Kongsberg Aeronautical – unik investeringsmulighet?

dr. Stockman
KAIS 20.03.2023 kl 13:41 29306

Spennende ting på gang i selskapet hvor jeg personlig er største aksjonær. Dette er ikke et oppstartselskap, men et selskap som nærmer seg lansering overfor kundene – som vil være flyselskaper verden over.

Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.

For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.

Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.

Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.

Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.

Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf

Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.

https://www.aeronautical.no/
Redigert 08.08.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
ForwardX
02.10.2023 kl 17:44 3946

Til info: Aksjonærbrevet ble lagt ut på hjemmesiden i dag rundt lunsj.
lillebrumle
02.10.2023 kl 16:28 3968

Det blir spennende lesning, vi får smøre oss med litt tålmodighet. Også spennende å høre hvordan det gikk med Oslo Innovation Week, regner med KAIS var på pletten?
dr. Stockman
25.09.2023 kl 20:21 4202

Har nå akkurat lest korrektur på den endelige versjonen av aksjonærbrevet (sterkt forkortet), og den skulle dermed kunne bli mottatt med det aller første, og vil da også være tilgjengelig på hjemmesiden.
dr. Stockman
21.09.2023 kl 14:39 4337

Har nå pløyd gjennom aksjonæroppdateringen for korrekturlesning, og man kan glede seg til en rapport på hele 16 sider. Er riktignok usikker på om alt vil bli tatt med i den endelige versjonen.
Redigert 21.09.2023 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
19.09.2023 kl 09:58 4412

Da har jeg hatt en liten samtale med styreleder, og kan bare berolige med at det var et ti dagers opphold i Tokyo med en lang rekke møter, og mye som ble gjennomført. Det vil snart foreligge en aksjonærrapport om det som har funnet sted under oppholdet.
dr. Stockman
19.09.2023 kl 09:51 4401

Ikke meg bekjent, men skal ta en telefon og se om jeg kan melde om noe.
paali89
18.09.2023 kl 16:54 4446

Har det kommet noe informasjon fra det siste møtet?
lillebrumle
12.09.2023 kl 15:23 4593

Ser den Stockman, det var litt spøkefullt ment. Jeg har absolutt ingen store forventninger til signerte kontrakter på dette tidspunktet. Hvis det skulle være noe så positivt som en Intensjonsavtale så er det mer i tråd med mine forventninger, og som vi sikkert er enige i, det er flere formaliteter som må på plass.
dr. Stockman
06.09.2023 kl 07:37 4971

Hyggelig at du er engasjert og venter spent på hva som kommer ut av det siste Japan-besøket, men at jeg er opptatt av å få med meg alt som har betydning for selskapet betyr ikke at jeg følger det på samme måte som man følger en fotballkamp. Tror nok vi skal la daglig leder få gjøre det som er viktigst å få unnagjort under et kort og hektisk Tokyo-opphold uten å forstyrres av utålmodige aksjonærer som vi ha øyeblikkelig oppdatering. Resultatene tar jeg i ro og mak når han er hjemme igjen hvis han ikke skulle legge inn en rapport på hjemmesiden. Ellers så rapporterer han jo jevnlig til styreleder, så ved behov tar jeg ofte en telefon til styreleder istedet.
Man kan vel tenke seg at en underskrevet lisens med Japan Airlines kunne blitt meldt qanske omgående, men slik jeg forstår det vil det mer måtte dreie seg om en intensjonsavtale da vi først må få på plass en endelig samarbeidsavtale med Weathernews som jo skal formidle Dynatron-systemet.
lillebrumle
05.09.2023 kl 20:10 5067

Hvordan gikk det Stockman? Er rimelig sikker på at du har vært litt pågående her ;)
dr. Stockman
04.09.2023 kl 16:16 5061

Har funnet ut hvilke opsjonsavtaler det dreier seg om i forhold til medarbeiderne i utlandet. Den eneste som har en slik avtale på papiret er William Cecil, som har muligheten til å kjøpe 350.000 aksjer til 1,85 kr pr stykk. I øyeblikket har jo ikke den avtalen noen verdi ettersom dette også er prisen ved den eksterne emisjonen. Men det kan jo komme godt med å ha i bakhånd hvis det kommer solide nyheter som gjør at kursen gjør et solid byks. Det er opsjoner uten utløpsdato.|
dr. Stockman
04.09.2023 kl 09:20 5094

Som jeg har nevnt tidligere så ligger listen lavt for Japan Airlines rent investeringsmessig, da deet kun er et rimelig abonnement som kan sies opp når som helst. Derfor er jeg ganske sikker på at de spørsmålene de stiller seg er:
1. Er dette noe vi kan ha nytte av (økt sikkerhet ved landing og potensiell drivstoffbesparelse)
2. Er dette et idiotsikkert produkt som vi kan være 100% sikre på ikke vil skape krøll i våre datasystemer (noe som jo er et spesielt viktig moment i luftfarten)

Ikke sspesielt overraskende så er jeg ganske trygg på at svaret vil være 'ja' på begge spørsmålene.




dr. Stockman
03.09.2023 kl 21:02 5165

Viktig møte med Japan Airlines i Tokyo i morgen. Blir spennende å se om det kommer konkrete resultater ut av det.
dr. Stockman
01.09.2023 kl 09:51 5315

Har hørt litt om omfanget tidligere, men husker ikke detaljene bortsett fra at min reaksjon på det jeg fikk høre var at det tross alt dreide seg om lommerusk i det store bildet, selv om det vil utgjøre en generøs kompensasjon for dem som mottar den. Husk at i bunnen her ligger det først og fremst et nært og solid tillitsforhold mellom partene som gjør at det ikke vil by på problemer å bli enige om omfanget av kompensasjonen. Min andre tanke var at det dreide seg om beskjedne folk som virket mer opptatt av å bidra til at et så spennende case vil bli realisert enn å makse hva de selv kan få ut av det. Tatt i betraktning potensialet hvis vi lykkes så vil jo selv små aksjonærer kunne gjøre en kule.
paali89
01.09.2023 kl 08:39 5335

Jeg tenker på de som jobber i selskapet uten lønn som er blitt lovet aksjer. Har de fått aksjene sine allerede, hvis ikke - hvor mange aksjer kan det bli snakk om?
dr. Stockman
01.09.2023 kl 08:23 5246

Nå har vi jo allerede hatt en intern emisjon som tilførte selskapet 1 million slik målet for emisjonen var, og dermed skaffet oss handlingsrom før vi får på plass eksterne investorer. Av formelle grunner gir generalforsmalingen styret vide fullmakter til å gjennomføre emisjoner når det kreves eller når en spesiell anledning byr seg. De store eierne er godt samkjørte så de store eierne har jo den samme kontrollen på generalforsamlingen som de har på styret. Rammen som ble gitt er utstedelse av 10 millioner aksjer til minstepris på 1,85 kr. Men emisjon til 1,85 er kun aktuelt ved en liten del av denne rammen, dvs. hvis det skulle bli nødvendig å hente inn mer penger før vi har fått på plass de første kontraktene. Og så er det viktig å ha i bakhodet at det aller meste av den kapitalen vi ønsker å få inn etter hvert vil gå til å eksponere oss i markedet i langt større grad enn det vi har kapasitet til nå og ikke fordi dagens drift gjør det nødvendig. Vi har pr dato et årsbudsjett på ca 2 mill, og da sier det seg selv at man ikke har behov for å hente inn 20 mill for å få det "til å gå rundt". Og ikke minst så vil jeg jo også peke på at enhver kontrakt som inngås med et større flyselskap genererer inntekter i seg selv, og gjør det mindre aktuelt med emisjoner selv om vi kan få satt den til en langt høyere kurs.
paali89
01.09.2023 kl 04:11 2214

Hvor mange aksjer er det som i verstefall skal utstedes?
dr. Stockman
31.08.2023 kl 18:16 2243

Ting vil jo fort bli borte i mengden her, og et poeng som jeg mener fortjener å ikke bli glemt er at ingen utenom daglig leder mottar lønn for sine tjenester. Styret har aldri mottatt noen form for kompensasjon, mens våre utenlandske medarbeidere heller ikke mottar kompensasjon nå, men vil få betalt i form av aksjer hvis selskapet kommer i mål. Først og fremst bør man ta dette som et kraftig signal om at disse medarbeiderne ikke anser sannsynligheten for at alt renner ut i sanden som særlig stor. Det er faktisk slik at jo nærmere man sitter det som skjer jo mer trygg føler man seg på at dette går veien, og for min egen er tvilen nærmest fraværende. Hadde det ikke vært slik ville jeg åpenbart heller ikke fortsatt å sprøyte penger inn selskapet selv om jeg allerede er største aksjonær..
Redigert 31.08.2023 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
28.08.2023 kl 09:41 2352

Selv om fokus nå ikke er rettet mot USA, så er det utvilsomt betryggende å ha USA i bakhånd. Fordelene i USA er mange, som språk og kultur, at flytrafikken er konsentrert om noen få dominerende selskaper som det ikke bør være så altfor vanskelig å komme i kontakt med, samt det faktum at vi har patent i USA og dermed er beskyttet mot eventuell konkurranse som måtte dukke opp basert på vårt konsept.
Når det er sagt så ligger det store fordeler i at fokuset foreløpig er rettet mot Asia, verdens største og raskest voksende marked. Nettopp fordi vi ikke er patentbeskyttet her så er det ekstra viktig å være først på banen. Og siden ingen etterligning kan slå originalen, og prisen (takket være drivstoffbesparelsen) faktisk kan ende på plussiden for flyselskapene, så kan vi fort gjøre det umulig for konkurrenter å komme seg inn på dette markedet. Og som vi allerede har kunnet konstatere så møtes Dynatron med velvilje i dette markedet. Vi har satset på de to største, og av to mulige så kan det fort vise seg å bli to innertiere.
lillebrumle
23.08.2023 kl 22:41 2489

Artig å se det som skjer nå sammenfaller med det som ble kommunisert tidligere ref. Corona perioden. Det er en rød tråd i det hele, jeg er spent på fortsettelsen og ikke minst i det som kan skje i USA. Jeg har vært «off» noen år men nå er min største post i KAIS. Veldig spennende å sitte på noe som enda ikke har blitt notert. For min del når neste års bonus og feriepenger kommer så er alt jeg har satset her en super bonus om det går vegen ;)
dr. Stockman
19.08.2023 kl 09:54 2603

Nytt møte mellom daglig leder og Japan Airlines 4. september. Har ikke forhørt meg om hva som er agendaen for møtet, men det er selvfølgelig enda et skritt på veien mot vår første avtale - kanskje også siste skritt. Nå som den interne emisjonen er på plass haster det jo ikke med den eksterne emisjonen, og jeg håper jo at den første kontrakten er på plass før de første investorene er på plass slik at kursen kan bli betydelig oppjustert. Viktig å merke seg at 1,85 er generalforsamlingens vedtak om "minimumskurs" og er ikke ment å være førende for den reelle kursen som emisjonen gjennomføres på. Investorer som kommer inn i en tidlig fase kan oppnå en langt gunstigere kursinngang enn de som kommer inn sent i prosessen.
dr. Stockman
12.08.2023 kl 09:34 2790

"Spennende" er fornavnet - og da tenker jeg ikke på om vi får et gjennombrudd i markedet eller ikke, men hvor stort dette kan bli. Hadde ikke gått inn med ytterligere 170k når jeg allerede eier 17% av selskapet hvis jeg ikke tok det for gitt at når de to største japanske flyselskapene har flagget sin interesse, og f.eks. Japan Airlines møtte opp med 6 ledere og mellomledere til vårt første møte så handlet det om noe langt mer enn en høflig gest. Så at de "allerede har bestemt seg" er det ingen tvil om - med mindre det dukker opp ukjente hindre.
Veldig presist formulert av Lilllebrumle som peker på nøyaktig de forholdene som må på plass, og som ikke minst japanerne har et strikt forhold til. De har ikke for vane å ta snarveier, men kjører på en grundig måte hele det formelle løpet heller enn å risikere at de sitter med skjegget i postkassa på et senere tidspunkt. Risikoen for dem er ikke å ha brukt penger på noe som ikke fungerer (da det ikke dreier seg om penger som har noen som helst betydning for dem), men om utilsiktede side effects av forskjellig natur som kan volde dem problemer, og i luftfarten er dette av naturlige årsaker strengere enn i de aller fleste andre sektorer (slik det også er f.eks. når det gjelder kjernekraftverk eller i legemiddelindustrien).
Oktober er et godt tips, men "i løpet av året" er nok det mest realistiske. Det er jo også slik at avtalekontrakten med Weathernews må være på plass i forkant av avtalene med disse flyselskapene, så det øker nok sannsynligheten for at vi må ta hele året til hjelp. Man kan bli utålmodig av å vente på noe godt, men for mitt eget vedkommende føler jeg meg ihvertfall så komfortabel med progresjonen mot sluttpunktet at det spiller ingen rolle om det skulle trekke inn i 2024.
For dem som måtte sitte i tenkeboksen så er det som jeg tidligere har nevnt liten grunn til å vente på de to første avtalene som for alle gode formål allerede er på plass - ganske enkelt fordi prisen vil være en helt annen i det øyeblikk formalia er på plass i forhold til disse kundeforholdene. Og det hjelper selvsagt lite å ergre seg over at man ikke slo til ved internemisjonen til 1 kr. Oppskriften var jo enkel nok, nemlig å kjøpe noen få aksjer av en eksisterende aksjonær (aksjer som ble tilbudt her på forumet) og så var det bare å tegne seg for alt man måtte ønske seg.
Redigert 12.08.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
lillebrumle
11.08.2023 kl 18:00 2867

For alt vi vet så har de allerede bestemt seg. For oss som kjenner prosesser i større selskap er det ikke gjort over natten å få godkjent nye applikasjoner og løsninger. Her er det flere aktører som skal på banen. Legal, sikkerhet, procurement, godkjenning av skytjenester osv.. Hvis kommunikasjonen og interne rutiner er gode vil jeg ta en wild guess på at noe kan skje i september. Det er et optimistisk anslag, en mer realistisk forventning fra mitt ståsted er ila 2023. Det er heller ingen slinger i valsen når det gjelder flyfart så her er det nok en del formaliteter som må på plass kan man trygt si. Vi kan fint havne i 2024 uten at det bør skape noen form for panikk ;)

Veldig spennende case dette her..
Redigert 11.08.2023 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
08.08.2023 kl 18:10 2968

Vel, den løftes jo ikke så ofte lengre. Det blir jo en avveining mellom å få folk til å tro at det er kommet noe nytt, og å sørge for at de som er nye her får sjansen til å oppdage selskapet. Men burde kanskje bare skrive et innlegg der det står "intet nytt å meddele" så man ikke trenger å lete etter endringer. Hadde jo regnet med at folk ville grave og spørre for å finne ut mer om selskapet, men det kan jo virke som folk er fornøyd med det de finner på hjemmesiden.

Men nå var det jo ihvertfall et spørsmål her fra paali89 om når signaturene kommer på plass i Japan. Det vet verken jeg eller ledelsen, men at vi nærmer oss er det ingen tvil om. I Japan er det ofte lange og omstendelige prosesser som skal gjennomføres før man er i mål. De er ikke tilhengere av innfallsmetoden eller magefølelse, men gjennomfører et omfattende grunnarbeide før de fatter beslutninger, selv om vårt produkt både er rimelig og kan sies opp når som helst. De ønsker nok også å forsikre seg om at det er trygt å bruke, og ikke representerer en trojansk hest inn i deres datasystemer. Men for dem som ikke har aksjer er ikke dette akkurat noe å glede seg til da det åpenbart vil innebære en øyeblikkelig reprising av aksjen. Og i motsetning til børsnoterte aksjer er det heller ikke mulig å få en gunstig inngangspris ved å handle raskt når kontraktene foreligger ettersom det ikke er gjort over natten å kjøpe aksjer av andre aksjonærer. Mener man at dette ser lovende ut så er tiden for å handle her og nå. Emisjonsaksjer vil være tilgjengelige for kr 1,85 så lenge det ikke foreligger viktige kursdrivende nyheter.
YNWA250505
08.08.2023 kl 15:16 2991

som sagt før, jævlig irriterende at tråden løftes uten noe nytt å melde. Jeg følger int med og håper alt går bra, men slutt å løfte tråden
Fryden
08.08.2023 kl 14:52 2918

Spennende selskap og jeg håper de lykkes! Bransjen trenger dette er min mening.

Når man velger å løfte en tråd i dag 13:11 så kanskje tatt seg bryet å oppdatere med hva som er endret i hovedinnlegget.

Er det noe nytt angående emisjon? Ingen tidsfrister på nytegning?
dr. Stockman
02.08.2023 kl 08:08 3277

Og så er det jo ikke så mange som kan skilte med et produkt som sikkert ingen i hele verden har innvendinger mot - uten uheldige bivirkninger, intet en energiforbruk (sparer faktisk drivstoff) og sikrer liv og eiendom til prisen av en kaffekopp pr flyavgang (vel og merke ikke pr passasjer, men for hele flyavgangen, og drivstoffbesparelsen kan gjøre at man ender i pluss.)

Investorer synes ikke å skjønne dette, men det spiller mindre rolle når de vi går etter, som Japan Airlines og Nippon Airways, forstår hva vi tilbyr og setter pris på det.
Redigert 04.08.2023 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
01.08.2023 kl 12:09 3365

"Nåværende emisjonsfullmakt på minst kr. 1,85 per aksje representerer egentlig også en alt for lav kurs, og utgjør rundt 66 millioner kroner, eller bare 6,6 prosent sannsynlighet for suksess. "

Skulle jeg vurdere sannsynligheten for at dette av en eller annen grunn skulle vise seg å være en flopp så kunne 6,6% være et fornuftig tall å lande på i den sammenheng. Mer interessant er hvor store deler av markedet vi kan lykkes i å erobre. Skulle vi forbli ensomme på arenaen for all fremtid så er muligheten absolutt til stede for å erobre hele markedet og oppnå en markedsverdi jeg ikke engang tør å sette på papiret nå. Og selv om vi hovedsaklig skulle bli henvist til det patentbeskyttede amerikanske markedet så vil potensialet være svært betydelig. Overgår egentlig min forstand at ikke flere innser dette, selv om jeg selvfølgelig skjønner at de fleste ikke påtar seg jobben med å sette seg 100% inn i hva selskapet driver med, og selvfølgelig heller ikke kjenner selskapet fra innsiden slik jeg gjør.
Goldeneye
30.07.2023 kl 15:49 3508

La oss anta et totalmarked på 100 millioner dollar eller 1 milliard kroner i året, gitt noen år med vekst etter kommersielt gjennombrudd.

Vedr. kapitalisering/derisking er jeg derfor helt enig med dr. Stockman i at prisen er alt, alt for lav - gitt det stadium selskapet er på nå. Kr. 1 pr aksje tilsvarer som sagt en kapitalisering på rundt 36 millioner kroner. Prisen tilsier 3,6 prosent sannsynlighet for full suksess. Nåværende emisjonsfullmakt på minst kr. 1,85 per aksje representerer egentlig også en alt for lav kurs, og utgjør rundt 66 millioner kroner, eller bare 6,6 prosent sannsynlighet for suksess. Ut fra signalene som Weathernews sender virker det som teknologien til Kongsberg Aeronautical er noe de vil satse på.

Når Nippon Airways og/eller Japan Airlines skriver kontrakt, noe som kan skje med det første, sier det seg selv at det må komme en betydelig derisking ved neste emisjon, til minst kr. 3 pr. aksje - og med en kapitalisering på eksempelvis 120 millioner kroner etter neste emisjon inkl. utvanningen vil det fortsatt bare være priset inn 12 prosent sannsynlighet for suksess. Etter kommersielt gjennombrudd kan det trolig også komme en børsnotering av selskapet, slik at likviditeten så vel som prisingen av aksjene blir enda bedre.
Redigert 30.07.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
27.07.2023 kl 17:03 3636

Med mindre man tror at dette er et rent luftslott - til tross for f.eks. den positive interessen man har møtt hos Nippon Airways og Japan Airlines - så gjør jo potensialet i seg selv at aksjen må fremstå som tilnærmet gratis. Dermed kunne jeg ganske enkelt - ltil tross for svært begrensede tilgjengelige midler - ganske enkelt ikke si nei til å forsvare min andel i selskapet ved å gå inn med ytterligere 170k. I verste fall får jeg trøste meg med høy norsk aksjeskatt (ihvertfall i øyeblikket) som gjør at jeg ville fått tilbake nesten 40% på skatten. Men personlig anser jeg risikoen som tilnærmet teoretisk, og det er jo heller ikke slik at gardinen plutselig går ned. Det vil alltid dukke opp nye sjanser til et gjennombrudd i markedet. Selv om det mot all formodning skulle dukke opp en ny konkurrent fra løse lufta så er det uansett ingen marginer å snakke om, så de kan ihvertfall ikke jekke oss ut ved å underby oss.
Goldeneye
27.07.2023 kl 15:56 3659

KAIS teknologi er noe som luftfarten trenger. Både i forhold til sikkerhet på rullebanen og drivstoffbesparelser.

Jeg forstår veldig godt at styreleder og daglig leder så vel som største aksjonær økte ved internemisjonen på kr. 1, der tegningsfristen gikk ut i forrige uke.

Sitert fra presentasjonsmaterialet: "Kurs kr. 1 pr. aksje kapitaliserer selskapet til rundt 36 millioner kroner inkl. millionen som blir hentet inn ved denne emisjonen. Til sammenlikning ventes markedspotensialet for selskapets teknologi å utgjøre inntekter på noen hundre millioner kroner per år."

Da er det bare å vente på de første kontraktene og mangedobling av aksjekursen. 🚀💵🚀

Midas69
26.07.2023 kl 15:00 3796

En oppdatering:

Det er igjen 45.000 aksjer til salgs på 1,10. Kjøperen på 1,00 kan ta 250.000 aksjer.

Ta kontakt om dere ønsker å kjøpe/selge aksjer.
ikkereklame@proton.me
Midas69
25.07.2023 kl 15:35 3901

Aksjene må nok kjøpes senest i løpet av august, dersom de ikke blir solgt med en gang. Det skjer trolig noe i september.

Det har ellers kommet en email fra noen som ønsker å kjøpe en større post på 1,00. Så nå har jeg altså kjøper på 1,00 og selger på 1,10.

Ta kontakt om dere ønsker å kjøpe/selge aksjer.
ikkereklame@proton.me
paali89
25.07.2023 kl 15:26 3901

Hvor lenge varer tilbudet ditt? Mulig jeg vil ha iløpet av høsten :-)
Midas69
25.07.2023 kl 15:16 3907

Nå som den rabatterte internemisjonen på 1,00 er ferdig og fulltegnet, vil neste mulighet bli å kjøpe aksjer på *) 1,85 kr ved neste emisjon, i tråd med den fullmakten som generalforsamlingen har gitt til styret.

*) Skulle selskapet få kontrakt(er) med det første blir trolig kursen mye høyere enn 1,85.

Om noen skulle være interessert, så kan jeg skaffe en del aksjer på 1,10 kr. Ta kontakt på følgende email hvis interesse:
ikkereklame@proton.me
dr. Stockman
24.07.2023 kl 19:34 4017

De som tegnet seg har nå fått beskjed om at emisjonen ble fulltegnet, og at alle fikk de aksjene de tegnet seg for. Som jeg antydet så ville jeg selv tegne meg for et beløp som tilsvarer min andel i selskapet, altså 170k.
lillebrumle
24.07.2023 kl 19:34 3894

Da ble det fulltegnet og jeg fikk mine 50k, er fornøyd med det :)
dr. Stockman
21.07.2023 kl 12:16 4095

Patentet er "verdt noe i seg selv" i USA der det gir beskyttelse mot eventuelle konkurrenter, og gir oss på den måten en slags forsikring om at vi ihvertfall vil beholde en betydelig del av markedet for oss selv.
Viktigere enn patentet er imidlertid den knowhow og ekspertise som er blitt bygd om siden prosjektet startet, og patentet gir ikke en helhetlig oppskrift på hvordan man oppnår de perfekte måleresultatene. Det forteller vel først og fremst om metodikken som ligger bak, men ikke om prosedyrene man har landet på. Det finnes jo en konkurrent som dykket opp for noen år siden, og som tydeligvis hadde forsøkt seg på en løsning basert på vårt patent, og som bedrev litt utprøving i Nord-Europa. Mulig at resultatene ikke ble som forventet da det ikke virker som dette har utviklet seg til noe mer, og f.eks. Weathernews har vel ikke engang hørt om denne konkurrenten. Dette selskapet ble startet av Airbus, og noe av forklaringen på de manglende ambisjonene kan jo også være at det som vil være gigantiske summer for meg og andre storaksjonærer i KAIS vil bare være små støvfnugg for Airbus, og slik sett ganske uinteressant. Som jeg har nevnt er prisen kun tilsvarende en kopp kaffe pr flyavgang, og flyselskapene vil sannsynligvis spare et tilsvarende beløp i form av litt lavere drivstofforbruk. Slik sett har vi også en "grønn teknologi".

Når det kommer til spørsmål som hvorfor vi f.eks. ikke blir kjøpt opp av Weathernews så er det sikkert mange grunner til det. Økonomien til dette selskapet spiller jo inn. Ikke alle har flust av løse midler. Det er vel heller ikke vanlig at en formidler av datapakker fra forskjellige leverandører driver og kjøper opp disse leverandørene. Det blir vel litt som om f.eks. Altibox skulle begynne å kjøpe opp TV-selskapene de distribuerer signaler for.

Og så er det jo også snakk om at Weathernews vil sitte igjen med 25% av inntektene fra de avtalene som distribueres gjennom deres system, så de sitter jo igjen med en pen andel uansett.
Redigert 21.07.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare