Kongsberg Aeronautical – unik investeringsmulighet?
Spennende ting på gang i selskapet hvor jeg personlig er største aksjonær. Dette er ikke et oppstartselskap, men et selskap som nærmer seg lansering overfor kundene – som vil være flyselskaper verden over.
Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.
For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.
Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.
Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.
Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.
Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.
https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf
Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.
https://www.aeronautical.no/
Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.
For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.
Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.
Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.
Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.
Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.
https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf
Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.
https://www.aeronautical.no/
Redigert 08.08.2023 kl 13:11
Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
31.05.2023 kl 10:43
3206
Høy aktivvitet i selskapet nå - og det skjer på mange fronter samtidig. Sammenligningsvis så er det vel omtrent like mange dager mellom hver "nyhet" nå som det var måneder tidligere. Kan dessverre ikke gå i detaljer omkring dette, og det ville uansett vært vanskelig fordi det som sagt er de små, men betydningsfulle fremskrittene på mange fronter samtidig som preger bildet.
KrysserFingra
31.05.2023 kl 12:06
3176
Lyttepost fortsatt til salgs med rabatt. 6000 stk. til kurs 1,60 pr. aksje.
Totalt: 9600,- inkl. avgift og overføring via VPS.
Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
Totalt: 9600,- inkl. avgift og overføring via VPS.
Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
YNWA250505
31.05.2023 kl 12:25
3149
Goldeneye, du har jo supertro på dette, hvorfor ikke kjøpe opp aksjene til KrysserFingra på "billigsalg"?
dr. Stockman
31.05.2023 kl 21:24
3119
De eneste troende her er nok de som har tro på at flyselskapene ikke vil skjønne sitt eget beste. Henger heller ikke på greip at f,eks. Japan Airlines ville møte opp med 6 sjefer og nøkkelpersoner hvis de ikke fant dette ytterst interessant. Og det er ingenting som tilsier at utvidet kunnskap om systemet skal få dem på andre tanker. Og skulle kaffekoppen pr flyavgang virke avskrekkende så vurderer vi jo også å operere med et gratistilbud som så kan utvides til "all inclusive". Kan være fordelaktig når det gjelder å oppnå rask penetrering av markedet.
dr. Stockman
31.05.2023 kl 23:16
3093
Sikkert fornuftig av deg å selge. KAIS er ikke riktig valg for dem som forventer 50-gangern over natta. Syns man derimot at det er verdt å vise en smule tålmodighet før 50-gangern er i havn så finnes det neppe noen mer skreddersydd aksje å sitte i. Av samme grunn er alle mine millioner samlet i KAIS og ingen andre steder (bortsett fra min utsøkte eiendom selvsagt).
dr. Stockman
02.06.2023 kl 10:51
2999
Jeg kan jo også legge til at nå er det slutt på hindringene knyttet til 5G vedrørende USA og United Airlines, slik at aktiviteten knyttet til United Airlines kan gjenopptas. I øyeblikket har vi som kjent en emisjon som i større grad må komme på plass før vi kan forfølge "USA-sporet". Det bør ordne seg raskt for "USA-sporet" vil slik jeg ser det doble muligheten for at vi ganske snart vil være fremme ved vår første kontrakt.
dr. Stockman
05.06.2023 kl 11:21
2837
Vi blir jo stadig møtt med argumentet at vårt produkt mest sannsynlig ikke holder mål ettersom større investorer vi har vært i kontakt med har valgt å ikke gå inn på den prisen vi forlanger. Forteller det egentlig noe om konkurransedyktigheten for vårt produkt at en begrenset grruppe investorer har valgt å stå utenfor?
Da kommer jeg stadig tilbake til en historie som ble presentert i en serie som gikk på TV for noen år siden om utflyttede nordmenn som hadde lykkes stort i USA. Historien fra TV-programmet forteller sitt tydelige språk om hvor feil en slik form for argumentasjon er.
Husker dessverre ikke detaljene lenger, men poenget var uansett at disse to utflyttede nordmennene hadde et genialt konsept som de bare manglet finansiering for å kunne gjennomføre. Det er kort vei mellom investorene i New York, men ingen var villig til å finansiere lanseringen av produktet uten at de samtidig krevde en uforholdsmessig stor del av selskapet. De to samarbeidspartnerne ga seg imidlertid ikke, og etter hva jeg syns å huske var to års leting og rundt tusen besøkte investorer så fant de til slutt den riktige investoren, og vokste i løpet av kort tid til å bli et selskap verdt mange titalls milliarder. Moralen må vel være at det blir feil å la utenforstående definere verdien av gullegget man sitter med.
Da kommer jeg stadig tilbake til en historie som ble presentert i en serie som gikk på TV for noen år siden om utflyttede nordmenn som hadde lykkes stort i USA. Historien fra TV-programmet forteller sitt tydelige språk om hvor feil en slik form for argumentasjon er.
Husker dessverre ikke detaljene lenger, men poenget var uansett at disse to utflyttede nordmennene hadde et genialt konsept som de bare manglet finansiering for å kunne gjennomføre. Det er kort vei mellom investorene i New York, men ingen var villig til å finansiere lanseringen av produktet uten at de samtidig krevde en uforholdsmessig stor del av selskapet. De to samarbeidspartnerne ga seg imidlertid ikke, og etter hva jeg syns å huske var to års leting og rundt tusen besøkte investorer så fant de til slutt den riktige investoren, og vokste i løpet av kort tid til å bli et selskap verdt mange titalls milliarder. Moralen må vel være at det blir feil å la utenforstående definere verdien av gullegget man sitter med.
dr. Stockman
14.06.2023 kl 11:29
2544
En liten oppdatering.
Enkelte sitter kanskje på sidelinjen i påvente av lavere inngangsmulighet som følge av at det tar sin tid å så inn eksterne investorer til 1,85 pr aksje. For et år siden bestemte generalforsamlingen at styret kunne emittere aksjer til minimum 1,85 kr pr aksje. Det dreier seg altså om en minimumskurs, og kursen vil selvfølgelig øyeblikkelig bli justert opp når det foreligger kursdrivende nyheter.
De store aksjonærene er helt samstemte om at tilbakeholdenheten fra de tross alt få eksterne investorene vi har vært i kontakt med ikke kan medføre at vi senker minimumskursen samtidig som selskapet har betydelig progresjon i forhold til markedet. Generalforsamlingen vil dermed beslutte at minimumsprisen vil ligge fast også i det nærmeste året. De store aksjonærene er også samstemte om at vi løser det mest påtrengende behovet for driftskapital ved interne emisjoner. De vil komme i små porsjoner da vi ikke kan vite tidspunktet for et betydelig gjennombrudd i markedet, og heller ikke tidspunktet for når vi får eksterne investorer på kroken.
Enkelte sitter kanskje på sidelinjen i påvente av lavere inngangsmulighet som følge av at det tar sin tid å så inn eksterne investorer til 1,85 pr aksje. For et år siden bestemte generalforsamlingen at styret kunne emittere aksjer til minimum 1,85 kr pr aksje. Det dreier seg altså om en minimumskurs, og kursen vil selvfølgelig øyeblikkelig bli justert opp når det foreligger kursdrivende nyheter.
De store aksjonærene er helt samstemte om at tilbakeholdenheten fra de tross alt få eksterne investorene vi har vært i kontakt med ikke kan medføre at vi senker minimumskursen samtidig som selskapet har betydelig progresjon i forhold til markedet. Generalforsamlingen vil dermed beslutte at minimumsprisen vil ligge fast også i det nærmeste året. De store aksjonærene er også samstemte om at vi løser det mest påtrengende behovet for driftskapital ved interne emisjoner. De vil komme i små porsjoner da vi ikke kan vite tidspunktet for et betydelig gjennombrudd i markedet, og heller ikke tidspunktet for når vi får eksterne investorer på kroken.
dr. Stockman
25.06.2023 kl 11:10
2240
Alle tråder er vel en form for reklame/innsalg, da de færreste skriver om aksjer de ikke har interesse i. Men først og fremst ønsker jeg meg debatt. Det er jo en smule bisarrt at selv for selskaper med høyt potensiale og lav risiko for å strande så er det først når prisen er blitt høy at kjøperne strømmer til. Så snart den første kontrakten er på plass (mest sannsynlig med et så betydelig flyselskap som Japan Airlines) så vil det være full stopp på billigsalget av aksjer. De fleste vil vel fortsatt stille seg på sidelinjen og tenke at dette var "en enslig svale", og vente på flere bekreftelser og enda dyrere aksjer før de kanskje slår til. Sier kanskje litt om min egen vurdering av caset at jeg er største aksjonær i selskapet og at dette er min eneste investering bortsett fra eiendommen jeg bor på.
YNWA250505
25.06.2023 kl 12:14
2220
Din vurdering av caset betyr null Nada niks for hva som vil skje med selskapet ditt. Jeg tror at KAIS kan lykkes, men om det blir i 2023 eller 2027? Nei det vet jo ingen.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 10:48
2329
Vel, vi vet jo at hvis de to store japanske flyselskapene ønsker seg systemet så vil en avgjørelse høyst sannsynlig komme i løpet av året. Men ellers er det jo slik at vårt produkt aldri går ut på dato, så i verste fall kan det ta år før kundene strømmer til. Vet for øvrig ikke hva dui mener med at min vurdering betyr "null nada niks" (forutsatt at jeg er oppriktig). Få har fulgt selskapet så lenge og så inngående, og kjenner det hele fra innsiden - selv om min forståelse er begrenset på enkelte områder.
YNWA250505
26.06.2023 kl 11:16
2332
Poenget mitt er at selv om du kun har satset alt du eier og har på KAIS så betyr ikke det at det vil gå bra for selskapet. Du har forståelig nok forelsket deg i dette og det sier seg selv at du ønsker å tjene masse penger her. Men du gir jo nesten garantier for at dette vil gå bra, men dere klarer samtidig ikke å få inne penger på verdien dere har satt på selskapet. Du skriver at deres produkt aldri går ut på dato? Det er jo i beste fall naivt. Det dere har i dag kan andre ha "kopiert" og gjort enda bedre i løpet av få år. Ikke akkurat det samme, men noe lignende og sikkert da enda bedre. For verden går fremover og dere har ikke så god tid som du tror. Men jeg vil uansett ønske deg lykke til, jeg håper bare at du er litt mer på jorden i alle fall til dere kan vise til noe håndfast en masse løse rykter om at dere har snakket med noen i Asia som kjenner noen som vet om noen som har hørt om noen.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 13:48
2324
"Men jeg vil uansett ønske deg lykke til, jeg håper bare at du er litt mer på jorden i alle fall til dere kan vise til noe håndfast en masse løse rykter om at dere har snakket med noen i Asia som kjenner noen som vet om noen som har hørt om noen."
Greit nok det, men når Japan Airlines, Japans største flyselskap, møter opp med 6 ledere og mellomledere til et møte med oss så er det jo litt mer enn "løse rykter". Til sammenligning var det vel to som satt på vår side av bordet. 3 fra All Nippon Airways, men det er jo også ganske mannsterkt.
Greit nok det, men når Japan Airlines, Japans største flyselskap, møter opp med 6 ledere og mellomledere til et møte med oss så er det jo litt mer enn "løse rykter". Til sammenligning var det vel to som satt på vår side av bordet. 3 fra All Nippon Airways, men det er jo også ganske mannsterkt.
KrysserFingra
26.06.2023 kl 13:50
2334
Lyttepost fortsatt til salgs med rabatt for eksterne aksjonærer. Selskapet kjører for tiden en intern emisjon på 1,- frist 21.07.23 m/ mulighet for overtegning. Ekstern emisjon pågående til 1,85,-. Selger mine 6000 aksjer til kurs 1,2,- totalt 7200,- inkl. avgift og overføring via VPS.
Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
Redigert 30.06.2023 kl 10:07
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
26.06.2023 kl 14:01
2325
1 krone? Er det ikke 1,80 kroner som er kursen i den pågående emisjonen da?
KrysserFingra
26.06.2023 kl 14:20
2323
Jo det stemmer, men i følge innkalling til ordinær generalforsamling, 29.06, er det foreslått en internemisjon. 1 mill aksjer til kurs 1,-, tegningsperiode 29.06-21.07.23. Regner med at det vedtaket går gjennom.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 15:59
2308
Viktig å skille mellom interne og eksterne emisjoner. Det vil bli vedtatt at prisen ved ekstern emisjon fortsatt vil være 1,85 for det kommende året. I en internemisjon settes prisen gjerne lavt for at så mange som mulig skal delta. Selskapet består av noen få store og veldig mange små investorer. Dette gir en mulighet for de små investorene til å få en litt større andel i selskapet ved å overtegne hvis noen av de større står over. Det er jo ikke slik at eksterne investorer diskrimineres av at det settes en intern emisjon, og prisnivået ved en intern emisjon settes taktisk og ikke basert på underliggende verdier slik det gjøres ved en ekstern emisjon. En intern emisjon er et nullsumspill hvis alle deltar og bare en ekstremt stor intern emisjon ville påvirke den underliggende verdien i nevneverdig grad for de aksjene som tilbys eksternt.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 16:06
2343
Og så er det jo litt unøyaktig skrevet at selskapet kjører en internemisjon til 1 kr pr aksje. Den må tross alt først vedtas av generalforsamlingen den 29. juni.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 17:37
2328
Litt pussig at KrysserFingra er så ivrig etter å få solgt sine 6000 aksjer til 5000 kr. Mulig han sover litt dårlig om natta tatt i betraktning den risiko han har utsatt seg for. Men han bør kanskje tenke på oppsiden også. Kurs kr. 1 pr. aksje kapitaliserer selskapet til rundt 36 millioner kroner inkl. millionen som blir hentet inn ved denne emisjonen. Til sammenlikning ventes markedspotensialet for selskapets teknologi å utgjøre inntekter på noen hundre millioner kroner per år, så oppsiden er formidabel. Vi må si "noen hundre millioner" fordi det er ingen gitt å ha noen sikker mening om hvilken markedsandel vi oppnå. Men selv om vi stopper på 100 millioner så er det jo vanlig med en PE på 10 som altså vil tilsvare en markedsverdi for selskapet på ca 1 milliard (jeg håper riktignok på helt andre tall). Kursen på 1 kr er da blitt til ca 30 kr og de 6000 aksjene til KrysserFingra vil ha nådd 180.000. Mine egne aksjer vil da ha nådd 170 mill, så forståelig at jeg vil være fornøyd selv med en så beskjeden markedsandel for selskapet.
dr. Stockman
26.06.2023 kl 18:59
2344
Hvordan useriøst. Alle får tegnet i forhold til hvor mange aksjer de har allerede, så det burde jo være rettferdig nok. Men de små aksjonærene har en fordel ettersom det neppe blir tegnet fullt ut av de største aksjonærene, og da byr sjansen seg for små aksjonærer til å jekke opp sin egen andel av selskapet. Lav kurs er et lokkemiddel for å sikre at emisjonen kommer i havn mens vi jobber mot de eksterne aksjonærene. Det betyr vel også at de som svinger seg raskt rundt og kjøper noen aksjer i selskapet vil ha muligheten til å delta og overtegne ved den interne emisjonen. Nås ikke millionen så betyr det at alle vil ha blitt tildelt fullt ut det de ønsker, selv om det skulle være mange ganger det de i utgangspunktet ville fått tildelt hvis alle tegnet seg.
lillebrumle
27.06.2023 kl 17:13
2242
Det er positivt at interne investorer får en god rabatt. Har man trua så er det bare å gunne på. Får lyst til å kjøpe mer men så er det jo dette med at man fort har låst opp all kapital i andre selskaper ;) Vi får se men jeg har stor tillit til Stockmans vurderinger.
YNWA250505
27.06.2023 kl 21:13
2190
Nå har du inntil nylig prøvd alt du kan for å få investorer her inne til å kjøpe aksjer til kr 1.80 og nå er prisen kr 1? Eller gjelder kun kr 1 for eksisterende aksjonærer og så må nye kjøpe til kr 1.80? Hva med de som har kjøpt til kr 1.80, vil de få 80% flere aksjer eller de fucked?
dr. Stockman
27.06.2023 kl 22:31
2190
Du forstår tydeligvis lite om hvordan et aksjeselskap fungerer. Det er forskjell på å være aksjonær og ikke å være aksjonær. Vi kunne selvsagt latt det være åpent også for de som ikke har aksjer i selskapet å kunne tegne seg, og de kunne da til og med fått tildelt alt de tegner seg for hvis det ikke fulltegnes.Det har vi valgt ikke å gjøre, men et kjøp her de nærmeste dagene vil jo gi muligheten til å tegne seg. De som har kjøpt til 1,85 er ikke fucked, men har tvertimot en gyllen mulighet til å få kjjøpt noen aksjer billigere. Det blir riktignok ikke så mange aksjene hvis alle tegner seg fullt ut, og man bare har f.eks. 20.000 aksjer. Da får man isåfall tildelt ca 600 aksjer, altså aksjer for 600 kr. SÅ dette er ikke akkurat noe alternativ til å kjøpe til ordinær pris hvis man ikke er så helditg at det blir igjen mye til dem som har overtegnet. Prisen på 1,85 står som sagt fast også for de neste 12 månedene. Jeg har jo selv kjøpt aksjer i selskapet på veldig mange forskjellige prisnivåer bakover, og heller ikke på børsen står prisene stille. Men vi endrer som sagt ikke prisen, men gjør et unntak for en mindre hasteemisjon hvor alle aksjonærer behandles likt.
YNWA250505
27.06.2023 kl 23:01
2190
Ok så de sittende aksjonærene får kjøpe aksjer til 1 krone dvs 1mill nye aksjer inn. Vi andre må kjøpe på kr 1.85 og når vi har gjort det blir vi straks vannet ut. Høres ut som en dårlig deal. Er jo en sittende aksjonær som vil ut og ikke kjøpe seg inn. Vil du og andre i ledelsen kjøpe aksjer i denne rettede emisjonen? Om ikke sier det sitt. Jeg forstår at dere er i umiddelbar pengeknipe. Helt ok det, men det stinker jo litt
dr. Stockman
28.06.2023 kl 00:01
2311
De nye aksjene utgjør 3% av selskapets markedsverdi beregnet ut fra kursen ved denne emisjonen. Selskapet tilføres også kapital, så vi kan jo si det slik at de som heretter kjøper aksjer til 1,85 vil få ca 1,5% mindre for pengene pga utvanning.
Selv regnet til 1 kr aksjen har jeg aksjer for 6 millioner i selskapet, og det bør jo være nok risiko for en som ikke eier andre aksjer. Du virker å være helt uvillig til å ta inn over deg at risikobildet er et helt annet for den som har aksjer for noen tusener eller hundretusener. Det er den ene siden av saken, og den andre siden er at jeg forlengst har langt mer enn det jeg behøver for å innkassere det jeg trenger og vel så det hvis selskapet lykkes.
Selv regnet til 1 kr aksjen har jeg aksjer for 6 millioner i selskapet, og det bør jo være nok risiko for en som ikke eier andre aksjer. Du virker å være helt uvillig til å ta inn over deg at risikobildet er et helt annet for den som har aksjer for noen tusener eller hundretusener. Det er den ene siden av saken, og den andre siden er at jeg forlengst har langt mer enn det jeg behøver for å innkassere det jeg trenger og vel så det hvis selskapet lykkes.
YNWA250505
28.06.2023 kl 07:32
2297
At det er risiko både for deg, andre eksisterende og ikke minst alle nye aksjonærer kan vi være enige om. Alle slike oppstart er skyhøy risk og de færreste lykkes. Ikke får mann solgt aksjene sine når nann ønsker heller. Når det er sagt dr.Stocknan håper jeg du lykkes.
navnkalle
28.06.2023 kl 07:35
2296
Her må jeg si meg enig med dr stockman. Det er helt vanlig å gi rabatt når selskapet trenger penger. Størrelsen på rabatten avhenger av hvor mye det haster å få inn penger blant annet. Nå vil jeg tro at det kan være vanskelig å få inn alt de trenger på 1,85 i ekstern emisjon, med mindre de har noe konkret å vise til mtp avtaler osv. Tips til deg da YNWA, kjøp en aksje til 1,85, så kan du overtegne for alt du vil til 1 kr. Problem solved.
YNWA250505
28.06.2023 kl 07:48
2308
Takker for tipset, men det er et minimumkjøp så den "taktikken" går ikke. Navnkalle, det spesielle her og som er grunnen til min skepsis er at de.Stockman hausser selskapet og ber andre raske seg inn før emisjonen er fulltegnet. Så mitt i en pågående emisjon så dumper de kursen kraftig slik at eksisterende kan kjøpe på kr 1. Hadde alt vært så lukrativt som dr.S sier hadde pengene rent inn og ingen dumpingemi vært nødvendig.
navnkalle
28.06.2023 kl 08:23
3975
Helt enig. Har forsøkt å formidle noe liknende tidligere. De sliter med å få inn penger, men har heldigvis ikke behov for så mye. Men taktikken virker, jeg er aksjonær, som ikke har vurdert de tidligere emisjonene, men nå vurderer jeg ihvertfall...
dr. Stockman
28.06.2023 kl 09:45
3945
YNWA250505
Du er jo selv eet godt eksempel på hvorfor pengene ikke "renner inn". Du sammenligner min risiko med risikoen man løper ved å tegne seg for 20.000 kr, noe som er på grensen til å være absurd. Du kan ikke blande sammen personlig risiko ved å samle alle eggene i en kurv med selskapets risiko for ikke å lykkes i å kunne realisere sitt potensiale. Og det er ikke haussing å påpeke at det handler om en ekstraordinær investeringsmulighet så lenge man snakker om potensiale på flere hundre millioner i inntekter pr år, samtidig som selskapet selv ved den eksterne emisjonen prises til kun 70 millioner. Til alt overmål så tror jeg man får problemer med å forklare hvordan flyselskapene skal forklare at man takker nei til et system som øker sikkerheten samtidig som det gir drivstoffbesparelser som kan overgå lisensutgiftene - som uansett kun tilsvarer en kaffekopp pr flyavgang. I mitt hode er det en "nobrainer" og derfor havner alle eggene i samme kurv.
Selskapet er som du vet ikke børsnotert, og da er dette den eneste portal for selskapet ut mot det "store markedet", og tilfanget av nye kandidater til å gjøre en investering er nok ganske begrenset her. Det var et velkomment rush i starten, men så tror jeg nok at det er de samme som titter innom med jevne mellomrom.
Også når det gjelder de profesjonelle aktørene så er det et lite utvalg vi har henvendt oss til, og de bruker gjerne lang tid på å lande på en beslutning. Men som når det gjelder kundene så tror jeg nok at også disse lander på en inngang en vakker dag. En av grunnene til at det er vanskelig å få inn noen er jo nettopp at vi bare er ute etter "småpenger" inntil vi kan heve prisen på aksjen, og dette gjør det til en litt for liten investering til at man ønsker å avsette mye tid til å sette seg grundig inn i caset. Noen har f.eks. operert med 20 millioner som minimum, og det er vi på ingen måte interessert i før kursen er mangedoblet. På den måten faller vi altså mellom to stoler, men har uansett interessenter som er positivt interessert. Altså en tålmodighetsprøve både når det gjelder kunder og investorer, men selv de største selskapene i verden startet opp med store doser tålmodighet. Det kan virke som du selv mener at du fortjener at vi gir deg 30-doblingen i morgen, men slik fungerer ikke den virkelige verden. Og som du sikkert husker så har det også vært en pandemi som rammet flysektoren mer enn noen annen sektor. Vi fikk likevel langt mer ut av denne antatte "dødtiden" fordi det faktisk var da "Asia-sporet" virkelig kom på banen og åpnet helt nye muligheter for oss - særlig når også 5G-problematikk i USA skapte interferens i lufta og nye utsettelser for oss. At det fortsatt har stått stille der skyldes den mangelen på kapital vi har hatt, og dermed manglende kapasitet til å følge opp USA i øyeblikket.
Du er jo selv eet godt eksempel på hvorfor pengene ikke "renner inn". Du sammenligner min risiko med risikoen man løper ved å tegne seg for 20.000 kr, noe som er på grensen til å være absurd. Du kan ikke blande sammen personlig risiko ved å samle alle eggene i en kurv med selskapets risiko for ikke å lykkes i å kunne realisere sitt potensiale. Og det er ikke haussing å påpeke at det handler om en ekstraordinær investeringsmulighet så lenge man snakker om potensiale på flere hundre millioner i inntekter pr år, samtidig som selskapet selv ved den eksterne emisjonen prises til kun 70 millioner. Til alt overmål så tror jeg man får problemer med å forklare hvordan flyselskapene skal forklare at man takker nei til et system som øker sikkerheten samtidig som det gir drivstoffbesparelser som kan overgå lisensutgiftene - som uansett kun tilsvarer en kaffekopp pr flyavgang. I mitt hode er det en "nobrainer" og derfor havner alle eggene i samme kurv.
Selskapet er som du vet ikke børsnotert, og da er dette den eneste portal for selskapet ut mot det "store markedet", og tilfanget av nye kandidater til å gjøre en investering er nok ganske begrenset her. Det var et velkomment rush i starten, men så tror jeg nok at det er de samme som titter innom med jevne mellomrom.
Også når det gjelder de profesjonelle aktørene så er det et lite utvalg vi har henvendt oss til, og de bruker gjerne lang tid på å lande på en beslutning. Men som når det gjelder kundene så tror jeg nok at også disse lander på en inngang en vakker dag. En av grunnene til at det er vanskelig å få inn noen er jo nettopp at vi bare er ute etter "småpenger" inntil vi kan heve prisen på aksjen, og dette gjør det til en litt for liten investering til at man ønsker å avsette mye tid til å sette seg grundig inn i caset. Noen har f.eks. operert med 20 millioner som minimum, og det er vi på ingen måte interessert i før kursen er mangedoblet. På den måten faller vi altså mellom to stoler, men har uansett interessenter som er positivt interessert. Altså en tålmodighetsprøve både når det gjelder kunder og investorer, men selv de største selskapene i verden startet opp med store doser tålmodighet. Det kan virke som du selv mener at du fortjener at vi gir deg 30-doblingen i morgen, men slik fungerer ikke den virkelige verden. Og som du sikkert husker så har det også vært en pandemi som rammet flysektoren mer enn noen annen sektor. Vi fikk likevel langt mer ut av denne antatte "dødtiden" fordi det faktisk var da "Asia-sporet" virkelig kom på banen og åpnet helt nye muligheter for oss - særlig når også 5G-problematikk i USA skapte interferens i lufta og nye utsettelser for oss. At det fortsatt har stått stille der skyldes den mangelen på kapital vi har hatt, og dermed manglende kapasitet til å følge opp USA i øyeblikket.
dr. Stockman
28.06.2023 kl 09:51
3943
navnkalle
Ja, det blir spennende å se i hvilken grad taktikken virker, for man vet jo aldri om den også må gjentas en gang. Lavere pris alene kunne kanskje blitt tolket utelukkende som et tegn på desperasjon, men ikke minst aksjonærene er jo godt infformert om at det aldri har sett lysere ut med tanke på et snarlig gjennombrudd i forhold til kundene. For å gjenta meg selv så ble ihvertfall jeg temmelig imponert over at Japan Airlines troppet opp med 6 ledere og mellomledere til møtet vi hadde med dem, og på ingen måte hadde mistet interessen da møtet var over, men tvertimot signaliserte at de ønsket å gå videre. Og så blir det jo spennende for de mange små aksjonærene som deltar å få svaret på hvor stor andel av overtegningen de får tildelt. Det kan bli alt fra glansbilder til full pott. Kjenner selv en av de mindre aksjonærene som tegner seg for 100.000, så det er jo en viss fare for at millionen skal fordeles på mange. Blir jo i snitt kun 7.000 på hver hvis alle tegner seg.
Ja, det blir spennende å se i hvilken grad taktikken virker, for man vet jo aldri om den også må gjentas en gang. Lavere pris alene kunne kanskje blitt tolket utelukkende som et tegn på desperasjon, men ikke minst aksjonærene er jo godt infformert om at det aldri har sett lysere ut med tanke på et snarlig gjennombrudd i forhold til kundene. For å gjenta meg selv så ble ihvertfall jeg temmelig imponert over at Japan Airlines troppet opp med 6 ledere og mellomledere til møtet vi hadde med dem, og på ingen måte hadde mistet interessen da møtet var over, men tvertimot signaliserte at de ønsket å gå videre. Og så blir det jo spennende for de mange små aksjonærene som deltar å få svaret på hvor stor andel av overtegningen de får tildelt. Det kan bli alt fra glansbilder til full pott. Kjenner selv en av de mindre aksjonærene som tegner seg for 100.000, så det er jo en viss fare for at millionen skal fordeles på mange. Blir jo i snitt kun 7.000 på hver hvis alle tegner seg.
Redigert 28.06.2023 kl 09:54
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
28.06.2023 kl 09:53
3941
Jeg tror på systemet deres jeg ville bare formidle at du hausser for manisk og lover gull og grønne skoger. Vi som har vært ute en vinternatt før vet at alt ikke er så rosenrødt som du prøver å fremstille dette som. 20k er for mange en risiko. Så skal du kjøpe enda mer til kr 1. Jeg er svært risikovillig og treffer og bommer omtrent annenhver gang hehehehe. Lykke til Dr.
dr. Stockman
28.06.2023 kl 10:08
3931
"Jeg tror på systemet deres jeg ville bare formidle at du hausser for manisk og lover gull og grønne skoger."
Hvis det hadde vært riktig så hadde jeg vært enig med deg. Men jeg har faktisk ikke lovet noe som helst. Du må gjerne finne et eneste innlegg jeg har skrevet her hvor jeg lover deg eller andre noe som helst, for det tror jeg ikke eksisterer. Jeg påpeker kun at selskapet har en vanvittig risk/reward, hvor det mulige potensialet ikke står i noe som helst normalt forhold til prisen. Jeg har også påpekt at selv om vi anser muligheten til å mislykkes som 50% (noe jeg personlig på ingen måte mener at den er) så er selskapet fortsatt vanvittig priset. Så prisen antyder faktisk at sjansen for å lykkes er ca. 5% (2 1/2 prosent ved internemisjonen), og da mener du kanskje at prisen er fasit og at alle betraktninger som konkluderer med at sjansen for å lykkes overgår 5% må anses som manisk haussing.
Jeg har jo en historikk der jeg har truffet med mange investeringer på kort sikt (Opticom, CRU, NANOV, PCIB). I CRU hade jeg til og med inne en gevinst på 35 millioner, men dessverre har jeg vært alt for langsiktig, og det ble bare tatt gevinst i Opticom. Burde altså solgt på forventninger i alle disse selskapene. Alle hadde skjeletter i skapet som viste seg å være tikkende bomber. Men jeg visste jo lite eller ingenting hva som foregikk på innsiden av disse selskapene. Nå er jeg i høyeste grad selv en del av innsiden, og det gjør også at jeg føler en helt annen trygghet i min posisjon som langsiktig investor i selskapet. Man vil lete forgjeves etter skjeletter i skapene.
Hvis det hadde vært riktig så hadde jeg vært enig med deg. Men jeg har faktisk ikke lovet noe som helst. Du må gjerne finne et eneste innlegg jeg har skrevet her hvor jeg lover deg eller andre noe som helst, for det tror jeg ikke eksisterer. Jeg påpeker kun at selskapet har en vanvittig risk/reward, hvor det mulige potensialet ikke står i noe som helst normalt forhold til prisen. Jeg har også påpekt at selv om vi anser muligheten til å mislykkes som 50% (noe jeg personlig på ingen måte mener at den er) så er selskapet fortsatt vanvittig priset. Så prisen antyder faktisk at sjansen for å lykkes er ca. 5% (2 1/2 prosent ved internemisjonen), og da mener du kanskje at prisen er fasit og at alle betraktninger som konkluderer med at sjansen for å lykkes overgår 5% må anses som manisk haussing.
Jeg har jo en historikk der jeg har truffet med mange investeringer på kort sikt (Opticom, CRU, NANOV, PCIB). I CRU hade jeg til og med inne en gevinst på 35 millioner, men dessverre har jeg vært alt for langsiktig, og det ble bare tatt gevinst i Opticom. Burde altså solgt på forventninger i alle disse selskapene. Alle hadde skjeletter i skapet som viste seg å være tikkende bomber. Men jeg visste jo lite eller ingenting hva som foregikk på innsiden av disse selskapene. Nå er jeg i høyeste grad selv en del av innsiden, og det gjør også at jeg føler en helt annen trygghet i min posisjon som langsiktig investor i selskapet. Man vil lete forgjeves etter skjeletter i skapene.
Redigert 28.06.2023 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
28.06.2023 kl 16:39
3892
Tingene skjer fort i Asia nå. Senest i dag ramlet det inn nye meldinger. Kommer tilbake til noe av det nye i morgen.
YNWA250505
28.06.2023 kl 17:49
3872
Skjelletene finnes muligens ikke i deres skap, men utenfor. Lykke til
dr. Stockman
28.06.2023 kl 18:52
3861
Godt mulig det, men det er heldigvis ikke vår jobb å rydde andres skap.
dr. Stockman
28.06.2023 kl 20:47
3844
Det ville for øvrig være dumt hvis noen lar internemisjonen på 1 kr være et argument for å la være å benytte seg av muligheten til å tegne seg for aksjer til 1,85 kr. For eksterne er dette den eneste muligheten, og dessuten en mulighet som forsvinner over natta når den første kontrakten er i havn. Det kan som kjent skje i løpet av få uker. I forbindelse med internemisjonen vil det bli presentert ganske mye ny informasjon, og denne vil også bli gjort tilgjengelig på nettsiden.
lillebrumle
29.06.2023 kl 12:07
3778
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du gnæger på at interne investorer kan kjøpe aksjer for 1 kr. Vi har allerede kjøpt for 1,85 og klager ikke, sakens kjerne er at du vil betale 1 kr men det får du ikke av den enkle grunn at du ikke har bestilt reise enda. Ser at hotellet jeg er på her i Kreta ganske fort ble opp-bestilt, så skal man være med på reisen uten å betale overpris må man være tidlig ute. Det er uansett kun 1 mill aksjer som er ubetydelig i det store bildet. Jeg kommer uansett til å tegne meg 50k aksjer så det så ;)
Redigert 29.06.2023 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
29.06.2023 kl 12:32
3750
Gnæger og gnæger, jeg bare poengterer at det er et svakhetstegn at for det første de ikke er i nærheten av å fylle opp emisjonen på kr 1,85. Nå kommer det helt ut av det blå en internemisjon på kr 1 som sikkert ikke blir fylt opp da de som sitter der ikke har mer penger å kjøpe for *les Dr.Stockman. Vi har nå løp og kjøp fra dr.stockman i noen måneder nå og det på kurser til kr 1,85. La oss si jeg løp og kjøpte for alle mine penger og så kommer det en rettet emi på kr 1 rett etterpå. Jeg har ikke mer penger å kjøpe for og de tipper jeg svært mange andre heller ikke har. Det er useriøst og irriterende som bare f. Nok om det, da er det bare 950.000 aksjer til så er internemi fulltegnet. God ferie lillebrumle.
dr. Stockman
29.06.2023 kl 12:42
3761
Nå er det jo kun hvis emisjonen ikke blir fulltegnet at man "får det man ønsker seg" ved denne emisjonen, og uansett må du være aksjonær på forhånd. De siste nyhetene blir tilgjengelige om noen timer, men jeg har jo allerede tatt disse inn over meg, og fra å ha tenkt at denne emisjonen skal gi små aksjonærer en sjanse til "et varp" så blir det nok til at jeg tegner meg for det meste av det jeg har mulighet til. Vanskelig å avstå fra ekstra billige aksjer som en dag har muligheten til å være verdt 100 kr aksjen. Kanskje ikke sannsynlig, men at de vil være verdt langt mer enn 10 kr tror jeg er bortimot uunngåelig. Vet forresten ikke hva som er siste mulighet for å kjøpe aksjer med tanke på å kunne være med i internemisjonen, men at den dagen nærmer seg er ihvertfall sikkert. Skal gjøre et nytt forsøk på å finne ut av det.
lillebrumle
29.06.2023 kl 12:49
3780
Misforstå meg rett, innlegget mitt kan nok ha vært litt på overvekt av provoserende i ordlyden. Jeg forstår også hva du sier og respekterer dine synspunkt. Vi vet jo heller ikke hva som skjer her, men jeg bryr meg i grunn ikke om den interne emisjonen. Om jeg ikke har frie midler så er det greit, om jeg har så er det også greit. Samtidig kan dette være en gavepakke for oss som allerede er inne hvis det viser seg at vi er så nærme markedet som Stockman predikerer. Når det gjelder Stokman’s hausing så prøver han kun å formidle og speile sin egen optimisme, jeg tror ikke det er noen usannheter i den gården. Siden 2015 har han snakket om dette selskapet som han har stor tro på, men det tok veldig lang tid før KAIS spesifikt ble nevnt. Ergo så ble jeg veldig nysgjerrig nå som vi fikk tilgang til emisjonen på 1,85.
YNWA250505
29.06.2023 kl 13:38
3734
Null stress lillebrumle. Jeg ønsker dere alle en herlig reise med KAIS, det kan uten tvil bli stort om de lykkes. Har lært den harde veien med flere slike caser. Ser sykt bra ut, dersom atte vissom atte og så renner det bare ut i sanden som 9 av 10 selskaper. Stort sett går de fleste til grunne pga mangel på penger.
lillebrumle
29.06.2023 kl 13:46
3723
No pain, no gain ;) Jeg regner med at vi alle har vært inne på noen bomturer men når den sitter, så sitter den :)
dr. Stockman
29.06.2023 kl 14:35
3692
"Har lært den harde veien med flere slike caser. Ser sykt bra ut, dersom atte vissom atte og så renner det bare ut i sanden som 9 av 10 selskaper."
Man bør unngå å sammenligne epler og pærer, og skjære alel over en kam. NANOV var f.eks. på et tidspunkt priset til 150 ganger det KAIS er ved denne internemisjonen. Og de hadde et årsbudsjett som var 250 ganger så stort, og med små muligheter til å redusere. Vi forbruker maks 2 mill pr år, og kan til og med legge oss pent og pyntelig i dvale om nødvendig. Den typen selskaper går aldri konkurs.
Man bør unngå å sammenligne epler og pærer, og skjære alel over en kam. NANOV var f.eks. på et tidspunkt priset til 150 ganger det KAIS er ved denne internemisjonen. Og de hadde et årsbudsjett som var 250 ganger så stort, og med små muligheter til å redusere. Vi forbruker maks 2 mill pr år, og kan til og med legge oss pent og pyntelig i dvale om nødvendig. Den typen selskaper går aldri konkurs.
dr. Stockman
29.06.2023 kl 14:56
3707
Kan forresten nevne at noen har henvendt seg til meg og skrevet at de øsnker å selge endel aksjer ti 1,50 pr aksje. Kan jo være en mulig inngangsport for den som ønsker å posisjonere seg for internemisjonen. Send isåfall en melding til meg så vil den bli viderebefordret til riktig adressat.
dr.stockman.10@gmail.com
dr.stockman.10@gmail.com
dr. Stockman
30.06.2023 kl 11:40
3628
Oppdatert informasjon er nå tilgjengelig her:
www.aeronautical.no/investor-relations
Med tanke på å kjøpe aksjer på tampen for å kunne tegne seg i internemisjonen så har vi et problem. Generalforsamlingens forrige fullmakt utløp i går, og den nye fullmakten ble samtidig sendt, men venter på godkjennelse fra Brønnøysund. Imdlertid eksisterer den muligheten jeg nevnte ovenfor, og i tillegg er det jo også en som har lagt inn et tilbud her om å kunne kjøpe aksjer av ham til 90 øre aksjen.
www.aeronautical.no/investor-relations
Med tanke på å kjøpe aksjer på tampen for å kunne tegne seg i internemisjonen så har vi et problem. Generalforsamlingens forrige fullmakt utløp i går, og den nye fullmakten ble samtidig sendt, men venter på godkjennelse fra Brønnøysund. Imdlertid eksisterer den muligheten jeg nevnte ovenfor, og i tillegg er det jo også en som har lagt inn et tilbud her om å kunne kjøpe aksjer av ham til 90 øre aksjen.
lillebrumle
30.06.2023 kl 17:17
3636
Se der ja, dette virker jo lovende. At det blir overtegnet på 1,- er jeg ganske så sikker på men synes det er litt rart at man ikke får de større eksterne aksjonærene med på 1,85. Summen som skal innhentes er jo relativ så de kan ikke være så store.. Man burde kanskje gått bredere ut og markedsføre en emisjon i ulike fora, men hva vet vel jeg om hvordan det er gjort tidligere. Uansett et veldig greit tiltak å sette kursen ned på interne og trofaste investorer :) Så skal nok vi fint klare å holde det gående inntil vi får den første kontrakten.
Redigert 30.06.2023 kl 17:18
Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
30.06.2023 kl 23:39
3570
Hadde utvalget av eksterne investorer som er ute etter en investering på denne størrelsen så hadde det nok raskt kommet på plass, men det finnes jo ingen spesiell markedsplass for dette og da blir det til at man kontakter 2-3, og så tar det tid før de bestemmer seg, og så er det et eller annet som ikke passer inn i deres profil, og så en ny runde med 2-3 andre osv. Det er nok en lite effektiv metode som tar altfor lang tid, men alternativene er få. Et stort oppslag i DN ville sikkert hjulpet mye, og får vi f.eks. kontrakt med Japan Airlines så vil nok DN være svært interessert. Men vi får vel bare kjøre på lavbudsjett inntil den første kontrakten dukker opp. Det skal riktignok sies at det i øyeblikket ser relativt lyst ut med tanke på at vi får napp fra en ekstern investor, men det har som kjent likevel endt opp med avslag tidligere.