MPCC - UTBYTTEAKSJE nr. 1.
Fearnley:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
MPC Container Ships (Buy TP NOK 24)
4q preview, FSest NOK 2.4 DPS implying 52% annualized yield
Kaaresve
27.11.2024 kl 10:06
4014
Ser kollegaer i Nederland antyder at en syklus nå er over - Redselen er at Trump vil ramme verdenshandelen med en tollkrig.
Bullen
27.11.2024 kl 10:10
3996
Kjøpte på 22,9 og tror at jeg blir. Vet ikke helt om ratene på båtene som Mpcc har påvirkes av en fredeligere verden
og tollen som Trump legger på import til USA. Båtene til MPCC går vel ikke til USA eller mellom havnene der.
85% er dekket for 2025 og gir er en visibilitet på utbytte neste år.
og tollen som Trump legger på import til USA. Båtene til MPCC går vel ikke til USA eller mellom havnene der.
85% er dekket for 2025 og gir er en visibilitet på utbytte neste år.
Kaaresve
27.11.2024 kl 11:44
3763
Husk : Verdenshandelen kan bli lammet og behovet for frakt gå i bunn når USA straks utløser den største tollkrigen verden noengang har sett.
nucleus
27.11.2024 kl 12:18
3661
Er egentlig imponerende at Trump'en greier skremme folk 2 måneder for han tiltre'er som president. Handel of vandel- hehe, er USA avhengig av uansett.. MPCC har dekket kontrakter med 85% for neste år..allerede.
Kaaresve
27.11.2024 kl 12:20
3650
Husk Goldman begynte allerede å selge for en stund siden.
Det som heretter skal inn/ut av USA skal gå på amerikanske skip " America first"
Det som heretter skal inn/ut av USA skal gå på amerikanske skip " America first"
Redigert 27.11.2024 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Bullen
27.11.2024 kl 12:33
3602
Alt er mulig her,. Hvis USA er tøff i tryne, vil resten av verden også ha restriksjoner mot import av varer fra USA... osv.
Fred i Midtøsten kan vi bare glemme. Det er for mye død å lidelse til at konflikten er over. Dessuten fortsetter Netanjahu krigen mot Hamas.
Så lenge disse konfliktene pågår, blir det nok problematisk for skipsfarten å bruke Rødehavet.
Oljeprisen datt til 71,90 da nyhetene kom i går om ¨fred¨ Nå er prisen på 72,60. Så markedet legge muligens ikke så mye vekt på meldingen som kom i går.
Fred i Midtøsten kan vi bare glemme. Det er for mye død å lidelse til at konflikten er over. Dessuten fortsetter Netanjahu krigen mot Hamas.
Så lenge disse konfliktene pågår, blir det nok problematisk for skipsfarten å bruke Rødehavet.
Oljeprisen datt til 71,90 da nyhetene kom i går om ¨fred¨ Nå er prisen på 72,60. Så markedet legge muligens ikke så mye vekt på meldingen som kom i går.
desirata
27.11.2024 kl 12:34
3600
Det er bare det at USA har ingen skip, null og heller ingen kapasitet for å bygge.
Og ikke utall det om ting du har null greie på !
Og ikke utall det om ting du har null greie på !
Kaaresve
27.11.2024 kl 12:51
3554
re desirata. Morsomt. Du glemmer, eller vet ikke, at USA nå er en større skipsfartsnasjon enn Norge.
Plui
27.11.2024 kl 13:00
3525
Er rimelig sikker på at de siste dagers nedgang skyldes utsiktene for fred i Midt-Østen, og dermed fremtidige muligheter for å bruke Suez Kanalen.
Me
27.11.2024 kl 13:08
3507
Artig dette med aksjer... var lite aktivitet her når MPCC gikk til 26,94 , men nå er det fyr i teltet.
Minner litt om ekkokammeret som foregår på Xtrainvestor chat. For oss som har sittet siden corona tiden så er det nå egentlig litt underholdning også 😉
Minner litt om ekkokammeret som foregår på Xtrainvestor chat. For oss som har sittet siden corona tiden så er det nå egentlig litt underholdning også 😉
Bullen
27.11.2024 kl 13:09
3502
Ja, USA er større enn Norge, men ut av det jeg kan lese har de ikke container skip.
USA er størst på cruise og offshore
USA er størst på cruise og offshore
Kaaresve
27.11.2024 kl 13:22
3445
Re Bullen. De har nå både Matson og flere andre på og utenfor børs.
-----
Containerrederierne går glip af større købelyst i USA
Når amerikanerne bruger penge, er det lige nu ofte på produkter, der ikke skal transporteres ind i landet på et containerskib, skriver Sea-intelligence.
-----
Containerrederierne går glip af større købelyst i USA
Når amerikanerne bruger penge, er det lige nu ofte på produkter, der ikke skal transporteres ind i landet på et containerskib, skriver Sea-intelligence.
Kaaresve
27.11.2024 kl 13:27
3416
Re Bullen. De har nå både Matson og flere andre på og utenfor børs.
-----
Containerrederierne går glip af større købelyst i USA
Når amerikanerne bruger penge, er det lige nu ofte på produkter, der ikke skal transporteres ind i landet på et containerskib, skriver Sea-intelligence.
------------
Mærsk sælger 1000 kølecontainere til amerikansk rederi
Det Mærsk-ejede Maersk Container Industry skal levere containerne til Seaboard Marine, der bl.a. sejler med fødevarer fra USA til Sydamerika.
------------------
Verdens største temperaturstyrede lagervirksomhed er amerikansk og hedder Lineage.
-----
Containerrederierne går glip af større købelyst i USA
Når amerikanerne bruger penge, er det lige nu ofte på produkter, der ikke skal transporteres ind i landet på et containerskib, skriver Sea-intelligence.
------------
Mærsk sælger 1000 kølecontainere til amerikansk rederi
Det Mærsk-ejede Maersk Container Industry skal levere containerne til Seaboard Marine, der bl.a. sejler med fødevarer fra USA til Sydamerika.
------------------
Verdens største temperaturstyrede lagervirksomhed er amerikansk og hedder Lineage.
Kaaresve
28.11.2024 kl 11:12
2790
Viser heller ikke i dag noen styrke - her er det nok mer nedside som må taes ut
Bullen
28.11.2024 kl 11:18
2772
Er jo ikke hogd i Stein at verdens handelen går noe særlig ned under Trump. Det eneste han ønsker er at det skal være fair.
Så får vi se.
Så får vi se.
desirata
29.11.2024 kl 10:37
2344
Dere må også forandre tittel på tråden. Høegh er nå utbytte aksje no.1.
Kaaresve
29.11.2024 kl 10:47
2314
Har falt mye fordi forventningene har vært for høye, sier Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
Me
29.11.2024 kl 12:39
2165
Solid Share Performance Limits Upside
What’s New: TP hiked to NOK 23/sh (NOK 21/sh), Hold maintained.
• YTD performance warranted, though outlook caps upside
• Vessel acquisitions and recent charters boosts estimates
• 15%/7% ‘25’/26 dividend yield screens fair with challenging backdrop
We maintain a cautious view on MPCC on the back of a challenging outlook for the container space. Solid backlog acquisitions through re-chartering in a strong market and vessel acquisitions have de-risked estimates for 2025/2026, and with charter rates holding firm there is a window of opportunity for more. However, this is reflected through YTD total return of 104%. With newbuild contracting continuing at an unprecedented pace (OB/fleet 25%) we expect the market to go lower at some point (with risk of Red Sea reversal on top).
We lift our ‘24-26 EBITDA by 10-51% and ’24-’26 EPS by 12-155% on the back of the abovementioned backlog additions, hike our TP to NOK 23/sh (NOK 21/sh, 29/05/2024) and maintain our Hold recommendation. On our estimates, MPCC offers 15%/7% dividend yield in ‘25/’26 which screens fair considering a challenging long-term outlook for the container market.
OB/fleet growing, though limited additions coming for feeders
The OB/fleet has increased for containers over the past months following aggressing NB activity from liners midst boosted earnings from a closed Red Sea. This should in turn drive the container market lower with ~20% fleet growth in the rear-view mirror. On the other hand, feeders should see limited additions with the OB/fleet at 4%, potentially creating a two-tier market down the line. That should benefit MPCC, but trickle-down economics should in time result in lower rates vs. current levels regardless.
Long-term rate pressure to weigh on pricing
Our TP is derived of the NPV of EBITDA backlog and open days through 2027 + scrap, with an associated premium for value creation beyond. We peg P/NAV at 0.9x, which we argue is fair considering the challenging outlook for containers.
Note: Fearnley Securities acted as Co-Manager in MPCC’s USD 125m unsecured sustainability-linked bond
What’s New: TP hiked to NOK 23/sh (NOK 21/sh), Hold maintained.
• YTD performance warranted, though outlook caps upside
• Vessel acquisitions and recent charters boosts estimates
• 15%/7% ‘25’/26 dividend yield screens fair with challenging backdrop
We maintain a cautious view on MPCC on the back of a challenging outlook for the container space. Solid backlog acquisitions through re-chartering in a strong market and vessel acquisitions have de-risked estimates for 2025/2026, and with charter rates holding firm there is a window of opportunity for more. However, this is reflected through YTD total return of 104%. With newbuild contracting continuing at an unprecedented pace (OB/fleet 25%) we expect the market to go lower at some point (with risk of Red Sea reversal on top).
We lift our ‘24-26 EBITDA by 10-51% and ’24-’26 EPS by 12-155% on the back of the abovementioned backlog additions, hike our TP to NOK 23/sh (NOK 21/sh, 29/05/2024) and maintain our Hold recommendation. On our estimates, MPCC offers 15%/7% dividend yield in ‘25/’26 which screens fair considering a challenging long-term outlook for the container market.
OB/fleet growing, though limited additions coming for feeders
The OB/fleet has increased for containers over the past months following aggressing NB activity from liners midst boosted earnings from a closed Red Sea. This should in turn drive the container market lower with ~20% fleet growth in the rear-view mirror. On the other hand, feeders should see limited additions with the OB/fleet at 4%, potentially creating a two-tier market down the line. That should benefit MPCC, but trickle-down economics should in time result in lower rates vs. current levels regardless.
Long-term rate pressure to weigh on pricing
Our TP is derived of the NPV of EBITDA backlog and open days through 2027 + scrap, with an associated premium for value creation beyond. We peg P/NAV at 0.9x, which we argue is fair considering the challenging outlook for containers.
Note: Fearnley Securities acted as Co-Manager in MPCC’s USD 125m unsecured sustainability-linked bond
Kaaresve
29.11.2024 kl 15:11
2016
Kraftig fall i ratene – elendigheten fortsetter. I løpet av den siste uken har capesizeratene falt 18,8 prosent og Clarksons venter videre fall. Baltic Dry-indeksen stuper også. I tank er det bekmørkt . Alt faller. Alle frykter for verdenshandelen nå. Conteinerfrakt står for tur. Fallet kan bli betydelig
---------
– Forventningene har vært for høye
Etter et par fantastiske år har shippingsektoren fått juling på børsen de seneste månedene. – Shippingaksjer har falt mye fordi forventningene har vært for høye, sier Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
--------------
Måtte deres guder vøre med dere om dere ennu ikke har solgt dere ut
---------
– Forventningene har vært for høye
Etter et par fantastiske år har shippingsektoren fått juling på børsen de seneste månedene. – Shippingaksjer har falt mye fordi forventningene har vært for høye, sier Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
--------------
Måtte deres guder vøre med dere om dere ennu ikke har solgt dere ut
Redigert 29.11.2024 kl 15:14
Du må logge inn for å svare
Solid State
29.11.2024 kl 16:05
1939
nucleus
29.11.2024 kl 16:38
1888
Bullshit, er jo faste kontrakter på flåten 85% for år 2025. Så økes antall båter med 14,5% = 8 stk båter, som er oppdatert på MPCC sin side. Så bare å sitte med ro og vente på utbytte. Får jo flere aksjer pånytt ( refinansiering) ved neste utbytte.
Superoptimist
29.11.2024 kl 17:12
1831
Du har helt rett nucleus. Er det inkompetanse eller er det bevisst "spekulering" disse millionbetalte besserwisserne prøver å påvirke oss?
Kaaresve
30.11.2024 kl 09:48
1470
Så våket Clarksons Securities og påpeker det at oppsiden er begrenset, mens risikoer som gjenåpning av Rødehavet og handelskonflikter kan påvirke negativt.
nucleus
30.11.2024 kl 10:51
1375
"Oppsiden er begrenset" sier dem, men når flåten øker for MPCC. Flere båter tilsier økte inntekter, som i sin tur gir høyere markedsverdi. Så hva da med feederer klassen generelt? Gjenomsnitt alderen er høy, burde jo bli tilsvarende manko på båter. Særlig når de store kunder (linere ), er avhengig av supply fra nevnte feederer båter, ( ja les MPCC sine kunder). Handelskonflikter med eller uten Trump'en..aldri så mye , trenger de jo frakten likevel. Gjenåpning av Rødehavet, tror ikke Yemen er enige med Israel i det første.
Kaaresve
I går kl 10:31
697
Finansavisen; "Shippingindeksen stupte videre."
Er det bunnløst?
Husk å benytte skattefradraget for tap
Er det bunnløst?
Husk å benytte skattefradraget for tap
Redigert i går kl 10:35
Du må logge inn for å svare
velkjent
I går kl 15:29
373
Synes du bør holde deg til saken-conteiner-skipsrater, og ikke spille dum. Rateindeksene for slike skip stiger ufortrødent og Mærsk var opp 2% fredag. Men jeg har lenge forstått at kunnskapen om annet enn tørrbulk og oljefrakt er fraværende på OSE. På shorting-siden er det litt blandet, men ingen urovekkende utvikling.
Så er det bare å glemme fred i Midtøsten. Det er bare å lese "sverdversene" i Koranen for å forstå at det har mer eller mindre vært uavbrutt krig der etter 1948 og fred blir det neppe før Israel kontrollerer alt areal mellom Jordan-elven og Middelhavet. Palestinerne må nok likesinnede ta seg av om de ikke ønsker et bedre liv under jødisk-demokratisk styresett og ikke islamsk fascisme,
Så er det bare å glemme fred i Midtøsten. Det er bare å lese "sverdversene" i Koranen for å forstå at det har mer eller mindre vært uavbrutt krig der etter 1948 og fred blir det neppe før Israel kontrollerer alt areal mellom Jordan-elven og Middelhavet. Palestinerne må nok likesinnede ta seg av om de ikke ønsker et bedre liv under jødisk-demokratisk styresett og ikke islamsk fascisme,
Redigert i går kl 15:40
Du må logge inn for å svare