Kongsberg Aeronautical – unik investeringsmulighet?

dr. Stockman
KAIS 20.03.2023 kl 13:41 29302

Spennende ting på gang i selskapet hvor jeg personlig er største aksjonær. Dette er ikke et oppstartselskap, men et selskap som nærmer seg lansering overfor kundene – som vil være flyselskaper verden over.

Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.

For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.

Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.

Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.

Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.

Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf

Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.

https://www.aeronautical.no/
Redigert 08.08.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
05.06.2023 kl 11:21 2402

Vi blir jo stadig møtt med argumentet at vårt produkt mest sannsynlig ikke holder mål ettersom større investorer vi har vært i kontakt med har valgt å ikke gå inn på den prisen vi forlanger. Forteller det egentlig noe om konkurransedyktigheten for vårt produkt at en begrenset grruppe investorer har valgt å stå utenfor?

Da kommer jeg stadig tilbake til en historie som ble presentert i en serie som gikk på TV for noen år siden om utflyttede nordmenn som hadde lykkes stort i USA. Historien fra TV-programmet forteller sitt tydelige språk om hvor feil en slik form for argumentasjon er.
Husker dessverre ikke detaljene lenger, men poenget var uansett at disse to utflyttede nordmennene hadde et genialt konsept som de bare manglet finansiering for å kunne gjennomføre. Det er kort vei mellom investorene i New York, men ingen var villig til å finansiere lanseringen av produktet uten at de samtidig krevde en uforholdsmessig stor del av selskapet. De to samarbeidspartnerne ga seg imidlertid ikke, og etter hva jeg syns å huske var to års leting og rundt tusen besøkte investorer så fant de til slutt den riktige investoren, og vokste i løpet av kort tid til å bli et selskap verdt mange titalls milliarder. Moralen må vel være at det blir feil å la utenforstående definere verdien av gullegget man sitter med.
dr. Stockman
02.06.2023 kl 10:51 2564

Jeg kan jo også legge til at nå er det slutt på hindringene knyttet til 5G vedrørende USA og United Airlines, slik at aktiviteten knyttet til United Airlines kan gjenopptas. I øyeblikket har vi som kjent en emisjon som i større grad må komme på plass før vi kan forfølge "USA-sporet". Det bør ordne seg raskt for "USA-sporet" vil slik jeg ser det doble muligheten for at vi ganske snart vil være fremme ved vår første kontrakt.
dr. Stockman
31.05.2023 kl 23:16 2658

Sikkert fornuftig av deg å selge. KAIS er ikke riktig valg for dem som forventer 50-gangern over natta. Syns man derimot at det er verdt å vise en smule tålmodighet før 50-gangern er i havn så finnes det neppe noen mer skreddersydd aksje å sitte i. Av samme grunn er alle mine millioner samlet i KAIS og ingen andre steder (bortsett fra min utsøkte eiendom selvsagt).
dr. Stockman
31.05.2023 kl 21:24 2684

De eneste troende her er nok de som har tro på at flyselskapene ikke vil skjønne sitt eget beste. Henger heller ikke på greip at f,eks. Japan Airlines ville møte opp med 6 sjefer og nøkkelpersoner hvis de ikke fant dette ytterst interessant. Og det er ingenting som tilsier at utvidet kunnskap om systemet skal få dem på andre tanker. Og skulle kaffekoppen pr flyavgang virke avskrekkende så vurderer vi jo også å operere med et gratistilbud som så kan utvides til "all inclusive". Kan være fordelaktig når det gjelder å oppnå rask penetrering av markedet.
YNWA250505
31.05.2023 kl 12:25 2714

Goldeneye, du har jo supertro på dette, hvorfor ikke kjøpe opp aksjene til KrysserFingra på "billigsalg"?
KrysserFingra
31.05.2023 kl 12:06 2741

Lyttepost fortsatt til salgs med rabatt. 6000 stk. til kurs 1,60 pr. aksje.
Totalt: 9600,- inkl. avgift og overføring via VPS.
Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
dr. Stockman
31.05.2023 kl 10:43 2771

Høy aktivvitet i selskapet nå - og det skjer på mange fronter samtidig. Sammenligningsvis så er det vel omtrent like mange dager mellom hver "nyhet" nå som det var måneder tidligere. Kan dessverre ikke gå i detaljer omkring dette, og det ville uansett vært vanskelig fordi det som sagt er de små, men betydningsfulle fremskrittene på mange fronter samtidig som preger bildet.
dr. Stockman
29.05.2023 kl 11:39 2857

Ja, det som har skjedd i Asia er overveldende. Jeg fryktet et par år med fullstendig stillstand da pandemien brakte flysektoren inn i en krisetilstand, og 5G-problematikken gjorde at vi ble satt på vent i USA. Istedet dukket "Asia-sporet" (særlig Japan) opp som troll i en eske, og snudde alt på hodet. De siste par årene har vi sett en progresjon som vi knapt kunne forventet uten pandemi. Så hvis vil lar tidspersktivet være fra pandemiens start til nå heller enn det lange løpet fra ideen om å benytte Dynatron på flyplassene dukket opp, så har milepælene blitt forsert med korte mellomrom. Det har vært en maraton i det lange bildet, men nå er vi unektelig inne på oppløpet.
Goldeneye
28.05.2023 kl 19:06 2915

Jeg har kjøpt meg inn her, fordi jeg synes det som skjer i Asia virker veldig spennende, og der har det gått forholdsvis hurtig fra MOU med Weathernews til de første konkrete møtene med flyselskap nylig, ut fra det som står på hjemmesiden.
Redigert 30.05.2023 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
27.05.2023 kl 15:08 2969

Er enig i at det har tatt lang tid. På den annen side er det åpenbart at prosesser kan ta litt lang tid når man tross alt har en eneste ansatt - selv om det dreier seg om oppfinnerens sønn, og en som kan alt omkring KAIS på fingrene. Men prosessene hadde nok tatt betydelig tid uansett, ettersom mange av dem f.eks. innebærer at man venter på beslutninger og prosesser som andre skal gjennomføre. Noen av prosessene har vært juridiske, da det er mange grenseopptrekninger som må gjøres når det er mange parter involvert i et slikt samarbeid. Som vi vet har det vært en revolusjon i den digitale verden de senere årene, og samtidig som det har medført store fordeler for anvendelsen for vårt system så har det også gjort at prosesser som allerede var gjennomført i en foreldet setting må gjøres på nytt. Pandemien var som tidligere nevnt en sak for seg som av mange grunner førte til et par års forsinkelser.

Generelt kan man si at hver gang vi trodde at vi var nesten fremme så dukket det opp noen nye og uventede hindre på veien - aldri egnet til å gjøre oss motløse, men betydelige nok til at det påløp stadige forsinkelser. Den store forskjellen er at nå er det ikke lengre noen formelle hindre som står i veien for at flyselskapene kan abonnere på vårt system, og interessen som er blitt vist burde være mer enn tilstrekkelig til at man kan konkludere med at bransjen på ingen måte stiller seg avvisende til vårt tjenestetilbud.
Hva tror du skulle hindre dem? Prisen, som er en kaffekopp pr flyavgang, burde ihvertfall ikke være avskrekkende, særlig ikke når man både kan spare inn igjen kaffekoppen (og kanskje mere til) på drivstoffbesparelse.
Markedet kunne ikke ha kastet seg over Dynatron fordi tilbudet ganske enkelt ikke har vært klart . Nå som tilbudet ligger der tror jeg at et par bjellesauer som All Nippon Airways og Japan Airlines kan være kimen til at markedet skal "kaste seg over oss".
YNWA250505
27.05.2023 kl 14:02 2983

Stor forskjell fra interesse til handling. Nå har dere vel holdt på i 10 år eller lenger? Hvorfor er ikke dette noe markedet bare kaster seg over?
dr. Stockman
27.05.2023 kl 09:24 3013

Jeg refererte tidligere dette fra hjemmesiden:

"Både All Nippon Airways og Japan Airlines viste betydelig
interesse. Japan Airlines har allerede kommet med tilbakemelding
på at de har startet å se på hvordan de skal ta dette videre internt,
blant annet med deres Safety gruppe og Flight Dispatch."

Ved nærmere ettersyn så ser dette unektelig litt spinklere ut enn det interne notatet jeg fikk etter at reisen var gjennomført. Notatet inneholdt en utførlig presentasjon av alle som var til stede på møtene, og det imponerte meg at flyselskapene møtte opp så mannsterke med ledere og nøkkelpersoner. Selv om dette er konfidensiell informasjon så kan jeg nok i det minste vise til at All Nippon Airways og Japan Airlines mønstret henholdsvis 3 og 6 ledere/nøkkelpersoner til disse møtene. Håper det på en bedre måte dokumenterer tyngden i interessen enn hjemmesidens referanse til "betydelig interesse".
dr. Stockman
26.05.2023 kl 17:50 3063



Egentlig ikke så veldig spesielt. Vi har alle samme interesse, og styret er en blanding av folk med mange aksjer og folk med spesiell kompetanse. I et så lite selskap er det ikke vanskelig å holde oversikt over hva de store aksjonærene ønsker, og det ender sjelden eller aldri opp med tautrekking. Vi jobber mot konsensus rundt strategien.
Redigert 26.05.2023 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
26.05.2023 kl 17:44 3065

"Sitter ikke i styret, men får innsideinformasjon? Ulovlig eller gjelder ikke dette for selskaper som ikke er på børs?"
Riktig gjettet. Gjelder ikke unotertet selskaper. For øvrig kan man også gjøres til innsider i selskaper på børs, men blir da gjort oppmerksom på det når informasjonen gis, og må rette seg etter reglene som gjelder for innsidere. Da jeg var største aksjonær i Mindex hendte det av og til at jeg ble gjort til innsider.

Nå er det jo ikke slik at store aksjonærer har tilgang til hemmelig informasjon som holdes skjult for den jevne aksjonær. Forskjellen er at hvis man har fulgt et selskap nært h elt fra oppstart, og har hatt mange samtaler med ledelsen gjennom årene, så har man en bedre innsikt på detaljnivå enn den man får bare ved å være orientert via hjemmesiden. Det er jo på denne bakgrunn at jeg skriver at det er langt flere momenter som peker i positiv retning nå enn for et par år siden. Var optimistisk dengang, men svært optimistisk nå.
Redigert 26.05.2023 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
26.05.2023 kl 09:24 3099

Sitter ikke i styret, men får innsideinformasjon? Ulovlig eller gjelder ikke dette for selskaper som ikke er på børs?
murpy
26.05.2023 kl 07:27 3131

Største aksjonær og ikke sitter i styret ? spesielt !!
dr. Stockman
25.05.2023 kl 22:57 9604

Du har rett i at det ikke alltid er enkelt å hente in penger for et lite selskap som ikke er børsnotert - særlig ikke når selskapet har vært bortskjemt med at vi tidligere har tatt hånd om det meste som har vært av emisjoner internt. Men nå er vi både mette på aksjer og har gått på personlige smeller hver på vår kant (NANOV og PCIB for min del).
Det blir feil å "håpe på at emisjonene på henholdsvis 6 mill og 10 mill blir på økende kurser". Poenget er nemlig at disse emisjonene ikke vil finne sted hvis det må skje på dagens kursnivå. Poenget med denne kapitalen er å opprette en salgsdivisjon for å ekspandere raskere, og det vil ikke skje med mindre vi har fått de første kontraktene på plass (og dermed også kan gjøre regning med betydelig høyere aksjekurs).
Prossessen vi er inne i hvor vi jobber mot større investorer kan jeg ikke gå i detaljer omkring her, men det er god grunn til å se på optimisme mot utfallet.

Det er riktig at 4 millioner er ønskelig i denne omgang, men det betyr jo ikke at vi ikke pauser emisjonen hvis det kommer en kursdrivende nyhet. Da vil vi være forpliktet overfor dem som allerede har tegnet seg på dagens kurs, men selvsagt ikke i forhold til det som gjenstår av emisjonen.

Vet ikke hvor du har det fra at vi må ha 4 mill for integreringen med Weathernews. Så vidt jeg kjenner til fører ikke dette til omkostninger i det hele tatt, bortsett fra at vi tenker oss at de skal ha 25% av inntektene vi genererer. De 4 millionene er ment for lønn, reiser og andre driftsomkostninger, og det er så vidt jeg kjenner til ikke lagt inn noen som helst spesielle omkostninger i forhold til å tegne avtaler med flyselskaper.
Jeg har vel nevnt tidligere at jeg ikke sitter i styret, og ønsket heller ikke å sitte i styret selv da jeg eide 40% av moderselskapet. Vi har et kompetent styre som gjør en utmerket jobb uten noen som helst form for honorar, og som selskapets største aksjonær er jeg fullt ut informert, så eventuell feilinformasjon skyldes i såfall at jeg kan ha problemer med å danne meg et fullstendig bilde av helheten såvel som detaljene. Men jeg tror nok at det meste av det jeg skriver er på stell.
YNWA250505
25.05.2023 kl 21:39 9638

dr.Stockman, jeg lurer litt på om du sitter i styret og bestemmer dette. Dere skal hente 4 millioner som dere sårt trenger for å få på plass avtaler med Weathernews og 2-3 piloter. Så skriver du enkelt at dere vil stoppe en pågående emisjon om dere skulle få en avtale? Det blir ingen avtale før dere har fått på plass integreringen med Weathernews og dere må ha 4 mill til dette. Da stopper dere ikke en emisjon på dagens nivå. Og en avtale med et betydelig flyselskap kommer aldri før dere har alt det andre på plass først.
YNWA250505
25.05.2023 kl 19:59 9707

Du fremstiller KAIS som en no brainer og at det bare er gull og grønne skoger. Du glemmer helt å si at dere har prøvd å hente inn penger i snart et helt år uten å ha fått inn så mange penger. I alle fall ikke i nærheten av det dere ønsker. Og la oss håpe de to neste meldte emisjonene på henholdsvis 6mill og 10mill blir på økende kurser. Klok av skade burde du vært langt mer ydmyk en å konsekvent hausse opp KAIS. Om dette er så bra som det høres ut som fra deg så hadde investorer tatt plass i emisjonen. Hvor mange penger har dere fått inn i denne runden som har vart en stund? Hvor mye skal dere ha inn, var det ikke 4 mill som er ønskelig nå?
dr. Stockman
25.05.2023 kl 16:24 9763

Av samme grunn så er det selvsagt en grov misforståelse hvis man tenker at man kan sitte stille på sidelinjen og avvente om vi får kontrakter, og så hoppe inn i emisjonen. Det vil selvfølgelig settes strek for emisjonen på dagens nivå samtidig som det meldes om inngått kontrakt med et betydelig flyselskap. Så vil vi i ro og mak diskutere hva den første kontrakten bør innebære for kursen ved en eventuell restart av emisjonen.
dr. Stockman
25.05.2023 kl 15:35 9781

Etterlyser innspill her, så alle innspill er velkomne, også de som er helt på jordet fordi de gir en fin anledning til å komme med oppklaringer.

Uansett hvordan det skulle stå til med fremdriften så blir ditt utgangspunkt meningsløst. Ditt utgangspunkt synes nemlig å være at aksjen burde vært prisen til 1 kr inntil de første kontraktene er på plass, og da skulle den kanskje hundredoble seg over natten. Istedet må det dreie seg om sannsynlighetsvurderinger - dvs. man tar stilling til hvor sannsynlig det er at det gjennombrudd i det hele tatt vil komme. Mitt anslag er minimum 95%, mens kursen ved emisjon er lagt på et nivå som kanskje priser inn 5-10% sannsynlighet. Meldingene fra Japan som viser positiv interesse tyder vel på alt annet enn 5% sannsynlighet. Og de er jo heller ikke de eneste flyselskapene i verden, så det er på ingen måte slutt selv om disse selskapene skulle ende opp med å si nei.

Og vi har slett ikke meldt det du skriver. Selskapet vil riktignok tjene på å kunne kickstarte ved å ha et salgsteam som kan skaffe mange nye kunder på relativt kort tid. Men det er på ingen måte meningen å hente inn disse pengene på dagens nivå. Vi avventer de første kontraktene som både vil skaffe inntekter i seg selv og sørge for at emisjonen kan finne sted på et helt annet nivå samtedig som det vil være svært enkelt å finne investorer som ønske seg inn. I øyebllikket ønsker vi bare å hente inn det som er nødvendig til å dekke den daglige driften av selskapet. Av praktiske grunner har styret fått ganske vide fullmakter til å hente inn penger, men det har ingenting å gjøre med at det skulle være aktuelt å hente inn mer kapital enn nødvendig før de første kontraktene er på plass.

"Om dette hadde vært så bra som du sier burde vel feks Norwegian kjøpt dere opp."
Om de hadde hatt noen milliarder til overs så er nok andre ting mer nærliggende for dem å satse på. Det er heller ingen spesielle synergiefffekter å peke på. Og så er det jo slik at man først må bruke atskillig tid på å sette seg inn i vårt case før man er i den posisjon at man vet hva man går glipp av.
Redigert 25.05.2023 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
25.05.2023 kl 08:56 9833

De har startet på å se hvordan de skal ta dette videre hehehehe. TTT og før de evt bestemmer seg vil alt stå stille. Dette er halmstrå og du gjør alt for å "lure" folkens i selskapet ditt. At du sammenligner UA med KAIS er jo desperasjon. Dere trenger millioner nå og etter det må dere ut og hente enda flere millioner. Dette har dere selv meldt. Har dere ikke penger å tape så hold dere langt unna KAIS. Her er d mye dersom atte vissom atte. Om dette hadde vært så bra som du sier burde vel feks Norwegian kjøpt dere opp.
dr. Stockman
24.05.2023 kl 08:41 9910

Gratulerer med en klok satsing. Mange brikker er i ferd med å falle på plass - noe rapporten fra Japan-besøket også demonstrerer. Ikke minst har vi rykket et betydelig skritt nærmere kundene, og mye tyder nok på at opptakten vil finne sted i Japan.

"Både All Nippon Airways og Japan Airlines viste betydelig
interesse. Japan Airlines har allerede kommet med tilbakemelding
på at de har startet å se på hvordan de skal ta dette videre internt,
blant annet med deres Safety gruppe og Flight Dispatch."

Som du skriver så er det oppgangstider for flysektoren. Et eksempel kan være vår gamle samarbeidspartner United Airlines:

"Is United Airlines Holdings stock a Buy, Sell or Hold? United Airlines Holdings stock has received a consensus rating of buy. The average rating score is and is based on 23 buy ratings, 14 hold ratings, and 3 sell ratings."
Goldeneye
23.05.2023 kl 05:18 9972

Flere flyselskap har steget betydelig i det siste og det er bestilt mange fly. Flyprodusentene har følgelig også økt i verdi.

Luftfarten går snart i nye høyder. Det er nærliggende å dro at det etter hvert blir mer fokus på drivstoffbesparelser og økt sikkerhet.

Jeg har derfor tatt et lodd i KAIS.
Redigert 23.05.2023 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Goldeneye
12.05.2023 kl 13:39 10566

Takk for svar og for at du la ut lenke til nyhetsbrevet.

Dette var interessant, og jeg vurderer en investering her.
dr. Stockman
12.05.2023 kl 12:54 10593

Den fullstendige rapporten fra Japan-besøket må av forretningsmessige grunner være konfidensielle, men nå finner man et relevant utdrag av de tillbakelagte begivenhetene her - i det siste nyhetsbrevet på hjemmesiden:

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_9051d5e768b249d9a42bb351bef42ddd.pdf
dr. Stockman
11.05.2023 kl 09:45 10656

Det er mange veier som fører til Rom, og når det gjelder strategien for å penetrere det store markedet som finnes der ute for Dynatron så kan det godt være at strategien må innrettes etter hvilket hjørne av verden man befinner seg i.

Et eksempel kan være Japan, hvor man har noe som heter ATS, som står for "Air Traffic Services Systems" og er et flight-operativt informasjonssystems som håndteres av Japan Air Navigation Services (luftfartsmyndighetene), og som alle fly har tilgang til. Hvis KAIS la inn en nedskalert versjon av Dynatron der, altså en gratisutgave, så ville det kunne bidra til at systemet ble kjent og tatt i bruk, noe som i sin tid ville skape etterspørsel etter fullversjonen - som ikke vil være gratis, men fortsatt svært rimelig.
Når det gjelder digitale tjenester som kan distribueres uten særlige omkostninger så er det jo ganske vanlig at tilbyderne har strippede gratisutgaver i tillegg til de betalte versjonene nettopp fordi det skaper penetrasjon i markedet og tilvenning til produktet. (For ordens skyld er dette meg som tenker høyt og ikke selskapets vedtatte strategier).
dr. Stockman
10.05.2023 kl 10:00 10712

Interessant vinkling som jeg faktisk ikke har tenkt over. Åpenbare fordeler for Weathernews å kunne få drahjelp til å kunne konkurrere på det amerikanske markedet der Dynatron er patentert, og samtidig være sikret solide inntekter av en mindre investering. Som jeg har nevnt tidligere så vil inntektene fra lisensen gi oss eventyrlig avkastning hvis vi evner å penetrere store deler av markedet. For Airbus (som står bak en mulig konkurrent) betyr det lite i det store bildet, mens det for Weathernews ville vært et ekstra ben å stå på.
Når det kommer til salg så ville det jo blitt en avveining mellom det helt sikre (et bud) og det litt mer usikre. Skulle vi f.eks. sagt ja til et bud på tjuegangeren nå heller enn å vente på en relativt sannsynlig femtiganger senere. For en med så mange aksjer som meg så ville jeg nok kanskje valgt å si ja ganske enkelt fordi det uansett ville vært mer enn det jeg selv og min familie har behov for. Med Weathernews sine muskler så kunne man også forvente en forsering av salgsprosessen slik at Dynatron ville komme ut til kundene mye raskere, og dermed også gi større inntekter. Som du skriver så ville jo et salg som ga tjuegangeren fortsatt vært en liten investering for Weathernews. 1,3 milliarder er ikke noe stort beløp på børsen, og selv NANOV ble jo priset til 6 milliarder på det meste - basert på luft og kjørlighet.

Man kan vel også tenke seg en kombinasjon av salg av Dynatron og en andel av lisensinntektene . noe som kanskje ville vært enda mer etter mitt hjerte.
Goldeneye
10.05.2023 kl 06:25 10795

Interessant markedsverdi på Weathernews vs. usle 65 millioner i kapitalisering på KAIS.

Jeg tenker at om asiatiske flyselskap finner ut at de trenger Dynatron, så må det være veldig interessant for Weathernews å legge inn et bud på for eksempel det 10-20 dobbelte av dagens prising på KAIS, og det ville i så fall hatt en innvannende effekt for Weathernews. Med på kjøpet får de mulighet til blant annet å kunne penetrere det amerikanske markedet, der ingen (utenom KAIS) tilbyr dette.

Hvordan ville du stilt deg til et slikt oppkjøpstilbud?
Redigert 10.05.2023 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
09.05.2023 kl 17:19 10841

Og som tidligere nevnt så forteller det vel mer at vi har eksperter i utlandet som jobber uten lønn (opsjonsavtaler) i selskapet enn at investorer ikke forstår caset. Eventuelle forsinkelser som følge av økonomien betyr uansett lite i det lange bildet.
dr. Stockman
09.05.2023 kl 16:05 10860

"Hva om du heller legger frem bevis på at dere har klart å komme noe lengere. "
Og du vil kanskje ha servert disse bevisene samtidig som selskapet fremdeles prises til skarve 65 mill? All verdens usikkerhet er allerede diskontert i kursen, så det får holde. At vi som vet mest om selskapet hver og en av oss har satset millioner av kroner på dette selskapet burde vel fortelle at vi har liten tro på at det hele renner ut i sanden. Angående aktuelle profesjonelle investorer så tror jeg nok at vi får en viss drahjelp av det som skjedde under besøket i Japan.

" Er produktet ditt så bra som du sier så hadde dere lett hentet disse småbeløpene du maser om."
Vel, kanskje din tilnærming er typisk - at man ønsker å gå til dekket bord, og ikke tar inn over seg at prisen da ville vært den femtidoble.


Redigert 09.05.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
09.05.2023 kl 09:45 10906

dr. Stockman, jo nå fremstår du som desperat som jeg nevnte tidligere. Du driver å løfter frem disse KAIS-trådene uten nytt innhold. Hva om du heller legger frem bevis på at dere har klart å komme noe lengere. Har dere klart å samle inn noe som helst av betydning i denne pågående emisjonen? Du lover gull og grønne skoger og skriver at NÅ nærmer vi oss noe stort her. Sannheten er vel at dere ikke klarer å få inn nok penger til å få dette selskapet til å "fly". Kan du vise til en eller to nye kunder i år? Og please slutt å løfte disse trådene dine hele tiden. Ja nå var det jo jeg som "løftet" denne tråden, men det er greit nå. Evt så kom med noe nytt og ikke bare viss vass. Er produktet ditt så bra som du sier så hadde dere lett hentet disse småbeløpene du maser om.
dr. Stockman
09.05.2023 kl 09:41 10921

Daglig leder er akkurat tilbake fra Japan der han har hatt positive møter med All Nippon Airways, Japan Airlines og Weathernews. Det nærmer seg, både for KAIS og for slutten av billigsalget av aksjer.
Redigert 09.05.2023 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
04.05.2023 kl 20:58 11179

Kan også legge til et annet typisk eksempel på selskapets moderate pengebruk og utpregede dugnadsånd. Styret, og særlig styreformannen, har lagt ned et omfattende arbeide uten noengang å ha mottatt en krone i kompensasjon.
dr. Stockman
04.05.2023 kl 12:09 11216

"Jeg vet ikke om NANOV er så heldig sammenlikning."

Jo, den sammenligningen burde være interessant. NANOV var oppe i en markedsverdi på over 5 milliarder på det meste, og det basert på forventninger. De hadde vel et utgiftsnivå på bortimot en halv milliard i året, og flere av de ansatte hadde inntekter i en størrelsesorden som var på det femdobbelte av det vår daglige leder har. Ingen av dem hadde plassert noe annet enn symbolske midler i eget selskap. Og bare lønna til en enkelt person i ledersjiktet utgjorde tre ganger vårt årsbudsjett.

Har nevnt tidligere at sannsynlighet for å lykkes er langt større enn den var for NANOV, og at potensialet er i samme størrelsesorden. For NANOV var det i tillegg til enhver tid lang vei frem, mens vi så og si er fremme ved målstreken, og kan krysse den når som helst.

Både styreleder og daglig leder er tungt inne i aksjen i KAIS, og gruppen av større investorer har brukt en uforholdsmessig stor del av sine aktive til å hevde sin posisjon som store aksjonærer. Det er jo fordi vi mener at risk/reward ligger på et nivå som går utenpå alt annet.

Et selskap som NANOV hadde løpende utgifter som gjorde dem ytterste sårbare for forsinkelser i studiene, og når studiene så sviktet så var det "game over".
KAIS har dokumentert at vårt system fungerer utmerket. Noe av cluet til at resultatet blir så nøyaktig og pålitelig er at hvert eneste fly som lander avgir en ny måling, og at programmet automatisk skiller ut alle målinger som avviker mer enn normalt fra medianverdien (fjerner anomalier) og snittet av målingene nærmest medianverdien gir dermed et ytterst nøyaktig og pålitelig resultat.

Som jeg nevnte ovenfor så er konkurs ikke noe tema fordi vi verken har gjeld eller forpliktelser utover lønn til daglig leder. Vår kontaktmann i Nord-Amerika og vår kontaktmann i Asia mottar ingen lønn eller godtgjørelse, men får tildelt opsjoner ved måloppnåelse. Da kan man trygt si at de både er ytterst motiverte, og har sterk tro på at det blir et resultat i den andre enden. Om nødvendig så kan jo også daglig leder permitteres.
dr. Stockman
03.05.2023 kl 23:06 11289

Hvorfor 10% sjanse for suksess? Betyr det at du anser det å være 90% sikkert at flyselskapene nekter å innse at vårt system gir økt sikkerhet ved landing samtidig som de tjener inn igjen lisensutgiftene i form av drivstoffbesparelse? De fleste vil logisk sett takke ja til en vinn/vinn-situasjon.
dr. Stockman
03.05.2023 kl 22:55 11241

Man kan selvfølgelig kjøre en mindre intern emisjon der man setter en så høy rabatt at alle blir "tvunget" til å bli med for ikke å bli utvannet. Men det gir uheldige signaler å dumpe kursen, selv om det skjer internt. Og jeg kan ikke se logikken i at et selskap som er nærmere et gjennombrudd enn noensinne skal dumpe kursen fordi "kassa blir tom for penger". Da er det vel bedre å kjøre på sparebluss (f.eks. delvis permittering) inntil man har funnet investorer eller fått kontrakter med flyplassene. Men man må jo ta inn over seg hvor rabattert kursen er allerede, og at kursen ville vært en helt annen allerede hvis den var basert på sannsynligheten for at vi får kontrakter, og ikke på at det er vanskelig å få investorene på glid. Aksjer har jo vært omsatt til den doble kursen tidligere da det fortsatt var mange brikker som skulle falle på plass før vi var rede til å tilby produktet til flyselskapene.
Ironisk nok så er det sannsynligvis ganske greit å få en emisjon på plass på dette kursnivået. Problemet er at da må vi hente inn et mye større beløp og også gi en hel del prosenter til tilretteleggeren av emisjonen, og en slik unødvendig utvanning like før et gjennombrudd i markedet gir ingen mening.
Hagnar-brukere bør ihvertfall være klar over at det kun er denne problematikken (og mitt initiativ) som gjør det mulig å skaffe seg aksjer i selskapet på dette kursnivået, og realiteten er jo at om vi ikke hadde et kapitalbehov så ville man aldri fått noen emisjon på et kunstig lavt nivå. Risiko må ses i lys av at vi mot formodning ikke skulle vekke interesse hos flyselskapene (at de ikke skjønner sitt eget beste), men det er ingen risiko for konkurs slik du nevner. Et selskap uten gjeld eller forpliktelser går ikke konkurs, men legger seg heller som gjedda i sivet klar til hugg.
navnkalle
03.05.2023 kl 18:15 11227

Jeg er ikke uenig i det du sier. Det jeg kommer med er bare forklaringen på hvorfor jeg ikke investerer ytterligere penger inn i selskapet. Jeg tror de sliter med likviditeten, som du også skriver), og er bekymret for at mine penger går i "sluket" når de allikevel trenger penger igjen og igjen. Grunnen til at man investerer i slike caser er selvfølgelig troen på produktet, men også troen på at det er nettopp dette selskapet som vil erobre verden. Siden jeg ikke er sikker på noen av delene, selv om jeg synes det ser lovende ut, så ønsker jeg en rabatt for å sette inn penger på prosjektet. Det er slik det er vanlig for andre selskap (børsnoterte dog) for å skaffe stor nok interesse. Jo mer usikkert markedet er på produktet/fremtiden, jo større rabatt. Dette skulle tilsi ganske stor rabatt for dette selskapet, etter mitt syn...
Men siden det ikke kommer noen som helst rabatt, vil (emisjons) tegningen bli neglisjerbar. Jeg skjønner de som har satt inn penger tidlig, som ikke vil gi rabatt, men som heller ikke har mer penger å skyte inn. Utvanningen kan potensielt bli betydelig. Men alternativet kan være konkurs hvis kassen blir tom for penger.
Jeg er som sagt investert med det jeg er inne med, men kjøper ikke mer uten rabatt. Jeg håper at det blir vellykket, men tenker absolutt ikke at det er 100% sjanse for suksess. Heller nærmere 10%. Men 10% sjanse for 50 ganger fortjeneste er akseptabelt...
Jeg vet ikke om NANOV er så heldig sammenlikning..