AKH - Net Asset value kr. 21,84 per aksje 31.12.2022, økende

kvirrevi
AKH 21.03.2023 kl 17:16 55415

Først noen setninger om hvorfor jeg starter denne tråden. Jeg har nær sagt aldri vært borti et selskap som blir så ukritisk fremstilt negativt som det hovedtråden om AKH her inne er, der trådstarter fyller på med innlegg etter innlegg daglig (opptil 5 i rekken) om alt som er negativt med selskapet og sektoren. Han har sikkert sine tilhengere, men jeg ser behov for en annen seriøs tråd der selskapet og sektoren er mer nøytralt eller positivt fremstilt.

Ved 4Q (dvs. 31.12.2022) ble net asset value i AKH beregnet til 15,1 milliarder kroner, jf. selskapets presentasjon for 4Q. Dette tilsvarer "net asset value" per aksje på 21,84 kroner. Dette er selskapets egne beregninger, og ikke en beregning en eller annen amatør her inne har gjort.
Dette sammenlignet med dagens børskurs på 9,30 kr per aksje.

Ved årsskiftet ble en av hovedeiendelene til AKH, Aker Carbon Capture, NAV priset til 3,022 milliarder kroner, dvs. at eierandelen i ACC utgjorde ca. 20 prosent av verdiene i AKH. NAV på 3,022 milliarder ble gjort ut fra en børsverdi på 11,55 kroner.

Siden nyttår har ACC hatt en god utvikling og prises nå i dag til 14, 77 kroner, det vil si at AKH sin eierpost har økt i verdi til 3,8644 milliarder kroner, det vil si en økning på 842,4 millioner kroner. Per AKH aksje tilsvarer økningen 1,22 kroner, det vil si at NAV i AKH alt annet likt har økt til 23,06 kroner.

Den klart største verdien i AKH er Mainstream, som AKH har beregnet NAV verdien av eiendelen sin til 12,169 milliarder kroner per 31.12.2022. Det var en nedgang i NAV på 736 millioner kroner sammenlignet med 3Q 2022. AKHs eierandel i Mainstream er på 58,4%.

Det er helt klart usikkerhet knyttet til verdsettelsen av Mainstream, siden selskapet ikke er børsnotert. Når Mitzui kjøpte seg inn i selskapet våren 2022 fikk selskapet en eierandel på 27,5 prosent ved å betale 575 mill. Euro. Dette gir en verdsettelse av Mailstream på ca. 23,627 milliarder kroner per april 2022, og da ble AKHs eierandel verdsatt til 13 798 millioner kroner.

Dette er en del høyere verdsetting av Mainstream enn AKH har beregnet i 4Q. NAV beregnet av AKH fremstår i dagens marked som mer sannsynlig reell verdi enn det Mitsui kjøpte seg inn for. Den reelle verdien av Mainstream er imidlertid sterkt påvirket av hvordan selskapet har utviklet seg siden april 2022 og av verdsettelsen av selskaper som Mainstream. Eierne av Mainstream har uansett muligheter for å gjøre akkurat samme operasjon for å øke egenkapitalen som det som ble gjort når Mitsui kom inn. Mainstream er en "pure player" innen fornybar energi med etter hvert omfattende erfaring og en stor portefølje av igangsatte og planlagte utbygginger. Og verden skriker etter fornybar energi, slik at det er sannsynlig at det kan være aktører som kan være interessert i å gjennomføre tilsvarende investeringer som det Mitsui gjorde i 2022. Mainstream har allerede vist at dette kan de få til.

Mainstream og ACC er AKH desidert største og viktigste eiendeler, noe som illustreres av at resterende NAV i AKH bare utgjør ca. 12 prosent av AKHs totale NAV. AKH er har derfor egentlig ikke en komplisert struktur, AKH er i all hovedsak sies å være en aktør innen fornybar energi (vind og sol) og deretter innen CCS. Selskapet har imidlertid en resterende virksomhet som kan gi stor oppside i årene fremover, i svært viktige år for å få frem ny teknologi for å bekjempe klimakrisen.

CCS delen av AKH har utviklet seg svært positivt siden nyttår, og det er også godt mulig at verdiene i Mainstream er om lag på høyde med nivået per 31.12.2022. Dersom det skulle være tilfelle er AKH i dag svært attraktivt priset, noe som trolig vil fremgå av tallene AKH vil fremvise ved 1Q framleggelsen av selskapets virksomhet. Jeg tror AKH vil vise stigende NAV ved 1Q presentasjonen og at fornybar sektoren blir spennende å følge i 2023.
Redigert 21.03.2023 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.04.2023 kl 15:16 5241

Røkke & Co var nok smartest her som fikk inn enorme summer på svært høye kurser i et marked der «alle skulle inn tidlig og være med på det grønne skifte».
Pengene kom jo inn, så kan man kanskje si at de store vinnerne nå også feks er de som kjøper aksjer feks i AKH på 9 tallet vs kr 35 ved intro AKH for noen år siden😉
kvirrevi
04.04.2023 kl 15:27 5302

Noen som har en link til daglige priser på strøm til husholdninger og industri i Chile?
Patron72
04.04.2023 kl 16:02 5273

Og hvordan kunne investorer med egen kalkulator handle på disse prisene?
Så må legge til at Aow og Akh slettes ikke var alene om å bli priset høyt.
Se på kursutvikling i de aller fleste nynoteringer de siste årene.
Ta hudly som flere kjendiser hauset som otc aksje. Kom på børs til 19-20 kr pr aksje. Se på den idag!!!
Kunne sikkert nevnt 30 selskap som har lidd samme skjebne.
Meatskull
04.04.2023 kl 21:51 5204


Mainstream Renewable Power
57,903 followers
7h

Our Senior VP Offshore Wind Development, Holger Matthiesen will brief attendees at the 3rd Annual Floating Wind Europe Session on how we work closely with other ocean-users to ensure floating offshore wind can co-exist and work hand-in-hand with all ocean users.

Learn more about tomorrow's event here: https://lnkd.in/guV_ik2B

#sustainabledevelopment #offshorewind
#unglobalcompactsustainableoceanprinciples
omans
04.04.2023 kl 22:28 5231

Flokk og massesuggesjon. En bruker ikke kalkulator så nøye i et slikt stadium/eufori for det handler jo om fremtiden, og den er jo opphausset og enstemmig opplest og vedtatt av flokken at er lys. Tillit blir lagt over på ledersauene, for man vil ikke stikke seg ut og gå motstrøms på det populære. Kurser ble brakt oppover som en klassisk boble, f.eks Nel steg til uante høyder og emisjon var bare positivt, for da betød det mer vekst. På toppen kom hus med stadig høyere kursmål, BAC så 45 kr pga forventet nyhetsstrøm. Ingen kalkulator der altså, det var jo sogar fra en amerikansk storbank så det ble populært. De som tok frem kalkulator fikk sparken ref Krohn i DNB. Slik er en boble, som for dot.com, man vil gjerne finne den nye kula, når man kanskje også gikk glipp av den forrige. FOMO herjer.
Røkke fikk antakelig vis FOMO og ville inn på markedet, og prisen ble satt på boble nivå. Komplottet er et faktum.
Redigert 04.04.2023 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Spartan
05.04.2023 kl 09:59 5155


Takk for god oppsummering av verdsettelsen. Kan ellers lene meg på Frodons betraktninger, som jo er ned mot 5-6 kr aksjen i verdier. Ser Nordnet angir en P/B på 0,49 nå, dvs rundt 19 kroner i verdi per aksje. Frodon betegnet også assets til ca 12 for ikke lenge siden. Det beror jo på fluktueringer i kurs for Acc og scatec som brukes som sammenligning for Mainstream. Matsui skulle en tro var litt mer profesjonell enn å gi mer enn x 2 i pris for reell verdi av et selskap.

Alt i alt finner jeg verdsettelsen attraktiv nok nå til å forsøke en inngang. Fulgt den lenge, men funnet den overpriset.

Usikker på om den er en stayer. Det snakkes mye om renteutgifter, men 0 om inntekter. De har jo ingen, og ser ikje for meg hvor de skal komme fra neste 4-5 år heller. Prosjekter tar tid.

Om Frodon har rett (og jeg vil minne forsamlingen på at han har hatt rett om AKH hele veien) kan det snittes ned. En bunn burde være rundt 5 kr i alle fall.

Ergo tar jeg en liten inngang, fristet til salg om aksjen prises nærmere reelle verdier i fremtid. (12 kr?) Her er det jo ingen vits i å sitte for godt før selskapet har bevist at de kan få en stabil cash flow.
karve
05.04.2023 kl 14:57 5079

Meatskull: Hva er din oppfatning om utsagnet fra DNB hvis det er riktig at Aker vurderer å fjerne AKH fra børsen?. Har selv ingen kilde-opplysning tilgjengelig men skulle så gjerne ha lest dette og eventuelt bakgrunn. Noen ide ?. God Påske 😊🐣
Meatskull
08.04.2023 kl 07:22 4769

Jeg trodde det bare var en tilfeldig analytiker som hadde skrevet at om Aker mente at Verdiene/Nav til AKH stemte så ville det vært lønnsomt for dem og ta AKh av børs? Men her er jo eliten med/banker som Bank of new york mellom som er medlem av World Economic Forum og Baillie Gifford som nøkkel og langtids innvestor
: https://e24.no/boers-og-finans/i/G3eXLx/fondsgiganten-traff-blink-i-tesla-naa-satser-de-paa-roekke
Meatskull
08.04.2023 kl 07:40 4766

Baillie Gifford eier 17,843305 millioner aksjer i AKH med Eierandel 2.58%. Og er nest største innvestor i ACC med 19,881491 millioner aksjer med eierandel 3.29%. Ser vi de snart øke kraftig? De eide jo 7.7% av aksjene i Tesla før de tok gevinst ;) Om AKH eller ACC trenger kapital fremover er disse kanskje villige til og snitre ned men til en kurs gidt over dagens kurs?
Redigert 08.04.2023 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Meatskull
08.04.2023 kl 07:49 4760

Jeg ser at Top20 i akh har økt siden nyttår! Opp fra 80.81% til 80.94%. Hvorfor selger ikke Top20 om ting er så ille som enkelte påstår?
Redigert 08.04.2023 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
karve
08.04.2023 kl 10:43 4688

Så sant, gode innlegg 👍
DividendYield
08.04.2023 kl 14:53 4575

Det er ingen som vil ha dem. De hadde nok solgt om det var mulig å få de euforisk summer som gikk under pandemien.
Meatskull
08.04.2023 kl 15:50 4588

Nå snakker du tull! Fleste dager omsettes der for mellom 10 og 20 mill så her har man kunnet solgt litt og litt i lang tid om man ønsket
DividendYield
08.04.2023 kl 16:15 4583

Jo, men nå har de så store tap at de like godt kan sitte. Tipper Røkke hadde solgt om noen gav 15 - 20 kr. Det var nok ingen av de større som så for seg denne utviklingen.
DividendYield
08.04.2023 kl 16:18 4597

Den mellon banken er forresten ingen enkelt investor. Mer en samling av små aksjonærer ala nordnet i Norge.
Redigert 08.04.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Meatskull
08.04.2023 kl 16:47 4588

Yes. Baillie gifford er innvestert gjennom Mellon ser det ut som
Meatskull
08.04.2023 kl 16:48 4648

Folk sa det samme om Aker solutions or andre aker selskaper tidligere! De som satt har mangedobler pengene sine
Meatskull
08.04.2023 kl 16:53 4736

Trenger bare en solid børsmelding så kan akh stige 50-100% etter kort tid! Hva skjer med aksje kursene når ACC får britisk statstøtte og akh får statstøtte til vindmøller i sammarbeid med Statkraft?
BOHICA
08.04.2023 kl 19:06 4793

Du og tippingen din, vinner du noen gang? Helt utrolig at du klarer å komme med slikt svada. Når har du noen gang hørt eller lest at Røkke skulle være interessert i å selge til 15-20 kr? Det er totalt bs.
AKH er en hjertesak for Røkke, aldri i verden om han fusjonerer eller selger.
Meatskull
08.04.2023 kl 19:14 4782

Er vel ikke så lett for han her når sjefen hans Frodon er på påskefjellet?
DividendYield
08.04.2023 kl 19:40 4767

Det er ikke jeg som sitter på store tap her.

Den sammenligningen med Aker Solutions blir bare helt meningsløs. Røkkes hjertebarn er olje.
Skalleknarp
08.04.2023 kl 20:14 4735

Tror nok AKH vil jobbe fremoverlent for at selskapet skal lykkes. Det ligner ikke Røkke å gi opp. De har allerede omstrukturert fra opprinnelig plan og kanskje det kommer flere endringer. (?) Ikke vits å krangle så lenge eneste fasit ligger i fremtiden hva de får og ikke får av oppdrag. Time will tell. Jeg har troen og er loooong etter nylig inngang. 🤠
Redigert 10.04.2023 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Meatskull
08.04.2023 kl 20:20 4813

Vi veit ikke hvor store tap du eventuelt sitter på. Samt så er det veldig mange som har sitter på store urealiserte tap og ikke solgt og blitt rike grunnet langsiktighet ;) No guts no glory! Tar noen sjangser mens jeg kan for og sikre fremtidig pension! Tenker og førtidspensionere meg om 20 åra tid når jeg er rundt 55. Så har god tid kompis ;) Ingen som veit hva mine 30k akh aksjer er verdi i 2050
10PS
09.04.2023 kl 22:57 4512

Dugnad for havvind-milliarder
Prosjektene er på vei. Konkurransen er i gang. I Kristiansand har flere lokale aktører dannet Southwind for å sikre byen en driftsbase for havvind.
DividendYield
10.04.2023 kl 14:09 4251

-Kostnadene i vindkraftindustrien går til himmels. Hvem tar regningen?

-Konkurransen i vindturbinbransjen har i mange år vært knallhard, og lønnsomheten har vært elendig. Selv ikke Vestas, markedsleder og den aktøren som tar høyest priser, klarer å tjene penger.

Dette er kanskje en av de viktigste grunnene til at Røkke har mistet troen på det grønne?

https://www.kapital.no/investor/2023/04/07/7995728/nye-vindparker-kveles-av-okte-kostnader?zephr_sso_ott=iWl8gB
BOHICA
10.04.2023 kl 16:03 4172

Røkke har mistet troen på det grønne? Igjen, så kommer du med uttalelser du ikke har grunnlag for. Hvor har du den informasjonen fra?
10PS
10.04.2023 kl 17:57 4087

Nytter ikke å diskutere noe positivt med en som er short. Det er bortkastet tid. Det grønne skiftet er kommet for å bli og Røkke er på jakt etter de store kontraktene og det er jo shorterne selvfølgelig livredd for.
DividendYield
10.04.2023 kl 21:57 3929

Aksjekursen, ordreboken og kontraktstørken til akh. Tidligere var det 4 grønne selskap, nå er de blitt to. Hvor lenge er de fremdeles børsnotert?
Gammelpeng
10.04.2023 kl 22:11 3912

Ai ai. Slik går dagene fremdeles ser jeg. Meningsfyllt ?. Not so much🤣🤡
omans
11.04.2023 kl 08:05 3747

Hadde det vært slik at selskapet hadde vært selvgående uten behov for frisk kapital neste 20 år ville det jo vært kurant. Det er fortsatt usikkerhet rundt det finansielle. En aksjonær pr idag må nok regne med en form for utvanning ila neste 2-3 år, så da gjelder det å ha litt kapital i reserve som en kan bruke i rep.emi e.l. Hvis en har trua, kan en jo bare pøse på. Nå er det q1 som er neste, de skrev ved q4 at 2023 så bedre ut enn 2022, så blir da å høre om de er på rett spor. Selve regnskapet blir nok ikke all verden. De må nok overbevise veldig i de neste kvartalene med noe, om tillit fra større investorer skal komme sterkt tilbake. En får håpe at en grise emisjon om par år kan unngås.
Meatskull
11.04.2023 kl 09:27 3644

Kanskje en ide og lese artikkelen som du linker?
Dette omhandler Ørsted og ikke Vestas!

Men klipper denne fra artikkelen din ;)

prisen på strømmen er gjennom en Contract for Difference-avtale lav på rundt 52 euro pr. megawatt-time, altså rundt 60 øre pr. kilowatt-time. Lengden på kontrakten er 15 år, og prisen er fast, skjønt den inflasjonsjusteres gjennom kontraktsperioden.



Altså her ser man jo at noen har dritet seg langrett ut med og låse på 60 øre per kw. Han som landa den avtalen har nok ikke jobb idag!
Meatskull
11.04.2023 kl 09:29 3643

Perfekt Omvend hode skulder formasjon i AKH nå!
10PS
11.04.2023 kl 09:34 3626

DIVIDEND : Ser jo bra ut dette AKH opp mer enn 3 % i øyeblikket. Man må jo ikke miste troen. ACC går også så det suser. Velkommen til det grønne skiftet.
omans
11.04.2023 kl 10:10 3563

Aksjen er ikke selskapet, kursen svinger opp og ned. Hva den er fra dag til dag, gjenspeiler ikke nødvendig vis selskapet. Så du mener at det grønne skiftet kom idag, pga kursen er litt opp?
Alt som går opp vil komme ned igjen om det ikke er substans, og om det er substans ligger i selskapets makt å overbevise om. Når det er forventninger som sender noe opp, må det fundamentale innfri på sikt. Kurs fortsatt ned 78% fra topp, så litt å ta igjen før en kan si at det grønne skiftet er success for AKH.
Vil nok ikke bli et skifte i vår tid, til det er man for avhengig av fossilt ennå på mange 10-år, men det vil bli godt supplement og vil komme mer og mer.
Gammelpeng
11.04.2023 kl 15:43 3409

Vil nok ikke bli et skifte i vår tid, til det er man for avhengig av fossilt ennå på mange 10-år, men det vil bli godt supplement og vil komme mer og mer. Man kan jo lure på hvilken alternativ verden skribenten av det overstående sitatet befinner seg på, i våre bedrifter merkes det grønne skiftet godt allerede. Kostnadene i den forbindelse er allerede godt merkbare.
omans
11.04.2023 kl 16:55 3345

Jeg kjører fortsatt diesel bil (lett lav-utslipp). Dvs skiftet har ikke kommet til meg, og har fortsatt ikke fått pålegg om å gå over til El.
Fortsatt er det bensinstasjoner langs veiene så en får fylt drivstoff.

Et skifte ser jeg på som et skifte, altså skifte ut alt fossilt og kun bruke fornybart. Er vi der første 10-året?
Implementering er kanskje ett bedre ord, Grønn implementering/supplering.

Folkemengden på jorda vil fortsette å øke i åra fremover, og alle vil forbruke energi, Etterspørselen vil øke dramatisk neste 50 år.
--
ed: det kan hende at andre har fått pålegg om grønn skifte, krav i bedrifter etc. Det blir jo et skifte for alle dette gjelder, men et totalt skifte for alle folk, er noe annet.
Redigert 11.04.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
11.04.2023 kl 20:07 3207

Over 80% av biler som selges i dag er EL biler. Mao det tar ikke mange år før det vil være dårlig butikk å selge diesel - bensin når dette fortsetter. Medfører lavere etterspørsel og tettheten på stasjoner som selger Fossilt drivstoff vil tynnes ut. Det blir sikkert også lagt på kraaaaaaasftige miljøavgifter til de som fortsatt sverger til «diesel» Time will tell..🤠

PS: Dette medfører behov for mer EL kraft når EL skal fase ut fossilt!!!
Redigert 11.04.2023 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
DividendYield
11.04.2023 kl 22:13 3104

Du har flere gode poenger her.
Jeg er for øvrig ikke short, eller har vært det. Jeg skulle gjerne gjort det da jeg har advart omprisingen av denne siden rundt 40 kr og til 8 kr. Jeg er heller ikke i mot det grønne skiftet, tvert imot. Det er her jeg synes Omans treffer godt med begrepet skifte.

Røkke startet dette grønne greiene da oljeprisen knakk og folk var hjemmesitterne under pandemien. De tidene er over nå. Oljeprisen gikk over 100 dollar og da skiftet Røkke kurs til olja igjen. Aker bp skal investere 200 milliarder i olje fremover! Om Røkke hadde hjerte for det grønne hvorfor kunne ikke Aker Horizons investert 200 milliarder?

I stedet sitter vi igjen. Med noen skarve Hundre millioner i omsetning i Acc og noen nedstøvede power point presentasjoner. Da har jeg glemt tapssluket mainstream.

Tilbake til Omans grønne skifte. Kanskje det er på tide at noen andre enn oljeselskaper som Aker skal dikterer det grønne skiftet, for å få et virkelig skifte, der vi bytter ut fossile energikilder med grønne og vi slipper slike oppurtunisstiske grep som Røkke har gjort da olje ble lønnsomt igjen og lot Aker Horizons ligge igjen nede i kjelleren, med gamle power point presentasjoner.
10PS
11.04.2023 kl 22:34 3082

Ser ut som de grønne Røkke aksjene (AKH og ACC) trives på børsen for tiden. Kan se ut som folk har fått øynene opp for disse etter en laaang nedtur.
Kjekt å være inne fra bunn mot topp. Gled dere.
synste
12.04.2023 kl 00:06 3006

Innen 2mnd forventes et salg av AKHs 10.9% i Principle Power. Er vel på tide å kjøpe noe, å ikke bare selge om de skal oppnå 2025 ambisjonsmålene..