Fosen Vind - et pågående menneskerettighetsbrudd

-sannheten-
FOSEN 02.03.2023 kl 17:35 5544

Høyesterett har slått fast at konsesjonen til å sette opp vindkraftverk på Fosen ble fattet på ugyldig grunnlag.
Meningsmåling nå viser temmelig stor tilbøyelighet hos det norske folk til å stille seg på samenes side i denne saken.

Et midlertidig tiltak på kort sikt kan kanskje være å stanse vindturbinene ? Dette for å legge press på å få frem en rask løsning.
Det har gått over 500 dager, siden Høyesterettsdommen ble avsagt.

Norge kan få frem mer fornybar kraft. (Som tydeligvis Europa er opptatt av ).Men det må ligge mer arbeid bak løsningene.
Det norske folk lurer på hva 2500 ansatte i olje- og energidepartementet driver med. Pluss masse ansatte i andre departementer,
som bl.a. klima- og milljø, næring- og fiskeri.

Folket i Norge vil ikke ha f.eks. vindkraft på steder der dette ikke passer.
Redigert 02.03.2023 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2023 kl 23:24 1537

Hadde jeg hatt en gård i Norge ville jeg fylt jordet med solcellepaneler og vindturbiner ...

Men så enkelt det ikke ..uten godkjennelse så kan jeg ikke gjøre det
selv om hele strømproduksjonen går til eget forbruk.

Eier jeg eiendom ? Egentlig ikke ..



-sannheten-
07.03.2023 kl 23:11 1555

Subsidier fremkom ikke så godt der, kan du forklare.
Men resten av Debatten var jo en eneste kjempestor skandale.
Utenlandske fond og ansiktsløse har fått uberørt natur i Norge stilt til gratis rådighet for seg
for å suge ut profitt til skatteparadis. Omtrent ikke en krone havner i Norge.
Det er kanskje norsk subsidiering på toppen av det hele ? Hele greia er gjennområttent.

Flott uberørt norsk natur raseres av utlendinger, og alle penga havner i utlandet. Norske lissomdemokratisk
innsatte rikspolitikere har virkelig stelt det til for oss.

Hva om disse utenlandske fondene selger strømmen til utlandet for 300 øre kwt skattefritt ????????
Og bruker statens overføringskabler til utlandet gratis ??????????
Ap og H politikerne juger så det renner av dem. Globalist- og finansfyrste lakeier hele gjengen.
Eks. SP statsråd Åslaug Haga stilte med globalistfinansfyrste smultering på jakkeslaget. Hallo !!!!!!!!!!!!!


Redigert 07.03.2023 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
keisam
07.03.2023 kl 22:53 1583

VIndmøllene på Fosen må rives og naturen tilbakestilles. Det ble bygd 18 mil med vei og store oppstillingsplasser ved hver mølle. Beiteretten til samene må ivaretas og beskyttes. Fra Røros og nordover må det ikke bygges flere møller. Fremtidig kraftbehov kan enkelt dekkes med vannfall og andre energikilder.

I tillegg blir det interessant å følge med på erstatningsutbetalingene til dagens eiere.

Hvis møllene ikke blir revet vil det bli tut og kjør på mange områder og pengemakten vil gjøre det som inntreffer de til en hver tid.
Fluefiskeren
07.03.2023 kl 17:44 1675

Se debatten i dag og bli skremt over eierstruktur og hvor profitten havner. Basert på subsidier.
-sannheten-
07.03.2023 kl 17:16 1705

Det er utrolig hva samene kommer til å bety for bevaring av norsk natur. En bevaring det norske folk ønsker og imøteser.
Strømproduksjon kan vi f.eks ha på havet i steden. Hvor vi ikke ser produksjonen en gang fra land.
Tilbakepumpingsanlegg ved vannmagasinene kan det også sees på. Det liker kanskje ikke utlandet,
men det setter vi som betingelse for utlandets tilgang til strøm fra vår havbaserte strømproduksjon.
Og i Norge må vi få topris system på strøm. En selvvalgt prissetting for egenforbruket, og en prissetting for strømeksporten.

Til Benny fy fasaner og andre karer her :
Vi behøver ikke å tapetsere norsk uberørt og verdifull natur med vindmøller. Vi kan skaffe oss mer strøm på andre
umerkelige måter. Samene gjør en strålende jobb for fellesskapet på dette området nå. Og attpåtil har vi latt utlandet
få profitere på å rasere norsk uberørt og verdifull natur.

Uberørt flott natur fins svært få steder i Europa. Det er viktig å verne om den vi her i Norge har.
Redigert 07.03.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
06.03.2023 kl 16:52 1845

Så at statkraft eier over 50% er irrelevant? At strømmen forsyner midt og nord Norge er irrelevant?

Jeg ser Vedum sin splittende politikk begynner å virke på misunnelige mennesker.
suspekt
06.03.2023 kl 12:32 1893

Galskap hele saken, dersom de begynner riving så er galskapen komplett. Det går seg til over tid med reinsdyrene, de venner seg til møllene. De må ofre litt samene og, gi dem en kompensasjon og la møllene stå.
suspekt
06.03.2023 kl 12:32 1893

Galskap hele saken, dersom de begynner riving så er galskapen komplett. Det går seg til over tid med reinsdyrene, de venner seg til møllene. De må ofre litt samene og, gi dem en kompensasjon og la møllene stå.
-sannheten-
06.03.2023 kl 11:32 1923

Det norske folk vil statuere et eksempel.
Her har politikere og embetsverk turet frem med ulovligheter.

Vindturbinene bør demonteres og settes opp et sted hvor det egner seg å sette de opp.
Kanskje dette er i utlandet et sted ?
Og hvorfor skal et sveitsisk selskap med en eierandel på 40 % få rasere norsk natur ?

I akkurat denne saken må det norske folk være superstrenge nå.

Politikere og embetsverk unnlater å gripe de muligheter til mer fornybar energi som fins.
Så politikere oh embetsverk er det ikke synd på i det hele tatt.







Fluefiskeren
05.03.2023 kl 18:24 2050

Hele Fosenhalvøys er 3 270 kvadratkilometer.
Bennyfyfasan
05.03.2023 kl 15:53 2128

EU er ikke problemet her. Området fra Trondheim og nordover trenger enormt med ny energi i årene som kommer. Det er ikke ett prisområde som er berørt av kablene ut av landet, men det er ett ENORMT underskudd av energi på vei pga det grønne skiftet. Samtidig innføres det betydelige økte skatter på alternative energikilder (utslipp) - som man ikke kommer seg unna i nord. Det vil avfolke distriktene i enormt tempo. De neste generasjonene kan gå tapt i nord...

Reinbeitearealet er på 4339 kvadratkilometer, og av dette arealet er det brukt 60 kvadratkilometer til vindturbiner og tilhørende infrastruktur som veier, kabler og fundamenter og utgjør i alt 5 vindparker på en samlet installert effekt på drøyt 800 MW. Dvs 1,38% som gir en i verste fall lavere verdi beitemessig. Reinen vil fortsatt gå der - det vet vi med sikkerhet.

Var ikke slakteveriden ca 300.000kr i området? Erstatningen skal vel være va 5000kr om vi runder opp.

Denne saken er helt blåst ut av perspektiv og størrelse.
Slettet bruker
05.03.2023 kl 15:42 2146

Den største feilen er å gi EU for mye makt, det er deres skyld at det meste i vårt eget land raseres. Denne vindmølleutbyggingen skader ikke så mye som de skal ha det til, men Høyesterett har tross alt sagt dette var ulovlig ! Det er vel derfor vi har rettsapparatet, eller er det bare riktig å bruke retten når den "riktige" siden vinner. Det bekymrer meg mye mer enn selve vindmøllene her.
Redigert 05.03.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
05.03.2023 kl 15:37 2160

Jeg kjenner saken godt - og har sett mange av denne typen "kamper" blitt fjernet med en sum penger. At arbeidsledig ungdom sitter på ukesvis i kofte å sperrer offentlige bygg imponerer meg ikke. Det er tull at rein ikke går langs vindmøllene. Det kommer til å bli dokumentert. Da vil de komme med noe annet - feks at lyngen mister næringsinnhold...eller noe annet løgn.

Feilen Norge har gjort er å gi samene for mye makt. Den feilen begikk ikke Sverige. At samene ikke vil ha dialog sier mye om hvem de er (de er i mindretall).

Det er ett gryende hat mot samene i nord siden de utnytter sympatien de har - spesielt i sør. De stopper drikkevannskilder, strømnett, strømproduksjon, veier, husbygging, industri, skiløyper, akebakker etc etc. Hvis en vei skal bygges flyttes rein inn med bil for å vise til at der er rein. Når saken er avsluttet ser man aldri rein igjen i de samme områdene. For folk som ikke har opplevd dette skjønner jeg at de kan bli lurt.

Jeg vet, men det gjør ikke du.
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 15:18 2191

I alle dager. Kjenner du ikke Fosensaken i det hele tatt? Det er tre regjeringer som må ta ansvar for at det ble som det ble. Men du tror vel Storting og regjering kun består av østlendinger. Mangler jo fullstendig kunnskap om forfatningen. Og det ser det ut som sittende regjering også mangler siden de overprøver en enstemmig høyesterettdom.
Bennyfyfasan
05.03.2023 kl 15:10 2205

Slapp av - jeg er ikke bitter. Jeg har det bra, men er bekymret for neste generasjon om vi freder alt nord for Trondheim - basert på feile premisser. La folk på Østlandet velge inn MDG og Raymond lokalt og bygg sykkelveier og bomringer - men ikke stopp samfunnsutviklingen i nord basert på ting dere ikke skjønner.

Lytt til FLERTALLET av samene - og annen befolkning i nord.

Om du føler deg støtt traff jeg nok en sår nerve
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 14:59 2220

Gratulerer. Der fikk du utløsning med din forrakt til minoritetsbefolkning, offentlige ansatte og Østlandet.

Glad jeg ikke er et like bittert menneske som deg.

Se lyst på livet så får du det bedre!
Bennyfyfasan
05.03.2023 kl 13:40 2253

Det som er noe å tenke på er hva samene som ikke driver med rein og andre "underdanige" i Troms og Finnmark sier om måten reindriftsamene farer frem på. De vet hva de snakker om - og de bør bli lyttet til. Det skal ikke være offentlige ansatte fra Østlandet som ikke forstår løgnen som har blitt servert.
fjettis
05.03.2023 kl 12:30 2306

Det er også et menneskerettighetsbrudd mot meg når staten tar skatten jeg har betalt å gir den til reindrift. Jeg driter i reindrift. Reinene kan drifte seg selv! Og atpåtil skal de bruke skattepengene mine for å rive vindmøllene slik at strømregningene blir dyrere? Klovner
Patron72
05.03.2023 kl 12:20 2322

Grunnrenteskatt er ikke vedtatt enda. Men slik jeg har forstått det skal det innføres grunnrenteskatt for landvind
Redigert 05.03.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.03.2023 kl 12:17 2332

tja dette kan bli innbringende for Norges befolkning. vi trenger jo penger til sykehus,, skoler, helse erc erc. Disse vindturbinene betaler de grunnrenteskatt ?
Patron72
05.03.2023 kl 12:14 2336

Jeg nevnte dette selv igår.
Men grunnrenteskatten de bør betale må måles opp mot hvor mye areal de «krever» til driften sin.
OZZY
05.03.2023 kl 11:40 2369

SAMER og GRUNNRENTESKATT

Er det ikke rimelig at samer også skal betale grunnrenteskatt i tillegg til personlig skatt ?

dette er Norges befolkning sin grunn og samene på en måte låner den uten å betale noe for den. Det har ikke vært snakk om grunnrenteskatt fra samene. Kanskje det bør bli mer aktuelt på lik linje som oljeselskaper som benytter Norsk grunn og lakseoppdrett som legger beslag på kyststrekninger ja og da samer som benytter seg av viddene GRATIS…….
elnomi
05.03.2023 kl 10:25 2424

En kan ikke forholde seg likegyldig til menneskerettigheter.

For fremtiden løses energiutfordringen enkelt med atomkraft.
Lollen
05.03.2023 kl 10:13 2452

Dette har IKKE noe med menneskerettigheter å gjøre, det er misbruk av begrepet menneskeretter. Samene har det faen så fint her i landet selv med vindturbiner på Fosen.
OZZY
05.03.2023 kl 10:12 2457

legg ned sametinget. det skulle aldri ha eksistert. vi har stortinget og det holder for alle i Norge.
hvis Fosen var så fryktelig hvorfor stoppet ikke sametinget det ? reinen kan fint beite der litt på vinteren ikkeno problem.
Samene er intressert i ENDA mer penger fra staten.
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 10:10 2469

Utrolig at folk uttrykker seg uten å ha satt seg inn i saken i det hele tatt.

« Regjeringen beklager overfor reindrifta på Fosen at konsesjonsvedtakene innebærer et brudd på menneskerettighetene, fordi de vil ha vesentlig negativ effekt på reindriftssamene på Fosen sin mulighet til å dyrke sin kultur. Dette var fordi Høyesterett fant at vedtakene fattet i 2013 ikke inneholdt tilfredsstillende avbøtende tiltak som gjør at vedtakene står seg etter menneskerettighetene.»

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-beklager-til-reindriftssamene-pa-fosen/id2965357/

« Regjeringen beklager menneskerettighetsbrudd i Fosen-saken – demonstrasjonene fortsetter»

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/regjeringen-beklager-menneskerettighetsbrudd-i-fosen-saken-demonstrasjonene-fortsetter/s/12-95-3424358760

Fortell ikke meg at dette ikke har noe med menneskerettigheter å gjøre. Si det til regjeringen. Si det juristene og si det til FN. De har alle konkludert med at det er et brudd på menneskerettighetene. At det andre steder er enda verre brudd på de gjør ikke at dette er greit.

Du må lese deg opp litt! Ta et lite søk på Google og du vil få hundre artikler som konkluderer med brudd på menneskerettighetene.


Lollen
05.03.2023 kl 09:38 2505

Brudd på menneskerettighetene??? du bør sette deg inn i hva et brudd på menneskeretter er rundt om i verden, ta fex Rohingyaene i Myanmar som et eksempel.
At 3 familier med samer har fått viddurbiner i området reinen beiter i 90 dager i året på vinterbeite, har INGENTING med brudd på menneskerettigheter å gjøre. forbanna syt, de ser tjangsen til å melke ut noen millioner og de med grønn hjerne hiver seg på, stakkars samene sant. de surrer rundt i halvfylla på scooterne sine og får 3/4 av lønna si i statstøtte allerede. skyt reinen og tenn fyr på teltene og la samene finne seg en produktiv jobb etterhvert. kanskje de kunne drevet vedlikehold på vindturbinene på Fosen
Patron72
05.03.2023 kl 09:34 2515

Når et par 1000 rein går foran kraft, nok til en storby i norge har vi en utfordring.

Nå er ikke jeg expert på reindrift men stiller store spørsmålstegn til om det nå er umulig å drive med reinsdrift på fosen.
Nå har disse turbinene gått en tid.
Hva har skjedd med reinsyrene. Er de døde??

Selvsagt skal vi ta vare på utbefolkningen og deres rett til å ta vare på kultur etc…
Men at de skal ha eiendomsrett på «halve norge» er urimelig.
Redigert 05.03.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 09:28 2536

Har du ikke fått med deg at denne saken handler om brudd på menneskerettighetene?
Loki
05.03.2023 kl 09:21 2544

Stortinget har 3 valg i denne saken.
Mulighet 1: kom til et kompromiss med samene.
Mulighet 2: riv vindmøllene og avindustrialiser nord Norge.
Mulighet 3: Fjern subsidiene av reindriften, innfør full moms og fjern tolla på import av reinsdyrkjøtt.

Alle 3 mulighetene vil følge FN domstolen. Mulighet 3 følger Fn reglene med at reindriften ikke kan regnes som næring dersom den går nok i minus. Å være en næring krever at næringen er lønnsom over tid. Regjeringen har ingen internationale krav om å holde i live ulønnsomme næringer.

Det kan godt være de går for mulighet 3 på grunn av press fra Nato. Nato og EU trenger områdene på finnmarksvidda til gruvedrift slik at vi ikke blir avhengige av autoritære land.
Patron72
05.03.2023 kl 08:50 2575

Bare vent til det blir strømrasjonering og ungdommen får problemer med å lade mobilen sin.

fjettis
05.03.2023 kl 08:42 2586

Nå har disse jævla aktivistene grenet etter fornybarenergi og når de har fått det så skal det rives?
Hva skal vi leve av? Ikke skal vi få fyre med kull, olje eller gass. Ikke vil de ha vindmøller eller atomkraft, og heller ikke vannkraft. Er det kun solceller på taket som er greit?
vikingfan
04.03.2023 kl 16:47 2679

Denne gjengen bør sendes rett til gruva til Nordic Mining og få stoppet den galskapen.
Bennyfyfasan
04.03.2023 kl 16:25 2708

Si det til samene. Hvor mange tror du lever av inntektene fra rein? Hvor tror du pengene kommer fra?
Bennyfyfasan
04.03.2023 kl 15:40 2173

Ikke for meg - for dem. Dette er penger og ressurser. Det er det folk fra Østlandet ikke skjønner. Hva tror du reindriftsamene EGENTLIG lever av?

Vi trenger kraft i distriktene. Hvem som bygger og eier den krafta bryr meg midt i ryggen. Det er det som setter premissene for utviklingen i dette landet - ikke olje som fyrer økonomien spesielt i 2-3 byer.

Ignorer gjerne alt av gode argumenter som vanlig. Jeg digger det egentlig - føler stor mestring i å se deg så tam i kommentarfeltene ;-)
Klimanytt
04.03.2023 kl 15:39 2172

De svenske reinene tåler visst vindmøllene bedre enn de norske, kan det være genetisk…:).