OKEA - VEKSTMASKIN💰🤑🤑🤑

bluesky2023
OKEA 05.02.2023 kl 16:23 259315

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/03/7982593/arctic-analytiker-daniel-stenslet-spar-dramatisk-utbyttehopp-i-okea

Stoler man imidlertid på analytikernes beregninger, finnes det lyspunkt. Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener nemlig at prisingen av Okea nå er meget attraktiv.
Han spår at Okea vil generere en kontantstrøm som vil overstige hele dagens markedsverdi på 3,3 milliarder kroner innen 2025.
Analytikeren ser rom for høyere utbytter fremover. Okea-styret foreslo å utbetale et utbytte på 1 krone pr. aksje i første kvartal i år.
– Om selskapet kun velger å fokusere på eksisterende portefølje, kan utbyttenivået settes opp dramatisk om ett til to år, sier han.
Redigert 16.01.2024 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
01.12.2023 kl 11:27 7611

Synes du det er rimelig at ARTIC justerer ned kursmålet på HELE OKEA med 20% fordi de estimerer 20% lavere produksjon fra Statfjord?

Mye spekulasjon..
gunnarius
01.12.2023 kl 11:05 7695

Rett og rimelig at kursmål tas ned og markedet sender aksjen ned. Men dette gjøres før OKEA har fått meddelt hva endring i verdi og lavere reserver/ressurser/kostnader egentlig skyldes - og hvem som sitter med ansvaret. Videre er lavere produksjon allerede kommunisert ut i markedet, ref. Q3 2023.

Selvfølgelig har OKEA studert i detalj alt materiale som Equinor sitter med. Jeg finner det merkverdig at RNB2024 har et så vesentlig avvik på 10-15% vs. RNB2023. OKEA har rimeligvis tatt hensyn til decline.

I og med at OKEA nå reagerer negativt og sender denne beskjeden ut i markedet, kan tyde på at her er til stede mer enn normal decline. Tolker mer gårsdagens melding til at her har OKEA ikke fått tilstrekkelig med informasjon i forkant inngåelse av Statfjord avtale, subsidiært nye forhold/betingelser kan ikke lastes OKEA alene. Ellers hadde ikke selskapet utsatt close av deal.

Markedet kan ikke vite hvilke kort OKEA sitter med på hånden eller vedr. status pågående samtaler/forhandlinger med Equinor.

Normal decline kan ikke OKEA gjøre noe som helst med. Det positive i situasjonen er at OKEA setter et fremtidig godt samarbeid med Equinor på prøve og mener selv tydeligvis at selskapet har så gode argumenter og bevisførsel at dette kan forvares ved å utsette Stafjord avtalen.

Etter mitt syn, sender et sterkt signal til både Equinor og markedet om at her arbeides det med å finnen en løsning, som OKEA mener seg berettiget til.

Hvorfor jeg hat tatt plass i OKEA - all in innen O&G - er fordi jeg genuint tror på selskapets strategi og eiendeler, samt dyktig management og styre.

Kanskje det viktigste for min del for 2024, muligheten til økt dividende. Det foreligger som faktum at selve avtalen med Equinor er inngått. Derfor endres ikke cash flow frem til close.

Nedskrivning er et forhold jeg vil ta opp med selskapet og eventuelt impact dividende. men tror det det ikke da olje- og gasspris inkl. høyest mulig produksjon primært vil bli utslagsgivende.

Ser ikke for meg endret 2024 dividende plan. Dvs. jeg mener det selv med en noe mindre lukrativ Stafjord avtale ikke endrer på dette forhold.

Nå kan man ikke vite hva det endelige utfallet blir for det grep som OKEA tar, som innen industrien og markedet må oppleves som rimelig dramatisk. Og dette for en avtale som er inngått mellom partene.

Både Equinor og OKEA har et omdømme å ta vare på - og da pleier partene finne en minnelig løsning.

At OKEA mener selskapet har rimelig god grunn til å reagere, synes hevet over tvil.
Redigert 01.12.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Tm3P
01.12.2023 kl 10:54 7550

Da kjøpte jeg meg inn i Okea og satser på at de finner en grei løsning med Equinor :)
ErikNordnet
01.12.2023 kl 08:59 7744

Er enig med Gunnarius på denne.

Er rimelig sikker at det blir en deal mellom Equinor og OKEA, kun men noen ukers forsinkelse (mer info kommer).

Equinor ønker OKEA som partner og OKEA ønsker Equinor.

Hvis jeg kjøper et hus for eks. 4 MNOK. Da skal huset være i samme standard ved overtakelsen, som når kontaktet ble signert og definert. Hvis det mangler en del av taket ved overtakelse og dette ikke er presisert i kontraktet, da må kontraktet reforhandles.

Rimelig sikker på at dette ikke blir noe rettslig prosess. Equinor har også et rykte/reputation som en større aktør inom olje/gass i hele verlden og solgte 29.11 virksomhet i Nigeria. Tilforlit er en viktig del når en skal kjøpe og selge oljetilganger og derfor er jeg faktiskt litt forbaused at Equinor ikke har hatt bedre styring.

Uansett føler jeg med sikker på at det blir en deal.

OKEA har en per dagens dato (uten Statfjord) en produksjon på ca. 28000 fat/dag uten større politisk uro og en markedsverdi på ca 3,7 Milliarder NOK og bevislige enn høy kompetanse... Oppsiden må være større enn nedsiden.
bluesky2023
01.12.2023 kl 01:14 4389

Vil anta at OKEA har fått lovnader fra operatøren om at det skulle ordne seg hele veien til tett opp til 30 nov, men så har det drøyd ytterligere ut i tid som gjør at OKEA ikke kan komme med noen endelig signatur og utsettelse blir et faktum. Når Equinor får boret noen ekstra prod brønner, kan tallene se bedre ut og gjøre at OKEA kan signere. Jeg oppfatter på ingen måte situasjonen som fastlåst og at de er nære en rettsprosess.

Equinor startet forøvrig boring av ny produksjonsbrønn på statfjord 27 nov. 33/9-A-10 C.

https://factpages.npd.no/nb-no/wellbore/pageview/development/all/9940


Dette står i OKEA Q3

Reduced production reliability caused by unforeseen events and delay from new wells resulting in lower production
– Net 2023 production expectation narrowed from 11,000 – 13,000
boepd to 11,000 - 12,000 boepd
– Updated RNB from operator for 2024 production indicates a
reduction of ~3,000 boepd from RNB last year; OKEA to assess data
and give an update for 2024 guiding in the Q4 2023 presentation in
February 2024
– The operator continues work on mitigating actions
Redigert 01.12.2023 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
trodlet
01.12.2023 kl 00:26 4411

Hvis dette hadde vært så trivielt at det bare handler om å ta en kopp kaffe og bli enig, så hadde jo denne situasjonen selvsagt ikke oppstått. Utsettelsen er et nederlag for begge parter, og jeg er sikker på at begge parter mener at de har gitt mye for å komme til enighet. Når så ikke har skjedd, så må en part, eller begge, gi mer enn de mener er riktig dersom en avtale skal inngås. Og det kan ta tid
bluesky2023
01.12.2023 kl 00:04 4387

Det er litt mer ordnede former på norsk sokkel enn nede i Afrika for eksempel. Vil tro det løser seg innen rimelig tid. Tror ingen av partene er interessert i noen langvarig disputt. OKEA vil fortsette å vokse og da møter de fort på Equinor igjen. Equinor er på sin side interessert i senfasekompetansen til OKEA
gunnarius
30.11.2023 kl 23:09 4453

Med dagens kurs NOK 36.72, korrelerer markedet allerede dårlig vs. Teodors kursmål NOK 55. Vil faktisk hevde at NOK 50 for OKEA vs. dagens kurs NOK 36.72, har en ratio som rent generelt samsvarer bra med andre små O&G selskap - spranget opp til kursmål.

Finner handelen noe merkelig - all den tid det ikke var å lese noen akselererende dividende-effekt før deadline. Hvem visste hva her - og så skal aksjen videre ned for en oppgang som ikke har vært?

Børs er nådeløst og markedet henger før den tiltalte er funnet skyldig. Noen sterke røster ved øretrilling skal jo tjene på andres ulykke - business as usual, med andre ord.

Hadde det ikke vært greit å vite sluttresultatet, før markedet gikk i krigsmodus?

Men det er da en trøst at OKEA utfordrer en kjempe ala Equinor. Noe må OKEA ha i ermet som enda ikke er vist - ellers hadde denne deal blitt formelt lukket i dag. Og lukket blir den. OKEA skal bare først ha en runde eller to med forhandlinger, for å redusere kjøpssummen.. Dette basert på et verditap OKEA ikke synes bør være naturlig skal belastes OKEA i sin helhet. Tror fortsatt på en minnelig løsning.
Redigert 30.11.2023 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
30.11.2023 kl 22:41 4500

Fortsatt langt opp til 50kr. Dagens melding påvirker ikke OKEA sin daglige business med økt produksjon fra eksisterende felt. Avtalen får komme når den kommer
trodlet
30.11.2023 kl 21:34 4532

Jeg har ikke for vane å vise til "ekspertisen", men selv analytiker Sveen-Nilsen mener at dagens nyhet er "klart negativ". Og han har ikke for vane å være negativ til Okea (Kursmål senket fra 55,- til 50,- etter melding).
5,- ned på kursmål er mye, og hvis det ender i rettslige prosesser så kan det virkelig koste, i direkte og indirekte kostnader.
Jeg vil tro denne saken vil påvirke aksjekursen i lang tid fremover. Uheldigvis så er første handelsdag en dag hvor jeg tror kursen hadde gått ned uansett, og så får vi dette på toppen.
Lykke til
Mvh Trodlet
gunnarius
30.11.2023 kl 21:15 4569

Det er veldig lite vi vet om årsaksforhold og kontraktens paragrafer/betingelser.

Hva som synes gjelde er at avtalen blir stående.

Skulle denne saken ende i rettsapparatet, er det rimelig stor sannsynlighet for at samarbeidsforholdet mellom OKEA og Equinor kommer til å bli unødvendig surt.

Uten å kjenne saken i detalj, stiller som normalt den part (OKEA) som mener seg urettferdig behandlet svakest - gitt kontrakten er signert og de uheldige hendelsene ikke kan lastes Equinor.

Det er noe som skurrer, fordi denne sak synes ikke dreie seg kun om ordinær decline. For OKEA skriver i Q3 rapporten på side. 10/38:

Expected additional production to OKEA for 2023 has been narrowed from 11,000 – 13,000 boepd to 11,000
– 12,000 boepd due to reduced production reliability caused by unforeseen events and delay from new wells.
This is also expected to impact 2024 production ....

Så spørsmålet må da bli: Er det Equinor som er ansvarlig for de uforutsette hendelsene og forsinkelsene - og har Equinor tatt nødvendige grep for å forhindre eller korrigere?

Kan gå på omdømme her - og begge selskapene har mye å tape på å ikke komme til enighet.

Har ingen problemer med å innrømme at denne saken burde OKEA ha løftet opp langt tidligere, samt at den hemmer aksjen. Men vi vet ikke utfallet enda. Kan gå begge veier. Disputten var kjent allerede i Q3 rapporten, så markedet visste om den - analytikerne også - om de hadde gjort jobben sin den gang.
Redigert 30.11.2023 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
30.11.2023 kl 19:04 4774

Okea har sett fram til å lukke denne dealen. At de nå utsetter viser god styring og at de kan bruke en kalkulator. Det bygger tillitt.
Det første de kan se på, er profit-sharing delen, den burde justeres til større fordel for okea
Tm3P
30.11.2023 kl 18:28 4790

Tror ikke den snur opp i kveld, men den kommer garantert etterhvert. At Brasil blir med i Opec+ er veldig gode nyheter for oljeprisen.
trodlet
30.11.2023 kl 18:28 4699

Slik E-24 har forstått det:

Okea utsetter oppkjøp av andel i Statfjord-området fra Equinor
17:21

Karl Biehl
DEL
I mars meldte Okea om et oppkjøp av en andel på 28 prosent i PL037 (Statfjord-området) fra Equinor, med virkningsdato 1. januar i år.

Oppkjøpet skulle etter planen fullføres torsdag, men nå varsler Okea at det blir utsatt.
Redigert 30.11.2023 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
gunnarius
30.11.2023 kl 18:23 4662

OKEA har tidligere bare blitt informert av Equinor, men har ikke fått den dokumentasjonen som etterspurt og er nødvendig. OKEA kan ikke melde noe annet uten å ha verifisert dokument RNB 2024 figures for the Statfjord Area å forholde seg til for melding. OKEA sier ikke noe om når RNB 2024 ble mottatt. Det fremstår som en svakhet, men trolig er dette nylig mottatt.

OKEA sier i meldingen:

Reference is made to the stock exchange announcement on 20 March 2023, where
OKEA ASA ("OKEA" or the "Company") announced that it had entered into an
agreement (the "SPA") with Equinor Energy AS ("Equinor") to acquire 28% working
interest in PL037 (Statfjord Area) with effective date 1 January 2023 for an
initial fixed consideration of USD 220 million (the "Acquisition").

Slik dette forstås fra min side har partene signert selve avtalen. For OKEA sier entered into an
agreement (the "SPA") 2. Det er kun myndighetsgodkjenningen som gjenstod - ikke signering av avtale.

Det er så langt ingenting som tyder på at OKEA kommer til å forsøke å heve avtalen. Da hadde rimeligvis OKEA ha meddelt markedet dette på et tidligere stadium.
Melder OKEA noe slikt, er vi inne på det som insinueres om usikkerhet vedr. gyldighet av signert avtale.

Har veldig liten tro på at denne støy medfører annet enn en reforhandlet avtale - til alles beste. Hva har egentlig både OKEA og Equinor å tjene på å bryte en avtale som allerede har begynt å løpe fra 1. januar 2023?

Equinor sierom deal:

Equinor ønsker OKEA velkommen som ny partner i Statfjord-området

Equinor har inngått en avtale om å selge en andel på 28 prosent i PL037 (Statfjord-området) til OKEA med virkningsdato 1. Januar 2023.

– Med denne transaksjonen fortsetter vi å optimalisere vår olje- og gassportefølje, og ønsker en industriell aktør med senfase-kompetanse velkommen inn i Statfjord-partnerskapet. Dette vil bidra til diversifisering og høy verdiskaping fra Statfjord-området i årene som kommer, sier Camilla Salthe, direktør for levetidsforlengelse for felt, FLX.

FLX er en enhet i Equinor som har ansvar for sikker og effektiv drift av senfaseanlegg gjennom nye måter å jobbe på.

https://www.equinor.com/no/nyheter/20230320-equinor-onsker-okea-velkommen-statfjord

Min komm. - OKEA er ønsket velkommen av Equinor for å optimalisere Equinors levetidsforlengelse for felt, FLX.

Min personlige mening - aldri i verden om verken OKEA eller Equinor kommer til å blåse dette her opp, men smidig finner en løsning til begge parters beste.

Med basis i sum deal

initial fixed consideration of USD 220 million (the "Acquisition").

vil jeg tro at OKEAs strategi vil være en 10-15% reduksjon i nevnte beløp.
Redigert 30.11.2023 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
trodlet
30.11.2023 kl 18:09 4637

Det virker jo merkelig om det skulle være behov for planlagt nedskriving etter overtakelse. Rart eller ikke. Uheldig for aksjekursen tror jeg så absolutt det er. Både på kort og lang sikt.
Redigert 30.11.2023 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
trodlet
30.11.2023 kl 18:04 4557

Oljen har falt ca 5 % siste 1 1/2 timen, Chevron er i samme periode ned ca 4 % etter å ha startet dagen med en fin oppgang. Så får vi se om olje nedturen er et resultat av fleip eller fakta. Jeg ser ikke bort i fra at oljen snur opp i kveld
Tm3P
30.11.2023 kl 17:58 4496

Den ene setningen er jo skikkelig stygg.

Preliminary assessments of the updated projections indicate a material reduction in fair value and a significant impairment may therefore likely be required following completion of the Acquisition.
Tm3P
30.11.2023 kl 17:51 4483

Rasjonelt eller ikke, denne meldingen tror jeg vil slå hardt ut i kursen i morgen, spesielt hvis nedgangen i oljeprisen holder seg.
Satser i hvertfall på det da jeg har vurdert å kjøpe meg inn her i det siste etter å ha lagt merke til produksjonsøkningen på Brage :)
Redigert 30.11.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
trodlet
30.11.2023 kl 17:48 4485

Meldingen markedet fikk i dag burde vi fått tidligere. Nettopp av den grunn at det da ville virket planlagt og ikke bli lagt frem i kveld. Det kan tyde på at en avtale ikke er så klar som du ønsker. Selvsagt vet vi om reduksjonen, men det er timingen som her er uheldig. Ingen avtale er ingen avtale.
gunnarius
30.11.2023 kl 17:37 4486

Detter er jo noe OKEA har guidet tidligere ifm. lavere produksjon på Statfjord og er direkte linket opp mot deal.

Markedet har således allerede blitt informert og akseptert de faktiske forhold.

Hva OKEA nå sier er at det er rimelig at reduksjonen i 2P og 2C inkl økt kostnad er utenfor deres kontroll og at det er naturlig at kjøpssum må stå forhold endrede betingelser og verdier.

I verste fall blir deal stående slik den er formulert, men dette er fremdeles slik OKEA har kommunisert ut i markedet, dvs. reduksjon i produksjon over levetid. Dvs. allerede bakt inn i aksjekurs.

Hvorfor mener du nå ved at OKEA tar grep og krever dette korrigert, bør ha impact aksjekurs. Da det egentlig medvirker til mulighet for lavere kjøpspris eller bedre betingelser?

Markedet liker ikke usikkerhet og kanskje det øretrilles noe på dette.
Redigert 30.11.2023 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
trodlet
30.11.2023 kl 17:25 4300

Dette mener jeg er verre enn et skuldertrekk. Når dette skjer samtidig med X-dag og vi har for øyeblikket en kraftig fallende oljepris, så kan det bli en stygg dag i morgen. Nå kan vi ikke se bort i fra at oljeprisen snur opp ila kvelden.
gunnarius
30.11.2023 kl 17:10 4278

Ok, da får partene sette seg ned ved forhandlingsbordet og Equinor inngå en avtale med OKEA som gjenspeiler korrekte ressurser/reserver/kostnader.

Verre er det ikke.

In connection with Equinor's (as operator) obligation to provide RNB 2024
figures for the Statfjord Area, OKEA received updated information which
indicates a reduction in 2P and 2C volumes of 10-15% over the lifetime of the
acquired assets compared to RNB 2023, combined with increase in cost.

https://newsweb.oslobors.no/message/605444
Redigert 30.11.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
gunnarius
30.11.2023 kl 15:59 4252

Like før vi har OPEC+ svaret - møtet har nettopp startet.

De aller tre siste fra X og Amena Bakr (min mening- en bedre OPEC iakttaker tett på finnes neppe)

Just fyi the meeting didn’t start yet #OOTT

No recommendations from the JMMC and the opec plus meeting is due to start in around 5 mins #OOTT #opec

So what to expect from what we know so far? An extended Saudi cut of 1 million bpd and deeper cuts from some of the other opec plus states #OOTT

NY:
Breaking: Brazil will join opec plus #OOTT #Opec

Redigert 30.11.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
30.11.2023 kl 14:49 4133

Ligger meget store ordre inne i ordreboken i dag, tydelig det er noen som vil inn billig

Alltid noen som vet noe..
Klabbeføre
30.11.2023 kl 14:31 4124

Ubegripelig svak

Oljeprisen har gått opp 4-5 % siste dagene, Okea er opp snaut 1.39%

Dette er altså et selskap som snart produserer 40 000 boepd, betaler utbytter, er i vekst og er priset til skarve 3,8mrd
ErikNordnet
30.11.2023 kl 14:02 4158

x-dato er på fredag. Tror det blir flere nyheter i morgen.
Klabbeføre
29.11.2023 kl 16:48 4440

Ex utbytte imorgen, er meget spent på om det kommer noen nyheter angående Statfjord transaksjonen i samme slengen
bluesky2023
29.11.2023 kl 14:12 4527

OKEA har en tydelig strategi og stikkordet er VEKST. De finner verdier der andre gir opp, det fører til gode dealer. For 2025 er det ingen profit-sharing på Statfjord for OKEA, det vil øke innntektene ytterligere, når begynner markedet å prise inn dette, blir interessant.
Redigert 29.11.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.11.2023 kl 13:56 4520

Er planen til OKEA å kjøpe mer av Wintershall - gitt dette selskapet skal selges?

ADNOC: VURDERER OPPKJØP AV WINTERSHALL DEA- BN

Oslo (Infront TDN Direkt): Abu Dhabi National Oil Co. (ADNOC) vurderer oppkjøp av Wintershall Dea, i en avtale som kan verdsette energiselskapet til over 11 milliarder dollar.

Det melder Bloomberg News torsdag kveld og viser til kilder med kjennskap til saken.

Harbour Energy er også blant tilbydere som vurderer oppkjøp av virksomheten, ifølge kildene til Bloomberg.

Det tyske kjemiselskapet BASF har engasjert rådgivere for å se på muligheten for et salg av deres 73 prosent eierandel i Wintershall Dea, sier kildene. Milliardæren Mikhail Fridmans LetterOne eier resten av selskapet.

En eventuell avtale vil trolig ikke skje før neste år, siden den russiske regjeringen må godta Wintershall Deas planlagte exit fra Russland, sier kildene.

TotalEnergies og Equinor er tidligere nevnt blant interessentene ved et mulig salg av Wintershall Dea

Min kommentar:

OKEA´s Stafjord deal innbefatter bl.a. Statfjord Øst:

Transaksjonen innebærer at Okea tar over 23,9 prosent i Statfjord Unit, 28 prosent i Statfjord Nord, 14 prosent i Statfjord Øst Unit og 15,4 prosent i Sygna Unit, opplyses det.

OKEA bør ha god mulighet for å kjøpe av Wintershall 1.4% andel i Statfjord Øst:

Partnere i Statfjord Øst Unit: Equinor Energy AS (29,25%), Petoro AS (30%), Vår Energi ASA (20,55%), Okea ASA (14,0%) *, INPEX Idemitsu Norge AS (4,8%), Wintershall Dea Norge AS (1,4%)

Et annet eksempel, selv om reservegrunnlaget er noe vel stort for OKEA å få kjøpt for tilgjengelig kapital. Det er her man har problemer med:

Wintershall Dea Norge expects issues with water injectors at the newly onstream Nova Field in the Norwegian North Sea to restrict production ...

Nova - perfekt match for OKEA og Gjøa.

Fra nettet:

Wintershall Dea er operatør for Nova-feltet med en eierandel på 45 prosent. Sval Energi har en eierandel på 45 prosent, mens Pandion Energy Norge eier 10 prosent. Wintershall Dea har inngått avtale om å overføre 6 prosent av eierandelen sin i Nova-feltet til OKEA. Avtalen er forventet å tre i kraft i fjerde kvartal av 2022. Wintershall Deas andel etter inngåelsen vil da reduseres til 39 prosent.

For øvrig Wintershall´s assets som kan være av interesse for OKEA:

https://wintershalldea.no/en/where-we-are/production

Hvorfor jeg nevner dette med Wintershall er fordi OKEA har handlet med dette selskapet tidligere. OKEA fremstår som re-finansiert og følger selskapet egen strategi, så kan assets fra Wintershall egne seg for OKEA - gitt asset passer max og kan kjøpes for en fordelaktig pris. Dette gamet kan OKEA ifm. modne felt.

Igjen, kun nevnt ifm. Wintershall og et mulig salg av selskapet - dvs. en teoretisk mulighet. Har liten tro på at en eventuell kjøper vil savne marginal-eiendeler. Stiller seg noe anderledes med f.eks. Nova, men hvem vet?

Tror fremdeles at OKEA er like om hjørnet for mer innen M&A, uansett om det ikke blir ytterligere vedr. Wintershall.
Redigert 29.11.2023 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.11.2023 kl 11:48 4454

Helt enig med ErikNordnet.

Selv om det kun er NGL (15% av total prod.) som går uavkortet til OKEA, vil den store økningen i produksjon ifm. Statfjord deal - og selv med profitt-deling de tre neste årene - bidra vesentlig på bunnlinjen. Begrensningen lå - utenom balansen i regnskapet - tidligere på betingelser i bond. Men med re-fin. vil jeg anta at dette forhold er opphevet og OKEA kan sikte seg inn mot 2024 dividende plan og nivå.

Bør bli minst NOK 1.50 i dividende - mitt teoretiske nivå. Skal dividende først løftes, må en 50-øring opp være minimum. Dette sørger trolig Stafjord deal for. Close i morgen?
ErikNordnet
29.11.2023 kl 10:29 4517

OKEA har frem til nå levert hva de kommunisert.

Blir meget spennende å følge veien videre med Statfjord og økning av produksjon fra Hasselmus,

Estimert +40000 fat/dag (+ca 75% fra 2023) er ikke verst for et selskap i størrelsen av OKEA.

Med større produskjon øker også den økonomiske fleksibiliteten.
gunnarius
28.11.2023 kl 12:53 4706

Blir OKEA aller best eller en av de beste i O&G-klassen hva angår dividende, kommer også aksjekursen diltende etter.

Har meget god tro på økt dividende for 2024. Flere indisier som understøtter et slikt statement. Tror ikke at verken olje- eller gasspris vil være faktorer som endrer dette syn, snarere om OKEA skulle foreta et nytt oppkjøp som krever vesentlig med kapital.
Redigert 28.11.2023 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
28.11.2023 kl 10:32 4800

Okea er idag på billigsalg idag , oljeprisen stiger og vi nærmer oss OPEC møtet
gunnarius
27.11.2023 kl 11:58 5039

EIA, IEA og OPEC har alle lavest etterspørsel for olje for neste år i Q1.

IEA har et lite dykk i etterspørselen for Q1. For Q2 av og resten av 2024 viser alle tre kurvene en oppadgående jevn tendens. OPEC som vanlig, mest optimistisk, dernest EIA og IEA lavest av de tre.prognoseindikatorene. For all del, prognoser og kurver er kun på papiret. Hvor mage ganger har vi ikke sett at oljeprisen lever sitt eget liv. Så etterspørselen i 2024 kan bli både høyere eller lavere enn prognosene tilsier. Uansett, IEA. EIA og OPEC har alle økende etterspørsel for 2024.

Likefullt, OPEC har en oppgave å styre etter egne analyser/vurderinger - og da ligger Q1 2024 an til en etterspørsel som trolig medfører at OPEC+ bør kutte ca. 1 mill. fat i tillegg til hva som i dag gjelder. Kun indikativt nevnt.

Ser min ypperlige kilde Amena Bakr skriver på X i dag:

OPEC plus update: the African states have not reached a resolution yet with regards to their baselines. The meeting is still due to take place on 30 Nov. #OOTT #Opec

Ok, så er man ikke enig så langt. Men avholdes møte som planlagt på torsdag, bør dette her gå greit.

Også på torsdag, OKEA kan trolig melde close Statfjord deal. Denne avtalen gir OKEA et glimrende utgangspunkt for radikal økning i reserver/produksjon, langsiktighet og underbygger dividende på en langsiktig positiv måte.

Markedet er nok ikke fullt innforstått med inntektssiden, ettersom det skrives:

• Transaction close exp. end-Nov ‘23. More than
half of the remaining purchase price of USD
195m is expected to be covered by cash flow
from the acquired assets prior to completion

Samtidig er avtalen bl.a. bygget på prinsippet profitt-deling for 2023, 2024 og 2025. NGL er unntatt og går da i sin helhet til OKEA (15% av total prod.).

Markedet er nok også noe i tvil om hvordan tolke 100% riktig/nivå den positive effekten av denne Stafjord-avtalen. Forventer mer kjøtt på beinet senere.

Basert på OKEA´s utvikling på alle plan - gis selskapet en fin reise fremover - særlig gitt OKEA øker dividenden i ny 2024 plan.
Redigert 27.11.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
26.11.2023 kl 01:01 5393

Ja, det drar seg til - og olje- og gassprisen gjenspeiler neppe fullt ut den risiko som befinner seg i Midt Østen.

Bare som et supplement til artikkelen fra Finansavisen om Tyrkia som hub for russisk gass. Dette er ikke en ny sak, men pågående som konkretiseres.

Spørsmålet blir hvordan EU og Nato stiller seg . gitt det virkelig blir en kontrakt mellom Russland og Tyrkia om gass ala hub-prinsippet.

Det er heller ikke ukjent at Bulgaria befinner seg sentralt ifm. russisk gass

Bulgaria’s Russian gas games rile Europe

Critics accuse Bulgaria of punishing Russia to curry favor with Brussels, while quietly helping Moscow regain its grip on Europe’s energy supplies.

BRUSSELS — When it comes to Russia’s energy empire, Bulgaria is giving with one hand and taking with the other — and Europe is getting fed up.

Last month, Sofia hit Russia with a new tax on gas exports to the EU — an attempt by the country’s new, reformist administration to burnish its Western-friendly credentials and hammer the Kremlin’s war chest. But the move has infuriated Bulgaria's neighbors and the country's own pro-Russian president, who has asked the highest court to review its legality.

Experts also say the government can't claim the country is truly getting tough on Russia: Earlier this year, the country struck a gas deal with Turkey that could help Moscow regain its stranglehold over the EU’s energy supplies.

For mer:

https://www.politico.eu/article/bulgaria-russia-gas-games-rile-europe/

EU forsøker på å stanse import fra Russland av olje og gass innen 2027. Hva vil skje - gitt f.eks. Tyrkia (hub) og Bulgaria kan komme til å være bakdøren inn for mer russisk gass i Europa? Her må man se for seg et prinsipielt EU-standpunkt, som enten åpner for russisk gass eller fastholde og forsterke sanksjonene. USA har nok også et ord med i laget - ditto for Nato.

Who supplies gas to Turkey?

Gas from Russia comes via the Blue Stream and TurkStream pipelines; and from Iran via the Tabriz–Ankara pipeline. Azerbaijan normally supplies Turkey through the South Caucasus Pipeline.
Redigert 26.11.2023 kl 01:15 Du må logge inn for å svare