OKEA - VEKSTMASKIN💰🤑🤑🤑

bluesky2023
OKEA 05.02.2023 kl 16:23 291038

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/03/7982593/arctic-analytiker-daniel-stenslet-spar-dramatisk-utbyttehopp-i-okea

Stoler man imidlertid på analytikernes beregninger, finnes det lyspunkt. Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener nemlig at prisingen av Okea nå er meget attraktiv.
Han spår at Okea vil generere en kontantstrøm som vil overstige hele dagens markedsverdi på 3,3 milliarder kroner innen 2025.
Analytikeren ser rom for høyere utbytter fremover. Okea-styret foreslo å utbetale et utbytte på 1 krone pr. aksje i første kvartal i år.
– Om selskapet kun velger å fokusere på eksisterende portefølje, kan utbyttenivået settes opp dramatisk om ett til to år, sier han.
Redigert 16.01.2024 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Tm3P
14.03.2024 kl 14:30 12672

Når markedet får en bekreftelse på hvordan ting kommer til å se ut framover etter at Q1 blir rapportert tenker jeg interessen sakte men sikkert kommer tilbake. Jo lenger tiden går jo mer går fadesen i Statfjord i glemmeboka og.
Redigert 14.03.2024 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
trodlet
14.03.2024 kl 14:26 12601

Det er ikke mange aksjene tilgjengelig på markedet. Nær 50% eies av en stor eier. De aksjene blir neppe solgt på ei stund. Kanskje ligger ytterligere 10% av aksjene i skuffen for noen år fremover. Da er det ikke mange aksjene igjen. Snart blir markedet overbevist om at Okea har en god tid i vente, og troen på Okea kommer tilbake. Med så få aksjer tilgjengelig i markedet, så kommer aksjekursen til å stige fort og kraftig. Sånn tenker jeg

Takk til gunnarius for interessante innlegg.
gunnarius
14.03.2024 kl 12:44 12470

forts.

Yme - historikken viser oss at Yme er et meget krevende felt. Myndighetene kommer ikke til å godta hvem som helst til å gyve løs på alle de utfordringene som vil bli møtt. OKEA kjenner nå godt til Yme og vet allerede trolig hvordan håndtere og besvare/følge opp krav ifm. tilsyn etc. Skulle det bli OKEA som kjøper Yme, tror jeg mer på Lime Petroleum med 10% eierandel enn DNO. Dvs. OKEA tar største andel av Repsols 55% og Lime resten elller OKEA tar alt - kanskje ingenting?

Man kan si mye om muligheter og sjanser, men uansett vil gjelde at det som OKEA nå holder på med og de samtaler/forhandlinger som utføres, vil få big impact for hvordan markedet vil oppleve aksjen og fremtiden.

Jeg håper bare inderlig på at OKEA fremforhandler avtaler og nye assets, som både reparerer tapt tillit og øker verdiene så det monner. Slik at dividende synligheten og verdigrunnlag kan trekke opp aksjekursen igjen.
Tm3P
14.03.2024 kl 12:39 12458

Tenkte jeg mer på at DNO beholder alle lisensene til Repsol utenom Yme som de evt. solgte videre til OKEA, ikke at DNO bare solgte en andel av Yme videre til OKEA.

Ellers syns jeg du forutsetter litt for mye at OKEA vil få til en god deal på Statfjord, jeg skal lett innrømme at du kan mye mer detaljer rundt dette enn meg, men Vår har nok full kontroll selv på feltet og jeg kan ikke se for meg at de vil selge på billigsalg. Om OKEA skulle doblet sin posisjon i Statfjord ville de vært fullstendig avhengig av at det ble en suksess, tviler på at markedet ville vært like komfortabel med den risikoen som det du er.
gunnarius
14.03.2024 kl 12:26 12314

Hele spillet rundt Statfjord er komplekst og vanskelig for de av oss på utsiden virkelig å forså alle dybdevirkninger av. Jeg kaller Statfjord for et strategisk spill, fordi jeg tror på den ene siden - og riktig nok som basert på RNB2024 - gir dette et lavere ressurs/reserve grunnlag. På den annen side har nok OKEA vært klar over VAR sin posisjon ved den tid VAR fikk overtatt alle assets til Neptune Energy. Dvs. på den ene siden har - og basert på RNB2024 og ny data - Statfjord-klyngen fått redusert reservene, men samtidig fremstod OKEA som en elendig markedsaktør innen M&A. Et stempel og posisjon som virkelig koster for management å komme ut av.

Etter close Statfjord deal, hvordan skal OKEA kunne gjenskape tillit og økt goodwill?

If you can´t beat them - join them!

Også VAR er gjort kjent med at Statfjord i et kortsiktig perspektiv ikke er så potent som først antatt. Basert på all svartmalingen av Statfjord assets har OKEA fått etablert et godt utgangspunkt for reelle forhandlinger med VAR. OKEA kjenner Statfjord etterhvert og ser bedre enn de fleste hvor kostnadene ligger skjult. Men samtidig har OKEA fått innsyn i de mulige oppsidene og mulighetene.

Økt andel i Statfjord for OKEA vil medføre gode synergier, som OKEA allerede vet om. Har OKEA først fått etablert og dedikert et team som skal arbeide med utviklingen av Statfjord, virker det logisk at økt andel - les overta VAR sin andel i Statfjord-området - ikke vil generere så mye ekstra på alle plan. Rimeligvis capex vil øke tilsvarende, som kjøpet av Equinor gjorde.

Som jeg har nevnt tidligere, Statfjord med Statfjord A, B og C pluss satelittene Statfjord Nord, Statfjord Øst og Sygna - her er flere muligheter for å trø feil rent kostnadsmessig. Jeg har nevnt decommissioning, bl.a. Stafjord A i 2027/2028. Dette er en kostnad som VAR uansett vil måtte ta, så her tror jeg OKEA kan fremforhandle tilsvarende konsept som for med Equinor. Dvs. VAR tar kostnaden med Stafjord A, mens OKEA tar decommissioning for Stafjord B og C en gang før 2040.

For min del som investor ville jeg ha jublet om jeg visste at et produserende felt representerer visibilitet og langsiktighet 10-15 år frem i tid. Da kan OKEA med dette grunnlaget satse tungt på Statfjord. Selskapet tror jo virkelig på Statfjord, ellers ville ikke kjøpet av Stafjord blitt realisert i utgangspunktet. RNB2024 vil primært ha en kortsiktig effekt og det er her markedet etter min mening drar til vel mye på den negative siden, selv om lavere produksjon et par år fremover vi lide av RNB2024.

Statfjord JV har investert ca. NOK 3.7 mrd. (2023) ifm. gaslift/pipeline/ombygging Stafjord C og boring av 5 nye brønner på Statfjord Øst. Det vil således være fra denne satelitten av vekst vil være mest synlig. OKEA har kun 14% i Statfjord Øst, mens VAR har 20.6%. Dette gir følgelig en cash flow grunn for å OKEA å kjøpe Statfjord av VAR.

Nå blir jo effekt og inntekt av oljefatene og gass fra Statfjord like god, om denne kommer herfra eller f.eks. Brage. Og ja, jeg ønsker virkelig at OKEA bær foreta en swap med VAR. Enkelt og greit fordi VAR - etter å ha overtatt Neptune sine assets Gjøa og Njord, har fått endret eget landskap. Nå fremtrer det 2 stk. hub for VAR, hvor OKEA kan supplere. Gjøa er ca. 72% gass og OKEA har 12% andel i Gjøa og Gjøa North (Hamlet). Q4 til OKEA 2023 viser inntekt med 370 mill. Dette selv med relativt høy gasspris USD 74.6 per boe. Nå ligger gassprisen rundt USD 40 per boe i markedet. Dvs. Gjøa vil tape terreng rent inntektsmessig. OKEA fikk mer gass ifm. Statfjord deal. Mitt forslag: Swap Gjøa med VAR og reduser den høye gassandelen og heller aksepter at Statfjord inneholder mer gass enn de øvrige assets til OKEA.

OKEA så for seg Calypso koblet opp mot Draugen, men VAR vil det anderledes ble bekreftet i går. Med Calypso og OKEA 30% andel vil samlet andel for VAR bli 60%. Kobles opp mot Njord plattformen. Utvilsomt en fordel for VAR og ikke synderlig tap for OKEA, ettersom Draugen oppkoblingen har falt bort. Ny hub for VAR er nå etablert i Njord-området.

På Gjøa har VAR nå etablert en ny hub etter å ha overtatt Neptune assets. Ettersom ca. 73% er gass på Gjøa, og OKEA har moderat eierandel med 12% (Gjøa og Gjøa North), vil nettoeffekten av tapt inntekt bli relativt lav. Vil heller foretrekke Statfjord med vesentlig høyere oljeandel og antall fat.

OKEA med Calypso og Gjøa og vil ved en swap med VAR kunne optimalisere egne assets på en konstruktiv måte. Derfor anbefales OKEA kjøpe Statfjord av VAR. Landskapet er vesentlig blitt endret - og både VAR og OKEA må ta de direkte konsekvensene av dette.

Statfjord passer rett og slett ikke inn i ny modell og strategi (bl.a. FLX) for VAR, etter at assets fra Neptune vil bli implementert. Statfjord for OKEA vil ikke bare tillegge ca. 14.000 boepd, men også generere positive synergier og langsiktighet.

forts.
Redigert 14.03.2024 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Tm3P
14.03.2024 kl 09:50 12074

At f.eks DNO kjøper Repsols lisenser i nordsjøen og selger Yme videre til Okea er noe jeg kan se for meg derimot.
Tm3P
14.03.2024 kl 09:45 11721

Andelen av produksjonen fra Statfjord vil jo ligge langt over 50% I ditt scenario der de swapper f.eks Gjøa mot Statfjord. Skjønner ikke hvorfor du tror Okea skulle være så interessert i det?
gunnarius
13.03.2024 kl 22:01 11765

Svarmail nr. 2 ifm. spørsmål til IR-sjefen ifm. Q&A delen i dag. Selskapet beklager, men selv decommissioning kostnader i milliardklassen kan og vil ikke VAR svare på ifm. Statfjord.

Jeg legger ikke hodet på blokken ved å hevde at OKEA kjøper/swap Statfjord av VAR, men det nærmer seg styggfort at jeg kunne ha ofret en finger.
Redigert 13.03.2024 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 15:21 11804

Nå har jeg lyttet på hva som blir sagt ifm. kapitalmarkedsdagen til VAR. Siste taler før pausen på 15. min tok grundig for seg bl.a. North Sea, hvor bl.a. Statfjord befinner seg - så langt og selv ifm. North Sea har ikke Statfjord blitt nevnt.

Imidlertid er det tydelig at OKEA ikke får benytte Draugen som vert for Calypso. Dette vil Njord plattformen ta seg av, ble det sagt. Dvs. Calypso og OKEA eierandel på 30% inngår trolig i en swap med VAR.

Se heller ikke bort i fra at OKEA kan gi slipp på andre swap muligheter med VAR (bl.a. Gjøa), for å erverve Statfjord eierandelen til VAR.

Husk imidlertid på at jeg lager min egen strategi om hvordan jeg tror det hele vil utvikle seg og legger denne strategien som et av flere ledd til grunn for egen beslutning vedr. eie OKEA aksjen. Nå kan det også være at Statfjord vil bli nevnt konkret ifm. resten av dagens VAR seanse.

Ikke ble det akseptert av IR i VAR at mitt spørsmål om Statfjord sett i relasjon disposal package kunne bli tatt opp, men nå kan det være mitt tilleggsspørsmål om decommissioning Statfjord A og kostnad kan bli det. Blir heller ikke dette tatt opp, vil rett og slett ikke VAR snakke om Statfjord. Iallefall ikke i en disposal setting.
Redigert 13.03.2024 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 11:33 12021

Repsol (operatør på Yme med 55%) er meldt skal selge sine assets på NCS, herav også Yme (OKEA 15%).

Repsol Initiates Sale of Norwegian Subsidiary, Engages Rothschild for Asset Disposal

In a significant move within the energy sector, Spanish oil giant Repsol has commenced the sale process of its Norwegian branch, Repsol Norge AS, marking a pivotal shift in its operational focus. The sale, managed by the prestigious investment bank Rothschild, encompasses 10 assets on the Norwegian Continental Shelf, highlighting seven producing fields with net reserves tallying 53 mmboe, of which 36% is gas, and projecting a net production of 29 mboedp for 2024.

The decision to sell Repsol Norge AS, codenamed Project Hemera, is not just a business transaction but a strategic realignment of Repsol's global operations. This move reflects the company's shifting focus towards renewable energy and a more sustainable business model. With the sale including all employees, asset tax histories, lease liabilities, and decommissioning obligations, it signals a comprehensive transfer of operations. The assets, both operated and non-operated fields, are valued under $500 million, presenting a significant opportunity for entities looking to bolster their presence in the Norwegian Continental Shelf.

https://bnnbreaking.com/finance-nav/repsol-initiates-sale-of-norwegian-subsidiary-engages-rothschild-for-asset-disposal

OKEA (15% andel) meldte i Q4 2023 rapporten om bidrag fra Yme på 3.400 boepd . Dvs. gross på Yme per 31/12 ca. 23.000 boepd. Dette vil for den som kjøper 55% andel i Yme gi ekstra ca. 12.000 bepd. Yme er nærmest 100% olje.

Lime kjøpte i fjor høst Kufpecs 10% andel i Yme for USD 68 mill. Imidlertid var dette før OKEA tok ned reserveanslaget på Yme med ca. 25%.

Hva vil være en fair pris å betale for Yme og Repsol sin 55% andel og som operatør:

Repsol guider 29.000 boepd for alle sine assets for 2024. Yme produserte i Q4 2023 12.000 fboepd for Repsol. Prisen for samtlige assets til Repsol guides til under USD 500 mill.

Lime har, etter hva jeg kan se ingen løpende operatør assets, men det har OKEA. Riktignok fikk Lime operatør status - pre kvalifisert - i mars 2023. Men OKEA som operatør blir et sikrere bet for Repsol, Hvem ellers i markedet kan tenke seg problembarnet Yme?

I rene penger bør prisen for Yme være NOK 1.5-2.0 mrd. på papiret (ca. 25% redusert reserveanslag). Men i praksis og med en profit share deal, usikkert. Dette kikker OKEA garantert på. Repsol er nevnt gå over til mer innen fornybar segmentet, så profit share cash behøves sikkert.

Da blir det 2 stk. assets å følge med på innen M&A, dvs. Statfjord og Yme.

Skulle OKEA bare lande 1 av disse 2 assets, vil samlet produksjon for OKEA ligge på ~50.000 boepd.

Kun for å se hen mot produksjon og utstedte aksjer. VAR har 25x flere aksjer enn OKEA, men kun 6x større produksjon enn OKEA - gitt OKEA foretar close for en deal i H1 og med produksjon for resten av 2024.

Her sitter man i ro og venter på good news.

Hang in there!


Redigert 13.03.2024 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 09:32 11859

Selv om VAR presentasjonen, som ble fremlagt i dag, ikke spesifikt omtaler hvilke assets som VAR ser for seg vil bli avhendet, kan ikke neglisjeres at at CEO Liknes i OKEA sa på Q4 og Q&A delen at VAR holdt på med "divestment". Noe som var helt naturlig for VAR, som han sa. Ditto ble sagt av CEO Walker i VAR ifm. Q4. Men han kalte det for "disposal package".

Derfor er det interessant å notere at VAR ikke spesifiserer eller redegjør for Stafjord eller dette FLX prosjektet ifm. Stafjord Øst, som har kostet VAR så langt ca. NOK 800 mill. (gaslift/pipeline/ombygging Statfjord C og vekst med 5 nye brønner som kommer online i Q1).

På side 48/78 omtales:

North Sea

Set for growth and expansion

Også Statfjord angår North Sea, men her nevnes bl.a. Gjøa North. Da burde det ha vært helt naturlig også å ta med Statfjord Øst ifm. vekst og ekspansjon. Ettersom dette ikke ble gjort, kan muligens relateres at Statfjord er del av VAR sin disposal package.

Videre ble heller trolig ikke Statfjord tatt inn som capex.

Se side 71/78 - Guidance and outlook

VAR nevner abandonment, men ikke decommissioning. Likefullt angår også decommissioning capex. For JV/VAR.skal Statfjord A produsere frem til 2027. Deretter skal nedstenges og fjernes. Selv om ikke understellet fjernes, vil det bli meget høy capex-andel. Hvorfor har ikke VAR nevnt dette under guidance and outlook for capex - med mindre selskapet vil ha solgt Staftjord innen denne tid? Se capex for perioden 2025-2028. Alt for lavt, dersom Statfjord A skal nedstenges og fjernes med VAR som deleier.

https://varenergi.no/en/investor/reports-presentations/

Har ikke forandret syn. Jeg tror fremdeles at VAR kommer til å selge Statfjord-eierandelen og da til OKEA. Og som swap element kommer minst det nye satsingsprosjektet til VAR, nemlig Calypso. Ettersom Calypso (OKEA med 30% eierandel) nå trolig ikke kobles opp mot Draugen, slik som OKEA hadde håpet, men Njord plattformen.

Muligens får vi vite mer om disposal package ifm. presentasjonen fra. kl. 14 i dag.

Redigert 13.03.2024 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
gunnarius
12.03.2024 kl 19:40 12163

Bratt fall like før stengetid. Et soleklart eksempel på et short stunt vil jeg hevde. Senke aksjekursen like før slutt og blokkere for at aksjekursen balanseres igjen. Senke aksjekursen - noe som ellers er vanskelig pga sentimentet i aksjen og lavt volum i handelen. Aksjekursen er rent generelt alt for mye nedkjørt allerede. Og shorting på toppen av dette kan bli overkill, som kan slå negativt tilbake på GSA Capital. Men aksjene som GSA selger må inndekkes, for siden å bli tilbakelevert. Og BCPR fortsetter med sin innsidehandel. Ikke så underlig at GSA må finne på noen sprell.
gandhi-21
12.03.2024 kl 17:47 7245

Noen mistet troa og dumpet 110K aksjer etter kl. 16 i dag.
Gordon
12.03.2024 kl 10:54 7267

Men hvor langt ned skal man? enig at dagens fall er noe merkelig.
bluesky2023
12.03.2024 kl 09:55 7255

Source energy, repsol og vår energy har assets for salg i følge kildene til upstream. Repsol kjenner vi til, men ikke de andre?

https://www.upstreamonline.com/finance/norway-s-e-p-asset-sales-and-purchases-opportunities-are-alive-and-well-says-industry/2-1-1605841

Er vår energi sine andeler på statfjord til salgs, vil det være svært overraskene om ikke okea er på ballen
Redigert 12.03.2024 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Rek2
12.03.2024 kl 09:30 7089

Phatpuree Chinkulkitnivat, Bangchak group's chief financial and senior executive vice-president for accounting and finance, said Okea's move to increase petroleum production is part of a seven-year business...

Okea’s seven-year business plan to increase production capacity to 100 KBOED within 2030
gunnarius
11.03.2024 kl 23:20 7224

https://www.reuters.com/markets/deals/repsol-launches-sale-its-norwegian-subsidiary-document-2024-03-01/

For all del, som også CEO Liknes viste til ifm. Q4 og Q&A delen, det er bra aktivttet og muligheter innen M&A, men han viste først og fremst til Harbour og VAR. Trolig hvorfor ikke Repsol ble nevnt kan være at dette den gang var ukjent i markedet.

Men enda mer Yme? Kanskje, for operatør Repsol sliter med kompetanse og myndighetskrav (ref. tilsyn) her i Norge.

Og ja, det finnes muligheter innen M&A om dette passer eksakt til OKEA sine tidligere assets eller ny investering. Fordelen med en eventuell VAR deal vedr Statfjord, er at her kan det gå inngå swap av assets, dvs. vinn-vinn og mindre cash for OKEA.

Som også Liknes sa ifm. SPB1M seansen - 2024 representerer et nytt år og nye muligheter. Skal OKEA vokse videre betinger dette minst én ny transaksjon
av vesentlig størrelse - les flere fat.

2024 - et spennende år for OKEA!
Redigert 11.03.2024 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.03.2024 kl 22:36 6349

Har full tiltro til at OKEA kan opprettholde, men neppe vesentlig øke ytterligere produksjon kun ved organisk vekst.

Gitt Harbour´s kjøp av Wintershall og assets NCS ikke er forventet close før i Q4 2024, blir det mest trolig å se hen til VAR og om assets her eller swap kan bli mulig for det som CEO i VAR omtaler som "disposal package", ref. 13 mars og kapitalmarkedsdagen til VAR.

Nå kan det jo være at OKEA ser på flere muligheter på NCS samtidig - og at en eventuell overtakelse av Statfjord fra VAR kun angår ett mulig scenario.

Men jeg ser ikke noe umiddelbart som mer skiller seg ut for OKEA på NCS - enn å overta VAR sin Statfjord andel. Swap-muligheter er til stede på NCS, men trolig lite sannsynlig kjøpe flere fat av vesentlig betydning for en billig penge. På den annen side, Statfjord-området er ikke rett frem - krevende felt.

VAR har vært med å betale gildet for Statfjord Øst gassløftprosjektet/pipeline Statfjord C og boring av 5 stk. infill-brønner, som forventes online i Q1. Total kostnadsramme (2023) ble satt til NOK 3.7 mrd.

I tillegg vil det eventuelt bli krevende for OKEA å forhandle decommissioning kostnader for fjerning/etterlatelse av Statfjord A, som skal stanse produksjonen innen 2027. Nå kom OKEA til enighet med Equinor vedr. decommissioning av Statfjord A, B og C, så dette kan bli mulig også med VAR.

Equinor har fått utarbeidet en konsekvensanalyse av okt. 2023: Etter all sannsynlighet etterlates understellet på Statfjord A.

https://cdn.equinor.com/files/h61q9gi9/global/2c3a34637ff87f8e78de3cb142b9b2e08f6ff8c6.pdf?avslutningsplan-statfjord-a-plattformdekk-del-2-konsekvensutredning-oktober-2023-equinor.pdf

Overkill med at OKEA samlet sett eier >40% av Statfjord?

Absolutt ikke og ville ha medført at Statfjord-området representerer ca. 45% av total produksjon for OKEA - med god visibilitet og langsiktighet til nærmere 2040. Med 100 nye brønner vil det bli økt capex, men totalt sett en gylden sjanse for OKEA.

Gitt OKEA har fått oppsummert og vurdert lærekurven, bør et forhandlingsklima vedr. Statfjord være til OKEA´s fordel. Men det er på ingen måte sikkert at VAR vil kjøpe OKEA´s argumenter for denne gang å kjøpe billig. Så selv om OKEA skulle være interessert, behøver det ikke bli noen deal med VAR.

• Statfjord is the 3rd largest field on the NCS with more than
6 bn bbl initial oil in place volumes; each 1% increase in
recovery factor will add 60 mmboe gross reserves

Go for it!

Redigert 11.03.2024 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Patron72
11.03.2024 kl 18:04 6359

Artikkel fra januar som dukket opp på twitter.


https://www.bangkokpost.com/business/general/2717113/bangchak-acquires-stake-in-norwegian-oil-field



Phatpuree Chinkulkitnivat, Bangchak group's chief financial and senior executive vice-president for accounting and finance, said Okea's move to increase petroleum production is part of a seven-year business plan to increase production capacity to 100 KBOED within 2030, up from roughly 23 KBOEPD at the end of last year.
bluesky2023
11.03.2024 kl 13:55 6367

Okea med 40.000 fat, hva vil hindre de å produsere 100.000 fat om et par år og 200.000 fat om fem år med nye oppkjøp og organisk vekst? Mange felt vil gå over i senfase
Redigert 11.03.2024 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.03.2024 kl 12:06 6397

Skal bli meget interessant å se hvordan Statfjord effekten slår ut i OKEAs Q1 regnskap, dvs. nettoeffekten. Q1 2024 vil bli første gang OKEA viser denne effekten. Vil kunne gi markedet og aksjonærene en synlig måte å vurdere fremtidig dividende. UPDATE Q1 bør foreligge medio april.

Men før den tid, følg med på om VAR sier noe 13. mars, som kan ha betydning for OKEA, særlig Statfjord. Steike hvor jeg unner OKEAs management revansj hva angår Statfjord-området:

Hentet fra VARs hjemmeside:

Kapitalmarkedsdag 2024

Vår Energi arrangerer kapitalmarkedsdag 13. mars 2024. Her vil det bli gitt en oppdatering på selskapets strategi for videre vekst og verdiskaping, og presentert planer for hvordan vi skal levere på langsiktige mål som et sammenslått selskap.

Presentasjon publiseres kl 07.00 (CET), 13. mars.
trodlet
11.03.2024 kl 10:43 6156

Okea følger det generelle markedet litt ned i dag.
Oljeprisen er fortsatt god. Jeg finner investeringen min i Okea for behagelig i forhold til enkelte andre investeringer jeg har. Okea tjener godt med penger, og da kan jeg bare lene meg tilbake og nyte dagene i visshet om at investeringen vil bære frukter. Det ligger an til å bli et veldig bra Q1
gunnarius
08.03.2024 kl 10:50 6906

Rigges OKEA for bond OKEA05 og mer innen M&A?

Meldingen i går angår børsnoteringen av bond OKEA04, innfrielse av tidsfrist vs. låneavtalen.

Dette er ikke hokus-pokus spesielt for bond OKEA04, men vanlig prosedyre. Ref. forrige bond OKEA03, 19. juni 2020:

https://www.okea.no/wp-content/uploads/2020/06/registration-document-okea-asa-final-19062020.pdf

Like fullt litt interessant, fordi nå bør alle formaliteter være på plass ifm. bond OKEA04 og OKEA kan – ved behov og mer innen M&A, registrere et nytt obl. lån (bond OKEA05?).

Les hva som bl.a. sies ifm. Registration Document og bond OKEA04:

Ref. første avsnitt og siste setning:

The prospectus for issuance of new bonds or other securities may for a period of up to 12 months from the date of the approval consist of this Registration Document, a securities note and a summary if applicable to each issue and subject to a separate approval.

https://www.okea.no/wp-content/uploads/2024/03/registration-document-okea-asa-07032024-1.pdf

Jeg tror brura nå er ferdig pynta for å ta på seg mer gjeld pga. mer innen M&A. OKEA har sagt at tidligere hadde selskapet to bond, både OKEA02 og OKEA03. Nå har selskapet kun bond OKEA04 og en lånefasilitet (RCF) på USD 25 mill. Dvs. OKEA har ytterligere lånekapasitet og det er trolig dette som vil skje på vårparten.

Jeg vet ikke eksakt hva BCPR forsøker å signalisere, men oppfatter de to siste mini innsidekjøpene til BCPR som at her ønsker man å sende en understøttende signaleffekt ut i markedet, samt indikere - at shorting på disse nivåene kan man brenne seg på.
trodlet
08.03.2024 kl 09:51 6681

Det var nok det han sa, Bluesky2023, Takk

Jeg kan ikke se at Okea har mer en ett obligasjonslån. Meldingen i dag gjelder nok obl.lån fra i fjor.
Redigert 08.03.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Rek2
08.03.2024 kl 09:43 6525

Hvis du ser når GSA begynte med en 531k short... den 16.02... hvor Okea var på det laveste,tidenes bom,skulle ha vært 1-2mnd før ,,, tror etterfølgende shortposisjoner er for å reparere fadesen,
Nå er det ikke den største short 0.8% er ikke mye...
bluesky2023
08.03.2024 kl 08:20 6608

Han sa at tidligere fikk okea høy rente selv om basisrenten var lav. Nå får okea mye lavere rente enn tidligere, selv om basisrenten er høyere. Det mente han betyr at det er aktører i kredittmarkedet, som tror på okea sin strategi og vil være med på reisen , som vi nettopp har startet.
Redigert 08.03.2024 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
trodlet
08.03.2024 kl 05:37 6760

Jeg mener jeg ganske nylig har hørt Liknes si noe om at Okea var i en så god situasjon at de kunne låne til en god rente. For å kunne si noe slikt, så må man vel ha vært å sondert lånemarkedet. Med forbehold om at jeg husker/forstod riktig. Og det må jeg si, renten er tilsynelatende veldig god.
ErikNordnet
07.03.2024 kl 23:30 6574

Hva er dette for noe, er det en ny okea04?

OKEA ASA - Approval of Prospectus
2024-03-07 16:18 • Oslo Børs •
Kopiera länk
The Financial Supervisory Authority of Norway has today approved the prospectus
prepared in connection with the listing on the Oslo Stock Exchange of OKEA ASA's
senior secured bond with ISIN NO 0013009282 (OKEA04).

The Prospectus is available on the company's website:

https://www.okea.no/investor/bonds/
navn
07.03.2024 kl 22:30 6571

Shorten til GSA øker stadig, 832000 aksjer nå. Hva er poenget med å shorte på dette nivået?
gunnarius
07.03.2024 kl 12:42 6582

Fått juling så det rekker ja.

Kan virkelig like det innsidekjøpet av styreformannen. Mikrokjøpet med 14T aksjer kan neppe tolkes i annen retning enn å ha en støttende funksjon. For min del et entydig positivt signal om at det ligger an til god drift/produkjson og/eller noe innen M&A på vårparten.

Neste onsdag (13. mars) inviterer VAR til kapitalmarkedsdag. Den ser jeg frem til. Hva enn VAR mener med "disposal package" og om dette får betydning for Statfjord-området, blir trolig avklart.

Skal si nedkjøringen i aksjen - anført av et fåtall analytikere - virkelig har satt spor. Nå finnes motpolen, angitt ved SPB1M med kursmål NOK 45. Dette har Teodor ganrantert regnet på - og ikke tatt tempen med fingeren.
Redigert 07.03.2024 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.03.2024 kl 16:15 6910

Tok ikke lange tiden fra 41 heller. Var der i november ser det ut som. Dere OKEA-aksjonærer har fått ufortjent mye juling.
Grafter
06.03.2024 kl 16:13 6836

Den passerer 26 før fredag stengetid!
Dette skal bli noen fine år i OKEA
Tm3P
06.03.2024 kl 15:19 6916

Turen ned fra 30 gikk veldig fort i hvertfall :)
bluesky2023
06.03.2024 kl 15:18 6668

Ser vi 27kr før vi tar helg?
gunnarius
05.03.2024 kl 22:24 6874

Ja, det kan vi virkelig like.

Her må markedet bare glemme at volumet ikke er ment til annet enn selve signaleffekten. Kjøpt 14.279 aksjer monner lite mot hva BCPR allerede eier fra før med >47 mill. aksjer.

Fastholder og tror på - at innen mai har trolig OKEA foretatt noe mer innen M&A.

Linker dette i første omgang opp mot hva CEO Liknes nylig uttalte, at det innen M&A på NCS, kan bli porteføljeendringer og optimalisering, særlig fra Harbour Energy og Vår Energi.

For Harbour Energy og selskapets kjøp av den norske Wintershall-delen, er det meldt av Habour at close vil foreligge i Q4 2024. Trolig noe vel tidlig om det kan bli "Wintershall-effekt" for OKEA, før den tid..

Imidlertid forholder det seg anderledes for Vår Energi - og det godkjente kjøpet av Neptune Energy Norge. Her kan markedet og spesielt aksjonærene i OKEA håpe på at hva CEO i VAR omtaler som "disposal package", kan noe relateres OKEA. Signaler om dette får markedet ikke vite før eller på selve kapitalmarkedsdagen til VAR, 13. mars.

Markedet og aksjonærene i OKEA bør særskilt følge med på om VAR har deres Statfjord eierandel som del av "disposal package".
Redigert 06.03.2024 kl 09:58 Du må logge inn for å svare