MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.
Fearnley:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
velkjent
I dag kl 12:35
257
Skal kommentaren din være edru, burden den også vise til alle salgene av skip i fjor og i år. Så de skipene du referer til er, bortsett fra meldingen i går, gammelt nytt.
Men ja, det foretas en flåtefornyelse og oppgradering, ikke minst for å øke fleksibiliteten vedr. drivstoff for å unngå bebudede avgifter ved bruk av tungolje. De som leier skipene vil gjerne vise en "grønn" profil og er derfor villige til å betale ekstra for drivstoffet. Forhåpentligvis bidrar det også til å gjøre MPCCs skip attraktive på markedet.
Om skipene bestilles, vet vi altså ikke, og uansett er det lenge til 2026.
Men ja, det foretas en flåtefornyelse og oppgradering, ikke minst for å øke fleksibiliteten vedr. drivstoff for å unngå bebudede avgifter ved bruk av tungolje. De som leier skipene vil gjerne vise en "grønn" profil og er derfor villige til å betale ekstra for drivstoffet. Forhåpentligvis bidrar det også til å gjøre MPCCs skip attraktive på markedet.
Om skipene bestilles, vet vi altså ikke, og uansett er det lenge til 2026.
The Observer
I dag kl 12:19
295
Finansavisen i dag:
MPCC er klar for å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelse. Det er antatt nybygging av opptil fire skip med kapasitet opptil 4350 20 fots containere.
Dette på toppen av et skip med 1250 containere som ble bestilt l i sommer. Og ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert med 15 års kontrakter med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Videre kjøpte MPC i september fire gamle feederskip sikret med beskjeftigelse.
MPC ekspanderer og ekspanderer.
MPCC er klar for å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelse. Det er antatt nybygging av opptil fire skip med kapasitet opptil 4350 20 fots containere.
Dette på toppen av et skip med 1250 containere som ble bestilt l i sommer. Og ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert med 15 års kontrakter med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Videre kjøpte MPC i september fire gamle feederskip sikret med beskjeftigelse.
MPC ekspanderer og ekspanderer.
Gentry
30.10.2024 kl 15:54
919
Superoptimist skrev Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
Kan vi regne med, at generalforsamlingen godta styres forslag om den foreslåtte utbytte?
velkjent
30.10.2024 kl 15:49
938
Superoptimist skrev Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
Nei, med mindre en del som har lånt penger for å kjøpe aksjer i Nordnet er blitt tvangssolgt. DnBs endring fra 19,50 til 19 bør oversees og bilskipenes utvikling har lite med feeder-containerskip å gjøre. Har benyttet nedgangen til å øke beholdningen.
Superoptimist
30.10.2024 kl 15:32
1001
Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
velkjent
30.10.2024 kl 12:05
1288
Tullprat, akkurat, som synserne i DnB. Ikke mye aksjeanalyse der i gården. At kursen på MPCC falt for et år siden, skyltes i det vesentlige at aksjen ble shortet.
Selskapet er på topp av aksjene på OSE hva angår inntjening og om en vil tro på ledelsen, vil dette vedvare og øke til neste år. Et av de verste eksemplene på manglende inntjening i forhold til aksjekurs er KOG og analytikerkorpset ser liten grunn til at ikke ubalansen skal fortsette, men faktisk øke.
Selskapet er på topp av aksjene på OSE hva angår inntjening og om en vil tro på ledelsen, vil dette vedvare og øke til neste år. Et av de verste eksemplene på manglende inntjening i forhold til aksjekurs er KOG og analytikerkorpset ser liten grunn til at ikke ubalansen skal fortsette, men faktisk øke.
desirata
30.10.2024 kl 10:05
1504
Haugabu89 skrev Hva skjer her, uvanlig mye tilbakegang.
Art i e24;
Dersom fred i Midt Østen og Suez åpner vil container falle mye. Hugs på at MPC var ca.12 i des ifjor før Rødehavet / Houti problemetnoppstod
Dersom fred i Midt Østen og Suez åpner vil container falle mye. Hugs på at MPC var ca.12 i des ifjor før Rødehavet / Houti problemetnoppstod
velkjent
25.10.2024 kl 08:55
2106
For MPCCs del er forskjellen på EBITDA og EBIT avskrivninger. D-en står for "depreciation". Investeringene har normalt minimal innflytelse på driftsresultatet, men avhengig av avskrivningstiden. Derimot påvirkes likviditeten om investeringene betales direkte fra driften. MPCCs nye skip avskrives over 25 år og brukte over gjenværende tid, dvs. et ti år gammelt skip avskrives over 15 år. Kostnadene med tørrdokking avskrives over 5 år. I årets rapportering ble det nevnt at investeringer i mer miljøvennlig drivstoff skulle deles med kontraktspartnerne. Tror ikke det ble nevnt hvordan de skulle avskrives, men utføres i tilknytning til DD, så trolig over 5 år.
desirata
25.10.2024 kl 07:02
1423
DividendYield skrev Hva er forskjell på ebitda og driftsresultat?
Ifølge Wikipedia, har andre bedre def.
En bedrift som har høyt driftsoverskudd (EBITDA), kan likevel ha høye investeringer og dermed et betydelig lavere totalt driftsresultat (EBIT).
En bedrift som har høyt driftsoverskudd (EBITDA), kan likevel ha høye investeringer og dermed et betydelig lavere totalt driftsresultat (EBIT).
Me
24.10.2024 kl 10:46
2040
HAPAG-LLOYD: OPPJUSTERER GUIDING FOR 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Hapag-Lloyd venter nå en ebitda på 4,6-5 milliarder dollar og driftsresultat på 2,4-2,8 milliarder dollar i 2024.
Det fremgår av en melding fra selskapet torsdag.
Tidligere ventet selskapet en ebitda i 2024 på 3,5 til 4,6 milliarder dollar og et driftsresultat på 1,3-2,4 milliarder dollar.
Basert på foreløpige og ureviderte tall oppnådde Hapag-Lloyd en ebitda på rundt 3,6 milliarder dollar og driftsresultat på omtrent 1,9 milliarder dollar pr tredje kvartal 2024.
Oslo (Infront TDN Direkt): Hapag-Lloyd venter nå en ebitda på 4,6-5 milliarder dollar og driftsresultat på 2,4-2,8 milliarder dollar i 2024.
Det fremgår av en melding fra selskapet torsdag.
Tidligere ventet selskapet en ebitda i 2024 på 3,5 til 4,6 milliarder dollar og et driftsresultat på 1,3-2,4 milliarder dollar.
Basert på foreløpige og ureviderte tall oppnådde Hapag-Lloyd en ebitda på rundt 3,6 milliarder dollar og driftsresultat på omtrent 1,9 milliarder dollar pr tredje kvartal 2024.
nucleus
09.10.2024 kl 17:17
3764
Slik fungerer børsen opp og ned. Blir to skipp mere i Q3 og 6stk i Q4 ( 4stk på nevnte kjøp) , to av dem er helt nye skipp, tiltenkt avtale med Elkem. (7år og 15år= metanol ). Så burde gi økte driftsresultater med flere skipp og langsiktige avtaler.
Superoptimist
09.10.2024 kl 16:26
3857
Hvorfor faller den????
Nyheter om MPCC
Jonas Hagmansen
25. september09:18
DEL
MPC kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar
MPC Container Ships (MPCC) kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar. Skipene leveres i slutten av 2024 og vil gå inn i nye langtidsleieavtaler etter de nåværende avtalene, opplyses det i en melding.
De nye leieavtalene forventes å gi inntekter på 150 millioner dollar og et driftsoverskudd (EBITDA) på mellom 110 og 120 millioner dollar.
MPCC har også inngått nye leieavtaler for skipene AS Anne og AS Pamela, som starter i slutten av 2024 og begynnelsen av 2025. Totalt ventes disse avtalene å øke selskapets forventede inntekter med 200 millioner dollar.
Oppkjøpet blir finansiert med en blanding av selskapets egne penger og lån, der lånene skal betales tilbake med inntektene fra de nye leieavtalene.
Denne meldingen er utarbeidet ved hjelp av AI-verktøy, og kvalitetssikret av E24s journalister.
Nyheter om MPCC
Jonas Hagmansen
25. september09:18
DEL
MPC kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar
MPC Container Ships (MPCC) kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar. Skipene leveres i slutten av 2024 og vil gå inn i nye langtidsleieavtaler etter de nåværende avtalene, opplyses det i en melding.
De nye leieavtalene forventes å gi inntekter på 150 millioner dollar og et driftsoverskudd (EBITDA) på mellom 110 og 120 millioner dollar.
MPCC har også inngått nye leieavtaler for skipene AS Anne og AS Pamela, som starter i slutten av 2024 og begynnelsen av 2025. Totalt ventes disse avtalene å øke selskapets forventede inntekter med 200 millioner dollar.
Oppkjøpet blir finansiert med en blanding av selskapets egne penger og lån, der lånene skal betales tilbake med inntektene fra de nye leieavtalene.
Denne meldingen er utarbeidet ved hjelp av AI-verktøy, og kvalitetssikret av E24s journalister.
nucleus
07.10.2024 kl 15:26
4368
Mpcc klatrer sakte oppover pånytt. Så nedtur for havnestreik var ferdig, er mildt sagt merkelig.
nucleus
05.10.2024 kl 16:30
4951
Psykologi ja. MPCC øker jo flåten nå til Q3 og Q4, etter oppkjøp som er nevnt i juni ( 2stk skipp for 500 miljoner kr), så nå i september ( 4stk skipp for 1,9 miljarder kr).Så har jo MPCC 2stk helt nye skipp til levering Q4. Elkem er jo nevnt som kunde på dem. For å ikke nevne alle kontraksfornyelser.. Forutsetningen for økte driftsresultater og mere utbytte fremover.
desirata
05.10.2024 kl 16:06
4990
Kun psykologi. MPC har nesten hundre prosent dekning iår nå og 90% for neste år. Ingen trodde at streiken skulle vare mere enn 1 måned uansett. Dvs ingen praktisk betydning for MPC. Mærsk faller 12% samme, burde vært 2-3%
The Observer
05.10.2024 kl 11:00
5234
Fra Finansavisen:
Aksjekursen i MPC Container Ships faller rundt 8 prosent på Oslo Børs fredag. I København faller containergiganten Maersk tilsvarende. I Tyskland er Hapag-Lloyd-aksjen ned 12 prosent.
Bedre for MPC
Bevegelsene i spotratene påvirker MPC-aksjen selv om rederiet for det meste seiler på faste kontrakter. I spotmarkedet i segmentet for de mindre containerskipene som MPC eier, er situasjonen noe bedre. Ifølge Dybwad ligger disse ratene nå på rundt 20.000 dollar dagen. I seneste presentasjon fra MPC kommer det frem at rederiets faste kontrakter for andre halvår 2024 gir en rate på 26.037 dollar dagen.
Solid State
01.10.2024 kl 08:45
5877
piff
30.09.2024 kl 21:13
6201
og den perfekte storm er under opprulling .bare og ri bølgen som kommer framover. Ser ikke bortifra vi er i ATH inne nyttår.
spekulator
30.09.2024 kl 20:35
6282
Det er kanskje fordi MPC er det beste utbytteselskapet på OB, og at de tjener gode penger med lite gjeld. I motsetning til de andre selskapene som ikke kan måle seg mot dem. Derfor er det svært lite å diskutere her på Hegnar, da dette selskapet er en bortgjemt juvel for de fleste. Vi som aksjeeiere her bare nyter det, og sitter stille i båten..
Triggly
30.09.2024 kl 17:39
6486
Solid State skrev hva er discord ? link. koster det penger ?
Discord er en gratis chatteplatform, men for å bli med i private grupper så trenger du en invitasjon.
discord dot com
discord dot com
UerfarenInvest
30.09.2024 kl 16:05
6632
Veldig synd at diskusjoner og informasjon om både denne (og andre aksjer) havner inn i "lukkede" grupper 😞
Nippon78
30.09.2024 kl 15:02
6741
Det er fordi mye av det foregår på Discord. Der er det høy aktivitet.
Solid State
30.09.2024 kl 12:06
7020
Hvorfor skrives det nesten ingenting av betydning på Hegnar Forum mer ? Er de blitt for strenge med hva som skrives her ?
Me
25.09.2024 kl 08:48
7721
MPCC: KJØPER FIRE 3.800 TEU-SKIP FOR USD 180M
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.
Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.
Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.
Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.
"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.
Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.
Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.
Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.
"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.
Triggly
16.09.2024 kl 21:52
8686
Grusern
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september
Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september
Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024
Grusern
16.09.2024 kl 21:33
8727
Drew
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det utbetaling av utbytte, og ikke ex-day.
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det utbetaling av utbytte, og ikke ex-day.
desirata
13.09.2024 kl 14:24
9356
Ikke så relevant for MPC, pga:
Dette er rater for store containerskip, ikke feedere. Folk tenker ikke etter de leser.
MOC er fullt dekket i 2024 og 75% dekning for 2025. De kan streike 2 mnd i USA uten betydning.
Dette er rater for store containerskip, ikke feedere. Folk tenker ikke etter de leser.
MOC er fullt dekket i 2024 og 75% dekning for 2025. De kan streike 2 mnd i USA uten betydning.
Vampyren
13.09.2024 kl 13:50
9411
Ratene stuper. 😱
Ratene til containerskip steg høyt før og gjennom sommeren i lys av stor etterspørsel og lengre seilingsdistanser på grunn av uroen i Rødehavet.
Nå stuper imidlertid ratene fra det høye nivået.
Analysebyrået Drewrys «World Container Index» faller torsdag 13 prosent til 4.168 dollar per 40-fots container. På toppen i sommer lå gjennomsnittsnivået på like under 6.000 dollar.
Drewry forklarer fallet med en kraftig knekk i etterspørsel av frakt til østkysten i USA for å unngå en planlagt streik blant havnearbeidere i oktober.
– Dette resulterte i et stort fall på 21 prosent i spotratene på østkysten. På grunn av svak etterspørsel forventer Drewry at ratene på ruter fra Øst til Vest vil fortsette å falle de kommende ukene, skriver analysebyrået.
Indeksen lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene. I etterkant stupte inntjeningen da forsinkelser i verdikjedene løste seg opp, og rederiene opplevde store resultatfall og fikk dystre utsikter hengende over seg. Det blant annet på grunn av høye skipsbestillinger.
Forstyrrelser, som begynte å prege fraktmarkedet i vinter på grunn av uroen i Rødehavet, sender vanligvis prisene opp fordi det binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
https://e24.no/bors/nyheter/a/297906?pinnedEntry=297906
Ratene til containerskip steg høyt før og gjennom sommeren i lys av stor etterspørsel og lengre seilingsdistanser på grunn av uroen i Rødehavet.
Nå stuper imidlertid ratene fra det høye nivået.
Analysebyrået Drewrys «World Container Index» faller torsdag 13 prosent til 4.168 dollar per 40-fots container. På toppen i sommer lå gjennomsnittsnivået på like under 6.000 dollar.
Drewry forklarer fallet med en kraftig knekk i etterspørsel av frakt til østkysten i USA for å unngå en planlagt streik blant havnearbeidere i oktober.
– Dette resulterte i et stort fall på 21 prosent i spotratene på østkysten. På grunn av svak etterspørsel forventer Drewry at ratene på ruter fra Øst til Vest vil fortsette å falle de kommende ukene, skriver analysebyrået.
Indeksen lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene. I etterkant stupte inntjeningen da forsinkelser i verdikjedene løste seg opp, og rederiene opplevde store resultatfall og fikk dystre utsikter hengende over seg. Det blant annet på grunn av høye skipsbestillinger.
Forstyrrelser, som begynte å prege fraktmarkedet i vinter på grunn av uroen i Rødehavet, sender vanligvis prisene opp fordi det binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
https://e24.no/bors/nyheter/a/297906?pinnedEntry=297906
Redigert 13.09.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Solid State
13.09.2024 kl 08:53
9617
Oversatt
En potensiell havnestreik på østkysten kan ha betydelig innvirkning på containerfraktratene på flere måter: 1. **Forstyrrelse i forsyningskjeden**: En streik vil bremse eller stoppe operasjoner ved nøkkelhavner, noe som fører til forsinkede forsendelser. Denne forstyrrelsen vil redusere tilgjengeligheten av fraktkapasitet, og skape en flaskehals i forsyningskjeden, som vanligvis øker fraktratene. 2. **Økt etterspørsel etter alternative havner**: Avsendere vil sannsynligvis omdirigere varer til alternative havner (f.eks. Gulf Coast eller West Coast), noe som øker etterspørselen på disse stedene. Denne økningen i etterspørselen kan føre til overbelastning og høyere fraktrater for containere ved disse alternative havnene. 3. **Økende kostnader for transportører**: Transportører kan pådra seg høyere driftskostnader på grunn av lengre transitttider, omdirigering eller å måtte håndtere etterslep av last. Disse kostnadene overføres ofte til avsendere gjennom økte fraktrater. 4. **Inventarmangel**: Forsinkelser i forsendelser kan føre til lagermangel, noe som fører til at enkelte selskaper fremskynder forsendelser via flyfrakt eller andre midler, og øker kostnadene over hele linjen. Dette kan ha en ringvirkning på sjøfraktratene, spesielt for tidssensitive varer. 5. **Markedsvolatilitet**: En streik vil legge til usikkerhet til shippingmarkedet, og potensielt føre til volatilitet i fraktratene ettersom tilbud og etterspørsel svinger raskt. Generelt, jo lenger streiken eller avbruddet varer, desto større innvirkning på containerfraktratene, ettersom både transportører og avsendere tilpasser seg det skiftende logistikklandskapet.
Redigert 13.09.2024 kl 08:54
Du må logge inn for å svare