OKEA - BILLIG VEKSTMASKIN💰🤑🤑🤑

bluesky2023
OKEA 05.02.2023 kl 16:23 331648

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/03/7982593/arctic-analytiker-daniel-stenslet-spar-dramatisk-utbyttehopp-i-okea

Stoler man imidlertid på analytikernes beregninger, finnes det lyspunkt. Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener nemlig at prisingen av Okea nå er meget attraktiv.
Han spår at Okea vil generere en kontantstrøm som vil overstige hele dagens markedsverdi på 3,3 milliarder kroner innen 2025.
Analytikeren ser rom for høyere utbytter fremover. Okea-styret foreslo å utbetale et utbytte på 1 krone pr. aksje i første kvartal i år.
– Om selskapet kun velger å fokusere på eksisterende portefølje, kan utbyttenivået settes opp dramatisk om ett til to år, sier han.
Redigert 22.09.2024 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
gunnarius
12.03.2024 kl 19:40 12948

Bratt fall like før stengetid. Et soleklart eksempel på et short stunt vil jeg hevde. Senke aksjekursen like før slutt og blokkere for at aksjekursen balanseres igjen. Senke aksjekursen - noe som ellers er vanskelig pga sentimentet i aksjen og lavt volum i handelen. Aksjekursen er rent generelt alt for mye nedkjørt allerede. Og shorting på toppen av dette kan bli overkill, som kan slå negativt tilbake på GSA Capital. Men aksjene som GSA selger må inndekkes, for siden å bli tilbakelevert. Og BCPR fortsetter med sin innsidehandel. Ikke så underlig at GSA må finne på noen sprell.
gunnarius
13.03.2024 kl 09:32 12644

Selv om VAR presentasjonen, som ble fremlagt i dag, ikke spesifikt omtaler hvilke assets som VAR ser for seg vil bli avhendet, kan ikke neglisjeres at at CEO Liknes i OKEA sa på Q4 og Q&A delen at VAR holdt på med "divestment". Noe som var helt naturlig for VAR, som han sa. Ditto ble sagt av CEO Walker i VAR ifm. Q4. Men han kalte det for "disposal package".

Derfor er det interessant å notere at VAR ikke spesifiserer eller redegjør for Stafjord eller dette FLX prosjektet ifm. Stafjord Øst, som har kostet VAR så langt ca. NOK 800 mill. (gaslift/pipeline/ombygging Statfjord C og vekst med 5 nye brønner som kommer online i Q1).

På side 48/78 omtales:

North Sea

Set for growth and expansion

Også Statfjord angår North Sea, men her nevnes bl.a. Gjøa North. Da burde det ha vært helt naturlig også å ta med Statfjord Øst ifm. vekst og ekspansjon. Ettersom dette ikke ble gjort, kan muligens relateres at Statfjord er del av VAR sin disposal package.

Videre ble heller trolig ikke Statfjord tatt inn som capex.

Se side 71/78 - Guidance and outlook

VAR nevner abandonment, men ikke decommissioning. Likefullt angår også decommissioning capex. For JV/VAR.skal Statfjord A produsere frem til 2027. Deretter skal nedstenges og fjernes. Selv om ikke understellet fjernes, vil det bli meget høy capex-andel. Hvorfor har ikke VAR nevnt dette under guidance and outlook for capex - med mindre selskapet vil ha solgt Staftjord innen denne tid? Se capex for perioden 2025-2028. Alt for lavt, dersom Statfjord A skal nedstenges og fjernes med VAR som deleier.

https://varenergi.no/en/investor/reports-presentations/

Har ikke forandret syn. Jeg tror fremdeles at VAR kommer til å selge Statfjord-eierandelen og da til OKEA. Og som swap element kommer minst det nye satsingsprosjektet til VAR, nemlig Calypso. Ettersom Calypso (OKEA med 30% eierandel) nå trolig ikke kobles opp mot Draugen, slik som OKEA hadde håpet, men Njord plattformen.

Muligens får vi vite mer om disposal package ifm. presentasjonen fra. kl. 14 i dag.

Redigert 13.03.2024 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 11:33 12806

Repsol (operatør på Yme med 55%) er meldt skal selge sine assets på NCS, herav også Yme (OKEA 15%).

Repsol Initiates Sale of Norwegian Subsidiary, Engages Rothschild for Asset Disposal

In a significant move within the energy sector, Spanish oil giant Repsol has commenced the sale process of its Norwegian branch, Repsol Norge AS, marking a pivotal shift in its operational focus. The sale, managed by the prestigious investment bank Rothschild, encompasses 10 assets on the Norwegian Continental Shelf, highlighting seven producing fields with net reserves tallying 53 mmboe, of which 36% is gas, and projecting a net production of 29 mboedp for 2024.

The decision to sell Repsol Norge AS, codenamed Project Hemera, is not just a business transaction but a strategic realignment of Repsol's global operations. This move reflects the company's shifting focus towards renewable energy and a more sustainable business model. With the sale including all employees, asset tax histories, lease liabilities, and decommissioning obligations, it signals a comprehensive transfer of operations. The assets, both operated and non-operated fields, are valued under $500 million, presenting a significant opportunity for entities looking to bolster their presence in the Norwegian Continental Shelf.

https://bnnbreaking.com/finance-nav/repsol-initiates-sale-of-norwegian-subsidiary-engages-rothschild-for-asset-disposal

OKEA (15% andel) meldte i Q4 2023 rapporten om bidrag fra Yme på 3.400 boepd . Dvs. gross på Yme per 31/12 ca. 23.000 boepd. Dette vil for den som kjøper 55% andel i Yme gi ekstra ca. 12.000 bepd. Yme er nærmest 100% olje.

Lime kjøpte i fjor høst Kufpecs 10% andel i Yme for USD 68 mill. Imidlertid var dette før OKEA tok ned reserveanslaget på Yme med ca. 25%.

Hva vil være en fair pris å betale for Yme og Repsol sin 55% andel og som operatør:

Repsol guider 29.000 boepd for alle sine assets for 2024. Yme produserte i Q4 2023 12.000 fboepd for Repsol. Prisen for samtlige assets til Repsol guides til under USD 500 mill.

Lime har, etter hva jeg kan se ingen løpende operatør assets, men det har OKEA. Riktignok fikk Lime operatør status - pre kvalifisert - i mars 2023. Men OKEA som operatør blir et sikrere bet for Repsol, Hvem ellers i markedet kan tenke seg problembarnet Yme?

I rene penger bør prisen for Yme være NOK 1.5-2.0 mrd. på papiret (ca. 25% redusert reserveanslag). Men i praksis og med en profit share deal, usikkert. Dette kikker OKEA garantert på. Repsol er nevnt gå over til mer innen fornybar segmentet, så profit share cash behøves sikkert.

Da blir det 2 stk. assets å følge med på innen M&A, dvs. Statfjord og Yme.

Skulle OKEA bare lande 1 av disse 2 assets, vil samlet produksjon for OKEA ligge på ~50.000 boepd.

Kun for å se hen mot produksjon og utstedte aksjer. VAR har 25x flere aksjer enn OKEA, men kun 6x større produksjon enn OKEA - gitt OKEA foretar close for en deal i H1 og med produksjon for resten av 2024.

Her sitter man i ro og venter på good news.

Hang in there!

Redigert 13.03.2024 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 15:21 12590

Nå har jeg lyttet på hva som blir sagt ifm. kapitalmarkedsdagen til VAR. Siste taler før pausen på 15. min tok grundig for seg bl.a. North Sea, hvor bl.a. Statfjord befinner seg - så langt og selv ifm. North Sea har ikke Statfjord blitt nevnt.

Imidlertid er det tydelig at OKEA ikke får benytte Draugen som vert for Calypso. Dette vil Njord plattformen ta seg av, ble det sagt. Dvs. Calypso og OKEA eierandel på 30% inngår trolig i en swap med VAR.

Se heller ikke bort i fra at OKEA kan gi slipp på andre swap muligheter med VAR (bl.a. Gjøa), for å erverve Statfjord eierandelen til VAR.

Husk imidlertid på at jeg lager min egen strategi om hvordan jeg tror det hele vil utvikle seg og legger denne strategien som et av flere ledd til grunn for egen beslutning vedr. eie OKEA aksjen. Nå kan det også være at Statfjord vil bli nevnt konkret ifm. resten av dagens VAR seanse.

Ikke ble det akseptert av IR i VAR at mitt spørsmål om Statfjord sett i relasjon disposal package kunne bli tatt opp, men nå kan det være mitt tilleggsspørsmål om decommissioning Statfjord A og kostnad kan bli det. Blir heller ikke dette tatt opp, vil rett og slett ikke VAR snakke om Statfjord. Iallefall ikke i en disposal setting.
Redigert 13.03.2024 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.03.2024 kl 22:01 12551

Svarmail nr. 2 ifm. spørsmål til IR-sjefen ifm. Q&A delen i dag. Selskapet beklager, men selv decommissioning kostnader i milliardklassen kan og vil ikke VAR svare på ifm. Statfjord.

Jeg legger ikke hodet på blokken ved å hevde at OKEA kjøper/swap Statfjord av VAR, men det nærmer seg styggfort at jeg kunne ha ofret en finger.
Redigert 13.03.2024 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Rek2
14.03.2024 kl 09:39 12425

Stå på Gunnarius!!
Tm3P
14.03.2024 kl 09:45 12506

Andelen av produksjonen fra Statfjord vil jo ligge langt over 50% I ditt scenario der de swapper f.eks Gjøa mot Statfjord. Skjønner ikke hvorfor du tror Okea skulle være så interessert i det?
Tm3P
14.03.2024 kl 09:50 12858

At f.eks DNO kjøper Repsols lisenser i nordsjøen og selger Yme videre til Okea er noe jeg kan se for meg derimot.
gunnarius
14.03.2024 kl 12:26 13099

Hele spillet rundt Statfjord er komplekst og vanskelig for de av oss på utsiden virkelig å forså alle dybdevirkninger av. Jeg kaller Statfjord for et strategisk spill, fordi jeg tror på den ene siden - og riktig nok som basert på RNB2024 - gir dette et lavere ressurs/reserve grunnlag. På den annen side har nok OKEA vært klar over VAR sin posisjon ved den tid VAR fikk overtatt alle assets til Neptune Energy. Dvs. på den ene siden har - og basert på RNB2024 og ny data - Statfjord-klyngen fått redusert reservene, men samtidig fremstod OKEA som en elendig markedsaktør innen M&A. Et stempel og posisjon som virkelig koster for management å komme ut av.

Etter close Statfjord deal, hvordan skal OKEA kunne gjenskape tillit og økt goodwill?

If you can´t beat them - join them!

Også VAR er gjort kjent med at Statfjord i et kortsiktig perspektiv ikke er så potent som først antatt. Basert på all svartmalingen av Statfjord assets har OKEA fått etablert et godt utgangspunkt for reelle forhandlinger med VAR. OKEA kjenner Statfjord etterhvert og ser bedre enn de fleste hvor kostnadene ligger skjult. Men samtidig har OKEA fått innsyn i de mulige oppsidene og mulighetene.

Økt andel i Statfjord for OKEA vil medføre gode synergier, som OKEA allerede vet om. Har OKEA først fått etablert og dedikert et team som skal arbeide med utviklingen av Statfjord, virker det logisk at økt andel - les overta VAR sin andel i Statfjord-området - ikke vil generere så mye ekstra på alle plan. Rimeligvis capex vil øke tilsvarende, som kjøpet av Equinor gjorde.

Som jeg har nevnt tidligere, Statfjord med Statfjord A, B og C pluss satelittene Statfjord Nord, Statfjord Øst og Sygna - her er flere muligheter for å trø feil rent kostnadsmessig. Jeg har nevnt decommissioning, bl.a. Stafjord A i 2027/2028. Dette er en kostnad som VAR uansett vil måtte ta, så her tror jeg OKEA kan fremforhandle tilsvarende konsept som for med Equinor. Dvs. VAR tar kostnaden med Stafjord A, mens OKEA tar decommissioning for Stafjord B og C en gang før 2040.

For min del som investor ville jeg ha jublet om jeg visste at et produserende felt representerer visibilitet og langsiktighet 10-15 år frem i tid. Da kan OKEA med dette grunnlaget satse tungt på Statfjord. Selskapet tror jo virkelig på Statfjord, ellers ville ikke kjøpet av Stafjord blitt realisert i utgangspunktet. RNB2024 vil primært ha en kortsiktig effekt og det er her markedet etter min mening drar til vel mye på den negative siden, selv om lavere produksjon et par år fremover vi lide av RNB2024.

Statfjord JV har investert ca. NOK 3.7 mrd. (2023) ifm. gaslift/pipeline/ombygging Stafjord C og boring av 5 nye brønner på Statfjord Øst. Det vil således være fra denne satelitten av vekst vil være mest synlig. OKEA har kun 14% i Statfjord Øst, mens VAR har 20.6%. Dette gir følgelig en cash flow grunn for å OKEA å kjøpe Statfjord av VAR.

Nå blir jo effekt og inntekt av oljefatene og gass fra Statfjord like god, om denne kommer herfra eller f.eks. Brage. Og ja, jeg ønsker virkelig at OKEA bær foreta en swap med VAR. Enkelt og greit fordi VAR - etter å ha overtatt Neptune sine assets Gjøa og Njord, har fått endret eget landskap. Nå fremtrer det 2 stk. hub for VAR, hvor OKEA kan supplere. Gjøa er ca. 72% gass og OKEA har 12% andel i Gjøa og Gjøa North (Hamlet). Q4 til OKEA 2023 viser inntekt med 370 mill. Dette selv med relativt høy gasspris USD 74.6 per boe. Nå ligger gassprisen rundt USD 40 per boe i markedet. Dvs. Gjøa vil tape terreng rent inntektsmessig. OKEA fikk mer gass ifm. Statfjord deal. Mitt forslag: Swap Gjøa med VAR og reduser den høye gassandelen og heller aksepter at Statfjord inneholder mer gass enn de øvrige assets til OKEA.

OKEA så for seg Calypso koblet opp mot Draugen, men VAR vil det anderledes ble bekreftet i går. Med Calypso og OKEA 30% andel vil samlet andel for VAR bli 60%. Kobles opp mot Njord plattformen. Utvilsomt en fordel for VAR og ikke synderlig tap for OKEA, ettersom Draugen oppkoblingen har falt bort. Ny hub for VAR er nå etablert i Njord-området.

På Gjøa har VAR nå etablert en ny hub etter å ha overtatt Neptune assets. Ettersom ca. 73% er gass på Gjøa, og OKEA har moderat eierandel med 12% (Gjøa og Gjøa North), vil nettoeffekten av tapt inntekt bli relativt lav. Vil heller foretrekke Statfjord med vesentlig høyere oljeandel og antall fat.

OKEA med Calypso og Gjøa og vil ved en swap med VAR kunne optimalisere egne assets på en konstruktiv måte. Derfor anbefales OKEA kjøpe Statfjord av VAR. Landskapet er vesentlig blitt endret - og både VAR og OKEA må ta de direkte konsekvensene av dette.

Statfjord passer rett og slett ikke inn i ny modell og strategi (bl.a. FLX) for VAR, etter at assets fra Neptune vil bli implementert. Statfjord for OKEA vil ikke bare tillegge ca. 14.000 boepd, men også generere positive synergier og langsiktighet.

forts.
Redigert 14.03.2024 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Tm3P
14.03.2024 kl 12:39 13242

Tenkte jeg mer på at DNO beholder alle lisensene til Repsol utenom Yme som de evt. solgte videre til OKEA, ikke at DNO bare solgte en andel av Yme videre til OKEA.

Ellers syns jeg du forutsetter litt for mye at OKEA vil få til en god deal på Statfjord, jeg skal lett innrømme at du kan mye mer detaljer rundt dette enn meg, men Vår har nok full kontroll selv på feltet og jeg kan ikke se for meg at de vil selge på billigsalg. Om OKEA skulle doblet sin posisjon i Statfjord ville de vært fullstendig avhengig av at det ble en suksess, tviler på at markedet ville vært like komfortabel med den risikoen som det du er.
gunnarius
14.03.2024 kl 12:44 13255

forts.

Yme - historikken viser oss at Yme er et meget krevende felt. Myndighetene kommer ikke til å godta hvem som helst til å gyve løs på alle de utfordringene som vil bli møtt. OKEA kjenner nå godt til Yme og vet allerede trolig hvordan håndtere og besvare/følge opp krav ifm. tilsyn etc. Skulle det bli OKEA som kjøper Yme, tror jeg mer på Lime Petroleum med 10% eierandel enn DNO. Dvs. OKEA tar største andel av Repsols 55% og Lime resten elller OKEA tar alt - kanskje ingenting?

Man kan si mye om muligheter og sjanser, men uansett vil gjelde at det som OKEA nå holder på med og de samtaler/forhandlinger som utføres, vil få big impact for hvordan markedet vil oppleve aksjen og fremtiden.

Jeg håper bare inderlig på at OKEA fremforhandler avtaler og nye assets, som både reparerer tapt tillit og øker verdiene så det monner. Slik at dividende synligheten og verdigrunnlag kan trekke opp aksjekursen igjen.
trodlet
14.03.2024 kl 14:26 13386

Det er ikke mange aksjene tilgjengelig på markedet. Nær 50% eies av en stor eier. De aksjene blir neppe solgt på ei stund. Kanskje ligger ytterligere 10% av aksjene i skuffen for noen år fremover. Da er det ikke mange aksjene igjen. Snart blir markedet overbevist om at Okea har en god tid i vente, og troen på Okea kommer tilbake. Med så få aksjer tilgjengelig i markedet, så kommer aksjekursen til å stige fort og kraftig. Sånn tenker jeg

Takk til gunnarius for interessante innlegg.
Tm3P
14.03.2024 kl 14:30 13457

Når markedet får en bekreftelse på hvordan ting kommer til å se ut framover etter at Q1 blir rapportert tenker jeg interessen sakte men sikkert kommer tilbake. Jo lenger tiden går jo mer går fadesen i Statfjord i glemmeboka og.
Redigert 14.03.2024 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Rek2
15.03.2024 kl 08:46 13574

Er vel ingen stor nyhet,så sp1 marked har da også kjøpt seg inn med over 500k aksjer og er inne på top 50 listen... men en god nyhet er det nå... :)
ikik
15.03.2024 kl 15:51 13330

Ka er det med Okea som gjør at for hver lille oppgang så må noen selge den ned...?ufortjent mener nå jeg...
gandhi-21
16.03.2024 kl 12:59 13085

Var det et short-stunt vi var vitne til på fredag ? GSA CAPITAL PARTNERS LLP registrerte short-posisjon 01.03. i området nok 22,4 - 24 og begynner vel å bli litt svett kanskje. Pt. er OKEA konkurspriset med en cashbeholdning lik selskapsverdi. Vi legger også merke til daglige innsidekjøp gjennom uka. Personlig så økte jeg beholdningen på fredag ettermiddag.
Tm3P
16.03.2024 kl 13:28 13072

Var et jævlig høyt volum i går og.
Vet det var sånn triple witching hour i går der aksjeopsjoner går ut.
https://www.investopedia.com/terms/t/triplewitchinghour.asp

Mulig det kan ha hatt en påvirkning. Kanskje en del som har kjøpt call opsjoner på Okea etter fallet og at utstederne av disse da har hatt et insentiv til å sende aksjen ned den dagen de utløper. Blir jo litt konspirasjonsteori men.
bluesky2023
16.03.2024 kl 16:21 12905

Samme mønster med stort volum i sluttauksjonen i flere oljerelaterte selskaper på fredag, blant annet vår energi, equinor, aker bp, dno, bw energy, tgs
Redigert 16.03.2024 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
16.03.2024 kl 16:45 12900

Hadde planer om salg på fredag. Tålmodigheten er mildt sagt på overtid.
Rek2
18.03.2024 kl 10:33 12306

Største aksje eier BCPR fortsetter å kjøpe (nesten hver dag ) og har nå 45,53% av OKEA...
Olja på 86usd,og stigende,blir peng i kasse dette med over 40000b/d...:)
Redigert 18.03.2024 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
gunnarius
18.03.2024 kl 11:06 12479

På en side ok at BCPR kjøper v/innsidehandel, men på den annen side bør det helst være et vindu ifm. innsidehandel, før OKEA eventuelt melder noe innen M&A.
For det er dette jeg tror vil skje på vårparten.

Stod etter mitt kjappe blikk heller ikke noe spesielt om Statfjord i VAR sin årsrapport. Stafjord ble kun nevnt, - enkelt og greit fordi det per i dag er et nåværende eiendel for VAR. Statfjord står ikke oppført som et nøkkelasset eller del av en hub.

Nå blir det for enkelt å si at - gitt BCPR stanser med sine innsidekjøp, så vil det gå en tid og det kommer noe innen M&A. Trenger heller ikke være en umulighet - bringer inn håp. Noe snodig måte av BCPR å gjøre det på. Liksom for å vise at her (OKEA) finnes verdier som ikke samsvarer med aksjekurs eller sende signal ifm. shorting.

Kan være det var GSA Capital som agerte før børsslutt på fredag. Over 800T OKEA aksjer skal leveres tilbake.
Redigert 18.03.2024 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Rek2
18.03.2024 kl 12:45 12466

BCPR startet kjøpene rundt den 5.mars.GSA siste short den 6.mars....
Rek2
19.03.2024 kl 13:18 11982

Olja i 87....
Og største eier kjøper ufortrødent videre 15000 aksjer hver dag... :)
Redigert 19.03.2024 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Tm3P
19.03.2024 kl 13:33 11965

Er vel ikke lenge før de har kjøpt tilbake alt de solgte i 2022, til rundt halvparten av prisen :)
gunnarius
19.03.2024 kl 15:27 11898

OK, jeg forstår - nå har nok aksjen blitt for dyr for BCPR, som i dag kjøpte kun 10.000 aksjer.
gunnarius
20.03.2024 kl 12:32 11565

Generelt sett ligger det negative rundt Statfjord avtalen og analytikernes harde nedkjøring av aksjekursen mer fast enn aksjonærene kunne ønske. i tillegg kommer foreløpig nei til utbytte i 2024.

Veien tilbake for OKEA og aksjekursen blir: Show me the money!

SPB1M v/Teodor er den analytikeren av de norske, som for min del innen O&G, fremstår som en førsteklasses analytiker. Nå har undertegnede og Teodor stort sett sammenfallende syn. Aksjekursen til OKEA er gruset for mye. Dette sagt, det nytter ikke sutre eller krampaktig motsi markedskreftene. Man kan argumentere, men vanskelig i en så stor grad at det biter skikkelig.

Her må det sterkere lut til som bl.a.: M&A/swap, nye felt til utbygging, øke produksjonen, salg av egne assets, sikre elektrifiseringen og inngå langsiktige avtaler, som medfører høy grad av visibilitet og langsiktighet.

Jeg tror og håper at på vårparten vil det meste falle på plass, slik at OKEA tidlig på høsten kan presentere fremtidig strategi, policy og produksjon/inntjening. Det er særlig behovet for å dokumentere i markedet med ny vekst og utbytte, som vil ha en stabiliserende effekt på markedet.

Mon tro om ikke Q1 2024 - denne gang med cash flow fra Statfjord og mer innen M&A/swap, vil sende aksjekursen til nye høyder?

Skulle det bli mer på OKEA, enten ved høyere Statfjord-andel (VAR), Yme (Repsol) eller øvrig tilvekst, så blir dette mest sannsynlig bestemt innen de neste to-tre mnd.

Redigert 20.03.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.03.2024 kl 11:58 11028

Er litt i lykkemodus, så ha meg unnskyldt om euforien blir noe vel voldsom - årsaken beror på mitt anliggende i Schibsted. Et selskap og utbytte jeg har varslet flere ganger vil bli meget bra.

Merkelig med Schibsted og selv etter salget av Adevinta, her på forumet skrives lite og ingenting.

Så tilbake til den andre bærebjelken - og da innen olje & gass, nemlig OKEA. Parolen og krav er fremdeles den samme: Show me the money!

Nå kan det det se ut som om BCPR har stanset med sine innsidekjøp. Og ja, dette er første og tydeligste kriterium på at OKEA kan ha mulighet til senere å melde noe innen M&A. Nå vites ikke om BCPR peker nese til markedet ved sitt spill eller om det rent generelt har blitt handlet av andre årsaker.

Det må tydeligvis sterk lut til for å kjøre OKEA aksjen oppover igjen. På papiret ligger det bra an med videre konsolidering av selskapet. Gitt BCPR selv i media har visualisert dagsproduksjon på ~100.000 boepd i 2030, må det sånn omtrent økes i produksjon med ~10.000 boepd per år. Jeg fastholder min tro på at en melding om noe innen M&A&/swap vil foreligge på vårparten og at OKEA før AGM i mai har dette i boks.

Uten foreløpige tegn på dividende i 2024, må bare OKEA knalle til med good news på annen måte. Gitt OKEA per i dag ligger med ca. 40.000 boepd, vil en økning hen mot 50.000-60.000 boepd være det magiske trikset for minst å doble utbytte vs, 2023. For en deal til med økning på ca. 10.000 boepd vil trolig bringe dividende >NOK 2. Og da er selskapet der det egentlig bør være for at investorene kan gi OKEA noe tid frem til neste utbytte.

Hang in there!
Redigert 22.03.2024 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Patron72
22.03.2024 kl 14:18 10955

Jepp henger på her 👍

Må takke Gunnar for sine interresante betraktninger.
Vil benytte anledningen til å spørre om dere har noen tanker hvorfor oljeaksjer «lagger» for tiden.
Er jo ikke bare Okea

Utover dette så limer jeg inn denne happeningen fra tidligere i måneden. Er jo greit å se at oljen ikke tar slutt neste uke 😃

On Friday, March 8th, the Norwegian Ministry of Energy approved the extension of Draugen until December 31, 2040👏👏👏

“This is the result of several years of work on extending the lifespan of Draugen, which has involved all parts of the OKEA organisation. We will continue to invest in new technologies, new ways of working, and, last but not least, new projects. The future for Draugen is promising”, says Kirsti Berg Flatval, Asset Manager for Draugen.
Bolster
24.03.2024 kl 17:10 10452

Ref utbytte.
Okea er vel bundet av Okea04 hva angår utbytte neste året? Eller tenker du at okea kan refinansiere dette for å komme i utbytte posisjon tidligere?
Redigert 24.03.2024 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
gunnarius
24.03.2024 kl 20:02 10540

OKEA er bundet av dividende begrensninger for 2024 i bond OKEA04. Ref. Permitted distribution Up to 50% of the net profit after tax (previous four quarters)

Distribution up to 100% of net profit after tax (previous four quarters) if net cash positive.

Så for 2025 bør dividende være på plass igjen - og da mest trolig med høyre sats.

CEO Liknes sa noe om dette ifm. den siste SPB1M seansen nylig. Slik jeg forstår han, ønsker OKEA først å sikre et bestandig dividende grunnlag. Dvs. bunnlinjen må være robust og lukrativ på sikt. Dette vil nok gjenspeiles i første omgang ved de assets som OKEA allerede besitter, men også ny produksjon ifm. M&A/swap. Jeg tolker Liknes til hva han sa om nytt år nye muligheter, til at OKEA kommer til å melde noe innen M&A/swap på vårparten - og før AGM; Vel, dette er hva jeg styrer etter for å sitte med aksjen - i frafall av dividende inntil videre.

Registrerer at de gjentatte innsidekjøpene ved BCPR ikke har blitt særlig omtalt eller vektlagt i markedet. Jeg ser det litt anderledes og vinkler disse innsidekjøpene som en indikator på det positive som skjer i OKEA. Kan ikke nekte for at jeg vil bli meget skuffet - og har i så fall feiltolket om ikke selskapet melder en transaksjon i den aller nærmeste fremtid og før AGM i mai.

OKEA har sagt at selskapet ikke vil gjøre noe med bond OKEA04 i denne omgang Nå sa Liknes på SP1M at bond er naturlig funding for OKEA. Ser mer for meg et nytt bond, OKEA05 soon, ved behov. Man vet ikke med swap og resterende cash.

Nå får vi først se hvordan cash flow fra Statfjord assets slår ut i neste mnd. Q1 blir sannsynligvis ganske så bra. men enda bedre blir de resterende Qs i 2024 - gitt OKEA foretar en transaksjon som legger på nye ca. 10.000 boepd. Da vil inntektsgrunnlaget per Q øke så vesentlig at markedet trolig vil belønne aksjekursen med et løft. Videre blir det enda en katalysator at OKEA ved mer innen M&A får knesatt økt dividende, nettopp fordi ca. 50.000 boepd vil generere så høy fri kontantstrøm at jeg tror dividende for 2025 vil bli økt. Grunnlaget bør iallefall i 2025 være tilstede for dividende >NOK 2, om selskapet gikk inn for det.

Kanskje kan OKEA betale utbytte sent i 2024 basert på RCF på USD 25 mill. Gitt dette er mulig. Muligens 1-2 utbetalinger - gitt noe innen M&A realiseres innen H2.

Tror ikke markedet vil få good news ifm. utbytte før AGM er avholdt i mai. Men forventer at OKEA melder en ny transaksjon på vårparten, som egentlig blir startskuddet for dividende og så høy cash flow at markedet ikke kan unnlate å se hen til OKEA aksjen. Spørsmålet blir timing for inngang. Noe kan skje innen M&A fom april. Jeg sitter rolig med alle mine aksjer og gambler litt basert på at OKEA og indisiene taler for et reelt M&A stunt tidsriktig.
Redigert 24.03.2024 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.03.2024 kl 11:29 10213

Vil tro at GSA Capital ligger med ca. NOK 2 i foreløpig tap på hver OKEA aksje. Short med 832T aksjer skal inndekkes. Siste status viser at GSA sitter med sin short så langt.

For min del vil jeg anta at med cash flow fra Statfjord, vil Q1 fortone seg bra for OKEA. Etter påske vil da GSA ha et par uker på seg til å levere tilbake shortede aksjer, før Q1 UPDATE foreligger. Selve Q1 rapporten fremlegges ca. uke senere, 25. april.

Det er ikke umulig at OKEA kan ha meldt noe innen M&A i løpet av april. I tillegg har GSA utfordringen med at - helst for deres del bør ikke OKEA´s Q1 UPDATE eller Q1 rapporten være bra.

Kan ikke skjønne annet enn om ikke GSA inndekker sin short før medio april, vil sannsynligheten tale for at inndekningen må gjøres til enda høyere aksjekurs til OKEA - enn per i dag.

Synes at odds taler for at GSA kan gå på et tap ifm. shorting av OKEA, Hadde det vært min short, ville jeg ha levert tilbake aksjene - fortere enn svint. Eneste formildende omstendighet, må være at GSA spekulerer i olje- og gassprisen. Heller ikke her fremstår GSA så langt som en vinner.

Mikrovolumet i handelen vil heller ikke gjøre det enklere for GSA i fortsettelsen.
Redigert 25.03.2024 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Rek2
26.03.2024 kl 14:34 9762

Equinor har de siste dagene drevet forberedelser for en leteboring som planlegges 60-70 kilometer vest av Træna.
Prosjektet er døpt «Arkenstone», 6610/7-3, i lisens 1014, der operatøren Equinor har fått med Okea på 20 prosent eierandel.

– Edda Flora har gjennomført en del havbunnsundersøkelser for å kartlegge området. Vi er fortsatt i en prosess der vi planlegger for en letebrønn, opplyser Tone Anita Karlsen, kommunikasjonsleder i Equinor.

Equinor har tidligere operert med første kvartal 2024 for denne boreoperasjonen, foreløpig uklart med hvilken rigg.
gunnarius
27.03.2024 kl 12:52 9387

Equinor keeps Archer busy with platform drilling gigs worth over $762 million

https://www.offshore-energy.biz/equinor-keeps-archer-busy-with-platform-drilling-gigs-worth-over-762-million/

Vårsesjonen til OKEA kommer til å bli en meget hektisk tid på alle plan. Mye skal på plass og aksjen reprises.

Ønsker alle en riktig god påske!
kokkohill
03.04.2024 kl 08:55 8270

Ser vi 30 idag?
gunnarius
03.04.2024 kl 11:38 8137

Markedet funderer nok på hva som skjer med handelen til at løftet vil komme umiddelbart og kraftig - uten good news fra selskapet.

Selv om Finanstilsynet kun oppgir short >0.5%, har det nok pågått samlet shorting over lengre tid. Dette kombinert med hva jeg kaller øretrilling, har holdt aksjen i sjakk ved lavt volum i handelen.

GSA Capital ligger fremdeles inne med sin short med ca. 800T aksjer. Gitt OKEA leverer en positiv Q1 UPDATE om 7-8 børsdager, bør GSA få opp dampen med å levere tilbake short-aksjene. Selv om shorten er minimal, får den impact på en aksje med lavt volum i handelen. GSA trenger trolig mer enn markant fall i oljeprisen for å lykkes med sin short. Kan ikke se at det er opplagte selskaps spesifikke forhold, som kan gi GSA medvind.

Har ikke særlig stor tro på bonanza innen gass på lang tid, men noe økning i gasspris kan bli mulig. OKEA er godt posisjonert i den forstand at gassproduksjonen er rimelig lav. Nå kommer det an på om det blir swap av assets eller noe innen M&A som kan endre på dette. men trolig ikke av vesentlig betydning. I mitt hode kan muligens OKEA vurdere om Gjøa skal forbli et satsingsområde eller kan inngå i en swap - les VAR.

Hva jeg håper på: Ut med Gjøa (>70% gass) og Gjøa North (Hamlet) og inn med VARs andel i Statfjord-området. Tror vi ikke er langt unna å få vite.

For de av dere som ønsker en helhetsbetraktning om gass og da vs. EU gass, bl.a. import fra Russland - anbefales ta en kikk på denne artikkelen:

https://www.realinstitutoelcano.org/en/policy-paper/the-future-of-russian-gas-in-the-eu/
Redigert 03.04.2024 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.04.2024 kl 11:45 7785

Hva som skjer i handelen er nå vel kjent.

Det er også vel kjent at DNB har et divergerende syn på OKEA aksjen enn f.eks. SP1M. Med et spenn i kursmål fra NOK 26 til NOK 45, må jo rimeligvis markedet spørre seg om hvem som opererer innafor fair value.

04.04.2024 09:39:05

OKEA: DNB MARKETS NEDGRADERER TIL HOLD, GJENTAR KURSMÅL 26
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedgraderer Okea til holdanbefaling med et uendret kursmål på 26 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

Aksjen er opp rundt 20 prosent fra nivåene i midten av februar og meglerhuset mener aksjen er rimelig verdsatt med begrenset oppside.

"Nedskrivningene fra Statfjord-transaksjonen sitter fortsatt friskt i minnet til investorene, og vi vurderer at vår rabatt til NAV er hensiktsmessig ettersom selskapet fortsatt er begrenset fra å betale utbytte for 2024", skriver DNB Markets.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Oppriktig talt - mener DNB gnåler vel mye om det samme, uten å åpne for et vidsyn som bør omtale dagens faktiske situasjon - med vesentlig høyere produksjon for OKEA og en oljepris betydelig høyere enn forrige gang DNB vurderte aksjen.

Jeg noterer meg hva både DNB og Teodor i SP1M mener, men tillegger begge en begrenset verdi for eget ståsted.

Kun 7 børsdager til så kan markedet forvente Q1 UPDATE fra OKEA. Deretter forbeholder jeg meg retten til å si mer om hva jeg synes om både DNB og SP1M sine kursmål og hvem av disse to som har skjønt gjeldende setting.
Redigert 04.04.2024 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Dopey
04.04.2024 kl 15:03 7572

Vi må nesten nevne at både selskapet og innsidere følte at 25kr var en meget fin pris for å laste opp på, så at vi på nytt kan kjøp til 25kr betrakter jeg som en gavepakke. Fra 2025 så kan vi på nytt motta pene utbytter fra ett selskap som produserer atskillig mere enn de gjorde i 2023, så om ikke noe katastrofalt skal skje, så blir dette meget bra. 👌
gunnarius
05.04.2024 kl 12:31 7234

Basis tankegang rundt OKEA:

Som nevnt tidligere - vårsesjonen til OKEA har begynt. Nå vil Q1 2024 og eventuelt M&A og/eller swap av assets danne basis for å sitte i aksjen. Etter at nevnte aktiviteter er bedre kjent, vil det bli tatt en ny vurdering hvorvidt satse på OKEA videre.

Mitt generelle inntrykk av aksjen er at markedet generelt - inkl. meglerstanden - sitter med en forutinntatt holdning. Dvs. man lener seg mot alle tenkelige negative forhold relatert Statfjord-avtalen og legger til grunn av disse skal være styrende. Kan være enig i at verdiene i utgangspunkt ble feilvurdert. men dette behøver ikke bety at OKEA kan snu skuta. Faktisk kan det forholde seg slik at OKEA - vel vitende - kan ha spekulert i Statfjord som medfører en lengre sikt og omfang enn markedet ser per i dag. Jeg tenker da særlig på det enorme potensialet i Statfjord-området og langsiktigheten. 100-nye brønner har markedet bare sett begynnelsen på hva Statfjord produksjonen og cash flow kan bli for OKEA. Og kjøper/swapper OKEA assets med VAR, så er man halvveis på himmelferden.

For å sitte med OKEA-aksjen må respektiv investor være beredt på at resirkuleringsprinsippet aksepteres som legitim måte å drive O&G virksomhet. OKEA er langt i fra som alle andre selskap innen næringen. OKEA kan i dag ses på som et nyskapende og innovativt selskap. Men vil senere bli vurdert som mal for flere aktører - som vil bli tvunget til å tenke og drive sin virksomhet på sokkelen etter de samme prinsippene.

Årsaken beror på at myndighetene kommer til å innskjerpe og slutte med å gi nye lisenser/tillatelser som angår ren leteboring, hvor feltene ikke kan bli satt i produskjon før om 10-15 år. Nettopp fordi da kommer Norge i konflikt med fastlagt 2050-klimamål. Allerede nå ses at" the antis" og andre vitale organer stiller spørsmål med Barentshavet og generell utvidelse på sokkelen.

OKEA er beredt til å takle fremtidens klimamål, ved å kjøpe og drive assets, hvor synergieffektene er så tydelige - at alternativet vs.åpne for nye felt og sårbare områder- blir så innlysende må gjelde fremfor åpne for nye felt og utvide leteområdene, særlig i nord.

Faktisk vil strupingen av nye lisenser og områder tvinge langt flere til å tenke som Equinor med sin FLX-modell og ditto OKEA, pluss OKEAs generelle satsing på modne felt og infrastruktur. OKEA oppleves fra min side å være banebrytende. Det er mer kake igjen, etter at de grådigste har forsynt seg.

Imidlertid har OKEA en hovedoppgave - og det er å drive sin virksomhet tidsriktig innen miljø og klima. Er noe bekymret for at utslipp av bl.a. CO2 ikke har det fokus som må til, for å "friskmelde" OKEAs felt på lengre sikt. Draugen med aksept fra myndighetene til å bli forsynt med elektrisitet på land, er enormt viktig å ha fått på plass for OKEA. For Draugen vil bli en bærebjelke for OKEA fremover.

Det samme kan sies om Brage. Har savnet en god plan for hvordan sikre kraftforyningen til Brage-området. Hva markedet trolig ikke synes vite, er at Brasse har mer positivt å bidra med enn >75% olje og i 2026 ~7.000 boepd netto OKEA.

Se side 8 av 99:

Innfasing av Brasse medfører nedstengning av enkelte vannproduserende Bragebrønner, som i sum gir betydelig redusert vannproduksjon. Dette omfatter mest sannsynligvis også to brønner som i dag reinjiserer produsert vann. Reinjeksjon i Statfjord-Sør reservoaret vil mest
sannsynlig da opphøre. Vurderinger pågår om muligheter for reinjeksjon av produsert vann i et annet
reservoar. Stans i injeksjonen vil medføre redusert kraftbehov og således til reduserte utslipp til luft fra
drift av Brage, anslagsvis 9 000-23 000 tonn CO2 per år. CO2-intensitet for produksjonen fra Brage med
Brasse er estimert til gjennomsnittlig 30 kg CO2/fat oe i prognoseperioden 2027–2030, en reduksjon
fra gjennomsnittlig 173 kg CO2/fat oe fra et scenario med Brage uten Brasse i samme periode. Det
vurderes en delelektrifisering av Brage fra en havbasert flytende vindturbin, som vil redusere utslipp til
luft fra kraftgenerering på Brage ytterligere.

https://www.okea.no/wp-content/uploads/2023/10/konsekvensutredning-plan-for-utbygging-og-drift-av-brasse-okea-brs-pro-edd-0016.pdf

Er ikke helt fornøyd med hva som så langt er sagt om Statfjord og innfri klimamål, men Equinor har allerede tatt grep.

Equinor har tidligere uttalt:

"Selskapet lover også at Statfjord-feltet skal innfri konsernets nye klimamål som ble kjent søndag: Utslippene på norsk sokkel skal kuttes med 40 prosent innen 2030 og skal ned mot null i 2050.

I den nye planen for Statfjord ligger det derfor inne en egen plan for å kutte utslippene fra feltet med «mer enn 40 prosent» innen 2030 gjennom blant annet energieffektivisering og konsolidering av infrastruktur. Det skjer blant annet ved at man fjerner unødvendige rørledninger og prosesskapasitet man ikke lenger trenger, og samler produksjonen."

Etter hva jeg kan erfare, så har OKEA allerede sikret seg en drift og produksjon som ivaretar klimamål for bærebjelkene, Draugen, Brage og Statfjord, selv om feltene er modne og mer boring må gjennomføres.

Yme feltet fremstår som en mulig joker for OKEA - gitt selskapet snur seg rundt og kjøper eierandel av Repsol. Elektrifisering har tidligere blitt vurdert av Repsol og funnet bli kostbar. Nå er det meldt i media at Repsol selger sin andel på NCS, herav også Yme. Kan ikke helt se hvem som ønsker å videreutvikle problembarnet Yme, uten videre. For Repsol vil trolig kreve at den som kjøper på NCS, enten det være seg fullt eller delvis, må kunne ta på seg ansvaret for rubbel og bit av Repsols norske virksomhet - også personell. Yme fremstår etter mitt syn som en utfordring, men samtidig med stort potensial. Kun olje og gode utviklingsmuligheter, men et krevende felt. Forundrer meg lite om OKEA er på ballen, men vurderer sannsynligheten for at OKEA overtar VARs andel på Stafjord-feltet som større.
Redigert 05.04.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare