Kryptobørser

Gøte
19.02.2023 kl 10:05 9275

Ser at den norske kryptobørs bransjen merker økt pågang etter kollapsen i FTX. Den økonomiske ståa for norske kryptobørser ser derimot heller skral ut, til tross for økning i kundemassen. Det er ikke bra med tanke på hvor dårlig kundevernet er.

Det er en synd og skam at lovgiverne ennå ikke har kommet med regler for kundevern av kundemidler hos kryptobørser. Det kan trenges for den jevne kryptokunde skjønner nok heller lite av hvor riski det er å ha kundemidler oppbevart på en kryptobørs. Første spørsmål en kunde bør stille seg er. Hvem eier faktisk min kundebeholdning. Meg eller kryptobørsen. Deretter er neste spørsmål, hvor god økonomi har forvalter.

I Norge har kryptobørser som virker her til lands registeringsplikt hos Finanstilsynet, men tilsynsansvaret er begrenset til å gjelde hvorvidt hvitvaskingsregelverket overholdes. Ingen offentlig myndighet vil sjekke om kryptobørser forvalter kundenes midler på forsvarlig vis. Kundens midler kan være kryptovalutaer eller nasjonale penger. Ingen spesifikke regler gjelder for hvordan denne oppbevaringen skal skje. I tradisjonell finans har man gjerne regler som sier at en megler må holde kundenes midler adskilt fra sine egne. Det er et veldig sunt prinsipp basert på at disse midlene tilhører kunden, oppdragsgiver, og ikke oppdragstager. Og blandes de sammen med oppdragstakers sine midler så vil de inngå i dens eventuelle konkursbo, men ikke hvis de er separert. Derfor er det helt essentielt at seperasjonsplikten følges i praksis. For alle seriøse kryptobørser burde det være et hellig prinsipp: Kundemidler tilhører kunden og skal separeres.

Uten en slik regel er det stor fare for at børsen benytter benytter seg av kundemidlene. IKKe bare FTX som har gjort det. Den lille norske kryptobørsen Bitnord med omtrent 1 000 kunder har lagt fram regnskapet for 2022. De har vært flinke til å utarbeide regnskapet kjapt, men stakkars kunder. For selskapet driftes vel for kundenes regning. Til tross for mange nye kunder ifjor ser det finansielt katastrofalt ut. Endel av deres midler må sies å være borte vekk, brukt til å dekke selskapets store drifts- og finanskostnader.

Kryptobørsen Bitnord har gått med underskudd i hvert år siden starten i 2018, fjoråret var verst med et tap på mer enn 1,2 mill. Selskapet startet opp med en innskutt egenkapital på kr 30 000, så lavt at det er til å le av med tanke på virksomhetens art, og den ble borte allerede i 2019. Så siden da har de drevet med negativ egenkapital. Ingen ny egenkapital er tilført, kun voksende gjeld som finansierer tapssluket. Helt uforsvarlig naturligvis. Og det hjelper ikke at de har sin egen kryptovaluta, stabelcoin til norske kroner uten at man har opplyst at man har fått konsesjon til det. Man kan spørre seg om den økende kundemassen deres skjønner ett eneste gram økonomi. Selskapet har en bokført gjeld ved nyttår på litt over kr 4,4 millioner. Jeg har forutsatt at kundebeholdningene er ført som gjeld. Det er den eneste rimelig antagelsen basert på en gjennomgang av de offisielle regnskapstallene.

Den største norske kryptobørsen Firi har ennå ikke lagt fram regnskapet for fjoråret, men i desember sa de at de hadde kuttet underskuddet med 80 %. I 2021
gikk de med et underskudd på i overkant av kr 30 millioner. Et kutt på 80 %, dvs 24 millioner, tilsier at fjorårets underskudd vil være omtrent kr 6 millioner. Firi har fra før gått med underskudd i alle år siden 2018, så sånn sett vil da fjoråret innlemmes i den pågående voksende underskuddsrekken. Selv om Firi er et underskudds foretagende, og drev med negativ egenkapital i 2018 og 2019, har de hvert år siden 2019 hentet ny egenkapital for å dekke underskuddene. I 2020 hentet de inn nok egenkaptal til å få posistiv egenkapital, og drev da ikke lenger butikken for kreditorene eller kundenes regning. Per 1. 1.2022 var egenkapitalen positiv med omtrent kr 3 millioner. Men med med et underskudd langt høyere enn det i 2022 må det hentes inn mer egenkapital snarest om selskapet ikke skal drives på andre enn eiernes regning. Erfaringsmessig har de vært flinke til å hente ny egenkapital ved behov. Forhåpentligvis går det greit også denne gangen,

Personlig tror jeg velfungerende kryptobørser er et veldig gode for kryptobransjen. De kan underlette et kjøp eller et salg av kryptovaluta for veldig mange brukere.
Og de kan bidrar til at det blir lettere å bygge sunn infrastruktur for bransjen generelt. Men det forutsetter at kryptobørsene driver forsvarlig forvaltning av andres midler i tråd med intensjonen til kundene. Håper norske kryptobørser greier seg.
Gøte
22.02.2023 kl 19:25 4835

Nå har Coinbase offentliggjort sine tall for ifjor. Oj, hva de fikk kjørt seg. Halvering av handelsvolum, mens kurtasjeinntektene gikk ned hele 66%. Kurtasjeinntektene i siste kvartal ifjor var 12 % i forhold til tallene for siste kvartal i 2021. Er det mulig. Et underskudd før skatt på omtrent 3 milliarder USD. Ikke rart aksjekursen falt 86 % ifjor. Presentasjonen av tallene bærer preg av at man ønsker å nedtone hvor elendig ståa er. Forøvrig er presentasjonen ganske dårlig, hvor de, i likhet mange børsnoterte selskaper, ikke akkurat er verdens flinkeste til å fremheve kjapt det som er viktigst. Det som betyr lite får breie seg unødvendig mye for å ta bort oppmerksom mot det som er viktig og negativt. På megvirker slikt bare irriterende amatørmessig. Uff. De små lysglimtene forstørres, og de viktige negative nyhetene prøver å gjemmes bort. Nei det står dårlig til med Coinbase også. Attpåtil greier de å øke bemanningen i et slikt katastrofeår. De økte jo staben i 1. kvartal 2022 med over 30 %, siden har deredusert den noe igjen, men totalt for fjoråret ble staben økt med over 20 %. De hadde ved begynnelsen av 2023 mer enn 4 500 ansatte.
Gøte
22.02.2023 kl 14:14 4877

For meg er ikke norske kryptobørser noe reelt alternativ til Binance. Hvorfor skal jeg betale 0,5 % i kurtasje når alternativet stort sett er ingen kurtasje. Siden juli ifjor har jo handel med veldig mange av deres BTC par null i kurtasje, også som taker. Ikke lett å konkurrere mot det. I tillegg betaler jeg ikke kurtasje som maker på mye annet jeg trader der på deres spotmarked. Spreaden er liten på de store valutaene, og likviditen (volumet) er nok den beste i bransjen på masser av valuta. Faktisk er det mindre enn 10 % av mine handler der som utløser kurtasje. Utbudet er enormt. Skjønner rett og slett ikke hvordan norske kryptobørser skal greie å konkurrere mot dette. Kurtasje betingelsene til de norske kryptobørsene er også forferdelig mye dårligere enn det jeg er vant til fra aksjemarkedet. Jeg ville ihvertfall ikke drevet trading virksomhet med så dårlige rammebetingelser som norske kryptbørser tilbyr. For de som ikke trader, men sparer i krypto kan det sikkert være greit å kjøpe kryptoen i en norsk børs og så ta den ut derifra og oppbevare den selv, men for aktive kunder er det en dyr måte å gjøre det på. Men det er en viss fordel i mange sammenhenger at man kan forholde seg til en norsk aktør istedenfor en utenlandsk en. Den ser jeg. Men for meg går det ikke.

Jeg er aksjetrader, som driver noe kryptotrading på lav skala nivå i tillegg, men den er helt adskilt fra aksjetradingen. Kryptotradingen baserer seg på ekstrem høy omløpshastighet på arbeidkapitalen. Overskuddskapital oppbevares ikke på børsen. De gunstige kurtasje betingelsene er på mange måter nødvendig til at jeg skal drive med kryptotradingen slik som jeg gjør. De bidrar til en grei liten kryptotrader business som går rundt. Selv fjoråret gikk i pluss så det er drivverdig. Greit fornøyd, men usikkerhet knyttet til børsens evne til å dekke sine forpliktelser overfor meg hvis de får økonomiske problemer bekymrer meg, og hindrer meg fra å oppskalere tradervirksomheten i krypto.

Som kunde i Binance har jeg alltid i mente at Binance kan gå overende på ganske kort tid. Et jordskjelv av en krypto bankrun der og så kan den butikken være over for godt. Det er hverdagen som kryptotrader. Fordi det er vanskelig å vurdere Binance sin finansielle stilling. Tilsvarende bekymring har jeg ikke som aksjetrader. Binance har bare bestått i noe over 5 år og har nå blitt krypto universets gigant med over 7 500 ansatte og 128 millioner brukere. I lang tid har de løpt fra myndigheters krav, men nå mener de at de må samarbeide aktivt med myndighetene og omfavne de kommende gode reguleringene. De har fått lisenser for drift i 15 land, men har jo kunder i de fleste land i verden. Leste for litt siden at deres nye hovedkontor nå er lokalisert i Litauen. Et hovedkontor på hjul kanskje. Før det var det vel Malta eller kanskje det var Kypros for der hadde de ihvertfall lisens. Ikke sikkert de selv visste hvor hovedkontoret var.

Såvidt jeg vet er ikke regnskapet deres offentlig tilgjengelig, men de selv har utgitt en slags årsrapport for 2022. Den inneholder ikke noe regnskap, men er en oversikt over hva selskapet selv mener er av interesse for offentligheten. Fint lite info der om deres finansielle stilling. De snakker om viktigheten av åpenhet og tillit og at deres viktigste oppgave er å sikre kundenes beholdninger og sørge for at deres 128 millioner at brukere kan ha tillit til deres økosystem, og at de må vise seg tilliten verdig med handling. Fra et finansanalytisk ståsted er egentlig rapporten helt tom. Fullstendig uten interesse. En vits. Man kan spørre seg om seriøsiteten til Binance på en rekke områder. Det ligger gjerne et slør av tvil knyttet ti lmye av det de gjør. Alle seriøse aktører som mener at åpenhet er viktig for kundene sine må offentliggjøre årsregnskapet sitt. Binance gjør det ikke. Det gir grobunn for tvil. Med rette.

Denne manglende åpenheten er et stort problem for Bianance. Det hjelper heller ikke at det sør afrikanske datterselskapet til den franske revisjonselskapet Mazar, som har vært Binance revisor, har pauset sine oppdrag for alle kryptoaktører. Ikke akkurat betryggende det. Verken for Binance eller Mazar. Virker som det franske morselskapet har fått kalde føtter. Har Mazar gjort jobben sin, eller har de revidert tvilsomheter mot bedre vitende. Hvem som er ny revisor vet jeg ikke. Like før pausingen så utga Mazar en "Proof of reserves" rapport hvor de mente at Binance sine eiendeler var mer verdt enn Binance sin gjeld, slik at kundebeholdningene var trygge. De mente at Binance var overkapitalisert. Mange påpekte at rapporten kun omfattet deler av Binance virksomhet, og gjaldt kun deler av deres forvaltning. Rapporten ga imidlertid ennå mer skyts til de som tviler på at oppbevaringen av kundemidler er tilstrekkelig separert fra Binance sine eiendeler. En professor i regnskap kalte rapporten verdiløs. Harde ord, men han har et poeng. Noe verdi kan jeg strekke meg til. Vi fikk ihvertfall vite hvilke bestemte kryptoadresser Binance har kontroll på, og hvor mye kryptoverdier de representerer.

Det store problemet er hvis kryptobørsen ikke speiler kundebeholdningene, men heller plasserer kundens midler i andre eiendeler. Og får man da en dårligere
prisutvikling i kryptobørsens eiendelsportefølje enn i kundeporteføljen så er det gjerne over og ut ganske så fort.


Det er altså berettiget grunn til å så tvil om Biance vil tåle en skikkelig krypto bank run der. Det har i perioder vært store nettoouttak av midler derifra, med dertil bratte fall i deres mynt BNB, men de har hentet seg inn igjen ganske raskt. Binance er også under etterforskning av både britiske og amerikanske finansmyndigheter. Det ligger også en klage på dem hos finansmyndighetene i New York (NYDFDS) om at deres stablecoin BUSD, som de også nå har forbudt firmaet Paxos å minte, ikke har vært tilstrekkelig understøttet med sikkerhetsaktiva. Nå er jo kryptobørsers utstedelse av egne kryptovalutaer et kapittel for seg selv. Mye kan sies om det, men jeg lar den ligge.

Forøvrig har EU varslet at regler for den del av kryptoindustrien som ikke er regulert kommer i løpet av de neste årene. Det såkalte MiCA regelverket skal gjennomføres (Market in Crypto Assets). Norge har forpliktet seg via EØS avtalen til å inkorporere det i norsk rett. Det kommer til å få mye å si for ryptobørsene som skal virke i Norge. En helt ny hverdag blir det nok for de fleste. NBX har vel konsesjon som e-pengeforetak, og dermed underlagt regler i eksisterende regelverk så for dem er det ikke sikkert de kommende nye reglene får så mye å si.


elnomi
19.02.2023 kl 14:52 5015

Et meget godt innlegg.
Ingen offentlig myndighet vil sjekke om kryptobørser forvalter kundenes midler på forsvarlig vis.»

Uten en slik regel er det stor fare for at børsen benytter benytter seg av kundemidlene. IKKe bare FTX som har gjort det. Den lille norske kryptobørsen Bitnord med omtrent 1 000 kunder har lagt fram regnskapet for 2022. De har vært flinke til å utarbeide regnskapet kjapt, men stakkars kunder. For selskapet driftes vel for kundenes regning. Til tross for mange nye kunder ifjor ser det finansielt katastrofalt ut. Endel av deres midler må sies å være borte vekk, brukt til å dekke selskapets store drifts- og finanskostnader.

Det er ganske utrolig at går ann