Rana - Pareto nedgraderer aksjen til Selg - Ser stor nedside

Gull i pungen
RANA 10.02.2023 kl 20:38 2393

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedgraderer Rana Gruber til salg fra hold, mens kursmålet på aksjen settes til 50 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset.

Pareto skriver at Ranas kommende fjerdekvartalsresultater bør være solide, men at aksjekursen reflekterer mer, og at frikoblingen fra jernmalmprisen tyder på at det er på tide å ta gevinst.
Andvare
11.02.2023 kl 19:02 2245

...og samtidig oppgraderer Sparebank 1 markets aksjen til kjøpsanbefaling og 70 kr.

"...fremtidskurven for jernmalm har steget med om lag 15 % siden forrige rapport, i kombinasjon med sterk dollar mot norske krone", og videre "Det er vanskelig å ignorere en utbytteyield på 20 %"

Meglerfolket driver ikke med annet enn synsing, kanskje kvalifisert sådan, men heller ikke noe mer. Påvirker kursen kortsiktig.
Gull i pungen
12.02.2023 kl 09:30 2061

«Alle» analytikerne er superpositive til Rana og har kjøpsanbefaling på aksjen!

Da skal man lytte når én tør å gå mot strømmen og rope Selg.. Pareto analytiker Kenneth Sivertsen ser at prisingen av selskapet er (altfor) høy ift utviklingen i jernmalmprisen.

Jeg legger forøvrig også merke til at Vale (en av verdens største jernmalm produsenter) blir nedgradert til neutral (overvekt) av JP Morgan.

Det fremgår av en oppdatering på fredag.
Gull i pungen
13.02.2023 kl 09:50 1831

Prisen på jernmalm kraftig ned i Asia i dag.
Andvare
13.02.2023 kl 11:00 1772

Joda, det er viktig med motstrøms-argumenter (kanskje viktigere). Men argumentasjonen er kanskje litt tynn i begge leire? Siden Rana ikke er noe stort vekstselskap, så er vel spørsmålet om direkteavkastningen, forventet utbytte, forsvarer kursen, risikoen (les malmprisen) tatt i betraktning. Så langt har jo utbyttene vært gode i Rana, og det man gambler mot er jo utviklingen i nettopp malmprisen på mellomlang sikt.

Hvor finner du det store fallet i prisene? Jeg benytter

https://www.tradingview.com/symbols/SGX-FEF1%21/

her har prisen ligget på i overkant av $120 i ca. en måned nå, og går fram og tilbake med noen prosent daglig.

Skal bli interessant å se hva som kommer fra selskapet på onsdag.
Gull i pungen
15.02.2023 kl 08:29 1517

Dårligere tall enn ventet.

DNB estimat;
Oms 407m
EBITDA 197m

Fasit ble
Oms 383m
EBITDA 168m
suspekt
15.02.2023 kl 08:39 1479

Utbytte kr 3 for 4Q, totalt kr 8 for 2022!
Andvare
15.02.2023 kl 12:38 1338

Ja det hadde jeg ikke trodd - malmprisene har jo hatt en ordentlig dipp i fjerde kvartal. Noe er selvfølgelig kompensert gjennom gode hedger, men ikke alt. At det blir såpass høy direkteavkastning på et moderat (men ikke krise lavt) malmprisnivå, er ikke verst.

Hva enkelte analytikerne hadde forventet er av mindre interesse - de sitter ikke med fasit på hva selskapet burde fått til, og dette er ikke noen aksje for daytrading.

Kurs og råvarepriser vil svinge opp og ned framover. At ledelsen holder seg til linjen med faste utbytter, små og store, og klarer å holde økonomien på trygg grunn synes jeg er godt å se.