begrensning over hvor mye den kan gÄ opp eller ned pr dag.
Jeg vet ikke. Men finner det svĂŠrt lite plausibelt at aksjen er dĂžd.
En annen mulighet kan vÊre at det stort sett kun er robothandel, og at robotene stilles etter olje-kurs, hovedindeksen eller noe annet. Med begrensning over hvor mye den kan gÄ opp eller ned pr dag.
Jeg vet ikke. Men finner det svĂŠrt lite plausibelt at aksjen er dĂžd.
Redigert 02.06.2023 kl 13:14
smoke
02.06.2023 kl 13:07
4046
NÄr du klarer Ä fÄ vridd "jeg har kjÞpt " til Ä bli ingen kjÞper interesse, sÄ ligger litt av forklaringen der :D
Som jeg skriver - jeg synes det er interessant.
Samtidig sitter jeg med en liten post som gjĂžr at jeg er innom og leser i tilfelle det skrives noe som kan ha relevans.
Samtidig sitter jeg med en liten post som gjĂžr at jeg er innom og leser i tilfelle det skrives noe som kan ha relevans.
Redigert 02.06.2023 kl 13:06
googleearth11
02.06.2023 kl 13:02
4031
Hvorfor engasjerer du deg, nÄr du anser aksjen for Ä vÊre dÞd? Hver sin lyst.
Redigert 02.06.2023 kl 13:09
Interessant hvor forskjellig en situasjon kan oppfattes.
Jeg ser en aksje som er helt dÞd mens andre ser "starten pÄ en reprising".
Jeg ser en aksje som er helt dÞd mens andre ser "starten pÄ en reprising".
Fjellbris
02.06.2023 kl 11:57
4120
Energiministeren i Québec har selv spurt QEC vedr. pilot (ref Q1rapport QEC), sÄ ja enten blir det hÞring og erstatning i juli eller sÄ Äpner Québec alikevel opp for utvinning/pilot og da mÄ Bill21 oppheves/endres.
smoke
02.06.2023 kl 09:55
4318
Jeg klarer ikke Ä fÄ denne helt ut av hodet.. Hvorfor fÞler de at en sÄnn kampanje er nÞdvendig.. Er noen iferd med Ä endre bill 21???
Fjellbris
02.06.2023 kl 08:03
4577
Det gÄr mot oppgang fra start pÄ Oslo BÞrs
Gjeldstak-vedtak, bred bÞrsoppgang i USA, Asia og oljepriser som er 2 dollar over nivÄene ved stengetid torsdag peker mot oppgang fra start pÄ Oslo BÞrs fredag.
Gjeldstak-vedtak, bred bÞrsoppgang i USA, Asia og oljepriser som er 2 dollar over nivÄene ved stengetid torsdag peker mot oppgang fra start pÄ Oslo BÞrs fredag.
Fjellbris
02.06.2023 kl 07:26
4635
Enig med deg, tror pĂ„ jevn og fin stigning pĂ„ forventninger nĂ„ frem mot hĂžring og erstatning juli. ForhĂ„pentligvis fĂ„r vi pilot fĂžr juli, uansett vinn/vinn for QEC. Re prisingen av QEC starter nĂ„ endelig!đ
Peter Sellers
02.06.2023 kl 06:30
4739
@smoke, ja la oss oss hÄpe pÄ et rally framover nÄ og gode nyheter rundt Quebec slik at vi fÄr lÞftet kursen, er lei av dette nivÄet vi har ligger pÄ nÄ!! :))
smoke
01.06.2023 kl 23:26
4950
Kan nok hoppe hÞyt ja. Ser ut til at det bare er robot aksjer Ä fÄ kjÞpt pÄ dette nivÄet. Da kan den vÊre like oversolgt i Norge som i Canada..
Det blir spennende :)
Det blir spennende :)
RGTBJĂRN
01.06.2023 kl 22:53
5008
FÞler det er stille fÞr stormen, robotene har dannet en perfekt kile pÄ 5 Ärs chart, forventer et forventningsrally nÄ i juni. Ser ikke bort fra at QEC kan nÄ kr 4 eller mere innen mÄneden er omme
Oppe 4% i Canada i 0,2450 CAD svarende til 2,01 NOK đ