Quebec to run out of Energy 🤔 Natural gas could be the solution
https://www.boudeweel.com/post/qu%C3%A9bec-to-run-out-of-energy
To increase energy production, Québec can, of course, build new hydroelectric dams. No doubt, this will have to be part of the solution. The problem is that it takes eight to 15 years before new dams are ready for action. In the meantime, to avoid overly depending on energy sources from outside the province, Québec could also develop its natural gas reserves, which would help provide a stable power supply during the transition period. The province can increase its windmill installations and boost solar and biogas
production as well. These sources can supplement hydroelectricity production, but they are often less reliable, and the electricity they produce is short-lived and much more expensive to store. However, these technologies can still play a valuable role in a more diversified energy mix.
To increase energy production, Québec can, of course, build new hydroelectric dams. No doubt, this will have to be part of the solution. The problem is that it takes eight to 15 years before new dams are ready for action. In the meantime, to avoid overly depending on energy sources from outside the province, Québec could also develop its natural gas reserves, which would help provide a stable power supply during the transition period. The province can increase its windmill installations and boost solar and biogas
production as well. These sources can supplement hydroelectricity production, but they are often less reliable, and the electricity they produce is short-lived and much more expensive to store. However, these technologies can still play a valuable role in a more diversified energy mix.
Redigert 03.02.2023 kl 09:46
Du må logge inn for å svare
NA2
26.06.2023 kl 18:07
2795
Så ut i fra det du skriver tuja så er det Québec utfallet som styrer aksjekursen akkurat som Peter Sellers har hevdet hele tiden og ikke dette pratet om økt produksjon, ebitda osv? Ut i fra alle kommentarene her på trådene så er det jo det alle venter på Québec,pilot og så utvinning🥸
NA2
26.06.2023 kl 18:11
2803
Hei igjen Fjellbris forventer du kjempe resultater i Q4 med decline i produksjon? vi får ikke økt produksjon før engang utpå 2024😎
Jeg har forsøkt å forklare Fjellbris at kvartalsrapporter ikke skaper kursbevegelser med mindre det kommer store overraskelser.
Fjellbris
26.06.2023 kl 20:31
2581
Alle skjønner at Québec kan sende QEC til himmels med rette meldingen (e), men QEC er også mer enn Québec, les Q rapportene som sier litt om hvor omsetning og overskudd pt kommer fra😉 Jordan og Québec, Québec som pt står bokført med kr 0 i selskapets balanse er enorme triggere/jokere, men QEC er også mer enn det.
Hvorfor har selskapet bokført Québec til kr 0 i balansen tror du/dere/Tynnidioten?
Hva tenker du/dere om dette da?
….
tuja
I går kl 11:44
3193
Såg denne dukket opp igjen på xi i dag. Kan være greit å minne på hvor underpriset aksjen er, til og med uten Quebec:
Oppdaterer mitt tidl. grove NAV-estimat etter Q4-tall (basert på kun minimum erstatning Quebec, nto cash samt andel nto cash i Red Leaf):
QEC-NAV eks Quebec:
NAV10% exist production 270
Min erst. Quebec 165
Cash Red Leaf 42% 10
NETTO-CASH Q4 24
NAV 469
NAV/aksje kr 8,34
Ingen verdi satt på Quebec-gass (kun refusjon av kostnader) eller Utah raffeneri-prosjekt, Utah oil shale, Jordan. Altså core NAV kr 8/aksje
Hvorfor har selskapet bokført Québec til kr 0 i balansen tror du/dere/Tynnidioten?
….
tuja
3193
Såg denne dukket opp igjen på xi i dag. Kan være greit å minne på hvor underpriset aksjen er, til og med uten Quebec:
Oppdaterer mitt tidl. grove NAV-estimat etter Q4-tall (basert på kun minimum erstatning Quebec, nto cash samt andel nto cash i Red Leaf):
QEC-NAV eks Quebec:
Min erst. Quebec 165
Cash Red Leaf 42% 10
NETTO-CASH Q4 24
NAV 469
NAV/aksje kr 8,34
Ingen verdi satt på Quebec-gass (kun refusjon av kostnader) eller Utah raffeneri-prosjekt, Utah oil shale, Jordan. Altså core NAV kr 8/aksje
Redigert 26.06.2023 kl 20:38
tuja
26.06.2023 kl 20:59
2519
Pr i dag tjener QEC gode penger, og vil sitte med gode overskudd gjennom året (sannsynligvis netto cash rundt 1/3 av dagens mcap). At de er gjeldfri i tllegg, er ikke akkurat negativt. Hva kan flytte kursen utenom? De eier 40% av Red Leaf ( mener de sitter på ca 100mill kr i kontanter), Jordan er en joker (har kommet en del artikler fra området som viser bevgelser også der, ref Jordan tråden), Quebec er den største kursdriveren ved positiv avbklaring, og til slutt ligger det ett erstatningssøksmål som kan gi alt fra dekking av kostnader til prosenter av tapt fortjeneste. Alt dette til den nette sum av 1,69 kr pr aksje, som tilsvarer latterlig lave 722mill kr i mcap.
Ikke vanskelig å se/forstå at QEC er underpriset.
Ikke vanskelig å se/forstå at QEC er underpriset.
googleearth11
27.06.2023 kl 08:04
2131
Det er jo allerede motbevist gjennom q4/Årsrapporten, da kursen steg 20% - og har stort sett blitt der siden.
NA2
27.06.2023 kl 08:12
2166
Siden selskapet tjener gode penger og er solid Fjellbris/tuja så har dere sikkert en god forklaring på hvorfor vi ikke er over 2kr per i dag med slike overskudd. Hvorfor falt da kursen i etterkant av utsettelsen av høringen? Hva skal til for å løfte kursen når inntjeningen ikke klarer det? Québec?
risksøker
27.06.2023 kl 08:34
2073
Det er to ting nå som får fart i kursen og som markedet ikke har tatt inn over seg. Binnon kommer med et pilot Project godkjent av regjeringen og at Bill 21 blir modifisert. Disse to meldingene kan komme når som helst. Binnon har allerede konseptet på nett zero utbyggingen klar og er nå i forhandlinger med regjeringen om pilot prosjektet.
Bill 21 blir modifisert til å åpne opp for utbygging gas forekomstene i Quebec når nett zero er ivaretatt, eller noe tilsvarende.
Det blir ikke noe erstatning, tror det var grunnen til at kursen falt.
Bill 21 blir modifisert til å åpne opp for utbygging gas forekomstene i Quebec når nett zero er ivaretatt, eller noe tilsvarende.
Det blir ikke noe erstatning, tror det var grunnen til at kursen falt.
QEC falt markant da q4/Årsrapporten ble fremlagt.
Noen dager senere snudde aksjen opp da myndighetene publiserte en energirapport.
Aksjen er nå på det laveste siden februar.
Det motbeviser din teori om at Investtech har rett på "mellomlang sikt".
Jeg tror ikke du er ærlig mot deg selv når du skriver at kursutviklingen er god.
Jeg er ingen tilhenger av TA - men aksjen må jo se elendig ut for dem som tror på denslags.
Noen dager senere snudde aksjen opp da myndighetene publiserte en energirapport.
Aksjen er nå på det laveste siden februar.
Det motbeviser din teori om at Investtech har rett på "mellomlang sikt".
Jeg tror ikke du er ærlig mot deg selv når du skriver at kursutviklingen er god.
Jeg er ingen tilhenger av TA - men aksjen må jo se elendig ut for dem som tror på denslags.
Redigert 27.06.2023 kl 09:14
Fjellbris
27.06.2023 kl 08:48
2077
Gjentar spørsmål fra i går:
….
tuja
3193
QEC-NAV eks Quebec:
Min erst. Quebec 165
Cash Red Leaf 42% 10
NETTO-CASH Q4 24
NAV 469
NAV/aksje kr 8,34
….
tuja
3193
QEC-NAV eks Quebec:
Min erst. Quebec 165
Cash Red Leaf 42% 10
NETTO-CASH Q4 24
NAV 469
NAV/aksje kr 8,34
Fjellbris
27.06.2023 kl 08:52
2261
Godt innlegg og enig bortsett fra at blir det ikke pilot/Bill 21 endres så blir det erstatning, myndighetene har allerede innrømmet det med 100 Cad mill til alle aktører, som selvfølgelig kommer til å kreve enormt mye mer enn det, så gjennstår å se hvor man havner.
"Hvorfor har selskapet bokført Québec til kr 0 i balansen tror du/dere/Tynnidioten?"
Aner ikke. Det er en regnskaps-teknisk sak.
Mitt poeng er at det ikke betyr at Quebec er priset inn med null i aksjekursen slik du påstår.
Og nå har du fått beviset siden aksjen faller på Quebec-nyheter.
Aner ikke. Det er en regnskaps-teknisk sak.
Mitt poeng er at det ikke betyr at Quebec er priset inn med null i aksjekursen slik du påstår.
Og nå har du fått beviset siden aksjen faller på Quebec-nyheter.
Redigert 27.06.2023 kl 09:04
NA2
27.06.2023 kl 09:02
3379
Da har du tatt poenget mitt risksøkeren at det er hva som vil skje i Québec vedr pilot/utvinning som er avgjørende for en kursoppgang😎
Alle bør forstå det ut fra siste dager kursutvikling.
d12m
27.06.2023 kl 09:06
3505
Basert på det som ble lagt ut på XI igår så virker de to tingene laaaaaaangt frem i tid
https://chat.xtrainvestor.com/channel/qec?msg=MEHdnYvqM9Dzcoj7W
"There are two hearings.
The first hearing is in October 2023 on our motion to suspend the most important provisions of Bill 21. The second hearing is next year to discuss the constitutionality of Bill 21 and determine if the Government has a liability to us for their actions to revoke our licenses. After this second hearing, there will be a third hearing to determine for each individual company. ... The valuation report is not required for the first or second hearing but for the hearing on damages."
Som en debattant skrev som svar til det over:
"...dette var brutalt. Først avvente til oktober i år, for første høring, deretter til neste år (uten nærmere tidsangivelse) for andre høring, så enda mer venting før tredje høring"
Her må en ha tålmodighet, gitt. Litt skuffende lenge å vente?
https://chat.xtrainvestor.com/channel/qec?msg=MEHdnYvqM9Dzcoj7W
"There are two hearings.
The first hearing is in October 2023 on our motion to suspend the most important provisions of Bill 21. The second hearing is next year to discuss the constitutionality of Bill 21 and determine if the Government has a liability to us for their actions to revoke our licenses. After this second hearing, there will be a third hearing to determine for each individual company. ... The valuation report is not required for the first or second hearing but for the hearing on damages."
Som en debattant skrev som svar til det over:
"...dette var brutalt. Først avvente til oktober i år, for første høring, deretter til neste år (uten nærmere tidsangivelse) for andre høring, så enda mer venting før tredje høring"
Her må en ha tålmodighet, gitt. Litt skuffende lenge å vente?
Redigert 27.06.2023 kl 09:13
tuja
27.06.2023 kl 09:13
3462
Hva kan flytte kursen utenom? De eier 40% av Red Leaf ( mener de sitter på ca 100mill kr i kontanter), Jordan er en joker (har kommet en del artikler fra området som viser bevgelser også der, ref Jordan tråden), Quebec er den største kursdriveren ved positiv avklaring, og til slutt ligger det ett erstatningssøksmål som kan gi alt fra dekking av kostnader til prosenter av tapt fortjeneste.
Finnes flere potensielle kursdrivere utenom Quebec. Men at kursen ligger så lavt med dagens produksjon og inntjening, beror vel mere på at folk ikke har batteri i kalkulatoren, eller at de har problemer med å addere. Selskapet er helt klart underpriset.
Finnes flere potensielle kursdrivere utenom Quebec. Men at kursen ligger så lavt med dagens produksjon og inntjening, beror vel mere på at folk ikke har batteri i kalkulatoren, eller at de har problemer med å addere. Selskapet er helt klart underpriset.
risksøker
27.06.2023 kl 09:17
3470
Tror de har misforstått, det er retts prosessen. Det er nå igang en political og business solution.
Det hjelper lite å forkynne at selskapet er underpriset så lenge markedet har en helt annen oppfatning.
Samme som at du mener huset ditt har en verdi på 5 millioner men ingen er villige til å betale mer enn 3.
Samme som at du mener huset ditt har en verdi på 5 millioner men ingen er villige til å betale mer enn 3.
tuja
27.06.2023 kl 09:19
3455
Dette dreier seg kun om det ender med erstatning. Før den tid skal det implenteres en ny energilov, samt at det kan komme melding om pilot som lyn ifra klar himmel. Dette kan i andre omgang snu opp ned på både høringer og erstatning. I beste fall vil det kanseleres, og falle helt bort. Dette da basert på ny energilov som kommer til høsten.
d12m
27.06.2023 kl 09:20
7324
Hvem er de, risksøker? Det over er signert Jason. Tror ikke han misforstår noe.
Kan naturligvis påpeke at vi ikke vet om det Argon legger ut faktisk er mailer fra Jason (CFO i QEC), men han har ikke fått noe pepper fra de andre i kanalen så jeg velger å tro på at dette er ekte mail fra CFOen
Kan naturligvis påpeke at vi ikke vet om det Argon legger ut faktisk er mailer fra Jason (CFO i QEC), men han har ikke fått noe pepper fra de andre i kanalen så jeg velger å tro på at dette er ekte mail fra CFOen
Fjellbris
27.06.2023 kl 09:24
7297
Har aldri påstått at Québec er priset inn med kr 0 i aksjekursen, bare at potensialet opp er enormt om de rette Québec meldingene kommer, samt at QEC også er / har mye mer enn Québec. Husk at selskapet tjener penger hver eneste dag nå og leverer årlige solide overskudd (forventet 200-300 mill årlig nå i et gjeldsfritt selskap), og kr 0 av dette kommer pt fra Québec.
Redigert 27.06.2023 kl 09:25
googleearth11
27.06.2023 kl 09:26
7295
Markedet er alltid i endring. Over en tidsperiode på 5 år, er i alle fall jeg rimelig trygg på at kursen vil stige betraktelig uavhengig av Quebec og Red Leaf. Inntjening, verdier i selskapet og gjedfritt vil ubønnhørlig sette kursen høyere over tid. Ellers er motsier du absolutt alt innen markedsteori.
Det er stor forskjell på teori og praksis (eks. TA).
Tviler du på din egen teori om 5-7 ila året ?
Tviler du på din egen teori om 5-7 ila året ?
Redigert 27.06.2023 kl 09:29
risksøker
27.06.2023 kl 09:33
7485
Vel vi har Binnons børsmelding på at de nå er i gang med political og business solution. Rettsaken er nå "stay" den er stilt i bero slik at partene kan forhandle og komme til enighet.
Markedet gir Qec en brutal melding idag....dette går for tregt!!
d12m
27.06.2023 kl 09:38
7674
Igang, ja. Men hvis det svaret fra Jason igår er ekte så er tidslinjen laaaaaang.
Redigert 27.06.2023 kl 09:38
tuja
27.06.2023 kl 09:39
7804
Spikeren på hodet igjen. Myndighetene har nå kjøpt seg tid til å få på plass en energilov som deretter vil sende både høringer og erstatninger i søpla. For Quebec blir framtvunget til en "political and business solution" som tjener begge parter. Finnes ikke nok penger i Quebecs kasse til å ende med enorme summer i erstatning. Dette sammenfaller også bra med energiministerens forespørsel om pilot.
risksøker
27.06.2023 kl 09:45
7763
Når jeg leser det som Jason tilsynelatende skriver er det rettsprosessen sin time line, den har ingenting med political og business time line å gjøre.
tuja
27.06.2023 kl 09:54
7830
Kommentar på xi, som sammenfaller 100% med mine tanker. Dette er også en person som har fulgt QEC over lang tid:
Ikke glem at det er en strømforsyningskrise under oppseiling i Quebec, eneste måte å fikse den raskt er å tillate gass-utvinning - da utløses voldsomme aksjonærverdier i QEC. Husk, kravet fra Utica er C$ 18 milliarder, QEC sitt er foreløpig ukjent, men vi vet at det vil bli vesentlig høyere. Mcap på QEC p.t. er C$85 mill...
Dristig strategi å stå utenfor den morgenen det ligger QEC-melding på bordet
Ikke glem at det er en strømforsyningskrise under oppseiling i Quebec, eneste måte å fikse den raskt er å tillate gass-utvinning - da utløses voldsomme aksjonærverdier i QEC. Husk, kravet fra Utica er C$ 18 milliarder, QEC sitt er foreløpig ukjent, men vi vet at det vil bli vesentlig høyere. Mcap på QEC p.t. er C$85 mill...
Dristig strategi å stå utenfor den morgenen det ligger QEC-melding på bordet
risksøker
27.06.2023 kl 10:02
7823
Ja enig det er realiteten politikerne står ovenfor, derfor political og business solution.
googleearth11
27.06.2023 kl 10:12
7809
Ja, siden produksjonen er blitt lavere enn forutsatt, så er det åpenbart for selv imbessile at kursen vil bli lavere enn forventet. Det lå en god del forutsetninger til grunn for den kursen. Og det vet du godt.
googleearth11
27.06.2023 kl 10:26
7761
Jeg bare gjentar det jeg har sagt hele tiden. Det er ingen som har rett eller feil. Så får vi se 31.12. Per nå tviler jeg på at vi vil se den kursen som spådd, rett og slett fordi produksjonen er blitt lavere enn forventet. Det lå også som en forutsetning.
njn-
27.06.2023 kl 12:49
7847
Det kommer an på hva han spurte om.
Har han spurt om erstatning, er svaret nok riktig.
Har forskerhetsskyld spurt Jason.
Svar kommer.
Har han spurt om erstatning, er svaret nok riktig.
Har forskerhetsskyld spurt Jason.
Svar kommer.
tuja
27.06.2023 kl 13:23
7824
Ser forresten på xi at spørsmålet var kun rettet mot børsmeldingen som kom ang utsatt høring, og hvorfor erstatningskravet ikke er framlagt. Og om dette er for å unngå provokasjoner.
Må si RGTBJØRN fikk rett i at det kunne komme et utbrudd av "kileformasjonen".
risksøker
27.06.2023 kl 14:24
7812
Flott kunne du sent et ekstra spørsmål, Time line for Political og Business case?
Fjellbris
27.06.2023 kl 14:36
7826
Ps Tuja har oppsummert dette fint tidligere i dag, men flott at du sender Mail til Jason og deler svar. Markedet burde ikke sendt QEC ned vedr. melding om at myndighetene kjøper seg litt tid for «å sende høring og erstatning ned i søpla». Er jo en grunn også til at energiministeren har forespurt QEC om pilot, 2+2 er fortsatt 4 / « political and business solution»😉
…….
tuja
I dag kl 09:39
854
risksøker skrev
Vel vi har Binnons børsmelding på at de nå er i gang med political og business solution. Rettsaken e..
Spikeren på hodet igjen. Myndighetene har nå kjøpt seg tid til å få på plass en energilov som deretter vil sende både høringer og erstatninger i søpla. For Quebec blir framtvunget til en "political and business solution" som tjener begge parter. Finnes ikke nok penger i Quebecs kasse til å ende med enorme summer i erstatning. Dette sammenfaller også bra med energiministerens forespørsel om pilot.
…….
tuja
I dag kl 09:39
854
risksøker skrev
Vel vi har Binnons børsmelding på at de nå er i gang med political og business solution. Rettsaken e..
Redigert 27.06.2023 kl 14:39
RGTBJØRN
27.06.2023 kl 17:49
7467
Tar det hele helt med ro , er ikke bare Qec som faller denne uka , se på PGS som stoppet rundt RSI 30 og snur opp nå aksjen kommer tilbake mot kr 2 etterhvert. Nå er det sommer og som flere skriver her inne hold på aksjene . Kilen er fortsatt inntakt på 5 år slik jeg ser det pr idag. Skulle den dra seg ned mot 1,50 er det den absolutte bunnen i denne omgang. Høsten blir spennende .....
tuja
27.06.2023 kl 18:22
7419
Er ikke bekymret i det hele tatt. Har stor tro på at dette blir ett eventyr, med eventyrlig gevinst. Er nok mye som pågår bak lukkede dører. Tror det ender opp med en ny energilov som vil inkludere LNG. Bare å ta livet med ro. Nå er mcap snart kun halvparten av hva de vil generere i positiv cashflow gjennom året.
Fjellbris
27.06.2023 kl 19:33
7247
Ikke bekymret i der hele tatt jeg heller, kjøpte en del til i dag på 1,61 og får jeg muligheten ned mot 1,50 laster jeg gladelig mer😀
hgsd33
27.06.2023 kl 20:14
7135
Spurte vår gode venn Ai om dette. Tok ikke så lang tid med dopen 😀
Q : Time line for Political og Business case in Canada.
A : Below is a timeline of some significant political and business events in Canada in recent years: 2015: The Liberal Party, led by Justin Trudeau, wins the federal election and forms government. 2016: The Canadian economy experiences slow growth, with a 1.4% increase in GDP. 2017: Canada announces plans to legalize recreational marijuana, expected to take effect in 2018. 2018: The US imposes tariffs on Canadian steel and aluminum, sparking a trade dispute between the two countries. 2019: Federal elections are held in Canada, with the Liberal Party winning a minority government. 2020: The COVID-19 pandemic hits Canada, causing widespread economic disruption and social distancing measures. 2021: The Canadian government announces plans to increase its carbon tax to reach net-zero emissions by 2050, as part of efforts to combat climate change. In terms of business events, notable developments in recent years include the acquisition of Tim Hortons by a Brazilian investment firm in 2014, the launch of the Canada Infrastructure Bank in 2017 to fund infrastructure projects, and the announcement by General Motors in 2018 that it would close several plants and lay off thousands of workers in Canada, sparking controversy and calls for government intervention.
2017: Canada announces plans to legalize recreational marijuana, expected to take effect in 2018.
Q : Time line for Political og Business case in Canada.
A : Below is a timeline of some significant political and business events in Canada in recent years: 2015: The Liberal Party, led by Justin Trudeau, wins the federal election and forms government. 2016: The Canadian economy experiences slow growth, with a 1.4% increase in GDP. 2017: Canada announces plans to legalize recreational marijuana, expected to take effect in 2018. 2018: The US imposes tariffs on Canadian steel and aluminum, sparking a trade dispute between the two countries. 2019: Federal elections are held in Canada, with the Liberal Party winning a minority government. 2020: The COVID-19 pandemic hits Canada, causing widespread economic disruption and social distancing measures. 2021: The Canadian government announces plans to increase its carbon tax to reach net-zero emissions by 2050, as part of efforts to combat climate change. In terms of business events, notable developments in recent years include the acquisition of Tim Hortons by a Brazilian investment firm in 2014, the launch of the Canada Infrastructure Bank in 2017 to fund infrastructure projects, and the announcement by General Motors in 2018 that it would close several plants and lay off thousands of workers in Canada, sparking controversy and calls for government intervention.
2017: Canada announces plans to legalize recreational marijuana, expected to take effect in 2018.