MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.
Fearnley:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
desirata
23.08.2024 kl 13:08
9001
murpy skrev Jeg mener MPC er for dyr på disse nivåene.
På hvilket grunnlag. ?
For at de kun betaler 25% i utbytte, eller at de er priset langt under NAV. Finn meg andre aksjer som matcher dette utbytte. Ok, Høegh, men den har jeg.
For at de kun betaler 25% i utbytte, eller at de er priset langt under NAV. Finn meg andre aksjer som matcher dette utbytte. Ok, Høegh, men den har jeg.
desirata
19.08.2024 kl 15:48
9739
Godt muleg MPC kan overraske på oppsiden, men viktig å huske på at ZIM er en operator, mens MPC er en tonnage provider. Operator vil merke det raskere både opp og nedgang i ratene. Tonnage provider går lengre tid, pga går på lengre kontrakter, særleg MPC har vært gode å sikre flere på å sikre flerårige charters.
Solid State
19.08.2024 kl 15:06
9800
https://www.nordnet.no/market/news/d0c53448-bc84-459d-962c-1110ef114037
ZIM: JUSTERT EBITDA USD 766M I 2.KV 2024 (VENTET 597)
I dag kl. 13:13 ∙ TDN Finans
MPC Container Ships
+1,22%
Oslo (Infront TDN Direkt): ZIM Integrated Shipping Services fikk en justert ebitda på 766 millioner dollar i andre kvartal 2024, sammenlignet med 275 millioner dollar samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
På forhånd var det ventet en justert ebitda på 597 millioner dollar, ifølge konsensus fra S&P Global Market Intelligence.
Omsetningen var 1.933 millioner dollar i perioden, mot 1.310 millioner dollar samme periode i fjor og ventet 1.780 millioner dollar.
-Mens de fundamentale forholdene fortsatt signaliserer at tilbudssiden vil overgå etterspørselen, er vi trygg på at vi har bygget en motstandsdyktig virksomhet med en transformert flåte, kommenterer konsernsjef Eli Glickman.
Selskapet vil betale et utbytte på 0,93 dollar pr aksje for andre kvartal.
ZIM-aksjen stiger rundt 13 prosent i førhandelen på NYSE mandag.
ZIM: JUSTERT EBITDA USD 766M I 2.KV 2024 (VENTET 597)
I dag kl. 13:13 ∙ TDN Finans
MPC Container Ships
+1,22%
Oslo (Infront TDN Direkt): ZIM Integrated Shipping Services fikk en justert ebitda på 766 millioner dollar i andre kvartal 2024, sammenlignet med 275 millioner dollar samme periode året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
På forhånd var det ventet en justert ebitda på 597 millioner dollar, ifølge konsensus fra S&P Global Market Intelligence.
Omsetningen var 1.933 millioner dollar i perioden, mot 1.310 millioner dollar samme periode i fjor og ventet 1.780 millioner dollar.
-Mens de fundamentale forholdene fortsatt signaliserer at tilbudssiden vil overgå etterspørselen, er vi trygg på at vi har bygget en motstandsdyktig virksomhet med en transformert flåte, kommenterer konsernsjef Eli Glickman.
Selskapet vil betale et utbytte på 0,93 dollar pr aksje for andre kvartal.
ZIM-aksjen stiger rundt 13 prosent i førhandelen på NYSE mandag.
Redigert 19.08.2024 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
velkjent
07.08.2024 kl 11:20
10324
Om denne Lian i DnB skulle komme md en ny famøs "analyse" med kurs under 20, kan det hende det kommer et bud på kurs 40. Ellers burde en eps på ca. 8 tilsvare en kurs på nærmere 50.(diskontert over 10 år).
Me
07.08.2024 kl 10:51
9934
Olufson skrev Sinnsykt sterkt 💪
Skal vi vedde på at det kommer ett bud på MPCC i løpet av 2024...
velkjent
05.08.2024 kl 16:53
10542
Olufson skrev -0,56% på en dag som dette, sinnsykt!
Hva er sinsykt?
Det er få om noen selskap på OSE, som går bedre enn MPCC. Bra at noen investorer tok til fornuft før stengetid.
Det er få om noen selskap på OSE, som går bedre enn MPCC. Bra at noen investorer tok til fornuft før stengetid.
desirata
05.08.2024 kl 16:51
10316
Container feeder markedet er veldig sterkt. Positive meldinger dagleg.
Idag kjøpte Blystad 2 gamle feedere, han vet hva han gjør.
I Tradewinds idag, gresk GSL utsolgt på skip, 24 nye kontrakter tegnet siste måneder for $400m. Unt zu weiter -
Tror MPC kan gå kr. 25+ med gode utbytter ut 2025
Idag kjøpte Blystad 2 gamle feedere, han vet hva han gjør.
I Tradewinds idag, gresk GSL utsolgt på skip, 24 nye kontrakter tegnet siste måneder for $400m. Unt zu weiter -
Tror MPC kan gå kr. 25+ med gode utbytter ut 2025
spekulator
29.07.2024 kl 19:58
11464
Håper du er klar over at ratene har steget nærmere 150% siden forrige kvartal, og de nye kontraktene er nok gått kraftig opp. Pluss at de to nybyggene er allerede kontrahert for 7 år fremover, med meget gode rater. Jeg tror nok du bør sette deg litt bedre inn i selskapet som betaler 30% utbytte, og er så og si gjeldfritt.
Winter is Here
28.07.2024 kl 16:02
12003
Solid State skrev jeg har vært med nå i ca 2 år og tipper kr 1,60 🤗
Jeg håper at du har rett, mulig de har klart å sikre enda flere gode kontrakter med tanke på relativ gode rater. Ut fra det som ble guidet tidligere så er det mulig med lavere utbytte. Det blir et bra utbytte uansett.
"MPC Container Ships venter nå en omsetning på 475-490 millioner dollar i 2024, mot tidligere 435-470 millioner dollar. Ebitda-guidingen for 2024 oppjusteres til 280-305 millioner dollar, mot 240-280 millioner dollar tidligere."
"MPC Container Ships venter nå en omsetning på 475-490 millioner dollar i 2024, mot tidligere 435-470 millioner dollar. Ebitda-guidingen for 2024 oppjusteres til 280-305 millioner dollar, mot 240-280 millioner dollar tidligere."
Redigert 28.07.2024 kl 16:09
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
28.07.2024 kl 14:50
11973
Jeg tror på noe lavere inntjening og 0.09 cents i utbytte eventuelt 0.08 cents om dollarkurs blir 11 kroner
Redigert 28.07.2024 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
desirata
28.07.2024 kl 13:37
11709
Jeg tror 13cent, men håper på 14c. Med dollarkurs 11kr blir det ok
Solid State
28.07.2024 kl 12:43
11773
Ny uke nye muligheter. Vi får vel greie på snart hvor mye vi får pr aksje i Q2. Noen som tør tippe ?
HAS
25.07.2024 kl 08:46
12198
Aktørene som er short har med dagens kurs har sannsynligvis allwrede tapt store summer, og gambler nok på kursnedgang.
Selskapet har allerede sikret kontrakter på gode rater i lang tid, så det er lite som tyder på snarlig kursnedgang.
Det må da koste mye å leige/låne aksjer for shorting i et selskap som har 30% utbytte?
Selskapet har allerede sikret kontrakter på gode rater i lang tid, så det er lite som tyder på snarlig kursnedgang.
Det må da koste mye å leige/låne aksjer for shorting i et selskap som har 30% utbytte?
Redigert 25.07.2024 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
24.07.2024 kl 14:32
11745
La shortere shorte i fred
"Containerratene skyter til værs"
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/07/24/8158389/containerratene-skyter-til-vaers
"Containerratene skyter til værs"
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/07/24/8158389/containerratene-skyter-til-vaers
DividendYield
22.07.2024 kl 21:25
12373
Tror Liam er på ferie. Ukene før han gikk på ferie kom disse « analysene» stadig tettere, men det virker som om effekten av dem har blitt stadig mindre. Folk tenker sjæl og trenger ikke en ubrukelig anal ytiker.
velkjent
22.07.2024 kl 16:46
7289
I DnB må det være lettere å få tilgivelse enn tillatelse-akkurat som i Ap, men jeg mener finanspressen ikke burde gi slike useriøse analyser oppmerksomhet.
Nå innser vel etter hvert de fleste at problemene mellom islam og judaisme, som kan anskues i Rødehavet ikke lar seg løse når Israel styrkes, snarere tvert i mot, så Suezkanalen gror snart igjen.
Nå innser vel etter hvert de fleste at problemene mellom islam og judaisme, som kan anskues i Rødehavet ikke lar seg løse når Israel styrkes, snarere tvert i mot, så Suezkanalen gror snart igjen.
desirata
22.07.2024 kl 15:55
7398
Bare ikke DNB kommer ut med en ny "analyse" med salg på 15kr. De har jo det for vane, men tror Jørn Lian har brent fingrene litt nå.
HAS
22.07.2024 kl 15:36
7383
Inndekket 2.600 i dag.
Fortsatt 15.700 igjen, + de som ligger under grensa på 0,5%.
Nå ønsker vi oss en positiv oppdatering på guidingen fra selskapet:)
Fortsatt 15.700 igjen, + de som ligger under grensa på 0,5%.
Nå ønsker vi oss en positiv oppdatering på guidingen fra selskapet:)
Redigert 22.07.2024 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
HAS
22.07.2024 kl 15:22
7400
nucleus skrev Bra trøkk på MPCC idag, short dekning?
Enten det, eller så maler de seg ennå lengre inn i hjørnet...
Dagens omsetning tilsvarer kanskje bare 10% av shorten.
Uansett fin opprur i dag:)
Dagens omsetning tilsvarer kanskje bare 10% av shorten.
Uansett fin opprur i dag:)
Redigert 22.07.2024 kl 15:25
Du må logge inn for å svare
HAS
20.07.2024 kl 15:39
7958
Da kan det være grunn til å minne om hva AB Sundal Collier's Petter Haugan skrev om fraktkostnadens betydning for utsalgsprisen for joggesko(2023):
"Men nettopp fordi sjøgående transport, når tilbudt til hva det koster å levere tjenesten, er så billig (altså 3 kroner pr. skoeske), må prisen stige voldsomt for at markedet etterspørrer mindre. Så selv om prisen pr. skoeske etter hvert ble nesten ti ganger så dyr, og det kostet over 20 kroner i container-frakt for et par joggesko, ble ikke etterspørselen etter sko i Europa merkbart mindre av den grunn."
En 10-dobling av ratene vil løfte prisen på et par joggesko fra 1000 til 1030 kroner.
Vi tåler noen doblinger til av ratene før det gir dramatisk utslag på skosalget:)
"Men nettopp fordi sjøgående transport, når tilbudt til hva det koster å levere tjenesten, er så billig (altså 3 kroner pr. skoeske), må prisen stige voldsomt for at markedet etterspørrer mindre. Så selv om prisen pr. skoeske etter hvert ble nesten ti ganger så dyr, og det kostet over 20 kroner i container-frakt for et par joggesko, ble ikke etterspørselen etter sko i Europa merkbart mindre av den grunn."
En 10-dobling av ratene vil løfte prisen på et par joggesko fra 1000 til 1030 kroner.
Vi tåler noen doblinger til av ratene før det gir dramatisk utslag på skosalget:)
Redigert 20.07.2024 kl 15:52
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
20.07.2024 kl 15:10
7772
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/pPPQ2w/troebbel-i-skipsfarten-skaper-problemer-ganske-heftig-naa
"– Ellevill økning
Prisen for en 40 fots container fra Asia til Europa ligger på fredag på i underkant av 8500 dollar, ifølge Xenetas prisdata-oversikt."
"– Selskaper begynner å få litt panikk, de blir bekymret. De begynner å frakte mer varer for å sikre seg mot problemene som kommer. Det skaper en kunstig etterspørselsøkning..."
"– Ellevill økning
Prisen for en 40 fots container fra Asia til Europa ligger på fredag på i underkant av 8500 dollar, ifølge Xenetas prisdata-oversikt."
"– Selskaper begynner å få litt panikk, de blir bekymret. De begynner å frakte mer varer for å sikre seg mot problemene som kommer. Det skaper en kunstig etterspørselsøkning..."
Redigert 20.07.2024 kl 15:10
Du må logge inn for å svare
DividendYield
20.07.2024 kl 13:06
7560
Hva ligger ordreboken på innen feeder?
Jeg tror for øvrig vi ikke vil se noen kollaps noe sted innen container, selv for de store. I prosent har ordreboken vært langt høyere tidligere. Dessuten om det blir fred i Midtøsten vil det ta lang tid å,reroute tilbake til normalen. Det er svært mye logistikk involvert, men klart noe over supply kan vi risikere på sikt.
Jeg tror for øvrig vi ikke vil se noen kollaps noe sted innen container, selv for de store. I prosent har ordreboken vært langt høyere tidligere. Dessuten om det blir fred i Midtøsten vil det ta lang tid å,reroute tilbake til normalen. Det er svært mye logistikk involvert, men klart noe over supply kan vi risikere på sikt.
desirata
20.07.2024 kl 12:56
7572
Analytikere gjør samme feil i årevis. Det ER over kapasitet for de store båtene, dvs fra TEU 7000 og over, men dette er et helt annerledes marked enn de store. Blir som VLCC og produkttank. Det er ikke stor ordrebok for feedere, men for de store er den enormt over kontrahert og det vil kollapse dersom Rødehavet åpner opp igjen.
HAS
20.07.2024 kl 07:40
7639
https://www.seatrade-maritime.com/containers/feeder-squeeze-horizon
Kan analytikernes advarsler om overkapasitet være sterkt overdrevet?
Kan det til og med ende opp med mangel på kapasitet og videre stigende rater?
Selskapet har over lang tid levert et av børsens mest solide utbytter, men kursen holdes nede av shorting og advarende pekefinger fra et temmelig enstemmig analytikerkorps.
Hvem blir først ut av analytikerne til å revurdere fremtidsutsiktene for MPCC?
Redigert 20.07.2024 kl 07:56
Du må logge inn for å svare
HAS
12.07.2024 kl 16:10
8411
Israel går neppe tom for ammunisjon, men det må da vel shorten snart gjøre??
Det finnes også sikkert en del skjult short under o,5.
Tror det kan bli en kostbar affære å kjøpe inn igjen denne mengden. Tilsvarer hele dagens omsetning hver dag i 1 til 2 uker!
Foreløpig gjelder det å tviholde på aksjene og stålsette seg mot filleristingen. Dumpingen gir dessuten også glimrende kjøpsmuligheter:)
Det finnes også sikkert en del skjult short under o,5.
Tror det kan bli en kostbar affære å kjøpe inn igjen denne mengden. Tilsvarer hele dagens omsetning hver dag i 1 til 2 uker!
Foreløpig gjelder det å tviholde på aksjene og stålsette seg mot filleristingen. Dumpingen gir dessuten også glimrende kjøpsmuligheter:)
Redigert 12.07.2024 kl 18:11
Du må logge inn for å svare
velkjent
12.07.2024 kl 15:51
8205
Harpex videre opp i dag og det er primært de mindre skipene, som MPCC har en del av, som får økte rater.
Det var vel ved åpningen i dag det ble shortet og kursen gikk ned til 20,50.
Lite trolig det blir varig fred og fri ferdsel i Rødehavet igjen. Israel går for sin langsiktige politikk "from the river to the sea", slik at området mellom Jordan-elven og Middelhavet kommer under israelsk kontroll.
Det var vel ved åpningen i dag det ble shortet og kursen gikk ned til 20,50.
Lite trolig det blir varig fred og fri ferdsel i Rødehavet igjen. Israel går for sin langsiktige politikk "from the river to the sea", slik at området mellom Jordan-elven og Middelhavet kommer under israelsk kontroll.
Redigert 12.07.2024 kl 15:55
Du må logge inn for å svare
HAS
12.07.2024 kl 15:46
8195
Slettet brukerskrev Trbbel i Panamakanalen er gått nytt for rederiene - ratene opp
Nye 400000 aksjer short i dag. Det dumpes villig vekk aksjer for å holde kursen i sjakk, og det begynner å bli en anseelig mengde som skal kjøpes inn igjen.
Dersom det gambles på at det blir fred i Midt-Østen, støtter vi helhjertet opp om ønsket.
Da ønsker vi oss heller at økt handel og den aldrende flåten i bransjen vil demme opp for overkapasiteten.
Sikre kontrakter på gode rater I overskuelig framtid borger for fortsatt rause utbytter de neste kvartalene.
Dersom det gambles på at det blir fred i Midt-Østen, støtter vi helhjertet opp om ønsket.
Da ønsker vi oss heller at økt handel og den aldrende flåten i bransjen vil demme opp for overkapasiteten.
Sikre kontrakter på gode rater I overskuelig framtid borger for fortsatt rause utbytter de neste kvartalene.
Redigert 12.07.2024 kl 15:49
Du må logge inn for å svare
Kumbel
16.11.2023 kl 17:18
11548
Selskapet burde børsmelde slike salg, og hvis salget er gjennomført oppdatere flåtelisten sin. Alle 3 skip står fortsatt oppført på listen.
ICUU812
16.11.2023 kl 16:58
11579
Dette er vel kjent fra før... https://capitallinkshipping.com/wp-content/uploads/2023/10/Braemar_compressed-1-1.pdf
Skytta
16.11.2023 kl 16:52
11558
Les deg opp. Gjelder dessverre ikke (enn så lenge) container... Og ikke segmentet (feeder) som MPC opererer i.
Kumbel
16.11.2023 kl 16:08
11663
https://shippingwatch.com/carriers/Container/article16607878.ece?utm_medium=siteCard
Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen, men det ser ut til at Mpc har solgt 3 skip.
Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen, men det ser ut til at Mpc har solgt 3 skip.
Rederisjef Øystein Kalleklev om kanalskvis: – Ratene går «all-time high»
Det er kaos i Panamakanalen. Det skaper alternative shippingruter, mindre tilgang på skip og ikke minst høye rater.
Det er kaos i Panamakanalen. Det skaper alternative shippingruter, mindre tilgang på skip og ikke minst høye rater.
Trbbel i Panamakanalen er gått nytt for rederiene - ratene opp
skadi
15.11.2023 kl 22:50
11671
I Q2 leverte MPCC en EBITDA på 142 mill dollar og økte guidingen for resten av 2023 med ca 5 prosent mener jeg det var. Hvordan anal tigrene kommer fram til sine estimater er vel bare de som vet. Kanskje lesevansker er en av forutsetningene?
Me
15.11.2023 kl 14:56
12051
MPC Container Ships rapporterer tall for tredje kvartal 21. november. Arctic Securities venter her en ebitda på 105 millioner dollar mot konsensus på 114 millioner dollar. Meglerhuset venter utbytte pr aksje på 0,14 dollar pr aksje mot konsensusforventninger på 0,13 dollar pr aksje, og omtaler aksjen som "Too discounted and ignored" og ser betydelige oppside fra nåværende aksjekurs.
"Containerfrakt er sannsynligvis på vei mot en nedgang i 2024, men vi mener at markedet feilpriser risikoen i MPCC på nåværende tidspunkt (..) Ved å diskontere utbytte pr aksje fra tredje kvartal 2023 til slutten av 2024, og legge til den diskonterte verdien av netto gjeld, skrapverdi og gjenværende ordrereserve pr fjerde kvartal 2024, kommer vi frem til en nettoeiendelsverdi på 17,9 kroner pr aksje. På våre tall vil MPCC utbetale 6,7 kroner pr aksje i utbytte i samme periode, noe som betyr at når vi er ved slutten av 2024, er 7,2 kroner pr aksje udiskontert. Vi mener imidlertid at dette er mer enn dekket i skrapverdien og ordrereserven på det tidspunktet", skriver meglerhuset.
"Containerfrakt er sannsynligvis på vei mot en nedgang i 2024, men vi mener at markedet feilpriser risikoen i MPCC på nåværende tidspunkt (..) Ved å diskontere utbytte pr aksje fra tredje kvartal 2023 til slutten av 2024, og legge til den diskonterte verdien av netto gjeld, skrapverdi og gjenværende ordrereserve pr fjerde kvartal 2024, kommer vi frem til en nettoeiendelsverdi på 17,9 kroner pr aksje. På våre tall vil MPCC utbetale 6,7 kroner pr aksje i utbytte i samme periode, noe som betyr at når vi er ved slutten av 2024, er 7,2 kroner pr aksje udiskontert. Vi mener imidlertid at dette er mer enn dekket i skrapverdien og ordrereserven på det tidspunktet", skriver meglerhuset.
Burde være en no brainer på disse nivåene.
skadi
07.11.2023 kl 18:06
14284
Slår slide 12 høyre side til og jeg har ingen grunn å tvile på kompetansenivået til de to ledere hos MPCC, så vil det vise seg at frykten for oversupply innen MPCC's segment er fullstendig overdrevet. Jeg for min del tviler heller på kompetansenivået hos de diverse analytikere.