AkerBP - Kursmål 360
Siste oppdatering fra ABG var ned fra 390 til 360.
Norne kuttet fra 440 til 360.
Såkalt stjerne analytiker (Tveitereid) begynte å kjøpe i forrige måned, har handlet for 122mill iflg FA.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/15/7993822/aasulv-tveitereid-hamstret-oljeaksjer-sa-stupte-kursen
Det som har skjedd siste dager er liten sort svane som ikke griper inn som global systemkrise, men mer kortsiktig investor panikk.
Norne kuttet fra 440 til 360.
Såkalt stjerne analytiker (Tveitereid) begynte å kjøpe i forrige måned, har handlet for 122mill iflg FA.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/15/7993822/aasulv-tveitereid-hamstret-oljeaksjer-sa-stupte-kursen
Det som har skjedd siste dager er liten sort svane som ikke griper inn som global systemkrise, men mer kortsiktig investor panikk.
Redigert 16.03.2023 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
Investman
24.04.2023 kl 22:01
7313
Satse på at vi får en fin uke. Ser bra ut i det tekniske bildet ;)
Fendi80
24.04.2023 kl 23:23
7225
I utgangspunktet helt hodemist å ikke kjøper Aker Bp nå.
Til de som ikke kjøper, men er så interessert at dere er her inne og leser dette: Tror du/dere virkelig at kursen på 253kr (Dagens sluttkurs), er toppen for nå og at den ikke vil gå høyere noen gang?
Med så sterke inntekter, så skal jeg like å se grunnen til hvorfor man ikke skal investere på disse kusnivåene i hvert fall.
Til de som ikke kjøper, men er så interessert at dere er her inne og leser dette: Tror du/dere virkelig at kursen på 253kr (Dagens sluttkurs), er toppen for nå og at den ikke vil gå høyere noen gang?
Med så sterke inntekter, så skal jeg like å se grunnen til hvorfor man ikke skal investere på disse kusnivåene i hvert fall.
Tm3P
26.04.2023 kl 11:40
6771
Kvartalsrapport i morgen, vil den få en lignende reaksjon som Vår Energi?
Det har i hvert fall jeg posisjonert meg for :)
Det har i hvert fall jeg posisjonert meg for :)
Pluszak
26.04.2023 kl 20:48
6660
For noen dager siden virket det logisk for meg at hvis USA ønsker å fylle på oljereservene, vil oljen gå ned med pris. Og her skrev noen at oljen vil vokse fordi USA ønsker å fylle på lagrene (?). snart kan 95 % av meningene her brukes til å spekulere den andre veien. Jeg synes det er veldig nøyaktig 😅 WTF med olje kursen og Aker, andre årsaker til oljefall?
Redigert 26.04.2023 kl 20:49
Pluszak
26.04.2023 kl 21:14
6595
Biden ønsker investeringskutt i enkelte sektorer i Kina, noe som kan senke landets økonomiske oppgang
Fallet i regionale indekser i USA peker på mulige etterspørselsproblemer før sommersesongen starter
Økende bensinpriser sår også tvil om etterspørselen på kort sikt (høye drivstoffpriser på grunn av færre produkter levert til markedet)
Mer usikkerhet angående banksektoren etter data som viser en enorm utstrømning av innskudd fra First Republic Bank
Faktiske data viste en mindre nedgang i oljereserver- og destillatlagre enn API-data, men også en dypere nedgang i bensinlagre.
Fallet i regionale indekser i USA peker på mulige etterspørselsproblemer før sommersesongen starter
Økende bensinpriser sår også tvil om etterspørselen på kort sikt (høye drivstoffpriser på grunn av færre produkter levert til markedet)
Mer usikkerhet angående banksektoren etter data som viser en enorm utstrømning av innskudd fra First Republic Bank
Faktiske data viste en mindre nedgang i oljereserver- og destillatlagre enn API-data, men også en dypere nedgang i bensinlagre.
Redigert 26.04.2023 kl 21:18
Matros
26.04.2023 kl 22:57
6484
Usa utgjør faktisk ikke mer enn 20% av etterspørselen etter olje, og en hard landing kan etterspørselen falle 500-600% fat. Så hvilke land er egentlig viktig for etterspørselen. Normalisering av etterspørselen i Kina er en åpenbar kandidat. India er på full fart opp og trendveksten i etterspørselen der er større enn usa og Europa til sammen. Hva med midt østen……yes der kjøres air condition for fult of kraftkrevende industri bygges opp sammen med en kraftig befolknings vekst. Også har vi sekkeposten rest of Asia. Lett å glemme 100 mill. Filippinere og 350 mill indonesierne med sterkt voksende økonomier. Mitt råd er: glem vesten når det gjelder råvarer, det er fremvoksende markeder som vil være driveren de neste 5 årene. Veksten i fremvoksende markeder vil gi en ny råvareboom. Når vestlige markeder har blitt fullstendig navlebeskuende, har fremvoksende markeder sett seg lei. De vil bli kvitt dollarene, og handle råvarer i valutaer og markeder uten hedgefond, kvantitative lettelser, algoritmer og derivater og tullekorrelasjoner. Etterspørselen etter olje vil i år være vesentlig høyere enn tilbudet, og oljeprisen vil til slutt reflektere dette.
Investman
26.04.2023 kl 23:07
6469
Ser at oljen har satt standard for videre utvikling i kveld. Bare å la børs være børs noen dager tenker jeg og ta utbytte og være fornøyd.
StephanDerrick
26.04.2023 kl 23:09
6466
Holder oljeprisen seg på kveldens nivå 77,6 etter det dramatiske fallet i ettermiddag, vil nok dette isolert sett sette et stort preg på åpningshandelen på OSE, også for AkerBP.
Mange oljeaksjer fallt ikke med oljeprisen de siste handelstimene på OSE. Det tyder på at investorene posisjonerte seg for en rekyl opp igjen fra niivået ( 78.6-79.2) på Brenten som den ofte har vært ned og testet tidligere.
Når oljen så bryter ned gjennom dette nivået som den nå har gjort så står mange på feil ben i tillegg til det ytterligere oljeprisfallet ( gitt at dette holder seg frem til åpningshandelen i morgen).
Åpninghandelen for oljeaksjene på OSE bør man forvente at blir blodrød i morgen.
Mange oljeaksjer fallt ikke med oljeprisen de siste handelstimene på OSE. Det tyder på at investorene posisjonerte seg for en rekyl opp igjen fra niivået ( 78.6-79.2) på Brenten som den ofte har vært ned og testet tidligere.
Når oljen så bryter ned gjennom dette nivået som den nå har gjort så står mange på feil ben i tillegg til det ytterligere oljeprisfallet ( gitt at dette holder seg frem til åpningshandelen i morgen).
Åpninghandelen for oljeaksjene på OSE bør man forvente at blir blodrød i morgen.
Pluszak
27.04.2023 kl 06:42
6305
ønsket uttalelse. Husk at 5 år kan er mye. ingen vits i å gå så langt. nordmenn kjøper elektriske som sauer... og kjører dem i venstre kjørefelt 😂 litt mer, vil den norske regjeringen si nei til olje. alle regjeringer ønsker å ødelegge markedene og det er som barnehage. Om 5 år kan Aker BP gjøre noe annet med en slik utvikling i situasjonen
Investman
27.04.2023 kl 07:26
6170
Dette var bra ;)
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/27/8003735/aker-bp-knuste-forventningene
Utbytte 0,55 USD ( 5,84 Nok) Ex dato er 3 mai.
Ca. 5 % bedre enn forventet .
"Driftsresultatet falt til 1,96 milliarder dollar, ned fra 2,21 milliarder dollar i forrige kvartal, men det var imidlertid bedre enn hva analytikerne forventet seg på 1,88 milliarder dollar."
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/27/8003735/aker-bp-knuste-forventningene
Utbytte 0,55 USD ( 5,84 Nok) Ex dato er 3 mai.
Ca. 5 % bedre enn forventet .
"Driftsresultatet falt til 1,96 milliarder dollar, ned fra 2,21 milliarder dollar i forrige kvartal, men det var imidlertid bedre enn hva analytikerne forventet seg på 1,88 milliarder dollar."
Redigert 27.04.2023 kl 07:52
StephanDerrick
27.04.2023 kl 08:27
5884
Spørsmålet er likevel om dette var nok til å kompensere for effekten av at oljeprisen brøt ned under støtten på 78.6-79.2 i går ettermiddag.
Når den først har brutt ned er det en fare for videre nedgang de neste dagene.
Mye kan fremdeles ramme oljeprisen og markedet i nær fremtid:
rentefokus: både de sentralbankene styrer og risikopåslag pga bankuro
gjeldstaket i USA- et stadig tilbakevendende tema. Nå ser det ut til at republikanerne vil sette hardt mot hardt og bruke gjeldtaket mot Biden for at han skal senke offentlige utgifter.
På den positive siden har vi at jetfuel-forbruket globalt nå er kraftig stigende inn mot sommer-sesongen og at Kina øker forbruket.
Når den først har brutt ned er det en fare for videre nedgang de neste dagene.
Mye kan fremdeles ramme oljeprisen og markedet i nær fremtid:
rentefokus: både de sentralbankene styrer og risikopåslag pga bankuro
gjeldstaket i USA- et stadig tilbakevendende tema. Nå ser det ut til at republikanerne vil sette hardt mot hardt og bruke gjeldtaket mot Biden for at han skal senke offentlige utgifter.
På den positive siden har vi at jetfuel-forbruket globalt nå er kraftig stigende inn mot sommer-sesongen og at Kina øker forbruket.
Investman
27.04.2023 kl 08:55
5761
Tja, jeg har i allefall nesten 10% avkastning på min beholdning i Aker BP hvert år med tanke på utbyttene!
Får ikke det i banken akkurat ;)
Får ikke det i banken akkurat ;)
Bullmarked
27.04.2023 kl 08:58
5862
Oljeprisen var på samme nivå i januar, da kostet aksjen 305 kroner. Valutaen har svekket seg i mellomtiden. Kursen korrelerer ikke særlig godt, selv om intradag følger prisen.
Investman
27.04.2023 kl 09:05
5900
Skulle ønsket at selskapet nå hadde kjøpt egne aksjer slik dem har mandat til å gjøre (inntil 5%).
omans
27.04.2023 kl 09:14
5866
Var ikke spreke reaksjonen på resultatet, hva skulle de gjort bedre?
Burde bli bra fremover...
Burde bli bra fremover...
Bullmarked
27.04.2023 kl 14:03
5634
"Aker BP satte ny produksjonsrekord i første kvartal 2023, og gjorde det i tillegg bedre enn mange hadde ventet.
– Var det noe dere kunne gjort bedre?
– Det var en nesten plettfri «execution», sa konsernsjef Karl Johnny Hersvik i Aker BP blant annet, og innrømmet at han faktisk ikke har snakket med Kjell Inge Røkke om kvartalstallene.
– Han har nok et mer langsiktig syn på Aker BP enn på hva som skjer hvert kvartal, la han til.
Hersvik tror også at de med en realisert oljepris på 81 dollar i kvartalet slo normprisen med 1-2 dollar. Han sjekker imidlertid veldig sjelden oljeprisen.
– Jeg har et veldig enkelt syn på det. Jeg klarer ikke å påvirke oljeprisen. Ingenting av det jeg gjør, eller organisasjonen min gjør, kan påvirke oljeprisen. Jeg har en ekstremt kompetent gjeng som sammen med BP driver med salg, og som er gode til å plassere lastene våre i det tyske markedet. Og da bruker jeg tiden min på det jeg faktisk kan påvirke, sa han også"
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/27/8004207/hvor-ofte-sjekker-aker-bp-sjefen-oljeprisen
– Var det noe dere kunne gjort bedre?
– Det var en nesten plettfri «execution», sa konsernsjef Karl Johnny Hersvik i Aker BP blant annet, og innrømmet at han faktisk ikke har snakket med Kjell Inge Røkke om kvartalstallene.
– Han har nok et mer langsiktig syn på Aker BP enn på hva som skjer hvert kvartal, la han til.
Hersvik tror også at de med en realisert oljepris på 81 dollar i kvartalet slo normprisen med 1-2 dollar. Han sjekker imidlertid veldig sjelden oljeprisen.
– Jeg har et veldig enkelt syn på det. Jeg klarer ikke å påvirke oljeprisen. Ingenting av det jeg gjør, eller organisasjonen min gjør, kan påvirke oljeprisen. Jeg har en ekstremt kompetent gjeng som sammen med BP driver med salg, og som er gode til å plassere lastene våre i det tyske markedet. Og da bruker jeg tiden min på det jeg faktisk kan påvirke, sa han også"
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/27/8004207/hvor-ofte-sjekker-aker-bp-sjefen-oljeprisen
upsidedown
28.04.2023 kl 15:46
4934
Billyjojimbob skrev Klar for fet rekyl om litt👍
Har tatt ny inngang, bør være litt ruskevær diskontert inn i kursen nå.
Har fått snitt på 248,7 og vil kjøpe noe mer om det settes ny bunn når utbyttene er innkassert.
Har fått snitt på 248,7 og vil kjøpe noe mer om det settes ny bunn når utbyttene er innkassert.
Bullmarked
28.04.2023 kl 16:07
4892
Skal man sammenligne med tidligere oljepris, ikke at man bør det ukritisk, men så er gapet på rundt 50 kroner! Det er for mye, og da er ikke engang svekkelsen av kronen med i regnestykket.
upsidedown
28.04.2023 kl 17:39
4800
De har trolig tatt de nødvendige nedskrivingene og det tilsier at gapet på 50 spises opp.
Rondeslottet-brønnen, som de skal i gang med, har større sjanse for å bli suksess enn boring etter olje i ukjente formasjoner.
Så får man håpe at OPEC+ holder prisen i sjakk på olja.
Rondeslottet-brønnen, som de skal i gang med, har større sjanse for å bli suksess enn boring etter olje i ukjente formasjoner.
Så får man håpe at OPEC+ holder prisen i sjakk på olja.
Bullmarked
28.04.2023 kl 20:14
4652
Synes likevel er gapet er alt for stort, blant annet fordi den økte produksjonen burde kompensere rimelig mye.
Om man skulle tatt utgangspunkt i 50,- som et teoretisk gap, utgjør det grovt regnet 36-37 milliarder, ser ikke den rabatten som rimelig i dag selv med det du nevner.
AkerBP er rett og slett underpriset, på alle indikatorer slik jeg ser det. Men aksjemarkedet er ikke alltid logisk.
OPEC+ har nok et par ess i ermet om USA fortsetter løpet sitt : )
Om man skulle tatt utgangspunkt i 50,- som et teoretisk gap, utgjør det grovt regnet 36-37 milliarder, ser ikke den rabatten som rimelig i dag selv med det du nevner.
AkerBP er rett og slett underpriset, på alle indikatorer slik jeg ser det. Men aksjemarkedet er ikke alltid logisk.
OPEC+ har nok et par ess i ermet om USA fortsetter løpet sitt : )
upsidedown
28.04.2023 kl 22:03
4529
Du har fulgt Aker BP tett?
Er lundinfolka som la press på kursen tidligere ute nå?
Er lundinfolka som la press på kursen tidligere ute nå?
Redigert 28.04.2023 kl 22:38
Bullmarked
28.04.2023 kl 22:34
4486
Har fulgt de ganske tett, men er andre selskaper jeg følger langt tettere så skal være forsiktig med å si jeg kan mye nok.
Er nok mange andre som har langt mer peiling.
Har ikke sjekket aksjonærlister på en stund så usikker på den. Men presset i det siste er jeg rimelig sikker på stammer fra aktøren bak siste flaggemelding. Har sett det før.
Er nok mange andre som har langt mer peiling.
Har ikke sjekket aksjonærlister på en stund så usikker på den. Men presset i det siste er jeg rimelig sikker på stammer fra aktøren bak siste flaggemelding. Har sett det før.
upsidedown
28.04.2023 kl 22:38
4496
Ser at TradingView har lagt inn en inntektsvekst på 5,5 milliarder i Q2. Litt mye frykter jeg. Håper andre har mer jordnære tall.
Holdes nedskrivingen utenom var det pluss på alle parametrene bortsett fra gjelden som har gått ned.
Det er i mitt hode et VINNERLODD.
Har siklet ei stund på Aker BP. Gikk ut på 400 sist jeg hadde aksjer av betydning her.
Har prøvd inngang tre ganger seinere, men gitt opp eller røket ut på stopploss. Sist på 297.
Holdes nedskrivingen utenom var det pluss på alle parametrene bortsett fra gjelden som har gått ned.
Det er i mitt hode et VINNERLODD.
Har siklet ei stund på Aker BP. Gikk ut på 400 sist jeg hadde aksjer av betydning her.
Har prøvd inngang tre ganger seinere, men gitt opp eller røket ut på stopploss. Sist på 297.
omans
01.05.2023 kl 12:57
3733
AKER BP: Oddo kutter kursmålet til NOK 310 (362), gjentar nøytral. Goldman Sachs øker til NOK 365 (360), gjentar nøytral.
--
Vil mene at å øke til 365, når kursen er overkant av 250, ikke er en nøytral anbefaling.
--
Vil mene at å øke til 365, når kursen er overkant av 250, ikke er en nøytral anbefaling.
Investman
01.05.2023 kl 13:12
3798
Diverse kursmål kan man egentlig bare se bort fra, er jo nesten aldri i nærheten av virkeligheten!
velkjent
01.05.2023 kl 13:21
3785
Med et utbytte på NOK 25 og utbytteskatt pluss formueskatt blir nettoen ca. NOK 13/aksje, Det er såvidt over 5%, eller hva Støre lover pensjonistene (etter skatt).
Jeg mener kurse er for høy og burde vært ned mot NOK 150 for ta høyde for usikkerhet m.h.t. oljepris og politiske beslutninger. Det ville gitt ca. NOK 9/aksje etter skatt og mer konkurransedyktig i forhold til rederiene.
Jeg mener kurse er for høy og burde vært ned mot NOK 150 for ta høyde for usikkerhet m.h.t. oljepris og politiske beslutninger. Det ville gitt ca. NOK 9/aksje etter skatt og mer konkurransedyktig i forhold til rederiene.
Redigert 01.05.2023 kl 13:25
tapogvinn
01.05.2023 kl 16:40
3409
Vi har forstått det nå. Samtidig tror jeg du er ganske alene blant investorer med mer enn to måneders erfaring om å utelukkende basere investeringer på utbyttegrad. Det virker som du setter likhetstegn mellom selskapenes lønnsomhet, avkastning og utbyttenivå, noe som som selvsagt er helt tullete.
Lykke til uansett med strategien din. Forhåpentligvis velger de fleste å investertere basert på andre parametre.
Lykke til uansett med strategien din. Forhåpentligvis velger de fleste å investertere basert på andre parametre.
velkjent
01.05.2023 kl 17:28
3291
Jeg er sannsynligvis ikke så rik som deg. Min filosofi er å maksimere avkastningen på egen kapital og da gjelder det å finne de selskapene, som kan bidra mest, ikke "sylte" den ned. Det siste er bare aktuelt om selskapene dermed øker den langsiktige resultatutviklingen (avkastningen) på en bedre måte enn meg selv. Hvis ikke, bidrar det bare til å øke utflyttingen fra landet, og det gjelder ikke bare kapitalen, men også hjernene.
Hellboy
01.05.2023 kl 17:33
3295
Det er vel politikerne som må hindre utflyttingen gjennom mer fornuftige skatter....
Vurderer selv å flytte til sverige snart. Nærmer seg at jeg må ha statsministerlønn bare for å betale skatteforskjellen.... Synd, har jo lyst til å jobbe 100% og bidra i hjemlandet mitt, men den rødgrønne smørja ser ut til å sende meg ut av landet.
Og, for å komme inn på trådens tema. AkerBP. Nå er utbyttenivået rundt 10%. Og økende de kommende årene. Bare å refinansiere boliglånet med mindre man har en idiot-avtale på boliglånet ;) Vi skal i alle fall ikke ned på tullenivåene Velkjent snakker om :D
Vurderer selv å flytte til sverige snart. Nærmer seg at jeg må ha statsministerlønn bare for å betale skatteforskjellen.... Synd, har jo lyst til å jobbe 100% og bidra i hjemlandet mitt, men den rødgrønne smørja ser ut til å sende meg ut av landet.
Og, for å komme inn på trådens tema. AkerBP. Nå er utbyttenivået rundt 10%. Og økende de kommende årene. Bare å refinansiere boliglånet med mindre man har en idiot-avtale på boliglånet ;) Vi skal i alle fall ikke ned på tullenivåene Velkjent snakker om :D
velkjent
01.05.2023 kl 17:48
3286
10% utbytte før skatter, blir en ikk rik av, men hadde kursen vært 150 kunne det blitt interessant. Men for de som spekulerer i kursstigning; gjerne for meg, det måtte i såfall være en "glemt" aksje med potensial, ikke en gjennomanalysert oljeaksje der politikerne enten ville ha skjerpet skattereglene eller rammebetingelsene, om utbyttene skulle øke i forhold til aksjekursen på 250-350 NOK og gi en avkastning etter skatt tilnærmet obligasjonsrentenivået.
Hellboy
01.05.2023 kl 17:51
3333
Da lurer jeg på hva du handler i.... Har selv en del aksjer med mer enn 10% utbytter, men har AkerBP bl.a fordi de ikke er like sykliske og diversifisering. Og, forskjellen på boliglånsrenta og AkerBP-utbyttet er en god arbitrasje. Det ordet skjønner du vel ikke slik jeg har lest innleggene dine.
velkjent
01.05.2023 kl 18:06
3272
For tiden er det en del skipsaksjer, som gir best avkastning. Jeg har ikke gjeld og slipper å tenke på f.eks. renter kontra utbytter, men anser det som et null-sums-spill uansett. Oljeaksjer er vel også sykliske, og har en vært i aksjemarkedet en mannsalder, som meg, blir begrepet "syklisk" temmelig utvannet.
Hellboy
01.05.2023 kl 18:09
3267
Hehe... Har en del shippingaksjer som er mye større poster enn AkerBP-posten min. Men nullsumsspill, den må du forklare iom at jeg ser på deg som mildt sagt mindre intelligent. Men mulig du er så gammel at det er demens som slår inn. Slik virker i alle fall innleggene dine på AkerBP-tråden . Beklager å si det, men det er du som har lagt inn tull om at den bør være i 150 etc. Og du skjønner helt åpenbart ikke ordet arbitrasje.
velkjent
01.05.2023 kl 18:23
3236
"Moderne finansteori forutsetter som oftest fravær av arbitrasjemuligheter" Jfr. definisjon på arbitrasje i "Store norske leksikon" og derfor mitt "null-sums-spill". Tror ikke jeg er dement enda og utdannelsen tyder hellr ikke på lav intelligens. Slike personangrep synes jeg dessuten er upassende når en forsøker å føre en relevant dialog.
Hellboy
01.05.2023 kl 18:43
3164
haha... Som økonom er det morsomt å se at du bruker Store norske leksikon, og at du ikke ser fordelen med å ha boliglån og heller få 10% utbytte+ tyder på at jeg har rett. Og du har tidligere vist at du tar feil og er bak mål i innleggene dine om aksjekurs og skatt. Beklager, men intelligent er ikke ordet jeg ville brukt om deg. Som nevnt tvert om, og det får du bare tåle når du skriver at Røkke ikke hadde flyttet ut om kursen hadde vært 150.