Q4 23
Noen som har en god forklaring på nedgangen idag? Endring av utbytte og gjeldspolitikk? Slår jo Nordeas analytiker (kursmål på 135) på EBIT (930 mot 927) og EPS (2,06 mot 1,90) NB! merk at siste er lag til 22% selskapsskatt ift WAWI som er etter skatt. Har en følelse at denne aksjen slår tilbake relativt fort..
Almirante
20.02.2023 kl 16:21
4790
Hvert veldig rolig på WAWI-trådene. Med gode fraktrater og Kina åpent for fullt, så har reisen mot 90 og 100kr startet.
Med utbytte på 0.85USD i April/Mai, så blir det spennende å se om WAWI holder seg under 100kr de nærmeste månedene.
Med utbytte på 0.85USD i April/Mai, så blir det spennende å se om WAWI holder seg under 100kr de nærmeste månedene.
sikim
20.02.2023 kl 22:12
4700
Utbetalingen av utbytte er delt i 2 trancher: USD 0,51 i april/mai og USD 0,34 i november. Ellers så har Kepler Chevreux høynet kursmålet på WAWI i dag til NOK 144 fra tidligere NOK 132 - og er dermed på linje med Nordea som mener bilskipene går en lys framtid i møte selv om det måtte kommer mange nybygg i andre halvår.
Almirante
21.02.2023 kl 08:52
4615
Stemmer sikim, gikk litt for raskt i svingene.
I og med at Kina har åpnet for fullt, så bryter vi 100kr snart.
Kina tar over bileksport markedet i Asia fra Japan, og estimerer kraftig eksport de nærmeste årene.
https://www.carscoops.com/2023/01/china-tipped-to-overtake-japan-as-worlds-largest-car-exporter/
I og med at Kina har åpnet for fullt, så bryter vi 100kr snart.
Kina tar over bileksport markedet i Asia fra Japan, og estimerer kraftig eksport de nærmeste årene.
https://www.carscoops.com/2023/01/china-tipped-to-overtake-japan-as-worlds-largest-car-exporter/
sikim
21.02.2023 kl 10:57
4542
Haugen i ABG øker kursmålet i Wallenius Wilhelmsen til kr 164, opp fra tidligere kr 146.
gitzern
21.02.2023 kl 11:04
4527
Kepler, ABG, Nordea, DNB, Fearnleys, Clarcksons, Hermanrud er alle bull på bilskipssegmentet de nærmeste årene, selv med resesjonsspøkelse og mange nybygg høsten 2024. Når nå resesjonen ser ut til å spakne og nærmest alle skal over på EV (som også blir billigere å kjøpe), som igjen betyr at flåten må fornyes er oppsiden på disse aksjene store.
Almirante
22.02.2023 kl 10:27
4382
Gripmuligheten
16.03.2023 kl 17:39
4014
Oslo, 16. mars 2023 - (WAWI) - Wallenius Wilhelmsens økonomiske resultater for 2022 var rekordhøye. Selskapet utnyttet solide, langsiktige kunderelasjoner i løpet av et år med omfattende forstyrrelser i forsyningskjeden. De ansatte taklet disse utfordringene og fortsatte å finne skreddersydde kundeløsninger for å sikre at etterspørselen etter shipping- og logistikktjenester forble høy og flåten opererte med full kapasitet. "Konsernet leverte en all-time high EBITDA på USD 1.548 millioner. Alle segmenter ga betydelige bidrag til dette eksepsjonelle resultatet," sier Lasse Kristoffersen, administrerende direktør og konsernsjef, som understreker at vi i løpet av året har sett betydelige forstyrrelser som vi aldri har sett på et så stort. skala før. Vårt konkurransefortrinn "Vårt konkurransefortrinn er investeringene og kunnskapen vi har bygget gjennom flere tiår for å levere ende-til-ende tjenester til våre kunder, både på land og til havs," sier Kristoffersen. "Det faktum at vi opererer på tvers av hele den utgående forsyningskjeden gjør oss godt posisjonert for å forbedre driften og øke effektiviteten." – Våre økonomiske resultater for 2022 legger grunnlaget for en robust posisjon – finansielt og strategisk – for å lede transformasjonen av shipping og logistikk mot målet om nullutslipp, sier Lasse Kristoffersen. "Jeg er spesielt stolt over hvordan våre folk håndterte situasjonen i løpet av dette året: Pandemien avtok, men rettidig levering av last ble avbrutt, alvorlige forsyningskjedekriser skjedde. Lasten måtte omdirigeres, vi planla og planla på nytt. Kundedialog og relasjoner mellom mennesker ble mer avgjørende enn noen gang." Betydelige bidrag fra alle tre segmentene: o Shippingsegmentet leverte ekstraordinære resultater, drevet av høye fraktrater, operasjonell effektivitet og fortsatt full utnyttelse av vår flåte. o Innen logistikk hadde den globale terminalvirksomheten et meget sterkt år, selv om ustabil deleforsyning hadde negativ innvirkning på andre produkter. Etter hvert som bilvolumene gradvis stabiliserte seg, avsluttet segmentet året med økende volumer, inntekter og marginer. Tilgang på arbeidskraft forble en utfordring gjennom hele året. o Regjeringssegmentet så solid vekst, hovedsakelig på grunn av høye lasteaktivitetsnivåer under amerikansk flagg drevet av responsen fra USA og NATO på den russiske invasjonen av Ukraina. Rekordutbetaling av utbytte Som et resultat av den sterke økonomiske utviklingen foreslås en rekordstor utbyttebetaling for regnskapsåret (FY) 2022 på USD 360 millioner for den ordinære generalforsamlingen. Det foreslåtte utbyttet representerer 45 prosent av resultatet og er godt innenfor utbyttepolitisk forhold på 30 til 50 prosent av resultatet. Totale inntekter for FY 2022 var USD 5.045 millioner, en økning på 30 prosent sammenlignet med FY 2021, med høyere inntekter i alle segmenter. EBITDA endte på USD 1.548 millioner, opp 87 prosent fra USD 830 millioner for FY 2021. Justert EBITDA endte på USD 1.528 millioner, opp 77 prosent sammenlignet med FY 2021. Nettoresultatet for FY 2022 var USD 794 millioner, opp 349 prosent fra USD millioner FY 2021. Årsrapport 2022 finner du på denne siden: https://www.walleniuswilhelmsen.com/who-we-are/investors/annual-report For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Investor Relations: Anette Orsten, VP Global Treasury & IR. Tlf: +47 980 67 912, e-post: anette.orsten@walwil.com Medierelasjoner: Anette Maltun Koefoed, VP Corporate Communications. Tlf: +47 975 87 999, e-post: anette.maltunkoefoed@walwil.com Bilder, se nettsiden: https://www.walleniuswilhelmsen.com/who-we-are/media Om Wallenius Wilhelmsen Wallenius Wilhelmsen-gruppen er en markedsleder innen roll-on/roll-off (RoRo) frakt og kjøretøylogistikk, administrerende distribusjon av biler, lastebiler, rullende utstyr og breakbulk til kunder over hele verden. Selskapet driver rundt 125 fartøyer som betjener 15 handelsruter til seks kontinenter, et globalt distribusjonsnettverk i innlandet, 66 prosesseringssentre og åtte marine terminaler. Wallenius Wilhelmsen-gruppen har hovedkontor i Oslo, Norge, og har 8 875 ansatte i 29 land over hele verden.
Matros
16.03.2023 kl 21:38
3945
Har solgt meg ut fordi.
- selskapet sitter med en gammel flåte som må fornyes. Det innebærer at avskrivningene er kunstig lave i forhold til investeringsbehovet, og rapportert overskudd for høyt. Det blir krevende å få til flåtefornyelse når nybyggingsprisene er rekordhøye og ordreboka allerede er svært høy. I hvilken grad vekst i kinesisk eksport tar unna ordreboka er usikker, og problemene en nå ser i banksektoren vil gi svakere vekst i etterspørselen etter biler. At den nye sjefen virker mer opptatt av miljø, båter med seil og likestilling, enn å tjene grisemye penger de neste par årene gjør meg usikker. Markedet driter i hvor mye selskapet tjener i år, fordi det mest må settes av til flåtefornyelse, og vil i stedet fokusere på hva selskapet tjener i et normalt marked med en gammel flåte. Jeg tipper det er mellom 5-8 kroner.
Sitter derimot fortsatt med høegh.den er billigere. De timet flåtefornyelsen perfekt og vil sitte med en langt mer kostnadseffektiv flåte når en tornado av nye skip treffer markedet om 18-24 måneder. Med vesentlig lavere investeringsbehov, høyere utbytter og mer spoteksponering, er de perfekt posisjonert mot en kort men innbringende opptur i bilskip.
- selskapet sitter med en gammel flåte som må fornyes. Det innebærer at avskrivningene er kunstig lave i forhold til investeringsbehovet, og rapportert overskudd for høyt. Det blir krevende å få til flåtefornyelse når nybyggingsprisene er rekordhøye og ordreboka allerede er svært høy. I hvilken grad vekst i kinesisk eksport tar unna ordreboka er usikker, og problemene en nå ser i banksektoren vil gi svakere vekst i etterspørselen etter biler. At den nye sjefen virker mer opptatt av miljø, båter med seil og likestilling, enn å tjene grisemye penger de neste par årene gjør meg usikker. Markedet driter i hvor mye selskapet tjener i år, fordi det mest må settes av til flåtefornyelse, og vil i stedet fokusere på hva selskapet tjener i et normalt marked med en gammel flåte. Jeg tipper det er mellom 5-8 kroner.
Sitter derimot fortsatt med høegh.den er billigere. De timet flåtefornyelsen perfekt og vil sitte med en langt mer kostnadseffektiv flåte når en tornado av nye skip treffer markedet om 18-24 måneder. Med vesentlig lavere investeringsbehov, høyere utbytter og mer spoteksponering, er de perfekt posisjonert mot en kort men innbringende opptur i bilskip.
gitzern
17.03.2023 kl 12:08
3851
Du tenker som en matros og ikke som en reder. Hauto er også et bra selskap som vil gå godt fremover. WAWI er mer enn bare bilskip og selskapet driver langsiktig og seriøst. Hvis pengene de tjener går med til å investere i nye skip, så gjør de det fordi markedet tilsier at det er fornuftig. Å utnytte eksisterende flåte maksimalt er god økonomi. Likestilling, båter med seil og miljø er viktig for å drive langsiktig og det koster ikke mye å ha det å agendaen. Det blir gode tider for alle med bilskip de neste årene...
Mindfull
17.03.2023 kl 12:47
3828
En liten kommentar til tornadoen av nye skip som treffer markedet om 18-24 mnd. Per 9. februar var status følgende, ref GCC presentasjon
- 132 nye skip i bestilling med 14 i 2023, 38 i 2024, 48 i 2025 og 27 i 2026. Anatagelig noe mer i dag.
- replacement need per år er 29 skip for å opprettholde flåten. Snitt levering neste fire år er 31,8 skip per år og netto negativ vekst i snitt -3 skip for 2023 og 2024
- 148 er p.t. eldre enn 20 år og 158 mellom 15-20 år. Total flåte snaue 750 skip.
- vekst i bilsalg og som skal fraktes sjøveien forventes å øke med 21% frem mot 2025 og da trengs flere skip cet par
- bestiller du skip i dag kan man forvente levering av første skip 2H 2025 og deretter per 6 måned. Ingen fare for ytterligere store bestillinger før 2026
- tonnasjelengden per frakt øker pga Kinas inntreden.
- IMO regulering senker hastigheten på eldre skip
Markedet tror oppturen ikke varer mer enn frem til maks H2 2024. Det virker veldig konservativt. Min vurdering er at vi vil se tilsvarende rater eller høyere som i dag til minimum H1 2026. Husk også at selskaper som Hauto og Wawi sikrer store andeler av flåten på lange kontrakter som fornyes nå på høyden. Støtter deg for øvrig at Hauto ser ut som det beste case i dag
- 132 nye skip i bestilling med 14 i 2023, 38 i 2024, 48 i 2025 og 27 i 2026. Anatagelig noe mer i dag.
- replacement need per år er 29 skip for å opprettholde flåten. Snitt levering neste fire år er 31,8 skip per år og netto negativ vekst i snitt -3 skip for 2023 og 2024
- 148 er p.t. eldre enn 20 år og 158 mellom 15-20 år. Total flåte snaue 750 skip.
- vekst i bilsalg og som skal fraktes sjøveien forventes å øke med 21% frem mot 2025 og da trengs flere skip cet par
- bestiller du skip i dag kan man forvente levering av første skip 2H 2025 og deretter per 6 måned. Ingen fare for ytterligere store bestillinger før 2026
- tonnasjelengden per frakt øker pga Kinas inntreden.
- IMO regulering senker hastigheten på eldre skip
Markedet tror oppturen ikke varer mer enn frem til maks H2 2024. Det virker veldig konservativt. Min vurdering er at vi vil se tilsvarende rater eller høyere som i dag til minimum H1 2026. Husk også at selskaper som Hauto og Wawi sikrer store andeler av flåten på lange kontrakter som fornyes nå på høyden. Støtter deg for øvrig at Hauto ser ut som det beste case i dag
Matros
17.03.2023 kl 14:36
3767
Om 12 måneder står investorene ovenfor følgende bilde.
- ordreboka har økt vider og passert 35 pst. Det skjønner kundene i dag, og Sentimentet i forhandlingene er nå vesentlig forskjellig. Bileksportørene vet at det er plenty av tonnasje på vei inn i markedet, da ønsker de ikke 5 årige kontrakter, men 2 årige…….helst spot. Krisen er over…..snart…..rederne har allerede overkontrahert og wawi må bestille enda mer.
- wawi har fortsatt ikke bestilt båter, og sitter med tonnasje som pumper ut masse CO2. Det er neppe det kundene er interessert i, i alle fall ikke elbil produsentene
- flåten er heller ikke optimalt tilpasset elbiler, og vil måtte stille seg langt bak i køen for den nyere tonnasjen som kommer i hopetall
- i tillegg er selskaper sårbart for økt oljepris og høye CO2 avgifter er en tikkende miljøbombe for et selskap som har CO2 utslipp som tilsvarer 15 pst. Av Norges samlede co2 utslipp.
- når markedet om 2-3 år igjen er i balanse vil en egenkapitalavkastning på 7-8 pst., gi en eps på 6-8 kroner og med en PE på 7 er selskapet verdt 50 kroner. Med andre ord…….ingen investorer kommer til å betale over 100 lappen for dette selskapet…..som har sovet i timen, mens HØEGH sikret seg enn tonnasje som også vil tjene fett i et normalmarked fordi de har de beste båtene. Denne aksjen kan lett passere 100 lappen, ikke fordi årsberetningen er helt grønn, ikke fordi de ikke ansetter dyktige kvinner, for det gjør de, men fordi de har spilt utviklingen og markedet godt.
- ordreboka har økt vider og passert 35 pst. Det skjønner kundene i dag, og Sentimentet i forhandlingene er nå vesentlig forskjellig. Bileksportørene vet at det er plenty av tonnasje på vei inn i markedet, da ønsker de ikke 5 årige kontrakter, men 2 årige…….helst spot. Krisen er over…..snart…..rederne har allerede overkontrahert og wawi må bestille enda mer.
- wawi har fortsatt ikke bestilt båter, og sitter med tonnasje som pumper ut masse CO2. Det er neppe det kundene er interessert i, i alle fall ikke elbil produsentene
- flåten er heller ikke optimalt tilpasset elbiler, og vil måtte stille seg langt bak i køen for den nyere tonnasjen som kommer i hopetall
- i tillegg er selskaper sårbart for økt oljepris og høye CO2 avgifter er en tikkende miljøbombe for et selskap som har CO2 utslipp som tilsvarer 15 pst. Av Norges samlede co2 utslipp.
- når markedet om 2-3 år igjen er i balanse vil en egenkapitalavkastning på 7-8 pst., gi en eps på 6-8 kroner og med en PE på 7 er selskapet verdt 50 kroner. Med andre ord…….ingen investorer kommer til å betale over 100 lappen for dette selskapet…..som har sovet i timen, mens HØEGH sikret seg enn tonnasje som også vil tjene fett i et normalmarked fordi de har de beste båtene. Denne aksjen kan lett passere 100 lappen, ikke fordi årsberetningen er helt grønn, ikke fordi de ikke ansetter dyktige kvinner, for det gjør de, men fordi de har spilt utviklingen og markedet godt.
Mindfull
17.03.2023 kl 16:30
3718
Det er interessante betraktninger. Vedrørende kontraktsforhandlinger er jeg usikker på hvor du har din info fra. Ved DnB shipping conf var ordlyden noe annet. En paneldeltaker gikk til og med så langt som å si at "lasteeiere tilbyr ikke anbud på kapasitet, men kommer til fartøyeiere med problemer", noe som reflekterer hvordan befraktningsdynamikken har endret seg i fartøyeiernes favør.
Jeg tror du raskt kan få rett i at Hauto passerer 100 lappen. Skal vi tro Petter «Bull» Haugen skal den opp til 115kr på 12 måneders sikt. Jeg er for øvrig aksjonær i Hauto og ikke i Wawi. Moræus har også tro på Hauto og fortsetter å kjøpe. Nå 80.000 nye aksjer.
Jeg tror du raskt kan få rett i at Hauto passerer 100 lappen. Skal vi tro Petter «Bull» Haugen skal den opp til 115kr på 12 måneders sikt. Jeg er for øvrig aksjonær i Hauto og ikke i Wawi. Moræus har også tro på Hauto og fortsetter å kjøpe. Nå 80.000 nye aksjer.
Matros
17.03.2023 kl 17:13
3694
Jeg synes forøvrig også KIna historien er litt vanskelig fordi:
- hele eksporten har kommet de siste to årene. Blir denne veksten like sterk når kineserne selv skal kjøpe biler etter covid…….neppe.
- kinesisk eksport vil nok også gå på bekostning av japansk og koreansk, og denne effekten ser man kanskje ikke enda fordi det har vært banko på biler hos forhandlere
- husk også at at det var få analytikere og rederne som skjønte at etterspørselsveksten under covid kun var temporær. Dermed ble markedet kontrahert i hjel herfra til evigheten.
- husk også at før Kinas eksportvekst var dette et marked som knapt hadde vekst.
Er derfor litt avventende, men igjen er det verdt å merke seg at høegh har satset på kineserne, men wawi sitter med Korea. Ikke i tvil om at man sitter bedre uansett med kineserne så lenge ikke geopolitikk ødelgger alt.
- hele eksporten har kommet de siste to årene. Blir denne veksten like sterk når kineserne selv skal kjøpe biler etter covid…….neppe.
- kinesisk eksport vil nok også gå på bekostning av japansk og koreansk, og denne effekten ser man kanskje ikke enda fordi det har vært banko på biler hos forhandlere
- husk også at at det var få analytikere og rederne som skjønte at etterspørselsveksten under covid kun var temporær. Dermed ble markedet kontrahert i hjel herfra til evigheten.
- husk også at før Kinas eksportvekst var dette et marked som knapt hadde vekst.
Er derfor litt avventende, men igjen er det verdt å merke seg at høegh har satset på kineserne, men wawi sitter med Korea. Ikke i tvil om at man sitter bedre uansett med kineserne så lenge ikke geopolitikk ødelgger alt.
Skadefro
24.04.2023 kl 21:53
3172
Ser at Petter Haugen er ute og spår dobling på bilskipsaksjer. Det er samme mann som spådde WAWI til 4 kroner når kursen var 8 (Sjekk https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/01/7513910/spar-ny-kursmassakre-for-wallenius-wilhelmsen). Må vel nærme seg norgesrekord i skivebom ? Og han skal liksom være blant våre aller aller dyktisgste shippinganalytikere. Dette er jo latterlig. Denne guruen har altså bommet med beskjedne 2000 % sammenlignet med dagens kurs. Jeg undres stadig på hvorfor folk gidder å lese sånne horoskoper, og hvorfor Finansavisen gidder å trykke sånt svada.
Redigert 24.04.2023 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
gitzern
25.04.2023 kl 09:22
3037
Man kan lese og høre, men trenger i svelge alt rått. Å skjelne til analytikere tror jeg vi alle gjør. Det er jo den bakenforliggende argumentasjonen som er interessant, ikke hvilken kurs de nødvendigvis setter. Jeg mener Haugen har gode poenger i sin analyse av bilskipsmarkedet. At han har bommet før betyr ikke at han bommer hver gang...
Matros
04.05.2023 kl 08:13
2729
Huff huff
Dette er jo nesten til å grine over når man sammenligner det med Høegh. Wawi har gamle båter og klarer ikke i kapitalisere på tidenes marked, mens Høegh har for lengst sikret seg moderne tonnasje til svært gode priser og rir markedsstyrken perfekt. Alt vi vet med wawi er at flåtefornyelsen skjer til et ekstremt ugunstig tidspunkt og ledelsens flørting med båter på SEIL, forteller meg at dette kan bli dyyyyyyyrrrrrt. Huff huff
Dette er jo nesten til å grine over når man sammenligner det med Høegh. Wawi har gamle båter og klarer ikke i kapitalisere på tidenes marked, mens Høegh har for lengst sikret seg moderne tonnasje til svært gode priser og rir markedsstyrken perfekt. Alt vi vet med wawi er at flåtefornyelsen skjer til et ekstremt ugunstig tidspunkt og ledelsens flørting med båter på SEIL, forteller meg at dette kan bli dyyyyyyyrrrrrt. Huff huff