$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
VantageVolante
20.03.2023 kl 14:01
3081
Leste du ikke alt eller?
"– God kjøpsmulighet for oljeaksjer
Likevel er han tydelig på at han ikke tror at det kommer til å skje.
– I så fall er dette kanskje en god kjøpsmulighet for oljeaksjer, sier Schieldrop.
Han tolker dagens utslag i Aker BP-aksjen og Equinor-aksjen så langt, som er ned henholdsvis 0,89 prosent og 1,15 prosent klokken 11.30, slik:
– Markedet har ikke full panikk og tror vi skal rett ned til en oljepris på 35 dollar fatet igjen. Hvor stor risiko man skal tillegge det som nå skjer vil være opp til den enkelte, sier Schieldrop.
Oljeanalytikeren forklarer at Opec-landene nå produserer nær maksimum, men tror at Saudi-Arabia ikke vil ha noe imot å kutte i produksjonen om det trengs.
– Det er flere som har fremmet at de vil kutte om prisen faller under 70 dollar fatet. Derfor kan dette prisnivået være et bra område å kjøpe på, sier Schieldrop."
"– God kjøpsmulighet for oljeaksjer
Likevel er han tydelig på at han ikke tror at det kommer til å skje.
– I så fall er dette kanskje en god kjøpsmulighet for oljeaksjer, sier Schieldrop.
Han tolker dagens utslag i Aker BP-aksjen og Equinor-aksjen så langt, som er ned henholdsvis 0,89 prosent og 1,15 prosent klokken 11.30, slik:
– Markedet har ikke full panikk og tror vi skal rett ned til en oljepris på 35 dollar fatet igjen. Hvor stor risiko man skal tillegge det som nå skjer vil være opp til den enkelte, sier Schieldrop.
Oljeanalytikeren forklarer at Opec-landene nå produserer nær maksimum, men tror at Saudi-Arabia ikke vil ha noe imot å kutte i produksjonen om det trengs.
– Det er flere som har fremmet at de vil kutte om prisen faller under 70 dollar fatet. Derfor kan dette prisnivået være et bra område å kjøpe på, sier Schieldrop."
Platinum365
20.03.2023 kl 14:01
3102
Apropos refinansiering, så var det en her inne som hevdet at de allerede hadde en bank på plass med et "tilbud". Merkelig det der, jaja, let it flow! Strømmer kontanter inn til oss i skrivende stund, og mer skal det bli. Ellers hadde ikke Shearwater ønsket å notere seg. Blir veldig bra. Må øke shorten nå, x150 og kjøpe meg en BMW
protagoras
20.03.2023 kl 14:02
3074
MaxMekker skrev Hva er greia med og pause pgs nå ?
Det lurer jeg også på.
Ingen regler som skulle tilsi automatisk stans, så her må det vel forventes en forklaring?
Ingen regler som skulle tilsi automatisk stans, så her må det vel forventes en forklaring?
unikum
3102
MaxMekker skrev Hva er greia med og pause pgs nå ?
Kommer en melding fra selskapet sikkert. Markedet/FA klarer vel sikkert å finne noe negativt i den også
VantageVolante
3125
Børspause på vei OPP.
Det kan vi like (minus ris og noen nye nick)
Det kan vi like (minus ris og noen nye nick)
VantageVolante
20.03.2023 kl 14:04
3146
Herlig, Platinum.
Bra du hørte på meg, for jeg hørte på de nye gutta som sikkert mener short med 30x giring på kurs 8,6 var lurt.
Bra du hørte på meg, for jeg hørte på de nye gutta som sikkert mener short med 30x giring på kurs 8,6 var lurt.
Platinum365
20.03.2023 kl 14:05
3106
Jepp, selskapet er konkurs og de som ga finansiering er ferdig.
hihihihi
Game over!
Bra at vi har 38% tilbake fra Jonas :-D
hihihihi
Game over!
Bra at vi har 38% tilbake fra Jonas :-D
oppturen skrev Kan det være Trygve som kjører BMW ?
Hahaha, Jaguaren er bytta ut og BMW x 1 (stk) Dauer litt hver gang Bimmern ruser opp motoren og kjøpsknappen rocker hos meg. Men tja, Trygve. Er dette deg????
Zolly
20.03.2023 kl 14:09
3095
Teknisk kan det se ut som vi har en trippel bunn. Men dersom usikkerheten rundt europeiske banker øker med påfølgende lavere oljepris så kan vi se noe lavere priser enn lod på kr 8,50.
Får derimot oljeprisen stabilisert seg så tror jeg bunnen kan være satt på 8,50, etter en relativt kraftig 35% korreksjon.
Pen rebound nå pris 9,35 atm
https://invst.ly/-l44z
Får derimot oljeprisen stabilisert seg så tror jeg bunnen kan være satt på 8,50, etter en relativt kraftig 35% korreksjon.
Pen rebound nå pris 9,35 atm
https://invst.ly/-l44z
Redigert 20.03.2023 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Det her er drøye påstander.
Max-Investor
20.03.2023 kl 14:09
3108
VantageVolante skrev Børspause på vei OPP. Det kan vi like (minus ris og noen nye nick)
Bare trist for nye og mer uerfarne sjeler som kanskje solgte seg ut på bunn og tapte masse. FA får ta mye av skylden.
Kontur
20.03.2023 kl 14:11
3084
Mange av påstandene som fremkommer virker på meg totalt urimelige.
Uggedal hadde kursmål 3,50 før refi og nå høyner han til 8 og kommer ed temmelig drøye beskyldninger mot PGS managment. Skal tro om det er sine egne elendige analyser og skuffelsen over at PGS klarte å få på plass en refi han prøver å skyggelegge.
Når en ser hva opinion, politikere, finansinstitusjonene har greid å ødelegge i vår aller viktigste næring (olje og gass) og da særlig for rigg og oljeservice så står det faktisk stor respekt av det PGS har klart å få til siste årene. De har overlevd mot alle odds og ikke blitt totalt ødelagt slik mange andre rederier har blitt. Jeg snakker da om feilslått overivrig grønnvasking før teknologi og erstatning for karbonenergi er klart.
PGS har klart seg og står der med intakt skipsflåte på vei inn i supersykel. Det blir en voldsom opptur.
Jeg tror dette blir veldig bra og akter å sitte med mine PGS aksjer lenge. Enkelte av disse analytikerene med null reell livserfaring fester jeg ingen lit til.
Uggedal hadde kursmål 3,50 før refi og nå høyner han til 8 og kommer ed temmelig drøye beskyldninger mot PGS managment. Skal tro om det er sine egne elendige analyser og skuffelsen over at PGS klarte å få på plass en refi han prøver å skyggelegge.
Når en ser hva opinion, politikere, finansinstitusjonene har greid å ødelegge i vår aller viktigste næring (olje og gass) og da særlig for rigg og oljeservice så står det faktisk stor respekt av det PGS har klart å få til siste årene. De har overlevd mot alle odds og ikke blitt totalt ødelagt slik mange andre rederier har blitt. Jeg snakker da om feilslått overivrig grønnvasking før teknologi og erstatning for karbonenergi er klart.
PGS har klart seg og står der med intakt skipsflåte på vei inn i supersykel. Det blir en voldsom opptur.
Jeg tror dette blir veldig bra og akter å sitte med mine PGS aksjer lenge. Enkelte av disse analytikerene med null reell livserfaring fester jeg ingen lit til.
VantageVolante
20.03.2023 kl 14:11
3072
Nei nå gir jeg opp shorten.
Oslo Børs står greit i grønt, futures New York blir grønnere og grønnere, oljeprisen stiger og stioger, PGS-kursen nærmer seg grønt territorie. Det går visst til helvete både når kursen går ned, og opp.
Får sette på Soul Asylum på spilleren.
Oslo Børs står greit i grønt, futures New York blir grønnere og grønnere, oljeprisen stiger og stioger, PGS-kursen nærmer seg grønt territorie. Det går visst til helvete både når kursen går ned, og opp.
Får sette på Soul Asylum på spilleren.
FwO
20.03.2023 kl 14:14
3020
Det FA holder på med er bare piss.. Sissener var på besøk i studio for halvannen uke og sa da ettertrykkelig at rente på PGS refinansiering garantert ville havne på 12-13%, og nå er plutselig alle "rundlurt".. snakk om uproft opplegg.
Alle visste hvor dette ville bære, også informert meget godt ut.
Alle visste hvor dette ville bære, også informert meget godt ut.
Redigert 20.03.2023 kl 14:15
Max-Investor
20.03.2023 kl 14:15
3062
Blir bra i morgen når Hvalross kommer tilbake og endrer teksten på toppen. «PGS til nye høyder» eller noe slikt. 🚀
Ikke rare karen om du gir deg alt no 😂
Bsci
20.03.2023 kl 14:20
2975
Vel.
Kommer jo også litt an på dine parameter.
Jeg er ikke negativt til PGS, men greit å ta et skritt tilbake og se ting litt i (annet) perspektiv enn å bare ligge helt fremme i skoen og se lyserøde skyer overalt.
Ja. de reduserte gjeld med 150 mill usd. MEN, hvor kom de penger fra ? tapte ca. 320 mill på driften i 2022, så det er emisjonspengene fra forrige utvanning som er brukt til dette. (med andre ord aksjonærenes penger. ca. 1,5 kr pr aksje).
Det er dermed ikke noe å skryte av at de har nedbetalt gjeld, så lenge det ikke kommer fra et overskudd av driften.
Selv kjøpte jeg 400g svinekjøttdeig i helgen som der var 30 % tilbud på. Pris kr 39,90. På Rema var der ikke tilbud, men der kostet de samme gram 36,90.
Skal mann bare overse at de har brukt 1 500 000 000,- kr på nedbetaling av gjeld og så KUN fokusere på at de totale årlige låneutgifter går ned ?
Kommer jo også litt an på dine parameter.
Jeg er ikke negativt til PGS, men greit å ta et skritt tilbake og se ting litt i (annet) perspektiv enn å bare ligge helt fremme i skoen og se lyserøde skyer overalt.
Ja. de reduserte gjeld med 150 mill usd. MEN, hvor kom de penger fra ? tapte ca. 320 mill på driften i 2022, så det er emisjonspengene fra forrige utvanning som er brukt til dette. (med andre ord aksjonærenes penger. ca. 1,5 kr pr aksje).
Det er dermed ikke noe å skryte av at de har nedbetalt gjeld, så lenge det ikke kommer fra et overskudd av driften.
Selv kjøpte jeg 400g svinekjøttdeig i helgen som der var 30 % tilbud på. Pris kr 39,90. På Rema var der ikke tilbud, men der kostet de samme gram 36,90.
Skal mann bare overse at de har brukt 1 500 000 000,- kr på nedbetaling av gjeld og så KUN fokusere på at de totale årlige låneutgifter går ned ?
oppturen
20.03.2023 kl 14:28
4414
Det tapet du refererer til kommer av sterk nedskriving av biblioteket.
Graver du litt dypere vil du se at nettogjelden ble redusert ca 700 mill mer enn tilført kapital fra emisjon.
For de som studerer og forstår balansen så ser vi jo at bade bibliotek og skip er skrevet langt under reell verdi
Graver du litt dypere vil du se at nettogjelden ble redusert ca 700 mill mer enn tilført kapital fra emisjon.
For de som studerer og forstår balansen så ser vi jo at bade bibliotek og skip er skrevet langt under reell verdi
protagoras
20.03.2023 kl 14:28
4434
Stemmer dette, da?
De reduserte vel gjelda ned til 600 mill nettopp med siste emisjon.
Ytterligere reduksjon 600-->450 trodde jeg skulle tas av det de har tjent etter H1-22, eller tar jeg feil?
De reduserte vel gjelda ned til 600 mill nettopp med siste emisjon.
Ytterligere reduksjon 600-->450 trodde jeg skulle tas av det de har tjent etter H1-22, eller tar jeg feil?
Dette er et bett på cashflow or not, pick what you whant!
Enkelt dette, noen av oss ser cashflow, potensiel over flere år og at det skal begrunnes i hytt og gevær for å forsvare sitt nivå på den ene eller andre siden er greit, men utroooolig slitsomt.
Enkelt dette, noen av oss ser cashflow, potensiel over flere år og at det skal begrunnes i hytt og gevær for å forsvare sitt nivå på den ene eller andre siden er greit, men utroooolig slitsomt.
Bsci
20.03.2023 kl 14:33
4350
I det foreløpige årsregnskap for 2022 ( i forbindelse med Q4) står der loss på 32,8 mill USD.
Vet ikke om oppturen har rett i forbindelse med nedskriving, men mener jeg så en annet innlegg for noen dager hvor nedskrivning over de siste 10 år var opplistet og husker jeg ikke feil var det ikke siste år de største nedskrivninger var tatt.
Vet ikke om oppturen har rett i forbindelse med nedskriving, men mener jeg så en annet innlegg for noen dager hvor nedskrivning over de siste 10 år var opplistet og husker jeg ikke feil var det ikke siste år de største nedskrivninger var tatt.
Bennyfyfasan
20.03.2023 kl 14:34
4344
Jeg mener sannheten ligger en plass imellom. Det er riktig og viktig å presisere at lånene er redusert. Det er viktig å vise til at man klarer betalingsforpliktelsene. Leverer ikke ledelsen på de helt klare lovnadene kan vi snakke om renter/avdrag/emisjoner osv osv.
PGS blir å prestere kursmessig i tiden som kommer - spesielt med innkommende kontrakter. Q1 presentasjonen blir viktig for guidingen videre.
PGS blir å prestere kursmessig i tiden som kommer - spesielt med innkommende kontrakter. Q1 presentasjonen blir viktig for guidingen videre.
PSI- Investor
20.03.2023 kl 14:41
4180
Ja det er cashflow som er viktig!
Samt reelle verdier.
Hva som står i regnskapet mhp verdier er noe annet, det har ofte ikke noe med virkeligheten å gjøre.
Det er jo bare å se på egen selvangivelse, og se hva f eks bilen verdsettes til, det er ikke summen som står der du får betalt for den om du selger den.
Samt reelle verdier.
Hva som står i regnskapet mhp verdier er noe annet, det har ofte ikke noe med virkeligheten å gjøre.
Det er jo bare å se på egen selvangivelse, og se hva f eks bilen verdsettes til, det er ikke summen som står der du får betalt for den om du selger den.
Bsci
20.03.2023 kl 14:46
4081
Her var den jeg nevnte å ha sett. (tar litt tid å finne noe fornuftig på denne tråd etterhvert 😊)
(i Q4 preliminary Year end står Total assets =1,953.3)
Queen of Crude
14.03.2023 kl 14:00
2738
I forbindelse med diskusjonen rundt refinansiering har jeg tatt en kikk på PGS sine bokførte verdier siden 2010.
Skipsverdiene & bibliotekets verdsettelse:
2010: USD 3035 mill & USD 311 mill
2011: USD 3137 mill & USD 334 mill
2012: USD 3276 mill & USD 382 mill
2013: USD 3544 mill & USD 577 mill
2014: USD 3563 mill & USD 695 mill
2015: USD 2914 mill & USD 695 mill
2016: USD 2817 mill & USD 648 mill
2017: USD 2483 mill & USD 512 mill
2018: USD 2385 mill & USD 655 mill
2019: samlet USD 2302 mill (total assets)
2020: samlet USD 2094 mill (total assets)
2021: samlet USD 1793 mill (total assets)
(i Q4 preliminary Year end står Total assets =1,953.3)
Queen of Crude
14.03.2023 kl 14:00
2738
I forbindelse med diskusjonen rundt refinansiering har jeg tatt en kikk på PGS sine bokførte verdier siden 2010.
Skipsverdiene & bibliotekets verdsettelse:
2010: USD 3035 mill & USD 311 mill
2011: USD 3137 mill & USD 334 mill
2012: USD 3276 mill & USD 382 mill
2013: USD 3544 mill & USD 577 mill
2014: USD 3563 mill & USD 695 mill
2015: USD 2914 mill & USD 695 mill
2016: USD 2817 mill & USD 648 mill
2017: USD 2483 mill & USD 512 mill
2018: USD 2385 mill & USD 655 mill
2019: samlet USD 2302 mill (total assets)
2020: samlet USD 2094 mill (total assets)
2021: samlet USD 1793 mill (total assets)
Redigert 20.03.2023 kl 14:48
Normalone
20.03.2023 kl 14:46
4076
Bsci - PGS hadde positiv cash flow i 2022, og hadde et driftsresultat for hele 2022 på 117 millioner dollar, til tross for et veldig dårlig Q1. Dette var en kraftig forbedring fra et driftsunderskudd på 32 millioner dollar i 2021.
Så kan en lure på hva driftsresultatet blir i 2023, med flere skip i opplag, høyere late sales og rater. Samtidig vet vi også at de totale rentekostnadene blir lavere i 2023. Ja - PGS var uheldig med at en fikk en bankkrise midt oppe i refinanseringen, og at det medførte 1-2 % rente, men som sagt - de kom i mål, og det blir etter mitt syn småpenger i den store sammenhengen.
Sulle en hørt på Uggedal tidligere (høsten 2022), så var refinansieringsvinduet for PGS stengt...Han bommet den gang - på samme måte som DnB også bommet når en hevdet at PGS trengte ny emisjon. PGS har gjort deres antagelser til skamme. Det er disse to som også var truffet dårligst på sine kursmål sml med andre meglerhus sett opp mot den reelle kursen - likefullt er det disse to som får desidert mest spalteplass...
Uggedal sine kursmål har jevnt over ligger ca. 50-70 % (ikke lenge siden kursmplet var på kr 0.5) under den faktiske kursen. Nå har han hevet kursen fra kr 4.5 til kr 8 - det tilsier at kursen skal opp til kr 16-19:)
Så kan en lure på hva driftsresultatet blir i 2023, med flere skip i opplag, høyere late sales og rater. Samtidig vet vi også at de totale rentekostnadene blir lavere i 2023. Ja - PGS var uheldig med at en fikk en bankkrise midt oppe i refinanseringen, og at det medførte 1-2 % rente, men som sagt - de kom i mål, og det blir etter mitt syn småpenger i den store sammenhengen.
Sulle en hørt på Uggedal tidligere (høsten 2022), så var refinansieringsvinduet for PGS stengt...Han bommet den gang - på samme måte som DnB også bommet når en hevdet at PGS trengte ny emisjon. PGS har gjort deres antagelser til skamme. Det er disse to som også var truffet dårligst på sine kursmål sml med andre meglerhus sett opp mot den reelle kursen - likefullt er det disse to som får desidert mest spalteplass...
Uggedal sine kursmål har jevnt over ligger ca. 50-70 % (ikke lenge siden kursmplet var på kr 0.5) under den faktiske kursen. Nå har han hevet kursen fra kr 4.5 til kr 8 - det tilsier at kursen skal opp til kr 16-19:)
Redigert 20.03.2023 kl 14:53
PSI- Investor
20.03.2023 kl 14:59
3807
Det der viser jo bokførte verdier, hvordan de har utviklet seg gjennom året kommer jo an på bevegelsene som har vært, kjøp, salg, avskrivning, man kan ikke på denne listen se hva som har skjedd bortsett fra at de jo åpenbart sitter på store verdier og at gjelden er bitte liten i forhold
Nickhead
20.03.2023 kl 15:01
3798
Der gikk min 3dje traderpott ut for siste gang i dag i peggy
Veldig bra dag (:
Veldig bra dag (:
VantageVolante
20.03.2023 kl 15:03
3745
Ja. Omtrent så det klør i høna her og, selv om jeg ikke har noen.
Må visst makrotull og/eller drittpakker til for at PGS skal ryke.
Må visst makrotull og/eller drittpakker til for at PGS skal ryke.
verdensmester
20.03.2023 kl 15:09
3654
Imponert over deg, du er en super dyktig aksjeplukker og investor, treffer alltid, det er bare helt rått
Blue Cow Group
20.03.2023 kl 15:10
3640
Slettet brukerskrev Finansavisen styrt av mafiaen?
Det er jo Hegnar da.. kan ikke være veldig overraskende at han spiller svarteper med skitne kort.
Kontur
20.03.2023 kl 15:15
3528
Mulig PGS Managment kommer med tilsvar. Håper det.
Blir uansett flott å sitte som PGS aksjonær framover. Nå kan vi konsentrere oss om kontraktsmeldinger og stadig høyere rater-
Snart alle båter i jobb nå.
Blir uansett flott å sitte som PGS aksjonær framover. Nå kan vi konsentrere oss om kontraktsmeldinger og stadig høyere rater-
Snart alle båter i jobb nå.
BioKnut
20.03.2023 kl 15:19
3481
Det er en god strategi. Nå når refinansieringen er på plass, tror jeg ellers ikke det går lang tid før de første meldingene tikker inn.
nemi's
20.03.2023 kl 15:19
3510
Det er vel riktig å si at caset er mer de-Risch'ed enn ever.
Nøffet med klovnenese presterte å bli vasket ut på stop-loss i morges, etter å ha sittet i Thailand og hausset gjennom hele helga. Og uten covidvaksine, i følge ham selv.
Tror jeg dævver!
Nøffet med klovnenese presterte å bli vasket ut på stop-loss i morges, etter å ha sittet i Thailand og hausset gjennom hele helga. Og uten covidvaksine, i følge ham selv.
Tror jeg dævver!
Finnes det en oversikt over båter, kontrakter, ledighet m.m. ?
oppturen
20.03.2023 kl 15:22
3462
Se i notene til årsrapporten, MC bibliotek blir skrevet kraftig ned første 4 år etter innsamling.
Nyter turen, høy omsetning/ interesse. Verdier skifter eier fra kortsiktige til langsiktige. Blir mer bull for hver handel🚀
Londonmannen
20.03.2023 kl 15:31
3298
Godt å se at markedsaktørene har begynt å gjennomskue drittpakken til Uggdal og lite på eget hode. Tydeligvis mange som lot eg lure av Uggdal sin svartmaling av situasjonen. Men vi får da håpe at dem som lot seg overtale til å selge seg ned/ut av PGS nå har det en smule bedre enn det de hadde det som PGS-aksjonærer.
For oss andre starter synes det som den største flukten er over nå.
For oss andre starter synes det som den største flukten er over nå.
FaeniHelvete
20.03.2023 kl 15:38
3171
Fette absurd dag.
Fette absurd fokus fra finansavisen
PGS burde i høyeste grad komme med et kraftig motsvar
Fette absurd fokus fra finansavisen
PGS burde i høyeste grad komme med et kraftig motsvar
HerbM
20.03.2023 kl 15:44
3046
Pgs er tidenes tradeaksje. Kjøpte meg opp på 8,6 i dag, men skal ut igjen før børsen stenger. Høyt volum på fallende kurs, og oljeprisen som nærmer seg skumle nivåer får meg til å tenke at risikoen for videre fall er stor.
HAS
20.03.2023 kl 15:46
3046
Ikke bra om gode meldinger skulle drukne i all dritten. Bedre om de kommer nå og forsterker rekylen.
Da kan det bli trangt på perrongen alikevel:)
Da kan det bli trangt på perrongen alikevel:)
Redigert 20.03.2023 kl 15:48