Om fem år omsetter AZT for mer enn en milliard

JosefK
AZT 11.02.2023 kl 21:40 2063


Fikk jeg oppmerksomheten nå? 🤓

Jeg skal bevise det for dere med et enkelt regnestykke:

I 2019 omsatte de for 45 mill, hvorav 25% utgjorde det som i dag omtales som biomanufacturing (hovedsakelig SAN familien av produkter)

Det vil si at omsetningen i segmentet har økt fra ca 11 mill til 68,7 mill i løpet av tre år. Det er ca 6-gangen.

Det vil si at i 2026 så kommer biomanufacturing til å nå 412 mill ved å legge en lineær vekstkurve på segmentet.

Fra før har jeg vist hvordan tools segmentet har doblet seg i samme tidsperiode. Det vil si at tools vil legge igjen 136 mill i 2026.

Det gir totalt 548 mill i omsetning om tre år. Det er derfor lett å si at om fem, så er milliardomsetningen i boks. Kanskje tidligere om denne modellen holder mål.

Men, men, men…

Joda, jeg hører dere tvilere helt hit. Det er en forferdelig enkel modell. Og det kommer til å bli dager selv jeg tviler på dataene mine. Så hør på ledelsen først og fremst. De er tross alt nærmere utviklingen enn noen andre. Men vi andre kan resonnere vi og. Og det gjør jeg, som regel daglig.

Men husk å holde øye med biomanufacturing som er vekstmaskin nummer 1 og den viktigste bidragsyteren. Segmentet har for andre gang utkonkurrert «tools». Og det må kanskje en ny pandemi til for at det tradisjonelle tools-segmentet overgår Bio igjen. Kanskje. Det er aldri godt å vite med tools.

Og det er mer. Mye mer. For de som enda ikke har hørt Q4 webcasten, gjør for all del det. Den er tre timer lang, men jeg vil spesielt henlede oppmerksomheten til Dirk Hanhauser under segmentet «commercial». Der snakker han bl a om Drug Master File (DMF) og hvorfor det er viktig for Bio-segmentet. Få også med Q&A til slutt for poeng over samme tema.

Så hva er biomanufacturing?
SAN HQ
M-SAN HQ
SAN HQ 2.0
Proteinase

Sannsynligvis kommer også RNA ensymene som er under utvikling til å høre til dette segmentet eller de vil danne et nytt. De ser også på å videreutvikle eksisterende produkter til biomanufacturing.

Jeg får fremdeles heebeejeebies av AZT. Og til tross for at ikke alt har gått som forventet i det siste, caset er sterkt. Og hvis nå denne krigen tar slutt, Biden den riksretten han fortjener og fokuset igjen blir vekstmarkeder, så forteller kulerammen min at vi skal opp.

Ta alltid minst tre klyper salt når jeg ekstrapolerer tall. Og gjør for all del egne regneøvelser. Dette er det jeg ser og det jeg forventer. De forventningene er basert på historisk utvikling og mangler viktig input fra de som tar situasjonen på pulsen. Der kommer jeg litt til kort.

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20230202_2/
JosefK
11.02.2023 kl 23:48 1969


Jeg skal gi dere ett holdepunkt til for å sjekke kalkylen. Med å høre gjennom Q&A delen av webcasten så får dere hintet om at dette er høyst realistisk:

Markedet for endonukleaser (SAN er en endonuklease) er på rundt 4 mrd NOK (400 mUSD) pr år i dag.

SAN utgjør ca 1,5% av det markedet.

I en statisk modell vil da 25% markedsandel gi nøyaktig en milliard.

Hvor realistisk er det?

Jeg vil påstå at det er veldig realistisk. SAN overgår Benzonase som er den argeste konkurrenten. Og den ene gangen jeg har sett sammenligning med Denerase (konkurrent nr 2) så var SAN klart best. Både Benzonase og Denerase har innvilget DMF. SAN får det på plass i løpet av våren.

Hva må til foruten DMF?

Personlig tror jeg Kina-koden må knekkes. Pr i dag er distribusjonen der for tynn. Kina kommer til å bli hotspot for biomanufacturing.

Dirk har en ide om hvordan det skal gå til. Lytt og lær.

Fünke
12.02.2023 kl 21:28 1731

Dirk virket som en fin og troverdig fyr. Tidligere ansatt hos de store. Før jeg sier det jeg skulle angående presentasjonen, så er det ikke sånn at folk bare hopper av fra viktige, prestisjefylte, godt betalte jobber i verdensledende selskap til en liten aktør som AZT. Det er verdt å ta med seg som en del av puslespillet som investor.

To ting jeg bet meg merke i under presentasjonen.

Først. Det kommer til å komme en melding om ikke lenge om et samarbeid i Kina. Muligens gir ikke en slik melding allverdens utslag på aksjekursen, men det sier noe om at de jobber på.

Det andre var dette med DMF. Dirk sier de har to konkurrenter. Begge har DMF. Potensielle kunder sier SAN er bedre, men dere har ikke DMF så vi må gå for Benzonase eller denarase. Dirk fortsetter med at når de for i boks DMF så banker de på døren igjen for å kapre markedsandeler.

Ok. En siste sak. Biomanufacturing-markedet er ventet å stige noe under 25% pr år til 2030. Ved å ta markedsandeler og øke produktporteføljen vil de overgå den allerede fenomenale markedsveksten.

Det har vært en slags motbakke litt over et år, men husk nå på at covid har vært en bonus som har forstyrret virkelighetsbildet endel. Summen er for selskapet en tjukkere pengebok og bedre rustet for fremtiden. Vi skulle alle solgt på topp og kanskje kjøpt nå, men sånn fungerer ikke verden.

rufus01
13.02.2023 kl 07:23 1552

Mye positivt og hente fra Q&A delen!. Det jeg bet meg merke i var uttalelsen om at vi innen kort tid kan forvente en betydelig økning i salget av Polymerase. Hvor stort markedet er for polymerase og hvor mye en betydelig økning i salget vil utgjøre i kroner og øre har jeg ikke peiling på, men uansett svært positivt med en slik uttalelse syns jeg.
Redigert 13.02.2023 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
SomSa
13.02.2023 kl 15:47 1331

I følge data fra Nordnet (MNOK):

Årstall 2022---2021---2020---2019
Total omsetning 137---128---93---77
Bruttoresultat 133---84---92---65
Driftskostnader 96---26---50---72
Driftsresultat 36---58---43--- −6
Resultat før skatt 42---59---42--- −6
Årsresultat 33---46---75--- −6
Prises med en P/E 64.43 akkurat nå
Redigert 13.02.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
bj111
13.02.2023 kl 16:10 1289

Ja det ligger forventninger om en moderat vekst i kursen. Skriver moderat for ellers i norsk bio/farma er det syke vekstforventninger helst på et produkt som kanskje skal komme hvis de x antall milliarder de først skal brenne opp fører til noe som helst. Skriver og moderat ettersom det ikke er så mye som skal til for å få denne PE langt ned uten at kursen går ned. Regner med du er uenig i det siste og det skal du selvsagt få lov til å være. Det er jo det som gjør at aksjekurser svinger.
JosefK
13.02.2023 kl 16:19 1265


Holder ikke. Fra Biotec pharmacon æraen må du lese segment regnskapet.
coccoman
13.02.2023 kl 18:59 1132

Jepp, jepp, noen år siden jeg har tradet Biotec - aksjen. Etter resultatskuffelsen og korrigering av aksjekursen er den blitt interessant priset igjen og i dag gamblet jeg litt på at vi er nære bunnen for denne gang. Hakke peiling på enzymer, men ser ikke vekk både Polymerase og konvertering av RNA til DNA er framtidas gull ;O)))
Lykke til az-gamblere. Hau, hau
rufus01
13.02.2023 kl 20:14 1057

Dette er ikke mye til gambling syns jeg på dette nivået, iallefall ikke hvis man har litt tidshorisont. Vi fikk en kraftig dump på veien, aksjemarkedet er brutalt når målsettinger ikke nås. Men caset AZT har aldri vært bedre skodd for fremtiden, svenskene ser det. Snart vil vel flere våkne. Jeg tror vi vil se en betydelig oppgang fra Q2, som var svakt i 2022.