Eiendom i Oslo
Millennial
14.03.2023 kl 21:17
16929
Jeg starter en ny tråd for deling av nyheter, diskusjoner osv. om eiendom i Oslo.
-
«
- 1
- 2 »
Kvike11
22.06.2023 kl 08:30
5127
Snart kommer der mange flere boliger til salg, med de høje priser der er idag.
Renten stiger og stiger, og priserne har ikke noget med virkeligheden at gøre.
Et til tre år og der kommer mange tvangsauktioner, ingen første gangs køber har råd til de høje renter og høje priser.
Godt for incasso selskaber, de vil få kronede dage
skidt for bankerne, kan være en af grundene til den Danske Bank, trækker sig ud af Norge.
Passer perfekt til finans avisen, de elsker dårlige tider og skriver helst om dårligdomme, gad vide hvor lang tid denne avis overlever i nuværende form, max 2 år ??
Renten stiger og stiger, og priserne har ikke noget med virkeligheden at gøre.
Et til tre år og der kommer mange tvangsauktioner, ingen første gangs køber har råd til de høje renter og høje priser.
Godt for incasso selskaber, de vil få kronede dage
skidt for bankerne, kan være en af grundene til den Danske Bank, trækker sig ud af Norge.
Passer perfekt til finans avisen, de elsker dårlige tider og skriver helst om dårligdomme, gad vide hvor lang tid denne avis overlever i nuværende form, max 2 år ??
Redigert 22.06.2023 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Man kan bare se allerede før jul, får man fortsatt samme politikere i bystyret, så er det over og ut. Men fint å leie ut til suppehuene :-) Mer bunnfiske og ingen gjeld, men unngå å bo der selv...
PederLynsje
22.06.2023 kl 10:22
4996
Her skrev du 01. Februar:
- en liten renteøkning til så er det kutt?
hahahahaha
- en liten renteøkning til så er det kutt?
hahahahaha
Millennial
22.06.2023 kl 11:29
4895
Hvis du leser en gang til så ser du at det er lagt til spørsmålstegn «?» i den setningen. Du vet hva det betyr?
Jeg fikk forresten rett i spådommene mine angående boligpris i Oslo, boligmarkedet snudde i begynnelsen av året. Hvorfor skriver du ikke om det?
Jeg fikk forresten rett i spådommene mine angående boligpris i Oslo, boligmarkedet snudde i begynnelsen av året. Hvorfor skriver du ikke om det?
PederLynsje
22.06.2023 kl 12:34
4805
Så du innrømmer ar du ikke har peiling. Haha, fantastisk!
Her er gutten med mye gjeld og noen harde år forran seg 😂
Her er gutten med mye gjeld og noen harde år forran seg 😂
landis
22.06.2023 kl 12:35
4796
Du fikk ikke rett i noe som helst.
Du hadde griseflaks med vedums gladkutt i utlånsforskriften. Et kutt som dessverre ikke i varte til valget. Allerede oppspist det gitt.
Og nå har vi heftig prisstigning og inflasjon overalt med en befolkning som har stadig mindre penger til overs for å betale på boliglån i dyre dommer.
De færreste har budsjettert med 6%rente. Det har de plutselig om 1 års tid.
Spådommen din var, og er totalt verdiløs. Hvis det i tillegg blir fred i ukraina går det fort og gale nedoverbakke.
Hvem vil vel jobbe eller flytte til et land med bananpenger og løpsk inflasjon?
Du hadde griseflaks med vedums gladkutt i utlånsforskriften. Et kutt som dessverre ikke i varte til valget. Allerede oppspist det gitt.
Og nå har vi heftig prisstigning og inflasjon overalt med en befolkning som har stadig mindre penger til overs for å betale på boliglån i dyre dommer.
De færreste har budsjettert med 6%rente. Det har de plutselig om 1 års tid.
Spådommen din var, og er totalt verdiløs. Hvis det i tillegg blir fred i ukraina går det fort og gale nedoverbakke.
Hvem vil vel jobbe eller flytte til et land med bananpenger og løpsk inflasjon?
PederLynsje
22.06.2023 kl 12:43
4766
Det er vell like før styringsrenten passerer IQ'en til Millennial nå
Millennial
22.06.2023 kl 12:55
4721
Vel, jeg gjorde et kupp i Oslo i slutten av 2022 og er veldig glad for det i dag, det er bare å se på den boligprisveksten vi har hatt siden.
Millennial
22.06.2023 kl 13:00
4704
Griseflaks? gå og les tråden jeg laget på nytt, ett av punktene jeg nevnte var jo nettopp boliglånsforskriften.
Jeg er veldig glad i gjeld, spesielt når vi har høy inflasjon for det er det som spiser gjelden.
På min boliggjeld har jeg en nom. rente på 3,74 %, la oss si den går opp med 0,5 %, da er den på 4,24 %. Så trekker vi fra 22 % rentefradrag. Dette tilsvarer rente på 3,3 % etter dagens økning på 0,5 %. Det er ingenting. Med den inflasjonen vi har i dag så spises gjelden min med 7-10 %.
Jeg er veldig glad i gjeld, spesielt når vi har høy inflasjon for det er det som spiser gjelden.
På min boliggjeld har jeg en nom. rente på 3,74 %, la oss si den går opp med 0,5 %, da er den på 4,24 %. Så trekker vi fra 22 % rentefradrag. Dette tilsvarer rente på 3,3 % etter dagens økning på 0,5 %. Det er ingenting. Med den inflasjonen vi har i dag så spises gjelden min med 7-10 %.
Redigert 22.06.2023 kl 13:02
PederLynsje
22.06.2023 kl 13:02
4694
Høres ut som du ikke vet forskjellen på nominell og reell endring i verdi?
Realprisveksten mellom Oktober 2022 og Juni 2023 er 0.7% for Oslo og VIken ved bruk av Krogsveen sin Statistikk.
Virkelig mid-blowing akvastning på 7 måneder det ja.... Om man ikke forstår økonomi og inflasjon så ser det ut som avkastningen er større ja.....
Realprisveksten mellom Oktober 2022 og Juni 2023 er 0.7% for Oslo og VIken ved bruk av Krogsveen sin Statistikk.
Virkelig mid-blowing akvastning på 7 måneder det ja.... Om man ikke forstår økonomi og inflasjon så ser det ut som avkastningen er større ja.....
Millennial
22.06.2023 kl 13:04
4689
Det er selvfølgelig nominell (og ikke reell) boligprisutvikling som er interessant for meg når jeg går ut for å refinansiere og kjøpe nye objekter.
wire1
22.06.2023 kl 13:05
4685
Så du mener at siste halvårs prisoppgang utelukkende skyldes endring i utlånsforskiften? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere går så hardt til angrep på TS. Han fikk jo faktisk rett i sine gjetninger. Det var vel egentlig de færreste som hadde forutsett videre oppgang sett i lys det som har skjedd siden vinter, men det er kanskje tungt å svelge for noen her på forumet.
Og på samme måte som du mener at TS hadde "griseflaks" med utlånsforskriften, kan man motsatt si at de som har spådd prisfall har hatt griseflaks med renta, for det var det ingen som ikke kunne forutse, selv ikke NB. Jeg regner med at de av dere som var stålsikre på økt rente og valutasvekkelse kan vise til en meget godt planlagt investering i euro og dollar.
Og på samme måte som du mener at TS hadde "griseflaks" med utlånsforskriften, kan man motsatt si at de som har spådd prisfall har hatt griseflaks med renta, for det var det ingen som ikke kunne forutse, selv ikke NB. Jeg regner med at de av dere som var stålsikre på økt rente og valutasvekkelse kan vise til en meget godt planlagt investering i euro og dollar.
Redigert 22.06.2023 kl 14:21
https://www.aftenposten.no/oslo/i/kExmVj/slik-blir-fremtidens-oslo-i-disse-delene-av-byen-mener-byraadet-at-det-er-plass-til-nye-oslo-boliger
Forferdelig. Det virker som det er om å gjøre å ødelegge Oslo. Ikke kjøp boliger i sånne kasser folkens. Ta vekk grunnlaget for denne galskapen.
Var det ikke meningen av sentraliseringen skulle bremses i Norge ?
Forferdelig. Det virker som det er om å gjøre å ødelegge Oslo. Ikke kjøp boliger i sånne kasser folkens. Ta vekk grunnlaget for denne galskapen.
Var det ikke meningen av sentraliseringen skulle bremses i Norge ?
Redigert 22.06.2023 kl 17:52
wire1
22.06.2023 kl 17:46
4263
PederLynsje skrev Renta kommer jo ikke som noe sjokk akkuratt
Jeg snakker om for 7 mnd siden…
wire1
23.06.2023 kl 09:34
3902
Ok, du må være meget innsiktsfull siden du ikke synes noe er overraskende. SSB anslo i desember 2022 en rentetopp på 3% i mars 2023. I januar 2022 startet mye av kronesvekkelsen, den kunne ingen forutse. Jeg vil mene at et helt pp fra SSB sitt anslag er ganske overraskende.
PederLynsje
26.06.2023 kl 21:41
3365
Man trenger egentlig ikke være "meget innsiktsfull" for å forstå at 0% rente i nesten 2 år fører til inflasjon og behov for høyere rente (slik at realrenten ikke er negativ). Det er heller ikke super vanskelig å forstå at kronen svekker seg når oljeprisen faller samtidig som den norske styringsrenten ligger mange prosentpoeng bak både USD og EUR....
Det er vell heller du som er det motsatte av innsiktsfull? Eller sluker du rått det aksjemeglere og eiendomsmeglere annonserer i avisen?
Det er vell heller du som er det motsatte av innsiktsfull? Eller sluker du rått det aksjemeglere og eiendomsmeglere annonserer i avisen?
wire1
26.06.2023 kl 22:25
3297
Hva aksjemeglere og eiendomsmeglere annonserer har lite med saken å gjøre. Vi diskuterer valuta og rente. Det er ingen med sikkerhet som kan si hvor rentene skal, den som gjør blir rik. Det er veldig lett å være etterpåklok å si at det ikke er noe sjokk at rentene stiger såpass mye. Hvis du var så skråsikker i din sak hadde du vel satset hele beholdningen din på dette og bundet renta på 1% for 2 år siden.
For øvrig stoler jeg mer på SSB og NB enn forummedlemmer på FA, og de antydet en helt annen rentebane enn det som foreligger nå.
Det er for øvrig høyest usikkert om det er sammenheng mellom oljepris, NOK og differanse mellom styringsrenter. Det er andre krefter som sannsynligvis er sterkere enn dette, som ustabil skatt- og næringslivspolitikk. Hvordan vil du i så fall forklare den kraftige svekkelsen av SEK som ikke har olje og har en enda høyere styringsrente?
Rettelse; hadde
For øvrig stoler jeg mer på SSB og NB enn forummedlemmer på FA, og de antydet en helt annen rentebane enn det som foreligger nå.
Det er for øvrig høyest usikkert om det er sammenheng mellom oljepris, NOK og differanse mellom styringsrenter. Det er andre krefter som sannsynligvis er sterkere enn dette, som ustabil skatt- og næringslivspolitikk. Hvordan vil du i så fall forklare den kraftige svekkelsen av SEK som ikke har olje og har en enda høyere styringsrente?
Rettelse; hadde
Redigert 26.06.2023 kl 22:32
Ring2
30.06.2023 kl 10:42
2708
PederLynsje skrev Det er vell like før styringsrenten passerer IQ'en til Millennial nå
Landis, du pleier jo å feilaktig beskylde meg for personangrep. Her har du faktisk et genuint personangrep fra Peder'n sin side også tier du stille?
PederLynsje
04.07.2023 kl 10:07
2153
Jo det er faktisk mange som kan estimere med sikkerhet at renten skal opp.... selvfølgelig ikke mulig å vite nøyaktig hva til nøyaktig når. Det er litt funny at meningsmotstandere beskyldte meg for å være "redd for alt" og permanent "fattig leietaker", men nå som jeg kan si "told you so".... da er dette noe "ingen kunne vite".
Det er heller ikke usikkerhet om det er korrelasjon mellom NOK ok Olje.... Det er som å påstå at det er usikkerhet om det er en relasjon mellom trykk og hastighet i et fluid.....
Jeg ler hele veien til banken.
Det er heller ikke usikkerhet om det er korrelasjon mellom NOK ok Olje.... Det er som å påstå at det er usikkerhet om det er en relasjon mellom trykk og hastighet i et fluid.....
Jeg ler hele veien til banken.
-
«
- 1
- 2 »