MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.
Fearnley:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
velkjent
25.10.2024 kl 08:55
4449
For MPCCs del er forskjellen på EBITDA og EBIT avskrivninger. D-en står for "depreciation". Investeringene har normalt minimal innflytelse på driftsresultatet, men avhengig av avskrivningstiden. Derimot påvirkes likviditeten om investeringene betales direkte fra driften. MPCCs nye skip avskrives over 25 år og brukte over gjenværende tid, dvs. et ti år gammelt skip avskrives over 15 år. Kostnadene med tørrdokking avskrives over 5 år. I årets rapportering ble det nevnt at investeringer i mer miljøvennlig drivstoff skulle deles med kontraktspartnerne. Tror ikke det ble nevnt hvordan de skulle avskrives, men utføres i tilknytning til DD, så trolig over 5 år.
desirata
30.10.2024 kl 10:05
3847
Art i e24;
Dersom fred i Midt Østen og Suez åpner vil container falle mye. Hugs på at MPC var ca.12 i des ifjor før Rødehavet / Houti problemetnoppstod
Dersom fred i Midt Østen og Suez åpner vil container falle mye. Hugs på at MPC var ca.12 i des ifjor før Rødehavet / Houti problemetnoppstod
velkjent
30.10.2024 kl 12:05
3630
Tullprat, akkurat, som synserne i DnB. Ikke mye aksjeanalyse der i gården. At kursen på MPCC falt for et år siden, skyltes i det vesentlige at aksjen ble shortet.
Selskapet er på topp av aksjene på OSE hva angår inntjening og om en vil tro på ledelsen, vil dette vedvare og øke til neste år. Et av de verste eksemplene på manglende inntjening i forhold til aksjekurs er KOG og analytikerkorpset ser liten grunn til at ikke ubalansen skal fortsette, men faktisk øke.
Selskapet er på topp av aksjene på OSE hva angår inntjening og om en vil tro på ledelsen, vil dette vedvare og øke til neste år. Et av de verste eksemplene på manglende inntjening i forhold til aksjekurs er KOG og analytikerkorpset ser liten grunn til at ikke ubalansen skal fortsette, men faktisk øke.
Superoptimist
30.10.2024 kl 15:32
3343
Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
velkjent
30.10.2024 kl 15:49
3281
Nei, med mindre en del som har lånt penger for å kjøpe aksjer i Nordnet er blitt tvangssolgt. DnBs endring fra 19,50 til 19 bør oversees og bilskipenes utvikling har lite med feeder-containerskip å gjøre. Har benyttet nedgangen til å øke beholdningen.
Gentry
30.10.2024 kl 15:54
3264
Superoptimist skrev Har noen fått med seg noen forklaring /begrunnelse for "stupet" idag?
Kan vi regne med, at generalforsamlingen godta styres forslag om den foreslåtte utbytte?
The Observer
01.11.2024 kl 12:19
2641
Finansavisen i dag:
MPCC er klar for å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelse. Det er antatt nybygging av opptil fire skip med kapasitet opptil 4350 20 fots containere.
Dette på toppen av et skip med 1250 containere som ble bestilt l i sommer. Og ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert med 15 års kontrakter med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Videre kjøpte MPC i september fire gamle feederskip sikret med beskjeftigelse.
MPC ekspanderer og ekspanderer.
MPCC er klar for å bestille flere nybygg i Kina, men vil først ha kontrakter som sikrer beskjeftigelse. Det er antatt nybygging av opptil fire skip med kapasitet opptil 4350 20 fots containere.
Dette på toppen av et skip med 1250 containere som ble bestilt l i sommer. Og ytterligere to nybygg med samme kapasitet er kontrahert med 15 års kontrakter med Elkem og North Sea Container Line i Haugesund.
Videre kjøpte MPC i september fire gamle feederskip sikret med beskjeftigelse.
MPC ekspanderer og ekspanderer.
velkjent
01.11.2024 kl 12:35
2604
Skal kommentaren din være edru, burden den også vise til alle salgene av skip i fjor og i år. Så de skipene du referer til er, bortsett fra meldingen i går, gammelt nytt.
Men ja, det foretas en flåtefornyelse og oppgradering, ikke minst for å øke fleksibiliteten vedr. drivstoff for å unngå bebudede avgifter ved bruk av tungolje. De som leier skipene vil gjerne vise en "grønn" profil og er derfor villige til å betale ekstra for drivstoffet. Forhåpentligvis bidrar det også til å gjøre MPCCs skip attraktive på markedet.
Om skipene bestilles, vet vi altså ikke, og uansett er det lenge til 2026.
Men ja, det foretas en flåtefornyelse og oppgradering, ikke minst for å øke fleksibiliteten vedr. drivstoff for å unngå bebudede avgifter ved bruk av tungolje. De som leier skipene vil gjerne vise en "grønn" profil og er derfor villige til å betale ekstra for drivstoffet. Forhåpentligvis bidrar det også til å gjøre MPCCs skip attraktive på markedet.
Om skipene bestilles, vet vi altså ikke, og uansett er det lenge til 2026.
The Observer
I går kl 13:09
1444
Uansett så er markedet veldig positiv til aksjen. Den stiger og stiger stadig vekk. Bare siden 1. november er den opp 18%.
Me
I går kl 13:36
1384
Har gått litt for mye etter min smak, fallhøyden er stor nå!! men markedet er sterkt.
ZIM: OPPJUSTERER GUIDINGEN FOR 2024
ZIM: OPPJUSTERER GUIDINGEN FOR 2024
sjakkmatt
I går kl 15:15
1253
Arctic med ny kjøpsanbefaling i dag og justerer Kursmål fra 27,90 til 28,40
sjakkmatt
I går kl 15:21
1236
Lian i DnB er håpløs. Har vel 4 rapporter på MPCC i år og alle konkluderer med at kursen skal ned, ned, ned, ned. Lians treffprosent = 0% og bør ses på som en anledning til å øke beholdningen.
Det merkelige med Lian er at det ikke virker som om han forstår forskjellen på stooooore containerskip som tar 20-40.000 TEU's , mens MPCC's feederflåte tar opp mot 4,000 (?) TEU's. Lian burde bruke kalkulatoren og se at med den overkapasiteten han omtaler, som går på de stooore skipene, tar det ca 10 feedere å få tømt ett stort containerskip. Og med veldig mange feedere som etterhvert vil skrapes som er eldre enn 20år, og med liten tilflyt av nye feedere, blir det en underkapasitet på feedere, og hva skjer da med kursen på MPCC?
Det merkelige med Lian er at det ikke virker som om han forstår forskjellen på stooooore containerskip som tar 20-40.000 TEU's , mens MPCC's feederflåte tar opp mot 4,000 (?) TEU's. Lian burde bruke kalkulatoren og se at med den overkapasiteten han omtaler, som går på de stooore skipene, tar det ca 10 feedere å få tømt ett stort containerskip. Og med veldig mange feedere som etterhvert vil skrapes som er eldre enn 20år, og med liten tilflyt av nye feedere, blir det en underkapasitet på feedere, og hva skjer da med kursen på MPCC?
Redigert i går kl 15:26
Du må logge inn for å svare
spekulator
I går kl 23:38
846
Lian presenterer DNB, som skal tjene penger på negative analyser, og få kjøpt fra tullete selgere.. Håper på dumskap fra aksjeeierene. Et selskap som tjener gode penger, lite gjeld, og solide utbytter, hvem vil ikke ha det?
nucleus
I dag kl 09:32
483
At ikke finanstilsynet reagerer på DNB, er vel heller utrolig. Når det skjer gang på gang..
sjakkmatt
I dag kl 09:40
461
Hva med journalister som dekker børs? Burde ikke de fange opp Lian og stille spørsmål om hans agenda?
velkjent
I dag kl 10:48
371
Analysemarkedet virker "råttent" og ja, hvor er den kritiske journalisten? Et av de verste eksemplene på overbud uten kritisk reaksjon, er verdsettelsen av KOG. Her må det være fondene, som kjøper for å presse opp kursen og derved øke bonusene til forvalterne. Kurs og resultat på KOG har for lengst mistet kontakten.
The Observer
I dag kl 11:41
305
Det er alltid noen rampelysgutter som sier kurs opp eller ned. FA i dag viser til at Kristoffer Barth Skeie i Arctic ser Mpcc kursn opp til 28,4.
Uansett så handles det så store volumer at IV markedet følger sine egne analyser og agenda. Ganske ofte på tvers av hva analytikere med navn i media anbefaler.
Uansett så handles det så store volumer at IV markedet følger sine egne analyser og agenda. Ganske ofte på tvers av hva analytikere med navn i media anbefaler.
DividendYield
I dag kl 15:02
126
Det er ikke sikkert at Lian har en spesifikk agenda, det kan være han bare er en fryktelig dårlig analytiker.