HRGI "When in trouble, double" (TA)

PerUlv Den ene
HRGI 25.02.2023 kl 10:10 12973

INNLEDNING

Nå er ikke jeg i trøbbel her i HRGI, men det er det ganske mange andre som er.

Jeg skal heller ikke frata "Frodon" sin tekniske vurdering, men supplere med egne oppfatninger. Rent historisk sett har HRGI hatt en utvikling i tråd med mange andre "grønne aksjer". Nå kan man vel også karakterisere selskapet under sektoren "Energi" og da grønn energi. Det som imidlertid skiller HRGI fra andre fremtidsrettede selskaper og gjør aksjen interessant i mine øyne var da heisen, som var på vei ned, fikk vaierbrudd og deiset rett ned i underetasjen før den fortsatte ned i kjelleren. Hvor dyp denne er kan ingen si noe som helst om da det ikke finnes noen form for teknisk støtte på nedsiden.

HISTORISK KURS UTVIKLING

Ut ifra hva jeg kan se kom HRGI på børs 27 januar 2021 og hadde ingen trang fødsel. Åpning NOK 99,-Høy NOK 100,- Lav NOK 58,01 og med close NOK 63,00. Herifra steg kursen til ATH 14 januar 2022 close NOK 115,72 hvor den siden har falt 91,01% til fredagens close NOK 10,40. Om dette er bunnen vet ingen pr. dato.

TEKNISKE VURDERINGER

Selv om det ikke finnes noen form for teknisk støtte, har man noen indikatorer for beregning av bunnformasjon. I dette caset kommer Oscillatorene til kort, men kan sammen med volum indikatorer indikere en bunn så lenge Oscillatorene får en svak vending opp. Mao. at det indikeres flere kjøpere en selgere. Så her får man følge nøye med for når det skjer... Ja da er dette "Turnaround time". Men om det skjer på NOK 10,- eller NOK 5,- er foreløpig umulig å si noe om annet en at "Turnaround time" kommer. Og hva skjer når det skjer....

TEKNISK FREM I TID

Som de fleste vet er en del av teknisk analyse statisk gjennom historisk mønster som ofte gjentar seg selv. Det færre vet og kan bruke er den dynamiske delen av TA som skildrer fundamentale forhold, makro og psykologi i nær real time, men i samspill med tradisjonell TA. De som har fulgt med på PGS Investor har nok lært litt om dette.

I HRGI sitt case vil alle de faktorer nevn over spille inn. Mao står vi foran et til tre ulike scenarier. Jeg ska ikke gå i detalj i disse, men skiskjert et overordnet bilde. I et litt lengre perspektiv kan vi se kurser rundt NOK 63,03 - 55,36. I det noe kortere bilde kan vi forvente 24,17 - 21,47 Basert på parameteren ATH og "Sell off"31 januar NOK 37,95 og bunn NOK 10,40 (fredag close) og hypotetisk bunn NOK 5,-. PS. Disse beregningene er foretatt med Fibonacci retritement reversal

AVSLUTNING

Som man skjønner av min fremstilling av dette caset går man ikke for noen snevre prosenter, men de russiske. Men man må også ta høyde for å sitte med urealisert tap på kanskje 20 til 50% worst case før caset vender opp. Og at dette skjer er heller ingen garanti, men gir etter min børs filosofi et "Risk/reward" som smaker fugl.. (PS ikke diamant, hehe)

PU
Redigert 25.02.2023 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Taycon
25.02.2023 kl 14:11 6003

Den tidligere ingeniøren hadde nok ikke annet enn tidlige penger å bidra med inn i miljøet til folkene i Horisont/Eon/Neptun. De er i en helt annen liga - tenker jeg.
Redigert 25.02.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Taycon
25.02.2023 kl 13:57 6027

God oppsummering. Hva tror du om potensialet i CO2 lagring?
Taycon
25.02.2023 kl 13:49 6049

Henger meg på uviten/grønne sølet. Han har skapt mye støy med sin relativt beskjedne post. Still heller spørsmål om hvorfor Eon kjøpte 25% eller hvorfor Neptun og Fertiberia er på ballen. Spetalen har uansett 40% av Saga og er inne så lege Saga sitter. Tipper at Horisont hadde droppet å ta med han på laget, om de hadde startet på nytt.
Redigert 25.02.2023 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Taycon
25.02.2023 kl 13:40 6080

Og aksjen, som alle andre har selvfølgelig et potensial til å falle ytterligere. Hvis mange nok er villig til å ta store tap og opptrer irrasjonelt. Hypotetisk kan selskapet prises til 30 mill eller 1000 eller 10 0000 mill. Hvis 22 300.000 aksjer dumpes mandag vil kursen gå mot 0. Hvis en aktør skal ha 3-5 mill aksjer mandag før kl 09.05 vil kursen gå over 30.
Bullinvestor
25.02.2023 kl 13:38 6084

Er heller ikke slik at et fantastisk regnskap med null gjeld bestandig trenger å bety gull. Hvorfor solgte Spette, var han litt uviten eller var han mere smart som så markedssituasjon?
Taycon
25.02.2023 kl 13:21 6107

Hva mener du har gått galt? Equinor/Vår/strøm? Det som har skapt problemer for kursen (ikke selskapet) er de tidlige pengene som går ut med Ferncliff i spissen. De blør. Den opprinnelige kapitalen er fortsatt i selskapet i form av kontanter, prosjekter, know how osv. Nyheter om 3 parts samarbeid Eon/Neptun/Horisont, søknad om tillatelse til lagring og den spanske giganten blir borte i støyen fra 3 relativt små aksjonærer.
elnomi
25.02.2023 kl 11:07 6168

Det er mye som har gått galt for dette selskapet den senere tiden og hvor bunnen er vites ikke, men denne aksjen har potensial til å falle ytterligere ned før det evt snur. Og skak det snu må det nok også komme noe positive meldinger. Ikke glem at «hypotetisk bunn NOK 5,-.».
Highflow
25.02.2023 kl 11:00 6178

Bra oppsumert :) jeg måtte sette inn en liten slant på fredag da den duppet ned til 10.50 de har rundt 400 mill cash og nesten en halv milliard av Enova til prosjekt når det er igang, så jeg selv har tenkt at kanskje 10 blank vil være den magiske bunnen i denne :)