$$$PGS$$$ "Sweet"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
13.03.2023 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 27.02.2023 kl 06:45 356316

Sweetspot

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk.. Ukeslutt, BULL som f!
Beste måte å bli rik på? Kjøpe ved krakk..

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk..

Ukeslutt, BULL som f!
Redigert 13.03.2023 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
04.03.2023 kl 15:09 5792

Et spørsmål:
Det er skrevet om ath kursmessig i 2007. Samt at det tidligere var 60 seismikkskip, nå kun 15, hvorav PGS eier 7.

Er det noe som vet hvor mange skip PGS har vært oppe i, og hvor mange selskapet hadde da kursen toppet i 2007?
Redigert 04.03.2023 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2023 kl 15:16 5753

TonyB : Så feil kan man ta 😂 Lengter vel egentlig mest til Mandag 😁 Fortsett med godt reflekterte innlegg og gode bidrag. Alltid en fryd å lese. Fortsatt go Lørdag 😀👍🏻💨💨🦅🦅
Omnislash
04.03.2023 kl 15:22 5721

I Asia er det noen viktige unntak - som Kina, sør Korea og Japan. Der er demografien i fritt fall. India er inne i en god periode, men også der har fødselsraten begynt å flate ut i takt med industrialisering. Jeg ser ikke helt hvordan etterspørselen skal stige på langsikt, når befolkningen skal "kollapse" i veldig mange viktige industriland.🤔
HAS
04.03.2023 kl 15:27 5681

Tiden vil vise. Jeg forholder meg til prognoser fra Opec og EIA:)
oppturen
04.03.2023 kl 15:49 5565

Når det gjelder vindmøller tror jeg ikke PGS deler markedet med noen. PGS har utviklet spesial streamer for å se på øverste lag i havbunnen. Pgs sine 2 kontrakter tror jeg er de første i sitt slag og ingen andre tilbyr slik seismikk.
Slettet bruker
04.03.2023 kl 15:55 5553

Blir litt mye seriøst her nu.HEIA ROSENBORG.
Slettet bruker
04.03.2023 kl 15:59 5535

Se hvordan endel grønne selskaper er verdsatt, selskaper nesten uten inntekter og med mest en fix ide, - med slik prising vil et PGS UTELUKKENDE med Havvindseismikk (som jo nødvendigvis kommer til å øke), alene være mer verdt enn dagens spøk av en prising på hele PGS, allerede nå en pengemaskin
Redigert 04.03.2023 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
ag-3
04.03.2023 kl 16:41 5272

Så hvordan har havbunnen blitt undersøkt på vindparkene som er etablert til nå?
Er nok flere om beinet her.
oppturen
04.03.2023 kl 16:53 5195

Prøveboring

We are delighted with this contract award, which marks our entry into the
offshore wind site characterization market. Our P-Cable system acquires ultra-
high-resolution 3D shallow subsurface data significantly more efficiently than
conventional solutions. We believe our geophysical approach to understand the
shallow subsurface layers has a proven market fit and is ready to be scaled to
increase our market share in the offshore wind segment. Carbon storage and
offshore wind farms are important components of the transition to a sustainable
energy mix," says Berit Osnes, Executive Vice President New Energy in PGS.
Redigert 04.03.2023 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
ag-3
04.03.2023 kl 17:14 5079

👍👍 bra! PGSATH - er jeg ikke i tvil om.
Londonmannen
04.03.2023 kl 17:17 5056

Ja, det kan ikke være lite! Utfordringen deres er at det de facto er svært lite seismikk-kapasitet tilgjengelig på global basis. Men PGS sitter på en god del av den kapsiteten som finnes, og PGS har en unik bredde i de produktene de kan tilby. Ikke så rat at de har tatt en ffremtredende posisjon i seismikktjenester ifm bvindkraftutbygging samt CCS lokalisering. Og denne delen av oppdragsporteføljen vil bare vokse og vokse i årene som kommer.

Nei, hu Peggy befinner seg så til de grader midt i smørøyet. Og skjebnen har villet det slik at der nesten ikke eksisterer konkurrenter og det vil trolig ikke komme noen nye konkurrenter på mange, mange år. Så vil årene som kommer vise oss hva et slikt utilsiktet monopol vil ha å si for pengestrømmen inn i selskapet, spesielt med tanke på at det er særdeles velholdne kunder som skal betjenes, og disse kundene har svært begrenset valgmulighet dersom de skal ha håp om å realisere sine prosjekter på havbunnen. Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at de vil være svært så villige til å åpne lommeboken og bidra til et ratenivå vi aldri tidligere har sett innen seismikksegmentet.

Joda, det er en utrolig god følelese å sitt søkklastet med gullkantede PGS aksjer som gliterer som nyslipte diamanter. Er meget glad på mine etterkommere sine vegne. De skjønner ikke hvor velholdne de vil bli, og det kan være like greit. ;-))
Slettet bruker
04.03.2023 kl 17:36 4919

Morgendagens Gamle Penger
Londonmannen
04.03.2023 kl 18:40 4548

Ja, bare at disse monopolpengene vil ha reell verdi! Selv onkel Skrue vil misunne oss og lure på hvorfor han ikke var smart nok til å investere i PGS! ;-))
Marve
04.03.2023 kl 18:49 4478

«PGS er en essensiell brikke for Fortsatt Fred og Velstand i Vesten, og skal nå reprises som sådan» (Sitert: Hvalross)

Og da kan vi legge til denne artikkelen fra John Olaisen til de som enda ikke er opplyste om hva som er i emning.

https://www.kapital.no/kapitalt/2022/04/07/7840761/john-olaisen-abg-sundal-collier-game-changer-for-energimarkedet-skaper-en-supersyklus
Slettet bruker
04.03.2023 kl 18:54 4462

"spår en bred energidrevet supersyklus"
Slettet bruker
04.03.2023 kl 18:55 4480

Le rikt, eller rent ut fjollet i sitrende forventning om så mye mer
https://youtu.be/3mTR8wv2gPU
Londonmannen
04.03.2023 kl 19:04 4421

Kunne ikke se PGS i den oversikten, mens TGS står oppført to ganger. Er det en T som skulle vært P?
Seg1
04.03.2023 kl 19:31 4285

Nei er nok riktig.
oppturen
04.03.2023 kl 19:39 4252

Artikkelen er fra før emisjonene og PGS fremstod nok som mye mer usikkert den gang. Emisjonene var godt stykke arbeid og aksjonærvennlig gjennomført, ikke alle selskaper som får til det. Det lå nok en reell rissiko for at aksjonærverdiene var tilnærmet tapt, flere eksempler på slike emisjoner som i Nordic mining.
Men nå er problemene ryddet avveien og det er bare formaliteter som gjenstår før all usikkerhet er tilnærmet forduftet.
Slettet bruker
04.03.2023 kl 19:52 4163

Tusen takk for infoen. Verdt å se den seismiske delen her:

https://vimeo.com/804045918/8bbed8dc48
Marve
04.03.2023 kl 21:03 3800

Nei Pgs er ikke nevnt der, men dette innbefatter i høyeste grad Pgs også. Så kan man se dette i sammenheng med artikkelen fra Olaisen om at Pgs er i ferd med å bli en cashmaskin.
Slettet bruker
04.03.2023 kl 21:10 3778

Etter visse avklaringer ble jo PGS hans sektorfavoritt 😁
Tyrkman
04.03.2023 kl 23:03 3251

Tak for deling. Særdeles interessant information. Det bekræfter klart at vi sidder med i den rigtige branche. Dette bliver stort 🤑🤑🤑
gutteklubben
04.03.2023 kl 23:10 3217

Er det noen som vet hvem som solgte/kjøpte aksjene i sluttauksjonen på tirsdagen? Da det ble omsatt 27m aksjer.
Elverhøi16
04.03.2023 kl 23:15 3188

Emisjon og refinansiering etter styremøtet torsdag. Antar vi ser resultatet i løpet av neste uke
TonyB
04.03.2023 kl 23:27 3132

Hvilken emisjon? Pedersen har uttalt flere ganger nå at refi gjøres uten noen ny emisjon
Omnislash
04.03.2023 kl 23:32 4772

Refinansiering har vært kjent ganske lenge. Tror du ikke effekten av den informasjonen allerede har vist seg?
Redigert 04.03.2023 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
mingus7777
04.03.2023 kl 23:34 4790

Synes det litt for ofte snakkes om emisjon. Følte at PGS er støtt som fjell nå, men blir usikker. Har vel ikke nådd toppen enda? Regner med at vi skal mye høyere. Så får emisjonsryktene gå å legge seg:)
Londonmannen
05.03.2023 kl 00:08 4710

Unnskyld at jeg spør, men er det hørselen, leseferdighetene eller oppfattelsen du har problemer med? Ledelsen har på direkte spørsmål bekreftet at ReFi gjennomføres uten emisjon. Det betyr at ReFi ligger klar til å bli utført UTEN at det blir satt noen emisjon.

Burde være greit å oppfatte, men ingenting overrasker meg lenger på FA forum.
oppturen
05.03.2023 kl 01:59 4537

Jeg så på presentasjonen fra Shearwater og kikket litt nærmere på skipene deres.
De har nå 7 aktive towed streamer skip og har 11 i opplag
PGS har nå 7 aktive og 2 i opplag + 2 i aktivitet som kan settes inn i 3D

Men ser vi nærmere på flåten så ser vi at SW har mindre skip, 2 største trekker 18 streamer, så har de 2-3 med 16 streamere og resten på 12.
PGS har 4 med 24, 1 med 20, 3 med 18, 1 med 16 og 2 med 12.

Så om begge selskap får alke skip i full jobb og trekker Max streamere vil dekket areal være omtrent likt. ( selv om SW har 18 skip kontra PGS sine 11)
Vi er i en tid hvor tid er avgjørende, flåten til PGS vil nok være den mest attraktive.
SW har også mye streamere på lager( sikkert endel fra skrapende skip), problemet deres her blir at PGS med sin fornyelse vil sitte med både største mest effektive skip og samtidig ha nyeste og beste kabler. 😀
Ikke rart Peggy er hotteste baben i bingen, hun har både størst rompe og flotteste pupper, tenker med hode i skya er regneferdighetene overlegne også.
Superbabe !!!
Redigert 05.03.2023 kl 02:11 Du må logge inn for å svare
Platinum365
05.03.2023 kl 03:31 4465

Enig i mye her, helt enig i gjeldssituasjonen endt 23, for meg er det store stooooore spøkelset som jeg har nevnt her inne tidligere hva som skjer i H2. Det smeller. Som Møllerløkken mener jeg å huske sa en gang i 22; «vinduet for refinansiering er stengt/ døren er lukket.» ja, jeg tror det, Med den rentebanen og alt det det vil medføre så er det en grunn til at mr P ikke trykker på knappen? Håper jo for min del, og resten av gjengen her at jeg tar feil, men har mine tvil som nevnt. Jeg har fremdeles en god del aksjer i selskapet, har overhodet ikke solgt meg ut, mener MC bør ligge på +- 20 milliarder
Platinum365
05.03.2023 kl 03:36 4461

Jeg har IKKE solgt meg ut, har tatt gevinst, og sitter fremdeles på 6-sifret antall aksjer, jeg mener pgs er verdt omlag 20-24kr etter emisjonene som har vært, og jeg skal sitte til 20kr minst. Har ikke særlig tro på det svært langsiktige, ettersom selskapet må i et rentemarked som ikke ligner grisen; refinansiere og samtidig investere. Kort til mellomlang sikt så har jeg tro på 20-24kr, og da selger jeg, ettersom det finnes tryggere alternativer, som jeg har nevnt innenfor tank som går/gikk nå. Men jeg betaler ikke for mer nå, nå får selskapet bevise, men igjen, renten kommer til å knekke mye der ute i H2. 2-åringen, 5-åringen, 10-åringen. Er døren lukket, eller er den ikke det?
Platinum365
05.03.2023 kl 03:38 4486

Jeg undrer ikke, jeg har tatt gevinst, og sitter fremdeles på 6-sifret antall aksjer. Er i samme båt, med litt kortere horisont, pga at jeg ikke akter å betale for den fremtidige moroa og hva den vil koste meg, kontra andre investeringer, som nevnt tank, npr den tid kommer i H2. Ser selvfølgelig an, men tror det er større og mer oppside andre steder om ikke lenge, dessverre. Har overhodet ikke solgt meg ut.
Platinum365
05.03.2023 kl 03:45 4492

Enig i at det ikke er noen quickfix, korte svaret mitt er at np som peggy forhåpentligvis etablerer seg på 20 milliarder i MC, så er det ikke nødvendigvis der jeg ønsker å ha kapitalen min ettersom det er betydelig større risiko forbundet med investeringene, rentene, og den lammede handlingsfriheten til selskapet. Tank vil være et sted hvor jeg vil være med resten mest sannsynlig etter 20 milliarder MC er oppnådd. Heier selvsagt på dere longere, men i H2 så hevder jeg, slik jeg også gjorde for en tid tilbake; det blir vanskelig. Klarer ikke se long, ettersom finansieringsalternativer der ute, kontra å gå på eierne (oss), nye eiere(utvasking av oss). Ikke lenge til renten er på 5%, hva vil skje da? Ta litt gevinst er aldri feil tenker jeg. Har fremdeles 6-sifret antall aksjer i selskapet, så har på ingen måte solgt meg ut
Platinum365
05.03.2023 kl 03:49 4487

Jeg bryr meg absolutt ingenting om Nordic Mining. Eneste jeg bryr meg om her inne på denne tråden er PGS og at keg, og dere andre, og selvsagt Hvalrossen skal tjene mest mulig penger. Skjønner ikke hvordan du kan henge deg opp i den på bakgrunn av hva jeg sa. Eneste jeg har vært og også er uenig om, ref «longere» er hvorvidt aksjen er attraktiv nok ko tra andre investeringer, ettersom tiden løper og renten går opp. 2-åringen, 5-åringen, 10-åringen, vs feks tank.
protagoras
05.03.2023 kl 08:20 4206

Ser ikke bort ifra at vi får en "invers-respons" når refi kommer på plass.
Årsaken er at dette vil trigge et "selg-på-gode-nyheter" rush i markedet.
Det logiske vil isåfall være å selge før refi og kjøpe tilbake kort tid etterpå. (vi snakker timer)
En slik strategi vil også være et sikkerhetsnett mot en eventuell rettet emisjon.

Personlig har jeg begynt å samle tørt krutt for et slikt scenario - enig i at kursen skal til 20 kr på sikt.
VantageVolante
05.03.2023 kl 08:28 4181

Her må jeg bare steppe inn litt. Ja, Shearwater har mange skip i opplag fra bl.a Polarcus. Men, det er et stort MEN her:

Ifølge godt informerte kilder, er IKKE streamerpakkene på plass. Dvs, de har disse skipene, men streamerene må nyproduseres. Da snakker vi flere år i produksjonstid, hvis dette bestilles NÅ. Så ifølge det jeg hører har de ikke streamere klare på lager. Jeg er klar over at Shearwater har formidlet at de har dette på plass, men samtidig bestrides altså dette av folk i bransjen.

Slik jeg har forstått det, er altså ledig kapasitet hos Shearwater tilnærmet null, hvis man ser på disse pakkene fra konkursboet fra Polarcus.

Når Pedersen gjentatte ganger snakker om 15-16 tilgjengelige skip totalt, innenfor rimelig tid, så er nok dette den faktiske situasjonen.
Redigert 05.03.2023 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.03.2023 kl 08:32 4159

All den tid reprisingen av PGS ikke har vært sterkere enn det den har vært, så tror jeg en slik taktikk kan resultere at du blir stående på perrongen og må se morgenekspressen med euforiske PGS aksjonærer passere, mens muffene flyr i taket i vill begeistring. Vel, gjør du det. Jeg følger nok ikke ditt eksempel. Vil ikke forundre meg om du er en av dem som allerede har mistet deler av oppgangen gjennom hodeløs trading og som nå gjør et desperat forsøk i å få tak i rabatterte aksjer.

Ønsker herren lykke til!
Slettet bruker
05.03.2023 kl 08:39 4116

Flott oppgang i uken som gikk. Men å tro på kun oppgang uten korreksjoner i uken som kommer blir nok kun ett drømmeønske og er ikke realistisk. Uansett, fint å være aksjonær i seismikk for tiden.
PerUlv Den ene
05.03.2023 kl 08:42 4094

Tja..

Det kan vel godt hende at det er noe i dette. Så hvit jeg husker var streamerne til Polarcus leaset så de gikk vell ikke inn i fartøys salgene... Men i så fall er jo disse "et eller annet" sted
protagoras
05.03.2023 kl 08:43 4096

Her bommer du så det holder.
For det første er jeg ikke på kjøpern nå - har litt for stor portefølje og må deriske gjennom salg.
Hvilket også betyr at jeg har fått med meg hele oppgangen (fre april 2020 faktisk).
I tillegg har den "hodeløse" tradinga resultert i + 500k i 2021-2022, og i + 300k bare hittil iår.

Uansett, jeg skriver bare hvordan jeg tenker og hva jeg gjør - er man uenig er det greit, men man behøver ikke idiotforklare annerledes tenkende.

Ønsker deg også lykke til!

Edit:
Du skriver "All den tid reprisingen av PGS ikke har vært sterkere enn det den har vært"
Jeg mener tvert imot at reprisingen har vært såpass sterk over kort tid at det kan ligge en korreksjon i lufta - iform av et sell-on-news raid som sagt.
Redigert 05.03.2023 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
05.03.2023 kl 08:45 4087

Jeg og har tradet mye i PGS, men ikke iår. Det er rett og slett for uforutsigbart blitt, da kursen reagerer annerledes enn den gjorde i sommer/høst. Den gangen ramlet den dønn ved touch av motstand/trendtak. Gang på gang. I tillegg var det mye sell on news.

Dette har det vært lite av iår, bortsett fra revenue Q4-dagen, og delvis på Q4-presentasjonen INNTIL PEDERSEN BEKREFTET REFINANSIERING UTEN EMISJON!!!

Kursen snudde på 10 sekunder når den uttalelsen kom, og har etter det som kjent stort sett krabbet jevnt oppover. Jeg trur det er her enkelte har bommet, de som har trudd den skulle fortsette å reagere slik den gjorde 2. halvår 2022. Ris er jo et godt eksempel på dette. Legg merke til oljepris 02.01.2023 frem til nå. PGS har ihvertfall ikke steget pga oljeprisen, det er lett å se.
Så bare her er det tørt krutt på lager, om vi entrer en periode med jevn oppgang i oljeprisen over litt tid.

Mange spår det vil skje.
Normalone
05.03.2023 kl 08:53 4048

Tusen takk for mange gode innlegg det siste døgnet! Det er helt riktig at investeringskostnadene (råvarer/stål/renter) med å bygge skip/kjøpe er mye høyere i dag sml tidligere - og for min del er dette nettopp en veldig god grunn til å investere i PGS, dersom en har tiltro til det Pedersen har uttrykt og har fulgt med på det som skjer i markedet. Jeg er derfor uenig i blant annet Platinum at det vil gjøre at en ikke vil nå ATH - snarere tvert imot.

PGS trenger nettopp ikke å investere - de har den nyeste skipspark (der en til og med ser for seg at de to eldste skipene kan brukes i minst 5 år til). Verdiene på eiendelene til PGS kommer derfor til å stige kraftig fremover - og det vil være veldig kostbart for andre å investere/skaffe nye skip. Det er grunnen til at Pedersen mener at tilbudssiden (antall skip) vil være mye lavere enn tidligere, på starten av 2000 tallet hadde en over 60 skip i dag er der ca 15 3 D skip, og det vil vedvare lenge. En kan derfor selv tenke over hva det vil gjøre med ratene - når det har vært en kraftig underinvestering de siste 8 årene og alle oljetoppene skriker etter ny investering.

Platinum mener at PGS bør ha en mCAP på ca 20 mrd - dvs en kurs på ca kr 23. Han mener derfor at PGS skal være verdt en del mindre enn det TGS har i verdi I DAG. Begge disse selskapene har pr i dag ca like stor omsetning - men fremover nå, inoppgangstidene, vil det være desidert mest lønnsomt å eie skipene (og verdiene på disse skipene har en betraktelig høyere verdi enn dagens gjeld på 6 mrd - og verdiene på skipene vil bare øke, nettopp fordi investeringskostnadene som Platinum poengterer vil øke). Jeg har derfor vanskelig med å forstå at noen ønsker å selge når verdien kun er rundt 10 mrd - ognlangt under halvparten av TGS sin verdi.

Jeg tror både PGS og TGS har en lys fremtid - men etter mitt syn er potensialet mye mye mye høyere i PGS, og basert på ovennevnte og at PGS eier sine egne skip (når refinasieringen er på plass) vil PGS få en høyere verdi og som tidligere nevnt, i første omgang bør PGS opp til en mCAP på 30 mrd og etterhvert smadre tidliger ATH. Dette er kun mine betraktninger - dere andre må selv gjøre egne beregninger/vurderinger.
Redigert 05.03.2023 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
portion
05.03.2023 kl 08:58 4011

Ja absolutt en fin tid i seismikk! Det er heller ingen tvil om at PGS leder ann oppturen;)

PGS Sist uke + 16,4% Siste mnd 30,98%
TGS Sist uke + 6,79 Siste mnd 21,56%
HAS
05.03.2023 kl 09:15 3913

Å vedlikeholde flåten har vært en stor utfordring i en periode med årelang investeringstørke. I tillegg har den utvilsomt dristige strategien vært i disse magre tider å fortsette å investere i biblioteket. Dette har medført både emisjoner og opparbeidelse av stor gjeld. Da er det vel bare rimelig at selskapet nå kan reise seg fra ruinene i all sin glans og stime mot det som mer og mer åpenbarer seg til å bli gyldne tider i bransjen? Vel fortjent:)