$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Max-Investor
19.03.2023 kl 09:59
3747
Ja. Bra at folket ikke har latt seg drukne i enkeltvis dårlig retorikk her på forumet. En gledens dag var det på fredag og dette kan vises seg å få utløp i morgen kl 09:00…….. PS. Jeg slipper å løpe til perrongen. 🤣
unikum
19.03.2023 kl 09:48
3827
NB ! Det meldes nå om enorme folkemengder på vei til alle landets tog perronger, hva dette skyldes er usikkert men det siste som ble sagt var at det skulle tas igjen etter eller annet. For ordens skyld vil saken bli oppgradert utover dagen og kvelden.
Tigerberget
19.03.2023 kl 09:45
3842
Kunnskap som vektlegges om han er inne eller ute…er det det du applauderer?
At han snakker om mulig emisjon når han er ute samtidig som CEO sier at det ikke blir noe emisjon i forbindelse med Refi?
Bare ett eksempel…
Er det slike innlegg som gjør oss rikere….??
At han snakker om mulig emisjon når han er ute samtidig som CEO sier at det ikke blir noe emisjon i forbindelse med Refi?
Bare ett eksempel…
Er det slike innlegg som gjør oss rikere….??
👍🏻🤑 Det er meget bra 😀💨💨🚢🚢🦅🦅
oivindl
19.03.2023 kl 09:07
3994
"Man kan si mye om @Rischioso, mangt om hans baissing når han er ute og hausing når inne."
Det er vel nettopp det som ikke er god informasjon eller opplysende.
Når du ene dagen mener at shorterne har full kontroll, ergo aksjen skal ned, og neste dag mener shorterne har full panikk og at aksjen skal opp, alt avhengig av egen posisjon, så er vel ikke det spesielt egnet til å opplyse noen som helst.
Legg så til litt feilinformasjon om faktiske shortposisjoner, så har du en komplett villedningspakke.
Og shortposisjoner er bare ett av mange eksempler man kan trekke frem i denne sammenhengen.
Når man, som Rischioso selv hevder, trader aksjer på full tid, skulle det bare mangle at man også sitter på kunnskap om ulike forhold.
Men kunnskap kan dessverre også misbrukes, og som Rischioso selv har påpekt, han er ikke her for å få troverdighet, men å tjene penger.
Så får enhver vurdere hvor mye vekt man skal tillegge hans innlegg.
Men for nye og urutinerte aksjonærer er, kan det være greit at det er noen her som bedriver kildekritikk, og Rischioso er her en kilde og er derfor ikke unntatt et kritisk blikk.
Det er vel nettopp det som ikke er god informasjon eller opplysende.
Når du ene dagen mener at shorterne har full kontroll, ergo aksjen skal ned, og neste dag mener shorterne har full panikk og at aksjen skal opp, alt avhengig av egen posisjon, så er vel ikke det spesielt egnet til å opplyse noen som helst.
Legg så til litt feilinformasjon om faktiske shortposisjoner, så har du en komplett villedningspakke.
Og shortposisjoner er bare ett av mange eksempler man kan trekke frem i denne sammenhengen.
Når man, som Rischioso selv hevder, trader aksjer på full tid, skulle det bare mangle at man også sitter på kunnskap om ulike forhold.
Men kunnskap kan dessverre også misbrukes, og som Rischioso selv har påpekt, han er ikke her for å få troverdighet, men å tjene penger.
Så får enhver vurdere hvor mye vekt man skal tillegge hans innlegg.
Men for nye og urutinerte aksjonærer er, kan det være greit at det er noen her som bedriver kildekritikk, og Rischioso er her en kilde og er derfor ikke unntatt et kritisk blikk.
oppturen
19.03.2023 kl 09:06
3996
Forstår jeg dette riktig så vil utkjøp koste :
Etter 24 mnd : pålydende + 7,25%
Etter 30 mnd : pålydende + 5,06%
Etter 36 mnd : pålydende + 3,38%
Etter 42 mnd : pålydende + 0,5%
Etter 48 mnd : pålydende
Vanskelig å spå langt frem, men ser at etter 2 år er det dyrt, men etter 2,5 år vil et nytt lån med rente < 8% være lønnsomt og da kan det refinansierte obligasjonslånet bli med lav rente og mindre enn dagens.
Frem til Utgangen av Q1 2025 vil PGS betale $260 mil i avdrag på ECF, TBE og Super senior så ved en refinansiering etter 2,5 år burde betingelsene for mye lavere rente absolutt være tilstede. ( men rentenivå når vi kommer så langt blir nok avgjørende, er det fortsatt veldig høyt kan jo et rent tilbakekjøp av deler av obligasjonen være aktuelt)
Det aller viktigste opp i dette er at nå er gjelden håndterbar !
Og her ligger mye fleksibilitet i både obligasjon og super senior lån samt fortsatt sterk likviditet som gir PGS handlingsrom til å kunne gjøre gode invisteringer.
Etter 24 mnd : pålydende + 7,25%
Etter 30 mnd : pålydende + 5,06%
Etter 36 mnd : pålydende + 3,38%
Etter 42 mnd : pålydende + 0,5%
Etter 48 mnd : pålydende
Vanskelig å spå langt frem, men ser at etter 2 år er det dyrt, men etter 2,5 år vil et nytt lån med rente < 8% være lønnsomt og da kan det refinansierte obligasjonslånet bli med lav rente og mindre enn dagens.
Frem til Utgangen av Q1 2025 vil PGS betale $260 mil i avdrag på ECF, TBE og Super senior så ved en refinansiering etter 2,5 år burde betingelsene for mye lavere rente absolutt være tilstede. ( men rentenivå når vi kommer så langt blir nok avgjørende, er det fortsatt veldig høyt kan jo et rent tilbakekjøp av deler av obligasjonen være aktuelt)
Det aller viktigste opp i dette er at nå er gjelden håndterbar !
Og her ligger mye fleksibilitet i både obligasjon og super senior lån samt fortsatt sterk likviditet som gir PGS handlingsrom til å kunne gjøre gode invisteringer.
Alias Mr X
19.03.2023 kl 08:50
4090
Helt enig, lenge siden jeg blokket riskokeren, men når andre sier hvor flink han er så klarte jeg ikke å holde igjen🤷♀️
observer009
19.03.2023 kl 08:14
4281
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-18/ubs-is-said-to-seek-swiss-backstop-in-any-credit-suisse-deal
Credit Suisse Crisis Nears Finale as UBS Discussions Heat Up
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-18/federal-reserve-interest-rates-latest-fed-pause-likely-on-svb-fallout
Fed to Consider a Pause as Fallout From SVB Roils Markets
https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/19/7994899/samtaler-om-ubs-oppkjop-fortsetter?internal_source=sistenytt
Credit Suisse Crisis Nears Finale as UBS Discussions Heat Up
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-18/federal-reserve-interest-rates-latest-fed-pause-likely-on-svb-fallout
Fed to Consider a Pause as Fallout From SVB Roils Markets
https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/19/7994899/samtaler-om-ubs-oppkjop-fortsetter?internal_source=sistenytt
Redigert 19.03.2023 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
HAS
19.03.2023 kl 07:44
4397
Stadig imponert over mye god info som serveres her på tråden, men av og til er oppførselen lik 12-åringer som peker nese av hverandre. Men pytt; vi får ta det som god underholdning og fin tidtrøyte fram til børsåpning på mandag. God søndag:)
Redigert 19.03.2023 kl 08:06
Alias Mr X
19.03.2023 kl 07:28
4458
Bare tull, noen ganger har han også flaks, hvor mye tapte han på Nordic mining?
VantageVolante
19.03.2023 kl 07:22
4497
Hadde ikke bank vært et viktig ord forrige uke, ville vel ikke du vært inne nå heller.
Eri_invest
19.03.2023 kl 01:18
4763
Man kan si mye om @Rischioso, mangt om hans baissing når han er ute og hausing når inne. Men jeg må bare si det er imponerende hva han kan om aksjer han sitter eller ikke sitter i. Mange gode fakta, god på TA, kan sine aksjer og har evne til å legge det som lett kan vippe noen ut eller inni en aksje. Jeg har ikke fulgt hans råd noen gang men, jeg mener vi alle blir rikere på kunnskap om aksjen med slike som ham.
Vi får håpe denne blir reddet ellers blir det nok stygt.
rischioso
19.03.2023 kl 00:48
4833
Fingers xrossed ...
The fate of Credit Suisse could be decided in the next 24 hours after a torrid week for Switzerland’s second biggest bank.
https://edition.cnn.com/2023/03/18/business/credit-suisse-crisis-ubs/index.html
The fate of Credit Suisse could be decided in the next 24 hours after a torrid week for Switzerland’s second biggest bank.
https://edition.cnn.com/2023/03/18/business/credit-suisse-crisis-ubs/index.html
rischioso
19.03.2023 kl 00:44
4804
Er det det som er det nye nå- når man faller ut og ikke kommer seg inn igjen før store og viktige milepæler blir nådd så etablerer man et nytt nick for å få ut frustrasjonen - hjelper lite for lommeboka, men funker det mentalt så er det jo godt for noe - om ikke annet ... ;)
Trenger ikke forsvare deg selv. Er du smart gjentar du det. Klipp hull på knærne , og et luftehull bak så du får ventilert. En tett longs uten smutthull er ikke behagelig
TonyB
18.03.2023 kl 23:51
4974
Slettet brukerskrev Denne tråden er søppel!
Supert at du bidro med å løfte nivået
Ja hadde bare ikke lyst å tape all papirgevinsten så jeg tok en hastig avgjørelse og solgte for å gevinstsikre. Har vært med ned i krisetider før 😅 Men det fundamentale er jo på plass så jeg gikk inn igjen med alt igjen dag 2
Det ble en grei utgang og inngangen kom med noen T fler aksjer. Så fikk sånn sett en gevinst.solgte på 9,25 og inn på 9,035 igjen . Dagen etter steg den fint. Men det er dette som er stress. Håper det ikke skjer igjen, men børs er noe herk av og til 😅 Men nu er det bare å ha longs og se opp og frem😃 Håper uroen ikke kommer å rammer oss igjen
Go Natt ☺️
Det ble en grei utgang og inngangen kom med noen T fler aksjer. Så fikk sånn sett en gevinst.solgte på 9,25 og inn på 9,035 igjen . Dagen etter steg den fint. Men det er dette som er stress. Håper det ikke skjer igjen, men børs er noe herk av og til 😅 Men nu er det bare å ha longs og se opp og frem😃 Håper uroen ikke kommer å rammer oss igjen
Go Natt ☺️
Gruskongen
18.03.2023 kl 23:45
4947
Mulig spørsmålet mitt er dumt. Men hvorfor er alle overbevist om at PGS skal gå skyhøyt på mandag. Noe jeg har gått glipp av?
Denne tråden er søppel!
Rull79
18.03.2023 kl 23:35
3530
Ganske tydelig i tråden hvem som er inne og hvem som er ute. Tilfeldig at refi og havvindkontrakt for Equinor kommer samtidig med at PGS kommer inn på hovedlisten? PGS har en 2 års avtale med Equinor, det er lett å glemme. Dette som vi nå får være med på er et fantastisk spill. Jeg blir ikke overrasket om den går til 13kr mandag eller tirsdag, derfra kan den bryte rett opp. Sjansen for dette er så klart mye større om markedet er rolig i uken som kommer og det er høyst usikkert. Det står skrevet i stein at mandag blir en fantastisk pgs dag, Den sikreste måten å sikre lånene som er gitt pgs er jo å få kursen så høyst som mulig før man setter en short. Det vil være tidens omsetning i PGS mandag, la de drive den skyhøyt
Fischer
18.03.2023 kl 23:24
3588
Litt detaljer rundt obligasjonen (refi) og evt. ny refinansiering eller nedbetaling etter 2 år av denne, som mange har kommentert.
Obligasjonen er "låst" i 24 mnd. Deretter er det flg. call options med flg. betingelser:
Par + 50/37,5/25 % av kupongrenten (13,5 %) etter hhv. 24/30/36 mnd og 100,5 % siste 6 mnd. Delvis nedbetaling av obligasjonen er mulig etter 2 år.
Dette betyr at å begynne å nedbetale på obligasjonen (tror jeg) først vil bli aktuelt tidligst etter 3,5 år. Skulle inntjeningsestimatene til PGS bli så bra som mange på forumet og enkelte meglerhus estimerer, tror jeg heller selskapet må "kvitte seg" med overskuddlikviditet gjennom utbytteutbetalinger. Kan ikke se at det foreligger noen begrensninger knyttet til utbyttebetalinger i obligasjonspapirene (som CFO Langseth antydet kunne bli et coventant på CMD).
Bare til info ....
Obligasjonen er "låst" i 24 mnd. Deretter er det flg. call options med flg. betingelser:
Par + 50/37,5/25 % av kupongrenten (13,5 %) etter hhv. 24/30/36 mnd og 100,5 % siste 6 mnd. Delvis nedbetaling av obligasjonen er mulig etter 2 år.
Dette betyr at å begynne å nedbetale på obligasjonen (tror jeg) først vil bli aktuelt tidligst etter 3,5 år. Skulle inntjeningsestimatene til PGS bli så bra som mange på forumet og enkelte meglerhus estimerer, tror jeg heller selskapet må "kvitte seg" med overskuddlikviditet gjennom utbytteutbetalinger. Kan ikke se at det foreligger noen begrensninger knyttet til utbyttebetalinger i obligasjonspapirene (som CFO Langseth antydet kunne bli et coventant på CMD).
Bare til info ....
rischioso
18.03.2023 kl 23:22
3590
RE - Voksne, skikkelige folk driver ikke med pissekonkuranse.
* Helt enig, det gjør de ikke - nåtidens voksne skikkelige folk deler ut røde neser - en forbedret utgave av det gamle skolesystemets skammekrok ... ;)
* Helt enig, det gjør de ikke - nåtidens voksne skikkelige folk deler ut røde neser - en forbedret utgave av det gamle skolesystemets skammekrok ... ;)
Dette innlegget er en diplom verdig, og alle burde støtte seg til hva som skrives her. Voksne, skikkelige folk driver ikke med pissekonkuranse.
Tigerberget
18.03.2023 kl 22:51
3741
De som ikke er all in i PGS har klovnenese.
Dessverre, men sånn er det bare.
Alternativet er å la partytrådene til Hvalross være 99% eufori og lag din egen tråd med konspirasjonsteorier 😊
Dessverre, men sånn er det bare.
Alternativet er å la partytrådene til Hvalross være 99% eufori og lag din egen tråd med konspirasjonsteorier 😊
Travis-Bickle
18.03.2023 kl 22:31
3889
En hoveregel for aksje markedet...
- En bruker ikke tid på å "baisse" en dårlig aksje........Dårlige aksjer trenger ikke "baissing" og mest desperat er en hvis en som i dette tilfellet ikke rekker flyet...🎉🚀🟢
Eller ser det ut som det ble an av disse helgene som spådd i går kl 17:43
- En bruker ikke tid på å "baisse" en dårlig aksje........Dårlige aksjer trenger ikke "baissing" og mest desperat er en hvis en som i dette tilfellet ikke rekker flyet...🎉🚀🟢
Eller ser det ut som det ble an av disse helgene som spådd i går kl 17:43
rischioso
18.03.2023 kl 22:26
3944
Forstår frustrasjonen - ser av historikken din at du fikk utdelt rød nese nede på 6 tallet og har ikke vært inne siden fordi du fortsatt går rundt i håpet om at tekniske gap skal lukkes nede i intervallet 6,2-6,5. Det toger er nå dessverre gått for denne gang etter at refien kom så istedenfor å skulle pointe finger til alle som er inne og deler en velfortjent følelse av eufori etter fredagens refi melding så kan det være lurt å heller prøve å time en ny inngang i disse urolige tider før kursen for alvor stikker . My2Cents ... ;)
Nickhead
18.03.2023 kl 22:25
3958
Nå må det faen meg være nok fra riskokeren
Skal vi begynne å grine av vanskelig barndom.
Det verste du har opplevd er helvetesuken i militæret.
Der jeg er ca 6 mnd i året spiser vi en grillet riskoker til frokost godt krydret med sterkt indisk krydder.Ikke å anbefale.
Slutt å sutre over dine manglende evner,å prøv å bli en mann
Mvh
Sersjant
Skal vi begynne å grine av vanskelig barndom.
Det verste du har opplevd er helvetesuken i militæret.
Der jeg er ca 6 mnd i året spiser vi en grillet riskoker til frokost godt krydret med sterkt indisk krydder.Ikke å anbefale.
Slutt å sutre over dine manglende evner,å prøv å bli en mann
Mvh
Sersjant
ag-3
18.03.2023 kl 22:23
3970
Husk det er unge personer som også leser her som blir påvirket og kanskje satser penger de ikke har råd til å miste da de bare får oppgitt en skyfri himmel. Voksne folk må kunne moderere seg selv om de skjuler seg bak et anynomt nick Spill hverandre gode
😅😅😅 Tror du er mer bekymret for din egen inngang på mandag enn disse stakkars uskyldige unge.... Har du forøvrig hørt om av-knappen.....
😅😅😅 Tror du er mer bekymret for din egen inngang på mandag enn disse stakkars uskyldige unge.... Har du forøvrig hørt om av-knappen.....
Rellird
18.03.2023 kl 22:12
4058
Støtter deg i dette Oljerally. Denne teksten er ikke et direktesvar til din men må få dette ut av systemet... Oljen har de 3 siste børsdager vært nede på støtte 71,5 jeg tror den vil bryte ned og ta med seg PGS og alt annet oljerelatert(Jada PGS produserer ikke olje men denne følger oljepris slavisk som mye annet på OSE, det er bare å se på siste ukens prisoppganger/nedganger på kort intervall, stengningskurs torsdag ble reddet så til de grader av en kjapp oljepris stigning rett før stengetid.. Ellers så er det veldig hyggelig med en utsettelse på gjeld, men hva forventer egentlig folk av direkte prisstigning? det er jo ikke slik at PGS er konkurspriset og vært avhengig av denne løsningen akuratt nå slik som i tidligere? Veldig hyggelig at folk er bull på sine investeringer men fy **** det fins grenser, her er du komplett idiot om du ikke er "all in", klovneneser deles ut på bakgrunn av at folk har solgt seg ut siste uken med den uroen som har vært." vurder belåning", "EK til hus settes inn i PGS".. Husk det er unge personer som også leser her som blir påvirket og kanskje satser penger de ikke har råd til å miste da de bare får oppgitt en skyfri himmel. Voksne folk må kunne moderere seg selv om de skjuler seg bak et anynomt nick Spill hverandre gode, dette minner mer om en pissekonkuranse om hvem som klarte å kjøpe på lavest kurs og selge høyest i etterpåklokskapens navn enn et forum som deler god informasjon. Ellers ønsker jeg alle en riktig god helg og håper prisoppgangen fortsetter i PGS! Til nye investorer: Ikke legg alle eggene i en kurv, det er urolige tider med økonomi/oljepris og mye kan skje fort begge veier.
rischioso
18.03.2023 kl 22:05
4109
Jeg må dessverre opplyse deg om at ingen i min familie har lagt en hånd på meg under oppveksten - jeg vokste opp i en familie hvor vi løste problemer gjennom å snakke sammen og det er noe jeg tatt med meg videre i livet og ikke minst gitt videre til mine 2 barn så jeg må skuffe deg der, men jeg har også lært en annen ting av betydning og dett er at jeg aldri har noe ønske om å bli kjent med noen gjennom andre enn dem selv. Jeg forhåndsdømmer derfor ingen og lar alle få en sjanse til å vise hvem de virkelig er - og mitt innlegg om Rossen var ikke ment som noe negativt overhodet, men alt kan nok leses negativt om man er negativt innstilt til kilden selv om man aldri har møttes eller på annen måte har lært hverandre å kjenne bortsett fra gjennom andres negative og gjentagende bemerkninger for gjentas noe usant ofte nok så har det dessverre en lei tendens til å ende opp som en sannhet - dette til ettertanke ... ;)
Fortsatt god helg!
Fortsatt god helg!
Redigert 18.03.2023 kl 22:11
Oldking
18.03.2023 kl 21:47
4202
Rischioso! Gå til ditt speil, se inn i dine øyne og spør: Hvorfor har jeg en så ubendig trang til og så stor glede av å hefte noe negativt til mine medmennesker - Senest til Hvalross for noen timer siden? Hvis du ikke kommer noen vei med denne øvelsen, bidrar jeg herved med et forslag til svar. Vitenskapen viser at et flertall av din type har fått mye ris i barndommen. Før Internett kom, hevnet de seg på naboens katt. Så Internett har ført til noe godt: Mindre katteplaging. Vit da dette du som irriterer deg over Ris - ved å tåle ham bidrar du til dyrenes beskyttelse.
Leotwin
18.03.2023 kl 21:36
4282
Enig, men du glemmer ett alternativ. Det kan komme positive nyheter vedrørende bankuroen. F.eks. at UBS har kjøpt opp Credit Suisse. Eller andre tiltak som demper frykten. Da vil vi få dobbelt uttelling på mandag😊
Ellers tror jeg frykten vil avta gradvis. Så hver dag som går (dog fortsatt noe ruglete) vil hjelpe. 🤞
Ellers tror jeg frykten vil avta gradvis. Så hver dag som går (dog fortsatt noe ruglete) vil hjelpe. 🤞
Gottmos
18.03.2023 kl 21:32
4310
Nya kontrakt kommer. Sista tiden har ju varit turbulent och koncentrerad kring refinansiering.
Nu är allt klart och alla vet hur långt uppåt detta ska gå. Har läst genom forumets kommentarer sedan fredagens goda nyheter.
Blir lite förundrad över hur många som trader aktien. Mest fantastisk är ju hur ni alla lyckas tjena pengar. Eller så är det tvärtom?
Hälsningar från longer sedan på 3 talet
Nu är allt klart och alla vet hur långt uppåt detta ska gå. Har läst genom forumets kommentarer sedan fredagens goda nyheter.
Blir lite förundrad över hur många som trader aktien. Mest fantastisk är ju hur ni alla lyckas tjena pengar. Eller så är det tvärtom?
Hälsningar från longer sedan på 3 talet
TonyB
18.03.2023 kl 21:05
4482
Slettet brukerskrev Var d snakk om att d skulle komme en ny kontrakt melding neste uke.??
Spekuleres vel i en kontrakt i NY knyttet til havvindpark
TonyB
18.03.2023 kl 21:03
4506
Ai, ai, hadde klart å overse det faktisk. Men det var da enda godt 👍
Redigert 18.03.2023 kl 21:03
Nickhead
18.03.2023 kl 20:52
4522
Nå tar riskokeren buffetr under sine vinger.
En sjarmerende forumgjøk
Han lever av det (:
En sjarmerende forumgjøk
Han lever av det (:
rischioso
18.03.2023 kl 20:50
4518
Han skrev vel at han kom ut av det med en liten fortjeneste og kjøpte seg inn igjen med noen tusen flere aksjer enn han opprinnelig hadde - so all good ... ;)
Var d snakk om att d skulle komme en ny kontrakt melding neste uke.??
TonyB
18.03.2023 kl 20:41
4554
Hva sier du, bergsmofs, solgte du i småpanikk? Alt? Ble litt overrasket😊 Hvordan kom du ut av det ift inngang igjen?
Håper det gikk greitt 😊
Håper det gikk greitt 😊
rischioso
18.03.2023 kl 20:37
4519
invest1010 skrev Noen seriøse tips om hvor PGS åpner og ender på mandag?
Tips kan du nok få og seriøs ment kan de også være, MEN ingen (utenom snåsamannen og hans like) kan se inn i fremtiden så tips om en fremtidig start og sluttkurs her på forumet bør man ikke satse livet på ...
Om vi tar caset PGS isolert sett, den nylige korreksjonen med tilhørende overreaksjon og påfølgende oppnådd milepæl (refi) meldt ved stengetid fredag så burde i alle fall ensifret kurs være historie og vel så det, MEN kommer det en nyhet i helgen om at en ny bank er insolvent så vil markedet krasje mandag morgen og da følger PGS med ned - kommer det ingen spesielle negative nyheter i helgen og Asia ikke stuper før OSE åpner så ligger det meste til rette for en hyggelig dag i PGS selv med en fortsatt lav oljepris - noe mer spesifikk enn det vil jeg ikke være og på mandagen har vi fasit - lykke til med hva du enn velger å gjøre ... ;)
Om vi tar caset PGS isolert sett, den nylige korreksjonen med tilhørende overreaksjon og påfølgende oppnådd milepæl (refi) meldt ved stengetid fredag så burde i alle fall ensifret kurs være historie og vel så det, MEN kommer det en nyhet i helgen om at en ny bank er insolvent så vil markedet krasje mandag morgen og da følger PGS med ned - kommer det ingen spesielle negative nyheter i helgen og Asia ikke stuper før OSE åpner så ligger det meste til rette for en hyggelig dag i PGS selv med en fortsatt lav oljepris - noe mer spesifikk enn det vil jeg ikke være og på mandagen har vi fasit - lykke til med hva du enn velger å gjøre ... ;)
Redigert 18.03.2023 kl 20:47
Bulleys
18.03.2023 kl 20:35
4459
Ser det skrives om ny finanskrise åsså videre å bankkolapser.men dette er USA.og dem er allerede godt i gang med å rette opp i ting der borte.finansieringen til pgs er ferdig å avsluttet å sikret så dette er ikke mer å tenke på.jeg vil åsså legge ved ett klipp hva det skrives om dem norske bankene her i landet vi bor.så dere som grubler og tenker kan få litt innsyn i dette åsså vis dere ikke allerede har lest å fått dette med dere.
Børsene svinger og den økonomiske situasjonen i Europa er usikker. På onsdag falt Oslo Børs brutalt og hovedindeksen endte med en nedgang 3,74 prosent. Torsdag fortsatte nedgangen og hovedindeksen endte på minus 0,02 prosent, da Oslo Børs stengte for dagen.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) stoler på at norsk økonomi klarer å stå i stormen.
– Sånn er børsene, det kan ofte være svingninger og folk sikrer seg på ulikt vis. I bunn er det viktig at det norske bankvesenet er solid, sier han til TV2 torsdag i forkant av helgens landsmøte i Senterpartiet.
Solid banknæring
Vedum mener reguleringen vi har i Norge gjør at norsk banknæring er solid.
– Vi har hatt krevende tider i norsk bankvesen også tidligere, og derfor har vi en klar og streng regulering av hvilke kapitalkrav man har.
Han mener Norges tydelige reguleringer i banknæringen er grunnlaget for å kunne tåle slik uro som børsene opplever nå.
– Vi i Norge er godt rustet for å tåle slike svingninger, forteller Vedum.
Følger med
– Hvor bekymret er du nå?
– I Norge har vi en veldig solid banknæring, et sterkt Finanstilsyn og god bankregulering. Men selvfølgelig, har vi god kontakt med Finanstilsynet og Norges Bank for å følge med på det som skjer rundt oss, sier Vedum.
– Kan dette utvikle seg til å bli en ny finanskrise?
– Vi mener reguleringen vi har i Norge gjør at norsk banknæring er solid. Det har vært tydelige reguleringer nettopp fordi man skal kunne tåle litt mer uro. Det viser den situasjonen vi står i nå.
Børsene svinger og den økonomiske situasjonen i Europa er usikker. På onsdag falt Oslo Børs brutalt og hovedindeksen endte med en nedgang 3,74 prosent. Torsdag fortsatte nedgangen og hovedindeksen endte på minus 0,02 prosent, da Oslo Børs stengte for dagen.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) stoler på at norsk økonomi klarer å stå i stormen.
– Sånn er børsene, det kan ofte være svingninger og folk sikrer seg på ulikt vis. I bunn er det viktig at det norske bankvesenet er solid, sier han til TV2 torsdag i forkant av helgens landsmøte i Senterpartiet.
Solid banknæring
Vedum mener reguleringen vi har i Norge gjør at norsk banknæring er solid.
– Vi har hatt krevende tider i norsk bankvesen også tidligere, og derfor har vi en klar og streng regulering av hvilke kapitalkrav man har.
Han mener Norges tydelige reguleringer i banknæringen er grunnlaget for å kunne tåle slik uro som børsene opplever nå.
– Vi i Norge er godt rustet for å tåle slike svingninger, forteller Vedum.
Følger med
– Hvor bekymret er du nå?
– I Norge har vi en veldig solid banknæring, et sterkt Finanstilsyn og god bankregulering. Men selvfølgelig, har vi god kontakt med Finanstilsynet og Norges Bank for å følge med på det som skjer rundt oss, sier Vedum.
– Kan dette utvikle seg til å bli en ny finanskrise?
– Vi mener reguleringen vi har i Norge gjør at norsk banknæring er solid. Det har vært tydelige reguleringer nettopp fordi man skal kunne tåle litt mer uro. Det viser den situasjonen vi står i nå.
rischioso
18.03.2023 kl 20:11
4594
Kommer litt an på hvilken kommune du snakker om - det finnes kommuner i Norge med svært få innbyggere ...;)
Fra spøk til revolver, ja - vi har vel alle gått på noen smeller undervegs - jeg for min del ble nok for høy på det etter flere gode perioder og så vel sjelden noen nedside - så kom smellen ...
Men som det sies har man en gang vært høyt oppe så er det lettere å komme tilbake på det nivået enn en som aldri har vært der, men tøft var det og nød lærer naken kvinne og spinne. Etter det har jeg endret investeringsfilosofi både med tanke på bredde, lengde og ikke minst volum for å sikre at jeg ikke kommer i samme situasjon en gang til for jo eldre man blir jo vanskeligere blir det å reise seg og ikke minst om man skal nyte alderdommen så må man påse at man har det som trengs for å nyte og ikke bruke den siste tiden på å jage etter det ... ;)
Buffet fortalte at tidlig i hans karriere så tapte han 80% av kapitalen så ja - de fleste må nok gjennom mye av samme i større eller mindre målestokk hvor noen forsvinner helt mens andre reiser igjen - helt eller delvis - that's life ...
Fra spøk til revolver, ja - vi har vel alle gått på noen smeller undervegs - jeg for min del ble nok for høy på det etter flere gode perioder og så vel sjelden noen nedside - så kom smellen ...
Men som det sies har man en gang vært høyt oppe så er det lettere å komme tilbake på det nivået enn en som aldri har vært der, men tøft var det og nød lærer naken kvinne og spinne. Etter det har jeg endret investeringsfilosofi både med tanke på bredde, lengde og ikke minst volum for å sikre at jeg ikke kommer i samme situasjon en gang til for jo eldre man blir jo vanskeligere blir det å reise seg og ikke minst om man skal nyte alderdommen så må man påse at man har det som trengs for å nyte og ikke bruke den siste tiden på å jage etter det ... ;)
Buffet fortalte at tidlig i hans karriere så tapte han 80% av kapitalen så ja - de fleste må nok gjennom mye av samme i større eller mindre målestokk hvor noen forsvinner helt mens andre reiser igjen - helt eller delvis - that's life ...
Redigert 18.03.2023 kl 20:15
Thesistulling
18.03.2023 kl 19:59
4568
Må innrømme det muligens var litt tidlig.......
Det ble en noe litt diffus periode fra jeg figurerte på topp 10 lista i kommunen i 2006, 2007, og til jeg satt igjen med rundt 50.000 noen år etter.
Måtte bare brette opp ermene og satse igjen.
🤣
Det ble en noe litt diffus periode fra jeg figurerte på topp 10 lista i kommunen i 2006, 2007, og til jeg satt igjen med rundt 50.000 noen år etter.
Måtte bare brette opp ermene og satse igjen.
🤣
rischioso
18.03.2023 kl 19:54
4550
På 13 så satt jeg på utsiden (som du gjør nå) og prøvde og fortelle at forventningene til refi er innbakt i kursen - noe som viste seg å være riktig legger vi overreaksjonen til grunn og av samme årsak skal refien prises inn igjen. innleggene er lagret da jeg aldri sletter et innlegg i motsetning til mange andre.
Og et tips, om du gjør i buksa 2 ganger om dagen så er kanskje ikke børs den rette plassen for deg for underbukseløs og med rød nesa på perrongen mandag morgen så vil du nok stikke deg litt ut ... ;)
Og et tips, om du gjør i buksa 2 ganger om dagen så er kanskje ikke børs den rette plassen for deg for underbukseløs og med rød nesa på perrongen mandag morgen så vil du nok stikke deg litt ut ... ;)
Redigert 18.03.2023 kl 19:55