MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.

kodenavn
MPCC 24.02.2023 kl 11:23 202623

Fearnley:

MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)

4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
skadi
I dag kl 15:42 156

Med det han presenterer så burde han ikke få lønn i de hele tatt.
The Observer
I dag kl 15:33 185

Lian får antakelig ikke prestajonbasert lønn.
sjakkmatt
I dag kl 15:21 217

Lian i DnB er håpløs. Har vel 4 rapporter på MPCC i år og alle konkluderer med at kursen skal ned, ned, ned, ned. Lians treffprosent = 0% og bør ses på som en anledning til å øke beholdningen.
Det merkelige med Lian er at det ikke virker som om han forstår forskjellen på stooooore containerskip som tar 20-40.000 TEU's , mens MPCC's feederflåte tar opp mot 4,000 (?) TEU's. Lian burde bruke kalkulatoren og se at med den overkapasiteten han omtaler, som går på de stooore skipene, tar det ca 10 feedere å få tømt ett stort containerskip. Og med veldig mange feedere som etterhvert vil skrapes som er eldre enn 20år, og med liten tilflyt av nye feedere, blir det en underkapasitet på feedere, og hva skjer da med kursen på MPCC?
Redigert i dag kl 15:26 Du må logge inn for å svare
sjakkmatt
I dag kl 15:15 234

Arctic med ny kjøpsanbefaling i dag og justerer Kursmål fra 27,90 til 28,40
Me
I dag kl 13:36 366

Har gått litt for mye etter min smak, fallhøyden er stor nå!! men markedet er sterkt.
ZIM: OPPJUSTERER GUIDINGEN FOR 2024
The Observer
I dag kl 13:09 428

Uansett så er markedet veldig positiv til aksjen. Den stiger og stiger stadig vekk. Bare siden 1. november er den opp 18%.
velkjent
01.11.2024 kl 12:35 1589

Skal kommentaren din være edru, burden den også vise til alle salgene av skip i fjor og i år. Så de skipene du referer til er, bortsett fra meldingen i går, gammelt nytt.
Men ja, det foretas en flåtefornyelse og oppgradering, ikke minst for å øke fleksibiliteten vedr. drivstoff for å unngå bebudede avgifter ved bruk av tungolje. De som leier skipene vil gjerne vise en "grønn" profil og er derfor villige til å betale ekstra for drivstoffet. Forhåpentligvis bidrar det også til å gjøre MPCCs skip attraktive på markedet.
Om skipene bestilles, vet vi altså ikke, og uansett er det lenge til 2026.
The Observer
01.11.2024 kl 12:19 1626

Finansavisen i dag:
MPCC er klar for å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelse. Det er antatt nybygging av opptil fire skip med kapasitet opptil 4350 20 fots containere.
Dette på toppen av et skip med 1250 containere som ble bestilt l i sommer. Og ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert med 15 års kontrakter med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Videre kjøpte MPC i september fire gamle feederskip sikret med beskjeftigelse.
MPC ekspanderer og ekspanderer.
Gentry
30.10.2024 kl 15:54 2249

Kan vi regne med, at generalforsamlingen godta styres forslag om den foreslåtte utbytte?
velkjent
30.10.2024 kl 15:49 2266

Nei, med mindre en del som har lånt penger for å kjøpe aksjer i Nordnet er blitt tvangssolgt. DnBs endring fra 19,50 til 19 bør oversees og bilskipenes utvikling har lite med feeder-containerskip å gjøre. Har benyttet nedgangen til å øke beholdningen.
Superoptimist
30.10.2024 kl 15:32 2328

Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
velkjent
30.10.2024 kl 12:05 2615

Tullprat, akkurat, som synserne i DnB. Ikke mye aksjeanalyse der i gården. At kursen på MPCC falt for et år siden, skyltes i det vesentlige at aksjen ble shortet.
Selskapet er på topp av aksjene på OSE hva angår inntjening og om en vil tro på ledelsen, vil dette vedvare og øke til neste år. Et av de verste eksemplene på manglende inntjening i forhold til aksjekurs er KOG og analytikerkorpset ser liten grunn til at ikke ubalansen skal fortsette, men faktisk øke.
desirata
30.10.2024 kl 10:05 2831

Art i e24;
Dersom fred i Midt Østen og Suez åpner vil container falle mye. Hugs på at MPC var ca.12 i des ifjor før Rødehavet / Houti problemetnoppstod
Haugabu89
30.10.2024 kl 09:42 2923

Hva skjer her, uvanlig mye tilbakegang.
velkjent
25.10.2024 kl 08:55 3432

For MPCCs del er forskjellen på EBITDA og EBIT avskrivninger. D-en står for "depreciation". Investeringene har normalt minimal innflytelse på driftsresultatet, men avhengig av avskrivningstiden. Derimot påvirkes likviditeten om investeringene betales direkte fra driften. MPCCs nye skip avskrives over 25 år og brukte over gjenværende tid, dvs. et ti år gammelt skip avskrives over 15 år. Kostnadene med tørrdokking avskrives over 5 år. I årets rapportering ble det nevnt at investeringer i mer miljøvennlig drivstoff skulle deles med kontraktspartnerne. Tror ikke det ble nevnt hvordan de skulle avskrives, men utføres i tilknytning til DD, så trolig over 5 år.
desirata
25.10.2024 kl 07:02 2231

Ifølge Wikipedia, har andre bedre def.

En bedrift som har høyt driftsoverskudd (EBITDA), kan likevel ha høye investeringer og dermed et betydelig lavere totalt driftsresultat (EBIT).
Me
24.10.2024 kl 10:46 2847

HAPAG-LLOYD: OPPJUSTERER GUIDING FOR 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Hapag-Lloyd venter nå en ebitda på 4,6-5 milliarder dollar og driftsresultat på 2,4-2,8 milliarder dollar i 2024.

Det fremgår av en melding fra selskapet torsdag.

Tidligere ventet selskapet en ebitda i 2024 på 3,5 til 4,6 milliarder dollar og et driftsresultat på 1,3-2,4 milliarder dollar.

Basert på foreløpige og ureviderte tall oppnådde Hapag-Lloyd en ebitda på rundt 3,6 milliarder dollar og driftsresultat på omtrent 1,9 milliarder dollar pr tredje kvartal 2024.

nucleus
09.10.2024 kl 17:17 4572

Slik fungerer børsen opp og ned. Blir to skipp mere i Q3 og 6stk i Q4 ( 4stk på nevnte kjøp) , to av dem er helt nye skipp, tiltenkt avtale med Elkem. (7år og 15år= metanol ). Så burde gi økte driftsresultater med flere skipp og langsiktige avtaler.
Superoptimist
09.10.2024 kl 16:26 4664

Hvorfor faller den????

Nyheter om MPCC
Jonas Hagmansen
25. september09:18
DEL
MPC kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar
MPC Container Ships (MPCC) kjøper fire nye skip for 180 millioner dollar. Skipene leveres i slutten av 2024 og vil gå inn i nye langtidsleieavtaler etter de nåværende avtalene, opplyses det i en melding.

De nye leieavtalene forventes å gi inntekter på 150 millioner dollar og et driftsoverskudd (EBITDA) på mellom 110 og 120 millioner dollar.

MPCC har også inngått nye leieavtaler for skipene AS Anne og AS Pamela, som starter i slutten av 2024 og begynnelsen av 2025. Totalt ventes disse avtalene å øke selskapets forventede inntekter med 200 millioner dollar.

Oppkjøpet blir finansiert med en blanding av selskapets egne penger og lån, der lånene skal betales tilbake med inntektene fra de nye leieavtalene.

Denne meldingen er utarbeidet ved hjelp av AI-verktøy, og kvalitetssikret av E24s journalister.
nucleus
07.10.2024 kl 15:26 5176

Mpcc klatrer sakte oppover pånytt. Så nedtur for havnestreik var ferdig, er mildt sagt merkelig.
nucleus
05.10.2024 kl 16:30 5758

Psykologi ja. MPCC øker jo flåten nå til Q3 og Q4, etter oppkjøp som er nevnt i juni ( 2stk skipp for 500 miljoner kr), så nå i september ( 4stk skipp for 1,9 miljarder kr).Så har jo MPCC 2stk helt nye skipp til levering Q4. Elkem er jo nevnt som kunde på dem. For å ikke nevne alle kontraksfornyelser.. Forutsetningen for økte driftsresultater og mere utbytte fremover.
desirata
05.10.2024 kl 16:06 5798

Kun psykologi. MPC har nesten hundre prosent dekning iår nå og 90% for neste år. Ingen trodde at streiken skulle vare mere enn 1 måned uansett. Dvs ingen praktisk betydning for MPC. Mærsk faller 12% samme, burde vært 2-3%
The Observer
05.10.2024 kl 11:00 6042


Fra Finansavisen:
Aksjekursen i MPC Container Ships faller rundt 8 prosent på Oslo Børs fredag. I København faller containergiganten Maersk tilsvarende. I Tyskland er Hapag-Lloyd-aksjen ned 12 prosent.

Bedre for MPC
Bevegelsene i spotratene påvirker MPC-aksjen selv om rederiet for det meste seiler på faste kontrakter. I spotmarkedet i segmentet for de mindre containerskipene som MPC eier, er situasjonen noe bedre. Ifølge Dybwad ligger disse ratene nå på rundt 20.000 dollar dagen. I seneste presentasjon fra MPC kommer det frem at rederiets faste kontrakter for andre halvår 2024 gir en rate på 26.037 dollar dagen.
piff
30.09.2024 kl 21:13 7009

og den perfekte storm er under opprulling .bare og ri bølgen som kommer framover. Ser ikke bortifra vi er i ATH inne nyttår.
spekulator
30.09.2024 kl 20:35 7089

Det er kanskje fordi MPC er det beste utbytteselskapet på OB, og at de tjener gode penger med lite gjeld. I motsetning til de andre selskapene som ikke kan måle seg mot dem. Derfor er det svært lite å diskutere her på Hegnar, da dette selskapet er en bortgjemt juvel for de fleste. Vi som aksjeeiere her bare nyter det, og sitter stille i båten..
Triggly
30.09.2024 kl 17:39 7294

Discord er en gratis chatteplatform, men for å bli med i private grupper så trenger du en invitasjon.
discord dot com
Solid State
30.09.2024 kl 17:26 7326

hva er discord ? link. koster det penger ?
UerfarenInvest
30.09.2024 kl 16:05 7440

Veldig synd at diskusjoner og informasjon om både denne (og andre aksjer) havner inn i "lukkede" grupper 😞
Nippon78
30.09.2024 kl 15:02 7550

Det er fordi mye av det foregår på Discord. Der er det høy aktivitet.
piff
30.09.2024 kl 12:58 7727

Det skrives mye på Nordnettsiden under Shareville om Mpcc
Solid State
30.09.2024 kl 12:06 7828

Hvorfor skrives det nesten ingenting av betydning på Hegnar Forum mer ? Er de blitt for strenge med hva som skrives her ?
Me
25.09.2024 kl 08:48 8530

MPCC: KJØPER FIRE 3.800 TEU-SKIP FOR USD 180M
Oslo (Infront TDN Direkt): MPC Container Ships har inngått en avtale om kjøp av fire 3.800 TEU-skip for 180 millioner dollar, ifølge en melding fra selskapet onsdag.

Skipene forventes levert fra nåværende eier i fjerde kvartal 2024, og vil fortsette under nåværende charteravtaler frem til andre kvartal 2025. Deretter vil skipene gå over på en ny charterkontakt på 35 måneder, pluss opsjon på 12 måneder. Skipene forventes å generere en samlet omsetning på om lag 150 millioner dollar over den faste perioden, med en ebitda på 110-120 millioner dollar.

Med forbehold om gjennomføring av transaksjonen, er oppkjøpet tiltenkt å bli finansiert gjennom en "konservativ blanding" av egenkapital og gjeld, skriver selskapet, hvor gjelden skal bli dekket av tilhørende ebitda-ordrereserve.

Separat har selskapet avtalt nye 24-26 måneders charterkontrakter for "AS Anne" og "AS Pamela". Kontraktene vil prises om lag tre måneder frem i tid i gjennomsnitt. Skipene bil bli levert inn i den nye charteravtalen i løpet av fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.

Totalt forventes de nye charteravtalene, inkludert de nyervervede skipene, å tilføre om lag 200 millioner dollar i selskapets ordrereserve. Kontraktsdekningen vil øke til 99 prosent av gjenværende åpne dager i 2024, 81 prosent i 2025 og 50 prosent i 2026.

"Oppkjøpet styrker MPCCs ledende posisjon innen containerfrakt, som gjør selskapet i stand til å gripe markedsmuligheter, øke lønnsomheten og levere bærekraftig aksjonærverdier, ettersom de nye skipene er innvannende til resultat pr aksje og utbytte pr aksje fra levering", skriver selskapet.

Triggly
16.09.2024 kl 21:52 9495

Grusern
Er du sikker på at du skal holde på med aksjer, hvis du ikke har fått med deg at imorgen er det ex-dag, og ikke utbetaling av utbytte.
Utbetalingen er ikke før 24. september

Last day including right: September 16, 2024
Ex-date: September 17, 2024
Record date: September 18, 2024
Payment date: September 24, 2024 (on or about)
Date of board resolution: August 27, 2024