MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.

kodenavn
MPCC 24.02.2023 kl 11:23 201125

Fearnley:

MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)

4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
Winter is Here
28.07.2024 kl 16:02 11757

Jeg håper at du har rett, mulig de har klart å sikre enda flere gode kontrakter med tanke på relativ gode rater. Ut fra det som ble guidet tidligere så er det mulig med lavere utbytte. Det blir et bra utbytte uansett.

"MPC Container Ships venter nå en omsetning på 475-490 millioner dollar i 2024, mot tidligere 435-470 millioner dollar. Ebitda-guidingen for 2024 oppjusteres til 280-305 millioner dollar, mot 240-280 millioner dollar tidligere."
Redigert 28.07.2024 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Solid State
28.07.2024 kl 15:40 11744

jeg har vært med nå i ca 2 år og tipper kr 1,60 🤗
Winter is Here
28.07.2024 kl 14:50 11728

Jeg tror på noe lavere inntjening og 0.09 cents i utbytte eventuelt 0.08 cents om dollarkurs blir 11 kroner
Redigert 28.07.2024 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
desirata
28.07.2024 kl 13:37 11465

Jeg tror 13cent, men håper på 14c. Med dollarkurs 11kr blir det ok
Solid State
28.07.2024 kl 12:43 11529

Ny uke nye muligheter. Vi får vel greie på snart hvor mye vi får pr aksje i Q2. Noen som tør tippe ?
HAS
25.07.2024 kl 08:46 11953

Aktørene som er short har med dagens kurs har sannsynligvis allwrede tapt store summer, og gambler nok på kursnedgang.

Selskapet har allerede sikret kontrakter på gode rater i lang tid, så det er lite som tyder på snarlig kursnedgang.

Det må da koste mye å leige/låne aksjer for shorting i et selskap som har 30% utbytte?
Redigert 25.07.2024 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
DividendYield
22.07.2024 kl 21:25 12127

Tror Liam er på ferie. Ukene før han gikk på ferie kom disse « analysene» stadig tettere, men det virker som om effekten av dem har blitt stadig mindre. Folk tenker sjæl og trenger ikke en ubrukelig anal ytiker.
velkjent
22.07.2024 kl 16:46 6938

I DnB må det være lettere å få tilgivelse enn tillatelse-akkurat som i Ap, men jeg mener finanspressen ikke burde gi slike useriøse analyser oppmerksomhet.
Nå innser vel etter hvert de fleste at problemene mellom islam og judaisme, som kan anskues i Rødehavet ikke lar seg løse når Israel styrkes, snarere tvert i mot, så Suezkanalen gror snart igjen.
desirata
22.07.2024 kl 15:55 7047

Bare ikke DNB kommer ut med en ny "analyse" med salg på 15kr. De har jo det for vane, men tror Jørn Lian har brent fingrene litt nå.
HAS
22.07.2024 kl 15:36 7031

Inndekket 2.600 i dag.

Fortsatt 15.700 igjen, + de som ligger under grensa på 0,5%.

Nå ønsker vi oss en positiv oppdatering på guidingen fra selskapet:)

Redigert 22.07.2024 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
HAS
22.07.2024 kl 15:22 7048

Enten det, eller så maler de seg ennå lengre inn i hjørnet...

Dagens omsetning tilsvarer kanskje bare 10% av shorten.

Uansett fin opprur i dag:)
Redigert 22.07.2024 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
nucleus
22.07.2024 kl 15:17 6988

Bra trøkk på MPCC idag, short dekning?
HAS
20.07.2024 kl 15:39 7603

Da kan det være grunn til å minne om hva AB Sundal Collier's Petter Haugan skrev om fraktkostnadens betydning for utsalgsprisen for joggesko(2023):

"Men nettopp fordi sjøgående transport, når tilbudt til hva det koster å levere tjenesten, er så billig (altså 3 kroner pr. skoeske), må prisen stige voldsomt for at markedet etterspørrer mindre. Så selv om prisen pr. skoeske etter hvert ble nesten ti ganger så dyr, og det kostet over 20 kroner i container-frakt for et par joggesko, ble ikke etterspørselen etter sko i Europa merkbart mindre av den grunn."


En 10-dobling av ratene vil løfte prisen på et par joggesko fra 1000 til 1030 kroner.

Vi tåler noen doblinger til av ratene før det gir dramatisk utslag på skosalget:)
Redigert 20.07.2024 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
20.07.2024 kl 15:10 7416

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/pPPQ2w/troebbel-i-skipsfarten-skaper-problemer-ganske-heftig-naa

"– Ellevill økning
Prisen for en 40 fots container fra Asia til Europa ligger på fredag på i underkant av 8500 dollar, ifølge Xenetas prisdata-oversikt."

"– Selskaper begynner å få litt panikk, de blir bekymret. De begynner å frakte mer varer for å sikre seg mot problemene som kommer. Det skaper en kunstig etterspørselsøkning..."

Redigert 20.07.2024 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
DividendYield
20.07.2024 kl 13:06 7203

Hva ligger ordreboken på innen feeder?

Jeg tror for øvrig vi ikke vil se noen kollaps noe sted innen container, selv for de store. I prosent har ordreboken vært langt høyere tidligere. Dessuten om det blir fred i Midtøsten vil det ta lang tid å,reroute tilbake til normalen. Det er svært mye logistikk involvert, men klart noe over supply kan vi risikere på sikt.
desirata
20.07.2024 kl 12:56 7213

Analytikere gjør samme feil i årevis. Det ER over kapasitet for de store båtene, dvs fra TEU 7000 og over, men dette er et helt annerledes marked enn de store. Blir som VLCC og produkttank. Det er ikke stor ordrebok for feedere, men for de store er den enormt over kontrahert og det vil kollapse dersom Rødehavet åpner opp igjen.
HAS
20.07.2024 kl 07:40 7280


https://www.seatrade-maritime.com/containers/feeder-squeeze-horizon

Kan analytikernes advarsler om overkapasitet være sterkt overdrevet?

Kan det til og med ende opp med mangel på kapasitet og videre stigende rater?

Selskapet har over lang tid levert et av børsens mest solide utbytter, men kursen holdes nede av shorting og advarende pekefinger fra et temmelig enstemmig analytikerkorps.

Hvem blir først ut av analytikerne til å revurdere fremtidsutsiktene for MPCC?
Redigert 20.07.2024 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
HAS
12.07.2024 kl 16:10 8052

Israel går neppe tom for ammunisjon, men det må da vel shorten snart gjøre??

Det finnes også sikkert en del skjult short under o,5.

Tror det kan bli en kostbar affære å kjøpe inn igjen denne mengden. Tilsvarer hele dagens omsetning hver dag i 1 til 2 uker!

Foreløpig gjelder det å tviholde på aksjene og stålsette seg mot filleristingen. Dumpingen gir dessuten også glimrende kjøpsmuligheter:)
Redigert 12.07.2024 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
velkjent
12.07.2024 kl 15:51 7845

Harpex videre opp i dag og det er primært de mindre skipene, som MPCC har en del av, som får økte rater.
Det var vel ved åpningen i dag det ble shortet og kursen gikk ned til 20,50.
Lite trolig det blir varig fred og fri ferdsel i Rødehavet igjen. Israel går for sin langsiktige politikk "from the river to the sea", slik at området mellom Jordan-elven og Middelhavet kommer under israelsk kontroll.
Redigert 12.07.2024 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
HAS
12.07.2024 kl 15:46 7836

Nye 400000 aksjer short i dag. Det dumpes villig vekk aksjer for å holde kursen i sjakk, og det begynner å bli en anseelig mengde som skal kjøpes inn igjen.

Dersom det gambles på at det blir fred i Midt-Østen, støtter vi helhjertet opp om ønsket.

Da ønsker vi oss heller at økt handel og den aldrende flåten i bransjen vil demme opp for overkapasiteten.

Sikre kontrakter på gode rater I overskuelig framtid borger for fortsatt rause utbytter de neste kvartalene.

Redigert 12.07.2024 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Kumbel
16.11.2023 kl 17:18 11190

Selskapet burde børsmelde slike salg, og hvis salget er gjennomført oppdatere flåtelisten sin. Alle 3 skip står fortsatt oppført på listen.
Skytta
16.11.2023 kl 16:52 11198

Les deg opp. Gjelder dessverre ikke (enn så lenge) container... Og ikke segmentet (feeder) som MPC opererer i.
Kumbel
16.11.2023 kl 16:08 11303

https://shippingwatch.com/carriers/Container/article16607878.ece?utm_medium=siteCard

Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen, men det ser ut til at Mpc har solgt 3 skip.
Slettet bruker
16.11.2023 kl 08:18 11331

Rederisjef Øystein Kalleklev om kanalskvis: – Ratene går «all-time high»
Det er kaos i Panamakanalen. Det skaper alternative shippingruter, mindre tilgang på skip og ikke minst høye rater.
Slettet bruker
16.11.2023 kl 00:15 11614

Trbbel i Panamakanalen er gått nytt for rederiene - ratene opp
skadi
15.11.2023 kl 22:50 11310

I Q2 leverte MPCC en EBITDA på 142 mill dollar og økte guidingen for resten av 2023 med ca 5 prosent mener jeg det var. Hvordan anal tigrene kommer fram til sine estimater er vel bare de som vet. Kanskje lesevansker er en av forutsetningene?
Me
15.11.2023 kl 14:56 11689

MPC Container Ships rapporterer tall for tredje kvartal 21. november. Arctic Securities venter her en ebitda på 105 millioner dollar mot konsensus på 114 millioner dollar. Meglerhuset venter utbytte pr aksje på 0,14 dollar pr aksje mot konsensusforventninger på 0,13 dollar pr aksje, og omtaler aksjen som "Too discounted and ignored" og ser betydelige oppside fra nåværende aksjekurs.

"Containerfrakt er sannsynligvis på vei mot en nedgang i 2024, men vi mener at markedet feilpriser risikoen i MPCC på nåværende tidspunkt (..) Ved å diskontere utbytte pr aksje fra tredje kvartal 2023 til slutten av 2024, og legge til den diskonterte verdien av netto gjeld, skrapverdi og gjenværende ordrereserve pr fjerde kvartal 2024, kommer vi frem til en nettoeiendelsverdi på 17,9 kroner pr aksje. På våre tall vil MPCC utbetale 6,7 kroner pr aksje i utbytte i samme periode, noe som betyr at når vi er ved slutten av 2024, er 7,2 kroner pr aksje udiskontert. Vi mener imidlertid at dette er mer enn dekket i skrapverdien og ordrereserven på det tidspunktet", skriver meglerhuset.
Slettet bruker
14.11.2023 kl 09:39 12197

Burde være en no brainer på disse nivåene.
abbos
14.11.2023 kl 09:12 12286

Svak 🧐
skadi
07.11.2023 kl 18:06 13921

Slår slide 12 høyre side til og jeg har ingen grunn å tvile på kompetansenivået til de to ledere hos MPCC, så vil det vise seg at frykten for oversupply innen MPCC's segment er fullstendig overdrevet. Jeg for min del tviler heller på kompetansenivået hos de diverse analytikere.
Rek2
07.11.2023 kl 17:35 14014

Har tenkt i di samme baner,men så har jeg sett at denne shortes nedom og hjem og disse gir seg ikke med det første.... ::(
Tenker at denne skal ned til ca 10kr før den snur,TROR jeg....
desirata
07.11.2023 kl 17:34 13728

Mellombels kan en kjøpe aksjer til 14, blank, som med 15c = kr1,68 gir kvartalsutbytte på 12%

Tror også det blir minst 15c det neste kvartal også pga skipssalg allerde gjennomført.

Dersom aksjen mot formodning står i 10kr om 1år, vil en framleis være i pluss. Jeg ser ikke hva som kan gå galt her. Motpartrisiko gløm det, hør på hva CEO mr.Konstantin sier om det.
olsen
07.11.2023 kl 17:25 13435

Når man opplever kursfall slik vi ser i disse dager, så får jeg en trang til å bekrefte mine valg igjen. En usikkerhet brer seg, og jeg er plutselig ikke så trygg som jeg trodde jeg var. Analytikere og markedet roper mot meg, og indirekte messer at alt jeg har tenkt, er feil.

Da får jeg et behov for å "run home to mama".

Jeg lyttet om igjen til Q2-23 webcast fra 22. august i dag.
Roen senker seg når Baack og Fuhrmann gir status, og svarer på spørsmål.
Dette er et selskap med fantastisk ledelse, og som er meget godt rigget for årene fremover. Aldri har jeg hatt så stor tillit til ledelsen i et selskap som jeg har til disse.

Jeg anbefaler alle som tenker slik som meg, å lytte til Q2-23. Snart kommer Q3.

https://edge.media-server.com/mmc/p/xanuzhuj
Redigert 07.11.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare