Triggere fremover
Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men en av de største triggerne, nemlig oppkjøpet, forsvant. Jeg er personlig litt ambivalent til at det ikke materialiserte seg, jeg liker å ha noe nytt å studere. Men sånn ble det ikke. Og jeg aksepterer at forsøket var genuint og at de ga seg i tolvte time var korrekt. Det er positive og negative sider med det, det har kostet voldsomt mye, penger som kanskje kunne blitt brukt bedre, det er litt vanskelig å mene noe om uten å ha vært der. Men når det er sagt, det står klar en kvart milliard klar til å plukke opp distressed assets, noe jeg tror er sannsynlig gitt hvordan markedet er for tiden. Så jeg tenker det kommer en dag da man blir overrasket over et hurtig oppkjøp. Det hadde i hvert fall vært litt morsomt om det skjer. Jeg er litt ambivalent til uorganisk vekst-strategi. Men jeg tror ikke Jethro ville finne på noe sånt bare for fjas.
Det ble en litt stor blokk med mine formeninger, men det har vært en viktig brikke i mitt bilde av AZT. Å skrive den ut av tankegangen blir dermed kronglete. Men det er enda en kronglete trigger. Hold fast, her kommer enda en lang tekstblokk:
Drug Master File (DMF) er etter mitt hode den store, kjente triggeren i år. Jeg har forsøkt å forestille meg hvor viktig DMF er, men det er fullstendig umulig å si noe meningsfylt om det. Men jeg har et par ideer om det og man må nesten se på tidslinjen for å se det. Hvis man blar tilbake, så kom DMF opp som tema Q2 i fjor. På den tiden ble kundemassen oppgitt å være 100+. Hvis man flipper fram ett kvartal til Q3, så økte tallet til 180+ kunder. Jeg er nesten 100% sikker på at det ikke er tilfeldig og at det er investeringen i DMF som driver kundetilveksten og at dette er den virkelig store tingen som skjer i år. Og som kjent, M-SAN og SAN 2.0 kommer etterpå med mulighet for å jekke opp kundetilfanget. Og ikke minst er DMF nært forestående. H1 er det som har blitt antydet, hvilket betyr at mandag kan være dagen. Utsettelse er nok den største risikoen. Men jeg tror det er rimelig greit når de siste papirene har blitt sjekket gjennom prosessen.
TAQ Polymerase har jeg nevnt så mange ganger nå at jeg begynner å bl lei. Men det er en viktig komponent i tools businessen. Så jeg gir meg ikke, jeg vil ha TAQ nå. Det er månedsvis på overtid.
RNA Polymerase er første skritt ut i RNA therapeutics. Og det gleder jeg meg til å høre mer om. Sannsynligvis blir det enda en stund å vente før lansering. Men det blir en begivenhet jeg tror vil overgå introduksjonen av SAN. Jethro har loddet stemningen i ett år blant potensielle kunder og dette tror jeg kommer til å bli et rush for å prøve et nytt verktøy. Og glem ikke at det kommer en hel suite av RNA ensymer. Pfizer, Moderna, Beyontech, Sanofi… Store navn og jeg tror det blir gøy.
DNA Assembly ble overdratt fra universitetet i Tromsø før jul. Og hvis jeg forstår Darren rett, så gjenstår det å karaktrisere dette verktøysettet før det kommer i salg. Jeg er litt i villrede på hvor mye det innebærer i tid og ressurser. Potensielt er det en ny liga for AZT.
Listen over triggere kan virke kort. Men det er det jeg vet om som kommer i år og som jeg er sikker på kan gi uttelling. Ingen spekulasjon, kun fakta. Og i motsetning til aksjekursen, så har jeg rallybriller på. Tro det eller ei. For det er i hvert fall to potensielle companymakere blant disse fire punktene. Nothing less.
JosefK
16.06.2023 kl 14:41
3393
Tror du Skatteetaten bryr seg? Du får sende inn en søknad for å ivareta «aksjonærvennlig» beskatning.
🥴🔫
Bearwizard
16.06.2023 kl 14:56
3366
Det er først og fremst timingen i forhold til signalene om DMF godkjenning i H1 som bekymrer meg....
JosefK
16.06.2023 kl 15:12
3345
Bearwizard skrev Meg bekjent forfaller ikke skatt til betaling i juni....
De beskattes på tildelingstudspunktet. Så det ville være hasard å prøve å «time» et salg som ville gitt et mer «aksjonærvennlig» utfall. I værste fall hadde staten tatt alt.
bj111
16.06.2023 kl 15:54
3298
Salget til Børge ga en fin mulighet til å kjøpe billigere aksjer for alle de som kjenner til skattereglene. De som ikke kjenner til dette er vel de som som selger seg ut og sørger for nedgangen. Børge økte med 70.000 aksjer med sine opsjoner og det er en pen økning fra en insider.
Bearwizard
16.06.2023 kl 17:18
3229
Greit nok, men spørsmålet om timing gjenstår…var det slik at opsjonene hadde en utløps dato nå?
JosefK
16.06.2023 kl 20:10
3161
Ny stilling. Administrativ denne gangen:
https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/246776/it-manager
Om det er en nyopprettet eller om det er noen på vei ut som erstattes, vet jeg ikke.
bj111
16.06.2023 kl 23:51
3090
Det kan godt hende de hadde men det vet jeg ikke. Da jeg i tidligere arbeidsforhold hadde opsjoner var det en periode i året de kan løses inn og med dagens uberegnelige skattekåte regjering med SV på slep er det kanskje greit å bruke muligheten i år før skatt på høye inntekter øker ytterligere neste år. Legges nok litt for mye vekt på denne innløsningen eller salget av de 130K aksjene. Det teller vel som innsidesalg i analysefirmaer men saken er uansett at han med innløsningen har økt sin beholdning uten at det teller som innsidekjøp.
Fünke
23.06.2023 kl 10:42
2751
Hadde vært oppløftende å fått DMF på plass før Q2 er over. Marie var ganske tydelig på at de hadde kontroll ved siste kvartalspresentasjon, så enn så lenge har jeg tillit til at det kommer, selv om jeg blir litt bekymret når det drar mot siste uke. Isolert sett betyder det jo ikke all verden i et flere års perspektiv om de levere litt senere enn de har indikert, men tillit er en av nøklene til stabile og økende aksjekurser. En annen sak. Det er mye snakk om både rente, inflasjon og svak krone om dagen. Om selskapet leverer så er vi som aksjonærer og selskapet relativt godt hedget mot i alle fall den svake kronen.
bj111
29.06.2023 kl 09:02
2405
JosefK
29.06.2023 kl 10:28
2239
Så flott 🤓 Da får vi håpe det gir like fin uttelling på nye kunder som det gjorde da intensjonen om DMF ble lansert. Og ikke minst 📈 hockey kølle i diagrammet 😎
rufus01
29.06.2023 kl 10:37
2189
Gode nyheter dette!. Noen som vet forventet behandlingstid?. Det var vel ikke forventet godkjennelse ved første forsøk etter hva jeg forstod. Så en tilbakemelding med noen små justeringer er vel og forvente. Uansett dette går den riktige veien, så får vi satse på at aksjekursen følger etter :)
Lordstock
29.06.2023 kl 11:18
2077
Only just realized LOL, I think, that without the DMF AZT have not had any clients using SAN HQ in a US trial. So the DMF was initiated by request from client mening that clients are moving towards filling an IND using HQ SAN. That means increased sales coming our way.