– Vi trenger 20.000 fyllestasjoner🔥 HYON 🔥
HYON med første godkjente brenselcelleløsning til maritimt fra DNV GL.
Azazel:
Børsverdi 35 millioner…
Dersom Hyon sitter på et unikt produkt, så kan det bli meget attraktivt for de som ønsker kontroll over denne delen av verdikjeden. Ser man på Hydrogenbølgen i form av nye incentiver(finansiering) for satsning på dette i USA og Europa, så kan Hyon forsvinne på utenlandske hender fortere enn Hellesylt har fått opp skiltet på produksjonsanlegget..
HYONs modulbaserte brenselcelleløsning for maritim bruk får verdens første prinsippgodkjennelse av DNV GL. HYON AS har som første selskap i verden mottatt en slik godkjennelse, for sine modulariserte maskinromløsninger. ( Fikk dette i 2018)
Kilde: https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-med-forste-godkjente-brenselcellelosning-til-maritimt-fra-dnv-gl
Vi har hørt om det grønne skiftet lenge. Det som forurenser mest er ferjer, skip og båter.
Nå skal myndighetene og verden forstå dette?
Hyon sitter på nøkkelen sammen med mange andre selskaper.
Her er et av mange prosjekt som nå kommer:
De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, noe som tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler. — Det er derfor snakk om et klimaprosjekt i verdensklasse, sa Torghatten Nord, da det ble klart at de stakk av med det vinnende anbudet.
https://hydrogen24.no/2022/04/28/torghatten-nord-mener-trykksatt-hydrogen-er-billigst-og-enklest/
Det at Torghatten velger trykksatt hydrogen er svært gode nyheter for HYON.
Nå må politikerne våkne, støtte og få fart på hydrogensatsingen i Norge for båter, ferjer og tungtransport.
https://www.tu.no/artikler/fem-selskaper-vil-samarbeide-om-a-forsyne-cruiseskip-med-hydrogen/525643
https://www.hellesylt.info/2022/12/hydrogenfabrikken-opnar-i-november-2023/
Når første avtale kommer bør man være fullastet i HYON.
Azazel:
Børsverdi 35 millioner…
Dersom Hyon sitter på et unikt produkt, så kan det bli meget attraktivt for de som ønsker kontroll over denne delen av verdikjeden. Ser man på Hydrogenbølgen i form av nye incentiver(finansiering) for satsning på dette i USA og Europa, så kan Hyon forsvinne på utenlandske hender fortere enn Hellesylt har fått opp skiltet på produksjonsanlegget..
HYONs modulbaserte brenselcelleløsning for maritim bruk får verdens første prinsippgodkjennelse av DNV GL. HYON AS har som første selskap i verden mottatt en slik godkjennelse, for sine modulariserte maskinromløsninger. ( Fikk dette i 2018)
Kilde: https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-med-forste-godkjente-brenselcellelosning-til-maritimt-fra-dnv-gl
Vi har hørt om det grønne skiftet lenge. Det som forurenser mest er ferjer, skip og båter.
Nå skal myndighetene og verden forstå dette?
Hyon sitter på nøkkelen sammen med mange andre selskaper.
Her er et av mange prosjekt som nå kommer:
De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, noe som tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler. — Det er derfor snakk om et klimaprosjekt i verdensklasse, sa Torghatten Nord, da det ble klart at de stakk av med det vinnende anbudet.
https://hydrogen24.no/2022/04/28/torghatten-nord-mener-trykksatt-hydrogen-er-billigst-og-enklest/
Det at Torghatten velger trykksatt hydrogen er svært gode nyheter for HYON.
Nå må politikerne våkne, støtte og få fart på hydrogensatsingen i Norge for båter, ferjer og tungtransport.
https://www.tu.no/artikler/fem-selskaper-vil-samarbeide-om-a-forsyne-cruiseskip-med-hydrogen/525643
https://www.hellesylt.info/2022/12/hydrogenfabrikken-opnar-i-november-2023/
Når første avtale kommer bør man være fullastet i HYON.
Redigert 04.05.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
vikingfan
20.04.2023 kl 19:17
3746
Nå tar det snart virkelig av🙏
https://www.greensight.no/insights/ports-play-a-key-role-in-the-energy-transition
https://www.greensight.no/insights/ports-play-a-key-role-in-the-energy-transition
Azazel
24.04.2023 kl 11:18
3639
freddiemercury
24.04.2023 kl 11:43
3638
Alt klart for byggestart for Hellesylt Hydrogen Hub
Norwegian Hydrogen og PEAB K. Nordang AS har signert kontrakten om totalentreprise for fullføringen av Hellesylt Hydrogen Hub. Det innebærer at tidsplanen for oppstart av hydrogenproduksjon er i rute.
ØYVIND PAULSEN
At Hellesylt Hydrogen Hub blir Norwegian Hydrogens første produksjonsanlegg for grønt hydrogen har vi omtalt flere ganger tidligere, og målet er at anlegget skal ferdigstilles denne høsten- altså i løpet av Q4 2023.
Dagens pressemelding viser at arbeidet så langt er i rute.
Byggeprosessen skal starte nå i mai, og det er PEAB K. Nordang som har ansvaret for å ferdigstille og gjøre alt klart for montering av selve prosessanlegget. Dette innebærer grunnarbeid, asfaltering av området, støping av nødvendige betongfundamenter og etablering av voll og servicebygg.
PEAB skal dermed gjøre alt, bortsett fra selve ferdigstillingen av selve prosessanlegget for hydrogenproduksjon.
Prosessanlegget blir levert av det tyske selskapet FEST GmbH, og kommer som konteinermoduler i løpet av sommeren i år. Som vi tidligere har fortalt er elektrolyseanlegget basert på PEM-teknologi – og skal ha en kapasitet på rundt 1.300 kilo hydrogen per dag.
Anlegget vil dermed kunne levere hydrogen til cruisenæringen i god tid før utslippsbegrensningene på Geirangerfjorden trer i kraft i 2026. Hellesylt Hydrogen Hub vil forøvrig også ha en høykapasitets fyllestasjon for små og tunge hydrogenkjøretøy.
Viktig milepæl
— Kontrakten med PEAB K. Nordang er en veldig viktig milepæl i prosjektet, og vi ser frem til å samarbeide i ferdigstillingen av anlegget vårt på Hellesylt, sier Andreas Wenaas Østigård - prosjektleder for Norwegian Hydrogen. Det er også gledelig at det er et lokalt Stranda-basert selskap som vi endte opp å signere kontrakt med, sier han i pressemeldingen.
Både Norwegian Hydrogen og PEAB K. Nordang ønsker å videreføre den gode dialogen med lokalsamfunnet og naboer på Hellesylt og vil gjennomføre et åpent folkemøte før byggestart.
— Vi har lenge fulgt med på planene til Norwegian Hydrogen på Hellesylt og er svært stolte av å bli tildelt denne kontrakten, sier Bernt Are Lervåg - distriktssjef i PEAB K. Nordang AS. Det er et stort potensial for bruken av hydrogen i bygg- og anleggsbransjen, og det er kjekt at det første produksjonsanlegget kommer i vårt nærområde. Både vi og våre underentreprenører ser fram til å være med på bygginga og å få bidra til å realisere dette spennende prosjektet.
— Å komme i gang med produksjonen av grønt hydrogen på Hellesylt er svært viktig for oss av to grunner, sier Marianne Nærø - Head of Projects i Norwegian Hydrogen: Det gjør at vi når målet om oppstart av produksjon i løpet av året og det gir oss som selskap erfaring og kompetanse som vi vil bruke i våre andre og fremtidige prosjekter.
Om Hellesylt Hydrogen Hub : Prosjektet Hellesylt Hydrogen Hub startet i 2019, for å utvikle og demonstrere en forsyningskjede for grønt hydrogen, med fokus i UNESCOs verdensarvområde Geirangerfjorden. I tillegg til å levere grønt hydrogen, har prosjektet som mål å utvikle bærekraftige løsninger for å utnytte biproduktene oksygen og varme, for å realisere det fulle potensialet i grønn hydrogenproduksjon. Et annet sentralt mål med prosjektet er å utvikle en løsning for høykapasitets maritim fylling av hydrogen for å utløse det maritime potensialet.
Norwegian Hydrogen AS er prosjekteier, mens Hyon AS, SINTEF AS, Gexcon AS, Tafjord Kraftproduksjon AS, Hexagon Raufoss AS, Stranda Kommune og Fiskerstrand Holding AS er sentrale samarbeidspartnere. Prosjektet er delvis finansiert av tilskuddsordningen Pilot-e og støttet av Innovasjon Norge og Norges forskningsråd. Total kostnad for prosjektet er omtrent 100 millioner kroner.
Norwegian Hydrogen og PEAB K. Nordang AS har signert kontrakten om totalentreprise for fullføringen av Hellesylt Hydrogen Hub. Det innebærer at tidsplanen for oppstart av hydrogenproduksjon er i rute.
ØYVIND PAULSEN
At Hellesylt Hydrogen Hub blir Norwegian Hydrogens første produksjonsanlegg for grønt hydrogen har vi omtalt flere ganger tidligere, og målet er at anlegget skal ferdigstilles denne høsten- altså i løpet av Q4 2023.
Dagens pressemelding viser at arbeidet så langt er i rute.
Byggeprosessen skal starte nå i mai, og det er PEAB K. Nordang som har ansvaret for å ferdigstille og gjøre alt klart for montering av selve prosessanlegget. Dette innebærer grunnarbeid, asfaltering av området, støping av nødvendige betongfundamenter og etablering av voll og servicebygg.
PEAB skal dermed gjøre alt, bortsett fra selve ferdigstillingen av selve prosessanlegget for hydrogenproduksjon.
Prosessanlegget blir levert av det tyske selskapet FEST GmbH, og kommer som konteinermoduler i løpet av sommeren i år. Som vi tidligere har fortalt er elektrolyseanlegget basert på PEM-teknologi – og skal ha en kapasitet på rundt 1.300 kilo hydrogen per dag.
Anlegget vil dermed kunne levere hydrogen til cruisenæringen i god tid før utslippsbegrensningene på Geirangerfjorden trer i kraft i 2026. Hellesylt Hydrogen Hub vil forøvrig også ha en høykapasitets fyllestasjon for små og tunge hydrogenkjøretøy.
Viktig milepæl
— Kontrakten med PEAB K. Nordang er en veldig viktig milepæl i prosjektet, og vi ser frem til å samarbeide i ferdigstillingen av anlegget vårt på Hellesylt, sier Andreas Wenaas Østigård - prosjektleder for Norwegian Hydrogen. Det er også gledelig at det er et lokalt Stranda-basert selskap som vi endte opp å signere kontrakt med, sier han i pressemeldingen.
Både Norwegian Hydrogen og PEAB K. Nordang ønsker å videreføre den gode dialogen med lokalsamfunnet og naboer på Hellesylt og vil gjennomføre et åpent folkemøte før byggestart.
— Vi har lenge fulgt med på planene til Norwegian Hydrogen på Hellesylt og er svært stolte av å bli tildelt denne kontrakten, sier Bernt Are Lervåg - distriktssjef i PEAB K. Nordang AS. Det er et stort potensial for bruken av hydrogen i bygg- og anleggsbransjen, og det er kjekt at det første produksjonsanlegget kommer i vårt nærområde. Både vi og våre underentreprenører ser fram til å være med på bygginga og å få bidra til å realisere dette spennende prosjektet.
— Å komme i gang med produksjonen av grønt hydrogen på Hellesylt er svært viktig for oss av to grunner, sier Marianne Nærø - Head of Projects i Norwegian Hydrogen: Det gjør at vi når målet om oppstart av produksjon i løpet av året og det gir oss som selskap erfaring og kompetanse som vi vil bruke i våre andre og fremtidige prosjekter.
Om Hellesylt Hydrogen Hub : Prosjektet Hellesylt Hydrogen Hub startet i 2019, for å utvikle og demonstrere en forsyningskjede for grønt hydrogen, med fokus i UNESCOs verdensarvområde Geirangerfjorden. I tillegg til å levere grønt hydrogen, har prosjektet som mål å utvikle bærekraftige løsninger for å utnytte biproduktene oksygen og varme, for å realisere det fulle potensialet i grønn hydrogenproduksjon. Et annet sentralt mål med prosjektet er å utvikle en løsning for høykapasitets maritim fylling av hydrogen for å utløse det maritime potensialet.
Norwegian Hydrogen AS er prosjekteier, mens Hyon AS, SINTEF AS, Gexcon AS, Tafjord Kraftproduksjon AS, Hexagon Raufoss AS, Stranda Kommune og Fiskerstrand Holding AS er sentrale samarbeidspartnere. Prosjektet er delvis finansiert av tilskuddsordningen Pilot-e og støttet av Innovasjon Norge og Norges forskningsråd. Total kostnad for prosjektet er omtrent 100 millioner kroner.
Azazel
25.04.2023 kl 08:47
3592
Resultatene man skaper på Hellesylt vil ha mye å si for Hyon og de andre samarbeidspartnerene. Nesten så de kunne ha kostet på seg en børsmld ifb med byggestart:)
https://www.norwegianhydrogen.com/news/ready-for-construction-start-at-hellesylt-hydrogen-hub
https://www.norwegianhydrogen.com/news/ready-for-construction-start-at-hellesylt-hydrogen-hub
freddiemercury
25.04.2023 kl 09:17
3564
Enig!
Denne, på lik linje med en haug av andre ting i HYON kunne vært meldt på børsen.
Men ledelsen i HYON har til nå vist en meget passiv side angående børsmeldiger etc (sikkert av ulike grunner)
Men jeg anbefaler deg å sende dem en mail å fortelle dem det, Det kan hjelpe om de hører det fra flere aksjonærer
Min konklusjon på dette er derfor: at om HYON at hadde markedsført det de kunne så hadde kursen stått langt høyere. Det positive er derfor slik jeg ser det, at aksjen er megaundervurdert :-)
Denne, på lik linje med en haug av andre ting i HYON kunne vært meldt på børsen.
Men ledelsen i HYON har til nå vist en meget passiv side angående børsmeldiger etc (sikkert av ulike grunner)
Men jeg anbefaler deg å sende dem en mail å fortelle dem det, Det kan hjelpe om de hører det fra flere aksjonærer
Min konklusjon på dette er derfor: at om HYON at hadde markedsført det de kunne så hadde kursen stått langt høyere. Det positive er derfor slik jeg ser det, at aksjen er megaundervurdert :-)
vikingfan
25.04.2023 kl 09:41
3579
Spennende dette! Skulle vært noen bjellesauer som tok tak og handlet.
Ledelsen bør også gjøre innsidekjøp.
Triggeliste:
News rundt Mitsui
News rundt Enovastøtte
News rundt Green Arctic HyHUB Mosjøen pluss fyllestasjonen Sandnessjøen.
News rundt Hellesylt
MOU med NX
News rundt LOI med Northern Xplorer as
Ledelsen bør også gjøre innsidekjøp.
Triggeliste:
News rundt Mitsui
News rundt Enovastøtte
News rundt Green Arctic HyHUB Mosjøen pluss fyllestasjonen Sandnessjøen.
News rundt Hellesylt
MOU med NX
News rundt LOI med Northern Xplorer as
vikingfan
25.04.2023 kl 09:48
3582
Mitsui og Hyon studie må vi vel snart høre noe om?
Studien blir gjennomført i 2 halvdel av 2022 og vil vare i 3-6 måneder
Studien blir gjennomført i 2 halvdel av 2022 og vil vare i 3-6 måneder
Azazel
25.04.2023 kl 12:24
3536
Det som ble sagt om Mitsui samarbeidet på siste oppdatering (H2) var at samarbeidet er inntakt og at møter avholdes hvor muligheter diskuteres. Hyons ønske er selvfølgelig at diskusjonene beveger seg inn i mer konkrete leveranseprosjekter. Vil tro det er flere som kommer på banen om Hyon treffer på POC ved Hellesylt.
vikingfan
26.04.2023 kl 21:10
3428
Ser på nyhetene: Første 10 min omhandler klimakrise. Varmebølge i sør-Europa.
Hva er det myndighetene ikke fatter?
Få båter, ship og fartøyer over på Hydrogen!
Det er det beste vi kan gjøre!
HYON sitter på en viktig brikke!
Nå må folk våkne!
Hva er det myndighetene ikke fatter?
Få båter, ship og fartøyer over på Hydrogen!
Det er det beste vi kan gjøre!
HYON sitter på en viktig brikke!
Nå må folk våkne!
Azazel
27.04.2023 kl 13:15
3378
Sakte men sikkert vokser dette markedet frem:
https://hydrogen-central.com/hgk-shipping-port-rotterdam-authority-sign-cooperation-agreement-for-greater-sustainability-on-inland-waterways-and-hydrogen/
https://hydrogen-central.com/hgk-shipping-port-rotterdam-authority-sign-cooperation-agreement-for-greater-sustainability-on-inland-waterways-and-hydrogen/
Redigert 27.04.2023 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
vikingfan
28.04.2023 kl 10:33
3324
Ja mye spennende og ballen innen hydrogen begynner sakte men sikkert å rulle.
Da er det viktig at HYON er klar og med.
Må få tatt ut de utålmodige, så blir oppturer brattere når news endelig kommer.
Da er det viktig at HYON er klar og med.
Må få tatt ut de utålmodige, så blir oppturer brattere når news endelig kommer.
vikingfan
03.05.2023 kl 09:39
3136
Enova støtten til HYON bør komme snart.
https://www.mynewsdesk.com/no/enova-sf/pressreleases/enova-stoetter-hydrogenprosjekter-i-maritim-sektor-med-112-milliarder-kroner-3190840
https://www.mynewsdesk.com/no/enova-sf/pressreleases/enova-stoetter-hydrogenprosjekter-i-maritim-sektor-med-112-milliarder-kroner-3190840
Dr.Money
03.05.2023 kl 15:14
3135
Jeg tror denne spretter tilbake over krona når som helst. I så fall meget gunstig tidspunkt å ta et lodd nå....
vikingfan
03.05.2023 kl 21:40
3078
Enig. Vi trenger news, volum og noe større aktører som vil være med på denne suksessen!
Dr.Money
04.05.2023 kl 09:16
3018
Øyner dobbel bunn formasjon i chartet som indikerer oppgang. Nå må den bare bryte 0,65 kr...
Azazel
04.05.2023 kl 11:24
3014
Børsverdi 35 millioner…
Dersom Hyon sitter på et unikt produkt, så kan det bli meget attraktivt for de som ønsker kontroll over denne delen av verdikjeden. Ser man på Hydrogenbølgen i form av nye incentiver(finansiering) for satsning på dette i USA og Europa, så kan Hyon forsvinne på utenlandske hender fortere enn Hellesylt har fått opp skiltet på produksjonsanlegget..
Dersom Hyon sitter på et unikt produkt, så kan det bli meget attraktivt for de som ønsker kontroll over denne delen av verdikjeden. Ser man på Hydrogenbølgen i form av nye incentiver(finansiering) for satsning på dette i USA og Europa, så kan Hyon forsvinne på utenlandske hender fortere enn Hellesylt har fått opp skiltet på produksjonsanlegget..
vikingfan
04.05.2023 kl 12:21
3016
Enig, best å holde på aksjene og kjøpe mer om man har mulighet..
Redigert 04.05.2023 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Azazel
05.05.2023 kl 10:16
2942
https://www.oceanhywaycluster.no/news/partnering-with-vestland-county-council
Ser ut til at farten settes opp👍
Ser ut til at farten settes opp👍
Azazel
08.05.2023 kl 10:49
2742
Momentum! Vært moro med et par nyheter nå!
https://www.linkedin.com/posts/hydrogen24_eu-midt-norge-f%C3%A5r-status-som-hydrogen-valley-activity-7061240014533201920-aIYL?utm_source=share&utm_medium=member_ios
https://www.linkedin.com/posts/hydrogen24_eu-midt-norge-f%C3%A5r-status-som-hydrogen-valley-activity-7061240014533201920-aIYL?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Azazel
09.05.2023 kl 09:53
2667
Dette kan få positive ringvirkninger for Hyon:
https://www.norwegianhydrogen.com/news/prefeasibility-study-identifies-low-cost-green-hydrogen-export-from-norway-to-europe
https://www.norwegianhydrogen.com/news/prefeasibility-study-identifies-low-cost-green-hydrogen-export-from-norway-to-europe
Azazel
10.05.2023 kl 09:07
2588
Samarbeidet mellom NH og Provaris åpner for storskala muligheter både på land og til sjø, og er definitivt et mulighetsbilde for Hyon.
Azazel
10.05.2023 kl 17:41
2542
Krav om utslippsfrie ferger og hurtigbåter fra regjeringen..
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/onsker-krav-om-nullutslipp-for-ferjer-og-hurtigbater/id2976149/
Nok en mulighet for Hyon..
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/onsker-krav-om-nullutslipp-for-ferjer-og-hurtigbater/id2976149/
Nok en mulighet for Hyon..
Azazel
10.05.2023 kl 19:49
2520
Fra høringsnotatet: Miljødirektoratet antar at de fleste ferjestrekninger blir elektrifisert, med unntak av noen få ferjesamband som vil gå på Hydrogen. Også fra høringsnotatet - det er 130 fergesamband og ca 200 ferger i Norge i dag. Så det burde være muligheter for Hyon til å få noe arbeid, bare de ikke tror at arbeidet kommer å banker på døren..
martin757564
10.05.2023 kl 20:05
2538
uttak fra 2022 årsrapport, under CEO letter: Outlook for 2023
The market outlook for the next years is promising. There is
an increasing focus on the green transition in the maritime
sector and we observe that several hydrogen operators
both in and outside of Norway are planning massive
near-term ramp up. Our majority owner, Norwegian
Hydrogen, is a good example of this development. The
operators’ investment budgets are impressive, they have
an impressive organization in a very short time, and we
expect several contracts for maritime hydrogen fueling
systems to be awarded in the market throughout the
year. HYON is well-positioned toward several of these
opportunities, and we are optimistic with regards to
inbound orders in the year.
The market outlook for the next years is promising. There is
an increasing focus on the green transition in the maritime
sector and we observe that several hydrogen operators
both in and outside of Norway are planning massive
near-term ramp up. Our majority owner, Norwegian
Hydrogen, is a good example of this development. The
operators’ investment budgets are impressive, they have
an impressive organization in a very short time, and we
expect several contracts for maritime hydrogen fueling
systems to be awarded in the market throughout the
year. HYON is well-positioned toward several of these
opportunities, and we are optimistic with regards to
inbound orders in the year.
Smisen
11.05.2023 kl 11:32
2467
Jeg håper folk følger opp med mailer til ledelsen i HYON for å få litt klarhet i ting framover. Har selv sendt mail uten å få svar tilbake. Her må ledelse kjenne litt på presset fra aksjonærer som ikke får all verdens med info.
Azazel
23.05.2023 kl 08:55
2230
Fint med litt oppmerksomhet, dog av NH - men her er Hyon med.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/202305/DKMR98052223/avspiller#t=7m28s
De skal også delta sammen med NH og Hexagon Purus på Norshipping 8.juni.
Det er jo noe..
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/202305/DKMR98052223/avspiller#t=7m28s
De skal også delta sammen med NH og Hexagon Purus på Norshipping 8.juni.
Det er jo noe..
freddiemercury
23.05.2023 kl 09:24
2211
takk for link,
ja, her er det vel HYON som skal levere/HYON's hovedprosjekt
godt å se at de holder tidsplan
ja, her er det vel HYON som skal levere/HYON's hovedprosjekt
godt å se at de holder tidsplan
Redigert 23.05.2023 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
Azazel
30.05.2023 kl 09:46
2095
Fint med oppmerksomhet fra Olje og energiministeren:
https://www.linkedin.com/posts/norwegian-hydrogen_hydrogen-geirangerfjord-enablingzeroemissions-activity-7067821664260042753-rQ7H?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Viser at Hyon kan bli en viktig brikke i pusslespillet.
https://www.linkedin.com/posts/norwegian-hydrogen_hydrogen-geirangerfjord-enablingzeroemissions-activity-7067821664260042753-rQ7H?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Viser at Hyon kan bli en viktig brikke i pusslespillet.
Mye vann som renner ut i havet om dagen som det kunne vært lagd hydrogen av strømmen. en fryktelig sløsing av ressursene.
Redigert 30.05.2023 kl 10:37
Du må logge inn for å svare
Azazel
30.05.2023 kl 15:42
2053
https://www.regjeringen.no/contentassets/4e559e44877c4809a6ed6165b8cedcaf/verdikjeder-for-hydrogen.pdf
Hydrogen skal fortsatt støttes(Enova og muligheter via EU)+ at differansekontrakter vil vurderes for å øke farten på utviklingen av verdikjedene.
Differansekontrakt er:
I overgangen mellom grå og grønn økonomi kan staten betale mellomlegget (differansen) mellom fossilt og grønt drivstoff. Det betyr at dersom bensin koster 25 kr/literen, og for eksempel hydrogen koster 40 kr/literen, så sponser staten mellomlegget på 15 kr. Dette kan gjøres ved at staten kan utlyse kontrakter til produsenter av alternative drivstoff, slik at de kan tilby dette til markedet til en konkurransedyktig pris. På det tidspunktet drivstoffet er reelt konkurransedyktig på pris vil støtten opphøre, og behovet for differansekontrakter faller bort.
Hydrogen skal fortsatt støttes(Enova og muligheter via EU)+ at differansekontrakter vil vurderes for å øke farten på utviklingen av verdikjedene.
Differansekontrakt er:
I overgangen mellom grå og grønn økonomi kan staten betale mellomlegget (differansen) mellom fossilt og grønt drivstoff. Det betyr at dersom bensin koster 25 kr/literen, og for eksempel hydrogen koster 40 kr/literen, så sponser staten mellomlegget på 15 kr. Dette kan gjøres ved at staten kan utlyse kontrakter til produsenter av alternative drivstoff, slik at de kan tilby dette til markedet til en konkurransedyktig pris. På det tidspunktet drivstoffet er reelt konkurransedyktig på pris vil støtten opphøre, og behovet for differansekontrakter faller bort.
Redigert 30.05.2023 kl 15:57
Du må logge inn for å svare
freddiemercury
31.05.2023 kl 09:49
1966
Ref Differanse kontrakter og andre subsidier.
Det er nok her mye av nøkkelen ligger hvorvidt transaksjonen fra "grå til grønn" skal går langsomt, fort, eller veldig fort.
Det er godt å se at det skal fortsettes å støttes.
Nå har Norge muligheten og kompetansen til å sette seg selv i førersetet,
Det hadde ikke vært meg i mot om de hadde X-dobblet subsidiene til gode prosjekter!
Det er nok her mye av nøkkelen ligger hvorvidt transaksjonen fra "grå til grønn" skal går langsomt, fort, eller veldig fort.
Det er godt å se at det skal fortsettes å støttes.
Nå har Norge muligheten og kompetansen til å sette seg selv i førersetet,
Det hadde ikke vært meg i mot om de hadde X-dobblet subsidiene til gode prosjekter!
Azazel
31.05.2023 kl 10:52
1940
Verdt å nevne at Hyon blir omtalt i rapporten som den leverandøren som har designet bunkringsløsning for skip med størst kapasitet for bunkring av hydrogen - 50kg per minutt.
Redigert 31.05.2023 kl 11:10
Du må logge inn for å svare
freddiemercury
31.05.2023 kl 11:12
1930
meget interessant!
for en litt lat man, kan du gi meg et hint om hvilken side det står på :-) ? (rapporten er 193 sider)
for en litt lat man, kan du gi meg et hint om hvilken side det står på :-) ? (rapporten er 193 sider)
Azazel
31.05.2023 kl 11:27
1931
Side 43-44 - avsnitt komprimert Hydrogen. Ikke mange andre leverandører som nevnes i rapporten, uten at trenger å bety noe som helst. Men det betyr nok at her har man et fortrinn i en del av verdikjeden.
freddiemercury
31.05.2023 kl 15:51
1896
interessant lesing,
denne rapporten skal jeg lese igjennom. Om man er HYON aksjonær eller ei, så er den uten tvil informativ!
takker for link!
denne rapporten skal jeg lese igjennom. Om man er HYON aksjonær eller ei, så er den uten tvil informativ!
takker for link!
Azazel
01.06.2023 kl 13:10
1794
Ref differansekontrakter:
https://www.linkedin.com/posts/hydrogen24_hydrogenkonferansen-hva-med-differansekontrakter-activity-7069979670653341696-SWZE?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Mulig motvind for havvind kan gi medvind for Hydrogen?
https://www.linkedin.com/posts/hydrogen24_hydrogenkonferansen-hva-med-differansekontrakter-activity-7069979670653341696-SWZE?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Mulig motvind for havvind kan gi medvind for Hydrogen?