KNM Helge Ingstad bør heves så raskt som mulig.

Slettet bruker
16.11.2018 kl 19:56 3745

Få inn relevant hevingsekspertise, og hev skipet. Det er ikke så tungt og stort.
Costa Concordia var mye mye større og tyngre.

Så får man tørke det i tørrdokk. Og forsøke å vaske ut saltet ombord. Det burde være mulig å redde mye. Og skipet skal uansett ikke bli liggende der. Det er bare å komme igang så fort som mulig. Vi vil se hevingsfartøyer der rimelig omgående.

Oppdriftsballonger kan vel inngå som løftehjelp her.
Redigert 19.01.2021 kl 01:38 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2018 kl 20:01 3732

Tja, tror det er god tid på dette. Det tok vel ca. 2 år å heve Costa Concordia så vidt jeg vet.
Redigert 16.11.2018 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2018 kl 20:03 3726

HI er som en jolle i forhold til CC. Sett igang omgående. Bla. hollanske løftefartøyer fins. I ypperste verdensklasse.
Slettet bruker
16.11.2018 kl 22:01 3651

https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy-lift_ship#/media/File:Semi-submersible_SSHL_Valetta_Malta_1a.jpg

Blue Marlin
https://www.youtube.com/watch?v=13tgu16BoJg

Pioneering Spirit
https://www.youtube.com/watch?v=GtPAl48hXgE

Oppdriftsballonger, og dra den over på Blue Marlin ?
Disse folkene fikser ihvertfall hevingsjobben.

Det lekker søl ut i sjøen der nå. Den bør heves så snart som mulig. Blir vel antagelig bare verre jo nærmere vinteren vi kommer. Og saltet gjør mer og mer skade for hver dag som går.

En heving er uansett neppe så dyrt i seg selv. Så det er bare å se å få det gjort. Det trengs ikke månedsvis med planløegging for et objekt som dette.
Redigert 16.11.2018 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
wilfred
16.11.2018 kl 22:26 3613

Helt enig i at det bare er å få det gjort, hvis det er meningen å heve den.
Hvis det er noe forsvarshemmelighetstull her har jeg faktisk ingen respekt.. dette er ille nok som det er.
Ta fra noen kommadoen.
Nå gir vi gass
16.11.2018 kl 22:31 3608

:hmm:

"– Dette er Forsvarets anliggende, og det er de som eventuelt må svare. Vi ønsker ikke å si noe om hvem som var om bord, eller hvor de kom fra, sier Dag S. Liseth i Havarikommisjonen. "

https://www.dagblade...dio/5?post=1746





Så kan man tenke seg (?) at siden Norge ikke har noen egne (opperative) kryssere lengre så får vi låne en fra USA.

- Som "blir angrepet" av Russland. ( Bevisene kommer da fra den nye krysseren.)

Så må "vi" jo slå tilbake ?



Her er det kokelimonke og tryllekunstere med to hender. - Nok til å koke sammen noe som er like sprøtt som hele hendelsen.

Det kan nok hende noen krefter har en agenda her.

Eller er det bare dumhet og ukyndighet? Det får vi håpe.
Redigert 16.11.2018 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
kokkohill
16.11.2018 kl 22:42 3583

KNM Otra gikk på grunn for ett år siden ,så dette er dumskap og udyktighet satt i system.....

https://www.nrk.no/hordaland/marinesoldatar-skada-da-denne-rende-pa-land-1.13435982
pengex
16.11.2018 kl 23:51 3543

Senk dritten og legg ned hele greia.
Privatiser millitæret og skaff dyktige operatører av alt kjøretøy.
Erna er jo for privatisering.
børst
17.11.2018 kl 00:02 3528

Sjøforsvaret er en gjeng med inkompetente idioter. Det er derfor det i alle år har versert vitser om sjøforsvaret. Det er ingen som tar den gjengen seriøst. Det er der man plasserer dem som ikke duger til noe.
Redigert 17.11.2018 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
pengex
17.11.2018 kl 00:22 3499

Var i marinen sjøl,på øya nede i drøbak.
Alle som har vært i forsvartet vet jo hvilken barnehage det er.
Slettet bruker
17.11.2018 kl 08:52 3394

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ql4w0R/Sjoforsvarssjefen-etter-havari--Vet-ikke-hva-som-skjedde

Se å få båten opp, og i tørrdokk. Hører du Kolberg ? Det heter å sikre og ivareta verdier.
cold
17.11.2018 kl 10:03 3352

Fregatten har fått så enorme skader på grunn av inkompetente folk som en gang ikke klarte å ankre fast båten til fjellet. Det gav etter og hele skipet gikk helt under. Elektrisk utstyr som blir utsatt for saltvann regnes som tapt Regn med at Helge Ingstad er tapt for all tid. Forsikringsselskaper som jobber med skip og erstatning regner skip som tapt dersom skadene på skipet utgjør 10 - 15 %. Hos HI utgjør nok bare elektronikken 25 % av skipsverdiene. Rambukken som traff skipet har ført til uopprettelige skader. Derfor bør de bestille 2 nye snarest for dette er ikke noe å tenke på engang og vi har for få fregatter nå. Det tar lang tid før fregattvåpenet er skikkelig operativt nå. Snart kommer også supplyskipet Maud som ikke lenger har fregatter å betjene. Tragisk er det.

Som sagt bør forsvarsdirektoratet må nå sørge for å bestille 2 nye fregatter av samme type slik at de alltid har 6 fregatter av Fritjof Nansen typen. Alternativt gå til anskaffelse av 6 nye ubåter, fra 2025, i stedet for 4 som er planen nå. Det er dessverre slik at grunnet feilprioriteringer av midler har de ikke økonomi til å kjøpe inn deler og derfor foregår det omfattende kannibalisering, dvs. de tar ut reservedeler fra et skip som "blir spist" og disse delene blir brukt i de andre skipene. Tenk at en fregatt til over 4 mrd. blir ødelagt på denne måten! I realiteten har Norge kun 3 fregatter nå og det blir jo ganske latterlig med tanke på at Norge er en sjøfartsnasjon med enorme havområder. Det samme skjer i flyvåpenet og i hæren. Sistnevnte har bla 52 leopard tanks, men kun 38 er operative. Håper det ikke blir krig sier jeg.
pengex
17.11.2018 kl 10:13 3344

Båter er ut, droner er inn. Vi har flust av playstation og datanerder vi kan ta seg av til dette. De er selvlærte og krever ikke mer enn pizza og cola og noen runder med war worlds,cunterstrikk,eller hva faan... det heter.
Redigert 17.11.2018 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
17.11.2018 kl 22:14 3205

Er bare å la den synke til havets bunn. Er en masse ledige supplybåter som det kan utstyres med overvåkningsutstyr og et par lette kanoner på.
De vil gjøre jobben mye bedre enn en avdanket fregatt fra Spania, som såvidt var sjødyktig før crashet.
Slettet bruker
17.11.2018 kl 22:34 3185

Vi trenger kystvaktskip og kystvaktberedskap. Om supplybåter kan ombygges til dette, så gjerne det. Å krige i en verden full av menneskeskapte klimaendringsproblemer, er det ikke marked for. Å stjele land er det ikke noe marked for lenger. Et land trenger mennesker som kan dette landet, og har vilje og evne til å skjøtte det.

Blikkbokskrigsskip som ikke er noe tess, og som viser seg sjokkerende sårbare og lettutslåelige, er ikke noe å trakte etter. Sånt tull trenger vi ikke.
pengex
18.11.2018 kl 01:26 3112

Dagens krig handler om erobring av resursser. Landet er uvesentlig. Sånn har det vært lenge.
Landegrenser vil bli utvasket etterhvert og da er millitærmakt overflødig.
kokkohill
18.11.2018 kl 10:48 2976

Ett nydelig vær i lang tid og ingenting skjer, viljeløst ....
Slettet bruker
18.11.2018 kl 17:27 2838

https://www.dagbladet.no/nyheter/disse-kranbatene-skal-redde-milliardskipet-fra-havbunnen/70470800
2 kranskip og en nedsenkbar lekter er underveis. Det er bra.
Tingen er å få fregatten over på den nedsenkbare lekteren.
Skal de dra lekteren under den oppløftede fregatten da ?
Slettet bruker
22.11.2018 kl 07:40 2601

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLKbk4/fregattvraket-skal-heves-med-16-tykke-kjettinger?utm_content=row-2&utm_source=vgfront
Det bør vel brukes noe avstivning (fx plater) imellom kjettinger og skrog, for å unngå evt. bulker eller deformasjoner i det tynne skroget.
OZZY
22.11.2018 kl 07:58 2577

De er ikke enige om hvem som skal ta regningen med hevingen. Den kommer til å ligge på havets bunn i mange måneder.
pengex
22.11.2018 kl 14:38 2502

Fx plater????
Slettet bruker
24.11.2018 kl 09:12 2379

fx = for eksempel

https://www.ba.no/nyheter/fregatthavariet/ntb/bergingen-av-helge-ingstad-vil-koste-minst-70-millioner-kroner/s/5-8-930956
Hevingen virker temmelig dyr. Å skulle treffe spantene med 114 mm kjetting er vel noe optimistisk ? Er ikke noen storekspert på dette, men skroget består tydeligvis av tynne plater. Man burde derfor kanskje legge på noen forsterkningsplater mellom kjetting og skrog ? Ellers er det muligens fare for at skroget blir bulkete eller deformert. Fare for noe sånt er jo betenkelig når man bruker et så stort beløp på heving og borttransportering. Sjøvannet i skipet får man ut i det
man løfter hullet i skrogsiden gradvis over vannet. Man skal jo i første omgang få skipet over på lekteren. Vil man tømme ut sjøvannet via oppløftet av
lekteren tro ?
Kanskje man burde bruke litt "føyelige" avstivningsplater ?
Slettet bruker
26.11.2018 kl 15:39 2212

ttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEzJP4/forbereder-seg-paa-storm-har-bestilt-200-tonn-kjetting-til-helge-ingstad?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Uvær underveis. Og her er både Herr Vindenes og Herr Ly i sving.
De leier/låner vel kjettingen ?