Solid Islands aktør inn i Ice Fish til NOK 43 pr aksje....

Torbergen
IFISH 08.03.2023 kl 13:25 777

ransaksjon priser Ice Fish Farm-aksjen med 65 prosent premie
4 timer siden · Eivind Bøe
Måsøval-familien har funnet en strategisk partner til sitt eierskap i den islandske oppdretteren Ice Fish Farm, ifølge en børsmelding onsdag morgen.
Majoritetsaksjonær Måsøval Eiendom hyret i november i fjor ABG Sundal Collier for å utforske muligheten for strategisk partnerskap for sitt eierskap i Ice Fish Farm.
Nå går det frem av meldingen at Måsøval Eiendom har inngått et strategisk partnerskap med Ísfélag Vestmannaeyja, et av de største fiskeriselskapene på Island i forbindelse med Ice Fish Farm-eierskapet.
Måsøval Eiendom har etablert et selskap, Austur Holding, som har som formål å eie de drøyt 51 millioner aksjene Måsøval Eiendom har eid i Ice Fish Farm.
Austur vil ta over aksjonærlån Måsøval Eiendom har gitt Ice Fish Farm.
Videre har partene avtalt at Austur vil tegne seg for aksjer i den kommende emisjonen som gjør at selskapet beholder eierandelen på rundt 56 prosent i Ice Fish Farm.
Ísfélag Vestmannaeyja skal kjøpe nye og eksisterende aksjer i Austur, som vil resultere i et 29,3 prosent eierskap i Austur.
Transaksjonen verdsetter aksjene i Ice Fish Farm til 43 kroner per aksje.
På Oslo Børs endte Ice Fish Farm-aksjen til 26 kroner per aksje på Oslo Børs tirsdag.
Det betyr at transaksjonen har en premie på 65 prosent fra forrige sluttkurs.
milk
08.03.2023 kl 15:19 739

Den så jeg komme! Bare så synd at jeg ikke var fullastet :-D
mofs
08.03.2023 kl 17:57 696

Endelig skjedde det noe her i gården. Har sittet med 2000 aksjer her helt siden emisjonen. Selskapet har ikke holdt hva det har lovet. Veksttakten i produksjonen har vært langt under den veksttakten vi var forespeilet. Håper på nye tak, og at eierne får selskapet inn på et akseptabelt vekstspor igjen. Jeg kunne godt tenke meg å sitte videre og laste meg opp etterhvert, men for at det sistnevnte skal skje; må driften fungere og selskapet levere på vekstmålene. Vel, vel, er den minste aksjeposten jeg har, men morsomt om det fungerer uansett.
Redigert 08.03.2023 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
milk
08.03.2023 kl 18:21 676

Jeg får en svak anelse av at du undervurderer havbruk "mofs..... Det er en ny næring som fremdeles har en stor oppside generelt! Selskapet har lært gradvis mens de går.. Ingen høytflyvende planer om å bli verdensmestre over natta! Rake motsetningen til GSF, som fløy høyt uten en ledelse med kompetanse. Vi vil fremdeles se mange spennende konsolideringer i næringen :-D Regjeringer vil komme å gå. :-) ... Jeg skal si fra når pulsen stiger ved neste korsvei :-) Ps. Det vil forsvinne mye risiko kapital på landbasert......