Kongsberg Aeronautical – unik investeringsmulighet?

dr. Stockman
KAIS 20.03.2023 kl 13:41 29554

Spennende ting på gang i selskapet hvor jeg personlig er største aksjonær. Dette er ikke et oppstartselskap, men et selskap som nærmer seg lansering overfor kundene – som vil være flyselskaper verden over.

Man bør alltid tenke at uansett hvor lovende noe ser ut til å være så kan det likevel dukke opp en ukjent faktor under veis som stopper det hele eller i hvert fall bremser progresjonen mot målet. For KAIS dukket ikke minst pandemien opp, som forårsaket tilnærmet panikk hos flyselskapene, som måtte prioritere «brannslukking» heller enn kontakten med små selskaper som hadde tjenester å tilby. I USA opplever vi også midlertidige problemer tilknyttet implementeringen av 5G-nettet.

For min egen del har jeg latt meg blende av det store potensialet for dette selskapet, samtidig som det egentlig kun er «den ukjente faktor» som kan stikke kjepper i hjulet. KAIS er derfor min eneste investering for tiden (etter at NANOV og PCIB gikk til h..). Til gjengjeld er det en svært stor investering, og et tilsynelatende suicidalt brudd mot prinsippet om at man ikke skal legge alle eggene i en kurv.

Skulle jeg fremheve et par poenger som styrker mine forventninger til selskapet så må det være det faktum at samtidig som våre årlige driftsutgifter ligger på et par millioner så eksisterer ingen deadline der løpet er kjørt om vi ikke har fått napp innen den tid. Får vi ‘nei’ på en henvendelse så vet vi at det finnes nok av andre flyselskaper å henvende seg til.

Enhver må finne ut for sin egen regning om de tenker at det er grunnlag for å dele mitt særdeles optimistiske syn på selskapet, eller om de ser potensielle «mørke og truende skyer» som kan velte det hele. Hjemmesiden er etter hvert blitt både oversiktlig og omfattende, og bør kunne gi svar på det meste man måtte lure på. Sitter man fortsatt igjen med spørsmål så forsøker jeg gjerne å bidra til oppklaringer, enten det måtte være her på tråden eller som svar på mail som kan sendes meg på dr.Stockman10@gmail.com. Jeg kan også videreformidle spørsmål til ledelsen der det er nødvendig for å kvalitetssikre svaret.

Selskapet har vedtatt en emisjon – i første omgang ønsker vi å få inn 4 millioner. Når tiden er inne så ønsker vi å hente inn flere millioner slik at vi kan kickstarte de markedsrettede aktivitetene og nå ut til så mange flyselskaper som mulig. Men dette vil først skje etter at de første kontraktene er på plass slik at kursnivået kan befinne seg mange hakk over dagens etter min mening «symbolske» kursnivå.

Emisjonen er rettet mot profesjonelle investormiljøer, men jeg har ønsket å gi også den jevne småinvestor muligheten til å bli med på eventyret via HO. Tegningsblankett kan lastes ned fra hjemmesiden, og via denne linken kommer man direkte til riktig sted.
Ved emisjonen er kursen satt til 1,85 kr som tilsvarer en markedsverdi for selskapet på 65 millioner.

https://www.aeronautical.no/_files/ugd/6ebfdd_e710cb88f13342c8abc17bd9f799e990.pdf

Uansett hvor lovende vår kontakt med flyselskapene måtte være så er det viktig å være klar over at vi enn så lenge ikke har noen kontrakter. På den annen side er det ingen spesielle gjenstående hindringer, så det trenger ikke være lenge til første kontrakt ser dagens lys.
Jeg sitter ikke i styret til selskapet, og opptrer ikke på vegne av selskapet. Det betyr at all informasjon på denne siden står for min egen regning og ikke selskapets. Hjemmesiden er derimot ene og alene selskapets ansvar.

https://www.aeronautical.no/
Redigert 08.08.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
12.03.2024 kl 10:37 2015

Taushet er gull, og ingen nyheter er gode nyheter, sies det. Har vært litt opptatt med på egenhånd å bygge min fullisolerte trimhall/musikksktudio så deet har ikke lbitt til at jeg har logget meg inn her. Har jo ingen andre aksjer enn KAIS, så jeg frekventerer ikke HO lengre med mindre jeg skal innom og sjekke her. Nå er bygget klart i løpet av uka, og jeg kommer da til å bruke litt tid her. I mellomtiden har jeg jo kjøpt meg opp til 7 millioner aksjer, og der dermed nå i særklasse største eier i selskapet. Det sier sikkert sitt om at jeg ikke har mistet troen.

Prosessen i Japan går etter skjema, og forhåpentligvis er det ikke lenge før den første kontrakten kan underskrives. Forhåpentligvis gir det en domino-effekt, da det er gull verdt å få et av verdens ledende flyselskaper som Japan Airlines på klientlista. Apropos list så ligger den høyt i flysektoren. Alt skal både sjekkes og dobbeltsjekket før man slipper til i flyene, og i Japan må man gjerne multiplisere denne prosessen med 2. Til gjengjeld så er det også slik at når du først har sikret deg en kunde i Japan så vil de også forbli en kunde. Da er hele den grundige prosessen snudd på hodet.

Kjernegruppen av investorer som har finansiert selskapet frem til nå har hver for seg gått på mange smeller i finansmarkedet, og selv så jeg millionene forsvinne raskt da NANOV havarerte. Burde vel unngått det etter å ha erfart tidligere at 35 millioner forsvant i CREW Gold. Selskapet har dermed vært litt bortskjemt med at vi ikke var avhengige av å henvende oss til eksterne investorer. Og når dette først ble nødvendig så har ingen av oss et kontaktnett som eksponerer oss for mange risikovillige investorer (selv omn risikoen i KAIS egentlig er begrenset til at vi ikke lykkes i å samle sammen noen småpenger til videre drift). Kanskje er prisen på aksjene alt for lav, og tilkjennegir indirekte at vi egentlig ikke har tro på vårt eget produkt.

Om det skulle være noen bedre bemidlede lesere her enn oss som ønsker å gå inn med et større beløp så tror jeg at jeg kan love en rabattert pris (i forhold til kursen på 1,85 som er fastsatt av generalforsamlingen). Det må i såfall selvsagt godkjennes av generalforsamlingen.

Når det er sagt så har vi nylig knyttet til oss en person med et bredt finansielt nettverk, så det knytter seg store forhåpninger til at dette nå vil bringe resultater. I tillegg til det så har jeg også selv en ressursrik kontakt i finansmiljøet fra gamle dager, og vil også benytte meg av den kontakten hvis resultatene uteblir fra førsnevnte kontaktperson.

La meg også minne om at selskapets burnrate er close to zero sammenlignet med det fleste selskap, og at vi kan gå i tilnærmet dvale for å holde hodet over vannet om det trengs. Vår tre medarbeidere i utlandet står på og jobber fortsatt uten lønn, men med løfter om å bli belønnet når vi er i mål. Foruten at vi har et styre som verken mottar honorar eller får dekket eventuelle utgifter. Og så gjør jo også vi andre en hel del på dugnadsbasis.

Og skulle det være ukjent for nye lesere her så er det verdt å minne om at "the sky is the limit" for potensialet har. Dominoeffekt/ketchupeffekt og jungeltelegraf/internett kan føre til at vårt produkt sprer seg som ild i tørt gress, og gjør at vi kan dekke en større del av totaltmarkedet enn noen av oss har turt drømme om. Med mitt antall aksjer i selskapet betyr det ikke så mye om selskapets markedsverdi tidobler seg eller hundredobler seg, men for mindre aksjonærer er jo det et spenningsmoment som er verdt å ta med seg.

Ledelsen er blitt gjort oppmerksom på ubesvart email, så jeg håper det nå vil endre seg. Spørsmål kan også stilles her på forumet, og så får jeg bedømme om det er noe jeg kan svare på eller må videresende.
Redigert 12.03.2024 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
paali89
01.05.2024 kl 09:15 1753

Har du kastet inn håndkleet Stockman? Hvorfor har du ikke informert om siste nytt?
kaunis
01.05.2024 kl 10:45 1720

Huff huff her lukter det vondt.
YNWA250505
01.05.2024 kl 14:17 1670

Bare formelt. De har forsøkt å hente masse penger i laaaang tid, men de får det bare ikke til. Er du aksjonær i KAIS tror jeg det bare er å annse at pengene er tapt. Trøsten er at du får igjen 37.8% igjen på skatten
paali89
03.05.2024 kl 17:23 1561

Hvis noen ønsker et lodd har jeg aksjer til salgs. kurs 1,-
KrysserFingra
03.06.2024 kl 13:34 1305

Selger 6000 aksjer til 1,00,-.+avg. Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
KrysserFingra
03.06.2024 kl 13:35 1303

Selger 6000 aksjer til 1,00,-.+avg. Ta kontakt på t.teater@gmail.com ved interesse.
paali89
03.06.2024 kl 18:33 1270

Selger 30 000 aksjer for 28 000,-
YNWA250505
03.06.2024 kl 20:47 1244

1 krone for 6000 aksjer. Selv d r 1 krone bortkastet
paali89
08.06.2024 kl 23:02 1131

Aldri vært borti et selskap som har kuttet informasjonsflyt så til de grader.
mrleksa
10.06.2024 kl 16:10 1051

Paali89:
Helt enig. Kvelden og mørkt, sistemann slukker lyset.
Det stod noe i tidligere info om at selskapet kunne «gå i dvale» under mangel på cash. Men dette kan enkelt kunne kommuniseres. Er nyhetsbrev, uansett ståa, burde kunne lages uten nevneverdig innsats. Tror ikke lenger at intet nytt er godt nytt. Hvordan finner vi ut om «Det er noen hjemme»?
dr. Stockman
12.06.2024 kl 09:59 975

Lenge siden sist jeg var innom her. Var innom i slutten av april, men da var det ingen nye innlegg.
Dessverre er det intet positivt nytt å fortelle om. "Fanden ligger i detaljene" som det heter, og "liten tue kan velte stort lass".
Et problem er at Japan ligger på etterskudd når det gjelder å oppdatere visse regler som vi er avhengig av for å få dem på kundelisten:
"I Japan, og delvis i Asia, er ikke GRF, Ground Friction Measurement
tatt inn i regelverket slik det er gjort av FAA i USA og EASA i Europa.
Det er forventet at dette kommer, men ikke kjent når det blir innført.
Det innebærer at informasjon om rullebanetilstand fortsatt kan
oppgis på grunnlag av friksjonsmåler, noe som ikke tillates i EU og
USA. Hva som er beskrevet ovenfor vil på sikt kunne sikre et
gjennombrudd for Dynatron i dette markedet."
Det er selvsagt også muligheter i USA, særlig United Airlines, og vi har også kontakter som kan være interesserte i å kjøpe hele caset. Nøkkelpersonen i så måte hadde en fallulykke som midlertidig har satt ham ut av spill, og det kom jo ikke akkurat beleilig.
Beklageligvis har det ikke lykkes å få inn investorer, og lite skjer med tom kasse. Som forventet av største aksjonær så gjør jeg det jeg kan for å redde skuta i land, men det må innrømmes at nå er det ikke bare potensialet som er stort, men også de kortsiktige utfordringene.
dr. Stockman
17.06.2024 kl 11:40 868

Styreleder har fratrådt posisjonen, og vi jobber med å få på plass en ny styreleder. Jeg og de andre store aksjonærene jobber med å få på plass en ordning som vil legge grunnlaget for en langt tryggere investering fremover, og vil da komme tilbake til mulighetene som byr seg for leserne av forumet. Men før det må enkelte usikkerhetsmomenter ryddes av veien.
dr. Stockman
21.06.2024 kl 08:12 743

Pga. frister man må forholde seg til har det vært hektisk noen dager nå, men kan ihvertfall bekrefte at KAIS ikke "tar kvelden".
dr. Stockman
25.06.2024 kl 13:50 633

For dem av dere som ikke er aksjonærer så kan jeg jo opplyse om at det nå er innkalt til generalforsamling, og vi har også sendt ut et aksjonærbrev som gir litt informasjon om veien videre. Arbeidet vil fortsette med å få alle brikker på plass slik at vi kan lykkes med de forskjellige målsetninger, som å få på plass kunder som vil benytte systemet, få på plass større investorer eller alternativt å fusjonere eller bli kjøpt opp av et internasjonalt selskap.
mrleksa
25.06.2024 kl 14:14 619

Takk! Veldig bra med info. Har lest både aksjonærinfo og FLYTH-info. Jeg har ingen forutsetninger for å utttale med om for eller imot de alternativene som er listet. Men er positiv for at det jobbes mot at akjsonærene skal "berge" pengene. Eller enda bedre få litt til overs. Det vitner om tro på selskapet at det skal jobbes "pro bono" fremover. Lykke til med jobben!