OKEA - VEKSTMASKIN💰🤑🤑🤑

bluesky2023
OKEA 05.02.2023 kl 16:23 257215

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/03/7982593/arctic-analytiker-daniel-stenslet-spar-dramatisk-utbyttehopp-i-okea

Stoler man imidlertid på analytikernes beregninger, finnes det lyspunkt. Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities mener nemlig at prisingen av Okea nå er meget attraktiv.
Han spår at Okea vil generere en kontantstrøm som vil overstige hele dagens markedsverdi på 3,3 milliarder kroner innen 2025.
Analytikeren ser rom for høyere utbytter fremover. Okea-styret foreslo å utbetale et utbytte på 1 krone pr. aksje i første kvartal i år.
– Om selskapet kun velger å fokusere på eksisterende portefølje, kan utbyttenivået settes opp dramatisk om ett til to år, sier han.
Redigert 16.01.2024 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.05.2024 kl 11:24 11011

Så går vi og venter på at VARs disposal package skal bli meldt.

Basert på min henvendelse til VARs IR dep. kan bekreftes at denne pakken utgjør en kombinasjon av assets i porteføljen til VAR, som både kan angå Neptune og VARs egne assets.

Kjennetegnet på disposal package er non-core og av lav strategisk betydning for VAR. Andre kjennetegn: Relativt høy opex, late life, høy CO2 og utenfor hub områdene.

Kan OKEA bli kjøper eller swap ifm. disposal package til VAR?

Absolutt - begrunnelsen er vinn-vinn for begge parter. Disse forhold har jeg redegjort for tidligere. Oppsummerer bare med å si at Calypso er meldt vil bli viktig for VAR - og derved OKEAs andel. Særlig siden OKEA ikke får sitt ønske oppfylt om at Calypso kobles opp mot Draugen. VAR sier selv at som operatør etter Neptune kjøpet, blir det Njord plattformen.

OKEA har en hovedoppgave for Draugen - dedikere mest mulig av nye felt og utvinnbare ressurser til Draugen, utover egen organisk vekst.

Da kan VARs Mikkel og Mikkel Sør passe bra for OKEA. Tenk vertikalt. Da ligger Mikkel øverst, under ligger Mikkel Sør, med to brønner med funn. og under Mikkel Sør finner vi Hasselmus (OKEA) med gass og kondensat, ditto som for Mikkel. Lenger sør ligger Draugen (OKEA).

Equinor ønsker at bl.a. Åsgård B, hvor Mikkel produksjonen føres, skal elektrifiseres. Se link:

Nettanlegg for elektrifisering av plattformer i Halten-området

https://www.nve.no/konsesjon/konsesjonssaker/konsesjonssak?id=16099&type=A-1

Det blir rimelig langt frem i tid om Åsgård B, skal få kraft fra land og trolig trenger Åsgård feltet alt av kraft dette feltet kan få. Da forholder det seg noe anderledes på Draugen, hvor prosjektet med elektrifisering skal levere kraft til Draugen i 1. kvartal 2027. Dvs. samfunnsmessig ønskelig at Mikkel kobles opp mot Draugen og ikke Åsgård B. Nå må jeg ta en del forbehold, men kan ikke se noen direkte hindring til at Draugen utnyttes langt bedre enn i dag.

Nå ser jeg at det allerede foreligger et prosjekt Halten Øst, som innbefatter bl.a. VAR sine assets. Dersom myndighetene godkjenner
at Heidrun, Åsgård B og Kristin elektrifiseres med kraft fra land i Trøndelag, faller trolig Draugen alternativet bort. Likefullt kan OKEA posisjonere seg mot VAR sine assets i Norskehavet som bl.a. Mikkel og Mikkel Sør - gitt disse er for salg. Tror myndighetene skal få det vanskelig med å godkjenne den nevnte elektrifiseringen.

Som nevnt for både VAR og OKEA, kan det finnes felles ståsted ved at OKEA kjøper disposal package av VAR. Stikkord kjøp og swap:

OKEA "swap": Calypso, Gjøa og Gjøa North (Hamlet).

VAR "swap": Mikkel og Statfjord

pluss flere andre varianter. Egentlig blir det feil å spesifisere, fordi det finnes n-antall løsninger og kombinasjoner av assets som kan inngå i VAR sin disposal package. Men spennende blir det å se hvem som kjøper og hva pakken inneholder.

Selvfølgelig behøver det ikke være at VAR handler med OKEA. Det kan i utgangspunkt være eller bli med hvem som helst, men indisiene taler for med OKEA.

Delvis funding til kjøp av VAR har nå OKEA fremskaffet ved bond og credit facility på totalt NOK 1.5 mrd, og da er inntil NOK 400 mill. allokert for Bestla i 2024. I tillegg har OKEA en cash psosjon på ca. NOK 2.1 mrd.

Slik VAR og CEO Walker uttalte seg ifm. Q1 og - Q&A delen, så er det mest snakk om timing for å melde salget, mer enn om at det blir. For VAR har allerede tatt inn dette salget som en forutsetning ved å guide neste års produksjon på ~400K boepd.

Spennende tider for OKEA og jeg håper inderlig at noe innen M&A og swap blir meldt ved aller første anledning. Det hadde vært særdeles bra å ha fått denne mulige meldingen før generalforsamlingen til OKEA, 14. mai.
Redigert 04.05.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
BigJump
07.05.2024 kl 07:25 10419

En krevende balansegang for selskapet. Både skape vekst ved å kjøpe produksjon, samtidig som aksjonærene ønsker utbytte. Jeg håper de vil tilfredsstille begge delene i løpet av 2024.
bluesky2023
07.05.2024 kl 07:38 10370

Hvorfor prises Bluenord til 14,6 mrd og OKEA til 2,6 mrd?
gunnarius
07.05.2024 kl 10:34 10187

Er ikke så sikker på om markedet helt er på høyde med situasjonen, men som også analytiker John Olaisen i ABG sa ifm. Q1 og Q&A-delen - gikk det rykter i markedet om at VAR holdt på med å selge en pakke. Hvorpå CEO Walker i VAR bekreftet at dette var riktig. CEO kunne imidlertid ikke tidfeste - såkalt in due time.

Ser ingen andre som er mer utpreget sannsynlig kjøper enn OKEA ifm. denne disposal package til VAR. Spørsmålet markedet må stille seg, er hvorvidt det kun er kjøp av assets eller det også inngår swap.

For min del skal jeg med glede vurdere en eventuell OKEA transaksjon, for dette vil trolig bringe samlet produksjon til OKEA >50.000 boepd. For all del - uansett må et kjøp være riktig for OKEA og markedet må sette pris på transaksjonen.

Jeg tror om dager eller noen små uker, så er vi der. Og da har egentlig OKEA lagt hovedgrunnsteinen for videre ekspansiv drift. Da har nemlig OKEA trolig fått optimalisert egne assets og fått ett eller flere nye assets å legge på inntektssiden.

Hva som er i ferd med å skje - og blir det virkelig at f. eks. OKEA kjøper VARs disposal package, så bør selskapet ha mer enn nok for 2024. Da kan neste transaksjon bli i 2025 og 2026. Dette før Bestla kommer i Q1 2027, med peak netto OKEA ~10.000 boepd.

Dvs. OKEA kan for 2024 stabilisere veksten - og konsentrere seg om strategi og utbytte.
Redigert 07.05.2024 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.05.2024 kl 09:32 9894

Denne meldingen til DNO og VAR i dag sier ikke annet enn at Norne assets er del av VAR´s disposal package. CEO Walker i VAR sier bl.a.: "plan was to dispose of non-core assets". Ordene "disposal package" benyttes ikke i meldingen.

På mitt direkte spørsmål til IR avd. i VAR i dag, bekreftes at Norne assets utgjør "blant annet" assets i disposal package. Sier også at selskapet ikke kan utelukke flere transaksjoner i fremtiden. Dvs. det er ikke noe i meldingen til VAR som sier at festen er slutt, for det er trolig kake igjen. Dette underbygges også av hva som menes med "blant annet", ref. kake igjen.

Interessant å se DNO/VAR-modellen som transaksjonen er bygget på.

The agreement will be effective from 1 January 2024. DNO Norge AS will assume
decommissioning liabilities for the acquired fields. As part of the transaction
Vår Energi will receive DNO Norge AS's 22.62% stake in the Ringhorne East unit.

Dvs. modellen innehar elementer av tilbakevirkende kraft, decommissioning og swap.

Jeg har tidligere sagt mer enn nok om en mulig transaksjon til OKEA - og lar det være med det.
Redigert 08.05.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
BigJump
13.05.2024 kl 16:43 9227

Noen som vet hva slags covenants det er på det siste bondet på 125 MUSD? Er det eventuelt knyttet til regnskapsmessig resultat ( som det forrige bondet som hindret utbyttet) eller er det kun knyttet opp mot likviditet.
Skulle helst sett at det kom litt utbytte fra denne "vekstmaskinen". Det hadde nok også satt fyr på den traurige aksjekursen også.
gunnarius
14.05.2024 kl 15:14 8916

Her finner du nytt bond OKEA05, scroll ned. Tilsvarende OKEA04:

https://www.okea.no/investor/bonds/
gunnarius
14.05.2024 kl 15:25 8898

Vedr. minutes fra generalforsamlingen tidligere i dag, noteres særlig følgende pkt.

14. STYREFULLMAKT TIL Å UTDELE
UTBYTTE

I henhold til allmennaksjeloven § 8-2 (2) og i samsvar
med styrets forslag ble følgende vedtatt av
generalforsamlingen:

«Styret gis fullmakt til å beslutte utdeling av utbytte på
grunnlag av årsregnskapet for 2023 jf.
allmennaksjeloven § 8-2 (2).

Dvs. styret ønsker å holde døren åpen for alle eventualiteter - også ifm. utbytte i 2024 og 2025.

15. STYREFULLMAKT TIL ERVERV AV EGNE
AKSJER

I henhold til allmennaksjeloven § 9-4 og i samsvar
med styrets forslag ble følgende vedtatt av
generalforsamlingen:

«Styret gis fullmakt til å erverve egne aksjer tilsvarende
inntil 10 % av aksjekapitalen, det vil si aksjer pålydende
NOK 1 039 103,00.

Både utbytte og erverv av egne aksjer faller under samme begrensning vs. bond. Men nå har iallefall styret virkemidlene klar - ved den tid dette kan realiseres. Og jeg mener fremdeles at RCF (revolving credit falcility) USD 37.5 mill. bør kunne vurderes i en utbytte-setting. .
gunnarius
14.05.2024 kl 15:39 8870

Jeg sitter fremdeles med OKEA aksjen bl.a. i påvente noe innen swap og/eller M&A.

Med bond OKEA05 på plass og noe utvidet credit facility, har nå OKEA bedre forutsetninger enn tidligere. Klart jeg kan feilbedømme og det blir stang ut, men det er nå slik jeg vurderer OKEA - at noe er på gang.

Litt fra nettet:

NEO Energy and Sval Energi sale rumours - what could the portfolios offer a buyer?

The current combined production for the companies is over 150 kboe/d but they offer different value propositions

08 April 2024

The recent press reports that private-equity owner HitecVision is putting NEO Energy and Sval Energi up for sale, is bound to attract attention from North Sea incumbents and newcomers alike.

https://www.woodmac.com/news/opinion/neo-energy-sval-energi-sale-rumours/

Harbour har kjøpt den norske delen av Wintershall - skal Harbour ha alt selv? Myndighetsgodkjenning er antatt i Q4.

Vår Energi har allerede solgt Norne assets til DNO. Det skal være mer tilbake i disposal package til VAR, som kan kjøpes. Hadde det ikke vært for enorme decommissioning kostander forbundet med Statfjord A, B & C, ville jeg ha satset sterkt på OKEA som kjøper Statfjord av VAR, men er ikke så sikker som tidligere. Uansett - en opsjon som ikke må neglisjeres.



Redigert 14.05.2024 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
gunnarius
21.05.2024 kl 11:27 8333

Selv om OKEA har holdt det gående over lengre tid, virker det som om det hviler noe prematurt over selskapet.

Mitt inntrykk er at OKEA har nådd et stadium og vekst, hvor strategi blir nøkkelfaktor. For verktøykassen med assets og enkelte assets til swap inkl. kapital er til stede. Det gjelder å foreta de riktige disposisjonene - og ikke gå på en ny blemme ala Statfjord. Gjerne mer Statfjord, men til en langt lavere pris. Det er vel sannsynligvis dette det nå står om - gitt OKEA eventuelt skulle overta VARs eierandel i Statfjord.

Selskapet er oppkapitalisert med cash-posisjon NOK 2.1 mrd., nylig etablert bond OKEA05 ÑOK 1.3 mrd.og ubenyttet kreditt fasilitet (RCF) NOK 400 mill. Det er således ikke funding som blir spørsmålet, men riktige assets - enten til swap eller ifm. M&A.

Fremdeles veldig mye positivt med OKEA, selv om det p.t. er temmelig rolig rundt både aksje og selskap.

Jeg gir selskapet et par mnd. til, for å se om ikke noe blir meldt innen swap og/eller M&A. Skjer ikke dette, blir spørsmålet hva selskapet egentlig skal med nytt bond OKEA05, som koster å betjene.

Med det potensialet og de ressursene som OKEA nå besitter skal det være fullt mulig for selskapet å øke produksjonen vesentlig på kort sikt, slik at total produksjon kommer over 50.000 boepd. Deretter vil i så fall OKEA få et langt enklere løp hva angår buy-back og dividende.

Når det gjelder produksjonen for resten av 2024, ser det bra ut. Jeg tror selskapet vil innfri med ~40.000 boepd. Selv med decline, ettersom Statfjord vil øke produksjonen vesentlig inkl øvrig organisk vekst.

Det står således ikke dårlig til med OKEA. Det er bare det faktum at med en tilleggsproduksjon på ca. 10.000 boepd (swap/M&A), vil inntektssiden bli ~ÑOK 4 mrd. per Q. Da vil både bunnlinjen og utbytte bli visualisert på en bedre og lukrativ måte.

Hang in there!
Redigert 21.05.2024 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.05.2024 kl 22:39 7884

Tre forhold som er interessant å notere seg i dag:

1) Mikrovolum i handelen. Kun omsatt 180K OKEA-aksjer. Langt lavere enn normalt, etter at GSA Capital satte sin short. Har GSA nå endelig fått tømt short aksjene å sjonglere med - og er det dags for GSA å kjøpe tilbake. Da enten over børs eller avtalt handel?

2) Finanstilsynets short register viser per 21.05.24 en aktiv beholdning for GSA Capital med 709.608 OKEA aksjer. Dvs. gått ned fra tidligere 830.087 aksjer. Kommer GSA til å dekke inn mer over børs - og vil i så fall dette gi en liten boost i OKEA-aksjekursen?

3) Økende gass pris. TTF gass og UK Gas gikk opp i dag begge med ca. +5%. Se denne artikkelen:
Euro TTF gas climbs to 1-month highs as maintenance season starts https://www.qcintel.com/article/euro-ttf-gas-climbs-to-1-month-highs-as-maintenance-season-starts-24859.html Ha også i mente at AI vil kreve mer kraft. AI needs a lot of electricity — oil and gas will help https://www.foxbusiness.com/technology/ai-needs-lot-energy-oil-and-gas-will-help Samlet sett, det kan være legitimt standpunkt å hevde at gassprisen synes ligge i stigende trend.
Redigert 22.05.2024 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.05.2024 kl 12:49 7031

Longboat Energy er ute med en update i morges. Her går det frem det samme som OKEA har nevnt og meldt - Statfjord Øst venter på at ifm. Statfjord Øst GL project (L-1 AH and M-2 BH), er forventet å komme online i løpet av sommeren. Riggen har forlatt Statfjord. Det er nå et offshore fartøy som benyttes til arbeidet vd å bringe de siste to brønnene online.

Det nager sterkt på Longboat at alle de 5 brønnene på Statfjord Øst ikke er kommet online, samt capex for 2024 nesten er doblet. OKEA svarer for 14%, mens VAR har 20.5%. Ikke så underlig om partene - gitt OKEA har forespurt VAR om å kjøpe VARs andel i Statfjord - sliter med å komme til en enighet. Utover capex har man også decommissioning problematikken, som utgjør store og delvis uoversiktlige kostnader. OKEA kan bare ikke tillate seg å melde en ny Statfjord deal, som vurderes som ræva. Bedre å se andre veier, men ingenting er avgjort hva angår VARs Statfjord eierandel.

Dette med online de to resterende brønnene Statfjord Øst, harmonerer også med VARs syn - som tilsvar en forespørsel - at summer er tiden for online de to siste brønnene.

Det antas at at OKEA - etter de to siste Statfjord Øst brønnene er online, vil få et bidrag på ~13.000 boepd. Dvs. opp fra 11.256 boepd, som nevnt i Q1 2024.

Basert på Q1 produksjonen, decline og økning på Statfjord, gir rimelig godt grunnlag for å hevde at OKEA trolig vil kunne innfri ~40.000 boepd. i 2024. Med oljepris ala i dag og mulighet for økning i gasspris, ser det bra ut i fortsettelsen for OKEA. Imidlertid vil jeg tro at Q2 blir soft, men deretter bør grunnlaget for dividende bli synlig.

Fom. 1/1 2025 og vs. Statfjord deal, vil OKEA ved en oljepris >$72 motta 100%, mot oljepris <85 som nå, dvs. $64 pluss 10% av det overskytende. Stor forskjell på f,eks. oljepris og til OKEA $67 i dag (profit share) i 2024 vs. $84 (100%) i 2025. Med en oljepris >$85 i 2024, går 100% til OKEA.

Min eventuelle skuffelse i aksjen knyttes opp mot at ny funding (bond OKEA05 og RCF) - sammen med eksisterende kapital - ikke benyttes opp mot noe i en swap/M&A setting. Har fremdeles noe tålmodighet i aksjen, men da bør OKEA helst foreta et produksjonsløft på rundt 10.000 boepd - gitt de virkemidler som nevnt.
Redigert 29.05.2024 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.06.2024 kl 14:20 6514

Amena Bakr
@Amena__Bakr
The opec plus meeting ended. Group cuts to be extended until the 3rd quarter of 2025 #OOTT #Opec

Lover godt for OKEA med produksjon >40.000boepd. Gass ca. 25%.
Redigert 02.06.2024 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
gunnarius
03.06.2024 kl 11:23 6136

OKEA med MCAP 2.7 mrd. og inntekt i Q1 salg av olje og gass NOK 3.4 mrd.

OKEA med ledig kapital NOK 2-3 mrd. til oppkjøp.

I tillegg har selskapet nå assets - enten for salg eller swap.

I går la OPEC+ grunnlaget for relativ høy oljepris tom. 2025.

Også gassen er på vei opp - både TTF og UK Gas:

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Hang in there!
Redigert 03.06.2024 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
03.06.2024 kl 11:31 6103

Positivitet å spore i aksjekursen i det siste også
gunnarius
04.06.2024 kl 09:17 5804

Finanstilsynets short register viste i går at GSA Capital har ytterligere redusert sin short i OKEA.

Fra 0.80%, 0.68% til 0.58% i går.

GSA synes dekke seg inn, men det gjenstår fremdeles 613K aksjer. Vil tro GSA benytter anledningen vs. oljeprisen.
gunnarius
05.06.2024 kl 11:49 5459

Uten særlig nytt for OKEA i det aller siste, blir det denne gang børsmingling fra min side.

Legg særlig merke til hva som ble sagt ifm. Q1 2024 rapporten, Outlook:

The board of directors considers that the company is well positioned to continue to execute on the strategy AND DELIVER VALUE TO SHAREHOLDERS GOING FORWARD.

Lite som tyder på skape gode aksjonærverdier i øyeblikket. For OKEA gjelder nå å materialisere det hele.

To hovedkriterier fremstår:

1) Utbytte - her har allerede generalforsamlingen i mai fattet vedtak som gir rom for styre til å betale utbytte. Selskapet mener det er grunnlag for å skape gode aksjonærverdier, som det viser til i Q1 rapporten, under Outlook. Så da gjenstår å se hva som fremkommer ifm. Q1 2024, i neste måned eller senere.

2) Markedet etterlyser et argument for å etablere bond OKEA05 med USD 125 mill. og øke kredittfasiliteten (RCF) med USD 12.5 mill. til 37.5 mill (ubenyttet). Cash-posisjon ved Q1 var på ca. NOK 2.1 mrd. i tillegg har nå OKEA funding i form av nytt obl. lån og økning av RCF. Markedet vet at Bestla-prosjektet vil trekke ca. NOK 400 mill. i inneværende år. Det resterende beløpet står foreløpig OKEA relativt fritt til å disponere.

Jeg har gjentatte ganger uttalt at noe av hensikten ved å sitte med OKEA aksjen, er en fair mulighet for noe innen salg/swap av egne assets, M&A - og ikke minst realisere dividende.

Ingenting konkret har hittil og etter Q1 2024 blitt kommunisert ut i markedet. Radiotausheten kan tolkes på mange måter. Men markedet vet at radioen er påskrudd.
Redigert 05.06.2024 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
BigJump
06.06.2024 kl 10:29 5125

OKEA har som forretningside å realisere verdi ut i fra oljefelt som går mot avslutning/stengning (altså i den fasen av livssyklusen til oljefelt der investeringsbehovet er lavest). I tillegg har de en cashbeholdning på 20 kr per aksje. Og dette selskapet betaler ikke utbytte. Det er i utgangspunktet helt uhørt. Og når de i tillegg ikke skjønner viktigheten i å lese hvilke begrensninger obligasjonslånet setter på utbyttekapasiteten. Det alene burde vært nok til at CEO fikk fyken.

Når det er sagt håper jeg ledelsen har lært og vi kan få en re-prising av aksjen.
trodlet
12.06.2024 kl 09:49 4412

Jeg har vanligvis stor respekt for hva markedet mener. Jeg er likevel litt i utakt med markedet i synet på hva Okea bør prises til. Noen ganger er det noen kloke hoder som klarer å lagge en enkel og oversiktlig fremstilling av den finansielle situasjonen i selskapet. Er det noen som har noen tall/prognoser de kunne delt med oss andre?
gunnarius
14.06.2024 kl 11:20 4060

Ser trodlet ikke får svar på sitt spørsmål.

Markedet har rimelig god oversikt vedr. inntektssiden og capex. Hva som imidlertid gjør det nærmest umulig å predikere - og gi en absolutt riktig fremstilling av den finansielle situasjonen - er ikke så rett frem. Når det gjelder resultatene angitt per Q, er den store jokeren goodwill impairment og generell impairment. Som vi så i Q1 2024, endret dette bunnlinjen totalt - selv med: Profit before income tax NOK 1 079 800 000.

Både nedskrivning og avskrivning er vanskelig å angi riktig - gitt operasjonene og produksjonen vil variere. Dessverre også med tidvis tomme brønner og feil ressursanslag.

Generelt sett var jo Q1 på inntektssiden (salg av olje og gass) fabelaktig, med NOK 3.5 mrd. Jeg har hele tiden hevdet at OKEA - nå etter bond OKEA05 og RCF inkl cash, har en god likviditet. Dette kan benyttes i kombinasjonen swap/M&A. Det er her jeg har satset på stang inn - og at total produksjon kommer over 50.000 boepd for OKEA. Da vil det meste falle på plass. Dette sagt, selv >40.000 boepd som i dag, vil gjøre susen og rede grunnen for fremtidig dividende. Grunnlaget er til stede.

Nå har imidlertid ikke OKEA meldt good news her, så fortsettelsen vil avgjøre. Fremstår fremdeles som noe underlig om selskapet presenteres som videre oppkapitalisert, om ikke mildlene skal kunne anvendes til noe mer materialisert enn hittil meddelt av selskapet.

Rasjonelt sett burde aksjekursen til OKEA ha gått opp, fordi både olje- og gasspris har økt vesentlig i det siste.

Her er det tydeligvis øretrilling på mikrovolum i handel som gjelder.
Redigert 14.06.2024 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
gunnarius
19.06.2024 kl 12:24 3588

Longboat og JAPEX hadde i fellesskap eierandel i Statfjord Øst (4.8%) og Sygna (4.32%).

Begrunnelsen for at Longboat forlater Norge og selger til JAPEX skyldes flere forhold. Men følgende utsagn er interessant:

Following a detailed review of its areas of geographic operation, the board and management of Longboat Energy have made the decision to exit Norway and to focus on building a full-cycle E&P business in Southeast Asia, where it sees significantly more potential for a small company than Norway and believes its existing positioning and access to opportunities provide excellent value-creation potential for the Company.

Recent structural changes to the Norwegian upstream industry have favoured an increasingly small group of very large companies with long-term investment horizons and access to low cost of capital. This has left the Company at a significant competitive disadvantage and, despite enormous effort and attempts to secure opportunities with shareholder value upside, Longboat has been unable to establish a meaningful growth platform in Norway.

I dag melder Lime Petroleum, med eierandel i Brage og Yme, følgende:

Lime Petroleum Holding AS Engages Exclusive Manager In USD Bond Financing

The purpose of the new bond issue is refinancing of the existing NOK 781 million senior secured bonds with maturity in January 2025 (ISIN NO0012559246) (the “Existing Bonds”) and for general corporate purposes on the Norwegian Continental Shelf (“NCS”) and Benin.

For mer:

https://www.limepetroleum.com/post/lime-petroleum-holding-as-engages-exclusive-manager-in-usd-bond-financing

Får Lime suksess med nytt bond, har således både OKEA og Lime blitt oppkapitalisert v/bond og har felles eierinteresser i bl.a. Brage/Bestla og Yme.

Er egentlig litt skuffet over at ikke OKEA har meldt en ny transaksjon, men dette kommer trolig om litt. Vil tro at OKEA kunne ha tenkt seg VARs eierandel i Statfjord, men at ugunstig prising ikke fører til en enighet mellom partene. Da er det like så greit at markedet ikke opplever å drasse videre med utvidet Statfjord - enn så langt forpliktet. Dette sagt, jeg tror fremdeles at Statfjord blir bra på sikt.

Både Lime og OKEA har eierandeler i problembarnet tidligere - Yme. Feltet produserer i dag ca. 22.000 fat olje per dag. Repsol er operatør (55%). Dvs. ca. netto 12.000 fat med olje om dagen for den som blir ny operatør, ettersom Repsol er meldt skal selge sin virksomhet i Norge.

Hva enn OKEA foretar seg innen M&A - sørg for at neste transaksjon bifalles i markedet. Kan muligens også være at det drøyer med nytt oppkjøp, for selskapet kan ikke ta sjansen på et nytt feilkjøp ala Statfjord.

Uansett, OKEA har nå kapitalen tilgjengelig for et eventuelt nytt M&A stunt.
Redigert 19.06.2024 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.06.2024 kl 10:00 3082

Aksjonærene ble ikke særlig begeistret over Statfjord avtalen, som raserte dividende muligheten i inneværende år, med mindre OKEA hoster opp en joker fra ermet. Generalforsamlingens vedtak er gyldig og åpner for utbytte i 2024, men hva da med inngåtte bond? Kan RCF benyttes til utbytte?

Både bond OKEA04 og OKEA05 har tilsvarende/samme betingelser. Dvs. også OKEA05 har stramme kriterier vs. mulighet for utbytte. Derfor må man spørre seg:

Hvorfor tok OKEA på seg mer gjeld – gitt selskapet ikke har en konkret hensikt eller asset - utover Bestla prosjektet – å anvende ny kapital til?

Selskapet har guidet ca. NOK 400 mill. for Bestla prosjektet i 2024. Dette kunne utmerket vel bli finansiert ved tilgjengelig cash (NOK 2.1 mrd.). De største kostnadene med oppstart Bestla i H1 2027, kommer senere i prosjektfasen.

Med nytt bond OKEA05 og økning i RCF, har OKEA fremdeles netto tilgjengelig rundt NOK 1 mrd. til generelle formål. Det er nettopp her jeg ikke skjønner dagens setting. Hva skal egentlig OKEA med oppkapitalisering på et nivå – sammen med cash posisjon - som ikke synes avkastningsmessig riktig, samtidig med renter på bond 9.125%?

Gitt ikke OKEA fremover selv ser at bunnlinjen vil bli overmåte positiv, så har selskapet atter en gang satt aksjonærene sjakk matt, ved å ta opp mytt bond, med samme betingelser som det gammelt bond OKEA03? Så naiv og aksjonærfiendlig tror jeg ikke OKEA er. I denne setting må - hva som sier om Outlook i Q1 rapporten veie tyngst.

“Outlook

OKEA has a clear ambition to deliver competitive shareholder returns driven by solid growth, value creation and capital discipline and the strategy continues to focus on three growth levers: • actively pursuing further value creation in current portfolio, • pursuing mergers and acquisitions to add new legs to the portfolio, and • considering organic projects either adjacent to existing hubs or pursuing new hubs, dependent on financial headroom and attractive risk-reward.

The board of directors considers that the company is well positioned to continue to execute on the strategy and deliver value to shareholders going forward.”

Som guidet I Q1 rapporten – og tidligere – gir OKEA markedet her føringene for fremtiden. Velger man å feste lite til dette utsagnet, ser det lyst ut for selskapet videre fremover. For min del kan det tidvis synes som om selskapet graver seg enda dypere inn i en Statfjord avtale, som ble med langt større negative konsekvenser – enn forutsatt. Equinor sliter med å få de to siste av de fem nye Statfjord Øst brønnene online tidsriktig. Poenget mitt er at OKEA med bond-struktur ikke kan tillate seg mer goodwill impairment på Statfjord, for da begrenses det fremtidig dividende potensialet ytterligere.

Både management og styre har ved aktivt og positivt outlook guidet til markedet at OKEA er godt skodd for fremtiden.

Neste onsdag kommer Q2 UPDATE. Ser SEB legger seg på nivå med EBITDA NOK 1.968 mill. Synes noe vel høyt. Må nok trolig jekkes ned med et par hundre mill. Uansett, det er mer innen goodwill impairment, som markedet vil vurdere tyngst.

Markedet etterspør en positiv bunnlinje, mer innen swap og M&A – og ikke minst stabilitet og begrenset negativ effekt av Statfjord avtalen.

Kan OKEA endelig presentere et Outlook som samsvarer med aksjonærenes beste?

Både markedet og aksjonærene forventer en guiding som gir entydige føringer fremover – og dette bør OKEA kunne legge frem ifm. Q2 2024.
Redigert 25.06.2024 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Tm3P
25.06.2024 kl 10:15 3041

Tror det blir veldig viktig at de unngår større nedskrivninger og kan vise til en positiv bunnlinje slik at aksjonærene kan begynne å se fram til oppstart av utbytte igjen.
Om alt går på skinner i Q2 og Q3 så tror jeg vi kan se fram til en voldsom reprising av aksjen.

Vilkårene i bonds er helt greit for min del. Om de ikke tjener penger så skal de ikke betale ut utbytte heller. Om de ikke hadde hatt det vilkåret så ville nok renten på lånet blitt en del høyere tenker jeg.
Mange handler I nordsjøen som kommer til å skje framover, føler meg fortsatt rimelig sikker på at låneopptaket til Okea kommer til å bli brukt til et oppkjøp.
gunnarius
25.06.2024 kl 11:04 2964

Et nytt oppkjøp ja. Dette er mitt mantra og et såkalt stang inn scenario, For neste oppkjøp tror jeg fremdeles vil bli en real game changer for OKEA. Som vanlig - ting tar tid. Mon tro om ikke OKEA denne gang i større grad skulle konsentrere seg om å kjøpe eksisterende produksjon?

Jeg har tidligere redegjort for mer på Statfjord og vist til VARs eierandel. Skulle noe bli realisert her, blir dette uansett en krevende øvelse og markedet vil bli skeptisk til større eierandel på Statfjord - gitt man erindrer første deal med Equinor. Dette sagt, jeg tror fremdeles sterkt på Statfjord, men må innrømme at 10-15 nye brønner som skal bores bl.a. i inneværende år - får frykten til å blomstre. Hva med nye tørre brønner og goodwill imapirment. kanskje OKEA per i dag har stor nok eierandel på Statfjord som det er. På den annen side, OKEA har allerede erfart en lærekurve.

Både Lime petroleum og OKEA har eierandel i Yme. Begge selskapene fremstår som oppkapitalisert. Riktignok har Lime en pågående bond-prosess. Det e rmeldt i media at Repsol Norge skal selges for estimert beløp inntil USD 500 mill. Her tror jeg Repsol skal være meget heldig om den summen kan innkasseres. Yme er dessverre kjent for flere uønskede hendelser og stans i produksjon tidligere. Det siste året har imidlertid vært mer stabilt - og gitt OKEA føler seg komfortabel - har kontrollen - ligger det tross alt med Repsols 55% eierandel som operatør netto ~12.000 fta med olje om dagen og venter på en ny kjøper. For all del, som alle assets til OKEA, det må være riktig asset og prisen så lav at selskapet og markedet blir happy.

OKEA har allerede tatt ned reserveanslaget på Yme, slik at OKEA nå antar reserver med ca. 6 mill fat med sin 15% andel.

The preliminary results indicate a reduction in reserves net to OKEA from 7.6 Mmboe (adjusted ASR 2022) to an expected range of 5.5-6.5 Mmboe. OKEA will engage with the license partners to further explore the results of the analysis and undertake a revised lifetime assessment of the Yme field.

Dette betyr at Repsols eierandel på 55% utgjør et reservegrunnlag på ca. 22 mill fat med olje. Kan være det er interessenter utover nåværende eiere i Yme, men lite trolig at disse er villig til å betale særlig for problemfeltet Yme. Likefullt ville Yme ha gitt OKEA et nytt operatøransvar og samlet ca. 15.000 fat med olje. men da må først og fremst OKEA eller annen kjøper ordne med tidsriktig CO2 arrangement. Dette gjelder for så vidt også for Brage, men her har OKEA under prosess vindturbin (havvind). Forventer snarlig løsning på Brage havvind.

Statfjord har også et pågående avbøtende tiltak vs CO2. Iallefall inntil videre, men neppe utover 2030. Må på plass senere og Statfjord feltet må forlenges i tråd med investeringene og Equinors tanke om drift hen mot 2040. Dvs. CO2 utslipp må reduseres videre.

OKEA har absolutt sine CO2 utfordringer, men neppe større enn at disse kan håndteres. Avklaring på elektrifisering av feltene vil være en trigger i aksjen - gitt dette lar seg ordne. Regjeringen har allerede tatt grep og vil sannsynligvis legge til rette/bidra overfor oljeselskapenes miljø- og klimariktige drift og operasjoner.
Redigert 25.06.2024 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.06.2024 kl 11:51 2912

Statfjordfeltet starten produksjonen i 1979. Det har altså nå produsert i 45 år. Produserer det i 2040 har det produsert i 61 år. Dette er ekstremt lenge. Og i 2040 må man regne med at etterspørselen etter olje er langt lavere enn nå.
gunnarius
25.06.2024 kl 12:48 2830

Sant nok Fluefiskeren om man snakker om Statfjord Unit, dvs. Statfjord A, B og C.

Imidlertid er satelittene Statfjord Nord, Statfjord Øst og Sygna av nyere dato.

Det er i det aller siste, særlig Statfjord Øst, hvor Statfjord JV har investert ca. NOK 3.7 mrd. til gaslift/pipeline og boret 5 nye brønner vil være en viktig driver fremover.

Statfjord A utfases i 2027.
Fluefiskeren
25.06.2024 kl 12:58 2810

OK. Du kan dette bedre enn meg. Uansett har Statfjord imponert. Er vel det største oljefunnet som er gjort i landet noengang og har en imponerende høy recovery på rundt 60 %.
gunnarius
25.06.2024 kl 15:03 2705

• Statfjord is the 3rd largest field on the NCS with more than
6 bn bbl initial oil in place volumes; each 1% increase in
recovery factor will add 60 mmboe gross reserves

Recovery faktor er virkelig noe å strekke seg mot, selv om RNB2024 skuffet stort ved redusert volum og økte kostnader - near term.

Blir interessant å høre ifm. Statfjord og Q2 om OKEA kan melde noe annet enn goodwill impairment og økning i capex.

Snart bør vel ekspertisen til OKEA innen modne felt og forlengelse bære frukter? Skal mene at OKEA med Statfjord virkelig har fått noe å bryne seg på.
Redigert 25.06.2024 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.06.2024 kl 15:24 2670

Det er feil. Statfjord er største oljefelt. Ikke tredje størst. Troll er størst hvis man regner med gassfelt.

« Statfjordfeltet er Norges og Nordsjøens største oljefelt som i tillegg til råolje produserer en betydelig andel naturgass.»

https://no.wikipedia.org/wiki/Statfjordfeltet


Redigert 25.06.2024 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
02.07.2024 kl 09:09 2012

Hva tenker du om longboat sin exit fra norsk sokkel? De hadde små eierandeler i statfjord øst og synga. Er de andelene up for grabs for en billig penge?
Redigert 02.07.2024 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.07.2024 kl 10:31 1884

Ingen dramatikk - og må ses på i en strategisk sammenheng.

Japex og Longboat hadde et økonomisk samarbeid her i Norge, hvor Longboat satt med 50.1% og Japex resten. Den norske andelen for Longboat utviklet seg ikke helt slik selskapet hadde sett for seg. Derfor besluttet Longboat å satse på Asia og la Japex kjøpe og ta ansvar for bl.a. Statfjord Øst (4.8%) og Sygna (4.32%). Longboat var i utgangspunkt avhengig av funding fra Japex, så transaksjonen må anses som helt naturlig, selv om ikke Longboat fikk den ønskede positive utviklingen på Kveikje, Statfjord Øst og Sygna, som selskapet egentlig så for seg.

Litt om hva Japex skriver om transaksjonen:

Japan Petroleum Exploration Co., Ltd. (JAPEX) announces that it has concluded the share purchase agreement to acquire all shares (50.1%) of Longboat JAPEX Norge AS (hereinafter "LJN") held by Longboat Energy plc (hereinafter "LBE"), a UK company, and make LJN a subsidiary of JAPEX.


1. Reasons of acquisition of shares

Following change in the management of LBE in May 2024, there has been a reconsideration of the Norwegian business policy, and as a result of discussions with LBE regarding the future management policy for LJN, JAPEX has decided to expand its Norwegian business by making LJN a subsidiary. JAPEX will pay US$2.5 million as consideration for the acquisition of LBE's shares in LJN. There will be no changes to LJN's employees or business structure as a result of this acquisition.

JAPEX places the acquisition of new oil and gas interests as one of the priority items in the "JAPEX Management Plan 2022-2030" formulated in March 2022, and has positioned the North Sea as one of its main target areas. Based on this policy, in July 2023, JAPEX acquired shares in LJN to lay the foundation for its business expansion in Norway. LJN is currently engaged in exploration and development in multiple license interests in the Norwegian North Sea. In addition, the acquisition of interests in production assets was completed in January 2024, and crude oil and natural gas production from the assets has begun

https://www.japex.co.jp/en/news/detail/20240617_01/

Som Japex skriver:

There will be no changes to LJN's employees or business structure as a result of this acquisition.

Ser ut som om managing director i Norge, Hilde Salthe (subsurface expert), da følger med på lasset og inkorporeres i Japex Norge. Camilla Salthe er sjefen for FLX i Equinor.

NOTE:

Jeg har ikke endret syn - tror fremdeles at Statfjord assets til VAR er for salg - gitt det kan finnes en interessent som byr hva VAR krever. Med endringen Longboat vs. Japex i Norge, fremstår Japex som med langt større finansielle muskler - og kan sålede muligens snuse på VARs Statfjord assets. Det samme gjør nok OKEA også - iallefall som utgangspunkt - gitt OKEAs force ligger i at selskapet kan legges assets i potten som VAR vil finne attraktivt og passe deres strategi. Dvs. ikke bare cash, men swap også.

Imidelrtid stiller jeg fremdeles samme spørsmål - ny funding til OKEA med NOK1.5 mrd. (bond og RCF) - kun til Bestla-prosjektet og genereille formål?
Redigert 02.07.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
gunnarius
05.07.2024 kl 11:38 1263

Det var Camilla Salthe som var sjefen for FLX Statfjord ifm. OKEA avtalen med Equinor. Tror ikke hennes fratredelse FLX, vil få så stor impact.

Camilla Salthe is set to move into the role of senior vice president for the UK upstream business in EPI. Salthe joined Equinor in 2003 and has held various leadership positions within petroleum technology and business development before becoming senior vice president for Field Life Extension, Equinor's dedicated area for late-life fields.

Håper nå at OKEA kan begynne å vise til positive resultater med den øvrige boringen på Statfjord, utover dårlig suksess med de 5 brønnene som er boret/online på Statfjord Øst. OKEA guider 10-15 brønner totalt i 2024 og markedet og aksjonærene tåler ikke for mange tørre brønner, før goodwill impairment slår inn igjen.

Det er noe som man kan undres over. Først etablerer OKEA bond OKEA04, som har strenge bestemmelser hva angår dividende. Deretter gjør selskapet det samme en gang til med bond OKEA05. Dvs. dividende klausulen opprettholdes/forsterkes. Jeg nekter å tro at OKEA er så aksjonærfiendlig at dividende utsettes i det uendelige.

Spørsmålet må bli hva selskapet egentlig ser for seg av netto fortjeneste fremover. Har OKEA så god oversikt at inntektene fremover blir så store at det negative kan oppveies? Jeg forventer at OKEA redegjør for fremtidig dividende og hvordan dette skal sikres best mulig asap. Min hovedbekymring nå er faktisk om Statfjord og tørre brønner kan blokkere for dividende fremover – gitt det totalt er guidet ca. 100 nye brønner frem mot 2035-2040.

Lime Petroleum og OKEA har begge eierandeler i Brage/Bestla og Yme. Nå foreligger begge selskapene som oppkapitalisert.

LIME PETROLEUM HOLDING RAISES NOK 1.2 BILLION IN A NORDIC BOND ISSUE

Lime Petroleum AS (“Lime”) refers to its press release dated 19 June 2024 and wishes to announce that Lime Petroleum Holding AS (“LPH”), of which Lime will become a part, has successfully raised NOK 1.2 billion (approximately US$112.3 million) in NOK denominated senior secured bonds with a three-year tenor (the “Bonds”). The denomination of the bonds has been changed from USD to NOK following market feedback.


Use of proceeds will be to refinance Lime’s existing bond, as well as for LPH’s exploration, development and production activities and general working capital in Norway and Africa. The settlement will take place on 17 July 2024.

https://www.limepetroleum.com/post/lime-petroleum-holding-raises-nok-1-2-billion-in-a-nordic-bond-issue


Redigert 05.07.2024 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
BigJump
05.07.2024 kl 14:39 1113

Helt enig i spørsmålene dine vedrørende samme utbyttebegrensinger på det nye bondet også. Det virker veldig rart tatt i betraktning at utbytte er et viktig strategiske mål til selskapet (sammen med vekst). Slik jeg leser det må de være helt sikre på at det ikke blir flere kvartaler der impairment vil ødelegge for positive resultater. Håper at Q1-tallene var de siste vi ser med negative resultater. Er også bekymret for størrelsen på rehabiliteringsinvesteringene for å opprettholde prod. /utsette decline ved de forskjellige feltene. Har vært aksjonær noen måneder, og er naturlig nok skuffet over kursutviklingen. Selskapet har ennå til gode å bevise forretningscaset sitt.

Personlig er jeg mer interessert i et OKEA som utbetaler utbytte av dagens produksjonsbase, enn at OKEA nødvendigvis vokser mye fra dagens nivå.
gunnarius
I dag kl 08:54 587

https://newsweb.oslobors.no/message/623338

Egentlig på linje med hva som var forventet, men selskapet sliter fremdeles med nedskrivninger. Det er særlig goodwill impairment i størrelsesorden 100-140 mill. som vil slå ut denne gang. Riktignok er nivået kommet ned, men konsekvensen blir den samme. Dette trekker ned bunnlinjen.

Etter Q2 skal OKEA ha betalt for alle forpliktelsene knyttet opp mot Statfjord deal i denne tidsperioden. Det blir derfor å å se og høre hva som blir sagt om Statfjord fremover.

Uten tvil har både management og styre en jobb å gjøre. For det holder ikke med en aksje med MCAP på ~NOK 2.4 mrd., mens selskapet samtidig har en cash posisjon på ~NOK 3.2 mrd.

Markedet forventer at OKEA materialiserer cash og øker produksjonen. Derfor er det et håp om at OKEA drister seg til mer innen M&A - og samtidig følger egen strategi.

Ser frem til en del avklaringer. ifm. Q2. Også innen Statfjord og dividende. Markedet er i tvil.
bluesky2023
I dag kl 09:23 419

Hvordan har det vært med planlagt nedetid i kvartalet? Liftings etc?
Produksjonen ligger godt innenfor guiding, så her bør det ikke være noen overraskelse
Redigert i dag kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Tm3P
I dag kl 09:27 386

Ja de fastholdt jo guidingen på 35-40k i 2024 sist kvartal. Så ligger jo godt innenfor den.

Vil tippe det er nedskrivningene som sender den ned idag, fører jo til at utbyttestart blir utsatt enda mer.
gunnarius
I dag kl 09:32 358

Trolig denne anledningen GSA Capital ventet på med sin short og gjenstående 612K aksjer.
d12m
I dag kl 09:57 247

OKEA er minus ca 23% siden trådstart. Kanskje bytte trådtittel til tapsmaskin?
ErikNordnet
I dag kl 11:16 45

Tror du GSA Capital satt på informasjon som ikke markedet fått?

Tror jeg leste i Q1 at det er planlagt stans på Brage i Q3. Det var en 4-årlig stans i 2022 så synes det er litt rart.