AMSC - 4Q - Første kvartalsrapport med Normand Maximus
American Shipping Company skal levere 4Q i slutten av måneden. Slik jeg har lest forrige rapport og kjøpet av Normand Maximus så ble den i AMSC hende i midten av oktober. Jeg vil anta det vil legge ca 60+ratedager med Normand Maximus i 4Q. Det vil nok bidra til en totalomsetning på 27MUSD? og en bunnlinje på 8MUSD?, samt ett høyere utbytte enn for tidligere kvartal.
Andre synspunkter?
Andre synspunkter?
Redigert 21.02.2023 kl 20:49
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Kjettingen
22.02.2023 kl 21:34
12000
Tror kanskje det er tidlig å forvente økning i utbytte allerede, Solstad har vel en "deferral payment option" der de kan utsette betalinger det første året opp til 10 millioner dollar. Nå skal det sies at jeg har ikke oversikt over antall fartøydøgn på Maximus i Q4 og ei heller innbetalinger fra Solstad..
Time vil sjåv...
Time vil sjåv...
Mr Ukjent
22.02.2023 kl 22:53
11918
De eldste skipene til AMSC er i fra 2007 om jeg husker rett. Normal levetid for disse med ok vedlikehold, vil være +40 år. Normalt vil man gjennomføre en MLU (mitt livs oppdatering) når fartøyene er ca 20år. Regner med at Philly vil være foretrukket verft for denne jobben siden skipene ble bygget ved dette verftet. Kjenner ikke til hvor lang tid em MLU vil ta pr fartøy, men en ca 3 uker for fartøy 1, og så kortere tid på de neste? De vil sikkert legge dette inn etter som fartøyene går ut av kontrakt når fartøyene når 20år. Kan hende de vil holde tilbake fortjenesten i fra Normand Maximus til å dekke kostnaden for MLU? Så kan vi se frem til 25år til med utbytter :-)
Redigert 22.02.2023 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
msmekk
24.02.2023 kl 15:15
11666
DnB har 59kr i kursmål på American Shipping company. Neste mnd kommer Normand Maximus i full drift som jeg forstår det, med et greit utbytte starter sikkert en skikkelig oppgang for denne
msmekk
26.02.2023 kl 10:23
11599
Blir nok et vanlig utbytte både q4 og q1 på kr 1,20 fordi Normand Maximus ikke har vært i Job enda. (Oppstart nest mnd som jeg forstår) på grunn av «deferral payment» avtalen begynner ikke økt økt utbytte før tidligst i q2, men da med etterbetaling fra kontrakts inngåelse. Kan bli heftige utbytter utbytter fremover (15%) så det er bare å glede seg. DnB har kr 59 i kursmål så vi har noe å gå på her også.
Løkkøye
26.02.2023 kl 21:01
11411
Friske utsagn fra Gaute Eie i Finansavisen på lørdag:
«Folk gjemmer seg i aksjer med høye utbytter fordi det ser tryggest ut i dag …»
« … lar seg ikke imponere av flukten inn i sikre utbyttemaskiner i en tid der børsene svinger kraftig …»
Litt merkelig at uttrykket «sikre utbyttemaskiner» brukes i denne artikkelen, det slår jo ihel den negative vinklingen ellers.
I den grad noe er sikkert i aksjemarkedet så kan man vel fastslå at AMSC kommer inn i kategorien Sikre utbyttemaskiner, i motsetning til mer risikable aksjer som f.eks. Kahoot og Nordic Semiconductor.
«Folk gjemmer seg i aksjer med høye utbytter fordi det ser tryggest ut i dag …»
« … lar seg ikke imponere av flukten inn i sikre utbyttemaskiner i en tid der børsene svinger kraftig …»
Litt merkelig at uttrykket «sikre utbyttemaskiner» brukes i denne artikkelen, det slår jo ihel den negative vinklingen ellers.
I den grad noe er sikkert i aksjemarkedet så kan man vel fastslå at AMSC kommer inn i kategorien Sikre utbyttemaskiner, i motsetning til mer risikable aksjer som f.eks. Kahoot og Nordic Semiconductor.
Redigert 26.02.2023 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
Hirulen
28.02.2023 kl 08:52
11090
Da fikk du rett, forventet forøvrig det samme. Litt for tidlig å øke utbytte etter min mening, til tross for økte inntekter.
On 27 February 2023, the Board authorized a dividend payment of USD 0.12 per share to the shareholders on
record as of 7 March 2023. The shares in AMSC will be traded ex. dividend from and including 6 March 2023, and
the dividend will be paid on or about 15 March 2023.
During the redelivery process of three Jones Act tankers in December 2022, OSG withheld a
DPO amount of USD 3.9 million owed to AMSC for one of the redelivered vessels. OSG claims a breach of
quiet enjoyment of the vessel as a result of a third-party inspection authorized by AMSC in August 2022.
AMSC has categorically rejected OSG’s allegations and filed a complaint against OSG in U.S District Court
for the Southern District of New York in December 2022 for USD 4.5 million. On 27 December 2022, AMSC
was granted an order for the Process of Maritime Attachment and Garnishment which has subsequently
frozen three of OSG’s accounts up to a total of USD 4.5 million. OSG fully repaid DPO amounts for the
other two vessels
AMSC’s leasing revenues for Q4 2022 and Q4 2021 were USD 27.6 million and USD 22.2 million, respectively. The
increase is due to the commencement of the bareboat charter for Normand Maximus on 18 October 2022.
EBITDA was USD 25.7 million in Q4 2022 and USD 21.1 million in Q4 2021. Operating profit was USD 15.0 million
in Q4 2022 (USD 12.1 million in Q4 2021).
Net financial expense for Q4 2022 was USD 11.5 million (USD 7.7 million in Q3 2021). The increase is due to higher
balances of secured loans for financing the Normand Maximus, as well as an increased portion of floating rate
debt during Q4 2022.
In Q4 2022, AMSC had a loss of USD 0.2 million on the mark-to-market valuation of its interest rate swap contracts
related to its vessel financing (USD 5.1 million gain in Q4 2021). During Q4 2022, the interest rate swaps associated
with the BNP loan were terminated for a total payment received of USD 10.2 million. Net foreign exchange gain
for Q4 2022 was USD 2.6 million, relating to revaluation of NOK balances into USD functional currency (USD 0.1
million loss in Q4 2021).
AMSC had a net profit before tax for Q4 2022 of USD 6.3 million compared to USD 9.4 million in Q4 2021. Current
income tax expense was USD 0.1 million each in Q4 2022 and in Q4 2021. Non-cash income tax expense was USD
4.7 million in Q4 2022 (USD 6.9 million in Q4 2021). Net profit for Q4 2022 was USD 1.5 million compared to USD
2.4 million in Q4 2021.
On 27 February 2023, the Board authorized a dividend payment of USD 0.12 per share to the shareholders on
record as of 7 March 2023. The shares in AMSC will be traded ex. dividend from and including 6 March 2023, and
the dividend will be paid on or about 15 March 2023.
During the redelivery process of three Jones Act tankers in December 2022, OSG withheld a
DPO amount of USD 3.9 million owed to AMSC for one of the redelivered vessels. OSG claims a breach of
quiet enjoyment of the vessel as a result of a third-party inspection authorized by AMSC in August 2022.
AMSC has categorically rejected OSG’s allegations and filed a complaint against OSG in U.S District Court
for the Southern District of New York in December 2022 for USD 4.5 million. On 27 December 2022, AMSC
was granted an order for the Process of Maritime Attachment and Garnishment which has subsequently
frozen three of OSG’s accounts up to a total of USD 4.5 million. OSG fully repaid DPO amounts for the
other two vessels
AMSC’s leasing revenues for Q4 2022 and Q4 2021 were USD 27.6 million and USD 22.2 million, respectively. The
increase is due to the commencement of the bareboat charter for Normand Maximus on 18 October 2022.
EBITDA was USD 25.7 million in Q4 2022 and USD 21.1 million in Q4 2021. Operating profit was USD 15.0 million
in Q4 2022 (USD 12.1 million in Q4 2021).
Net financial expense for Q4 2022 was USD 11.5 million (USD 7.7 million in Q3 2021). The increase is due to higher
balances of secured loans for financing the Normand Maximus, as well as an increased portion of floating rate
debt during Q4 2022.
In Q4 2022, AMSC had a loss of USD 0.2 million on the mark-to-market valuation of its interest rate swap contracts
related to its vessel financing (USD 5.1 million gain in Q4 2021). During Q4 2022, the interest rate swaps associated
with the BNP loan were terminated for a total payment received of USD 10.2 million. Net foreign exchange gain
for Q4 2022 was USD 2.6 million, relating to revaluation of NOK balances into USD functional currency (USD 0.1
million loss in Q4 2021).
AMSC had a net profit before tax for Q4 2022 of USD 6.3 million compared to USD 9.4 million in Q4 2021. Current
income tax expense was USD 0.1 million each in Q4 2022 and in Q4 2021. Non-cash income tax expense was USD
4.7 million in Q4 2022 (USD 6.9 million in Q4 2021). Net profit for Q4 2022 was USD 1.5 million compared to USD
2.4 million in Q4 2021.
MIKE1
28.02.2023 kl 08:52
11200
Increased bareboat revenue for Q4 2022 to USD 27.6 million, including a partial quarter of bareboat
revenue from the Normand Maximus and adjusted net profit of USD 3.8 million.
Det ble det inntjening fra Normand Maximus i 4Q. Utbytte er ikke endret. Positivt at det er løst med OSG.
revenue from the Normand Maximus and adjusted net profit of USD 3.8 million.
Det ble det inntjening fra Normand Maximus i 4Q. Utbytte er ikke endret. Positivt at det er løst med OSG.
msmekk
01.03.2023 kl 22:51
10987
Der er fremdeles konflikt for ett av skipene, håper ikke dette ødelegger forholdet til OSG, det vil uten tvil tvinge kursen på AMSC et stykke ned frem til enighet. Om konflikten eskalerer vil det dessverre bli tungt for for oss som har satset på American Shipping Company. Jeg har tatt noen sjetonger av bordet for å se an utviklingen.
Redigert 01.03.2023 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
msmekk
02.03.2023 kl 08:20
10876
Mange vil vel holde den for utbyttet men tror det er lite smart, fallet vil nok bli større enn utbyttet ex dag
Hirulen
02.03.2023 kl 08:30
10896
Ser ingen grunn til at den skulle falle mer enn ex utbytte tilsier, de som har tenkt å selge på denne infoen har hatt noen handelsdager på seg til å gjøre det.
Definitivt ikke gunstig med konflikt med OSG forøvrig, og den er enda ikke avklart. Det beste hadde vært om de kom til enighet om en løsning begge kan leve med heller enn at det skal avgjøres av en rettslig instans.
Definitivt ikke gunstig med konflikt med OSG forøvrig, og den er enda ikke avklart. Det beste hadde vært om de kom til enighet om en løsning begge kan leve med heller enn at det skal avgjøres av en rettslig instans.
Redigert 02.03.2023 kl 08:30
Du må logge inn for å svare
msmekk
02.03.2023 kl 08:47
10907
Får håpe du har rett! Ingenting er bedre enn enighet i dette tilfellet. OSG er en sterk partner, de har vel 7 stk av AMSC sine skip så da må AMSC nødt til å bli enig /gi etter, selv om de må ta et tap tror nå jeg
Redigert 02.03.2023 kl 08:48
Du må logge inn for å svare
msmekk
03.03.2023 kl 12:55
10844
Nå har Normand Maximus forlatt opplag i Ålesund og på vei til å generere cash til AMSC. Dermed kan Q1 få et lite bidrag og utbytte øke litt før full uttelling fra q2. Jeg øker innsatsen igjen for å få med utbytte for q4 og god vekst videre fremover. Hører også at der er god tone med OSG og og løsning i favør av AMSC vil komme.
JahMason
05.03.2023 kl 17:45
10663
Har du tatt en titt på Philly Shipyard?
Potensielt mye å hente på aksjekurs og utbytte neste 6-18mnd (utbyttene blir potensielt fra 1H 24)
Potensielt mye å hente på aksjekurs og utbytte neste 6-18mnd (utbyttene blir potensielt fra 1H 24)
giggs_mri
10.03.2023 kl 10:25
10386
I går la OSG (kontraktsmotparten til AMSC for 7 skip) frem Q4 og årsresultatet 2022. For oss AMSC-aksjonærer var det verdt å merke seg at OSG har sikret seg 100% og 80% kontraktsdekning for sine Jones Act skip for hhv 2023 og 2024 til "fordelaktige rater". OSG opplyste om at ratene ligger i nedre del av $70k pr dag. Pga etterdønningene etter Covid så ble det ikke utløst noe Profit Share med OSG for 2022. Det gjør det nok ikke i 2023 heller. Men med de sterkeste ratene på et 10-år så ser det lyst ut med tanke på Profit Share på litt sikt.
msmekk
27.03.2023 kl 12:53
10101
Ser Normand Maximus nå er i den Engelske kanal etter å ha forlatt Odim på Hareid for oppgradering av teknisk utstyr. Går ut fra at den nå går på chart og vil akkumulere cash til neste utbytte
msmekk
31.03.2023 kl 08:53
10102
Ser ut til at den går mot Mexico Gulfen, da blir det vel et lengre oppdrag der med billigere fuel som vil gi ekstra på bunnlinjen
Redigert 31.03.2023 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
giggs_mri
31.03.2023 kl 22:29
9965
Normand Maximus er på vei til Mauritania i Afrika. Forventet ankomst er 10. april.
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9744518
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9744518
msmekk
04.04.2023 kl 09:42
9727
Solid rapport fra American Shipping Company med gode kontakter og sterke rater i flere år. Den kommer til å bli oppdaget av flere når neste utbytte blir annonsert. 10kr opp på kursen er heller ikke urimelig Ila året
Redigert 04.04.2023 kl 09:43
Du må logge inn for å svare
msmekk
11.04.2023 kl 15:50
9386
Ankommet Mauretania i Vest Afrika og generer cash til aksjonærene. Forventer reprising frem mot sommeren
msmekk
19.04.2023 kl 09:18
9088
Ser ut til at det er på verdens største oljefelt Sangomar utenfor Senegal Normand Maximus skal operere fremover. Blir spennende om utbyttet til AMSC øker allerede fra Q1
Redigert 19.04.2023 kl 09:19
Du må logge inn for å svare
JonnyHinken
11.05.2023 kl 19:40
8594
Hva tror folket om kvartalsrapporten som kommer? Er såvidt over to uker igjen. Blir det økning i utbytte?
giggs_mri
12.05.2023 kl 14:03
8429
Det er ikke lett å vite hva man skal tro om dagen. OSG (kontrakstmotparten til AMSC for 7 av skipene) la frem sine Q1 resultater fredag 8. mai. De meldte at alle deres skip er på kontrakt resten av året samt 80% kontraktsdekning for 2024. Ratene ligger på "low-to-mid $70K pr day", noe som er meget sterke tall. Regner med at Keystone (kontraktsmotpart for 3 av de andre skipene) oppnår noe av det samme. De er imildertid ikke børsnotert så det er ikke samme visibilitet der. Ser man imidlertid på Vesselfinder så ser man at disse skipene er 100% aktive. Siste jokeren er Normand Maximus. Den er også på jobb (Vest-Afrika). Hvordan dette spiller seg ut for Q1-resultatene er ikke godt å si, men har man litt lenger horisont så er det godt å sitte i AMSC. Har vært i denne aksjen i 10 år. Satser på 10 nye. Utbytteyielden på 10-12% pr år er bra i både gode og onde dager.
Redigert 12.05.2023 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
msmekk
12.05.2023 kl 15:19
8367
Merkelig at ikke Amsc også hopper opp 5% som Solstad når de har sikret Normand Maximus en god kontrakt for hele 2024. Tror markedet følger dårlig med her med alle skip i arbeid og 15% utbytte under oppseiling
giggs_mri
12.05.2023 kl 16:16
8318
Enig, meldingen fra Solstad i dag ang Normand Maximus er også svært gode nyheter for AMSC.
aslemdal
12.05.2023 kl 17:16
8262
Hvorfor melder ikke AMSC samme mld. Like aktuelt for AMSC som Solstad?
Joppen
12.05.2023 kl 19:42
8180
Noen som vet størrelsen på ratene som Norman kan få?
Ser de skriver følgende i børsmeldingen:
The commercial terms are confidential between the parties but are in line with
present market terms for this vessel category.
Ser de skriver følgende i børsmeldingen:
The commercial terms are confidential between the parties but are in line with
present market terms for this vessel category.
Redigert 12.05.2023 kl 20:05
Du må logge inn for å svare
Joppen
12.05.2023 kl 22:28
8083
Ser at AMSC leier ut skipet på en bareboat avtale til 30 mill dollar i året.
Da spiller det ingen rolle hvilke rater skipet får…
I mai i fjor sikret imidlertid American Shipping Company seg skipet for drøyt 1,5 milliarder kroner.
Da ble det samtidig inngått en 5+5-årig bareboatavtale med et datterselskap av Solstad Offshore med en årlig leie på 30 millioner dollar.
Da spiller det ingen rolle hvilke rater skipet får…
I mai i fjor sikret imidlertid American Shipping Company seg skipet for drøyt 1,5 milliarder kroner.
Da ble det samtidig inngått en 5+5-årig bareboatavtale med et datterselskap av Solstad Offshore med en årlig leie på 30 millioner dollar.
Redigert 12.05.2023 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
Joppen
12.05.2023 kl 23:55
8029
Men det er helt klart en stor fordel at Solstad får skipet i arbeid slik at de kan betale 7,5 mill dollar i kvartalet.
Angående siste melding om kontrakt i 2024, så er det en LOI (Letter of intend), en mulig kontraktsinngåelse.
Kanskje det kommer en større reaksjon i kursen ved LOA (Letter of award).
Angående siste melding om kontrakt i 2024, så er det en LOI (Letter of intend), en mulig kontraktsinngåelse.
Kanskje det kommer en større reaksjon i kursen ved LOA (Letter of award).
desirata
13.05.2023 kl 12:27
7889
Verdens største oljefelt, hvor har du drømt det ?
Kommer ikke på TOP 50 lista engang
Kommer ikke på TOP 50 lista engang
Joppen
23.05.2023 kl 23:09
7372
Q1 i morgen, får vi en økning i utbytte nå som Normand Maximus har gått på kontrakt verdt 7,5 mill $ hele kvartalet?
Joppen
24.05.2023 kl 07:51
7219
Q1 resultatet:
HIGHLIGHTS
· Bareboat revenue for Q1 2023 of USD 30.3 million and adjusted net profit of
USD 5.8 million
· Contracted backlog of U.S. Jones Act bareboat revenue of USD 304.8 million
with average weighted tenor of 3.3 years
· Contracted backlog of Offshore bareboat revenue of USD 137.9 million with
4.6 years tenor
· Declared Q1 2023 dividend of USD 0.12 per share
HIGHLIGHTS
· Bareboat revenue for Q1 2023 of USD 30.3 million and adjusted net profit of
USD 5.8 million
· Contracted backlog of U.S. Jones Act bareboat revenue of USD 304.8 million
with average weighted tenor of 3.3 years
· Contracted backlog of Offshore bareboat revenue of USD 137.9 million with
4.6 years tenor
· Declared Q1 2023 dividend of USD 0.12 per share
powderdog
24.05.2023 kl 08:44
7092
Og: AMSC CEO, Pål Lothe Magnussen comments, "Q1 represented our first full quarter with three of our Jones Act tankers on new bareboat contracts and Normand Maximus on bareboat contract to a subsidiary of Solstad Offshore, resulting in EBITDA growth of 38% compared to last year.
Greit å få med denne kommentaren også :)
Greit å få med denne kommentaren også :)
msmekk
24.05.2023 kl 08:54
7053
Operating profit økte med 50% fra q122, net profit økte med 18% fra q122, Dette var veldig bra selv om noen håpte på økt utbytte nå, men det vil komme Ila året. Meget gode utsikter videre fremover som bør bevege kursen opp.
msmekk
24.05.2023 kl 16:11
6743
Det er helt latterlig hvordan denne går under radaren til både proffer og amatører men passer egentlig ypperlig for langsiktige investorer. AMSC er blant de top 5 beste aksjene de siste 10 år og det er det heller ikke mange som er klar over.
Redigert 24.05.2023 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
T doc
24.05.2023 kl 22:25
6544
kazynor skrev Virker ikke helt som at børsen er helt enig her
Vel, jeg kjøpte for 1 mill i dag, og to mill sist uke . Ellers er jo volumet lavt, helt klart.
Qgutten
25.05.2023 kl 05:44
6396
Hei alle som følger AMSC
Nytt skip å tro at man tjener maksimalt med penger fra første dag er ikke normalt.
Det viktigeste som jeg ser er at vi kommer til motta profitt deling far OSG + neste år, men det er det få som snakker om :)
Inntektene fra N.C. blir garantert meget bra neste år, signert kontrakt.
Økning i utbytte komme når inntektene er der, alle bør ha noen aksjer i AMSC.
Dette er og blir en stabil utbytte aksje på Oslo Børs.
Nytt skip å tro at man tjener maksimalt med penger fra første dag er ikke normalt.
Det viktigeste som jeg ser er at vi kommer til motta profitt deling far OSG + neste år, men det er det få som snakker om :)
Inntektene fra N.C. blir garantert meget bra neste år, signert kontrakt.
Økning i utbytte komme når inntektene er der, alle bør ha noen aksjer i AMSC.
Dette er og blir en stabil utbytte aksje på Oslo Børs.
Joppen
25.05.2023 kl 09:18
6241
Tenkte å få flere billige aksjer og dermed ikke publisere alle godbitene. ;-)
msmekk
25.05.2023 kl 09:39
6207
Ser ut til at det kan plukkes billige aksjer over hele fjøla nå, dette vil vare max til 01 Juni, eller tidligere om støyen rundt gjeldstaket opphører. Dette kan skje over natten.
-
«
- 1
- 2 »