MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.

kodenavn
MPCC 24.02.2023 kl 11:23 167059

Fearnley:

MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)

4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
DividendYield
23.08.2023 kl 22:05 6343

Tusen takk for et glimrende innlegg som ikke forteller noe som helst
Jungelen
23.08.2023 kl 21:21 6397

De kutter nok ut ekstraordinær utbytte ( event driven ) et selskap skal gjøre i usikker farvann, så fort et øre snur så snur folk ryggen. vi kan ikke be om bedre ledelse og demses valg framover. Men ordinær utbytte blir der best de kan få til som ikke er nok til grådigheten til folk flest. Idioti lenge leve
Redigert 23.08.2023 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.08.2023 kl 20:30 6494

Gevinstene ved skipssalg og avtalerevisjoner, kom altså ikke med for 2Q. Da bør vi se frem til en utbetaling som "julegave" på NOK 2/aksje, så det er bare å hamstre.
Rek2
23.08.2023 kl 19:00 6561

Enhver kan se at MPCC er et kupp paa 18-19 kr...
Med en q utbytte paa 1.5... :)
YNWA250505
23.08.2023 kl 18:56 6525

Og fremtiden er stor for MPCC
Bullmarked
23.08.2023 kl 17:52 6558

Fremtiden sier langt mer enn forrige resultat,
Bonzo2015
23.08.2023 kl 17:42 6459

Nei, det er ikke lett å skjønne..
Det eneste logiske jeg kommer på her er det klassiske aksjerådet: Selg på forventning - kjøp på resultat.
Det hadde gitt en pen gevinst sist uke…
Jungelen
23.08.2023 kl 17:20 6495

Faller denne ned for å ta høyere fart opp igjen? Ren trade og bedrageri av DnB gode analytikere 🤔 merkelig denne aksjen kursmessig ikke hører på 1.5kr aksjen så få 1.5kr tilbake av selskapet per kvartal i utbytte. Kjempe go Q2 så går kursen ned, har noen en god forklaring
Redigert 23.08.2023 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Bullen
23.08.2023 kl 12:03 6764

Ikke alltid så lett å forstå kursene i markedet. Det er hogd i stein at vi får 6 kvartaler med kanon utbytte. De 2 neste på nivå med ca 0,15 dollar og de 4 neste sannsynligvis noe lavere. I løpet av 1,5 år får vi kanskje 50% av dagens børsverdi.
kodenavn
23.08.2023 kl 10:02 6957

Det anbefales å lese Q2-rapporten.
Kapasitetsøkningen kommer på de store skipene.
På de små skipene som MPCC har. er det en liten økning i år.
De to neste år er det faktisk forventet en NEGATIV flåtevekst, pga lite ny tonnasje kombinert med sterk etterspørselsvekst i regional trafikk.
Så når MPCCs kontraktsdekning blir lavere i 2025, er markedet for disse skipene sannsynligvis bedre.
Så ingen grunn til å frykte fremtiden.

Les rapporten her : file:///C:/Users/kontor%202019/Downloads/MPCC%20Q2%202023%20Earnings%20Call.pdf
velkjent
16.08.2023 kl 12:12 8183

Nei, før siste utbetaling i juni lå kursen på 18,men den hadde vært oppe i 21 etter rapporten den 23.5. Men som vanlig gikk kursen ned etter x-datoen i juni og før utbetalingen. Men basert på historien, bør kursen etter den 22. aug. komme opp i 23 minst. Jeg etterlyser likevel en utvikling, som tilsvarer EPS sammenlignet med andre lønnsomme selskap. Historien med nedsalgene i 2021 og 2022 kan da ikke hefte med aksjen for alltid. Men selv om jeg begynner å nærme meg målsettingen om antall MPCC-aksjer, står det litt igjen, så kurshoppet til 50 kan godt vente en stund til.
Nadok
16.08.2023 kl 11:09 8356

Da er vi topp 9 på børsen. Skulle tro det var et tegn på at aktiviteten skal ta seg opp de kommende dagene. Som sagt. Før siste utbetaling lå kursen og stanget rundt 21.00 fortsatt mye å gå på. Samtidig har MPC hatt 3 måneder å senket gjelden i selskapet sitt på. Så om utbyttene blir litt mindre er selskapet mer solid. Så om man er superpesimist og lytter til agendaene til mediehus og aksjehus så er selskapet solid som fjell. Jeg skal sitte med aksjer lenge. Om da utbytte ikke blir like stort som forrige gang sitter jeg mer solid fordi selskapet er drevet med slegger som blir håndtert med silkehansker.

Det er ballett å følge MPC, en svanesjøen on ice der argumenter til skeptikere til stadighet blir skjært over av en sylskarp skjøyte. Dønn solid og jeg applauderer måten driften er lagt opp.
Redigert 16.08.2023 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
velkjent
16.08.2023 kl 10:14 8524

Jeg følger jevnlig med på indeksene for containerskip og siste fra i går viste er mindre fall enn på lenge for feederne. Ellers er jeg enig i at det er gunstig md lav kurs for de som vil akkumulere og tjene på utbetalingene. Ettersom det meste fra MPCC er "kapital", som ikke kommer til beskatning før aksjen selges med lav "inngangsverdi", er det ekstra positivt. Når disse analytikerne fokuserer på markedet istedet for å analysere det enkelte selskap, tyder det nesten på at de har en agenda.
Jeg hadde en stund aksjer i et tørrbulkrederi, som fremholdes å ha stor utbyttekapasitet.Kursen er nå litt under MPCC, men utbyttene under det halve.
Når det gjelder leie/frakt av containere, så ha de fleste ruter vist oppgang en stund, så det skulle borge for at ikke ratene for skipene skulle synke mer, snarere tvert i mot.
nucleus
16.08.2023 kl 10:00 8469

For oss som vill refinansiere utbytte og kjøpe mere ellers..av MPCC, er lav kurs " midt i blinken ". Så lenge finans media fortsetter med negativ holdninger mot Container båter, blir nok kursmål lave. Men en dag kommer de nok å begynne å fokusere på utbytte penger = aksjenærer sin direkte avkastning på investert kapital. Hva som forventes av utbytte på en aksje i de forskjellige prisklasser. Hvis de jevnfører med prosent satser, blir jo regnestykket hyggelig. Markedet liker ikke usikkerhet som preger flere bransjer. Kina har en lavperiode og nåer det snuer, tipper jeg på mere optimisme generelt.
velkjent
16.08.2023 kl 09:19 8601

Med en utbetaling på NOK 2/aksje for 2.Q utgjøer det ca.10%. Andre skipsaksjer,f.eks. bulkers, som rapporterte i dag, ga ca.det samme,men da med en kurs på NOK 100. Hvor er fornuften? Prisingen av MPCC burde ikke vært under NOK 50 og må være børsens mest underprisede aksje.
Redigert 16.08.2023 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2023 kl 10:27 9095

 Vi får greie på hva det blir i utbytte for q2 den 22. aug.  ifjor ble utbytte utbetalt 29 sept hvis du eide aksjen 22 sept utbytte ifjor var på 1,84 men jeg tipper det blir rundt 1,60 pluss evet. 20-30 øre for salg av båt men vi får se. Jeg kan ta feil.  
Redigert 15.08.2023 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Nadok
14.08.2023 kl 13:08 9634

Akkurat nå ligger aksjen i 19,055. Ved forrige utbetaling og fra resultatet som ble lagt frem så vi kursen opp mot 21,00. Altså, det kan for meg se ut som det blir en del trafikk fra resultatet blir lansert 22 August. Så om man lurer på å inn i aksjen kan det være lurt å være med fra nå når aksjen er så billig. Så må folk vurdere om de skal ta pengene å investere i andre selskap eller om en skal reinvestere. Men kjenner jeg CEO rett så holder han løftet sitt om å returnere avkastning for aksjonærene sine. Så å kjøpe seg inn nå tror jeg ville vært lurt for ganske mange 🙂
Rek2
13.08.2023 kl 20:06 10644

Nå kommer utbytte fra vår imorgen,går rett inn i MPCC,håper bare OSE er redde imorgen...
Skal bare ha et par hundre k,under 19kr.....
Londonmannen
13.08.2023 kl 20:00 10681

Her må man ikke gå i fellen og blande epler og poteter. Mærsk er beskjeftiget med linere, mens MPCC driver innen feedere. Når analytikere og finansjournalister skriver om containersegmentet, så skjer det litt for ofte at de ikke evner å skille disse to segmentene fra hverandre. Tror man gjør smart i å lytte til hva CEO i MPCC uttaler. Og han har slett ikke dømt feedermarkedet nord og ned, snarere tvert imot.
Nadok
13.08.2023 kl 13:40 7325

Mulig. Blir nok spennende å se hva resultatet sier nå for å se nye trender. Har kjempetro på at den neste måneden blir travel for MPC aksjen. Forventer flere ønsker å være med på å hylle aksjen for den solide investeringen den er. Om en ser på EPS på 10,54. P/S på RÅSTERKE 1,18 så er bare disse to tallene noe som skulle gi trygghet for de fleste i disse tider.

Nå er media sterke på meninger rundt shipping. Dette er nok fordi det er resultatrapportering i flere selskap. Så selvsagt en god clickbait å få aksjonærer inn på sine artikler på.

Uansett er det få jeg kjenner som faktisk kjenner fremtida. Derfor bruker forskjellige folk og eksperter teoretiske beregninger for å PRØVE å se fremover. Noen lykkes, andre feiler. Men de historiske tallene vi har med EPS og
sandstrom
11.08.2023 kl 13:00 8127

Er det et såkalt " Pennant pattern" vi nå ser i MPCC aksjen ? Et " bullish " tegn og mulig oppgang i vente ?
https://www.investopedia.com/terms/p/pennant.asp
velkjent
10.08.2023 kl 08:47 8962

Er på linje med deg. Ledelsen informerte at resultatet for hele 2023 ville øke med de nye skipene, som ble anskaffet i sommer. Dette skulle bety at resultatet for 2.halvår er langt bedre enn for 1.halvår. Regner med at markedet blir "tatt på sengen", som vanlig, og at kursen øker frem mot x-dag etter den 22.8.
Nadok
10.08.2023 kl 08:37 8893

Da er der bare noen dager til rapport! Spent på resultatet men har forventning om 0,16$/aksje. Samtidig forventer jeg kanskje 0,03$/aksje i ekstraordinært utbytte for salg av båter.

Hvilken tanker og beregninger gjør andre?
Patron72
04.08.2023 kl 14:33 9798

Nå gav ikke zim noe utbytte forrige kvartal. Er vel ny rapport i midten av august, så vi får se om det blir noe nå. Men en kan nok uansett ikke forvente at de gir utbytte på 2022 nivå.
Er jo ikke i nærheten
YNWA250505
04.08.2023 kl 13:45 9930

Utbyttene blir større for Q2 enn Q1 og den skal jeg helt klart ha med meg. Salg av båter vil jeg også ha en del penger av. MPCC leverer så det holder
velkjent
04.08.2023 kl 12:28 10004

MPCC øket også guidingen for 2023 og min egen kalkyle viser at resultatet for 2Q/23 vil øke med 10% sammenlignet med 2Q/22. MPCC "slet" fortsatt med endel "gamle" rater i 2022 og lå etter Mærsk i rateutvikling. Nå er situasjonen endret.
Winter is Here
04.08.2023 kl 12:14 10026

"Shippinggigant varsler større nedgang
A.P. Møller-Mærsk varsler nå et større fall enn tidligere fryktet for containerfarten, men løfter samtidig sin egen finansielle guiding, hjulpet av et sterkt første halvår."

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/08/04/8026763/shippinggigant-varsler-storre-nedgang
Triggly
02.08.2023 kl 17:40 10872

JATO skrev Og AMSC
Jato, det finnes egne tråder for AMSC her på forumet, det er ingen grunn til å forsøpling MPCC-tråden
velkjent
02.08.2023 kl 14:49 10935

JATO skrev Og AMSC
Hvorfor maser du om AMSC? Hva det selskapet kan komme med er jo bare spekulasjon.
MPCC vil mest sannsynlig dele ut ca. 40% av en kurs på 19 neste år, men mitt anslag er at kursen også vil stige med noen kroner når de nye 5500TEU-ene kommer i drift.
JATO
02.08.2023 kl 12:12 11211

Og AMSC
desirata
02.08.2023 kl 10:35 11393

Selvsagt ingen garanti for noe, men:

Med 5kr i utbytte neste år, vil de gi 33% i utbytte på kurs.

Nettoprisen du har gitt or MPC vil falle til 10kr. Jeg har gjort ulike kalkyler og finner ikke makan.

Ingenting galt med VAR og Okea, men de gir kun halvparten. Eneste aksjen i Oslo som kan matche MPC er Okeanis neste år. Samt container rederiet ZIM I NY.
Muggost
02.08.2023 kl 09:56 11430

Jeg har valgt å selge alle mine MPCC aksjer nå, og reinvestert i Vår Energi. Så får tiden vise om det var lurt eller ikke. Har fått fine utbytter og helt ok verdistigning fra MPCC. Mulig jeg tar feil, men jeg tror kursen vil falle utover høsten. Faller den tilstrekkelig mye skal jeg vurdere ny inngang. Lykke til dere som blir :)
velkjent
01.08.2023 kl 17:16 12001

Regner med at det utbetales ca. 20c/aksje frem til slutten av september, dvs. ca. 15c som kapital og 5 c som utbytte. Skipssalgene utgjør de 5c/aksje og det er mulig disse utbetales tidligere enn de 15c. Samlet utbetaling i 2023 antas å være ca .NOK 7,50/aksje; avhengig av valutakursen.
Om kursutviklingen blir som etter resultatfremleggelsen for 1Q/23, bør vi se 23-tallet før x-dato. Slik jeg ser utviklingen for 2024, bør resultatene for 2023 opprettholdes, men det er selvsagt vanskelig å spå om ratene, selv om de synes å flate ut.
Skipsfartsnasjonene ble nylig ikke enige om hvordan de skulle straffe hverandre via nye klimavgifter, så det skulle tyde på at det meste går sin gang og skulle ratene falle, vil skrapingen øke.
Mitt store spørsmål forblir altså ubesvart: Hvorfor er relasjonen kurs-fortjeneste/utbytte så forskjellig fra andre selskap?
YNWA250505
01.08.2023 kl 16:25 12132

Hvorfor ville du ikke vente på 8-10% utbytte for Q2? Men men deg om det AMSC er et solid og traust selskap som gir ok utbytter de også.
JATO
01.08.2023 kl 16:21 12106

Nå har jeg solgt alt i MPCC og investert hvert øre jeg har til over i AMERICAN SHIPPING COMPANY
Bullmarked
01.08.2023 kl 16:00 10754

Vær nå forsiktig folkens, shipping en supersyklisk bransje der det samme skjer gang på gang. Mulig MPC er bedre stilt enn andre, det skal jeg ikke uttale meg om. Det er i dårlige tider formuer skapes, og i gode tider formuer tapes.
desirata
01.08.2023 kl 15:33 10789

Jeg er helt enig med deg og MPC inngår i mine utbytte aksjer.

Men for å spre risiko over ulike sektorer. Har jeg også like mye i OET, FRO, KCC og SNI.
Alle er kvalitets rederier og ledelse.

Bankers de neste åra. Utbytte vil bli meget ra i alle disse. Riktignok kan ingen matche MPC i prosent, men OET blir når neste året.
YNWA250505
01.08.2023 kl 10:47 11138

M79 da begynner du å få en god slump aksjer:-) Skal sitte i MPCC i mange år og dette skal bli en stor del av min pensjon. Joda aksjen er syklisk, men med denne ledelsen vi har så tror jeg de loser oss igjennom et tøft marked hvor de kjøper båter når de skal og selger når de skal. De timer dette godt og når vi vet at ledelsen selv fjor kjøpte aksjer for mange millioner og samtidig sier at de ønsker å betale ut 75% av alt overskudd tilbake til oss aksjonærer så føler jeg meg trygg. Alle mine utbytter blir pløyd rett inn i nye MPCC aksjer. Kan bli rimelig bra på sikt.