$$$PGS$$$ 🤑 "Bare noen timer igjen til Børsen åpner nå" 🤑
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
26.02.2023 kl 22:44
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kontur
Vi skal ganske kjapt opp 2-3 kroner.
Vi skal ganske kjapt opp 2-3 kroner.
Redigert 26.02.2023 kl 19:53
Du må logge inn for å svare
Queen of Crude
07.02.2023 kl 21:31
3483
I morgen blir en spennende dag. Equinor legger frem kvartalstall og holder kapitalmarkedsdag. De avsluttet 2022 med å dra i land en fin femteplass i rankingen over verdens mest innbringende selskap (selvfølgelig før skatt):
https://www.statista.com/statistics/269857/most-profitable-companies-worldwide/
Er det noe historien har vist, så er det at det er smart å investere i uunnværlige underleverandører til big earners. Om Equinor skal finne nye hydrokarboner, tyne eksisterende reservoar, lagre CO2 eller bygge havvind, så står det et lurt seismikkselskap med egne skip og håver inn cash på "all of the above".
Fun fact: Et CO2-lager må overvåkes geofysisk i 20 år etter avsluttet injeksjon! Jeg drister meg derfor frempå med spådommen om at seismikk er den store vinneren rent økonomisk hvis/når CCS skaleres opp globalt. Og PGS leder an med alle de største lagrene i porteføljen!
https://www.statista.com/statistics/269857/most-profitable-companies-worldwide/
Er det noe historien har vist, så er det at det er smart å investere i uunnværlige underleverandører til big earners. Om Equinor skal finne nye hydrokarboner, tyne eksisterende reservoar, lagre CO2 eller bygge havvind, så står det et lurt seismikkselskap med egne skip og håver inn cash på "all of the above".
Fun fact: Et CO2-lager må overvåkes geofysisk i 20 år etter avsluttet injeksjon! Jeg drister meg derfor frempå med spådommen om at seismikk er den store vinneren rent økonomisk hvis/når CCS skaleres opp globalt. Og PGS leder an med alle de største lagrene i porteføljen!
Har du V8 eller V12 i Vantage n?
VantageVolante
07.02.2023 kl 21:46
3339
Jeg kan bare ikke fatte at det om ganske få år kan være nok skip og streamere tilgjengelig til å dekke denne bonanzaen jeg trur kommer. Snakker slett ikke bare 3D og 4D olje/gass, men at det kommer til å ta flatt av med CCS og havvind i tillegg til olje/gass.
Hvordan i huleste skal den totale etterspørselen egentlig kunne dekkes, når vi vet de har dårlig tid med tanke på fornybar energi og å kvitte seg med CO2????
Jo mer jeg tenker på det, jo mer tillitt får jeg til ledelsen. Det er alt annet enn tilfeldig at de har satset på New Energy.
og.......så var det havbunnsmineraler da.
Hvordan i huleste skal den totale etterspørselen egentlig kunne dekkes, når vi vet de har dårlig tid med tanke på fornybar energi og å kvitte seg med CO2????
Jo mer jeg tenker på det, jo mer tillitt får jeg til ledelsen. Det er alt annet enn tilfeldig at de har satset på New Energy.
og.......så var det havbunnsmineraler da.
PerUlv Den ene
07.02.2023 kl 21:54
3265
PGS er nåtidens Opticom...
Eneste forskjellen er at det er substans bak PGS... Ferdig snakka...
Eneste forskjellen er at det er substans bak PGS... Ferdig snakka...
dårligtid
07.02.2023 kl 21:54
3287
Hvorfor tror du at Pgs er i en sånn særstilling i forhold til Tgs som er storebror? enten vet du/synser noe voldsomt eller? vil være interesangt å høre siden tallene viser noe annet..:)
Akkurat hvor villt tror du PGS kan gå i det mest uppe scenariet? ...
kongsberg1
07.02.2023 kl 22:01
3317
Enkelt forklart dårligtid. Avkastning på EK når et selskap med høy giring mot gjeld lykkes med inntjening til aksjonærene. Enkelt forklart da.
"Opticom ble notert på Oslo Børs i mai 1997, og ble da verdsatt til rundt 300 millioner kroner.[12] Selskapet ble raskt en av de største tradingaksjene i det norske markedet, og da Opticom-hypen var på sitt største i februar 2000 hadde selskapet en børsverdi på nesten 30 milliarder kroner"
Det er slike oppganger jeg har tro på. Opp til direkte uanstendige nivåer nå første halvår 2023. Og ja det kan gå fort ... 30-40% oppganger på nyhetsløse dager noen uker inn i spekulasjonshypen ... javisst!
VantageVolante
07.02.2023 kl 22:07
3479
Fordi PGS har stål.
Fordi PGS har streamere.
Fordi PGS har New Energy.
Fordi mcap PGS er latterlig lav etter covidknekken.
Fordi gjeldsspøkelset er forduftet, og refinansiering uten emisjon er på trappene
Fordi PGS opererer nedten halvparten av alle skip/streamere world wide.
Fordi under oppgang lønner det seg å ha egne skip. Akkurat motsatt av hva som lønner seg i dårlige tider.
Fordi PGS har streamere.
Fordi PGS har New Energy.
Fordi mcap PGS er latterlig lav etter covidknekken.
Fordi gjeldsspøkelset er forduftet, og refinansiering uten emisjon er på trappene
Fordi PGS opererer nedten halvparten av alle skip/streamere world wide.
Fordi under oppgang lønner det seg å ha egne skip. Akkurat motsatt av hva som lønner seg i dårlige tider.
PHLX +2,78%
Olje og NYSE, begge godt i pluss i kveld
Og noen mener vi skal ned på 7-tallet i morgen?
Leste jeg riktig? 😅
Olje og NYSE, begge godt i pluss i kveld
Og noen mener vi skal ned på 7-tallet i morgen?
Leste jeg riktig? 😅
PerUlv Den ene
07.02.2023 kl 22:13
3425
Slettet brukerskrev Akkurat hvor villt tror du PGS kan gå i det mest uppe scenariet? ...
Tja..
Det har jeg faktisk ingen formening om annet at vi vil se kurser som gir de fleste med hår bakover sveis, De med parykk og tupe må på shopperen og for oss uten hår risikerer vi å få forhuden opp i panna.
Det har jeg faktisk ingen formening om annet at vi vil se kurser som gir de fleste med hår bakover sveis, De med parykk og tupe må på shopperen og for oss uten hår risikerer vi å få forhuden opp i panna.
Hehehe🤪🎢🎢🎢🛸
skadi
07.02.2023 kl 22:17
3489
I morgen er det bare noen få gap som skal lukkes (forhåpentligvis) for godt. Den fra diverse svartmalere som herjer PGS tråden med sitt oppgulp. :)
VantageVolante
07.02.2023 kl 22:24
3464
Nydelig dag over dammen ja, og solid oljeprisoppgang ikveld.
Lover godt for morgendagen.
Lover godt for morgendagen.
elnomi
07.02.2023 kl 22:24
3483
«Det bygges mot MEMEpump«
Og det finnes få ting som gir mer adrenalin enn en skikkelig MEMEpump. Den siste jeg traff var i GREE (3.4X på kort tid).
Dog fornøyd med at kursen i PGS etableres med to siffer, så tar hi ferden oppover fra 10 tallet.
Rune - are you ready to push?
Og det finnes få ting som gir mer adrenalin enn en skikkelig MEMEpump. Den siste jeg traff var i GREE (3.4X på kort tid).
Dog fornøyd med at kursen i PGS etableres med to siffer, så tar hi ferden oppover fra 10 tallet.
Rune - are you ready to push?
Nickhead
07.02.2023 kl 22:29
3422
Alt ser ut som det går til.himmels
Men gjør det det?
Nei
Bare til å vente!!
Men gjør det det?
Nei
Bare til å vente!!
Februar - måneden seismikk dro til månen! 🚀
Thesistulling
07.02.2023 kl 22:39
3362
Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Enkelte ser den røde tråden, andre ikke........
Enkelte ser den røde tråden, andre ikke........
Bertelli
07.02.2023 kl 22:40
3365
Endelig falt oljelagrene med drøyt 2 mill fat, mot forventet en økning på drøyt 2 mill fat. Kjøper mer Pgs i morgen. Det blir nok en sterk dag. Littt trist at Bmw mannen solgte alle sine millioner aksjer i sluttauksjonen.
VantageVolante
07.02.2023 kl 22:42
3330
Kontur skrev Var med på den og Frontline samme år
Jeg var også med på Opticom. Men på den tiden kun med vekslepenger.
Husker den dro opp i over 2500 kr, fra 30 eller noe slikt. Kun på intel hype
Husker den dro opp i over 2500 kr, fra 30 eller noe slikt. Kun på intel hype
😄
Klar for onsdag da Godtfolk? ...
Klar for onsdag da Godtfolk? ...
elnomi
07.02.2023 kl 22:44
3317
Åpning rundt 9.24 i morgen og intrade over 9.50 er sannsynlig. Sov godt og la PGS (og EMGS) jobbe for tidlig pensjonen din.
Redigert 07.02.2023 kl 22:44
Queen of Crude
07.02.2023 kl 22:44
3316
TGS er storebroren til PGS? La oss sammenligne:
- TGS: 460 ansatte + bibliotek
- PGS: 840 ansatte + bibliotek + skipsflåte - lån. I forrige godperiode (2013) var PGS sine bibliotekverdier bokført til USD 580 mill, og assets til USD 3500 mill. Dette var før de nyeste Ramformene kom til. At verdiene er mindre nå, med oppgang både for petroleumssegmentet og new energy, er lite trolig. Da blir gjelda på skarve USD 600 mill småpenger til sammenligning.
Et enkelt søk på Finn viser at PGS akkurat nå søker etter 6 nye medarbeidere, mens TGS søker etter 1. Så med min tidligere metafor: PGS har investert i stort hus med utleie som for tiden eksploderer i verdi, mens TGS knuger på sine oppsparte kroner som leietaker nede i sokkelen.
- TGS: 460 ansatte + bibliotek
- PGS: 840 ansatte + bibliotek + skipsflåte - lån. I forrige godperiode (2013) var PGS sine bibliotekverdier bokført til USD 580 mill, og assets til USD 3500 mill. Dette var før de nyeste Ramformene kom til. At verdiene er mindre nå, med oppgang både for petroleumssegmentet og new energy, er lite trolig. Da blir gjelda på skarve USD 600 mill småpenger til sammenligning.
Et enkelt søk på Finn viser at PGS akkurat nå søker etter 6 nye medarbeidere, mens TGS søker etter 1. Så med min tidligere metafor: PGS har investert i stort hus med utleie som for tiden eksploderer i verdi, mens TGS knuger på sine oppsparte kroner som leietaker nede i sokkelen.
Vi tar en sånn bare på
✅️New Energy Spin-off
✅️Non-Seismic
✅️Utbyttemaskin
✅️Pertra Ressurection? https://e24.no/olje-og-energi/i/AdV4Qz/pgs-selger-oljejuvel
✅️New Energy Spin-off
✅️Non-Seismic
✅️Utbyttemaskin
✅️Pertra Ressurection? https://e24.no/olje-og-energi/i/AdV4Qz/pgs-selger-oljejuvel
Bertelli
07.02.2023 kl 22:49
5268
Oljeprisen gikk opp etter informasjonen om oljelagertallene. Ikke uenig at vi kanskje skal opp til rundt 9,5 i morgen.
oppturen
07.02.2023 kl 22:55
5194
Jeg fatter ikke dem som mener at PGS er høyrisiko mens TGS er lavrissiko, i dagens og kommende års marked mener jeg rissikoen er størst for at TGS blir stående igjen uten skip til sine oppdrag, men PGS vil skumme fløten å velge bestbetalte jobber som gir best utnyttelse, ettersom de leverer hele pakka.
"Og tilsist: berre litt persille"
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
Komodo
07.02.2023 kl 22:59
5132
"Et enkelt søk på Finn viser at PGS akkurat nå søker etter 6 nye medarbeidere, mens TGS søker etter 1."
Så vidt jeg kan se søker de etter 15 eller 16:
https://pgs.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/?c=pgs
Så vidt jeg kan se søker de etter 15 eller 16:
https://pgs.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/?c=pgs
Komodo
07.02.2023 kl 23:01
5114
Jeg kan forstå at TGS er lavrisiko på kort sikt. Foreløpig har de antagelig et godt bibliotek, det er ledig kapasitet i seismikkfartøymarkedet, og ratene er fremdeles så lave at det antagelig er på grensen til at det er lønnsomt å eie egen flåte. Men etter hvert som dette strammer seg til må det jo bli nærmest umulig for TGS å få fornyet biblioteket sitt.
Slettet brukerskrev Vi er klare🫡
Amen🌋ingen røyk uten ild🌋
De seismiske dollarhestene galopperer frem🚢🐎
De seismiske dollarhestene galopperer frem🚢🐎
Queen of Crude
07.02.2023 kl 23:06
5050
Ja, internasjonalt er det nok mange fler som skal ansettes - men kun 6 annonnser på Finn. I gamledager var PGS drømmearbeidsplassen til de skarpeste hjerner fra FysMat på Gløshaugen. Vi er på vei dit igjen!
TonyB
07.02.2023 kl 23:06
5039
👍, høyrisikoen i PGS er borte vekk på nåværende tidspunkt. Siste tvil burde være long gone når refi er spikret (ja, noen lar seg ikke overbevise før den er signert). I tillegg til alle tryggende faktorer nevnt i tidligere innlegg. Poenget med gunstighet av å eie båter er meget gyldig i en oppsyklus hvor utstyrte egnede båter er den KNAPPE faktoren. Det er makt i de buede båter….😊
Redigert 07.02.2023 kl 23:14
Komodo
07.02.2023 kl 23:15
4922
"Poenget med gunstighet av å eie båter er meget gyldig i en oppsyklus hvor utstyrte egnede båter er den KNAPPE faktoren. Det er makt i de buede båter…"
Det er antagelig fra nå av vi virkelig vil se effekten av å eie egne båter. Det blir vel et krysningspunkt den dagen hele kapasiteten er booket.
Det er antagelig fra nå av vi virkelig vil se effekten av å eie egne båter. Det blir vel et krysningspunkt den dagen hele kapasiteten er booket.
VantageVolante
07.02.2023 kl 23:16
4923
Jøsses. Olja passert 84 og fortsatt på stigende.
9,5 imorgen blir easy trur jeg. Det er jo bare 5% opp dit.
Kan godt hende det blir close på 9,5 faktisk, om oljeprisen fortsetter trenden.
Heldigvis er prisen 84 og ikke 104. Da er det mye mer å gå på.
9,5 imorgen blir easy trur jeg. Det er jo bare 5% opp dit.
Kan godt hende det blir close på 9,5 faktisk, om oljeprisen fortsetter trenden.
Heldigvis er prisen 84 og ikke 104. Da er det mye mer å gå på.
Queen of Crude
08.02.2023 kl 00:22
4563
Det er ikke gull alt stål som flyter på vannet. Noen av de gamle seismikkskipene som eies av andre aktører kan best sammenlignes med ombygde fiskebåter, og duger kun til nodeslipp og småjobber i grunt vann. En kan ikke vente at alle disse baljene skal ut i jobb (all kapasitet booket) før PGS skal høste sin velfortjente storgevinst. Med verdens sterkeste (og bredeste) skip kan PGS trekke de lengste streamerne (og/eller de mest nedsenkede) og dermed dekke størst arealer, få best oppløsning, se dypest ned i undergrunnen og tilby de laveste prisene på alt dette. Her er knapphetsfaktoren allerede skyhøy, da vi globalt har gått fra en totalflåte på 60 til 14 slike skip de siste årene (PGS eier 6 av disse). Så jeg forventer et klasseskille fremover mellom dem som sitter på skreddersydde kvalitetsskip for seismikk - og dem som ikke gjør det!
Hmm, men hvordan tjene litt på mer enn 50% av havvindmøller globalt? ... aksjen burde vært verdt en liten femtilapp bare på dette ...
Redigert 08.02.2023 kl 01:14