NAS - Ny short er satt

Frodon
NAS 07.02.2023 kl 14:25 35976

Gratis penger på gaten (i mine øyne)

Se opp for resesjon
EvenHigher
23.02.2023 kl 22:42 4222

…»Jeg solgte for tidlig sa milliardæren»😉 Men. Selv folk som Fredly (Tesla) har bommet grovt og solgt alt for tidlig. Ingen vet hvor toppen eller bunnen ligger. En del spennende triggere i dette caset, dog.
Frodon
24.02.2023 kl 07:56 4165

Beholdningen krymper hver dag Mr Fredriksen

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -550.000 127.335.512 13,7
coccoman
24.02.2023 kl 08:03 4191

Gratulerer med flott gevinst ;O). Nas er blitt en flott tradeaksje og jeg har endt med å kjøpe på duppene og selge inntil 2/3 mens nas stiger. Fikk lastet litt på siste duppen også. Ser at "stemningsindikatoren" nasdaq gikk 0,72 og rente-panikken gir seg noe. Shorteregisteren viser ingen større posisjoner. 60-40 for at Nas skal videre opp i dag fra sluttkursen 11,22. Ja, jeg tror på 11,45 ...

Regner med å bli med OHS'en til 13 med en slump nas-aksjer, mest for å sjekke om TA - fungerer. Og så er det jo gøy underholdning på veien fra dinosaurene som gresser ved siden av perrongen og more seg over påståtte salg av backtradere som sjekket aksjekurs i ettertid og bommer med datoer ;O)))

Happy trading med en underholdende ukesslutt for oss nas-gamblere. Hau hau.
Redigert 24.02.2023 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.02.2023 kl 09:32 4118

25 prosent færre flyr SAS enn før pandemien

«Trafikktallene viser at SAS i november-januar fløy 25 prosent færre passasjerer enn før pandemien.»

-og

FLYR er konkurs

-og

1+1=2
Pehrsson
24.02.2023 kl 10:08 4111

https://dinside.dagbladet.no/reise/hemmelig-lansering/78575928 Ser 12 tallet på Mandag. Mange posetive nyheter i nas favør
Redigert 24.02.2023 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.02.2023 kl 10:58 4086

Veldig spennende. Med andre ord siste handelsdag i dag, før programmet blir lansert.

Jeg følger med på salget, og på billettprisene, på Norwegian.no

Eksempel:
Skal en storfamilie på 9 reise direkte t/r Malaga i mars, må de skynde seg å bestille billetter dersom de ønsker å reise med Norwegian. Mange avganger er utsolgt allerede, og prisene faller vel ikke fremover ettersom pågangen er stor

Dette var et eksempel blant mange jeg kunne ha kommet med
sisterx
24.02.2023 kl 11:13 4089

Nå slår de opp dette på FA. De stiller spørsmålet; Nedsalg eller utlån for short….

Systemet rundt Fredriksen blir forsøkt kontaktet, for å kommentere. Fredriksen har doblet pengene sine i Norwegian siden han gikk inn i forbindelse med redningsaksjonen.

https://www.finansavisen.no/transport/2023/02/24/7988761/selger-john-fredriksen-seg-ned-i-norwegian

Uansett hvordan det er; Dersom Geveran/Fredriksen skulle realisere 100 % gevinst (avkastning) for deler av aksjebeholdningen sin, så sitter han med veeeeldig mange aksjer fortsatt (127.335.512 aksjer etter siste utlån eller salg av 550.000 aksjer).

24.02.2023 06:43:35
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.


Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.


Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent

EMGS KRISTIAN FALNES AS -57.435 652.384 0,5

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -550.000 127.335.512






Redigert 24.02.2023 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
24.02.2023 kl 11:36 4157

Fasinerende spill.
En kunne lese helt gratis om nedsalg (evt utlån) her på forumet for to dager siden, idag er det plutselig en "nyhet" bak betalingsmur.
Pick your sources.

mvh
sisterx
24.02.2023 kl 12:02 4123

SAS har troen på sin egen fremtid i sitt marked.

Leser at de ikke skal satse på forretningsreisende slik de har gjort tidligere.

Passer da perfekt at Norwegian rigger seg til for å erobre disse kundene.

Som musikk i mine ører.


https://e24.no/naeringsliv/i/JQBEnP/lover-solid-sas-overskudd-i-2026
Frodon
24.02.2023 kl 13:21 4087

Tenk at folk betaler penger for å få informasjonen lenge etter oss andre 😉 Men klager ikke, mye enklere å tjene penger da 😅

Gøy at journalisten trodde teamet til Fredriksen skulle svart på om han selger seg ned 😂😂😂 Hvis de hadde sagt ja til det, hadde kursen stått i kr 6-7 nå 😜
Pehrsson
24.02.2023 kl 15:58 4076

At store aksjonærer gjør dette nå støtter bare optimismen og troen på kurs stigning ✈️ Fest sikkerhets belte og hold deg fast på Q slippene
Frodon
24.02.2023 kl 16:29 4102

Kan du vise til noen eksempler hvor kursen stiger, når de 2 desidert største aksjonærene minker sine beholdninger via børsen? Hørt mye rart på NAS trådene, tror faktisk jeg har hørt det samme som du skriver også…..så falt kursen ca 30-40%
coccoman
25.02.2023 kl 07:57 3965

Mye gøy lesining her på tråden :O) Hvor var dere da jeg jeg gjordre dere oppmerksomme på OHS'en langt nede på 8-tallet ? Jo, dere stod og gresset like ved perrongen, nektet å se den og lot være å kommentere den. Og Nas gikk som forventet, opp over 50% så langt i år ;O)))). Det er skapt et bedre marked for utlån og de aller største langsiktige tar helt forståelig med seg noen leieinntekter på veien, og kaklinga er i gang. Morsomt og bra!

Sas sliter og aksjonærene bør ser hva som er i ferd med å skje i norsk luftfart. De kan redde stumpene og reinvesterer dem i framtidens vinner. For det er jo ingen av som tror at norsk luftfart er over. Det er bare å ta tog og se hvor langt en kommer... Fordelsprogrammet tilpasses forretningsreisende. I år kommer Norwegian til å gå med overskudd på drifta, godt hjupet av fallende fuelpriser og dobling av billettprisene. Og det beste av alt på veien opp, plenty av kjøpsanledninger. Nasdaq endte uka i rødt, pessimismen er tilbake og nas faller fort et par tiører på mandag.

Ha en turbulent uke på børsen. Hau, hau.
Redigert 25.02.2023 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
25.02.2023 kl 08:49 3968

Du var til de grader på ballen, åpenbart at her var du god.
Skulle gjerne fulgt deg på denne reisen, men det er noe med å ha (de frie) midlene til det også. Husk at det er mye som har steget på nyåret, ikke så mye som ditt elskede NAS, men ikke langt unna. Jeg er ihvertfall svært godt fornøyd med året så langt uten en eneste flyaksje i portisen.
Du får et virtuelt klapp på skulderen av meg
La oss håpe de forretningsreisende kommer tilbake som før pandemien. Jeg er ikke så sikker, noe kan være forandret permanent mtp hvordan dette markedet fungerer.

mvh
Frodon
25.02.2023 kl 10:31 3933

Han tapte mye penger på vei ned fra kr 11 til 6,5, tross advarslene…som han helt har glemt 😉 Der bommet han 100%. Tviler sterkt på at han er tilbake i null totalt på investeringen, men et fett, får håpe alle NAS’ere er forsiktige…nå som de største aksjonærene minker beholdningene sine. Det er ALDRI et godt tegn 🙈
sisterx
25.02.2023 kl 11:33 3930

Jeg anbefaler alle å tenke sjæl, og ikke la seg påvirke i for stor grad av verken de som spår kursen til himmels over natten, eller på de som forsøker å knuse enhver optimisme. Enkelte, de fleste kanskje, har en klar agenda om å skape frykt/har selv short-posisjoner, eller ønsker å kjøpe NAS på lavere verdier, eller sitter long, og ikke ønsker å fokusere på risiko. Når noen store selger eller låner ut aksjer for short, skapes det som så oftest viser seg å være kortsiktige bølger, aksjer som selges, kjøpes av andre. Ny oppgang skjer som regel i sunne selskap, etter at overkjøpte selskap kommer ned i RSI etter en slik (kortsiktig) nedgang, det er i disse overkjøpte periodene at Frodon går short, og er aktiv inne på forumet. Bare å observere mønsteret. En ting er fullstendig klart; Det har vært en restrukturering i Norwegian. Å fortsette å snakke om Norwegian forut for den tid er fullstendig irrelevant nå - jeg kan ikke forstå annet. Jeg syntes det er en ting som fremstår for meg som «elefanten i rommet»; En eventuell fullskala krig. Det representerer selvfølgelig den største trusselen. Også dersom folk flest skulle ønske å forbli hjemme i stedenfor å reise bort fordi de er redde for en fullskala krig. Det virker ikke som om det siste jeg nevner har inntruffet, det syntes som om folk vil feriere, reise, leve. Billetter bestilles som bare det. Det har vært så mange kriser, og det er så mye snakk om kriser, at man etterhvert blir nærmest immun for alle skremslene. Mange vil nok ønske å leve før de blir rammet av en atombombe i nabolaget, eller drukner i en flom på grunn av klimakrisen e.l. De fleste ønsker trolig ikke å sette livet på vent i ytterligere flere år, basert på reiselysten som vi ser materialisere seg. Men det er risiko. Det er det alltid. Inflasjon, resesjonen, renter til himmels. Strømpriser til himmels. Likeså matpriser. Oljepris- og gasspriser til himmels, dette har vi opplevd. Hvor mye verre skal det bli? Joda, verden er forandret på sett og vis, og det ble trykket ekstremt mye penger i forbindelse med den store og langvarige pandemi med gjentatte nedstengninger- og gjenåpninger - (men flest dødsfall har inntruffet i 2022 etter alle nedstengningene, og etter at det ble slutt på alle pressekonferansene). Klart disse årene skapte uhygge, utrygghet og frykt. Men - får si som Ole Brumm, hva om det ikke blir fullskala krig, da? Ingen ny pandemi/nedstegning? Hva om det blir et godt lønnsoppgjør, også for de som inngår i frontfagmodellen? (At kjøpekraften blir bedre, også for andre enn direktører og ledere). Hva om gass- og oljepris ikke skal opp igjen til de unormale høydene de var på, hva om krigen blir avsluttet, inflasjonen faller, og kriseretorikken endres? Hva om dagens billettpriser og kostnadsnivå, forutsatt etterspørsel, skaper bedre tider for de mest robuste flyselskapene - sågar overskudd? På våre trakter, i vår del av verden, er Norwegian nå et robust flyselskap. Fortsatt god helg! Og håper det er grunn til optimisme på menneskehetens vegne. Krig er og blir et helvete på jord.
sisterx
25.02.2023 kl 13:58 3896

Takk for et godt resymé, Lighter. Jeg syntes Norwegian-ledelsen informerer markedet godt, noe jeg setter pris på. Ønsker å tilføye ditt innlegg med ; Effekten av Flyr-konkursen er ikke fullstendig tatt ut etter desember 22, selv om prisingen av (fremtidige) billetter fikk en omgående respons👍. Den positive effekten vil i tillegg til det du nevner bli større etterhvert fordi Norwegian drar med seg en del billetter kjøpt i NAS i 2022 for reiser i 2023; billetter solgt mens Flyr fortsatt tilbød billetter. Billetter allerede kjøpt i Norwegian viste seg å bli et kupp for de som hadde vært tidlig ute for å sikre seg flybilletter hos Norwegian. Den positive effekten av Flyr-konkursen for Norwegian tiltar derfor utover i 2023, inntil alle disse billettene (med Flyr med i konkurransen) har blitt benyttet. Disse billettene har jo ikke kunnet bli repriset.
Redigert 25.02.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.02.2023 kl 14:49 3868

Jeg har vært negativ til NAS siden begynnelsen av 2019….tror du aksjen har vært overkjøpt siden det…?

Fakta er noe dritt blant NAS aksjonærene, derfor de har tapt det meste av pengene sine i mange år nå. De tror NAS går med overskudd på driften og har gjort det lenge…når fakta er at selskapet lever på emisjonspenger
sisterx
25.02.2023 kl 15:15 3853

Det er mange som taper, og mange som tjener, på kjøp og salg av Norwegian-aksjer. Og andre aksjer på børs. Det er spillet. Du snakker om før rekonstruksjonen - igjen. Dette kan vi vel være enige om; At det er irrelevant nå hva som har skjedd fra 2019 til 2022. Norwegian er et nytt selskap etter restruktureringen; finansielt og strategisk.

Jeg tror du fisker etter å få kred for at du traff godt. Og det skal du få av meg: Ja, det gjorde du Frodon 😇, fra 2019 til 2022 (frem til restruktureringen). Kursen gikk mye opp og ned den gangen også. Men trenden var ned, helt klart. Som sagt har jeg lest denne boken om NAS som jeg har nevnt flere steder. Den forrige ledelsen i NAS satset meget høyt, og «alt» måtte klaffe for at de skulle klare forpliktelsene - kan vel bare konkludere med at mye ikke klaffet (men de ble allikevel rike under årene som grundere av- og som eiere i NAS og Bank Norwegian (som etterhvert ble solgt ut). De holdt på å bli svært svært rike på et tidspunkt da det forelå et bud på selskapet, de satset som sagt høyt, og budet ble ikke akseptert. Historien er mye fyldigere enn dette, også mht. bud, så anbefaler å kjøpe/låne boken, om HISTORIEN om NAS er av interesse.

2019-2022 er nettopp det - historie. Det er nok av variabler som spiller inn til enhver tid i et selskaps utvikling. Noe kan selskapet ta kontroll over, andre ting ikke.

Men historie er historie etter en restrukturering. Startet opp igjen som en Fugl Fønix - og mange liker Norwegian som selskap, og har det som sitt foretrukne selskap. Bortsett fra Sissener da, som heiet på Flyr. Nå foretrekker han kanskje å benytte ferge og bil. 🚢🚘 (😊). Han hadde forøvrig en agenda, han også.

sisterx
25.02.2023 kl 15:32 3872

Du spør meg om NAS har vært overkjøpt hele tiden. Nei, RSI bølger opp og ned som grafen under viser. Mange følger tekniske signaler, så det blir gjerne en selvoppfyllende profeti. RSI fungerer, fordi mange nok har en adferd som styres gjennom å ha et øye på RSI. Aksjekurser beveger seg, som oftest da kortsiktig. Men fortsetter gjerne innenfor en trend, med fornyet styrke


https://www.dn.no/investor/aksje/S132/NAS/NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE
sisterx
25.02.2023 kl 15:43 3892

Jeg tror at du er kunnskapsrik og dyktig. At du tjener penger på mange av dine posisjoner. Det gjør også andre, Frodon, mange har plukket opp aksjer på adskillig lavere nivåer enn det vi i dag ser. En del har realisert gevinstene, og en del mener at det blir mer oppgang når RSI har kommet ned. Momentum (MACD) er imidlertid vel så viktig. Er man kortsiktig trader følger man kanskje mest RSI. Og ingen har blitt fattige av å ta gevinst (men mange har blitt det ved å ikke gjøre det, fritt sitert etter samme Sissener, tror jeg)
Kåre Grønn
25.02.2023 kl 16:22 3879

12 kr mandag. Og det fortsetter
Frodon
25.02.2023 kl 16:57 3857

NAS har tap på driften både før og etter ALLE rekonstruksjonen siden 2019. Det virker som du tror det kun har vært en…..

Den rekonstruksjonen du tenker på, begynte tidlig i 2021 og var ferdig mai 2021. NAS har tapt penger på driften hele veien etter det også.

Hvorfor er det så vanskelig for NAS aksjonærer å forholde seg til fakta…? Hvis dere ikke kan regnskap eller skjønner regnskap, hvorfor spør dere ikke de som kan det?
Frodon
25.02.2023 kl 17:58 3858

Så da er jo ikke det riktig…det du skriver om meg.

Fakta er noe dritt for NAS aksjonærer. Men hvorfor? Som investor må du kunne se realitetene i øynene. Når man ikke engang klarer å se hva som har skjedd, har man ingen forutsetning for å kunne se hva som vil skje fremover
sisterx
25.02.2023 kl 19:09 3866

Jeg gjetter at du ikke satte noen nye short da den var på 6,50 - fordi du mente at den skulle ned - og at du fortsatt sitter short - uten opphold - fordi NAS jo skal ned (ifølge deg) fordi driften ikke er liv laga; verken tidligere, ikke nå, og heller ikke senere (ifølge deg). Du må gjerne gå inn hver gang den er overkjøpt, og holde deg borte ellers. Flyaksjer har risiko. Derfor også man kan tjene mye.
Ønsker deg en fin lørdagskveld
sisterx
25.02.2023 kl 19:31 3859

Se Dagsrevyen NRK1 i kveld👍
Frodon
25.02.2023 kl 20:45 3826

Bra for deg at du endrer historien din. Men babler fortsatt om overkjøpt. Vil det si at du fortsatt tror på løgnene dine, som vi nettopp gikk igjennom og kom frem til at bare var tull…? Og hvorfor sitter du å gjetter? Virker som utrolig bortkastet tid? Hva hjelper det deg å bruke tid på å gjette, istedenfor å spørre, vite og ha fakta? Har du begynt å lese deg opp om NAS og fly bransjen nå?

Slik har det vært på NAS trådene i årevis

Redigert 25.02.2023 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.02.2023 kl 20:52 3815

Hvor mye tapte du på denne spådommen? Husker du EN som advarte deg, mens alle andre var enige med deg? Aksjen falt ca 50-60% etter spådommen din 🙈

«sisterx
31.05.2022 kl 07:33
Jeg tror neppe at din spådom har kraft til å forhindre det. Kun et tidsspørsmål så brytes kr. 13. Det er min spådom;-)»
sisterx
25.02.2023 kl 22:24 3749

Jeg sitter fortsatt med disse aksjene, kjøpte mer når det falt, og sitter med en god slump med urealisert gevinst p.t. Beklager å måtte skuffe deg. Rart å være så skadefro. Ikke særlig sympatisk.
Frodon
25.02.2023 kl 22:56 3717

Sympatisk ovenfor folk som juger om meg…? Pleier du å gjøre det om folk uten at noen reagerer? Hvorfor har du et behov for slikt i hele tatt? Jeg er her for å diskutere NAS
Frodon
27.02.2023 kl 08:10 3426

Beholdningen til Fredriksen fortsetter å gå nedover

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -190.000 127.145.512 13,6
coccoman
27.02.2023 kl 12:10 3281

... og kursen stiger. Trodde på en tung dag på børsen etter kursfallet på nasdaq fredag men jammen er det flott oppdrift i markedsvinneren på en dag uten nyheter.

Ingen større shorter er å se i registeret enda, så da er vel aksjen til 11,3 for billig til å shortes. Kanskje noen kjøper billigaksjene som Fredriksen kvitter seg med? Antar at de vi ha med seg slutten på OHS og begynnelsen på det videre eventyret? ;O)

Hau, hau.
Redigert 27.02.2023 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
NASLover
27.02.2023 kl 19:03 3125

lykke til med shortning denne gangen......løp og kjøp fra den som selger

Hau Hau
Kåre Grønn
27.02.2023 kl 20:19 3059

Hau hau!
NASLover
27.02.2023 kl 21:41 3036

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/27/7989261/flyaksjene-har-steget-kraftig-i-ar
NAS har steget over 50% så langt i år. Løp og kjøp før det er for sent
Hau Hau.....
Haters will say its fake....lolz
coccoman
28.02.2023 kl 07:11 2887

Stopper vel ikke med skarve 50% ;O)))) OHS'en er jo ikke fullendt enda.

En av årsakene til at resultatet blir bedre enn ventet i Q123: Iata: "The jet fuel price ended last week down 10.1% at 107.03/bbl"

Trafikktalla for februar kommer om en ukes tid.... dobling av billettprisene vet vi om.

Ha en lur dag på børsen, hau, hau.
Frodon
28.02.2023 kl 07:19 2953

Grei volumøkning i minskingen av John Fredriksen sin eierandel

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -2.330.000 124.815.512 13,4