MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.
Fearnley:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
spekulator
29.07.2024 kl 19:58
11479
Håper du er klar over at ratene har steget nærmere 150% siden forrige kvartal, og de nye kontraktene er nok gått kraftig opp. Pluss at de to nybyggene er allerede kontrahert for 7 år fremover, med meget gode rater. Jeg tror nok du bør sette deg litt bedre inn i selskapet som betaler 30% utbytte, og er så og si gjeldfritt.
desirata
05.08.2024 kl 16:51
10331
Container feeder markedet er veldig sterkt. Positive meldinger dagleg.
Idag kjøpte Blystad 2 gamle feedere, han vet hva han gjør.
I Tradewinds idag, gresk GSL utsolgt på skip, 24 nye kontrakter tegnet siste måneder for $400m. Unt zu weiter -
Tror MPC kan gå kr. 25+ med gode utbytter ut 2025
Idag kjøpte Blystad 2 gamle feedere, han vet hva han gjør.
I Tradewinds idag, gresk GSL utsolgt på skip, 24 nye kontrakter tegnet siste måneder for $400m. Unt zu weiter -
Tror MPC kan gå kr. 25+ med gode utbytter ut 2025
velkjent
05.08.2024 kl 16:53
10557
Olufson skrev -0,56% på en dag som dette, sinnsykt!
Hva er sinsykt?
Det er få om noen selskap på OSE, som går bedre enn MPCC. Bra at noen investorer tok til fornuft før stengetid.
Det er få om noen selskap på OSE, som går bedre enn MPCC. Bra at noen investorer tok til fornuft før stengetid.
velkjent
07.08.2024 kl 11:20
10339
Om denne Lian i DnB skulle komme md en ny famøs "analyse" med kurs under 20, kan det hende det kommer et bud på kurs 40. Ellers burde en eps på ca. 8 tilsvare en kurs på nærmere 50.(diskontert over 10 år).
Solid State
19.08.2024 kl 15:06
9815
https://www.nordnet.no/market/news/d0c53448-bc84-459d-962c-1110ef114037
ZIM: JUSTERT EBITDA USD 766M I 2.KV 2024 (VENTET 597)
I dag kl. 13:13 ∙ TDN Finans
MPC Container Ships
+1,22%
Oslo (Infront TDN Direkt): ZIM Integrated Shipping Services fikk en justert ebitda på 766 millioner dollar i andre kvartal 2024, sammenlignet med 275 millioner dollar samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
På forhånd var det ventet en justert ebitda på 597 millioner dollar, ifølge konsensus fra S&P Global Market Intelligence.
Omsetningen var 1.933 millioner dollar i perioden, mot 1.310 millioner dollar samme periode i fjor og ventet 1.780 millioner dollar.
-Mens de fundamentale forholdene fortsatt signaliserer at tilbudssiden vil overgå etterspørselen, er vi trygg på at vi har bygget en motstandsdyktig virksomhet med en transformert flåte, kommenterer konsernsjef Eli Glickman.
Selskapet vil betale et utbytte på 0,93 dollar pr aksje for andre kvartal.
ZIM-aksjen stiger rundt 13 prosent i førhandelen på NYSE mandag.
ZIM: JUSTERT EBITDA USD 766M I 2.KV 2024 (VENTET 597)
I dag kl. 13:13 ∙ TDN Finans
MPC Container Ships
+1,22%
Oslo (Infront TDN Direkt): ZIM Integrated Shipping Services fikk en justert ebitda på 766 millioner dollar i andre kvartal 2024, sammenlignet med 275 millioner dollar samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
På forhånd var det ventet en justert ebitda på 597 millioner dollar, ifølge konsensus fra S&P Global Market Intelligence.
Omsetningen var 1.933 millioner dollar i perioden, mot 1.310 millioner dollar samme periode i fjor og ventet 1.780 millioner dollar.
-Mens de fundamentale forholdene fortsatt signaliserer at tilbudssiden vil overgå etterspørselen, er vi trygg på at vi har bygget en motstandsdyktig virksomhet med en transformert flåte, kommenterer konsernsjef Eli Glickman.
Selskapet vil betale et utbytte på 0,93 dollar pr aksje for andre kvartal.
ZIM-aksjen stiger rundt 13 prosent i førhandelen på NYSE mandag.
Redigert 19.08.2024 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
desirata
19.08.2024 kl 15:48
9754
Godt muleg MPC kan overraske på oppsiden, men viktig å huske på at ZIM er en operator, mens MPC er en tonnage provider. Operator vil merke det raskere både opp og nedgang i ratene. Tonnage provider går lengre tid, pga går på lengre kontrakter, særleg MPC har vært gode å sikre flere på å sikre flerårige charters.
desirata
23.08.2024 kl 13:08
9016
På hvilket grunnlag. ?
For at de kun betaler 25% i utbytte, eller at de er priset langt under NAV. Finn meg andre aksjer som matcher dette utbytte. Ok, Høegh, men den har jeg.
For at de kun betaler 25% i utbytte, eller at de er priset langt under NAV. Finn meg andre aksjer som matcher dette utbytte. Ok, Høegh, men den har jeg.
nucleus
23.08.2024 kl 14:25
8978
murpy skrev Jeg mener MPC er for dyr på disse nivåene.
28 august har MPCC Q2 rapport, spørs hvis du makter å si det tilsvarende da? Med slik utbytte penger politikk, som MPCC har demonstrert hittils, så oppfatter jeg det som motsatte, svært billig.
velkjent
23.08.2024 kl 15:44
8878
La nå denne murpy få lov til å demonstrere sin manglende kompetanse. Slike bør holde seg til fonds.
desirata
23.08.2024 kl 16:27
8900
Veldig enig i det.
Vi som har følgt med denne i et par år, har hele tiden hørt at dette kan ikke fortsette. Den vil stupe fra neste kvartal, unt zu weiter. DNB samme.
Jeg kan anbefale KLP index fond for sofasittere. Lav gebyr og en kan bare se på maling som tørker -
Vi som har følgt med denne i et par år, har hele tiden hørt at dette kan ikke fortsette. Den vil stupe fra neste kvartal, unt zu weiter. DNB samme.
Jeg kan anbefale KLP index fond for sofasittere. Lav gebyr og en kan bare se på maling som tørker -
Solid State
25.08.2024 kl 11:05
8449
Nå har jeg gått igjennom de største shippingaksjene på børs og tatt utgangspunkt i deres omsetning og fortjeneste og prisen på børs og hva de gir i utbytte. M p c c skiller seg klart ut som den opplagt billigste. Kursen skulle vært nå rundt 38 kroner. MPCC er Gull.
MPCC skiller seg klart ut ved å gi mest i utbytte.
168maersk
26
9,8mpcc
3,3
22høegh
6
18eurHapag-Lloyd
3
28Stolt-Nielsen
3
MPCC skiller seg klart ut ved å gi mest i utbytte.
168maersk
26
9,8mpcc
3,3
22høegh
6
18eurHapag-Lloyd
3
28Stolt-Nielsen
3
Redigert 25.08.2024 kl 12:15
Du må logge inn for å svare
desirata
25.08.2024 kl 12:55
8433
Hadde vært greit dersom du opplyser hva talla betyr:
9,8 og 3,3 sier ikke mye uten en vet hva det er for noe
9,8 og 3,3 sier ikke mye uten en vet hva det er for noe
Solid State
26.08.2024 kl 14:31
8147
The Observer
27.08.2024 kl 09:53
7838
Finansavisen i dag side 27:
Meglerhusenes analyser. Mener MPCC bør opp til 26,90.
Meglerhusenes analyser. Mener MPCC bør opp til 26,90.
nucleus
27.08.2024 kl 10:03
7827
Stille fra Murpy som synes MPCC var for dyr ved 22kr/ aksje forrige uke. Men feil kan vi alle ta, så er det jo fritt frem å ønske seg kursmål. Er også lov å følge med på markedet.
desirata
27.08.2024 kl 13:18
7825
Det er for tiden 3,57% short i MPC. Vet ikke hva de tenker. Jeg tror MPC kan overraske på oppsiden. Ref til ZIM nyleg blow out quarter, vi får se, 2,4k utbytte er fantastisk
Winter is Here
28.08.2024 kl 07:26
7584
Lavere utbytte denne gangen, men det er noe positivt også:
https://e24.no/boers-og-finans/i/dRJ57o/mpc-container-ships-tjente-65-mill-dollar-i-andre-kvartal
Rederiet høyner sin guiding for 2024 til inntekter mellom 510–520 millioner dollar, opp fra tidligere 475–490 millioner dollar. Ebitda-forventningen jekkes opp til mellom 335–350 millioner dollar, opp fra tidligere 280–305 millioner dollar.
Det betales et utbytte på 0,10 dollar per aksje for kvartalet.
MPC Container Ships-sjef Moritz Fuhrmann omtaler kvartalet som «sterkt».
– Ved å sikre langsiktige kontrakter og fremme viktige flåtefornyelses-initiativer, utnytter vi effektivt det kortsiktige markedsmomentumet og styrker MPC Container Ships’ langsiktige posisjon, uttaler han.
https://e24.no/boers-og-finans/i/dRJ57o/mpc-container-ships-tjente-65-mill-dollar-i-andre-kvartal
Rederiet høyner sin guiding for 2024 til inntekter mellom 510–520 millioner dollar, opp fra tidligere 475–490 millioner dollar. Ebitda-forventningen jekkes opp til mellom 335–350 millioner dollar, opp fra tidligere 280–305 millioner dollar.
Det betales et utbytte på 0,10 dollar per aksje for kvartalet.
MPC Container Ships-sjef Moritz Fuhrmann omtaler kvartalet som «sterkt».
– Ved å sikre langsiktige kontrakter og fremme viktige flåtefornyelses-initiativer, utnytter vi effektivt det kortsiktige markedsmomentumet og styrker MPC Container Ships’ langsiktige posisjon, uttaler han.
Redigert 28.08.2024 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
stockwalker
28.08.2024 kl 10:06
7363
Ned 10% så langt men likevel på topp 5 lista over nordiske aksjer med høyest avkastning...
Plats Bolag Väntad utdelning (%)
1 Hoegh Autoliners 29,4%
2 MPC Container Ships 26,5%
3 BW LPG 22,2%
4 Avance Gas 20,0%
5 Wallenius Wilhelmsen 17,5%
Fotnot: Data per den 19 augusti
Källa: Morningstar Direct
Plats Bolag Väntad utdelning (%)
1 Hoegh Autoliners 29,4%
2 MPC Container Ships 26,5%
3 BW LPG 22,2%
4 Avance Gas 20,0%
5 Wallenius Wilhelmsen 17,5%
Fotnot: Data per den 19 augusti
Källa: Morningstar Direct
Solid State
28.08.2024 kl 10:28
7375
5 mars hadde Hoegh Autoliners en ekstraordinær utbetaling på 19,9216 NOK. Jeg vil tro dette var en engangstilfelle slik at fortsatt så ligger MPCC på topp når det gjelder utbetalinger til aksjeeierne.
Mollen
28.08.2024 kl 11:18
7495
Merkelig hard reaksjon i dag… De guider jo bedre både på omsetning og bunnlinje…
Mollen
28.08.2024 kl 12:03
7554
Ja, all shipping er i rødt på OSE i dag… Også Golden O som leverte et godt resultat. Det er nok noen som utnytter fallet i dag til å handle. Er nokså sikkert i grønt i morgen.
Znabel
28.08.2024 kl 13:16
13573
Vurderte å handle denne før tallslippet helt til jeg så at spåkonene var ute og hausset den.
Superoptimist
28.08.2024 kl 13:43
13721
MPC faller kraftig eller tallslipp
Aksjen til MPC Container Ships, en favoritt blant småsparere, faller 10 prosent som en av onsdagens mest omsatte. I dagene før rapportfremleggelsen steg aksjen etter analytikeroppdatering.
Brutto driftsresultat (ebitda) for kvartalet landet på 84 millioner dollar, mot 143 millioner dollar i fjor. Rederiet høyner sin guiding for 2024 til inntekter imellom 510–520 millioner dollar, opp fra tidligere 475–490 millioner dollar.
Ebitda-forventningen jekkes opp til mellom 335–350 millioner dollar, opp fra tidligere 280–305 millioner dollar.
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets skriver i en analyse at den oppjusterte ebitda-forventningen for 2024 ligger 9 prosent over konsensus, ifølge Bloomberg. Lian påpeker imidlertid at dersom man justerer for DNBs egne estimater for gevinster fra salg av skip, er oppsiden bare på 4 prosent.
teaser
Aksjen til MPC Container Ships, en favoritt blant småsparere, faller 10 prosent som en av onsdagens mest omsatte. I dagene før rapportfremleggelsen steg aksjen etter analytikeroppdatering.
Brutto driftsresultat (ebitda) for kvartalet landet på 84 millioner dollar, mot 143 millioner dollar i fjor. Rederiet høyner sin guiding for 2024 til inntekter imellom 510–520 millioner dollar, opp fra tidligere 475–490 millioner dollar.
Ebitda-forventningen jekkes opp til mellom 335–350 millioner dollar, opp fra tidligere 280–305 millioner dollar.
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets skriver i en analyse at den oppjusterte ebitda-forventningen for 2024 ligger 9 prosent over konsensus, ifølge Bloomberg. Lian påpeker imidlertid at dersom man justerer for DNBs egne estimater for gevinster fra salg av skip, er oppsiden bare på 4 prosent.
teaser
unikum
28.08.2024 kl 20:50
13117
Falt ikke mer enn siste ukas oppgang og med 430 millioner omsetning. Noen kom seg ut på topp for denne gangen..
Superoptimist
02.09.2024 kl 08:39
11770
Superoptimist
05.09.2024 kl 17:02
11245
Når jeg ser noe slikt som dette fra idag, ja da grøsser jeg og føler at galskapen opprører meg. At ingen med ansvar for børsens "syke utvikling" griper inn forundrer meg. Kan det ha noe med egne gevinster å gjøre?
Meglerstatistikk for MPC Container Ships(I sanntid)
Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 9 21,35 05.09.2024 16:29:58 3 750 074 3124
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 065 3123
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 040 3122
UNK UNK 53 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 750 015 3121
UNK UNK 14 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 962 3120
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 948 3119
UNK UNK 11 21,35 05.09.2024 16:28:10 3 749 909 3118
UNK UNK 50 21,35 05.09.2024 16:27:47 3 749 898 3117
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:27:38 3 749 848 3116
UNK UNK 24 21,35 05.09.2024 16:25:49 3 749 809 3115
Meglerstatistikk for MPC Container Ships(I sanntid)
Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 9 21,35 05.09.2024 16:29:58 3 750 074 3124
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 065 3123
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 040 3122
UNK UNK 53 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 750 015 3121
UNK UNK 14 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 962 3120
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 948 3119
UNK UNK 11 21,35 05.09.2024 16:28:10 3 749 909 3118
UNK UNK 50 21,35 05.09.2024 16:27:47 3 749 898 3117
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:27:38 3 749 848 3116
UNK UNK 24 21,35 05.09.2024 16:25:49 3 749 809 3115
Superoptimist
05.09.2024 kl 17:10
11230
Den største skandalen er nok at "noen" fjernet kjøper og selger!!! Har lenge lurt på hvorfor! Også hvorfor fjerne minstevolumkrav????
Redigert 05.09.2024 kl 17:12
Du må logge inn for å svare
desirata
12.09.2024 kl 16:48
10559
MPC hadde presentasjon på Pareto konferansen idag. Den var positiv
Solid State
13.09.2024 kl 08:53
10578
Oversatt
En potensiell havnestreik på østkysten kan ha betydelig innvirkning på containerfraktratene på flere måter: 1. **Forstyrrelse i forsyningskjeden**: En streik vil bremse eller stoppe operasjoner ved nøkkelhavner, noe som fører til forsinkede forsendelser. Denne forstyrrelsen vil redusere tilgjengeligheten av fraktkapasitet, og skape en flaskehals i forsyningskjeden, som vanligvis øker fraktratene. 2. **Økt etterspørsel etter alternative havner**: Avsendere vil sannsynligvis omdirigere varer til alternative havner (f.eks. Gulf Coast eller West Coast), noe som øker etterspørselen på disse stedene. Denne økningen i etterspørselen kan føre til overbelastning og høyere fraktrater for containere ved disse alternative havnene. 3. **Økende kostnader for transportører**: Transportører kan pådra seg høyere driftskostnader på grunn av lengre transitttider, omdirigering eller å måtte håndtere etterslep av last. Disse kostnadene overføres ofte til avsendere gjennom økte fraktrater. 4. **Inventarmangel**: Forsinkelser i forsendelser kan føre til lagermangel, noe som fører til at enkelte selskaper fremskynder forsendelser via flyfrakt eller andre midler, og øker kostnadene over hele linjen. Dette kan ha en ringvirkning på sjøfraktratene, spesielt for tidssensitive varer. 5. **Markedsvolatilitet**: En streik vil legge til usikkerhet til shippingmarkedet, og potensielt føre til volatilitet i fraktratene ettersom tilbud og etterspørsel svinger raskt. Generelt, jo lenger streiken eller avbruddet varer, desto større innvirkning på containerfraktratene, ettersom både transportører og avsendere tilpasser seg det skiftende logistikklandskapet.
Redigert 13.09.2024 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
Vampyren
13.09.2024 kl 13:50
10428
Ratene stuper. 😱
Ratene til containerskip steg høyt før og gjennom sommeren i lys av stor etterspørsel og lengre seilingsdistanser på grunn av uroen i Rødehavet.
Nå stuper imidlertid ratene fra det høye nivået.
Analysebyrået Drewrys «World Container Index» faller torsdag 13 prosent til 4.168 dollar per 40-fots container. På toppen i sommer lå gjennomsnittsnivået på like under 6.000 dollar.
Drewry forklarer fallet med en kraftig knekk i etterspørsel av frakt til østkysten i USA for å unngå en planlagt streik blant havnearbeidere i oktober.
– Dette resulterte i et stort fall på 21 prosent i spotratene på østkysten. På grunn av svak etterspørsel forventer Drewry at ratene på ruter fra Øst til Vest vil fortsette å falle de kommende ukene, skriver analysebyrået.
Indeksen lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene. I etterkant stupte inntjeningen da forsinkelser i verdikjedene løste seg opp, og rederiene opplevde store resultatfall og fikk dystre utsikter hengende over seg. Det blant annet på grunn av høye skipsbestillinger.
Forstyrrelser, som begynte å prege fraktmarkedet i vinter på grunn av uroen i Rødehavet, sender vanligvis prisene opp fordi det binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
https://e24.no/bors/nyheter/a/297906?pinnedEntry=297906
Ratene til containerskip steg høyt før og gjennom sommeren i lys av stor etterspørsel og lengre seilingsdistanser på grunn av uroen i Rødehavet.
Nå stuper imidlertid ratene fra det høye nivået.
Analysebyrået Drewrys «World Container Index» faller torsdag 13 prosent til 4.168 dollar per 40-fots container. På toppen i sommer lå gjennomsnittsnivået på like under 6.000 dollar.
Drewry forklarer fallet med en kraftig knekk i etterspørsel av frakt til østkysten i USA for å unngå en planlagt streik blant havnearbeidere i oktober.
– Dette resulterte i et stort fall på 21 prosent i spotratene på østkysten. På grunn av svak etterspørsel forventer Drewry at ratene på ruter fra Øst til Vest vil fortsette å falle de kommende ukene, skriver analysebyrået.
Indeksen lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene. I etterkant stupte inntjeningen da forsinkelser i verdikjedene løste seg opp, og rederiene opplevde store resultatfall og fikk dystre utsikter hengende over seg. Det blant annet på grunn av høye skipsbestillinger.
Forstyrrelser, som begynte å prege fraktmarkedet i vinter på grunn av uroen i Rødehavet, sender vanligvis prisene opp fordi det binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
https://e24.no/bors/nyheter/a/297906?pinnedEntry=297906
Redigert 13.09.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
desirata
13.09.2024 kl 14:24
10379
Ikke så relevant for MPC, pga:
Dette er rater for store containerskip, ikke feedere. Folk tenker ikke etter de leser.
MOC er fullt dekket i 2024 og 75% dekning for 2025. De kan streike 2 mnd i USA uten betydning.
Dette er rater for store containerskip, ikke feedere. Folk tenker ikke etter de leser.
MOC er fullt dekket i 2024 og 75% dekning for 2025. De kan streike 2 mnd i USA uten betydning.
Grusern
16.09.2024 kl 21:33
9774
Drew
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det utbetaling av utbytte, og ikke ex-day.
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det utbetaling av utbytte, og ikke ex-day.
Triggly
16.09.2024 kl 21:52
9890
Grusern
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september
Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september
Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024
Me
25.09.2024 kl 08:48
8968
MPCC: KJØPER FIRE 3.800 TEU-SKIP FOR USD 180M
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.
Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.
Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.
Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.
"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.
Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.
Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.
Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.
"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.
Solid State
30.09.2024 kl 12:06
8385
Hvorfor skrives det nesten ingenting av betydning på Hegnar Forum mer ? Er de blitt for strenge med hva som skrives her ?