MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.

kodenavn
MPCC 24.02.2023 kl 11:23 190411

Fearnley:

MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)

4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
Znabel
28.08.2024 kl 13:16 8443

Vurderte å handle denne før tallslippet helt til jeg så at spåkonene var ute og hausset den.
Superoptimist
28.08.2024 kl 13:43 8326

MPC faller kraftig eller tallslipp
Aksjen til MPC Container Ships, en favoritt blant småsparere, faller 10 prosent som en av onsdagens mest omsatte. I dagene før rapportfremleggelsen steg aksjen etter analytikeroppdatering.

Brutto driftsresultat (ebitda) for kvartalet landet på 84 millioner dollar, mot 143 millioner dollar i fjor. Rederiet høyner sin guiding for 2024 til inntekter imellom 510–520 millioner dollar, opp fra tidligere 475–490 millioner dollar.

Ebitda-forventningen jekkes opp til mellom 335–350 millioner dollar, opp fra tidligere 280–305 millioner dollar.

Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets skriver i en analyse at den oppjusterte ebitda-forventningen for 2024 ligger 9 prosent over konsensus, ifølge Bloomberg. Lian påpeker imidlertid at dersom man justerer for DNBs egne estimater for gevinster fra salg av skip, er oppsiden bare på 4 prosent.

teaser
unikum
28.08.2024 kl 20:50 7675

Falt ikke mer enn siste ukas oppgang og med 430 millioner omsetning. Noen kom seg ut på topp for denne gangen..
Solid State
29.08.2024 kl 16:34 6916

dnb er under 0,5% på shortlistene
Superoptimist
05.09.2024 kl 17:02 5540

Når jeg ser noe slikt som dette fra idag, ja da grøsser jeg og føler at galskapen opprører meg. At ingen med ansvar for børsens "syke utvikling" griper inn forundrer meg. Kan det ha noe med egne gevinster å gjøre?

Meglerstatistikk for MPC Container Ships(I sanntid)
Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 9 21,35 05.09.2024 16:29:58 3 750 074 3124
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 065 3123
UNK UNK 25 21,35 05.09.2024 16:28:59 3 750 040 3122
UNK UNK 53 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 750 015 3121
UNK UNK 14 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 962 3120
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:28:46 3 749 948 3119
UNK UNK 11 21,35 05.09.2024 16:28:10 3 749 909 3118
UNK UNK 50 21,35 05.09.2024 16:27:47 3 749 898 3117
UNK UNK 39 21,35 05.09.2024 16:27:38 3 749 848 3116
UNK UNK 24 21,35 05.09.2024 16:25:49 3 749 809 3115
Superoptimist
05.09.2024 kl 17:10 5522

Den største skandalen er nok at "noen" fjernet kjøper og selger!!! Har lenge lurt på hvorfor! Også hvorfor fjerne minstevolumkrav????
Redigert 05.09.2024 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
nucleus
12.09.2024 kl 15:51 4664

Bra trøkk på MPCC idag, noen nyhet?
desirata
12.09.2024 kl 16:48 4540

MPC hadde presentasjon på Pareto konferansen idag. Den var positiv
nucleus
12.09.2024 kl 19:13 4331

Ok, takk.
Solid State
13.09.2024 kl 08:53 3954


Oversatt
En potensiell havnestreik på østkysten kan ha betydelig innvirkning på containerfraktratene på flere måter: 1. **Forstyrrelse i forsyningskjeden**: En streik vil bremse eller stoppe operasjoner ved nøkkelhavner, noe som fører til forsinkede forsendelser. Denne forstyrrelsen vil redusere tilgjengeligheten av fraktkapasitet, og skape en flaskehals i forsyningskjeden, som vanligvis øker fraktratene. 2. **Økt etterspørsel etter alternative havner**: Avsendere vil sannsynligvis omdirigere varer til alternative havner (f.eks. Gulf Coast eller West Coast), noe som øker etterspørselen på disse stedene. Denne økningen i etterspørselen kan føre til overbelastning og høyere fraktrater for containere ved disse alternative havnene. 3. **Økende kostnader for transportører**: Transportører kan pådra seg høyere driftskostnader på grunn av lengre transitttider, omdirigering eller å måtte håndtere etterslep av last. Disse kostnadene overføres ofte til avsendere gjennom økte fraktrater. 4. **Inventarmangel**: Forsinkelser i forsendelser kan føre til lagermangel, noe som fører til at enkelte selskaper fremskynder forsendelser via flyfrakt eller andre midler, og øker kostnadene over hele linjen. Dette kan ha en ringvirkning på sjøfraktratene, spesielt for tidssensitive varer. 5. **Markedsvolatilitet**: En streik vil legge til usikkerhet til shippingmarkedet, og potensielt føre til volatilitet i fraktratene ettersom tilbud og etterspørsel svinger raskt. Generelt, jo lenger streiken eller avbruddet varer, desto større innvirkning på containerfraktratene, ettersom både transportører og avsendere tilpasser seg det skiftende logistikklandskapet.
Redigert 13.09.2024 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Vampyren
13.09.2024 kl 13:50 3747

Ratene stuper. 😱

Ratene til containerskip steg høyt før og gjennom sommeren i lys av stor etterspørsel og lengre seilingsdistanser på grunn av uroen i Rødehavet.

Nå stuper imidlertid ratene fra det høye nivået.

Analysebyrået Drewrys «World Container Index» faller torsdag 13 prosent til 4.168 dollar per 40-fots container. På toppen i sommer lå gjennomsnittsnivået på like under 6.000 dollar.

Drewry forklarer fallet med en kraftig knekk i etterspørsel av frakt til østkysten i USA for å unngå en planlagt streik blant havnearbeidere i oktober.

– Dette resulterte i et stort fall på 21 prosent i spotratene på østkysten. På grunn av svak etterspørsel forventer Drewry at ratene på ruter fra Øst til Vest vil fortsette å falle de kommende ukene, skriver analysebyrået.

Indeksen lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene. I etterkant stupte inntjeningen da forsinkelser i verdikjedene løste seg opp, og rederiene opplevde store resultatfall og fikk dystre utsikter hengende over seg. Det blant annet på grunn av høye skipsbestillinger.

Forstyrrelser, som begynte å prege fraktmarkedet i vinter på grunn av uroen i Rødehavet, sender vanligvis prisene opp fordi det binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.

https://e24.no/bors/nyheter/a/297906?pinnedEntry=297906
Redigert 13.09.2024 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
desirata
13.09.2024 kl 14:24 3691

Ikke så relevant for MPC, pga:

Dette er rater for store containerskip, ikke feedere. Folk tenker ikke etter de leser.

MOC er fullt dekket i 2024 og 75% dekning for 2025. De kan streike 2 mnd i USA uten betydning.

Drew
16.09.2024 kl 20:40 3188

Vet noen hva kurs i morgen starter på (ex-day)?
Grusern
16.09.2024 kl 21:33 3060

Drew
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det utbetaling av utbytte, og ikke ex-day.
Triggly
16.09.2024 kl 21:52 3019

Grusern
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september

Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024
Me
25.09.2024 kl 08:48 2051

MPCC: KJØPER FIRE 3.800 TEU-SKIP FOR USD 180M
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.

Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.

Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.

Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.

Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.

"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.

Solid State
I går kl 12:06 1350

Hvorfor skrives det nesten ingenting av betydning på Hegnar Forum mer ? Er de blitt for strenge med hva som skrives her ?
piff
I går kl 12:58 1248

Det skrives mye på Nordnettsiden under Shareville om Mpcc
Nippon78
I går kl 15:02 1070

Det er fordi mye av det foregår på Discord. Der er det høy aktivitet.
UerfarenInvest
I går kl 16:05 961

Veldig synd at diskusjoner og informasjon om både denne (og andre aksjer) havner inn i "lukkede" grupper 😞
Triggly
I går kl 17:39 815

Discord er en gratis chatteplatform, men for å bli med i private grupper så trenger du en invitasjon.
discord dot com
spekulator
I går kl 20:35 611

Det er kanskje fordi MPC er det beste utbytteselskapet på OB, og at de tjener gode penger med lite gjeld. I motsetning til de andre selskapene som ikke kan måle seg mot dem. Derfor er det svært lite å diskutere her på Hegnar, da dette selskapet er en bortgjemt juvel for de fleste. Vi som aksjeeiere her bare nyter det, og sitter stille i båten..
piff
I går kl 21:13 530

og den perfekte storm er under opprulling .bare og ri bølgen som kommer framover. Ser ikke bortifra vi er i ATH inne nyttår.