HRGI "When in trouble, double" (TA)
INNLEDNING
Nå er ikke jeg i trøbbel her i HRGI, men det er det ganske mange andre som er.
Jeg skal heller ikke frata "Frodon" sin tekniske vurdering, men supplere med egne oppfatninger. Rent historisk sett har HRGI hatt en utvikling i tråd med mange andre "grønne aksjer". Nå kan man vel også karakterisere selskapet under sektoren "Energi" og da grønn energi. Det som imidlertid skiller HRGI fra andre fremtidsrettede selskaper og gjør aksjen interessant i mine øyne var da heisen, som var på vei ned, fikk vaierbrudd og deiset rett ned i underetasjen før den fortsatte ned i kjelleren. Hvor dyp denne er kan ingen si noe som helst om da det ikke finnes noen form for teknisk støtte på nedsiden.
HISTORISK KURS UTVIKLING
Ut ifra hva jeg kan se kom HRGI på børs 27 januar 2021 og hadde ingen trang fødsel. Åpning NOK 99,-Høy NOK 100,- Lav NOK 58,01 og med close NOK 63,00. Herifra steg kursen til ATH 14 januar 2022 close NOK 115,72 hvor den siden har falt 91,01% til fredagens close NOK 10,40. Om dette er bunnen vet ingen pr. dato.
TEKNISKE VURDERINGER
Selv om det ikke finnes noen form for teknisk støtte, har man noen indikatorer for beregning av bunnformasjon. I dette caset kommer Oscillatorene til kort, men kan sammen med volum indikatorer indikere en bunn så lenge Oscillatorene får en svak vending opp. Mao. at det indikeres flere kjøpere en selgere. Så her får man følge nøye med for når det skjer... Ja da er dette "Turnaround time". Men om det skjer på NOK 10,- eller NOK 5,- er foreløpig umulig å si noe om annet en at "Turnaround time" kommer. Og hva skjer når det skjer....
TEKNISK FREM I TID
Som de fleste vet er en del av teknisk analyse statisk gjennom historisk mønster som ofte gjentar seg selv. Det færre vet og kan bruke er den dynamiske delen av TA som skildrer fundamentale forhold, makro og psykologi i nær real time, men i samspill med tradisjonell TA. De som har fulgt med på PGS Investor har nok lært litt om dette.
I HRGI sitt case vil alle de faktorer nevn over spille inn. Mao står vi foran et til tre ulike scenarier. Jeg ska ikke gå i detalj i disse, men skiskjert et overordnet bilde. I et litt lengre perspektiv kan vi se kurser rundt NOK 63,03 - 55,36. I det noe kortere bilde kan vi forvente 24,17 - 21,47 Basert på parameteren ATH og "Sell off"31 januar NOK 37,95 og bunn NOK 10,40 (fredag close) og hypotetisk bunn NOK 5,-. PS. Disse beregningene er foretatt med Fibonacci retritement reversal
AVSLUTNING
Som man skjønner av min fremstilling av dette caset går man ikke for noen snevre prosenter, men de russiske. Men man må også ta høyde for å sitte med urealisert tap på kanskje 20 til 50% worst case før caset vender opp. Og at dette skjer er heller ingen garanti, men gir etter min børs filosofi et "Risk/reward" som smaker fugl.. (PS ikke diamant, hehe)
PU
Nå er ikke jeg i trøbbel her i HRGI, men det er det ganske mange andre som er.
Jeg skal heller ikke frata "Frodon" sin tekniske vurdering, men supplere med egne oppfatninger. Rent historisk sett har HRGI hatt en utvikling i tråd med mange andre "grønne aksjer". Nå kan man vel også karakterisere selskapet under sektoren "Energi" og da grønn energi. Det som imidlertid skiller HRGI fra andre fremtidsrettede selskaper og gjør aksjen interessant i mine øyne var da heisen, som var på vei ned, fikk vaierbrudd og deiset rett ned i underetasjen før den fortsatte ned i kjelleren. Hvor dyp denne er kan ingen si noe som helst om da det ikke finnes noen form for teknisk støtte på nedsiden.
HISTORISK KURS UTVIKLING
Ut ifra hva jeg kan se kom HRGI på børs 27 januar 2021 og hadde ingen trang fødsel. Åpning NOK 99,-Høy NOK 100,- Lav NOK 58,01 og med close NOK 63,00. Herifra steg kursen til ATH 14 januar 2022 close NOK 115,72 hvor den siden har falt 91,01% til fredagens close NOK 10,40. Om dette er bunnen vet ingen pr. dato.
TEKNISKE VURDERINGER
Selv om det ikke finnes noen form for teknisk støtte, har man noen indikatorer for beregning av bunnformasjon. I dette caset kommer Oscillatorene til kort, men kan sammen med volum indikatorer indikere en bunn så lenge Oscillatorene får en svak vending opp. Mao. at det indikeres flere kjøpere en selgere. Så her får man følge nøye med for når det skjer... Ja da er dette "Turnaround time". Men om det skjer på NOK 10,- eller NOK 5,- er foreløpig umulig å si noe om annet en at "Turnaround time" kommer. Og hva skjer når det skjer....
TEKNISK FREM I TID
Som de fleste vet er en del av teknisk analyse statisk gjennom historisk mønster som ofte gjentar seg selv. Det færre vet og kan bruke er den dynamiske delen av TA som skildrer fundamentale forhold, makro og psykologi i nær real time, men i samspill med tradisjonell TA. De som har fulgt med på PGS Investor har nok lært litt om dette.
I HRGI sitt case vil alle de faktorer nevn over spille inn. Mao står vi foran et til tre ulike scenarier. Jeg ska ikke gå i detalj i disse, men skiskjert et overordnet bilde. I et litt lengre perspektiv kan vi se kurser rundt NOK 63,03 - 55,36. I det noe kortere bilde kan vi forvente 24,17 - 21,47 Basert på parameteren ATH og "Sell off"31 januar NOK 37,95 og bunn NOK 10,40 (fredag close) og hypotetisk bunn NOK 5,-. PS. Disse beregningene er foretatt med Fibonacci retritement reversal
AVSLUTNING
Som man skjønner av min fremstilling av dette caset går man ikke for noen snevre prosenter, men de russiske. Men man må også ta høyde for å sitte med urealisert tap på kanskje 20 til 50% worst case før caset vender opp. Og at dette skjer er heller ingen garanti, men gir etter min børs filosofi et "Risk/reward" som smaker fugl.. (PS ikke diamant, hehe)
PU
Redigert 25.02.2023 kl 10:55
Du må logge inn for å svare
Highflow
25.02.2023 kl 11:00
6175
Bra oppsumert :) jeg måtte sette inn en liten slant på fredag da den duppet ned til 10.50 de har rundt 400 mill cash og nesten en halv milliard av Enova til prosjekt når det er igang, så jeg selv har tenkt at kanskje 10 blank vil være den magiske bunnen i denne :)
elnomi
25.02.2023 kl 11:07
6165
Det er mye som har gått galt for dette selskapet den senere tiden og hvor bunnen er vites ikke, men denne aksjen har potensial til å falle ytterligere ned før det evt snur. Og skak det snu må det nok også komme noe positive meldinger. Ikke glem at «hypotetisk bunn NOK 5,-.».
Taycon
25.02.2023 kl 13:21
6104
Hva mener du har gått galt? Equinor/Vår/strøm? Det som har skapt problemer for kursen (ikke selskapet) er de tidlige pengene som går ut med Ferncliff i spissen. De blør. Den opprinnelige kapitalen er fortsatt i selskapet i form av kontanter, prosjekter, know how osv. Nyheter om 3 parts samarbeid Eon/Neptun/Horisont, søknad om tillatelse til lagring og den spanske giganten blir borte i støyen fra 3 relativt små aksjonærer.
Bullinvestor
25.02.2023 kl 13:38
6081
Er heller ikke slik at et fantastisk regnskap med null gjeld bestandig trenger å bety gull. Hvorfor solgte Spette, var han litt uviten eller var han mere smart som så markedssituasjon?
Taycon
25.02.2023 kl 13:40
6077
Og aksjen, som alle andre har selvfølgelig et potensial til å falle ytterligere. Hvis mange nok er villig til å ta store tap og opptrer irrasjonelt. Hypotetisk kan selskapet prises til 30 mill eller 1000 eller 10 0000 mill. Hvis 22 300.000 aksjer dumpes mandag vil kursen gå mot 0. Hvis en aktør skal ha 3-5 mill aksjer mandag før kl 09.05 vil kursen gå over 30.
Taycon
25.02.2023 kl 13:49
6046
Henger meg på uviten/grønne sølet. Han har skapt mye støy med sin relativt beskjedne post. Still heller spørsmål om hvorfor Eon kjøpte 25% eller hvorfor Neptun og Fertiberia er på ballen. Spetalen har uansett 40% av Saga og er inne så lege Saga sitter. Tipper at Horisont hadde droppet å ta med han på laget, om de hadde startet på nytt.
Redigert 25.02.2023 kl 13:50
Taycon
25.02.2023 kl 14:11
6000
Den tidligere ingeniøren hadde nok ikke annet enn tidlige penger å bidra med inn i miljøet til folkene i Horisont/Eon/Neptun. De er i en helt annen liga - tenker jeg.
Redigert 25.02.2023 kl 14:13
PerUlv Den ene
25.02.2023 kl 14:28
5979
Om det er meg du spør er svaret dette..
Som aksjonær i bl.a. PGS følges markedet for CO2 lagring nøye.
Her er vi også i starten på noe som vil bli megastort og kanskje større en dagens olje industri om få år. Industrien vil ta hånd om all CO2 som fanges kommersielt WW og dette er godt i gang. Lønnsomheten i CO2 lagring og fangst er i ferd med å ta seg kraftig opp takket være nye regelverk fra ulike myndigheter, spesielt i USA og Europa. www.ffu.no/artikkelside/lagring-og-bruk-av-co2/
Børsmeldingen 20.02.23 ble ikke vektlagt, noe som jeg synes er "mildt sakt" overraskende sett i relasjon til det markedet dette retter seg mot. Dette ble skrevet av TDN:
HRGI: INT. AVTALE MED E.ON OG NEPTUNE ENERGY FOR UTVIKLING AV CCS-VERDIKJEDE
Oslo (Infront TDN Direkt): Horisont Energi og Neptune Energy har mandag signert en intensjonsavtale (MoU) med det E.ON med mål om å utvikle en europeisk CCS-verdikjede.
Det kommer frem i en melding mandag.
Gjennom denne avtalen vil Horisont Energi styrke det eksisterende samarbeidet med E.ON og ved å bringe inn Errai-partner Neptune Energy vil Horisont Energi utvide samarbeidet mot en felles utvikling av en europeisk verdikjede for karbonfangst og -lagring (CCS), heter det.
De tre selskapene vurderer å samarbeide som partnere i ulike prosjekter, men ved en eventuell lisenstildeling til Horisont Energi og Neptune Energy kan Errai være den første muligheten for E.ON til å bli partner. Annonsering av hvorvidt partnerne i Errai-prosjektet tildeles lisens eller ikke forventes i første halvdel av 2023.
Dette kan fort bli den "bortkommet perle" som snart kommer til rette når "Spettet" er ferdig med å "drite" seg ut. Han har sikkert vert på en bløtdyrmiddag og svelget den med en Dom. Long-Depaquit Chablis 2013, hehe..
Som aksjonær i bl.a. PGS følges markedet for CO2 lagring nøye.
Her er vi også i starten på noe som vil bli megastort og kanskje større en dagens olje industri om få år. Industrien vil ta hånd om all CO2 som fanges kommersielt WW og dette er godt i gang. Lønnsomheten i CO2 lagring og fangst er i ferd med å ta seg kraftig opp takket være nye regelverk fra ulike myndigheter, spesielt i USA og Europa. www.ffu.no/artikkelside/lagring-og-bruk-av-co2/
Børsmeldingen 20.02.23 ble ikke vektlagt, noe som jeg synes er "mildt sakt" overraskende sett i relasjon til det markedet dette retter seg mot. Dette ble skrevet av TDN:
HRGI: INT. AVTALE MED E.ON OG NEPTUNE ENERGY FOR UTVIKLING AV CCS-VERDIKJEDE
Oslo (Infront TDN Direkt): Horisont Energi og Neptune Energy har mandag signert en intensjonsavtale (MoU) med det E.ON med mål om å utvikle en europeisk CCS-verdikjede.
Det kommer frem i en melding mandag.
Gjennom denne avtalen vil Horisont Energi styrke det eksisterende samarbeidet med E.ON og ved å bringe inn Errai-partner Neptune Energy vil Horisont Energi utvide samarbeidet mot en felles utvikling av en europeisk verdikjede for karbonfangst og -lagring (CCS), heter det.
De tre selskapene vurderer å samarbeide som partnere i ulike prosjekter, men ved en eventuell lisenstildeling til Horisont Energi og Neptune Energy kan Errai være den første muligheten for E.ON til å bli partner. Annonsering av hvorvidt partnerne i Errai-prosjektet tildeles lisens eller ikke forventes i første halvdel av 2023.
Dette kan fort bli den "bortkommet perle" som snart kommer til rette når "Spettet" er ferdig med å "drite" seg ut. Han har sikkert vert på en bløtdyrmiddag og svelget den med en Dom. Long-Depaquit Chablis 2013, hehe..
Redigert 25.02.2023 kl 14:29
Taycon
25.02.2023 kl 14:31
5966
Helt til slutt:) Her har vi et selskap med store, konkrete planer om ny industri, tunge aktører, plenty av cash frem til IB. Folkene i Horisont har lang fartstid fra olje og de er et sterkt lag. Kan jo til og med hende at de vet hva de driver med. God helg.
Nisse 68
25.02.2023 kl 15:00
5935
Problemet nå er at de som selger har tapt såååååå mye penger at det betyr ikke noe om de selger på 10 kroner. Men for mange andre og spesielt ledelsen så er dette tungt og helt uvirkelig. De jobber som f... nå får å få snudd dette og det skjer snart. Sitt rolig og bli med opp igjen :)
Gullhaugen
25.02.2023 kl 16:38
5904
En ting er sikkert å det er at flere får opp øynene for denne nå..Snart kommer.de.alle løpende fra BCS,AKH m.m. og vil inn. Det er ikke allverdens med ledige aksjer.
Så dette utsagnet bør benyttes allerede på mandag
When in trouble, double 💪
Så dette utsagnet bør benyttes allerede på mandag
When in trouble, double 💪
Redigert 25.02.2023 kl 16:40
Frodon
25.02.2023 kl 21:28
5823
Fulgte du med på Aker Clean Hydrogen? Den ble også priset under cash beholdningen. Hvorfor solgte investorer sine aksjer da? Jeg fylte i hvert fall opp med mye aksjer og solgte når aksjen var priset ca 15% over cash beholdningen.
Det samme skjedde i Vistin, et Spetalen selskap (den gangen). Hvorfor kjøpte ikke Spetalen aksjer i eget selskap da? Han var ikke låst i forhold til innsideregler heller. Vistin steg fra ca kr 6 til 26.
Fulgte du med i BCS når Spetalen bøttet ut aksjer? Der ble det veldig tydelig at han ikke solgte under kr 13,60, så jeg la masse kjøp på kr 13,62-13.66. Fikk fylt opp for ca 250k og lempet de ut når aksjen nærmet seg kr 17.
Det samme skjer nå i HRGI. Det har ikke vært like tydelige nivå Spetalen pøser ut aksjer på, men alt under cash beholdningen er billig…selv om fundamentene ser jævli ut nå. Se for deg at du går nedover gaten og en fremmed person spør om du kan veksle en 100 lapp med kr 80. Dvs du gir kr 80 og får igjen kr 100. Sier du ja eller nei til det? Litt lengre ned i gaten kommer en ny fremmed person og spør om du kan veksle en 500 lapp med kr 400.
Poenget med selskap priset under cash beholdning er å se på cash burn, gjeld og kan caset snu? Hvis selskapet får til 0 av det de holder på med, kan de endre bransje eller bli kjøpt opp av noen som kan bruke skallet?
Hvis selskapet har ca kr 18 pr aksje i cash, har du ca 70-75% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til nivået cash beholdningen er på.
Hvis aksjen faller til kr 9, har du ca 100% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til cash beholdningen.
Faller aksjen til kr 6, har du ca 200% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til cash beholdningen
I slike case er det greit å vurdere økning i antall aksjer når kursen faller mer, da du tjener mer og mer på å få kjøpt billigere aksjer. Selskapet går jo ikke konkurs, når det har null gjeld og mye cash
Kjøper du eks 5000 aksjer på kr 10,40, koster de kr 52.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 90.000
Øker du eks til 10.000 aksjer på kr 9, koster de kr 90.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 180.000
Øker du eks til 20.000 aksjer på kr 6, koster de kr 120.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 360.000.
Får du til en fin økning på aksjene ved videre fall, får du snitt raskt ned og gevinsten blir enorm.
Dette kan faktisk bli en omvendt Robin Hood, hvor en rik gir pengene sine til oss fattige 😅😅
Spetalen driter i om han får kr 10 eller 14 pr aksje når han har bestemt seg for å selge seg ut. Plutselig kommer det melding om at Spetalen/Saga Pure er ute, og da kan det bli børs fest. Så er det sannsynligvis Arne Fredly som har kjøpt aksjene og pøser de ut 😂😂😂
Det samme skjedde i Vistin, et Spetalen selskap (den gangen). Hvorfor kjøpte ikke Spetalen aksjer i eget selskap da? Han var ikke låst i forhold til innsideregler heller. Vistin steg fra ca kr 6 til 26.
Fulgte du med i BCS når Spetalen bøttet ut aksjer? Der ble det veldig tydelig at han ikke solgte under kr 13,60, så jeg la masse kjøp på kr 13,62-13.66. Fikk fylt opp for ca 250k og lempet de ut når aksjen nærmet seg kr 17.
Det samme skjer nå i HRGI. Det har ikke vært like tydelige nivå Spetalen pøser ut aksjer på, men alt under cash beholdningen er billig…selv om fundamentene ser jævli ut nå. Se for deg at du går nedover gaten og en fremmed person spør om du kan veksle en 100 lapp med kr 80. Dvs du gir kr 80 og får igjen kr 100. Sier du ja eller nei til det? Litt lengre ned i gaten kommer en ny fremmed person og spør om du kan veksle en 500 lapp med kr 400.
Poenget med selskap priset under cash beholdning er å se på cash burn, gjeld og kan caset snu? Hvis selskapet får til 0 av det de holder på med, kan de endre bransje eller bli kjøpt opp av noen som kan bruke skallet?
Hvis selskapet har ca kr 18 pr aksje i cash, har du ca 70-75% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til nivået cash beholdningen er på.
Hvis aksjen faller til kr 9, har du ca 100% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til cash beholdningen.
Faller aksjen til kr 6, har du ca 200% oppside ved kjøp av aksjen på dagens kurs til cash beholdningen
I slike case er det greit å vurdere økning i antall aksjer når kursen faller mer, da du tjener mer og mer på å få kjøpt billigere aksjer. Selskapet går jo ikke konkurs, når det har null gjeld og mye cash
Kjøper du eks 5000 aksjer på kr 10,40, koster de kr 52.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 90.000
Øker du eks til 10.000 aksjer på kr 9, koster de kr 90.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 180.000
Øker du eks til 20.000 aksjer på kr 6, koster de kr 120.000. Hvis du får solgt de på kr 18, er det kr 360.000.
Får du til en fin økning på aksjene ved videre fall, får du snitt raskt ned og gevinsten blir enorm.
Dette kan faktisk bli en omvendt Robin Hood, hvor en rik gir pengene sine til oss fattige 😅😅
Spetalen driter i om han får kr 10 eller 14 pr aksje når han har bestemt seg for å selge seg ut. Plutselig kommer det melding om at Spetalen/Saga Pure er ute, og da kan det bli børs fest. Så er det sannsynligvis Arne Fredly som har kjøpt aksjene og pøser de ut 😂😂😂
Redigert 25.02.2023 kl 21:34
Taycon
26.02.2023 kl 08:31
5688
Horisont jakter ny(e) partnere for Polaris prosjektet/lisensen. Kanskje Exxon er en passende kandidat. Storage capacity
100 million tonnes https://corporate.exxonmobil.com/climate-solutions/ccs-in-action
100 million tonnes https://corporate.exxonmobil.com/climate-solutions/ccs-in-action
Redigert 26.02.2023 kl 08:34
Taycon
26.02.2023 kl 09:00
5657
Er ikke usannsynlig at noen fossile giganter har fått med seg at Horisont har lisensen. Hadde vært en fin start på uka med børsmelding om feks Exxon’s inntreden. Neptun er jo inne i Arrai prosjektet og her avventes svar på søknad. Polaris er tildelt. Lenke: intervju med ceo vedrørende lagring/des22: https://www.ocean24.no/2022/12/06/intervju-med-horisont-grunderen-vi-vil-drive-innovasjon-som-betyr-noe/
Redigert 26.02.2023 kl 09:05
Taycon
26.02.2023 kl 09:38
5613
Man trenger ikke være spesielt begavet for å forstå potensialet i den nye industrien. Gigantene har fått det med seg, men ikke aktørene på Euronext G. Exxon skriver: Carbon capture and storage (CCS) is one of the few proven technologies that could enable some of the highest-emitting sectors to significantly reduce their emissions, such as manufacturing and heavy industry. For the past few years, we’ve been studying the approach of multi-user CCS zones in major industrial areas that are located near safe underground geologic storage sites. https://corporate.exxonmobil.com/climate-solutions/carbon-capture-and-storage
Redigert 26.02.2023 kl 09:45
Maxx
26.02.2023 kl 09:54
5622
Hei Mr Per Ulv. ( Og andre med vettugt og fornuftig svar) 😊
Har du noen tanker rundt problemet med strømmen ( nekt om tilkobling) og eventuelt noen tanker om hvem/hvilke institusjoner som kan låne-finansiere en utbygging som vil koste alt fra 3-7 milliarder ( store sprik i estimatene)
Jeg tror det har oppstått et politisk spill i Nord Norge, hvor sentrale politikere og stat nett nå ser sitt snitt til å presse Stortinget/regjeringen og de rette instanser til å hurtig utbygge/utvikle både et kraftverk ( vann, vind, hav eller annet ) og bygge ut kraftlinja i Nord Norge
Press middle er å stoppe både Equinor/Melkøya , HRGI/Barents Blue og andre grønne prosjekter dersom ikke staten Norge kommer med penger 💰 💰💰💰 og konkrete planer om å øke strøm 🔋 kapasitet i Nord Norge
Tror du dette ordner seg innen 1-2 år ?😊
Har du noen tanker rundt problemet med strømmen ( nekt om tilkobling) og eventuelt noen tanker om hvem/hvilke institusjoner som kan låne-finansiere en utbygging som vil koste alt fra 3-7 milliarder ( store sprik i estimatene)
Jeg tror det har oppstått et politisk spill i Nord Norge, hvor sentrale politikere og stat nett nå ser sitt snitt til å presse Stortinget/regjeringen og de rette instanser til å hurtig utbygge/utvikle både et kraftverk ( vann, vind, hav eller annet ) og bygge ut kraftlinja i Nord Norge
Press middle er å stoppe både Equinor/Melkøya , HRGI/Barents Blue og andre grønne prosjekter dersom ikke staten Norge kommer med penger 💰 💰💰💰 og konkrete planer om å øke strøm 🔋 kapasitet i Nord Norge
Tror du dette ordner seg innen 1-2 år ?😊
Redigert 26.02.2023 kl 11:29
Taycon
26.02.2023 kl 10:39
5569
The storage capacity is estimated to be above 100 million tonnes, of which 36 million tons of capacity is already reserved for pre-ordering customers.
Noen som har regnet på hva dette kan generere av inntekter. 36 mill x 100€(?) Har Horisont pre ordre for nok 36 milliarder i Polaris?
Noen som har regnet på hva dette kan generere av inntekter. 36 mill x 100€(?) Har Horisont pre ordre for nok 36 milliarder i Polaris?
Redigert 26.02.2023 kl 10:54
Green2030
26.02.2023 kl 13:41
5472
@Taycon - Hvor fant du setningen; The storage capacity is estimated to be above 100 million tonnes, of which 36 million tons of capacity is already reserved for pre-ordering customers.
Taycon
26.02.2023 kl 13:47
5467
I presentasjonen av Horisont her: Presentation
Horisont Energi is a Norwegian, independent energy company, providing clean energy, CO2 transport and carbon storage services using proprietary technology. It is headquartered in Sandnes. Founded in 2019, Horisont Energi is the first pure carbon capture company offshore Norway. Horisont Energi is owned 25% by the German energy company E.ON, one largest energy companies in Europe.
The company's first carbon capture storage project, Polaris, will be located in the Barents Sea, where Horisont Energi has been granted a carbon storage license. The Polaris Carbon Transport and Storage Project will be developed jointly with Equinor and Vår Energi. The storage capacity is estimated to be above 100 million tonnes, of which 36 million tons of capacity is already reserved for pre-ordering customers.
In addition, the company in October 2022 signed a project agreement with Neptune Energy for Errai, a project which plans to store 4-8 mtpa CO2 in the first phase. https://invitepeople.com/public/companies/ec29f1f9cc
Horisont Energi is a Norwegian, independent energy company, providing clean energy, CO2 transport and carbon storage services using proprietary technology. It is headquartered in Sandnes. Founded in 2019, Horisont Energi is the first pure carbon capture company offshore Norway. Horisont Energi is owned 25% by the German energy company E.ON, one largest energy companies in Europe.
The company's first carbon capture storage project, Polaris, will be located in the Barents Sea, where Horisont Energi has been granted a carbon storage license. The Polaris Carbon Transport and Storage Project will be developed jointly with Equinor and Vår Energi. The storage capacity is estimated to be above 100 million tonnes, of which 36 million tons of capacity is already reserved for pre-ordering customers.
In addition, the company in October 2022 signed a project agreement with Neptune Energy for Errai, a project which plans to store 4-8 mtpa CO2 in the first phase. https://invitepeople.com/public/companies/ec29f1f9cc
Redigert 26.02.2023 kl 13:48
Bullinvestor
26.02.2023 kl 14:03
5446
Liker engasjementet ditt😅 Gode refleksjoner du kommer med. Jeg ser jo den i dine regneeksempler, bruker jo selv disse metodene😅 men ikke alltid man lykkes selvsagt. Spørs jo hvor langsiktig man er….Er nok her di flinke investorene klarer å tjene kontra å tape.
Bullinvestor
26.02.2023 kl 14:11
5440
Noen som vet hvordan det er med strømleveransene til Hrgi?
Kom ikke inn på linken bare overskriften..
https://www.tu.no/artikler/ammoniakk-fabrikk-i-finnmark-fikk-stromnett-avslag/525725
Kom ikke inn på linken bare overskriften..
https://www.tu.no/artikler/ammoniakk-fabrikk-i-finnmark-fikk-stromnett-avslag/525725
Green2030
26.02.2023 kl 14:42
5410
36 mill tonn CO2 a €100 per tonn tilsvarer NOK 36 mrd omsetning fra pre-ordering customers fra Polaris
Polaris - Estimated Co2 storage capacity: > 100 million tonnes
Errai - Estimated Co2 storage capacity: > 185 million tonnes
Med 50% belegg så vil disse 2 Co2 prosjektene utgjøre NOK 142,5 mrd i omsetning
HRGI er i dag verdsatt til 232 mill så hvis selskapet lykkes noenlunde med sine prosjekter så kan vi få en vanvittig kursutvikling
Polaris - Estimated Co2 storage capacity: > 100 million tonnes
Errai - Estimated Co2 storage capacity: > 185 million tonnes
Med 50% belegg så vil disse 2 Co2 prosjektene utgjøre NOK 142,5 mrd i omsetning
HRGI er i dag verdsatt til 232 mill så hvis selskapet lykkes noenlunde med sine prosjekter så kan vi få en vanvittig kursutvikling
Gullhaugen
26.02.2023 kl 15:20
5369
For en gullcase dette er. Last opp.Snart kommer Røkke jr å jafser til seg Horisont energi. Nå kan man begynne å sammenligne grønne selskaper på OSE og mcap så sier det seg selv hva man bør laste opp i NÅ. Dette selskapet har fått på plass enormt mye på relativt kort tid
Bevares.
Bevares.
Redigert 26.02.2023 kl 16:44
Frodon
26.02.2023 kl 16:45
5299
Caset er egentlig et oppkjøps case for mange selskap, spesielt de som vil på børs. Ved å legge inn bud på kr 16 pr aksje, kan de få sitt selskap på børs + få ca kr 44 mill i cash etter oppkjøpet. Ganske sykt 😉
Det er ikke ofte jeg kan love noe i aksjemarkedet, men jeg kan love deg at det sitter vanvittig mange å følger med på denne aksjen nå. De fleste er veldig dyktige investorer, og da selvfølgelig veldig grådige. De sitter å følger Spetalen med argus øyne og når/hvis aksje posten hans begynner å minke mot slutten, vil vi sannsynligvis se volumet ta seg betraktelig opp…og forhåpentligvis må kjøpere løpe etter 😉
Det er ikke ofte jeg kan love noe i aksjemarkedet, men jeg kan love deg at det sitter vanvittig mange å følger med på denne aksjen nå. De fleste er veldig dyktige investorer, og da selvfølgelig veldig grådige. De sitter å følger Spetalen med argus øyne og når/hvis aksje posten hans begynner å minke mot slutten, vil vi sannsynligvis se volumet ta seg betraktelig opp…og forhåpentligvis må kjøpere løpe etter 😉
Frodon
26.02.2023 kl 16:49
5277
De er i litt av samme båt som AKH, bare HRGI er priset langt under cash beholdningen. Dvs du har langt høyere sannsynlighet for avkastning i HRGI ;)
I tillegg prøver HRGI å gjøre noe mer problemet:
Horisont Energi utreder en såkalt «Island mode» for Barents Blue.
«Island mode» handler om at anlegget kan benytte egenprodusert kraft til å drifte seg selv»
https://hammerfestingen.no/nyhet/horisont-energi/19.4062
I tillegg prøver HRGI å gjøre noe mer problemet:
Horisont Energi utreder en såkalt «Island mode» for Barents Blue.
«Island mode» handler om at anlegget kan benytte egenprodusert kraft til å drifte seg selv»
https://hammerfestingen.no/nyhet/horisont-energi/19.4062
Redigert 26.02.2023 kl 16:51
De har vel ingen ting i drift og hvor langt kommer de med 500 mil i dag ? Det er sinnsyke kostnader på nybygg nå. Er vel et signal når de store gutta kaster korten. Du kan ikke bare gå etter markedsverdi her.
Frodon
26.02.2023 kl 18:15
5198
Har DU regnet på HRGI caset…? Og da kom du frem til at aksjen er dyr fordi man ikke får så mye for kr 500 mill? Korrekt…?
Sist jeg så du regnet på noe, bommet du med vanvittige ca 900% på caset. Har spurt deg om du fortsatt mener utregningen din er riktig, spesielt siden det allerede lå en utregning i åpningsinnlegget på tråden du skrev på. Men ingen svar fra deg 😉😅
Hvor mye har du tapt på «regne» feilen din til nå? Eller var det et forsøk på å manipulere markedet…?
«retur
14.2.2023 kl 15:44
Akh har alene 6,5 kr i acc og 1,5 i greenstat . 8 kr det . Leverer acc i morgen kan det bli mer»
Utregningen fra Frodon:
AKH eier 19,4288% av GreenStat, dvs 13.500.000 aksjer. GreenStat kjører enda en emisjon nå på kr 8,5 pr aksje. Dvs verdien på AKH sine aksjer i GreenStat er ca kr 114.750.000, dvs ca kr 0,166 pr AKH aksje»
Sist jeg så du regnet på noe, bommet du med vanvittige ca 900% på caset. Har spurt deg om du fortsatt mener utregningen din er riktig, spesielt siden det allerede lå en utregning i åpningsinnlegget på tråden du skrev på. Men ingen svar fra deg 😉😅
Hvor mye har du tapt på «regne» feilen din til nå? Eller var det et forsøk på å manipulere markedet…?
«retur
14.2.2023 kl 15:44
Akh har alene 6,5 kr i acc og 1,5 i greenstat . 8 kr det . Leverer acc i morgen kan det bli mer»
Utregningen fra Frodon:
AKH eier 19,4288% av GreenStat, dvs 13.500.000 aksjer. GreenStat kjører enda en emisjon nå på kr 8,5 pr aksje. Dvs verdien på AKH sine aksjer i GreenStat er ca kr 114.750.000, dvs ca kr 0,166 pr AKH aksje»
Redigert 26.02.2023 kl 18:16
Og hvordan regnet du ut at acc skulle til 2,66?
Frodon
26.02.2023 kl 18:21
5177
Ca 900% feil 👏😅😅😅😅
Da regner jeg med at du prøvde å manipulere markedet, siden du ikke retter opp din utregning (som alle nå vet var feil)
Utregningen på ACC finner du under tickeren ACC. Det jeg ikke finner under ticker ACC er DIN utregning, som viser at min utregning er feil.
Begynner du ikke å bli lei av å ta feil og tape alle pengene dine? Hvor mye får du igjen på skatten i år…?
Da regner jeg med at du prøvde å manipulere markedet, siden du ikke retter opp din utregning (som alle nå vet var feil)
Utregningen på ACC finner du under tickeren ACC. Det jeg ikke finner under ticker ACC er DIN utregning, som viser at min utregning er feil.
Begynner du ikke å bli lei av å ta feil og tape alle pengene dine? Hvor mye får du igjen på skatten i år…?
Redigert 26.02.2023 kl 18:22
Gullhaugen
26.02.2023 kl 19:40
5085
Det kan være at Spettet tømte resten fredag siste timen,isåfall så starter rekylen mandag 09.00
Green2030
26.02.2023 kl 22:20
4962
@Gullhaugen - sist onsdag (22.02) så solgte ØSS 100k og satt igjen med 416k. Tror ikke han solgte noe særlig på torsdagen pga lav omsetning. men det er godt mulig han solgte ytterligere 100k på fredagen - så da sitter han igjen med ca 316k (ned fra 1122k). Så i løpet av neste uke så er det godt mulig vi blir kvitt ØSS via Ferncliff. Saga Pure har dog ikke solgt en aksje...
Frodon
26.02.2023 kl 22:44
4931
Burde ikke Spetalen selge resten av aksjene sine til Saga Pure? Dette burde jo være et ypperlig case for Saga Pure sin nye investeringstrategi?
Redigert 26.02.2023 kl 22:46
SomSa
27.02.2023 kl 00:05
4836
Hva driver Spetalen med? Er fornuften forsvunnet og grådigheten tatt over? Gamblet med sine Hrgi penger?
https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/02/26/7988766/selger-seg-ut-av-kryptobors
For ikke lenge siden tapte på Flyr emisjonen, og solgte Equinor før begynte å stige kraftig.
Taycon
27.02.2023 kl 07:21
4690
Hvorfor skal de realisere tap på ca 50%? Aksjen prises nær halvparten av cash.
Redigert 27.02.2023 kl 07:24
Taycon
27.02.2023 kl 07:28
4675
Patron72 skrev Ingen som frykter at Saga pure skal lempe ut sine aksjer?
Hvis Saga vil ut kan de jo tilby Eon eller Neptun posten for kr 30. De vil bruke et halvt år å bli kvitt aksjene på Euronext til gi bort pris.
Taycon
27.02.2023 kl 07:31
4655
Satser heller på at x ceo Simonsen i Saga lemper ut sine 17 mill saga
aksjer og går all inn i Horisont✌️
aksjer og går all inn i Horisont✌️
Redigert 27.02.2023 kl 07:52
Frodon
27.02.2023 kl 08:29
3473
Jeg håper Saga Pure skal lempe ut aksjene sine billig 😉
Gullhaugen
27.02.2023 kl 08:43
3484
Oversikt for HRGI (HORISONT ENERGI AS). Oppdatert VPS 27.02.2023
01 E.ON ENERGY PROJECTS GMBH 25.56% 59.35m 5 706k
02 FØNIKS INNOVASJON AS 22.96% 53.32m 5 127k
03 SAGA PURE ASA 9.94% 23.08m 2 219k
04 STATE STREET BANK AND TRUST COMP 7.22% 16.77m 1 612k
05 DJ ADVISORS AS 2.47% 5 746.20k 552.50k
06 EITOR AS 2.46% 5 720k 550k
07 SPESIALFONDET KLP ALFA GLOBAL ENER 2.26% 5 239.50k 503.80k
08 FERNCLIFF LISTED DAI AS 1.87% 4 332.10k 416.50k -100k
09 ZEVS HOLDING AS 1.26% 2 921.10k 280.90k
10 MOSOL INVEST AS 1.15% 2 662.40k 256k
11 NELLE MANAGEMENT AS 1.14% 2 655.10k 255.30k
12 ROSIMA INVEST AS 0.95% 2 195.60k 211.10k
13 SYMA INVEST AS 0.92% 2 147.20k 206.50k
14 NORNES TED ARNE 0.81% 1 872k 180k +4 600
15 HANSEN KÅRE INGE 0.74% 1 716k 165k
16 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.68% 1 588.80k 152.80k +24 864
17 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.62% 1 436.90k 138.20k +1 700
18 JOSO INVEST AS 0.60% 1 382.10k 132.90k
19 H CAP AS 0.49% 1 144k 110k +10 000
20 STORETIND AS 0.49% 1 128.60k 108.50k
21 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.46% 1 060.80k 102k
22 RAVNDAL & MOORE PROJECTS AS 0.45% 1 040k 100k
23 KVANTIA AS 0.44% 1 021.40k 98 208
24 EIDESEN REIDUN 0.35% 813.53k 78 224
25 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 0.30% 689.78k 66 325 -442
26 NORDNET BANK AB 0.29% 680.73k 65 455 +112
27 AVANZA BANK AB 0.29% 662.04k 63 658 +400
28 WREDMARK MARIA FOGELFORS 0.27% 633.85k 60 947
29 HELGØY OLE GUNNAR 0.26% 605.26k 58 198
30 GOTTENBORG NILS ARNE 0.24% 560.98k 53 940
31 RØNSBERG PER ANDREAS EGGEN 0.22% 509.60k 49 000
32 RM CONSULTANTS AS 0.22% 501.97k 48 266
33 MANHATTAN CONSULTING GROUP AS 0.21% 494k 47 500 +2 258
34 JOMARK EMILIE RYEN 0.21% 492.65k 47 370
35 EIDESEN PERNILLE BRONKEN 0.21% 479.01k 46 059
36 SÆTERSTRAND TOR HARALD 0.20% 468k 45 000
37 STORSTEIN TOR HELGE 0.20% 465.92k 44 800
38 STONGJO AS 0.16% 376.57k 36 209
39 BØE CAMILLA NYGAARD TEIKARI 0.16% 373.25k 35 889
40 LITHINON AS 0.15% 343.32k 33 012
41 NEMETH FINANS AS 0.14% 321.54k 30 917
42 FURRU IDA 0.14% 314.58k 30 248
43 KG BYGG OG BETONG AS 0.13% 312k 30 000
44 SOLLIPUTTEN AS 0.13% 312k 30 000 +5 000
45 RØSHOLDT ANDREAS STRØM 0.12% 289.12k 27 800
46 VESLIK AS 0.11% 260k 25 000
47 BENTSEN EIVIND 0.11% 251.67k 24 199 +394
48 APOLLO ASSET LIMITED 0.10% 242.49k 23 316
49 3ND EIENDOM AS 0.10% 239.20k 23 000
50 DUNVOLD INVEST AS 0.10% 236.31k 22 722
51 Other investors 8.93% 20.73m 1 992.68k
01 E.ON ENERGY PROJECTS GMBH 25.56% 59.35m 5 706k
02 FØNIKS INNOVASJON AS 22.96% 53.32m 5 127k
03 SAGA PURE ASA 9.94% 23.08m 2 219k
04 STATE STREET BANK AND TRUST COMP 7.22% 16.77m 1 612k
05 DJ ADVISORS AS 2.47% 5 746.20k 552.50k
06 EITOR AS 2.46% 5 720k 550k
07 SPESIALFONDET KLP ALFA GLOBAL ENER 2.26% 5 239.50k 503.80k
08 FERNCLIFF LISTED DAI AS 1.87% 4 332.10k 416.50k -100k
09 ZEVS HOLDING AS 1.26% 2 921.10k 280.90k
10 MOSOL INVEST AS 1.15% 2 662.40k 256k
11 NELLE MANAGEMENT AS 1.14% 2 655.10k 255.30k
12 ROSIMA INVEST AS 0.95% 2 195.60k 211.10k
13 SYMA INVEST AS 0.92% 2 147.20k 206.50k
14 NORNES TED ARNE 0.81% 1 872k 180k +4 600
15 HANSEN KÅRE INGE 0.74% 1 716k 165k
16 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.68% 1 588.80k 152.80k +24 864
17 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.62% 1 436.90k 138.20k +1 700
18 JOSO INVEST AS 0.60% 1 382.10k 132.90k
19 H CAP AS 0.49% 1 144k 110k +10 000
20 STORETIND AS 0.49% 1 128.60k 108.50k
21 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.46% 1 060.80k 102k
22 RAVNDAL & MOORE PROJECTS AS 0.45% 1 040k 100k
23 KVANTIA AS 0.44% 1 021.40k 98 208
24 EIDESEN REIDUN 0.35% 813.53k 78 224
25 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 0.30% 689.78k 66 325 -442
26 NORDNET BANK AB 0.29% 680.73k 65 455 +112
27 AVANZA BANK AB 0.29% 662.04k 63 658 +400
28 WREDMARK MARIA FOGELFORS 0.27% 633.85k 60 947
29 HELGØY OLE GUNNAR 0.26% 605.26k 58 198
30 GOTTENBORG NILS ARNE 0.24% 560.98k 53 940
31 RØNSBERG PER ANDREAS EGGEN 0.22% 509.60k 49 000
32 RM CONSULTANTS AS 0.22% 501.97k 48 266
33 MANHATTAN CONSULTING GROUP AS 0.21% 494k 47 500 +2 258
34 JOMARK EMILIE RYEN 0.21% 492.65k 47 370
35 EIDESEN PERNILLE BRONKEN 0.21% 479.01k 46 059
36 SÆTERSTRAND TOR HARALD 0.20% 468k 45 000
37 STORSTEIN TOR HELGE 0.20% 465.92k 44 800
38 STONGJO AS 0.16% 376.57k 36 209
39 BØE CAMILLA NYGAARD TEIKARI 0.16% 373.25k 35 889
40 LITHINON AS 0.15% 343.32k 33 012
41 NEMETH FINANS AS 0.14% 321.54k 30 917
42 FURRU IDA 0.14% 314.58k 30 248
43 KG BYGG OG BETONG AS 0.13% 312k 30 000
44 SOLLIPUTTEN AS 0.13% 312k 30 000 +5 000
45 RØSHOLDT ANDREAS STRØM 0.12% 289.12k 27 800
46 VESLIK AS 0.11% 260k 25 000
47 BENTSEN EIVIND 0.11% 251.67k 24 199 +394
48 APOLLO ASSET LIMITED 0.10% 242.49k 23 316
49 3ND EIENDOM AS 0.10% 239.20k 23 000
50 DUNVOLD INVEST AS 0.10% 236.31k 22 722
51 Other investors 8.93% 20.73m 1 992.68k
Gullhaugen
27.02.2023 kl 08:51
3579
Last opp for her starter rekylen meget snart. Dette er en skjult gullgruve .🔥😊
Taycon
27.02.2023 kl 09:06
3623
Jøss, er det slutt på dumpingen til Spetalen eller kommer siste krampetrekning.. Blir kanskje ikke så lett å laste opp volum for en tier.
Redigert 27.02.2023 kl 09:07
Taycon
27.02.2023 kl 09:12
3631
Patron72 skrev Jeg tipper de skal ut av alt innen grønt. Men vi får se
Eller kan det tenkes at de bør kjøpe seg opp, snitte ned? Kan jo tenkes styreleder i Horisont, Rob Matheus Stevens fra Saga har litt mer oversikt enn ØSS.
De jobber vel med å få Heidall Power på børs, så ut av grønt kommer de ikke med det først.
De jobber vel med å få Heidall Power på børs, så ut av grønt kommer de ikke med det først.
Redigert 27.02.2023 kl 09:13
Gullhaugen
27.02.2023 kl 09:18
3639
Basert på dagens liste T+2 og volum 22-24 februar ( da gikk det totalt 621 778 aksjer ) så kan det ikke være spessielt mye aksjer igjen Spettet har . her er det bare å laste alt det som ligger for salg nå
https://finance.yahoo.com/quote/HRGI.OL/history?p=HRGI.OL
https://finance.yahoo.com/quote/HRGI.OL/history?p=HRGI.OL
Redigert 27.02.2023 kl 09:23
Gullhaugen
27.02.2023 kl 09:38
3670
Det ligger et fint lodd på 11.20 nå. Er det siste rest før rekylen mot 25 kommer?
Patron72
27.02.2023 kl 09:48
3644
Jeg står over foreløbig. Tar rett og slett ikke sjansen 😀
Men lykke til 👍
Men lykke til 👍