PHLY sterkt kjøp i alle parametre !!
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/
Philly Shipyard til himmels etter analyselekkasje ?
Philly Shipyard : en ikke-publisert analyse fra Arctic Securities viser en oppside på 270 prosent.
Philly Shipyard til himmels etter analyselekkasje ?
Philly Shipyard : en ikke-publisert analyse fra Arctic Securities viser en oppside på 270 prosent.
Redigert 27.02.2023 kl 12:12
Du må logge inn for å svare
Winter
02.07.2023 kl 20:50
8988
Er kapasiteten på verftene så presset de neste fem årene burde det være en "smal sak" å få en ordre etter Matson skipene som Phly skal bygge.
Jeg har mange ganger håpet at Phly får en grei ordre på tankere siden de har god erfaring med dem fra før, selv om det er spørs hvor mange av de ansatte nå hos Phly som tidligere bygget tankere på verftet.
Skal sies at flere skip i trafikk betyr vel lavere rater, men endel av disse skipene kan vel erstatte eldre som enten kan skrapes eller selges ut av USA.
Jeg har mange ganger håpet at Phly får en grei ordre på tankere siden de har god erfaring med dem fra før, selv om det er spørs hvor mange av de ansatte nå hos Phly som tidligere bygget tankere på verftet.
Skal sies at flere skip i trafikk betyr vel lavere rater, men endel av disse skipene kan vel erstatte eldre som enten kan skrapes eller selges ut av USA.
JahMason
02.07.2023 kl 22:28
8987
På GOV siden (Navy, MARAD, Army og alle under gruppene) trenger nye skip, gammel flåte, det er fokus på nye skip og bakteppet nå med Russland og Kina så ligger alt til rette for at Shipyard’s i US får mange mange år med fulle ordrebøker og vedlikeholds jobber foran seg.
Kommersielt er det bygget en del Container skip og Philly sitter på den høyeste prisen satt på per skip i backlogen sin. Men tankere er det ikke bygget like mange av og med miljøfokuset, spesielt vest i US vil dette binde opp de «nyeste/reneste» skipene og ratene ser ut til å ville rettferdiggjøre nye ordre. Her også er det gode utsikter for Shipyards som kan bygge (MR) tankere.
Havvind er på vei inn og det bygges allerede mange skip i forskjellig design og størrelse. Vil nok komme fler ordre generelt her, men bølgen med ordre av havvind har enda ikke truffet land.
Totalt sceneskifte av utsikter vs 2018 f.eks. Nå ser det ut som shipyards vil konkurrere om jobber i ti-femten år frem over.
Dette gjør vel Philly Shipyard aktuell som oppkjøpskandidat? Samtidig vet man jo at en potensiell kjøper kan utvide yarden for større prosjekter.
Kommersielt er det bygget en del Container skip og Philly sitter på den høyeste prisen satt på per skip i backlogen sin. Men tankere er det ikke bygget like mange av og med miljøfokuset, spesielt vest i US vil dette binde opp de «nyeste/reneste» skipene og ratene ser ut til å ville rettferdiggjøre nye ordre. Her også er det gode utsikter for Shipyards som kan bygge (MR) tankere.
Havvind er på vei inn og det bygges allerede mange skip i forskjellig design og størrelse. Vil nok komme fler ordre generelt her, men bølgen med ordre av havvind har enda ikke truffet land.
Totalt sceneskifte av utsikter vs 2018 f.eks. Nå ser det ut som shipyards vil konkurrere om jobber i ti-femten år frem over.
Dette gjør vel Philly Shipyard aktuell som oppkjøpskandidat? Samtidig vet man jo at en potensiell kjøper kan utvide yarden for større prosjekter.
kentove
03.07.2023 kl 21:08
8826
Spent på om de børsmelder første skipet eller om dåpen og det andre va overrekkelsen, hvis ikke blir d vel fort q3-4 d faktisk skjer noe i denne
JahMason
03.07.2023 kl 21:34
8821
Norske investorer får nok med seg overlevering av NSMV 1 på div forum og gjennom media uansett :)
Fin start på uken med kjøp på førtitallet, så får vi se hvor lang tid det tar å komme høyere både i aksjekurs og marginer. Kommer marginene så ser man fort kursen gå. Lå lenge på 60-70 tallet i 2022. NSMV serien er et stort prosjekt og backlogen veldig mye større.
Fin start på uken med kjøp på førtitallet, så får vi se hvor lang tid det tar å komme høyere både i aksjekurs og marginer. Kommer marginene så ser man fort kursen gå. Lå lenge på 60-70 tallet i 2022. NSMV serien er et stort prosjekt og backlogen veldig mye større.
JahMason
04.07.2023 kl 14:45
8640
Er det AIS til NSMV 2 som testes og gir signaler på land her? Sett den flere ganger siste uken..
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-75.189/centery:39.895/zoom:14
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-75.189/centery:39.895/zoom:14
bravi
05.07.2023 kl 16:47
8584
I dag har det ikke blitt omsatt en eneste aksje i dette papiret. Det er heller ingen meldinger å se, dårlig tegn når de akkurat holder på å levere første nybygg i NSMV serien.
JahMason
05.07.2023 kl 16:55
8689
Ligger to tugs ved NSMV 2 dock’n. Er det launch i dag?
Eller bare hviler (moored) de på Philly Shipyard sin dry dock
Eller bare hviler (moored) de på Philly Shipyard sin dry dock
Redigert 05.07.2023 kl 17:01
Du må logge inn for å svare
Garcia
08.07.2023 kl 05:05
8518
Må le litt av prisingen av phly nå..
Skulle de greie marginer på 7-10% de neste årene vil dagens kurs være direkte latterlig...
Skulle de greie marginer på 7-10% de neste årene vil dagens kurs være direkte latterlig...
Winter
08.07.2023 kl 19:03
8513
På Matson skipene skulle det vel være greie sjanser for hyggelige marginer mtp verdien av kontrakten.
Serien på skoleskipene er jo noe annet, de kan jo klare gode marginer på skip 3-5, men totalen iberegnet de to første skipene så holder det vel hardt.
Håper de klarer levering av skip nr 2 på tampen av året og at det ikke drøyer slik som med skip nr 1.
Serien på skoleskipene er jo noe annet, de kan jo klare gode marginer på skip 3-5, men totalen iberegnet de to første skipene så holder det vel hardt.
Håper de klarer levering av skip nr 2 på tampen av året og at det ikke drøyer slik som med skip nr 1.
Garcia
09.07.2023 kl 03:55
8381
Ikke helt overbevist om at de ikke greier marginer på skoleskipene.
Dette er jo regnet nøye på av begge parter.
Det er jo kontraktfestet at phly ikke kan betale ut utbytte før etter skip 3 er levert..
Skoleskipene er jo ett prestige prosjekt og det er sikkert beregnet marginer slik at selskapet vil kunne levere skipene...
Selvsagt har det kostet flesk og få verftet opp på beina igjen men som de fleste Aker bedrifter så kan gutta bruke kalkulatoren...
Dette er jo regnet nøye på av begge parter.
Det er jo kontraktfestet at phly ikke kan betale ut utbytte før etter skip 3 er levert..
Skoleskipene er jo ett prestige prosjekt og det er sikkert beregnet marginer slik at selskapet vil kunne levere skipene...
Selvsagt har det kostet flesk og få verftet opp på beina igjen men som de fleste Aker bedrifter så kan gutta bruke kalkulatoren...
trani
12.07.2023 kl 23:28
8086
Så denne på Facebook. Kom ut for 3 timer siden.
Philly Shipyard, Inc. today announced the contract award to conduct the T-AH(X) Hospital Ship Feasibility Study for Gibbs & Cox Naval Architects and Marine Engineers, A Leidos Company. The six-month design study will cover a solution for preliminary designs to replace the two current hospital ships – USNS Mercy and USNS Comfort – owned by the U.S. Navy and operated by U.S. Navy's Military Sealift Command (MSC). Philly Shipyard will subcontract to Vard Marine Inc. to provide engineering and technical services for this effort.
Read More: https://www.phillyshipyard.com/philly-shipyard-wins-contract-for-hospital-ship-design-study/ #Maritime #maritimeindustry #maritimenews
Philly Shipyard, Inc. today announced the contract award to conduct the T-AH(X) Hospital Ship Feasibility Study for Gibbs & Cox Naval Architects and Marine Engineers, A Leidos Company. The six-month design study will cover a solution for preliminary designs to replace the two current hospital ships – USNS Mercy and USNS Comfort – owned by the U.S. Navy and operated by U.S. Navy's Military Sealift Command (MSC). Philly Shipyard will subcontract to Vard Marine Inc. to provide engineering and technical services for this effort.
Read More: https://www.phillyshipyard.com/philly-shipyard-wins-contract-for-hospital-ship-design-study/ #Maritime #maritimeindustry #maritimenews
JahMason
13.07.2023 kl 06:59
8113
Herlig.
Launch av NSMV 2, kontrakt tildeling av studie design (blir vel to skip etter den?), og det er artikler ute hvor det spekuleres i oppkjøp av Austal US.
For en spennende høst det blir for Philly med sin lave mcap !!
Launch av NSMV 2, kontrakt tildeling av studie design (blir vel to skip etter den?), og det er artikler ute hvor det spekuleres i oppkjøp av Austal US.
For en spennende høst det blir for Philly med sin lave mcap !!
Garcia
13.07.2023 kl 08:09
8288
Ja flott ..
Er vi heldige nå , kommer phly i pluss snart og begynner med faste utbytter igjen...
Husker sist jeg satt der når de betalte utbytte .
På ett år fikk jeg vel 32 kr og husker ordene fra ledelsen den gangen " vi er ingen bank eller finans institusjon, vi bygger skip. Basta"
Er vi heldige nå , kommer phly i pluss snart og begynner med faste utbytter igjen...
Husker sist jeg satt der når de betalte utbytte .
På ett år fikk jeg vel 32 kr og husker ordene fra ledelsen den gangen " vi er ingen bank eller finans institusjon, vi bygger skip. Basta"
JahMason
13.07.2023 kl 19:20
8126
Hvis røde tall i morgen, så regner jeg med at i morgen blir siste gode kjøpsmulighet på billigsalg. Virker å løsne skikkelig nå vedr. tempo, tidsplan og i tillegg har US shipyards lave prising blitt aktuelt for oppkjøp. Hanwha ser på Austal iflg en artikkel publisert for noen dager sider.
Når først steg er tatt, følger som regel flere etter å ser på muligheter i samme segment.
Marginer eller oppkjøp? Hva kommer først for Philly Shipyard
Når først steg er tatt, følger som regel flere etter å ser på muligheter i samme segment.
Marginer eller oppkjøp? Hva kommer først for Philly Shipyard
Redigert 13.07.2023 kl 19:20
Du må logge inn for å svare
Winter
13.07.2023 kl 20:24
8069
Vet ikke akkurat om man skal forvente grønne tall i morgen, tenker at den går litt ned og ligger å vaker endel måneder frem mot Q3 dersom det ikke er tilfellet. Så isåfall så har man nok litt tid på seg til å enda kjøpe. NSMV 1 har vært og er enda ganske seig.
Jeg tenker dersom man får positiv oppdatering på hvordan de legger ann på de andre NSMV skipene samt god bedring på Q2 resultatet i forhold til Q1 (selv med minus Q2-resultat), og om de enda tenker de går i pluss på hele NSMV serien så er det godt, jeg kan selvsagt ta feil.
Jeg tenker dersom man får positiv oppdatering på hvordan de legger ann på de andre NSMV skipene samt god bedring på Q2 resultatet i forhold til Q1 (selv med minus Q2-resultat), og om de enda tenker de går i pluss på hele NSMV serien så er det godt, jeg kan selvsagt ta feil.
Redigert 13.07.2023 kl 20:24
Du må logge inn for å svare
Garcia
14.07.2023 kl 04:54
7883
Har ikke store forhåpninger til dagens tall.
Det vi ser er jo en ledelse nå som helt klart er på offensiven...
Tror fortsatt ikke det skjer så mye frem til etter neste Q legges frem.
Da vil vel fokuset snu fra og bygge/optimalisere organisasjonen til å dreie seg mer om marginene...
Ett salg ser jeg som helt urealistisk nå..
Det vi ser er jo en ledelse nå som helt klart er på offensiven...
Tror fortsatt ikke det skjer så mye frem til etter neste Q legges frem.
Da vil vel fokuset snu fra og bygge/optimalisere organisasjonen til å dreie seg mer om marginene...
Ett salg ser jeg som helt urealistisk nå..
Garcia
14.07.2023 kl 09:18
7778
Der tok jeg jaggu feil, skoleskipene blir ett tapsprosjekt meldes det i dag...
Trist...
Trist...
trani
14.07.2023 kl 09:23
7824
Får en liten følelse på at bud sannsynlig vil komme før marginen blir bedre.
Alt er nå tilrettelagt for at kjøperen gjør og får en god deal.
Alt er nå tilrettelagt for at kjøperen gjør og får en god deal.
Redigert 14.07.2023 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.07.2023 kl 09:53
7764
Den guidingen kan snu senere den Garcia.
Var forventet rødt i dag og q2 estimater kan snu senere ved div tildelinger og krav rundt covid og underleverandører.
Man må ikke se seg blind på NSMV prosjektet. Det er bunnlinjen som teller, marginene kommer
Var forventet rødt i dag og q2 estimater kan snu senere ved div tildelinger og krav rundt covid og underleverandører.
Man må ikke se seg blind på NSMV prosjektet. Det er bunnlinjen som teller, marginene kommer
TiliTrali
14.07.2023 kl 10:22
7755
Dagens tall må sees i lys av det som står i rapporten på side 10 file:///D:/Downloads/PHLY%20Q2%202023%20Report-1.pdf
"The recognized combined profit/(loss) on long-term construction contracts in process (NSMVs 1-5, the SRIV and CVs 1-3) as of 30 June 2023 is as follows:
Amounts in USD millions 30 June 2023
Construction contracts revenue recognized to date 863.3
Construction contracts expense recognized to date (901.3)
Construction contracts loss recognized to date (38.0)
I første kvartal var tilsvarende tall som følger (side 9 file:///D:/Downloads/PHLY%20Q1%202023%20Report.pdf):
"Amounts in USD millions 31 Mar. 2023
Construction contracts revenue recognized to date 723.6
Construction contracts expense recognized to date (748.3)
Construction contracts loss recognized to date (24.7)"
"The recognized combined profit/(loss) on long-term construction contracts in process (NSMVs 1-5, the SRIV and CVs 1-3) as of 30 June 2023 is as follows:
Amounts in USD millions 30 June 2023
Construction contracts revenue recognized to date 863.3
Construction contracts expense recognized to date (901.3)
Construction contracts loss recognized to date (38.0)
I første kvartal var tilsvarende tall som følger (side 9 file:///D:/Downloads/PHLY%20Q1%202023%20Report.pdf):
"Amounts in USD millions 31 Mar. 2023
Construction contracts revenue recognized to date 723.6
Construction contracts expense recognized to date (748.3)
Construction contracts loss recognized to date (24.7)"
Redigert 14.07.2023 kl 10:22
Du må logge inn for å svare
Buyin85
15.07.2023 kl 09:45
7229
Skuffende rapport, men et par momenter av interesse:
NSMV prosjektet har siste kvartal gått fra forventet positivt til negativt. Med et prosjekt som går over flere år og en slik størrelse ville en gjerne forventet at det gikk via breakeven. Skyldes dette forventet problematikk rundt resterende del av produksjon eller har en tidligere vært for konservativ. Jeg var selv litt undrende forrige kvartal hvordan det skulle klare tjene penger med daværende utgangspunkt.
Hvordan er fremdrift på avklaringer rundt økonomisk støtte knyttet til covid / claim mot subkontraktører.
Studie på NSMV som sykehusskip ble informert om for et par dager siden via kommunikasjonskanaler (ikke børsmeldt), men er nevnt som en hendelse i q2, slik at det har vært en forsinkelse fra når det ble kjent til meldt.
NSMV2 leveringsdato. Vil anta at en klarer noe forbedring fra nsmv1 som ble launchet for ca 10 mnd siden og fremdeles ikke er levert. Syns hvertfall at levering i 23 virker lite sannsynlig.
Innspill?
NSMV prosjektet har siste kvartal gått fra forventet positivt til negativt. Med et prosjekt som går over flere år og en slik størrelse ville en gjerne forventet at det gikk via breakeven. Skyldes dette forventet problematikk rundt resterende del av produksjon eller har en tidligere vært for konservativ. Jeg var selv litt undrende forrige kvartal hvordan det skulle klare tjene penger med daværende utgangspunkt.
Hvordan er fremdrift på avklaringer rundt økonomisk støtte knyttet til covid / claim mot subkontraktører.
Studie på NSMV som sykehusskip ble informert om for et par dager siden via kommunikasjonskanaler (ikke børsmeldt), men er nevnt som en hendelse i q2, slik at det har vært en forsinkelse fra når det ble kjent til meldt.
NSMV2 leveringsdato. Vil anta at en klarer noe forbedring fra nsmv1 som ble launchet for ca 10 mnd siden og fremdeles ikke er levert. Syns hvertfall at levering i 23 virker lite sannsynlig.
Innspill?
TiliTrali
15.07.2023 kl 14:47
7112
Bildet (https://d3i71xaburhd42.cloudfront.net/a70d997625359e3cd4d463f82477383805653d9b/2-Figure1-1.png ) er en grei illustrasjon av utbyggingsøkonomi over tid. Dette gjelder PHLY også.
TiliTrali
15.07.2023 kl 23:15
6912
https://www.congress.gov/congressional-record/volume-169/issue-119/house-section/article/H3231-1?s=1&r=87
NATIONAL DEFENSE AUTHORIZATION ACT FOR FISCAL YEAR 2024
Congressional Record Vol. 169, No. 119 (House - July 12, 2023)
...
This bill also requires the Navy to complete the design for a new-build sealift vessel program of 10 ships which will be modeled after a cost-effective commercial practice now happening in real time at the Philly Shipyard to boost domestic shipbuilding right here in the United States.
...
NATIONAL DEFENSE AUTHORIZATION ACT FOR FISCAL YEAR 2024
Congressional Record Vol. 169, No. 119 (House - July 12, 2023)
...
This bill also requires the Navy to complete the design for a new-build sealift vessel program of 10 ships which will be modeled after a cost-effective commercial practice now happening in real time at the Philly Shipyard to boost domestic shipbuilding right here in the United States.
...
Winter
16.07.2023 kl 00:46
6883
Man kan jo håpe at det kommer mer kontrakter til phly og positivt med design-study for hospital skip, men spørsmålet er vel hvor mange Q-rapporter de kan tape penger i samme tempo som de to siste spesielt, selv om Q2 tallene med all respekt var en grei del bedre enn Q1 det skal sies selv om de var godt i minus.
Det som er synd er at det man håpet skulle materalisere seg de neste kvartalene ser ut til å bli forskjøvet et år pluss. Når de får tax-refund i Q2 2024 som nevnt i rapporten så kan jo det kvartalet se bra ut på papiret om ikke annet og "redde" et av de fire neste kvartalene, det er da noe.
Det som er synd er at det man håpet skulle materalisere seg de neste kvartalene ser ut til å bli forskjøvet et år pluss. Når de får tax-refund i Q2 2024 som nevnt i rapporten så kan jo det kvartalet se bra ut på papiret om ikke annet og "redde" et av de fire neste kvartalene, det er da noe.
Buyin85
16.07.2023 kl 11:04
6696
Dersom en antar at det er tre hovedmomenter som bestemmer prising for øyeblikket:
1: egenkapital. Kraftig reduksjons siste to kvartal. Som tidligere nevnt i en post har ikke inntekt samme lineære utvikling som kostnader. Dessverre er det nesten 4 mnd til en får neste oppdatering her (q3 - 04.11). Syns det ville være veldig synd om det blir behov for en emisjon, når det er skatterefusjon på vei inn Ila 12 mnd.
2:backlogg/guiding inntekt. NSMV backlogg har ikke samme verdi når det nå er kjent/forventet at det blir tapt. Nå kan man bare håpe det bedrer seg på resterende skip, at man drar synergieffekter (design kan benyttes for andre prosjekter, ref sykehusskip). SRIV: har ikke hørt noe om forventet margin, men denne også kom jo også før en gjerne så totalbildet på covid/inflasjon. Selskapet nevner også at dette er en ny type og således har høyere risk. Opsjon på et skip til, så mulig det kan trekkes noen konklusjoner når denne blir avklart. Kontainerskip for matson er nok den som pr nå gjør at en del investorer fremdeles har tro på prosjektet. Kjent skipstype og prising burde gi gode muligheter for marginer >5%.
3: verdi med ha et verft med arbeidere/utstyr og oppgraderte fasiliteter i drift. Vanskelig sette en verdi her, men det er spådd flere gode år for verftsindustrien og det går oppkjøpsrykter hos konkurrenter til PHLY. Prising burde bli synligere når en evt første transaksjon i industrien inntreffer.
X-faktorer:
Grants: søknad inne som er på tilnærmet samme verdi som MCAP (ikke sjekket, så påstand er på husk, fint om noen følger opp)
Claims: claims for vaksinemandat, covid, logistikk og utfordringer med subkontraktorer. Skulle gjerne sett at selskapet hadde vært litt mere transparent i rapporter etterhvert. Gjeldende formulering har vel hengt med siste fire rapporter.
Nye kontrakter: godt tidspunkt fulle opp for 27 og utover med dagens prispress. Antagelig er kjøpere bevist på dette, men kanskje noen slår til allikevel basert på frykt for at restkapasitet vil fylles opp pga lavere verftskapasitet enn ønsket.
Milepæler: som tidligere nevnt nesten 4 mnd til neste rapport. Innen dette kommer det mange milepæler som vil gi publisitet og kan gi inntrykk av om ting er på bedringens vei, eller om dette «rakner» fullstendig.
Roger Berntsen har bedt om innspill til firma han kan intervjue (q&a) i nordnetpodden. Anbefaler flere spille inn phly. Vært fint med et intervju med Steinar.
1: egenkapital. Kraftig reduksjons siste to kvartal. Som tidligere nevnt i en post har ikke inntekt samme lineære utvikling som kostnader. Dessverre er det nesten 4 mnd til en får neste oppdatering her (q3 - 04.11). Syns det ville være veldig synd om det blir behov for en emisjon, når det er skatterefusjon på vei inn Ila 12 mnd.
2:backlogg/guiding inntekt. NSMV backlogg har ikke samme verdi når det nå er kjent/forventet at det blir tapt. Nå kan man bare håpe det bedrer seg på resterende skip, at man drar synergieffekter (design kan benyttes for andre prosjekter, ref sykehusskip). SRIV: har ikke hørt noe om forventet margin, men denne også kom jo også før en gjerne så totalbildet på covid/inflasjon. Selskapet nevner også at dette er en ny type og således har høyere risk. Opsjon på et skip til, så mulig det kan trekkes noen konklusjoner når denne blir avklart. Kontainerskip for matson er nok den som pr nå gjør at en del investorer fremdeles har tro på prosjektet. Kjent skipstype og prising burde gi gode muligheter for marginer >5%.
3: verdi med ha et verft med arbeidere/utstyr og oppgraderte fasiliteter i drift. Vanskelig sette en verdi her, men det er spådd flere gode år for verftsindustrien og det går oppkjøpsrykter hos konkurrenter til PHLY. Prising burde bli synligere når en evt første transaksjon i industrien inntreffer.
X-faktorer:
Grants: søknad inne som er på tilnærmet samme verdi som MCAP (ikke sjekket, så påstand er på husk, fint om noen følger opp)
Claims: claims for vaksinemandat, covid, logistikk og utfordringer med subkontraktorer. Skulle gjerne sett at selskapet hadde vært litt mere transparent i rapporter etterhvert. Gjeldende formulering har vel hengt med siste fire rapporter.
Nye kontrakter: godt tidspunkt fulle opp for 27 og utover med dagens prispress. Antagelig er kjøpere bevist på dette, men kanskje noen slår til allikevel basert på frykt for at restkapasitet vil fylles opp pga lavere verftskapasitet enn ønsket.
Milepæler: som tidligere nevnt nesten 4 mnd til neste rapport. Innen dette kommer det mange milepæler som vil gi publisitet og kan gi inntrykk av om ting er på bedringens vei, eller om dette «rakner» fullstendig.
Roger Berntsen har bedt om innspill til firma han kan intervjue (q&a) i nordnetpodden. Anbefaler flere spille inn phly. Vært fint med et intervju med Steinar.
Kjellemo
16.07.2023 kl 12:06
6693
Hvor kan vi spille inn forslag til Roger på det? Hadde vært strålende med et intervju med Steinar.
Buyin85
16.07.2023 kl 13:27
6688
Om en ikke vil ta det offentlig på f eks Twitter er Messenger melding på nordnet eller Roger sin fb profil mulig uten være venn / like siden.
TiliTrali
16.07.2023 kl 17:52
6615
Takk for en bra oppsummering.
1. Reduksjon av bokført egenkapital skyldes regnskapsmessig underskudd. Det står nok i rapporten at «Net loss after tax for the first six months of 2023 primarily consists of EBITDA of negative USD 31.5 million and depreciation expense of USD 3.6 million». Som nevnt tidligere opplyste selskapet om at «Construction contracts revenue recognized to date 863.3» og «Construction contracts expense recognized to date (901.3)». Dette betyr at inntektsgrunnlag for q2 regnskap er cr USD 38 mill lavere enn kostnader. Det meste av dette forklares her: "As of 30 June 2023, the Company has USD 36.4 million as prepayments to suppliers for materials and equipment for the construction of NSMVs 1-5 and the SRIV included in prepayments and other receivables on the statement of financial position."
2. Kostnader: Aktiviteten på verftet er økt fra omtrent null til 100%. Det er ikke lett å finne 1500 arbeidere med riktig kompetanse. PHLY har nå flere ansatte en tidligere estimert. Selv om «The NSMV, SRIV and CV vessel contracts are fixed-price contracts», er det greit å vite at «The NSMV, SRIV and CV vessel contracts include price adjustment clauses for steel as defined in the respective contracts» og «the subcontracts for the detailed design and major equipment for the NSMV and SRIV programs and the design and certain long lead items for the CV program are payable in U.S. dollars. The SRIV contract includes an exchange rate adjustment clause for goods and services purchased in certain foreign currencies.» (q2 side 4).
3. Emisjon: Selskapet sier det relativt tydelig at «No third-party financing is needed, and Philly Shipyard has furnished all bonds and security that are required, to support its active shipbuilding programs.»
1. Reduksjon av bokført egenkapital skyldes regnskapsmessig underskudd. Det står nok i rapporten at «Net loss after tax for the first six months of 2023 primarily consists of EBITDA of negative USD 31.5 million and depreciation expense of USD 3.6 million». Som nevnt tidligere opplyste selskapet om at «Construction contracts revenue recognized to date 863.3» og «Construction contracts expense recognized to date (901.3)». Dette betyr at inntektsgrunnlag for q2 regnskap er cr USD 38 mill lavere enn kostnader. Det meste av dette forklares her: "As of 30 June 2023, the Company has USD 36.4 million as prepayments to suppliers for materials and equipment for the construction of NSMVs 1-5 and the SRIV included in prepayments and other receivables on the statement of financial position."
2. Kostnader: Aktiviteten på verftet er økt fra omtrent null til 100%. Det er ikke lett å finne 1500 arbeidere med riktig kompetanse. PHLY har nå flere ansatte en tidligere estimert. Selv om «The NSMV, SRIV and CV vessel contracts are fixed-price contracts», er det greit å vite at «The NSMV, SRIV and CV vessel contracts include price adjustment clauses for steel as defined in the respective contracts» og «the subcontracts for the detailed design and major equipment for the NSMV and SRIV programs and the design and certain long lead items for the CV program are payable in U.S. dollars. The SRIV contract includes an exchange rate adjustment clause for goods and services purchased in certain foreign currencies.» (q2 side 4).
3. Emisjon: Selskapet sier det relativt tydelig at «No third-party financing is needed, and Philly Shipyard has furnished all bonds and security that are required, to support its active shipbuilding programs.»
Redigert 16.07.2023 kl 18:22
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.07.2023 kl 07:00
6253
De neste dager og ukene blir nok en god kjøpsanledning, tror jeg.
Q3 kan bli bedre marginer, men kan også løfte egenkapitalen med claims eller grants som er tilkjent Philly. Skatt på $16mio dollar om ca 9-11mnd som beroliger.
Tipper Aker er iskalde i beregningen og forventer å få noe ifbm med covid og grants. Hvis ikke ville de satt NSMV under force majore for lenge siden?
Q3 kan bli bedre marginer, men kan også løfte egenkapitalen med claims eller grants som er tilkjent Philly. Skatt på $16mio dollar om ca 9-11mnd som beroliger.
Tipper Aker er iskalde i beregningen og forventer å få noe ifbm med covid og grants. Hvis ikke ville de satt NSMV under force majore for lenge siden?
JahMason
17.07.2023 kl 22:03
5734
Ordlyden i rapporten forrige uke er vel å tolke som at NSMV 1 og NSMV 2 er skipene som står for tap og ødelegger marginene.
Ser man videre så skriver de: “NSMV 3 production activities are well underway with several blocks already in the building dock with the remaining blocks in the fabrication and paint shops.”
Virker å ligge veldig godt på skjema for NSMV 3 og utover (foran?) og NSMV 4 vil nok få Keel Lay tidlig q4. Bare uker unna havvind skipet (SRIV) sin Steel Cutting seremoni.
Angående guiding for NSMV (forecast) så skriver de også: “The current forecast excludes any potential recoveries as well as claims for back charges against certain underperforming subcontractors and suppliers”
Dette betyr vel at forecast kan endre seg med kun covid erstatning, men også kun ved «krav» mot underleverandører. Vinner man frem på flere fronter er man fort godt på riktig side.
I tillegg til dette vet man at Philly Shipyard har søkt om over 40 millioner USD i støtte fra port infrastructure development program.
Ser man videre så skriver de: “NSMV 3 production activities are well underway with several blocks already in the building dock with the remaining blocks in the fabrication and paint shops.”
Virker å ligge veldig godt på skjema for NSMV 3 og utover (foran?) og NSMV 4 vil nok få Keel Lay tidlig q4. Bare uker unna havvind skipet (SRIV) sin Steel Cutting seremoni.
Angående guiding for NSMV (forecast) så skriver de også: “The current forecast excludes any potential recoveries as well as claims for back charges against certain underperforming subcontractors and suppliers”
Dette betyr vel at forecast kan endre seg med kun covid erstatning, men også kun ved «krav» mot underleverandører. Vinner man frem på flere fronter er man fort godt på riktig side.
I tillegg til dette vet man at Philly Shipyard har søkt om over 40 millioner USD i støtte fra port infrastructure development program.
Redigert 17.07.2023 kl 22:28
Du må logge inn for å svare
JahMason
18.07.2023 kl 08:45
5443
Prøver å sette ting litt i perspektiv. Moder selskapet til Halter Marine tapte rundt $260mio fra 2017-2021 og fikk tildelt kontrakt for Polar security cutter på $750mio i 2019. De hadde ikke begynt produksjon sent 2022 og skipet var planlagt levert 2024. Likevel ble det $15mio for salg av selskapets US virksomhet.
Philly Shipyard kjører full produksjon, leverer første skip noen måneder bak skjema, har en robust og fast backlog på 20milliarder, state of The art Shipyard og står i en helt annen posisjon. Mcap på $34mio er ikke stort når selskapet er gjeldsfritt og de verste (3-4) årene er lagt bak seg.
I tillegg til dette, vet Philly at de får $16mio tilbake fra skatt fra tidligere år. Kommer Q2 2024. Samtidig har har opprettet krav mot underleverandører og søker støtte for alle kostnader og ekstra utgifter i forbindelse med covid / vaksinemandatet.
Philly Shipyard kjører full produksjon, leverer første skip noen måneder bak skjema, har en robust og fast backlog på 20milliarder, state of The art Shipyard og står i en helt annen posisjon. Mcap på $34mio er ikke stort når selskapet er gjeldsfritt og de verste (3-4) årene er lagt bak seg.
I tillegg til dette, vet Philly at de får $16mio tilbake fra skatt fra tidligere år. Kommer Q2 2024. Samtidig har har opprettet krav mot underleverandører og søker støtte for alle kostnader og ekstra utgifter i forbindelse med covid / vaksinemandatet.
Redigert 18.07.2023 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Buyin85
19.07.2023 kl 19:56
4938
Noen som har fanget opp noe rykter rundt sea trails nsmv1? Ser bruker som hadde rett angående dåp indikerte overlevering i mndskift juli/august. Skulle dette stemme burde sea trails være ganske nært. Virker kanskje optimistisk? Steinar kommenterte vel også under dåp at det straks var sea trails, men han virker ha tilpasset seg «amerikanske» tilstander.
Kan vi anta at sea trails bekreftes via ais? Ser det ligger funksjonalitet der for eta+rute. Ligger pr nå med sea trails og eta rundt 10 mai. Lagt slik siden april ..
Kan vi anta at sea trails bekreftes via ais? Ser det ligger funksjonalitet der for eta+rute. Ligger pr nå med sea trails og eta rundt 10 mai. Lagt slik siden april ..
JahMason
19.07.2023 kl 20:59
4853
Kan fort bli alle ti skipene til Philly Shipyard der.
NSMV omtales som en kjempe suksess og Philly vet at hvis de leverer varene der så kommer det mer.
US Navy har også store ambisjoner om å nå målene sine og de trenger flere skip, ca 80+ skip for å nå målene sine
https://news.usni.org/2023/07/18/navy-raises-battle-force-goal-to-381-ships-in-classified-report-to-congress
Så Sealift + Navy er opp mot 100skip som trenger funding, vedtatt og budsjettert! Er vel andre brancher hos government som også trenger nye skip!
NSMV omtales som en kjempe suksess og Philly vet at hvis de leverer varene der så kommer det mer.
US Navy har også store ambisjoner om å nå målene sine og de trenger flere skip, ca 80+ skip for å nå målene sine
https://news.usni.org/2023/07/18/navy-raises-battle-force-goal-to-381-ships-in-classified-report-to-congress
Så Sealift + Navy er opp mot 100skip som trenger funding, vedtatt og budsjettert! Er vel andre brancher hos government som også trenger nye skip!
Redigert 19.07.2023 kl 21:03
Du må logge inn for å svare
trani
19.07.2023 kl 22:09
4816
Selskapet skriver i Q2 rapporten om at risken for terminering er tilstedet pga leveringsutfordring. Mulig det er dette markedet frykter?
Redigert 19.07.2023 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
JahMason
19.07.2023 kl 22:35
4865
Hvor finner du det? Risken er tilstede pga leveringsutfordring?
Alle government kontrakter kan termineres av kjøper (staten), men det er generell risk som alle motparter møter på i government contracts. Heldigvis annerledes for kommersielle kunder og kontrakter.
NSMV prosjektet er allerede vedtatt og budsjettert inn for alle 5 skipene. Omtalt og sett på som et prakt eksempel på at private aktører gjør jobben raskere, billigere og bedre. Senest forrige uke omtalt som en suksess historie for MARAD og Congress.
Alle government kontrakter kan termineres av kjøper (staten), men det er generell risk som alle motparter møter på i government contracts. Heldigvis annerledes for kommersielle kunder og kontrakter.
NSMV prosjektet er allerede vedtatt og budsjettert inn for alle 5 skipene. Omtalt og sett på som et prakt eksempel på at private aktører gjør jobben raskere, billigere og bedre. Senest forrige uke omtalt som en suksess historie for MARAD og Congress.
Buyin85
20.07.2023 kl 11:19
4620
Blir utslag på skadestatistikken når Biden snubler i sine egne ben…
https://www.forth.news/whpool/64b6f065080c124e5d228c17
https://www.forth.news/whpool/64b6f065080c124e5d228c17