AkerBP - Kursmål 360
Siste oppdatering fra ABG var ned fra 390 til 360.
Norne kuttet fra 440 til 360.
Såkalt stjerne analytiker (Tveitereid) begynte å kjøpe i forrige måned, har handlet for 122mill iflg FA.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/15/7993822/aasulv-tveitereid-hamstret-oljeaksjer-sa-stupte-kursen
Det som har skjedd siste dager er liten sort svane som ikke griper inn som global systemkrise, men mer kortsiktig investor panikk.
Norne kuttet fra 440 til 360.
Såkalt stjerne analytiker (Tveitereid) begynte å kjøpe i forrige måned, har handlet for 122mill iflg FA.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/15/7993822/aasulv-tveitereid-hamstret-oljeaksjer-sa-stupte-kursen
Det som har skjedd siste dager er liten sort svane som ikke griper inn som global systemkrise, men mer kortsiktig investor panikk.
Redigert 16.03.2023 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
Bullmarked
22.04.2023 kl 14:04
3922
Gjeeesp. Siden notering har vel MPC aksjen nærmest halvert seg, og underveis var over 90% av verdiene forduftet på et tidspunkt. Kursfallet er til og med større enn hele totalen av alle utbyttene selskapet har betalt ut. Nettopp fordi hele foretningsmodellen er svært ustabil.
velkjent
22.04.2023 kl 13:44
3979
Kunne vært fint å få se annet enn barnehageprat fra din side. Aksjonærverdier ødsles ikke bort når de deles ut til aksjonærene, så jeg tror du må ha misforstått hensikten med å investere.
Med en rente på 8-10% vil det ta 3-4 år å tjene inn kursen i MPCC ved å diskontere utbyttene til nåværdi. For AkerBp ville en aldri "komme i mål".
Med en rente på 8-10% vil det ta 3-4 år å tjene inn kursen i MPCC ved å diskontere utbyttene til nåværdi. For AkerBp ville en aldri "komme i mål".
Bullmarked
22.04.2023 kl 13:17
4008
Shipping er kjent for å være det mest ustabile segmentet som er mulig å investere i. Høye utbytter ene året, emisjon i neste. Der kan man virkelig snakke om selskaper som ødsler bort aksjonærverdier. Går sikkert bra en stund. Sammenligningen er på barnehagenivå, som tallene i sammenligningen.
velkjent
22.04.2023 kl 12:46
4046
40% er for å sammenligne med børsens beste utbytteaksje, men det er bare teoretisk, for med 40 NOK i utbytte, kunne kanskje dagens kurs forsvares og være attraktiv.
Dessverre er ikke lønnsomheten i AkerBp god nok til å forsvare et slikt utbytte og min agenda er at kursen er blåst for mye opp og burde om ikke gå til 50, så halveres, slik at Røkke med flere slapp å rømme fra formueskatten og de hoverende/misunnelige sosialisten holdt kjeft.
Dessverre er ikke lønnsomheten i AkerBp god nok til å forsvare et slikt utbytte og min agenda er at kursen er blåst for mye opp og burde om ikke gå til 50, så halveres, slik at Røkke med flere slapp å rømme fra formueskatten og de hoverende/misunnelige sosialisten holdt kjeft.
Redigert 22.04.2023 kl 12:48
omans
22.04.2023 kl 12:04
4089
velkjent skrev Med utbytter på 20 NOK, burde vel ikke kursen vært over 50.
Du mener at 40% direkteavkastning hadde vært naturlig, når bankrente er som nå?
Ville nok vært mange som ville eid AkerBP til 50. Om en setter penger i banken og får 4-5% rente, er det fortsatt lavere enn 8,8% som det er nå med 22kr i året og aksjekurs 250. Denne sosialistiske regjeringen vil antakelig vis ikke overleve så lenge, men kan sikkert holde ut valgt periode. Etter det blir det blått igjen, sånn at landet kan komme litt på rett kjøl og kurs....
Ville nok vært mange som ville eid AkerBP til 50. Om en setter penger i banken og får 4-5% rente, er det fortsatt lavere enn 8,8% som det er nå med 22kr i året og aksjekurs 250. Denne sosialistiske regjeringen vil antakelig vis ikke overleve så lenge, men kan sikkert holde ut valgt periode. Etter det blir det blått igjen, sånn at landet kan komme litt på rett kjøl og kurs....
velkjent
22.04.2023 kl 11:11
4142
tapogvinn skrev Helgens tåpligste innlegg?
Og ikke minst det tåpeligste svaret. Jeg er luta lei oppblåste aksjekurser og sytende milliardærer, som ikke klarer å betale formueskatten.
tapogvinn
22.04.2023 kl 11:02
4139
velkjent skrev Med utbytter på 20 NOK, burde vel ikke kursen vært over 50.
Helgens tåpligste innlegg?
omans
22.04.2023 kl 10:49
4161
AKER BP: Carnegie kutter kursmålet til NOK 350 (360), gjentar kjøp.
--
Kursmålet settes stadig litt ned, men fortsatt betydelig høyere enn omsatt.
Det går feil vei som naturlig er når kursen går som den gjør. Ned fra 390-360-350. Virker bare som noen synsere, kursmål er litt bullshitt noen ganger. Ingen vet hva kursen står i om 2 år. Kan ikke utelukke 4-500 om 2-3 år. Veldig usikkert rundt oljeprisen fremover, ut over halvt år.
--
Kursmålet settes stadig litt ned, men fortsatt betydelig høyere enn omsatt.
Det går feil vei som naturlig er når kursen går som den gjør. Ned fra 390-360-350. Virker bare som noen synsere, kursmål er litt bullshitt noen ganger. Ingen vet hva kursen står i om 2 år. Kan ikke utelukke 4-500 om 2-3 år. Veldig usikkert rundt oljeprisen fremover, ut over halvt år.
Redigert 22.04.2023 kl 10:49
velkjent
22.04.2023 kl 08:19
4311
Hadde kursen vært 100NOK, kunne utbyttene konkurrere med rederiene og aksjonærene sluppet å betale høye formueskatter. Kursene på OSE er for høye i forhold til inntjeningen på de fleste selskapene,etter flere år med null bankrente på innskudd. Nå må dette endre seg. Når Aker bare betaler 5% utbytte, er det noe galt med kursen, ikke nødvendigvis med inntjeningen. SV-Kaski hadde et poeng da hun i "Debatten" anklaget bedriftsledelsen for å utnytte kapitalen for dårlig, men den er blåst for mye opp og er ikke reell om en stiller kritiske avkastningskrav.
Om kursen på AkerBp hadde vært 100 og kursen på Aker 200, hadde kanskje ikke Røkke flyttet til Sveits, for utbyttene kunne lettere ha finansiert formueskatten.
Om kursen på AkerBp hadde vært 100 og kursen på Aker 200, hadde kanskje ikke Røkke flyttet til Sveits, for utbyttene kunne lettere ha finansiert formueskatten.
Redigert 22.04.2023 kl 08:23
Investman
21.04.2023 kl 23:17
4459
Vi ligger i en fallende trend som ikke ser særlig bra ut. Har satt 343 som nivå som forhåpentligvis ikke blir brutt, neste er ca. 224.
Får krysse det man har og satse på at vi er i nærheten av det som blir bunnen i denne omgang ;)
Får krysse det man har og satse på at vi er i nærheten av det som blir bunnen i denne omgang ;)
Bullmarked
21.04.2023 kl 20:13
4612
Umulig å si, akkurat nå er det ganske tydelig at en + aktør herjer med kursen. Bare å sammenligne med Equinor, så ser man at hele oppgangen i AkerBP nesten allerede er reversert mens Equinor holdt bra stand. Startet vel rett etter siste flaggemelding. På lang sikt er det lite tvil, på kort sikt ser det dårlig ut. I desember f.eks var oljeprisen lik, og aksjen koster 305,-+. Børs er ikke alltid enkelt med alle forskjellige interesser som ute å går. Satser på de blir enda grådigere.
Falketind
21.04.2023 kl 19:47
4651
Hvor langt ned tror dere at AKERPB faller før det snur? Er ute men venter på en ny inngang etter hvert. Børsklimaet er jo litt surt fortiden 🤔.
RELGEM
21.04.2023 kl 12:49
4862
Noe usikker om den generelle verdensøkonomien påvirker selvsagt forventet forbruk av oljeekvivalenter.
Er vel USA som påvirker mest i forhold til mulig negativ utvikling. Sterk dollar påvirker kostnadene for ikke amerikanske land å kjøpe olje.
Vi tjener mer i Nok, men mesteparten av utgiftene vår er vel i dollar.
Blir billigere for utenlandske aktører å kjøpe aksjer i selskapet, men så lenge krona synker, så vil de ikke handle.
Hvis det kom signaler om at olja kom til å holde seg, samt at dollaren begynte å synke og den norske krona ble sterkere, da vill utenlandske aktøre kaste seg på norske, billige oljeselskaper.
Ville ikke ha vært så dumt med et lite løft i gass prisene, når de halvfulle europeiske lagrene skal fylles opp.
Biden må vel også snart slutte å slippe ut olje fra de strategiske lagrene.
🤩🤩🤗
Er vel USA som påvirker mest i forhold til mulig negativ utvikling. Sterk dollar påvirker kostnadene for ikke amerikanske land å kjøpe olje.
Vi tjener mer i Nok, men mesteparten av utgiftene vår er vel i dollar.
Blir billigere for utenlandske aktører å kjøpe aksjer i selskapet, men så lenge krona synker, så vil de ikke handle.
Hvis det kom signaler om at olja kom til å holde seg, samt at dollaren begynte å synke og den norske krona ble sterkere, da vill utenlandske aktøre kaste seg på norske, billige oljeselskaper.
Ville ikke ha vært så dumt med et lite løft i gass prisene, når de halvfulle europeiske lagrene skal fylles opp.
Biden må vel også snart slutte å slippe ut olje fra de strategiske lagrene.
🤩🤩🤗
Anywhere
21.04.2023 kl 12:31
3556
Er vel ikke så lenge til utlendingene banker på diverse dører med oppkjøpsposene sine fulle av karbon-penger...
ibyx
21.04.2023 kl 11:53
3603
Det må være betimelig å hinte om at det nesten er suspekt..
Man kan jo få den lett paranoide ideen at OSE er fint sted å riste ut penger.
Gjett om ikke "utlendingene" vil komme tilbake... for å få i både pose og sekk!
Kanskje Akerbp skulle verne litt mer om eget selskap ved tilbakekjøp av aksjer som Equinor?
Man kan jo få den lett paranoide ideen at OSE er fint sted å riste ut penger.
Gjett om ikke "utlendingene" vil komme tilbake... for å få i både pose og sekk!
Kanskje Akerbp skulle verne litt mer om eget selskap ved tilbakekjøp av aksjer som Equinor?
Redigert 21.04.2023 kl 11:55
Tm3P
21.04.2023 kl 11:12
3658
Er visst bare blant norske oljeselskaper tidene er usikre i disse dager, resten av aksjemarkedet går jo veldig bra.
De største oljeselskapene som Exxon, Total, Shell osv er alle nærme sitt høyeste nivå siden Covid, så virker ikke som om investorene har mista troa på oljeaksjer generelt.
Målt i dollar så har kursen til Aker BP og Vår Energi falt 42% på et år nå, mens Exxon har steget 31%. Drøy utvikling.
De største oljeselskapene som Exxon, Total, Shell osv er alle nærme sitt høyeste nivå siden Covid, så virker ikke som om investorene har mista troa på oljeaksjer generelt.
Målt i dollar så har kursen til Aker BP og Vår Energi falt 42% på et år nå, mens Exxon har steget 31%. Drøy utvikling.
Pluszak
21.04.2023 kl 10:59
3663
hvis noen tror meg her at kursen vil falle og begynne å selge, vil prisbevegelsene være så små at de vil være irrelevante for kursen. Jeg venter på at vi skal komme tilbake
RELGEM
21.04.2023 kl 10:50
3677
Hvis du eier aksjer i AkerBP, som du håpet skal stige i verdi slik at du kan selge med fortjeneste, hvorfor skrive bare negativt.
Finnes ingen logikk, foruten at du vil at kursen skal ned.🤔🤔🤔
Finnes ingen logikk, foruten at du vil at kursen skal ned.🤔🤔🤔
Pluszak
21.04.2023 kl 10:30
3734
mer reflektert innlegg
løgn... skrive om økninger for å lure folk?:)) vente til de kjøper og selger? hvor mange her brukerer har denne taktikken? 🤥🤣
Jeg har ikke solgt den ennå fordi jeg har lest dette forumet og håper jeg har feil i min mening Jeg venter på at noen endelig skal skrive et faktum som nekter analysen min :)
løgn... skrive om økninger for å lure folk?:)) vente til de kjøper og selger? hvor mange her brukerer har denne taktikken? 🤥🤣
Jeg har ikke solgt den ennå fordi jeg har lest dette forumet og håper jeg har feil i min mening Jeg venter på at noen endelig skal skrive et faktum som nekter analysen min :)
Redigert 21.04.2023 kl 10:44
RELGEM
21.04.2023 kl 10:18
3717
Hvis du eier aksjer i AkerBP og du er så negativ, så kan du bare selge😀
Antar at du ikke innehar aksjer på nåværende tidspunkt, er bare en dårlig taper.
Hvis du tror at det nytter å prate kursen ned, slik at du kan tjene på en short, så vil det være en fordel med litt mer reflektert innlegg 🤩😎
Antar at du ikke innehar aksjer på nåværende tidspunkt, er bare en dårlig taper.
Hvis du tror at det nytter å prate kursen ned, slik at du kan tjene på en short, så vil det være en fordel med litt mer reflektert innlegg 🤩😎
Pluszak
21.04.2023 kl 09:22
3752
Utbytte betyr ingenting hvis aksjene faller kraftig. du har et stort tap. tidene er svært usikre i disse dager. kanskje i morgen skal få akeren en ekstra skatt fra staten og aksjene skal senke mye. Jeg er en pessimist når akeren falt under 320 og så lenge kursen fortsatt flyr, som jeg skrev mye tidligere. min pessimisme er gyldig :(
Redigert 21.04.2023 kl 09:24
ibyx
21.04.2023 kl 09:11
3738
Kanskje litt vel pessimistisk. Sitter på gjerdet her. Utbyttekapasitet blir jo stadig mer aktuell med fallende kurs. If you can´t beat them..
Pluszak
21.04.2023 kl 09:05
3732
Etter min mening, hvis oljen ikke hopper til 100 og fortsetter å svinge 70-80, vil Aker falle til 216, selv i begynnelsen. Det har ingenting med tilstanden til selskapet. Manipulere kapital eller folk flykter. Etter min mening vil vi ikke se 300 på Aker i 2023. Med mindre det kommer noen mirakelinformasjon og skifte stemninger.
la de klokere skrive, men jeg ser at disse analysene ikke fungerer. det motsatte skjer
la de klokere skrive, men jeg ser at disse analysene ikke fungerer. det motsatte skjer
ibyx
21.04.2023 kl 08:11
3817
Virker som markedet er enda mer i forkant på oljeprisfall denne gang.
For noen uker siden med kurs som dagens var olja 78,5.
Hvordan skal det gå med Akerbp når/hvis vi skal til 75 denne gang?
For noen uker siden med kurs som dagens var olja 78,5.
Hvordan skal det gå med Akerbp når/hvis vi skal til 75 denne gang?
Artige
20.04.2023 kl 20:35
4169
Når «ekspertene» sier olja skal opp til 100-110, da er det bare å selge. De bommer stort sett. Riktignok til sommeren, men den kommer ikke opp dit. Tror jeg.
Prewia
20.04.2023 kl 20:23
4170
Mycket märklig utveckling efter beskedet att oljelagren minskar mer än väntat, oljepriset faller som en Sten, visar väl bara att det finns stora manipulatörer i marknaden
MtBlanc
20.04.2023 kl 18:43
4320
Investman skrev Har oljen ferie i dag?
Aker BP med de fleste andre oljeselskaper er svært lønnsomme med oljepris på 70-80 usd. Husk at usd også ligger på 10,60. Disse oljeselskapene er svært godt drevet, og de betaler gode utbytter og vil fortsette å gjøre det i fremtiden. Kina kommer nok til å øke oljeforbruket sitt fremover, selv om det kan gå trådt i USA. Dessuten kommer OPEC+ på banen hvis prisen synker under 70 usd, noe jeg ikke tror den vil gjøre fremover. USA skal vel også fylle lagrene sine når de får økt gjeldstaket i Kongressen.
Så her er det ikke noe stress!
Så her er det ikke noe stress!
Redigert 20.04.2023 kl 18:44
Pluszak
20.04.2023 kl 18:08
4356
Ja ja… vi må bare vente for „sola og utbytte”.. venter til verdens ende 😂😂
RELGEM
20.04.2023 kl 15:32
4528
Pluszak skrev …Hver dag lavre og lavre..🤦🏼♂️
Her får shortern bytte penger. De får bare gjøre opp seg imellom. Selskapet tjener gode penger, så får vi se hva fremtiden vil medføre.
Pluszak
20.04.2023 kl 11:03
4698
Truseskvetteren skrev Er det oppkjøpet av Lundin som har vist seg å være en feilvurdering?
verdenssituasjonen og regjeringsbeslutninger knepper markedet. det er ingenting å skylde på aker
Truseskvetteren
20.04.2023 kl 10:58
4722
Er det oppkjøpet av Lundin som har vist seg å være en feilvurdering?
Bullmarked
20.04.2023 kl 09:32
4845
Skikkelig ekspert her altså : ) Tror heller vi sier en litt heldig spekulant som fikk hjelp av oljeprisen, ren flaks og teknisk analyse blir i beste fall en bivirkning.
Pluszak
20.04.2023 kl 09:21
4859
Selvfølgelig, de fleste av kommentarene dine er ønskespådommer 😅 ;p
Investman
20.04.2023 kl 08:40
4966
Mange som kommer med spådommer ;)
Men må jo si at den retningen er der! Greit å ha det i bakhodet ;)
Men må jo si at den retningen er der! Greit å ha det i bakhodet ;)
Pluszak
20.04.2023 kl 08:27
4955
Investman skrev Hvor har du det ifra? Er det den tekniske retningen du ser på ;)
Selvfølgelig, sjekk W1. Hva trodde du, spådom fra kaffegrut? 😂
Investman
20.04.2023 kl 08:05
5035
Pluszak skrev Eh… skal vi se 160nok i løpet av ferien?
Hvor har du det ifra?
Er det den tekniske retningen du ser på ;)
Er det den tekniske retningen du ser på ;)
Redigert 20.04.2023 kl 08:08