💰 GOGL - Kursmål: 150,- 💰
DNB Markets: Kjøp Golden Ocean
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Redigert 16.03.2023 kl 00:11
Du må logge inn for å svare
Alejandreuta
21.02.2023 kl 16:48
8227
Alt tilsier at BDI skal opp i nær fremtid og enda mer i fjern fremtid. Mitt ønske håp er at ratene holder seg lave så lenge som mulig slik at skraping hos mindre redere vil bli fremtvunget. Hvis man ser på IOprisene er de nå og stanger opp i taket. Ergo er det ikke etterspørselsiden som er den begrensende faktor, men tilbudsiden. Malmutvinnerne vil få ting på stell og Tonmiles øke drastisk. Personlig mener jeg analytikerne er forsiktige i anslagene sine. Men slik er shipping, ingen vet hvor haren hopper og heller ikke hvor høyt. Og hvis du skal se på nåsituasjonen i aksjemarkedet bommer man innen de fleste bransjer i aksjemarkedet ikke bare innen shipping. Aksjemarkedet ser gjerne et halvt år frem i tid.
citius
21.02.2023 kl 16:24
8283
Fin bevegelse i dag, teknisk bør den strekke seg mot 110 i denne leggen opp
citius
20.02.2023 kl 13:55
8931
For oss som ser på historikk, statistikk, tall, rater , børsmeldinger og slik..............
Aksjen var i samme posisjon for et år siden, 95 / 100 range
så ble det flat peddal i bulk og aksjen gikk over 155 kroner
citius
20.02.2023 kl 13:46
8938
Litt vanskelig å skryte av short historikken til dagens shortnisse i GOGL
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Golden%20Ocean%20Group&land=norway
vi bør gi de en skikkelig nesestyver denne gangen
DNB mener den skal over 50% opp
https://www.finansavisen.no/finans/2023/02/20/7987163/dnb-markets-aksjen-kan-stige-50-prosent
Satser på Golden Ocean
Ukens nykommer er Golden Ocean, som presenterte sine kvartalstall i slutten av forrige uke. Harper understreker at tørrbulkratene er på sesongmessig lave nivåer, samtidig som gjenåpningen av Kina bør kunne øke etterspørselen.
– Historisk sett pleier bulkratene å bunne ut i februar, og det skal mye til for at ratene faller mer i dollartermer. Gjenåpningen av Kina kan også være en trigger for aksjen. Det er bra tilbuds- og etterspørselsbalanse innen bulk, sier Harper til Finansavisen.
– Vår analytiker, Jørgen Lian, har et kursmål på 149 kroner, som er mer enn 50 prosent over dagens aksjekurs, sier Harper.
citius
20.02.2023 kl 09:03
9091
Har fått med meg DNB sin endring i anbefaling
Ukens endringer
Ut: Lerøy Seafood
Inn: Golden Ocean
citius
20.02.2023 kl 08:03
9169
Fræske fraspark er ventet
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Q79LQP/goldman-sachs-venter-kraftig-kinesisk-oppgang
Akutt Bistand
20.02.2023 kl 06:03
9267
Ja, jeg vet at jeg muligens har svart på mitt eget svar. Det er dog en ganske stor forutsetning at ratene går 3-4 x for å forsvare kursmålet.
Om skipene er på faste kontrakter endrer selvfølgelig mitt synspunkt, men da burde det allerede vært priset inn i kursen for lenge siden. Q4-rapporten var jo ikke allverden.
Om skipene er på faste kontrakter endrer selvfølgelig mitt synspunkt, men da burde det allerede vært priset inn i kursen for lenge siden. Q4-rapporten var jo ikke allverden.
citius
19.02.2023 kl 21:42
9488
Du har Akutt ikke forstått det :-))
F.eks de 6 skipene de kjøpte nettopp
21 000 USD dagen i 3 år, det er i overkant 8 000 over break even x 6 skip så kan du gange det med 1065 dager
som gir over 500 millioner rett på bunnlinja
De fleste skipene er på kontrakter og ikke på spot, så her blir det fest
ks1977
19.02.2023 kl 20:38
9577
Du har svart på ditt eget spørsmål, muligens uten å innse det - "Om ikke ratene øker". Kursmålene er satt ett år frem i tid, hvor man løfter snuten litt og ikke ser seg blind på hva ratene er akkurat nå. I kursmålet ligger det åpenbart en forutsetning om at Kina skal få skikk på boligutfordringen sin, samt ikke stenge ned igjen.
For øvrig så er Q1 "alltid" det svakeste kvartalet for bulk. Her er en liten sammenligning for Baltic Capesize-indeksen (grovt, tatt på øyemål)
01.01.2020 = 150 (toppet på 4250 01.06)
01.01.2021 = 1800 (toppet 8900 01.09)
03.01.2022 = 1200 (toppet 2650 02.05)
02.01.2023 = 300 -> topper på???
https://www.investing.com/indices/baltic-capesize-chart
For øvrig så er Q1 "alltid" det svakeste kvartalet for bulk. Her er en liten sammenligning for Baltic Capesize-indeksen (grovt, tatt på øyemål)
01.01.2020 = 150 (toppet på 4250 01.06)
01.01.2021 = 1800 (toppet 8900 01.09)
03.01.2022 = 1200 (toppet 2650 02.05)
02.01.2023 = 300 -> topper på???
https://www.investing.com/indices/baltic-capesize-chart
Akutt Bistand
19.02.2023 kl 20:18
9562
Hva er egentlig bakgrunnen for disse fantasi-kursmålene på 150 kroner per aksje?
Faktum er at Baltic Dry-Indeksen stuper og er nå på 5 300 dollar per dag. Dette er en inntjening som er langt under Break Even. Tull og fjas med denne hausingen.
Om ikke ratene øker, så blir Q1 helt forferdelig og vi kommer til å se massakre av kursmål (det burde man iallefall).
Hva tilsier at Baltic Dry-indeksen skal opp i nær fremtid..?
Som denne håpløse analysen fra Clarkson med Frode Mørkedal:
"Basert på vår antagelse om en EV/EBITDA-multippel på 7-gangeren, må investorer som kjøper aksjen bare tro på capesize-rater på 17.500 dollar dagen for å oppnå denne multippelen. Det har historisk vært ansett som et lite hinder».
Han mener videre at selskapet har et betydelig oppsidepotensial, med en inntjening pr. aksje (EPS) i området 12–18 kroner pr. aksje om capesize-ratene bedrer seg til 20.000–25.000 dollar dagen."
Dette på kursmål 130 ,-
Kursen burde ned på 20-40 kroner på dagens rater.
Faktum er at Baltic Dry-Indeksen stuper og er nå på 5 300 dollar per dag. Dette er en inntjening som er langt under Break Even. Tull og fjas med denne hausingen.
Om ikke ratene øker, så blir Q1 helt forferdelig og vi kommer til å se massakre av kursmål (det burde man iallefall).
Hva tilsier at Baltic Dry-indeksen skal opp i nær fremtid..?
Som denne håpløse analysen fra Clarkson med Frode Mørkedal:
"Basert på vår antagelse om en EV/EBITDA-multippel på 7-gangeren, må investorer som kjøper aksjen bare tro på capesize-rater på 17.500 dollar dagen for å oppnå denne multippelen. Det har historisk vært ansett som et lite hinder».
Han mener videre at selskapet har et betydelig oppsidepotensial, med en inntjening pr. aksje (EPS) i området 12–18 kroner pr. aksje om capesize-ratene bedrer seg til 20.000–25.000 dollar dagen."
Dette på kursmål 130 ,-
Kursen burde ned på 20-40 kroner på dagens rater.
msmekk
19.02.2023 kl 15:15
9541
Det blir ikke bare for de 6 neste månedene men for de 6 neste årene. Det er nå en må posisjonere seg i bulk shipping
citius
17.02.2023 kl 15:48
9779
Ut av olje nå og inn i shipping for de neste 6 månedene
særlig Bulk vil dra på kraftig
citius
17.02.2023 kl 14:29
9834
"Plutselig" så kommer følelsen at man står feil vei og tapene øker raskt
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=GOLDEN%20OCEAN%20GROUP&land=norway
skal man dekke for 380 millioner så går det gjerne litt fort oppover
citius
17.02.2023 kl 13:42
9813
DNB nå............. øker målet til149 kroner
GOLDEN OCEAN
Outlook offsets near-term slump Golden Ocean reported a solid Q4, while a weaker quarter looms on softer guidance and contracting rates
due to seasonality.
However, we see upside potential to spot markets supported by the FFA curve for H2,
and the limited share price reaction yesterday suggests the near-term negativity is priced in – also indicating upside
potential ahead. We expect an average earnings yield of c20% for 2023–2025, supported by a restrained supply pipeline.
We reiterate our BUY and have raised our target price to NOK149 (138).
mithra
17.02.2023 kl 12:41
9905
Jeg regner med at ditt tilsvar betyr at du mener det er realistisk med snitt rater for caper i 2023 på "godt opp på 20.000 tallet " - anslagsvis 25.000 slik jeg tolker deg.
citius
17.02.2023 kl 12:00
62050
Finansavisen:
"Knuser markedet
Skipene til Golden Ocean tjente i løpet av 2002 langt mer enn hva både capesize- og panamax-indeksen indikerte. Denne trenden har ifølge Uhrenfeldt Andersen fortsatt inn i 2023.
– Golden Ocean har de laveste cash-break-even-nivåene i bransjen og den mest moderne og drivstoffeffektive flåten blant de store børsnoterte eierne. Det er en fordel i ethvert marked.
Så langt i 2023 har Golden Ocean-flåten i gjennomsnitt tjent 6.000 dollar pr. dag pr. skip over de såkalte baltiske indeksene.
– Når du har en flåte på 99 skip så blir det betydelig beløp ut av dette. I 2022 seilte flåten vår inn 8.000 dollar pr. dag pr. skip mer enn det indeksene indikerte, sier Golden Ocean-sjefen.
citius
17.02.2023 kl 11:30
62121
Mens Pareto ser ut til å ha mistet grepet (sier 8 USD aksjen)
har andre sett fremover og følgende lagt ut i dag
Petter Haugen er fortsatt bull på Golden Ocean, og øker kursmålet fra 180 til 182 kroner.
Danskes Håvard Lie og DNBs Jørgen Lian øker også kursmålene og sier kjøp selv om deres kursmål ligger på henholdsvis 130 og 149 kroner.
mithra
17.02.2023 kl 11:30
62082
Snitt- " godt oppe på 20-tallet " --??
I dag virker vel det en smule optimistisk. Q1 er jo allerede over halvveis, og ratene blir vel ikke stort over 7000. Q2 ligger ifølge FFA an til ca 13.000.
Da må Q3 og Q4 begge ligge over 35000 for å komme " godt opp på 20 tallet " for 2023."
Er dette ren ønsketenking eller mener du det er realistisk ?
I dag virker vel det en smule optimistisk. Q1 er jo allerede over halvveis, og ratene blir vel ikke stort over 7000. Q2 ligger ifølge FFA an til ca 13.000.
Da må Q3 og Q4 begge ligge over 35000 for å komme " godt opp på 20 tallet " for 2023."
Er dette ren ønsketenking eller mener du det er realistisk ?
citius
17.02.2023 kl 08:33
62277
Golde leverte sterkt
De fikk vel 8 000 USD mer pr.dag pr.båt enn det man kan lese av i ratene, så det er meget solid
Med Kina på full fart etterhvert utover 2023 så tar ratene av og får et snitt godt oppe på 20 -tusen tallet for året
det gir meget bra avkastning og kursen bør passere 150 kroner
olavgg
16.02.2023 kl 12:12
62756
BELCO har jo bare mindre båter, og ratene der har vært betydelig høyere enn Capesize som har rater nedi dass. Så akkurat nå så er BELCO mye bedre enn GOGL.
Et annet viktig poeng er jo at BELCO og betaler norsk skatt, og får bedre resultat. Fritaksmetoden gjør BELCO veldig attraktiv for norske AS. Så av de 2kr jeg får i utbytte i GOGL, så må jeg skatte 37%, og sitter igjen med 1,35kr.
Et annet viktig poeng er jo at BELCO og betaler norsk skatt, og får bedre resultat. Fritaksmetoden gjør BELCO veldig attraktiv for norske AS. Så av de 2kr jeg får i utbytte i GOGL, så må jeg skatte 37%, og sitter igjen med 1,35kr.
mithra
16.02.2023 kl 11:42
62836
Basert på dagens regnskapstall er Gogl ikke billig.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.
En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.
En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
mithra
16.02.2023 kl 11:42
62735
Basert på dagens regnskapstall er Gogl ikke billig.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.
En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.
En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
Buzzi
16.02.2023 kl 10:52
62833
Nok en gang vil ikke Golden Ocean nå Belco til knes med tanke på resultat. Utbytte ca. Kr.2,- pr. aksje for Q4 -22, dette gir en avkastning på ca. 2% i forhold til dagens aksjekurs.
Belco kommer ganske så sikkert til å gi et utbytte på Kr.0,75 pr. aksje for Q4 -22, og dette vil jo utgjøre ca. 4,4% avkastning i forhold til dagens kurs, altså over dobbel så høy avkastning med Belco. Ingen tvil om at Belco er, og kommer fortsatt til å være børsens desiderte beste tørrbulkselskap. Belco legger fram resultatet for Q4 - 22 om ei uke. For meg er det ei gåte at ikke flere investorer har oppdaget Belco. Supplerte med 20000 aksjer til Kr.16,48 i går, kjempebillig.
Belco kommer ganske så sikkert til å gi et utbytte på Kr.0,75 pr. aksje for Q4 -22, og dette vil jo utgjøre ca. 4,4% avkastning i forhold til dagens kurs, altså over dobbel så høy avkastning med Belco. Ingen tvil om at Belco er, og kommer fortsatt til å være børsens desiderte beste tørrbulkselskap. Belco legger fram resultatet for Q4 - 22 om ei uke. For meg er det ei gåte at ikke flere investorer har oppdaget Belco. Supplerte med 20000 aksjer til Kr.16,48 i går, kjempebillig.
Tradinator
16.02.2023 kl 08:19
63049
68 mill $ er høvelig, og med rater som vil bli betydelig bedre siste halvdel av året og en flåte som sikrer lave utslipp og sørger for bedre økonomi enn det øvrige i feltet. Det er absolutt nå man øker her. Dette blir bra fremover.
Ebit
15.02.2023 kl 22:52
63229
Forventer at Golden Ocean vil levere et bra Q4 resultat. Ikke unaturlig at utbyttet også for Q4 vil ligge rundt 30 cent.
msmekk
15.02.2023 kl 21:43
63274
Vil vel tro det er fordi Pareto bruker dagens ratebilde og ikke tar med chinas oppvåkning og den kritiske mangelen på bulkskip fremover. Dette vil også vare så lenge rederne ikke vet hvilken fuel type de skal satse på. Bulk blir et kjempemarked så langt øyet kan se.
Redigert 15.02.2023 kl 21:44
Du må logge inn for å svare
Rimdrim
15.02.2023 kl 21:35
63330
Var jaggu stille før stormen her. Forferdelig resultat, men guiding over forventning fra ulrikken i morgen?
Realistoptimist
15.02.2023 kl 08:44
63675
Pareto kom med et kursmål på 8$ på mandag. Hvorfor vektlegger du ABG's analyse som den mest riktige av de to?
citius
15.02.2023 kl 07:23
63783
ABG øker kursmålet i dagens FA til 180 kroner på GOGL
De har også solid utsikter for BELCO med mål 33
Bulk skal OPP OPP OPP
desirata
14.02.2023 kl 02:34
64290
Bertnes, du er litt rett, men-
Bedre å skrive av skip på 20år og ta restverdi eller eventuell skrap verdi som en bonus gevinst.
Dette særleg idag pga dagens drivstoff systemer kan være obsolute om 20 år, i 2043 ?
Også usikker på skrap verdi i framtiden, gjerne en må betale for å skrape skip miljøvennlig. Hvem vet, tendensen er tilstede. Anyway jeg satser på Big Johnhar god innsikt her. Han pleier å treffe godt.
Bedre å skrive av skip på 20år og ta restverdi eller eventuell skrap verdi som en bonus gevinst.
Dette særleg idag pga dagens drivstoff systemer kan være obsolute om 20 år, i 2043 ?
Også usikker på skrap verdi i framtiden, gjerne en må betale for å skrape skip miljøvennlig. Hvem vet, tendensen er tilstede. Anyway jeg satser på Big Johnhar god innsikt her. Han pleier å treffe godt.