Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 99947

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Sesam12
26.07.2023 kl 16:47 2888

Kanskje lån på 32 mill er mer aktuell. Hvis i det heletatt mulig. De må tjene penger for å få lån, slik at de kan betjene den. Vgm går 10 mill i minus hvert halv år. De har ingen sjans til betjene lån i nærmeste framtid.
CapitaL
26.07.2023 kl 16:43 2786

Ja, Hammers, hvordan er det å gå rundt med buksa på knærne?
Hammers
26.07.2023 kl 15:32 2921

Snakk om å bli tatt med buksene nede!
Akkurat som vår solbrilleglade politiker fra Rødt.

320 mill i grønne lånefasiliteteter + 80 mill fra ENOVA + 150 mill fra emisjonen = 550 mill.
Som jeg har sagt i lang tid: Hvor pengene kommer fra spiller ingen rolle, men de kommer GARANTERT IKKE fra noen EMI.

Tallene gir også mening i forhold til mitt nevnte notat.
Karbon
26.07.2023 kl 14:50 2928

Litt tilleggsinformasjon vedr. partnerskapet med ETEL/Itochu om utvinning av carbon black fra brukte bildekk:

Da partnerskapet ble annonsert, ble det samtidig opplyst at de første 3 anleggene allerede var under planlegging med søknader om byggetillatelse. Og at de hadde identifisert hele 300 mulige lokasjoner for slike anlegg.

Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet.

I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»

Hvor store de forskjellige anleggene vil være, og dermed hvor stor kontraktsverdi anleggene vil ha, vil selvsagt variere fra lokasjon til lokasjon. Men det viktigste her er det store antallet anlegg som skisseres i årene framover, noe som etterhvert kan bli en ren "pengemaskin" for Vow.
Redigert 26.07.2023 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.07.2023 kl 14:39 2937

Da tror jeg vi kan gjøre som Jon Almaas i Praktisk Info: "Vi legger ballen død".
Dette må vel være det ørtende forsøket på Fake News fra vedkommende som bedriver dette skitne spillet sitt!

Framtia
26.07.2023 kl 14:20 2992

Tenker det er greit å puste litt i bakken nå! Må være lov å ta feil og spekulere litt rundt tallene uten å bli sjikanert🤔
Framtia
26.07.2023 kl 14:16 2984

320 millioner i grønnt lån mener jeg er riktig om jeg ikke husker feil...Ta d med en klype salt, men minnes et slikt beløp...
Hammers
26.07.2023 kl 12:37 3113

Takk for påminnelsen.
Det var selvsagt den grønne lånefasiliteten som kom i tillegg til emisjonspengene + de 80 fra Enova.

Konklusjon; Da Badin/Jonassen besøkte DNB etter hennes ansettelse ble det sagt - og jeg noterte:
"De siste 5 ukene har vi fått tilgang til 320 mill + 80 fra Enova".
Karbon
26.07.2023 kl 12:32 3119

Her er VGMs første rapport med regnskap. Her fremgår det hva de startet opp med av cash. Den ligger fritt tilgjengelig på VGMs hjemmeside:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/7jS03RH4Wzsi5haPV0qYa/4c2f00b84e26df9291346d2a6ad5ffe7/Vow-Green-Metals-2nd-half-2021-report_2022-02-25.pdf

Men jeg er mest opptatt av Vow, og en storkontrakt i størrelsesorden 1 til 2 milliarder kan faktisk komme i mange segmenter:

ETEL er nevnt. Isåfall snakker vi om et veldig stort anlegg til utvinning av carbon black fra brukte bildekk. Ikke umulig, men jeg har mer tro på et annet segment.

Sewage sludge. Slett ikke umulig med en storkontrakt i en slik størrelsesorden der, jf animasjonen av et anlegg med påskriften "Vow biosolids" i forbindelse med første gang Vow 2.0 ble nevnt.

Biogass. Anlegg til produksjon av biogass, kombinert med biokullproduksjon, slik Outokumpu har planer om. Slike anlegg vil kunne ha en betydelig kontraktsverdi, jf Outokumpus søknad om investeringsstøtte.

Biokull til metallindustrien. Samme type anlegg som på Follum, men betydelig større. En slik bestilling kan selvsagt være på trappene.

Plastgjenvinning. UniPetrol har som kjent satt seg mål om å resirkulere all plast i Tsjekkia og nærliggende områder. Her kan det komme en kontrakt som beløpsmessig kan overraske stort.

Ja, det er mange muligheter.
Redigert 26.07.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.07.2023 kl 12:13 3155

Av de 230 millionene som ble hentet inn i emisjonen ble 150 mill overført til Vgm.. i tillegg 80 mill fra Enova.

Jeg kommer ikke med tall tatt ut av luften slik som enkelte andre gjør. At VGMs prosjekter er underfinansiert skriver de jo selv i børsmeldte rapporter. Tror du ikke på selskapenes egne skriftlige uttalelser? Men « tenk på et tall Hammers» tror du på?
royroy
26.07.2023 kl 08:55 3322

Problemet er at det virker som om det blir «glemt» med vilje, for å få frem alt det positive som skjer i VOW-systemet. Og da forstår jeg dessverre at noen vil påstå at du hausser, Hammers.

På samme måte, så har IKKE Henrik Badin ‘varslet’ en kontrakt til 2mrd kroner. Det er meldt (Q1) at det søkes blant 80 prosjekter hvor de største er av denne størrelsen. Dette har jeg påpekt før og det er en FORSKJELL.
Selv om jeg tror vi får en 2mrd kontrakt, potensielt rett rundt hjørnet med ETEL, så er det fortsatt en FORSKJELL. Jeg tok først dette for god fisk fra deg, før jeg sjekket opp og avklarte denne forskjellen selv. Det er dumt!

Du kommer med mye godt Hammers, men Karbon er mer troverdig, fordi du alltid skal runde opp. Det er helt unødvendig å runde opp, for det er så mye utrolig spennende på gang i VOW-systemet nå. Det er dette/VOW som skal overbevise - ikke deg!
Framtia
26.07.2023 kl 08:03 3440

Jeg husker bare at VOW hentet inn ca 230 millioner ifm den berømte emisjonen på 46 kr pr aksje der fallet startet( Innsidesalg...)I tillegg kom ca 80 millioner fra ENOVA. Mener å huske det ble inngått en " grønn" lånefasilitet også i samme tidsrommet, uten at jeg helt husker detaljene...Noen som vet?...Dette kunne vært viktig å avklare mht. de som påstår at prosjektene er underfinansiert og nye emisjoner trengs. Noe ledelsen forsåvidt går langt i å avkrefte...
Slettet bruker
26.07.2023 kl 07:26 3514

Vi snakker kun om ren mobbing og pirking i ganske så uvesentlige detaljer i det STORE bildet!

Helt forferdelig når selveste mobber blir mobbet.
Hammers
26.07.2023 kl 00:18 3673

Så avslører "de" seg selv nok en gang!
Det samme som jeg tidligere har opplevd fra et utall tidligere nicks gjennom mange års skriverier.

Ikke noe som helst fra dem handler om alt det positive som for tiden skjer i VOW-systemet!
Neida, det hele handler om hva "Hammers sa" - inkludert flere års gammelt sitat som er tatt helt ut av sammenheng.
Vi snakker kun om ren mobbing og pirking i ganske så uvesentlige detaljer i det STORE bildet!

ALLE kritikerne har visst "glemt" den kommende store kontrakten innen Industrial Production HB varslet om under Updates Q1.
Den ENE kontrakten som er DOBBELT SÅ STOR som de siste 2 års samlede omsetning for hele selskapet!
Vi snakker om EN kommende kontrakt til over 2 MRD!
Den som innleder VOW 2.0
Også DERE glemmer.

Jaggu skal det bli godt med det sikre forumet.

PS; Neida, det er ikke alltid like lett å huske alle detaljene rundt om.
Spesielt ikke i et selskap som har haugevis med baller oppe i lufta til samme tid.
Redigert 26.07.2023 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Sesam12
25.07.2023 kl 23:39 3739

Ikke stol på Cashflow statement fra vgm. Neida stol på Hammers notater

Alle andre enn Hammers må ta feil. Sånn er det bare.
Karbon
25.07.2023 kl 22:56 3822

For de som måtte ha interesse av å lese litt og som kanskje også måtte ha noen tanker om noe som har gått litt i glemmeboken i det siste; Jeg tenker på grtGAS.

Her er en relativt fersk nyhet:
https://www.grtgaz.com/en/medias/news/biomethane-price-increases

Sjekk også ut denne fra 23.mai i år:
https://www.grtgaz.com/en/medias/news/webinar-biomethane-23-may-2023

For vi husker vel denne fra 23. februar 2022:

https://www.grtgaz.com/en/medias/press-releases/test-to-produce-low-carbon-and-renewable-gas

Fra artikkelen:
"Construction of the sector’s first industrial-scale projects is expected to begin from 2023."

Jeg har ikke hørt noe om prosessen her på en god stund. Kanskje noen andre på forumet har snappet opp noe som kan deles?

Redigert 25.07.2023 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Carrera
25.07.2023 kl 22:34 3880

Hammers
19.03.2021 kl 21:13
"Om et par uker er det igjen den 1.april.
HVIS kursen da står i kr 60 vil det si at jeg på 2 år har hatt en stigning fra kr 8 til kr 60. Dvs. 650% i perioden - eller 325% pr år.
Står kursen i 50 den 1.april er stigningen på 525%.
At jeg forlot tidlig under "koronaraset" og kunne starte på nytt fra kr 12,35 er en annen historie - og er en ren bonus i forhold til de 650% ene.
Hvis den samme stigningstakten fortsetter de neste 2 år vil kursen ligge rundt kr 450 den 1.april 2023. (60+650% = 450)
Fra 50 blir kursen i så fall ca kr 310. Pent - det også.»
royroy
25.07.2023 kl 22:27 3873

Hammers: jeg setter pris på dine mange bidrag rundt VOW.

Men det kler deg ikke å være så bastant/arrogant selv når du selv har referert til feil tall - for andre gang. Du har tross alt ikke mye til overs for andre som skriver feil, eller som helt enkelt har en annen tolkning enn deg selv.

Synes CapitaL er en av få gode og reflekterte bidragsytere, det brukes bare ikke like mange store bokstaver
CapitaL
25.07.2023 kl 22:16 3880

Det er ikke helt feil, bare 170 mill for mye. Men klart, dersom du tror på de tallene selv, forstår jeg godt at du tror jeg er helt på jordet. Men her er det nok du som er skikkelig ute og sykler;)

For øvrig må jeg si at du virkelig har tungt for å innrømme at du tar feil.. der har du et skikkelig problem. Påståelighet og standhaftighet når man har bommet fullstendig er slett ingen dyd... Selv når du får dokumenterte fakta servert på sølvfat nekter du å innrømme feil..


UTROLIG!
Hammers
25.07.2023 kl 22:02 3910

320 + 80 fra ENOVA er NEPPE helt feil.

Det noterte jeg da HB + CJ besøkte DNB like etter hennes ansettelse som CEO.
"Siste 5 uker har vi fått inn 320 mill + 80 mill fra Enova", står det i mine notater.
Hvis du har noe å klage på får du sende klagen til VOW/VGM.

PS: Som vanlig smålige uvesentligheter i det store bildet som du henger deg opp i.
JAGGU skal det bli godt når vi får et sikkert forum utpå høsten. Et forum der 1 mann = 1 nick.
CapitaL
25.07.2023 kl 21:55 3909

For meg har finansieringen litt å si.. så vi får heller være uenige på sivilisert vis. Jeg forventer iallfall intet overskudd fra VGM før tidligst i 2025. Så får vi se når markedet evt priser inn det. Når det gjelder 2.500 tonns anlegget kommer det selvsagt i tillegg til 10.000 tonneren der prosessutstyret jo allerede er levert og lagret på Follum. Fabrikken skal settes opp på en annen lokasjon enn det lille anlegget og forventes igangkjørt 12 mnd etter, dvs ca Q3 2024. Dette står det litt om i VGMs børsmelding fra 5 mai i år. Blir CHE-reaktoren også implementert i byggefase 2 blir totalen anstendige 22.500 tonn biokull årlig. Men igjen, det er et stykke frem dit.

https://newsweb.oslobors.no/message/589637


Hammers
25.07.2023 kl 21:31 3949

Dette er uansett en "ikke-sak". Den type påstander jeg har hørt om VOW/VGM i en årrekke.

Alt fra ulike nicks som deretter har forsvunnet på merkverdig vis. En dag VAR de der. Neste dag var de BORTE.
Akkurat som mange av hovedaksjonærene i QFUEL forsvant fra den "danske tryllefabrikken" - som jeg en gang omtalte anlegget som.
En tryllefabrikk som fikk selveste David Copperfield (TV-illusjonisten) til å måpe av beundring.

Det SIKRE er at det IKKE kommer noen EMI som aksjonærene må delta i.
Selvsagt ikke når VOW-systemet selv eier ca 67% av VGM!
SNAKK OM Å HA STÅLTRO via sitt eierskap!
___________________________
Det VIKTIGE rundt VGM er at produksjonen starter nå i Q3. Finansieringen har minimal betydning.
Kanskje den inngår i de opprinnelige 215 mill i den opprinnelige ordren på 10' tonn?
Ja, for vi snakker vel fortsatt om 10' tonn - eller har det nå blitt 12-500 tonn?

Som sagt; 5 ulike verdistrømmer slår inn når produksjonen kommer i gang.
I midten av 2024 kommer CEO til å gjøre noen omdreininger på "verdikrana" og pengestrømmen blir 4x så kraftig - til 10' tonn pr år.
Joda, dette blir en pengemaskin etter hvert. Spesielt hvis man tenker videre.

Follum er vurdert økt til 20' tonn pr år. FID er nå i H2/23.
I Viken Park er et 30' tonns anlegg under planlegging. FID blir her tatt til neste år.

Når dette står ferdig snakker vi om produksjon av 50' tonn biokull/karbon pr år.
Vi snakker om produksjon av 325 GWH elektrisitet og tilsvarende fjernvarme.
Vi snakker om verdi av karbonkvoter tilsvarende 250 mill pr år.
Vi snakker om enorme verdier i det faste stoffet og vi snakker om enorme verdier innen spesialoljer.

Alt starter selvsagt i det små - så la nå bare de første 2'5 tonnene komme i produksjon nå i Q3.
SLIK utvikling teller i det store bldet - ikke de uvesentlighetene som har vært presentert her ila dagen.

PS;
De potensielle 50' tonnene er kun 1/12 av den totale porteføljen man i dag jobber med (ref C Jonassen under Updates)?
Hun forklarte også at man trengte en stor kapitalmengde for å få gjennomført alt - og at man jobbet med flere strategiske aktører.
En partnermodell - (eller JV?) - der ulike aktørene eier ulikt i partnerskapet.

VGM verdsettes i dag til kun 490 mill.
Redigert 25.07.2023 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.07.2023 kl 20:55 3995

Fakta hentet fra VGMs børsmeldinger.. Disse faktaene er atskillig mer presise enn Hammers frie diktning;)

- Total non-current assets at the end of 2022 was NOK 87.4 million and consist of the ordering of process equipment for the Follum plant, offset by drawdown under the Enova grant. Total current assets were 43.5 million, with a cash position of NOK 42,538,092.

At the end of 2022, total equity was NOK 125.9 million and total equity and liabilities amounted to NOK 131.0 million.

Fakta fra Vows hjemmeside:

- Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective.

Hvor Hammers får sine 320 mill fra vet ikke jeg, men det er iallfall totalt feil..
Når det gjelder Hammers bløff om ferdigstillelse ved årsskiftet, er det bare få dager siden jeg påpekte det på en annen tråd.. Det får jaggu være måte på "glemsomhet" ...
Karbon
25.07.2023 kl 20:53 3999

Lagt ut på på linkedin av Vows "garantist" for utstyrsleveranser for biocharanlegg, GECA Environnement:

"Royal Caribbean Ships Will Convert Waste to Energy Onboard

Slated to debut this year on two ships—Royal Caribbean’s Icon of the Seas and Silversea Cruises’ Silver Nova— the new approach to waste management will be a cruise industry first.

The ships will utilize microwave-assisted pyrolysis and micro-auto gasification to convert waste on board into syngas that the ship will use directly as energy.

"Pioneering the first waste to energy system on a cruise ship builds on our commitment to remove waste from local landfills and deliver great vacation experiences, responsibly." Jason Liberty, the president and CEO of Royal Caribbean Group.

“Much like land-based waste-to-energy facilities, the result is repurposing waste in an efficient and sustainable way,” the cruise line said. “An additional bioproduct of the system, biochar, can also be used as a soil nutrient."


Henrik Badins kommentar:
"We have delivered our waste managment systems in the cruise industry for more than 25 years. Icon is our first pyrolysis system at sea, representing a huge shift from incineration towards waste valorization. In Vow ASA with Scanship we ♥️ to drive green transitions"

Min kommentar:
Vow har gjennom mange år tjent svært gode penger på installasjon av sine waste management systemer ombord på cruiseskip på verdens 7 hav. Nå som de i tillegg starter med å (har allerede startet) installere pyrolyseanlegg ombord så vil inntektene også fortsette å vokse i et økende tempo i årene framover.
Redigert 25.07.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Sesam12
25.07.2023 kl 19:33 4081

Finansieringen er uavklart som det kommer fram i q4. Vgm HADDE 42 mill og Finansiering av 2500 anlegget er ikke ennå finansiert. Så slutt ned våset deres. Mulig de leier eller lager av nedbetalingsavtale.

Q4
"Responding to this, Vow Green Metals is in the process of
acquiring a facility for early production of 2,500 tons of
biocarbon from third quarter 2023
Construction of the production plant is underway,
presently funded by Vow Green Metals’ main owner
Vow ASA. Financing is under discussion"
Slettet bruker
25.07.2023 kl 18:21 4109

Her har Hammers helt rett.

VGM hadde 42.5m i cash and cash equivalent ved nyttår og brente 17.4m i fjor og 10.7m i 2021. Gitt samme utgifter som i fjor har de cash til 2.5år, innen den tid får de inntekter fra produksjon, i første omgang slik at det reduserer burn og etterhvert slik at de tjener penger. I følge årsrapporten er 38.5m mottatt av de 80.7m de fikk fra Enova. Og disse frigis etter milepæler i prosjektet 20% om gangen og siste bit når prosjektet er ferdig.

Så de har penger på vei inn fra Enova og de har cash på bok til å klare seg til produksjonen er kommet i gang. Hvorfor skal det emisjon til her? Da må det eventuelt være for å finansiere ytterligere prosjekter og andre fabrikker. Men det får vi se når det kommer til det.

Hammers
25.07.2023 kl 17:18 4180

Ikke bare jeg som surrer med tall og påstander av ulikt slag!

CapitaL's påstander fra i dag:
- Du bløffer og bedriver reinspikka haussing. Håper ikke folk biter på våset du lirer ut av deg. SPM; Hva er HAUSSING?
- Og finansieringen på Follum er slett ikke i boks. SVAR; Notert at VGM hadde 320 mill + 80 fra ENOVA v/børsintro. Anlegget kostet 215.
- Foreløpig så brenner selskapet penger an mass, og kommer nok til å gjøre det til langt inn i 2025. SVAR: Prodstart er like om hjørnet.
- At VGM ikke har avklart finansieringen av hverken pilotprosjektet eller 2.500 tonns anlegget er fortsatt et faktum. SVAR: Så vidt jeg vet
.........hadde VGM samme betalingsbetingelser som andre kunder. 215 mill av 400 kostet det.
- Innlegg i dag kl 14:15; ALT er et sammensurium av ulike gale påstander. MIN OPPSUMMERING: Ca 1 års forsinkelse pga leire i bakken.
- SVAR: ALT teknisk virker (som vanlig) og ingen grunn til ytterligere forsinkelser.

royroy: "noe tid før VGM har produsert mer enn 2500 tonn".
- SVAR: FEIL. 2500 er bare 1/5 (det faste stoffet) av produksjonen fra q3. I tillegg; EL/FJERNVARME/OLJER/Carbon Permits.
- Trolig snakk om 16 GWH elektrisitet på det lille anlegget. Dvs 16 MILL kilowattimer pr år. VOW! Litt går til egen drift.
- Dessuten selges den samme mengde til fjernvarme (fjernvarme følger el-prisene) i gassens 2. salgsrunde.
- Carbon Permits til verdi av 12,5 mill med dagens priser. Totalt STORE verdier!
Hammers
25.07.2023 kl 16:38 4252

Det er korrekt, og jeg har korrigert gårdagens innlegg.
Det første biokarbonet fra det store anlegget er nå forventet levert mid-24.

Hadde vel for mange baller i lufta til samme tid - og samtidig glemt at jeg har passert 50 med grei margin.
Redigert 25.07.2023 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Karbon
25.07.2023 kl 15:14 4381

Royroy:

Opprinnelig var produksjonsstart satt til årsskiftet, slik Hammers skriver. Tipper det var noen tidligere notater fra Hammers som hang igjen i innlegget hans, som han ikke hadde fått rettet opp da han skrev det.
royroy
25.07.2023 kl 15:07 4387

Karbon: Takk, det var min oppfatning. Da har vel CapitaL helt rett i å irettesette Hammers i dette innlegget. Eller?
Karbon
25.07.2023 kl 14:57 1949

Royroy:

Oppstart av 10.000-tonnsanlegget er berammet til H2 2024, jf slide 8 i siste presentasjon fra VGM:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

Ellers så kan jeg også nevne at 50.000-tonns-aktøren som det er inngått en LOI med kan være noen helt andre enn Wacker, som jeg har antydet tidligere. Det ble opplyst fra Cecilie Jonassen i forbindelse med Vows trading update q1 at aktøren i første omgang skal motta biokull fra Follum. Jeg antar det vil være i en overgangsfase, inntil de selv eventuelt bygger et eget anlegg ( med utstyr fra Vow).
Redigert 25.07.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
royroy
25.07.2023 kl 14:40 1980

Det er vanskelig å forstå noe av det du skriver…

Haussing får du rette mot noen andre. Jeg støtter jeg en del av CapitaL’s konstruktive/realistiske syn både på VGM og VOW - selvom vi begge har stor tro på begge selskaper. Det fører til meningsfulle diskusjoner ettersom dette ikke er div. oppgulp som du kommer med.

Du svarte ikke på kommentaren angående finansiering av videre prosjekter eller tid for produksjon av produkt. Jeg er enig med CapitaL at det vil ta noe tid før VGM har produsert mer enn 2500 tonn. Derav vil de store inntektene la vente på seg.

Venter forøvrig på at Hammers (ref. nest siste innlegg?) skal linke til hvor det står at 10.000 tonn vil stå klart og starte ved årsslutt 2023. Jeg kan ta feil, men dette er heller ikke det jeg har forstått. Hammers er en seriøs skribent her som bidrar stort, da regner jeg også med at det finnes kilder på dette (som jeg må ha oversett).
CapitaL
25.07.2023 kl 14:15 2058

Jeg har ikke gitt inntrykk av.. jeg skrev med rene ord, ( noe jeg pleier å gjøre) at jeg solgte mine aksjer i VGM pga uavklart finansiering. At VGM ikke har avklart finansieringen av hverken pilotprosjektet eller 2.500 tonns anlegget er fortsatt et faktum.. Fullt mulig at bankene/ investorer finner dette så lukrativt at de kaster penger etter Jonassen & Co, men det gjenstår faktisk å se. Alternativer som andre har nevnt er delt eierskap ( noe som også betyr mindre andel av kaka) eller emisjon/er.

2 års forsinkelse av 10.000 tonneren kommer ikke gratis, og med erfaringene så langt vil sannsynligvis ikke det anlegget være i full drift før mot slutten av neste år.. og i mellomtiden renner pengene ut. Eller tror du de ansatte ( som nå øker i antall) jobber gratis? for ikke å snakke om driftsutgifter generelt, lokaler osv. Det snakkes også om CHE-reaktoren og VGM som mulig kjøper.. Blir ikke gratis det heller. Man kommer vel opp med et datterselskap som skal eie og drifte den også :))

Man kan kalle det utgifter til inntekts ervervelse, men problemet er at forsinkelsen på Follum har skjøvet de store inntektene hele 2 år frem i tid. Minst...
Commodore27
25.07.2023 kl 13:30 2116

Du gav intrykk av at du ville avvente med å skaffe deg VGM -aksjer for ikke lenge siden
At de brenner så mye penger er ikke riktig. At ikke VGM kan tjene penger allerede neste år er også en meget tvilsom påstand
Dette vil i så fall skyldes ekspansjon a la VOW ASA
Commodore27
25.07.2023 kl 13:03 2182

At du ikke forstår noe blir ditt problem. Jeg har ikke bedt deg lese hva jeg skriver, noe som ville være å tillegge deg evner du ikke har
At du kun forstår deg på haussing og ikke har teknisk utdannelse kan ikke jeg gjøre noe med
VOW ASA som leverandør har en klart vanskligere oppgave da de skal tilpasse de forskjellige omstendigheter. Men du tror vel at de kan levere nøyaktig det samme utstyret til både skip- og landbaserte anlegg. Og heller ikke forstår at det er forskjellige anlegg til forskjellige oppgaver generelt. Jeg tror heller ikke du er noen ekspert på prosenter og prosentregning slik du uttrykker deg. Hvis vi skal bruke prosenter så skriver d u i hvert fall 100% tullprat
Redigert 25.07.2023 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
royroy
25.07.2023 kl 12:33 2273

*99%, ikke 98. Du skriver på en veldig uintelligent måte, ikke bare i dette innlegget
CapitaL
25.07.2023 kl 12:26 2291

Jeg sitter med aksjer i Vow.. og eier da indirekte mer enn nok i VGM. Det skader dog ikke med litt realisme mht til VGMs inntjeningsevne de neste 18 mnd. Foreløpig så brenner selskapet penger an mass, og kommer nok til å gjøre det til langt inn i 2025. Lenger frem enn det er det vel knapt noen i aksjemarkedet som investerer etter.

At enkelte fremstiller VGM som en pengemaskin allerede til neste år får så være.. jeg påpeker bare at det knapt er mulig...
royroy
25.07.2023 kl 12:19 2301

Funderte også over dette med 10.000 tonn anlegget. Hammers, som den troverdige skribenten du er, kan du linke til hvor det står at 10.000 tonn anlegget skal stå ferdig mot slutten av 2023?
Commodore27
25.07.2023 kl 12:16 2320

Slapp av nå Capital : Jeg forstår at du var ute av VGM , og ble tatt på senga av oppgangen. Men 3.- er fortsatt relativt rimelig
CapitaL
25.07.2023 kl 12:10 2343

Hallo bløffmaker..

Dine ord fra i går:

-" Fundamentalt; Tidlig i H2 starter den første produksjonen på Follum (2.500 tonn). Trolig ila august - evt september?
Parallelt monteres resten av 10' tonn anlegget.
Et anlegg som blir Europas største pyrolyseanlegg - og det skal stå ferdig mot slutten av året."

Det anlegget blir ikke ferdig før til neste sommer.. noe du vet utmerket godt. Du bløffer og bedriver reinspikka haussing. Håper ikke folk biter på våset du lirer ut av deg.

Og finansieringen på Follum er slett ikke i boks.