Kongsberg Aeronautical – unik investeringsmulighet?

dr. Stockman
KAIS 20.03.2023 kl 13:41 40638

Spennende ting på gang i selskapet hvor jeg personlig er største aksjonær. Dette er ikke et oppstartselskap, men et selskap som nærmer seg lansering overfor kundene – som vil være flyselskaper verden over.

Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.

For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.

Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.

Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.

Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.

Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf

Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.

https://www.aeronautical.no/
Redigert 08.08.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
30.06.2023 kl 23:41 3595

Selv om oppdatert informasjon akkurat er sendt ut så dukket det raskt opp ny informasjon. Så jeg regner med at informasjonen på hjemmesiden igjen blir revidert med det aller første. Vi er inne i en stim av nyheter der mer skjer i løpet av en uke enn det før gjorde i løpet av et år.
YNWA250505
10.07.2023 kl 09:21 3043

Slutt å løft denne tråden hver jævla dag uten noe nyt å komme med.
dr. Stockman
10.07.2023 kl 18:15 2980

Svært så opptatt du er av at denne unike muligheten skal falle ned i glemselens dal. Ingenting er bedre enn at tråden flyter på vannskorpen av naturlige grunner som er at spørsmål og innspill dukker opp jevnlig, men når det ikke gjør det så må man jo også tenke på dem som er inne her for første gang. Men faktisk så skjer det ting i selskapet fra dag til dag nå, men det samles opp før det meddeles aksjonærene og markedet. Dessverre kan det ikke kjøpes aksjer i øyeblikket da det nye emisjonsvedtaket ikke er registrert i Brønnøysund ennå. Men noen har jo tilbudt askjer her på tråden, så faktisk så er det fortsatt mulig å posisjonere seg for å kunne delta i internemisjonen (med sannsynligvis god mulighet til å overtegne).
Redigert 10.07.2023 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
10.07.2023 kl 19:28 2975

Bare sykt irriterende å følge en tråd som popper opp igjen uten nyheter. Forsetter dette ber jeg admin slette tråden. Kom med nyheter
dr. Stockman
10.07.2023 kl 19:43 3000

Hva mener du egentlig med nyheter? Tror du lever i et eget parallelt univers der aksjeselskaper er på Netflix og leverer spennende nyheter uke etter uke. NANOV ble jeg diskutert opp og ned side etter side dag for dag mens det bare unntaksvis dukket opp noe som kunne ligne på en nyhet. Slik er det jo i de fleste selskaper, mens KAIS den senere tiden faktisk har vært unntaket der det har vært nyheter mer eller mindre hele tiden. Det er vel heller ingen som ber deg klikke på tråden hver gang den dukker opp på listen, eller er du dødsspent på nyheter så du ikke klarer å la være. Merkelig at noen klikker på alle tråder etterhvert som de havner øverst på lista. som Ironisk nok så vil det allerede være for sent å kjøpe aksjer til tilnærmelsesvis dagens pris når den store nyheter dukker opp her, så med mindre man er inne allerede så er det neppe noe å håpe på.
Vel, neste nyhet vil ihvertfall ganske sikkert være hvordan det gikk med den interne emisjonen. Full pupp og kamp til døra om aksjene eller null interesse. Svaret får vi 22. juli.
YNWA250505
10.07.2023 kl 20:05 3000

Kommer det ikke nyheter eller andre ting i markedet til KAIS så gi faen I å løfte tråden. Jeg er spent på utviklingen helt klart. Jeg har tro på dette markedet derfor følger jeg spent med. Klart jeg trykker på tråden når den er løftet. Du derimot er desperat etter omtale og tror at du finner investorer her inne som ønsker å investere i KAIS pga du er 100% investert her og sitter fastlåst uten mulighet til å komme deg ut. Den lille interne fisleemisjonen hjelper jo ingenting, det er den "eksterne" emisjonen dere trenger å fylle. Det klarer dere ikke så ta hintet
dr. Stockman
10.07.2023 kl 23:07 2990

Når man har under 2 millioner i årsbudsjett så hjelper jo 1 million ganske mye, særlig når det kan være snakk om uker før enten den eksterne emisjonen faller på plass eller den første kontrakten dumper inn. Det er klart, i et selskap som f,eks. NANOV, som brukte 1 1/2 million pr dag så ville det ikke monnet mye, men vår styrke er at vi befinner oss i diametralt motsatt situasjon. Prøv ikke å fremstille det negativt at vi er "low cost". Alle nøkkelpersoner i inn og utland (med unntak av daglig leder) jobber enten ut fra dugnadsprinsippet eller med avtale om kompensasjon i form av aksjer hvis vi kommer i havn og deres bidrag har hatt betydning.
dr. Stockman
11.07.2023 kl 10:38 2989

"Du derimot er desperat etter omtale og tror at du finner investorer her inne som ønsker å investere i KAIS pga du er 100% investert her og sitter fastlåst uten mulighet til å komme deg ut. "

Hvis jeg hadde et ønske om å komme meg ut så hadde jeg ikke vært innstilt på å gå inn med ytterligere 170.000 ved denne emisjonen. Når kursen er oppe i 5 kr vil jeg imidlertid redusere risikoen en smule og selge 10-20% av aksjene.
dr. Stockman
13.07.2023 kl 10:48 2910

Oppdateringen jeg lovet vil nå bli sendt ut til aksjonærene, og blir også lagt inn på hjemmesiden. Nøyer meg med å ta med avslutningen her:
"Det har så langt kommet flere aksjetegninger, men det mangler fremdeles noen tegninger for å nå det ønskede målet på kr. 1 mill. Tegningsfristen er den 21. juli. Minner om at overtegning vil kunne gi god uttelling ved denne internemisjonen; se tegningsdokumentet for flere detaljer. Dette finnes også på vår hjemmeside. Ved å delta i internemisjonen gir man samtidig et bidrag til at den gode flyten selskapet er inne i for tiden kan aksellereres ytterligere, slik at de første kontraktene kan komme i havn enda raskere."
lillebrumle
13.07.2023 kl 20:11 2932

Da har jeg tegnet meg på 50K, klarer ikke å la være. Spennende at KAIS vil delta i Oslo Innovation Week. Ting og tang kan skje innen september og kanskje dette kan være brekkjernet for å komme på radaren hos eksterne investorer. Vi får se ;)
dr. Stockman
13.07.2023 kl 22:54 2924

Ja, ting skjer fort. Selv etter at denne oppdateringen akkurat er sendt ut er det små drypp som kan gi nye perspektiver. Kanskje ser vi en åpning mot Sør-Amerika, men det er bare et såkorn foreløpig. Var selv ganske bestemt på å avstå fra denne emisjonen, men klarer nok heller ikke å la være etter den nyhetsflommen som har vært og brikker som nesten daglig faller på plass i Asia. Så etter alt å dømme benytter jeg meg av mine rettigheter til å få 170.000 aksjer, men vil avstå fra å overtegne og lar heller de små aksjonærene få muligheten til å bli tildelt en god del ekstra aksjer ut over dem de har rettighet til å kjøpe.

Først og fremst håper jeg at undertegning av kontrakter er nært forestående, men som du skriver så bør vi også ha nytte av progresjonen som har funnet sted i jakten på investorer. De bør jo kunne kjenne sin besøkelsestid, og skjønne at sjansen til å kunne komme inn på 1,85 kan forsvinne før man aner det. Og Oslo Innovation Week vil kunne økte kontaktflaten med eksterne investorer betydelig.
Redigert 13.07.2023 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
14.07.2023 kl 13:12 2846

Da er den siste oppdateringen også kommet på plass på hjemmesiden:

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_2e8e83ca77e747dbbb22a318bd6a57ae.pdf

Les selv, men her er ihvertfall overskriften:
"Gjennom den siste måneden har vi gjort ytterligere steg i å konkretisere veien videre med
Weathernews, Japan Airlines og All Nippon Airways. Samtidig er vi i ferd med å finne frem
til en mulig plattform for samarbeid med FLYTH Aerospace Solutions Ltd."
Goldeneye
15.07.2023 kl 14:12 2799

Fin oppdatering fra Kongsberg Aeronautical. Jeg tror det nærmer seg kommersielt gjennombrudd nå, og vil derfor overtegne i den pågående internemisjonen.
Redigert 16.07.2023 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
15.07.2023 kl 17:00 2820

Skal ihvertfall bidra til at det drypper litt ekstra på de mindre aksjonærene ved å avstå fra å overtegne selv, men jeg tror ganske sikkert at det vil være noen av de større aksjonærene som vil begrense seg litt. Allerede er det en som bare har tegnet seg for halvparten av det han har rettigheter til, og bare det er nok til at det blir en hel del på dem som overtegner. Om alle hadde tegnet seg fullt ut ville det som kjent kun blitt en håndfull aksjer på de minste aksjonærene.

Det skal sies at det er ganske mange år siden jeg først trodde at vi nærmet oss gjennombruddet, men da var det dessverre slik at verken ledelsen eller jeg selv kjente til alle hindrene som måtte passeres. Nå har vi oversikten over det, og har dermed langt bedre kontroll på når målstreken er i sikte - hvilket den nå faktisk er selv om det fortsatt er en del formalia som gjenstår.
Redigert 15.07.2023 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
navnkalle
16.07.2023 kl 00:01 2814

Makan til generøse storeiere i denne bedriften. Raust å ikke tegne dere!
Og jeg har aldri sett så tydelig beskrivelse av overtegning ved noen emisjoner - ever.
dr. Stockman
16.07.2023 kl 08:21 2812

Eier man 17% av en bedrift så er det selvsagt ikke vanskelig å være litt "raus" overfor de som har 0,17%. Det handler selvfølgelig ikke så mye om raushet i seg selv, men om at det er positivt for bedriften at vi får litt flere aksjonærer som har mange nok aksjer til å bry seg med hva som skjer. En større og mer solid aksjonærbase øker sjansen for å kunne hente inn kapital internt neste gang, hvis det skulle oppstå en ny situasjon der det er ønskelig å løse kapitalbehovet internt for å kunne forsere tilnærmingen til markedet ytterligere. Og så er det jo en gigantisk forskjell på dem som har alt samlet i en pott allerede, og de som knapt påvirkes risikomessig i det hele tatt ved å kjøpe noen ekstra aksjer i selskapet. Lykkes selskapet fullt ut så ville jeg personlig kunne levd stort på resultatet resten av livet selv med en tidel av de aksjene jeg har, så behovet for ekstra aksjer er begrenset.
For min egen del så må jeg jo også si at tar jeg min del på 170.000 så er det svært fjernt fra å "la være tegne seg". Men det er lov å være negativ som du tydeligvis er.
Redigert 16.07.2023 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
18.07.2023 kl 09:10 2551

Husk fristen på fredag for dem som allerede har aksjer og ønsker å tegne seg ved internemisjonen (til halv pris av eksterne emisjoner).
Gullhaugen
18.07.2023 kl 10:22 2543

Denne tråden bør slettes asap. Den har ikke noe her å gjøre.
dr. Stockman
18.07.2023 kl 12:33 2530

Så dette forumet handler ikke om aksjer - eller kanskje utelukkende om aksjer man kan tape penger på? Påstander uten at de støttes av argumenter tror jeg ingen vektlegger.
Goldeneye
18.07.2023 kl 19:47 2460

Jeg synes at denne tråden er nyttig og har livets rett; den dreier seg om et norsk ikt-selskap med unik teknologi, og som kan bli verdensledende på sitt felt.

Opplysningene som fremkommer her er on-topic og saklig, og henviser til lenker der dem som måtte være interessert kan innhente mer informasjon.
Goldeneye
18.07.2023 kl 21:16 4596

Du ba om sletting av tråden, Gullhaugen. Ser ikke noe forbud her mot å diskutere unoterte aksjer innenfor de forskjellige gruppene så lenge de opererer i den bransjen gruppen omtaler?

Det hadde vel vært mer riktig å flytte den til unoterte enn å slette den om admin først skulle foretatt seg noe?
Redigert 18.07.2023 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
19.07.2023 kl 11:38 4543

"Unoterte aksjer" er en død aksjeklasse på forumet, så den er dessverre ikke aktuell. Som Goldeneye skriver så er det intet til hinder for å diskutere unoterte aksjer under bransjeinndelingen, og man finner jo også utenlandske aksjer her.
dr. Stockman
19.07.2023 kl 16:17 4512

Ikke noe å si på "troen på produktet" hos den øverste ledelsen ihvertfall. Styreleder har alene tegnet seg for 225.000, som jo er ca 100% overtegning. Husker tilbake til NANOV, PCIB og andre farmasiselskaper hvor alle i ledelsen kun hadde tildelte opsjoner bortsett fra erverving av noen poster på rent symbolsk nivå.
YNWA250505
19.07.2023 kl 16:35 4505

Men hvor mye har styreleder tegnet seg i den vanlige emisjonen til kr 1.85? Og helt ærlig, dere ønsket å hente 4mill til kr 1.85 og klarer ikke det. Så kjører dere en intern emisjon hvor dere skal hente 1mill dvs 1 mill nye aksjer. Hvorfor tegner ikke ledelsen seg for like mye i den til kr 1.85? Mener de at det er for dyrt? Da burde dere muligens kjøre en større emisjon på kr 1 så dere kan hente 5mill og sørge for at det svir litt mer for eksisterende aksjonærer å ikke bli med i emisjonen.
dr. Stockman
19.07.2023 kl 17:22 4493

Hvilke selskaper kan du vise til der gründerne fortsetter å sprøyte millioner inn i selskapet til evig tid. Vi er alle helt vanlige mennesker med helt vanlig økonomi, og du kan ikke mene at alt vi eier og har skal gå til dette ene selskapet selv lenge etter at vi forlengst har alle de aksjene vi egentlig har behov for hvis vi kommer i mål. Det heter "ekstern emisjon" nettopp fordi det er en ekstern emisjon, og hvor vi ønsker å få inn tunge eksterne investorer som kan satse en del uten på noen måte å være nødt til å ta den finansielle risikoen som vi selv har tatt. Har nevnt det mange ganger før, men du synes å ha vanskelig å ta inn over deg at for en person med helt vanlig økonomi så medfører det langt større risiko å gå inn i et selskap med 5 millioner enn med 50.000. Man kan ikke stirre seg blind på en enkelt emisjon, men må istedet se på den akkumulerte investeringen og dermed den samlede risikoen man påtar seg. Når det er sagt ville styrelederen åpenbart ikke fortsette å pløye betydelige midler inn i dette selskapet hvs han ikke følte seg komfortabel med fremtidsutsiktene.
Og som jeg også har nevnt flere ganger så er det ganske ørkesløst å sammenligne en intern emisjon med en ekstern. En intern emisjon diskriminerer ingen, så kursen er i så måte irrelevant. Hadde man ønsket å "tvinge" alle til å delta for å unngå ekstrem utvanning så kunne man jo satt den til 10 øre. Men vi ønsket en mer moderat rabatt som likevel vil være til stor fordel for små aksjonærer som vil kunne oppnå at ekstrem overtegning kommer i boks hvis flere av de større aksjonærene lar være å å tegne seg fullt ut. For de små aksjonærenes skyld får vi håpe at ikke alle de store overtegner slik styrelederen har gjort.
dr. Stockman
19.07.2023 kl 17:30 4501

Kan jo også legge til at styrelederen tidligere har kjøpt svært mange aksjer til 2,50 pr stk, så ingen trenger misunne ham at han nå ser en aneldning til å skaffe seg noen aksjer til lavere pris.
YNWA250505
19.07.2023 kl 18:12 4495

Bare poengterte at han ikke ville delta i den eksterne emin på kr 1.85 som har pågått lenge. Men 1 krone var greit og det kan jeg jo skjønne. Hvem vil ikke ha 85% rabatt? Lykke til Dr.Stockman. får håpe dere får inn nok penger for å komme videre mot deres mål. Men å gå inn her nå vell vitende om at dere ikke klarer å hente noe særlig penger på kr 1.85 og da må dere bare senke prisen igjen.
dr. Stockman
19.07.2023 kl 20:05 4545

Han var også med på den forrige eksterne emisjonen som ble gjort til samme pris via crowdfunding. Selv om det har hjulpet litt med det som har kommet inn via HO nå ved den siste eksterne emisjonen så er det viktig å være klar over at denne er ment for en eller flere store investorer eller fond. Men det er et vanskelig nåløye å passere når det tross alt bare er en liten håndfull slike investorer vi kommer i kontakt med. Noen teller fortsatt på knappene og kan tenkes å gå inn. Ellers fikk du kanskje med deg det som ble nevnt i den siste meldingen fra selsapet:
". I vårt siste møte tidlig i juli ble det foreslått at vi burde
vurdere deltagelse i Oslo Innovation Week
(OIW) i slutten av september.
SWITCH 23 er en av hoved konferansene under
OIW, og møteplass for mer enn 30 000 deltagere innenfor blant annet Deep Tech. Her vil det
også være tyngre investorer. Vårt neste møte
med SIN er i begynnelsen av august, og vi vil
utarbeide strategi i forhold til OIW. "

På en slik konferanse vil vi kunne møte langt flere potensielle investorer enn det vi er bortskjemt med, og kanskje er det duket for et gjennombrudd i forhold til investormarkedet her. Men uansett er jeg aller mest positiv til at de første kontraktene snart faller på plass, og etter det kan vi bare glemme investorproblemer. Jeg har også nevnt at vi ganske sikkert kunne hentet inn 20 millioner i en storstilt emisjon, men at dette ville medført en utvanning som er fullstendig uakseptabelt når vi befinner oss like ved mållinjen. Da trykker vi heller på pauseknappen.
dr. Stockman
20.07.2023 kl 09:13 4533

Ikke bare styreleder, men også største aksjonær - som er meg selv - vil sannsynligvis gå inn med 170.000, som tilsvarer min andel i selskapet. Men jeg har jo nok aksjer i selskapet allerede, så den endelige avgjørelsen vil bli tatt helt på fallrepet. Men vanskelig å si nei til sterkt rabatterte aksjer. Kan forresten også være i ferd med å åpne seg en mulighet for å operere i Sør-Amerika.
Redigert 20.07.2023 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
20.07.2023 kl 09:45 4550

Som sagt Dr. S så har jeg tro på at dette vil gå bra på sikt. Lykke til
dr. Stockman
20.07.2023 kl 12:39 4487

Takker for alle lykkønskninger, men tror vel egentlig at vi ikke trenger særlig mer flaks enn den vi har hatt i det siste - ikke minst att "Asia-sporet" dukketk opp akkurat da det midlertidig kjørte seg fast i USA pga 5G-problematikken som beslaglegger all deres ledige kapasitet.
dr. Stockman
20.07.2023 kl 13:15 4490

Daglig leder øker også med ytterligere 100k, og er åpen for å ta enda mer. Solide signaler.
paali89
20.07.2023 kl 14:20 4500

Hvor kan jeg kjøpe aksjer for 1,05kr?
Trond9483@gmail.com
dr. Stockman
20.07.2023 kl 16:34 4496

Internemisjonen er på 1,00 kr, og forutsetningen for å kunne delta er at man eier aksjer fra før. Men selv om du bare skulle ha en eneste aksje fra før så gjør muligheten til å overtegne at man i heldigste fall får kjøpt alt det man ønsker seg.
paali89
21.07.2023 kl 10:37 4440

Er patentet og programvaren/løsningen produsert til nå verdt noe i seg selv? Hvorfor har ikke weathernews kjøpt hele sulamitten hvis ideen er idiotsikker?
Jeg er ihvertfall inne med et lodd =) lykke til aksjonærer og ledelse :-)
dr. Stockman
21.07.2023 kl 12:16 4533

Patentet er "verdt noe i seg selv" i USA der det gir beskyttelse mot eventuelle konkurrenter, og gir oss på den måten en slags forsikring om at vi ihvertfall vil beholde en betydelig del av markedet for oss selv.
Viktigere enn patentet er imidlertid den knowhow og ekspertise som er blitt bygd om siden prosjektet startet, og patentet gir ikke en helhetlig oppskrift på hvordan man oppnår de perfekte måleresultatene. Det forteller vel først og fremst om metodikken som ligger bak, men ikke om prosedyrene man har landet på. Det finnes jo en konkurrent som dykket opp for noen år siden, og som tydeligvis hadde forsøkt seg på en løsning basert på vårt patent, og som bedrev litt utprøving i Nord-Europa. Mulig at resultatene ikke ble som forventet da det ikke virker som dette har utviklet seg til noe mer, og f.eks. Weathernews har vel ikke engang hørt om denne konkurrenten. Dette selskapet ble startet av Airbus, og noe av forklaringen på de manglende ambisjonene kan jo også være at det som vil være gigantiske summer for meg og andre storaksjonærer i KAIS vil bare være små støvfnugg for Airbus, og slik sett ganske uinteressant. Som jeg har nevnt er prisen kun tilsvarende en kopp kaffe pr flyavgang, og flyselskapene vil sannsynligvis spare et tilsvarende beløp i form av litt lavere drivstofforbruk. Slik sett har vi også en "grønn teknologi".

Når det kommer til spørsmål som hvorfor vi f.eks. ikke blir kjøpt opp av Weathernews så er det sikkert mange grunner til det. Økonomien til dette selskapet spiller jo inn. Ikke alle har flust av løse midler. Det er vel heller ikke vanlig at en formidler av datapakker fra forskjellige leverandører driver og kjøper opp disse leverandørene. Det blir vel litt som om f.eks. Altibox skulle begynne å kjøpe opp TV-selskapene de distribuerer signaler for.

Og så er det jo også snakk om at Weathernews vil sitte igjen med 25% av inntektene fra de avtalene som distribueres gjennom deres system, så de sitter jo igjen med en pen andel uansett.
Redigert 21.07.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
lillebrumle
24.07.2023 kl 19:34 4334

Da ble det fulltegnet og jeg fikk mine 50k, er fornøyd med det :)
dr. Stockman
24.07.2023 kl 19:34 4458

De som tegnet seg har nå fått beskjed om at emisjonen ble fulltegnet, og at alle fikk de aksjene de tegnet seg for. Som jeg antydet så ville jeg selv tegne meg for et beløp som tilsvarer min andel i selskapet, altså 170k.
Midas69
25.07.2023 kl 15:16 4349

Nå som den rabatterte internemisjonen på 1,00 er ferdig og fulltegnet, vil neste mulighet bli å kjøpe aksjer på *) 1,85 kr ved neste emisjon, i tråd med den fullmakten som generalforsamlingen har gitt til styret.

*) Skulle selskapet få kontrakt(er) med det første blir trolig kursen mye høyere enn 1,85.

Om noen skulle være interessert, så kan jeg skaffe en del aksjer på 1,10 kr. Ta kontakt på følgende email hvis interesse:
ikkereklame@proton.me
paali89
25.07.2023 kl 15:26 4343

Hvor lenge varer tilbudet ditt? Mulig jeg vil ha iløpet av høsten :-)
Midas69
25.07.2023 kl 15:35 4348

Aksjene må nok kjøpes senest i løpet av august, dersom de ikke blir solgt med en gang. Det skjer trolig noe i september.

Det har ellers kommet en email fra noen som ønsker å kjøpe en større post på 1,00. Så nå har jeg altså kjøper på 1,00 og selger på 1,10.

Ta kontakt om dere ønsker å kjøpe/selge aksjer.
ikkereklame@proton.me
Midas69
26.07.2023 kl 15:00 4243

En oppdatering:

Det er igjen 45.000 aksjer til salgs på 1,10. Kjøperen på 1,00 kan ta 250.000 aksjer.

Ta kontakt om dere ønsker å kjøpe/selge aksjer.
ikkereklame@proton.me
Goldeneye
27.07.2023 kl 15:56 4106

KAIS teknologi er noe som luftfarten trenger. Både i forhold til sikkerhet på rullebanen og drivstoffbesparelser.

Jeg forstår veldig godt at styreleder og daglig leder så vel som største aksjonær økte ved internemisjonen på kr. 1, der tegningsfristen gikk ut i forrige uke.

Sitert fra presentasjonsmaterialet: "Kurs kr. 1 pr. aksje kapitaliserer selskapet til rundt 36 millioner kroner inkl. millionen som blir hentet inn ved denne emisjonen. Til sammenlikning ventes markedspotensialet for selskapets teknologi å utgjøre inntekter på noen hundre millioner kroner per år."

Da er det bare å vente på de første kontraktene og mangedobling av aksjekursen. 🚀💵🚀

dr. Stockman
27.07.2023 kl 17:03 4089

Med mindre man tror at dette er et rent luftslott - til tross for f.eks. den positive interessen man har møtt hos Nippon Airways og Japan Airlines - så gjør jo potensialet i seg selv at aksjen må fremstå som tilnærmet gratis. Dermed kunne jeg ganske enkelt - ltil tross for svært begrensede tilgjengelige midler - ganske enkelt ikke si nei til å forsvare min andel i selskapet ved å gå inn med ytterligere 170k. I verste fall får jeg trøste meg med høy norsk aksjeskatt (ihvertfall i øyeblikket) som gjør at jeg ville fått tilbake nesten 40% på skatten. Men personlig anser jeg risikoen som tilnærmet teoretisk, og det er jo heller ikke slik at gardinen plutselig går ned. Det vil alltid dukke opp nye sjanser til et gjennombrudd i markedet. Selv om det mot all formodning skulle dukke opp en ny konkurrent fra løse lufta så er det uansett ingen marginer å snakke om, så de kan ihvertfall ikke jekke oss ut ved å underby oss.
Goldeneye
30.07.2023 kl 15:49 3961

La oss anta et totalmarked på 100 millioner dollar eller 1 milliard kroner i året, gitt noen år med vekst etter kommersielt gjennombrudd.

Vedr. kapitalisering/derisking er jeg derfor helt enig med dr. Stockman i at prisen er alt, alt for lav - gitt det stadium selskapet er på nå. Kr. 1 pr aksje tilsvarer som sagt en kapitalisering på rundt 36 millioner kroner. Prisen tilsier 3,6 prosent sannsynlighet for full suksess. Nåværende emisjonsfullmakt på minst kr. 1,85 per aksje representerer egentlig også en alt for lav kurs, og utgjør rundt 66 millioner kroner, eller bare 6,6 prosent sannsynlighet for suksess. Ut fra signalene som Weathernews sender virker det som teknologien til Kongsberg Aeronautical er noe de vil satse på.

Når Nippon Airways og/eller Japan Airlines skriver kontrakt, noe som kan skje med det første, sier det seg selv at det må komme en betydelig derisking ved neste emisjon, til minst kr. 3 pr. aksje - og med en kapitalisering på eksempelvis 120 millioner kroner etter neste emisjon inkl. utvanningen vil det fortsatt bare være priset inn 12 prosent sannsynlighet for suksess. Etter kommersielt gjennombrudd kan det trolig også komme en børsnotering av selskapet, slik at likviditeten så vel som prisingen av aksjene blir enda bedre.
Redigert 30.07.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
01.08.2023 kl 12:09 3818

"Nåværende emisjonsfullmakt på minst kr. 1,85 per aksje representerer egentlig også en alt for lav kurs, og utgjør rundt 66 millioner kroner, eller bare 6,6 prosent sannsynlighet for suksess. "

Skulle jeg vurdere sannsynligheten for at dette av en eller annen grunn skulle vise seg å være en flopp så kunne 6,6% være et fornuftig tall å lande på i den sammenheng. Mer interessant er hvor store deler av markedet vi kan lykkes i å erobre. Skulle vi forbli ensomme på arenaen for all fremtid så er muligheten absolutt til stede for å erobre hele markedet og oppnå en markedsverdi jeg ikke engang tør å sette på papiret nå. Og selv om vi hovedsaklig skulle bli henvist til det patentbeskyttede amerikanske markedet så vil potensialet være svært betydelig. Overgår egentlig min forstand at ikke flere innser dette, selv om jeg selvfølgelig skjønner at de fleste ikke påtar seg jobben med å sette seg 100% inn i hva selskapet driver med, og selvfølgelig heller ikke kjenner selskapet fra innsiden slik jeg gjør.
dr. Stockman
02.08.2023 kl 08:08 3731

Og så er det jo ikke så mange som kan skilte med et produkt som sikkert ingen i hele verden har innvendinger mot - uten uheldige bivirkninger, intet en energiforbruk (sparer faktisk drivstoff) og sikrer liv og eiendom til prisen av en kaffekopp pr flyavgang (vel og merke ikke pr passasjer, men for hele flyavgangen, og drivstoffbesparelsen kan gjøre at man ender i pluss.)

Investorer synes ikke å skjønne dette, men det spiller mindre rolle når de vi går etter, som Japan Airlines og Nippon Airways, forstår hva vi tilbyr og setter pris på det.
Redigert 04.08.2023 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
paali89
06.08.2023 kl 11:15 3500

Vært prat om Japan en stund nå. Når signerer de?