Da skjer det ting - finansielle muskler pumpes opp

Dolphines
HPUR 01.03.2023 kl 17:17 1627

Mitsui has subscribed for, and will receive allocation of, NOK 500 million in the Convertible Bond Private Placement. In addition, Mitsui has entered into a deeper strategic alliance with the Company and has signed the MoU whereby Mitsui intends to participate as an anchor investor in future capital raises for the years to come and become a long-term significant minority shareholder in the Company. The non-binding MoU expresses the parties’ joint intentions and has a total monetary scope of up to NOK 2,000 million, including the NOK 500 million commitment in the Convertible Bond Private Placement. Future investments from Mitsui will be subject to, among other things, the Company’s fulfilment of commercial and operational milestones agreed between the parties in good faith.

The Company's largest shareholder, Hexagon Composites, has undertaken to vote in favour of the Convertible Bonds at the EGM.
Slettet bruker
02.03.2023 kl 17:35 840

https://www.finansavisen.no/industri/2023/03/02/7990219/hexagon-purus-hentet-1-3-milliarder
Da signaliserer han at de vil gå tom for penger igjen i 2024. Det betyr at småaksjonærer må forvente ytterligere utvanning. Mitsui har tatt balletak på HPUR nå, og HEX vil fortsette å tape penger, og kan bare se på at Mitsui øker sin makt og andel i HPUR. De ansvarlige er selvsagt Engeset og co.
Mitsui kan nå velge om de vil sitte på gjæret og plukke opp restene etterhvert til en billig penge, eller fjerne disse to, for å være med i Premium League nå…. Det er tross alt ikke lett å klatre opp dit når du er i National League.

Dette er litt halvveis av det jeg har ment hele veien: Få inn en tung og pengesterk aktør og fjern disse to. Jeg skulle helst sett at en ekstern europeisk aktør hadde kommet inn for lenge siden, og det før de er i pengenød. Løsningen nå er at Mitsui redder økonomien for en stund, mot økt kontroll. Går det dårlig så konverterer de ikke, går det bra, så blir det ytterligere utvanning i HPUR.
Redigert 02.03.2023 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2023 kl 13:34 961

Da var det riktig å gå ut av HEX+ med forventninger om emisjon på basis av elendig resultat. Djevelen er ut av boksen, og nå kan fokus flyttes tilbake til hverdagen etterhvert. Som jeg nevnte ifjor, da jeg gikk imot en samlet meglerbransje, så er HEX å foretrekke fremfor HPUR. Dette forsterkes nå. Mitsui er nå også sikkerhetsnettet for morsselskapet, og dermed er risiko redusert ( det har jo to sider).
For HPUR bør fokus være HINO kontrakt/ serieproduksjonkontrakter eller milepælkontrakter om du vil. For HEX så er utviklingen i Agility og Digital Wave viktig i nær fremtid. Å beholde/ øke markedsandeler, og øke marginer er viktig, og de må restrukturere sin organisasjon som er for topptung. De opererer fortsatt i en enorm fiskedam, men nå konkurrerer de med flere godt utstyrte effektive fiskere. Det ser også ut som om det er noe nøling fra sluttbrukere til å ville satse på for dyre løsninger ( især hybrid- hydrogen). Da hjelper det med kinesisk subsidiering av billige batteripakker. EU/ USA og lille Norge bør kanskje vurdere å subsidiere kjøpere av både tyngre BEV og HEV, samt sette fart i nettverk?
Så lenge nettverket fir HEV ikke er der, gidder ingen å kjøpe.

Jaja.. komplisert er det.

Tilbake til HEX: jeg har ingen hast med de, eller andre aksjer. Inflasjonsbanen er høyre og lengre, noe som betyr en mellomhard/ - soft landing, og aksjer er høyt priset historisk sett, målt opp mot forventet inntjening. Hittil har det rammet de «fattige» sine sparekonti, og neste blir da muligens aksjekonti av de mindre bemidlede/ « vanlige» folk ( som meg😂). De rike er som alltid totalfredet. Jeg anser risiko ned fortsatt større enn potensialet opp. Det gjelder ikke minst grønn industri: Satses det for mye der, så øker jo inflasjonen, og det er det makthavere og eliten vil til verks, ikke klima, som mange naive borgere tror.

Jaja, lykke til. Når støvet har lagt seg, og den dagen jeg prioriterer å bruke krefter på HEX+, så må jeg som nevnt tidligere tar et nytt dykk i dens verden, utover de grove skissene jeg trekker. Aldri gærnt å starte med grove skisser….
PS: Jeg håper fortsatt at HEX blir noe stort, men min mening er at det ikke er sannsynlig med dagens lederduo.
Slettet bruker
02.03.2023 kl 03:22 1179

Når disse to på toppen har ført selskapet til den økonomiske avgrunnen de har havnet i, så er løsningen i grunn akseptabelt: HPUR betaler 1,5% for mye for obligasjonen, får tilført penger, får redusert makt, og Mitsui får økt innflytelse. De kommer til å forlange disse to på toppen byttet ut, om de nok en gang klarer å rote bort en stor kontrakt. Bare så veldig synd at de ikke ble byttet for 2 år siden, slik jeg foreslo.
Spennende å se hvordan markedet reagerer på denne blandingen av muligens fake og fakta…. Jeg tar ikke HINO for gitt..
Slettet bruker
02.03.2023 kl 03:02 1191

Vinneren her er Mitsui, som får aksjer til 27 kroner og god avkastning på sin obligasjon, samt et ekstra styremedlem. De kan men må ikke konvertere. HEX har ikke råd, så de må se sin andel redusert. Makta til Engeset og Co er redusert, og det er bra. Om det igjen ikke blir noe av en konkret kontrakt med HINO, som selv trenger penger, især når ekteskapet med BYD går dårlig, så er det over and out for disse to. Forøvrig så er det ikke entydig dårlig nytt at HINO har trøbbel med BYD: Kina som dominererer batterimarkedet (80%), kommer til å forsyne kinesiske biler med billige pakker. Det hadde vært naturlig at HINO da via BYD forsynte seg av de, men nå kan det hende at de må se mot HPUR, om ekteskapet sprekker. Det er dog ganske mange skjær i sjøen, og BYD er ganske dominerende i det amerikanske markedet, og vil ha konkurransefortrinn om sine BEV forsynes med billige kinesiske batteripakker. HINO kan dermed lett gi opp sine planer.
Det er et komplisert marked, med mange aktører, og flere teknologier som kjemper om markedsandeler og subsidiepenger. Foreløpig blir mange hydrogenbaserte løsninger utsatt, og vinner helelektrisk frem. Om solid state batterier skulle erstatte konvensjonelle batteripakker, så vil også deler av det hydrogene / hybride truckmarkedet ryke. Hydrogenandelen av det totale energiforbruket gikk som eneste sektor ned ifjor på verdensbasis. Fossilt fosset frem…. Av grønn energi var det sol og vind med størst fremgang. « Ingen» tjener penger i grønt. Grønne aksjer gikk ned: Olje- og gassaksjer føk opp.
Som HPUR selv sa ifjor så blir disse pakkeløsninger stadig viktigere, og dermed er det ekstremt viktig at det blir en konkret bindende kontrakt med HINO nå. Blir det ikke det, så
er både HINO og HPUR ut av Premier League, og må spille i National League North

https://www.morningstar.nl/nl/news/232131/de-groene-energietransitie-gaat-pijn-doen.aspx

Ser på grafen… om du vil kan du bruke Google translate på det språklige.

Redigert 02.03.2023 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2023 kl 18:43 1392

Jeg så det også… 6%. https://www.finansavisen.no/industri/2023/03/01/7990111/hexagon-purus-henter-penger-mitsui-tegner-seg-for-500-millioner.
Var ganske forutsigbar med en emisjon ( bemerket det da jeg solgte meg ut av HEX). Spådde også at de måtte få opp kursen på et viss for å forsvare en emisjon. De har forkludret tre potensielle ( samtlige) kontrakter i milliardklassen. Ifht. HINO Motors, så er det å håpe at Mitsui spiller en rolle, og at ikke den udugelige ledelsen er for mye involvert….da blir det ikke noe. HINO sliter og trenger penger selv.
Jeg regner med at det vil gå lang tid før transportører faktisk går over til elektrisk; Foreløpig er det for dyrt. HINO skal få hard konkurranse fra Scandia, MAN, DAF, Volvo, Mercedes, Quantron, Tesla og flere… Alle disse er igang med å forberede seg, og forutsetningen er selvsagt at det blir billig nok ( med eller uten subsidier).

Jeg hadde heller sett at de hadde avtaler med en av de 4 store.

Mye relevant info her:
https://www.mtlogistikk.no/emne/elektrisk%20lastebil
sivanna
01.03.2023 kl 18:30 1431

Emi og bond satt i øverste intervall på en halv time. Handles på ca 33,50 NOK på Tradegateex.

Blir kanon det her.
Dolphines
01.03.2023 kl 17:55 1516

The Convertible Bonds are structured as a 5-year senior unsecured convertible
bond with a 6% fixed interest rate payable semi-annually in kind (i.e. through
issuance of additional bonds)

Så blir også HEX litt mindre i HPUR. Tror det er bra å øke andelen større internasjonale aktører. Tro om flere melder seg på?
Synes i hvert fall at det konkretiseres i økende grad og at vi synes å være på vei mot noe substansielt - og større volum.
Slettet bruker
01.03.2023 kl 17:46 1553

Hexagon Purus er også i fremskredne diskusjoner med Hino Trucks for en langsiktig distribusjonsavtale for levering av batterielektriske heavy-duty trucks til markedet i USA. Totale leveranser kan bli opptil 10.000 heavy-duty trucks innen 2030 med en potensiell verdi på rundt to milliarder dollar.
Kjøretøyene ventes å være basert på Hinos XL 4x2 traktorchassis og utstyrt med Hexagon Purus' proprietære nullutslippsteknologi, inkludert batterisystemer, hjelpemoduler, kraftmoduler og programvare. De skal distribueres eksklusivt gjennom utvalgte kvalifiserte forhandlere i Hinos nettverk.

Så ikke din post før nå😂
Redigert 01.03.2023 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2023 kl 17:44 1566

Ja, dette er informasjon som garantert har vært lekket i lengre tid. Mat for suppeinstansen Stockwatch ( veldig betegnende: De ser på men foretar seg aldri noe). Når aksjen ( HPUR) viser svakhet gjøres info tilgjengelig for oss dødelige… De melder samtidig om at de har kommet langt i samtaler om en kontrakt på inntil 20 milliarder….
Det er ikke første gangen de lyver om milliardkontrakter. De burde melde om slikt når kontrakten er signert.
Jeg skulle gjerne ha visst hva betingelsene for obligasjonen er, især hvor mye Mitsui får i rente, samt konverteringsbetingelsene.
Dette er garantert utvannende for HPUR, og strategien er tydeligvis å tilgodese Mitsui og forsvare det med å melde om nok en milliardkontrakt det ikke blir noe av?
Dolphines
01.03.2023 kl 17:28 1609

Og i tillegg kommer denne: IN ADVANCED DISCUSSIONS.

Hexagon Purus in advanced discussions with Hino Motors for delivery of zero emission heavy-duty trucks in the U.S.

(Oslo, Norway, 1 March 2023) Hexagon Purus ("the Company"), a world leading
manufacturer of zero emission mobility and infrastructure solutions, is in
advanced discussions with Hino Trucks for a long-term distribution agreement
under which Hexagon Purus expects to produce complete battery electric heavy-
duty trucks for the U.S. market, distributed exclusively through select
qualifying dealers in Hino's network. The vehicles are expected to be based on
Hino's XL 4x2 tractor chassis and upfitted with Hexagon Purus' proprietary zero-
emission technology, including battery systems, auxiliary modules, power modules
and vehicle-level software. The potential agreement foresees the delivery of up
to 10,000 trucks by 2030, and the total potential value over the course of the
agreement could reach approximately USD 2.0 billion (approximately NOK 20
billion).

Serial production of the electric heavy-duty trucks would be expected to
commence during the last part of 2024, and this expanded agreement would replace
the already announced (on 11 February 2022) cooperation between Hexagon Purus
and Hino to supply battery packs for multiple Hino truck platforms planned for
serial production from 2024.