Vampyren
23.02.2023 kl 07:10
6380
Oslo (Infront TDN Direkt): Jinhui Shipping and Transportation ser et konsolidert nettotap på 46-47 millioner dollar I fjerde kvartal som følge et "enestående utfordrende miljø", i tillegg til nedskrivninger på rundt 49 millioner dollar for selskapets fartøy.
Det fremgår av en melding onsdag.
Basert på pågående diskusjoner med selskapets revisor anses verdiene til enkelte eide skip å være betydelig lavere enn bokførte verdier. Ytterligere detaljer vil bli offentliggjort i kvartalsrapporten 28. februar, opplyses det. "Aksjonærer og potensielle investorer anbefaler å utvise forsiktighet når de handler med aksjer i selskapet", skriver Jinhui.
Det fremgår av en melding onsdag.
Basert på pågående diskusjoner med selskapets revisor anses verdiene til enkelte eide skip å være betydelig lavere enn bokførte verdier. Ytterligere detaljer vil bli offentliggjort i kvartalsrapporten 28. februar, opplyses det. "Aksjonærer og potensielle investorer anbefaler å utvise forsiktighet når de handler med aksjer i selskapet", skriver Jinhui.
oppturen
23.02.2023 kl 07:43
6238
Må jo være korrupsjon, tidenes bulk marked hele 21 og halve 22. Jin gav smuler i utbytte mens de kjøpte og solgte flere skip.
Burde vært kastet ut av børs !
Burde vært kastet ut av børs !
Vampyren
23.02.2023 kl 08:03
6166
Jinhui varsler tap på en halv milliard
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/02/23/7988135/jinhui-varsler-tap-pa-en-halv-milliard?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/02/23/7988135/jinhui-varsler-tap-pa-en-halv-milliard?internal_source=sistenytt
Winter is Here
23.02.2023 kl 08:34
6086
Vergil skrev JIN er rein svindel legaliser av OSE…
Svindel ? Hva med de selskapene som i flere ti år kjørt emisjoner uten å leverer noe ? Jin og de selskapene må fjernes helt fra Oslo Børs.
Redigert 23.02.2023 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
paskar
23.02.2023 kl 08:35
6164
"Da blir det vel noen titalls millioner i lønn til brødrene?"
Det er vel det som er den egentlige forretningsideen : Nedskrivninger og tap på skipene slik at en kan rettferdigjøre små utbytter, samtidig som ledelsen tar en stor andel av kontantstrømmen. Men, det er frivillig å være aksjonær !
Det er vel det som er den egentlige forretningsideen : Nedskrivninger og tap på skipene slik at en kan rettferdigjøre små utbytter, samtidig som ledelsen tar en stor andel av kontantstrømmen. Men, det er frivillig å være aksjonær !
paskar
23.02.2023 kl 08:38
6172
Siste avsnitt i børsmeldingen er ganske spesiell : ".....Shareholders and potential investors are advised to exercise caution when dealing in the shares of the Company."
Winter is Here
23.02.2023 kl 08:58
6293
De gjør alt "riktig" hvis Oslo Bors og markedet tillater dette uten konsekvenser så er det bare og fortsette.
Loki
23.02.2023 kl 09:31
6196
Tapene er nok reelle. Men det er klart at der nok har vert en del korrupsjon gitt at ratene var så høye. Du så det i Q3 rapporten. De hadde en total break even på 18000 dollar per dag. Nå har revisoren satt foten ned og der blir en full gjennomgang. Dette blir dessverre store tap for dagens aksjonærer. Men det blir kansje fengselsstaff for ledelsen siden de har mest sannsynlig drevet med utrakt regnskapsjuks.
Dette selskapet blir kansje oppløst, der var jo en kraftig advarsel til alle investorer om å holde seg unna aksjen.
Det eneste som muligens redder aksjonærene var at gjelden i selskapet var lavt.
De gikk cirka 46 mill usd i tap i q4. dette er cirka 6 millioner mer enn de har i omsetning på skipa sine. Dersom de hadde drevet veledighet i et vanlig kvartal med rate på null så skulle de normalt har tapt 30 mill usd. Men de tapte 46 mill usd. Her skal vi nok få oss noen overraskelser på hvordan det er mulig. Mest sannsynlig finansielle tap i tilegg.
Om man skal ta talla som konservative tapstall så er de nede i 436-100= 336 mill usd igjen i egenkapital ved opløsning. Aksjonærene vil nok ikke sitte igjen med så mye så lenge den ledelsen er der.
Dette selskapet blir kansje oppløst, der var jo en kraftig advarsel til alle investorer om å holde seg unna aksjen.
Det eneste som muligens redder aksjonærene var at gjelden i selskapet var lavt.
De gikk cirka 46 mill usd i tap i q4. dette er cirka 6 millioner mer enn de har i omsetning på skipa sine. Dersom de hadde drevet veledighet i et vanlig kvartal med rate på null så skulle de normalt har tapt 30 mill usd. Men de tapte 46 mill usd. Her skal vi nok få oss noen overraskelser på hvordan det er mulig. Mest sannsynlig finansielle tap i tilegg.
Om man skal ta talla som konservative tapstall så er de nede i 436-100= 336 mill usd igjen i egenkapital ved opløsning. Aksjonærene vil nok ikke sitte igjen med så mye så lenge den ledelsen er der.
Redigert 23.02.2023 kl 09:44
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
23.02.2023 kl 09:32
6182
Dette bekrefter vel bare hva jeg har skrevet om utviklingen på OSE. Skremmende og nitrist!
Redigert 23.02.2023 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
23.02.2023 kl 09:37
6148
Ikke bare hold deg unna denne aksjen. Men, hold alt som har med Kina og kinesere å gjøre på flere armlengders avstand!
Ivan1
23.02.2023 kl 09:40
6112
Helt enig.
Dog- kursen er 7.85 og uendret fra ca 6 uker siden så noen har trua. Jeg skjønner ikke.
Dog- kursen er 7.85 og uendret fra ca 6 uker siden så noen har trua. Jeg skjønner ikke.
Redigert 23.02.2023 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.02.2023 kl 10:56
5926
Dette var jo sjokkerende dårlig. Lempet ut den lille posten jeg hadde igjen. Mulig det kommer en kursoppgang, men den gidder jeg ikke vente på i et selskap det ikke er mulig å regne på og som behandler aksjonærer som dritt.
kvirrevi
23.02.2023 kl 11:04
5892
Nå har de varslet et elendig 4Q,
Men 1Q ser jo ut til å bli mye verre, ratene falt i gulvet først etter nyttår. Har ikke lyst til å sitte i denne fremover mot 1Q resultat, og det er jo ganske lenge til. Er ellers ganske enig med flere som stiller spørsmål ved selskapet, fremstår som at vi aksjonærer bare får ta det vi får, og at de får styre på med sitt uten kontroll. Selskapet burde vel aldri vært notert her i Norge, men på Hongkong børsen.
Men 1Q ser jo ut til å bli mye verre, ratene falt i gulvet først etter nyttår. Har ikke lyst til å sitte i denne fremover mot 1Q resultat, og det er jo ganske lenge til. Er ellers ganske enig med flere som stiller spørsmål ved selskapet, fremstår som at vi aksjonærer bare får ta det vi får, og at de får styre på med sitt uten kontroll. Selskapet burde vel aldri vært notert her i Norge, men på Hongkong børsen.
skvisen
23.02.2023 kl 11:20
5820
Godt poeng, Q1 kan bli skremmende. Er nok mange som kaster korta før den tid. Skulle ratene gå i taket igjen kan det sef hjelpe PP.
nucleus
23.02.2023 kl 15:51
5510
Hjelpe på hva da ? Når to "sjørøver brødre".. tar ut fortjenesten etterpå som lønn.. Finnes mere seriøse selskaper på Oslo børs. Neste uke er det f.eks. q4 rapport Frontline, de gir penger til aksjenærer via utbytte. Hvor mye ? Det veit vi neste uke.
Natt1369
23.02.2023 kl 16:04
5466
Kunnskapsnivået her inne er skremmende dårlig til tider! 🤡
Dette innebærer at vi vil få et positivt profit warning når skipsverdiene skal skrives opp igjen, slik som høsten 2021.
Tar det med fatning og kjøper mer, som under pandemien når jeg fikk Jin til 3,50! 🤘😎
Dette innebærer at vi vil få et positivt profit warning når skipsverdiene skal skrives opp igjen, slik som høsten 2021.
Tar det med fatning og kjøper mer, som under pandemien når jeg fikk Jin til 3,50! 🤘😎
paskar
23.02.2023 kl 16:25
5418
Lykke til (oppriktig ment !), vi har alle ulike risikoprofiler. Det er mulig å gjøre gode kjøp i selskaper som sliter økonomisk men det går som regel galt.
Natt1369
23.02.2023 kl 16:56
5337
Selskapet er bortimot gjeldfritt, lær deg å lese resultat og forstå grunnlegende økonomi før du uttaler deg. Resultatet på tirsdag vil også vise at break even ikke er i nærheten av 18000 $ som en luring lengre opp påstår, vi er nærmere 7000$ for å gå breakeven.
Atomvinter
23.02.2023 kl 17:00
5318
"Selskapet burde vel aldri vært notert her i Norge, men på Hongkong børsen."
Selskapet kan ikke være notert i HongKong da ingen ville kjøpt aksjen. Kineserne er kanskje mye rart, men dumme og naive er de ikke.
Selskapet kan ikke være notert i HongKong da ingen ville kjøpt aksjen. Kineserne er kanskje mye rart, men dumme og naive er de ikke.
Natt1369
23.02.2023 kl 17:09
5280
Hvis en ser bort ifra justeringen av skipsverdiene, så kan det se ut til at jinhui fremdeles tjente rundt 420 millioner på hele fjoråret, ihvertfall slik jeg leser det.
Svaret får vi uansett på tirsdag, og på onsdag får vi se hvem som har solgt, og hvem som ikke lar seg vippe av pinnen pga. bokføringsregler.
Svaret får vi uansett på tirsdag, og på onsdag får vi se hvem som har solgt, og hvem som ikke lar seg vippe av pinnen pga. bokføringsregler.
Redigert 23.02.2023 kl 17:16
Du må logge inn for å svare
kodenavn
23.02.2023 kl 17:26
5223
Her er det mange som ikke forstår hva det dreier seg om,
Selskapet har altså sett på de bokførte verdiene av skipene, og redusert den bokførte verdien med 49 MUSD.
Dette er altså endring av tall på balansen. Det er ingen penger som har blitt borte.
Nedskrivningen medfører at bokført egenkapital er redusert fra 456 MUSD den 30/9, til 407 MUSD ish den 31/12.
Pr. aksje betyr det at NAV har sunket fra 43.- til 38.-.
Mens kursen er 7,50
Så P/B (Pris/Bok) er nå 0,2 (Omtrent som i går, med høyere aksjekurs og høyere bokført EK)
Tapet i Q4 på 47 MUSD er altså et overskudd på 2 MUSD, minus nedskrivning på 49 MUSD.
Tap for året på 7 MUSD er et overskudd på på 42 MUSD, minus nedskrivning på 49 MUSD.
Dette fordi nedskrivningen er tatt i Q4-regnskapet.
EPS pr. 30/9 var 0,36 USD. Med et overskudd før nedskrivning i Q4 på 2 MUSD, blir EPS for året, før nedskrivning, ca. 3,90 NOK
Så multiplene er ekstremt gunstige:
P/B 0,2
P/E 2
Ikke galt det.
Selskapet har også tidligere tatt nedskrivning og oppskrivning i skipsverdier, og det er ingen dramatikk i det.
Det var billigsalg i dag, fordi mange ikke skjønte meldingen. Håper dette var oppklarende.
Selskapet har altså sett på de bokførte verdiene av skipene, og redusert den bokførte verdien med 49 MUSD.
Dette er altså endring av tall på balansen. Det er ingen penger som har blitt borte.
Nedskrivningen medfører at bokført egenkapital er redusert fra 456 MUSD den 30/9, til 407 MUSD ish den 31/12.
Pr. aksje betyr det at NAV har sunket fra 43.- til 38.-.
Mens kursen er 7,50
Så P/B (Pris/Bok) er nå 0,2 (Omtrent som i går, med høyere aksjekurs og høyere bokført EK)
Tapet i Q4 på 47 MUSD er altså et overskudd på 2 MUSD, minus nedskrivning på 49 MUSD.
Tap for året på 7 MUSD er et overskudd på på 42 MUSD, minus nedskrivning på 49 MUSD.
Dette fordi nedskrivningen er tatt i Q4-regnskapet.
EPS pr. 30/9 var 0,36 USD. Med et overskudd før nedskrivning i Q4 på 2 MUSD, blir EPS for året, før nedskrivning, ca. 3,90 NOK
Så multiplene er ekstremt gunstige:
P/B 0,2
P/E 2
Ikke galt det.
Selskapet har også tidligere tatt nedskrivning og oppskrivning i skipsverdier, og det er ingen dramatikk i det.
Det var billigsalg i dag, fordi mange ikke skjønte meldingen. Håper dette var oppklarende.
skvisen
23.02.2023 kl 22:49
4831
Nå har jeg fulgt Jin lenge og vi vet begge att BE er hverken 18 eller 7. Når en ser på ratene i q4 antar jeg att med jin rabatt bør ha oppnådd rundt 12. Hvordan forklarer du da att de bare klarte rundt 2mill USD i overskudd? Har de surra bort pengene på andre investeringer denne gangen også? Nå var det q4 profit warning gjaldt så uinteressant å nevne resten av året. Har heia på Jin lenge men nå må en tenke seg om før en satser sparepengene sine. Q1 ratene har så langt vært elendige så tror det blir ørkenvandring fram til Q2 i august som kan bli bra om ratene spiller på lag.
Redigert 24.02.2023 kl 00:14
Du må logge inn for å svare
oppturen
23.02.2023 kl 23:02
4793
At de har kjøpt båter til overpris i brennhett marked kan vel alldri være tilfelle ??
Er vel det revisor påpeker, men hva vet vel de?
Er vel det revisor påpeker, men hva vet vel de?
kvirrevi
24.02.2023 kl 09:51
4493
Jeg har brukt litt tid på dette selskapet tidligere og har forundret meg ganske mye på den store rabatten mot bokførte verdier som har vært i JIN også når ratene er ganske høye, slik som tidlig i fjor høst. Når en vet at rabatten kan være omtrent like stor når ratene er bra/gode blir det fristende å selge når rabatten ikke er vesentlig større når markedet er skikkelig dårlig, slik tilfellet er i dag.
Og en ting er jeg enig med kritikerne i, det kommer uventet mye negative nyheter fra ledelsen, særlig når markedene for Supramax er svake eller dårlige. Anser faren for at denne faller en del mer som betydelig, og en har trolig god tid til å komme seg inn dersom ratene snur oppover.
Og en ting er jeg enig med kritikerne i, det kommer uventet mye negative nyheter fra ledelsen, særlig når markedene for Supramax er svake eller dårlige. Anser faren for at denne faller en del mer som betydelig, og en har trolig god tid til å komme seg inn dersom ratene snur oppover.
nucleus
24.02.2023 kl 10:10
4441
Gjenspeiler jo utvikling på aksjekurs på JIN det siste året. Ledelsen er jo et kapittel for seg selv i JIN. Når de endelig bokfør et pluss, så har ledelsen roffa til seg mesteparten av fortjeneste i lønn. At aksjenærer synes det er greit? Likeså er vel alle disse forunderlige investering ledelsen pånytt gjør utenfor shipping bransjen i heltatt, som bidrar til negativ driftsresultater pånytt. F.eks eiendom, hva har det med shipping og gjøre? Men folk er oppegående idag og får tenke sitt selv. Hadde selv JIN en periode, til jeg fått kvota mi. Etterpå er det Frontline som gjelder. Mr. Big John er flink til å tilvareta aksjenærer sine, strake motsetning til JIN og dess ledelse. Hver sitt valg.
Superoptimist
27.02.2023 kl 17:08
3794
Er det noen som har formening, eller kunnskaper, om hvor dette bærer hen?
Winter is Here
28.02.2023 kl 05:45
3546
Tap på ca -46 mill USD, me de betaler utbytte 0.04 USD :)
Har de nok cash igjen til de kan hente seg igjen og hvor gammel flåte ha de egentlig ?? Hvis de driver med korrupsjon så hjelper det lite.
" Shipping will not be shipping without a good dose of volatility.
2023 turns out to be very different so far. "
Har de nok cash igjen til de kan hente seg igjen og hvor gammel flåte ha de egentlig ?? Hvis de driver med korrupsjon så hjelper det lite.
" Shipping will not be shipping without a good dose of volatility.
2023 turns out to be very different so far. "
Redigert 28.02.2023 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Gjestmann1
28.02.2023 kl 06:18
3518
Du vet at nedskrivninger ikke har effekt på kontantbeholdningen, ikke sant?:-)
Nedskrivninger reduserer avskrivningsgrunnlaget og bedrer dermed resultatene for 2023 flg.
Med kraftig økte supra-rater på FFA de siste dagene tenker jeg markedet vil reprise denne ganske kjapt mot 10 kr+
Nedskrivninger reduserer avskrivningsgrunnlaget og bedrer dermed resultatene for 2023 flg.
Med kraftig økte supra-rater på FFA de siste dagene tenker jeg markedet vil reprise denne ganske kjapt mot 10 kr+
ErikNordnet
28.02.2023 kl 07:34
3374
Problemet nå, er de nyere shippen de leaser. På disse nivåer går de med tap på disse. Blir spennende å fölge med
Natt1369
28.02.2023 kl 07:44
3336
Det er kun Taho circular som er leaset, med gunstige rater. 😎 Belships har en annen forretningsmodell der de leaser mesteparten, derav mye gjeld, og slipper derfor å justere skipsverdiene, slik jinhui må som eiere.
Jin oppnådde forøvrig en Gearing ratio på 5%, og knapt en halv milliard i overskudd ifjor! 🤘🎉
Jin oppnådde forøvrig en Gearing ratio på 5%, og knapt en halv milliard i overskudd ifjor! 🤘🎉
bulkinvest
28.02.2023 kl 08:35
3230
Utbytte som 2022 så er investeringen betalt av seg selv på 10 år. Aksjen er godt underpriset!!
-
«
- 1
- 2 »