$$$PGS$$$ "Oppgradert sov-i-ro-aksje med nye bedre vilkår"👏👏👏
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
04.04.2023 kl 19:47
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
PGS: S&P GLOBAL RATINGS OPPGRADERER RATING TIL "B-"
Oslo (Infront TDN Direkt): S&P Global Ratings oppgraderer PGS' langsiktige utstederkredittrating til "B-" fra "CCC+". Ratingen tas samtidig av "creditwatch", hvor den har vært med positive implikasjoner siden 6. mars.
Det fremgår av en melding tirsdag.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Elg_1
B- er veldig mye bedre en CCC. Dette vil bli lagt merke til.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
oppturen
Og de gamle lånene blir 1% poeng billigere ! 😀
Oslo (Infront TDN Direkt): S&P Global Ratings oppgraderer PGS' langsiktige utstederkredittrating til "B-" fra "CCC+". Ratingen tas samtidig av "creditwatch", hvor den har vært med positive implikasjoner siden 6. mars.
Det fremgår av en melding tirsdag.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Elg_1
B- er veldig mye bedre en CCC. Dette vil bli lagt merke til.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
oppturen
Og de gamle lånene blir 1% poeng billigere ! 😀
Redigert 04.04.2023 kl 19:00
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
03.04.2023 kl 10:47
3297
Merkelig at dersom det finnes ledig kapasitet så må PGS ta ut skip fra opplag for å dekke et stadig økende behov, at oppdragsgiverne er villig til å betale stadig høyere rater Iver marked med ledig kapasitet. Pussige greier. Vet ikke hvem som drømmer mest i dette tilfellet.
Normalone
3204
En må tåle at det er forskjellige oppfatninger rundt et selskap fra analytikere - og kursmålene spriker veldig i PGS - slik det også har gjort i andre selskaper som er på vei inn I supersykluser i sin bransje. Det som en kan stilles spørsmålstegn ved, når det gjelder FA, er hvilke analytikere som har fått desidert mest spalteplass, tidspunktet - og ikke minst at en velger å la noen analyser blitt publisert opp til flere ganger i løpet av kort periode.
En får selv finne ut hva en skal "tro på" - samt gjøre sine egne vurderinger/beregninger - det er uansett til slutt tallene som vil vinne - og snart får vi en forsmak om hvilken vei det går. I Q1 22 var omsetningen 136 mUSD - med 10 kontraktsmåneder. Med 17 kontraktsmåneder i Q1 23 - og med noe høyere rater (+ høyere dollarkurs) - kan vi fort få et resultat langt opp på 200 tallet (mUSD) i årets svakeste kvartal. I beste fall kanskje nesten en dobling i omsetning fra Q1 22 (på kun 1 år)...Og CEOene i
PGS, TGS og Sherwater mener at vi kun er i starten av syklusen. Lurer på hvordan FA vil vinkle overskriften dersom Q1 23 lander langt oppe på 200 mUSD....
En får selv finne ut hva en skal "tro på" - samt gjøre sine egne vurderinger/beregninger - det er uansett til slutt tallene som vil vinne - og snart får vi en forsmak om hvilken vei det går. I Q1 22 var omsetningen 136 mUSD - med 10 kontraktsmåneder. Med 17 kontraktsmåneder i Q1 23 - og med noe høyere rater (+ høyere dollarkurs) - kan vi fort få et resultat langt opp på 200 tallet (mUSD) i årets svakeste kvartal. I beste fall kanskje nesten en dobling i omsetning fra Q1 22 (på kun 1 år)...Og CEOene i
PGS, TGS og Sherwater mener at vi kun er i starten av syklusen. Lurer på hvordan FA vil vinkle overskriften dersom Q1 23 lander langt oppe på 200 mUSD....
Nykommer1
3190
🤦🏽♂️🤦🏽♂️
Inflasjonen kommer til å stabilisere seg.
Bankene velter ikke på grunn av høye renter? Det er de som tjener på høye renter. Det er hvordan bankene invester som gjør at de velter. Dette har blitt lagt merke til og vil endres gradvis med tiden.
Inflasjonen kommer til å stabilisere seg.
Bankene velter ikke på grunn av høye renter? Det er de som tjener på høye renter. Det er hvordan bankene invester som gjør at de velter. Dette har blitt lagt merke til og vil endres gradvis med tiden.
FlemmingDK
03.04.2023 kl 10:45
3221
Hej Normalone.
Dit indlæg rammer spot on, og er helt i tråd med min forudsigelse på, at de store udviklings-selskaber er ved at komme i tidsnød.
Det er snart slut med at lave nye aftaler med PGS++, idet flåde udnyttelsen er ved at løbe ind i "SOLD OUT".
Selskaberne kommer derfor til at basere sig på historiske data, de kommer til at tage lidt chancer, da de ikke kan få ekstra nye undersøgelser, da skibene er i produktion andre steder.
Derfor tror jeg, at et firma som Petrobas eller måske også SHELL/BP/PETRONAS?/CNOOC simpelthen tegner aftaler på faste skibe.
Et opkøb af PGS, tror jeg ikke på her og nu, da opkøbsprisen ikke vil reflektere de kommende muligheder, men naturligvis kan en af de store olie butikker købe PGS som en snack, da pengene for opkøbet ikke har den store betydning. i dagens udvikling.
Dit indlæg rammer spot on, og er helt i tråd med min forudsigelse på, at de store udviklings-selskaber er ved at komme i tidsnød.
Det er snart slut med at lave nye aftaler med PGS++, idet flåde udnyttelsen er ved at løbe ind i "SOLD OUT".
Selskaberne kommer derfor til at basere sig på historiske data, de kommer til at tage lidt chancer, da de ikke kan få ekstra nye undersøgelser, da skibene er i produktion andre steder.
Derfor tror jeg, at et firma som Petrobas eller måske også SHELL/BP/PETRONAS?/CNOOC simpelthen tegner aftaler på faste skibe.
Et opkøb af PGS, tror jeg ikke på her og nu, da opkøbsprisen ikke vil reflektere de kommende muligheder, men naturligvis kan en af de store olie butikker købe PGS som en snack, da pengene for opkøbet ikke har den store betydning. i dagens udvikling.
Slettet brukerskrev Blir det 10,38 eller 10,46 som blir slutt da?zzz
Nå ryker sperrene en etter en, idag havner vi høyt 🪁
rischioso
03.04.2023 kl 10:42
3221
Om alle gjentagelser skulle rapporteres inn til ADMIN så ville det ha blitt STILLE på tråden ... ;)
Blir det 10,38 eller 10,46 som blir slutt da?zzz
rischioso
03.04.2023 kl 10:36
3229
Svaret er kort og enkelt - supersyklusen som man håpte på vil kanskje aldri komme slik vi kjenner supersyklus fra tidligere og det av flere grunner:
(1) Covid gjorde sitt inntog som har etablert varige vaner noe som igjen gjenspeiler seg i etterspørselen.
(2) Toppet med krigen i Ukraina hvor Putin som verdens tredje største oljeprodusent ikke respekterer internasjonale regler og snikexporterer betydelige mengder med råolje til dumpingpriser for å finansiere krigen som ikke virker å være slutt med det første hvor Kina og India har blitt de største importørene av russisk råolje og hvor India raffinerer Putin oljen og selger den i EU som Indisk olje.
(3) Kina ligger fortsatt nede etter at nulltoleransen ble opphevet og etterspørselen har ikke på langt nær nådd det man først forventet.
(4) Verden sliter med høy inflasjon som skaper høyere mat og energipriser hvor folk får mindre kjøpekraft noe som igjen fører til mindre forbruk til reiser o.l.
(5) Det eneste verktøyet mot høy inflasjon er renteøkninger som skaper konkurser, økt arbeidsledighet og velter banker noe som betyr at det må bli verre før det kan bli bedre.
* Summen av dette toppet med inntoget av det grønne skiftet har gjort noe med hele markedet hvor markedet gjennom det virker å ha balansert seg selv på tross av lavere tilbud etter ett 10 år med underinvesteringer og av samme grunn virker ikke supersyklusen å komme verken i volum eller omfang slik vi fra tidligere kjenner den noe også utviklingen siden Q2-22 bekrefter ....
(1) Covid gjorde sitt inntog som har etablert varige vaner noe som igjen gjenspeiler seg i etterspørselen.
(2) Toppet med krigen i Ukraina hvor Putin som verdens tredje største oljeprodusent ikke respekterer internasjonale regler og snikexporterer betydelige mengder med råolje til dumpingpriser for å finansiere krigen som ikke virker å være slutt med det første hvor Kina og India har blitt de største importørene av russisk råolje og hvor India raffinerer Putin oljen og selger den i EU som Indisk olje.
(3) Kina ligger fortsatt nede etter at nulltoleransen ble opphevet og etterspørselen har ikke på langt nær nådd det man først forventet.
(4) Verden sliter med høy inflasjon som skaper høyere mat og energipriser hvor folk får mindre kjøpekraft noe som igjen fører til mindre forbruk til reiser o.l.
(5) Det eneste verktøyet mot høy inflasjon er renteøkninger som skaper konkurser, økt arbeidsledighet og velter banker noe som betyr at det må bli verre før det kan bli bedre.
* Summen av dette toppet med inntoget av det grønne skiftet har gjort noe med hele markedet hvor markedet gjennom det virker å ha balansert seg selv på tross av lavere tilbud etter ett 10 år med underinvesteringer og av samme grunn virker ikke supersyklusen å komme verken i volum eller omfang slik vi fra tidligere kjenner den noe også utviklingen siden Q2-22 bekrefter ....
Redigert 03.04.2023 kl 10:51
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
03.04.2023 kl 10:36
3204
Jeg tror ikke det er så opplagt. Jeg tror alle analytikere kjører sine kjepphester og vil gjerne pushe sine case. De kan ikke pushe alt - og skaper dermed en sort\hvit fremstilling
Nidaros-andy
03.04.2023 kl 10:33
3234
Bare for å ha noe å forholde seg til. Og for at han kan mene noe konkret om noe. Ikke bare flytende tekst avsluttet med ;)
Rogue
03.04.2023 kl 10:26
3269
Flott innlegg 👍
Dersom det er tilfelle at debattanten gjentar seg slik flere av dere viser til, så er det bare å rapportere vedkommende. Det er brudd på regler for forumet 👍
Dersom det er tilfelle at debattanten gjentar seg slik flere av dere viser til, så er det bare å rapportere vedkommende. Det er brudd på regler for forumet 👍
RFS
03.04.2023 kl 10:25
3245
Siste utstedte obligasjon er Archer med en flytende variant basert på SOFR + 5 % cash + 5 % PIK.
På godt norsk er dette en flytende rente som i dag er på 4,8 + 5 prosent utbytte + 5 prosent betalt ut i form av nye akser.
Totalt 14,8 % pr i dag altså.
Poenget mitt er at det er dyrt å låne i dag, og 13,5 % for PGS (pluss dyre gebyrer, det er det alltid) kan vi leve godt med.
På godt norsk er dette en flytende rente som i dag er på 4,8 + 5 prosent utbytte + 5 prosent betalt ut i form av nye akser.
Totalt 14,8 % pr i dag altså.
Poenget mitt er at det er dyrt å låne i dag, og 13,5 % for PGS (pluss dyre gebyrer, det er det alltid) kan vi leve godt med.
Normalone
03.04.2023 kl 10:24
3263
Alle kan enkelt komme med et kursmål - men det vanskelige er å finne de gode begrunnelsene, og en kan stille spørsmål ved om analytikeren i Den Danske Bank her kjenner bransjen + satt seg inn i hva som rent faktisk har skjedd på tilbudssiden de siste årene. Med langt færre skip - samt at seismikk nå vil bli aktuelt på mange flere områder enn tidligere (ref havvind + CSS i tillegg til olje) - har tilbudssiden aldri vært strammere (og mindre fleksibel). Men dersom en mener at tilbudssiden er høyere i dag sml med tidligere sykluser, som den danske Bank, så må en for all del selge.
Når det gjelder Q1, så forstår jeg at det krangles om late sales. Er det ingen av dere som har hørt på det Pedersen uttrykte på Q4 (og Q&A i etterkant)? Det som kjennetegner at vi er i en supersyklus er økt kontraktssesmikk - i Q1 22 var skipene aktive i 10 måneder, i Q1 23 var PGS nesten fullbooket (snakkes om 17 måneder) - som er ganske utrolig tatt I betraktning at Q1 er det svakeste kvartalet i året - og med en del høyere rater sml med Q1 22, ser det ut til ar Q1 23 vil bli veldig bra. Så kan en bare tenke på hvordan resten av året blir - når vi også vet at Victory kommer ut av opplag.
Jeg vil anbefale dere å regne på tallene selv - og ikke minst lese f.eks innleggene til Geo1. Når den store havvind kontrakten i NY blir meldt, er PGS (som sammen med Sherwater sitter på tilnærmet alle 3D skipene) allerede snart fullbooket for 2023 - så det begynner å haste for oljeselskapene å skaffe seg seismikk. Så kan en selv tenke over hva der vil gjøre med ratene fremover - og vurdere om en er enig med Den danske Bank i at det er en fleksibel tilbudsside.
Når det gjelder Q1, så forstår jeg at det krangles om late sales. Er det ingen av dere som har hørt på det Pedersen uttrykte på Q4 (og Q&A i etterkant)? Det som kjennetegner at vi er i en supersyklus er økt kontraktssesmikk - i Q1 22 var skipene aktive i 10 måneder, i Q1 23 var PGS nesten fullbooket (snakkes om 17 måneder) - som er ganske utrolig tatt I betraktning at Q1 er det svakeste kvartalet i året - og med en del høyere rater sml med Q1 22, ser det ut til ar Q1 23 vil bli veldig bra. Så kan en bare tenke på hvordan resten av året blir - når vi også vet at Victory kommer ut av opplag.
Jeg vil anbefale dere å regne på tallene selv - og ikke minst lese f.eks innleggene til Geo1. Når den store havvind kontrakten i NY blir meldt, er PGS (som sammen med Sherwater sitter på tilnærmet alle 3D skipene) allerede snart fullbooket for 2023 - så det begynner å haste for oljeselskapene å skaffe seg seismikk. Så kan en selv tenke over hva der vil gjøre med ratene fremover - og vurdere om en er enig med Den danske Bank i at det er en fleksibel tilbudsside.
Du har nok tatt poenget du PeGes 😉 Det er nok en klar agenda for artikkel og tidspunkt for at det kommer nu. Longsen på og hua trekt godt nedover nu og så er det bare å ta påske 🐣👍🏻🦅🦅🚢🚢💨💨⛄️⛄️
Rull79
03.04.2023 kl 10:22
3284
Du skriver godt og jeg tror veldig mange leser innleggene dine. Hva gjelder utvikling i pgs, supersyklus så tar du riktignok totalt feil. Absolutt alt tyder på at Seismikk er i starten av en supersyklus. Se på Kursutvikling, rate utvikling, fartøysmåneder og hva sektoren selv sier. Alle piler peker oppover. Det du kanskje har rett i er at det er tullete å tror på dobling av kurs over natta etc. Aksjen er opp over 40% i år, alt tyder på at den utviklingen fortsetter. Du har garantert ikke gjort 40% på tradingen i pgs i år.
Tipper Danske bank sitt kursmål/ salgsanbefaling er kjøpt og betalt av shorterne. Tviler ikke et sekund på dette, mye penger på spill. Merkelig tidspunkt å komme med en slik anbefaling, like FØR Q1 2023?
Spiller ingen rolle, er nok noen som biter på, men den som er ved sine fulle fem selger ikke noe oljerelatert i dag
Spiller ingen rolle, er nok noen som biter på, men den som er ved sine fulle fem selger ikke noe oljerelatert i dag
FlemmingDK
03.04.2023 kl 10:13
3489
... nu er det jo ikke som, at køre ned til købmanden for at købe mælk. Ligesom mine/cement aktier lever de i store cykelture, hvor ide udvikling(projekt) til gennemførelse har en beviselig turn-time på 5-6 år. Seismic har en turn-time på noget i stil med 1.5-2 år, men klart afhængig af format, politiske størrelse, konkurrencen, miljø forhold med mere..
- Så det du faktisk ser nu, gældende fra juli/august sidste år, er at de store selskaber nu er de "OPSTARTENDE FASER".
- Brasilien har lige lavet deres strategiske plan, udsendt den 31. marts 2023, gældende frem til 2027 (De taler om partner skaber)
- Nye forretningsben er ved at modnes
Du kan derfor ikke forvente, eller sagt på simpelt ..det er naivt at tro, at PGS efter en Pandemic Phase, pludseligt er tilbage omsætningen for 10 år tilbage.
Jeg vil godt sætte min har på spil, at PGS vil have en 100% flåde udnyttelse i 2024, ligesom jeg håber, at de indgår flerårige partner aftaler med store Olieselskaber, således at disse hyrer skibe ind 100% som ved "tør-gang" udlånes til mindre løse opgaver. For en virksomhed som PGS, er det en fantastisk mulighed for at sikre Baseline, dvs. driften af virksomheden
Derfor RIS, da jeg startede med at læse dit indlæg, uden at se, hvem der havde skrevet det, vidste jeg med det samme, at det var dig, som var forfatter.
Du har en fast agenda, du er tålmodig, du rokker dig ikke, du lytter ikke til fakta eller strategierne bagved denne branche, og fuld respekt for det.
Men, du bidrager ikke til noget nyt og det er da også ok, men personligt synes jeg det er spild at livets salt og energi, at bruge så megen tid på det.
Må jeg spørge dig om noget.
Hvad skal bringe PGS ud af den negative tilstand og hvornår ser du det vil ske, eller slet ikke ?
De bedste hilsner og nu eg glæder mig til at læse om din holdning, så vi sammen kan udveksle meninger. Det sidste skaber energi og klarhed.
- Så det du faktisk ser nu, gældende fra juli/august sidste år, er at de store selskaber nu er de "OPSTARTENDE FASER".
- Brasilien har lige lavet deres strategiske plan, udsendt den 31. marts 2023, gældende frem til 2027 (De taler om partner skaber)
- Nye forretningsben er ved at modnes
Du kan derfor ikke forvente, eller sagt på simpelt ..det er naivt at tro, at PGS efter en Pandemic Phase, pludseligt er tilbage omsætningen for 10 år tilbage.
Jeg vil godt sætte min har på spil, at PGS vil have en 100% flåde udnyttelse i 2024, ligesom jeg håber, at de indgår flerårige partner aftaler med store Olieselskaber, således at disse hyrer skibe ind 100% som ved "tør-gang" udlånes til mindre løse opgaver. For en virksomhed som PGS, er det en fantastisk mulighed for at sikre Baseline, dvs. driften af virksomheden
Derfor RIS, da jeg startede med at læse dit indlæg, uden at se, hvem der havde skrevet det, vidste jeg med det samme, at det var dig, som var forfatter.
Du har en fast agenda, du er tålmodig, du rokker dig ikke, du lytter ikke til fakta eller strategierne bagved denne branche, og fuld respekt for det.
Men, du bidrager ikke til noget nyt og det er da også ok, men personligt synes jeg det er spild at livets salt og energi, at bruge så megen tid på det.
Må jeg spørge dig om noget.
Hvad skal bringe PGS ud af den negative tilstand og hvornår ser du det vil ske, eller slet ikke ?
De bedste hilsner og nu eg glæder mig til at læse om din holdning, så vi sammen kan udveksle meninger. Det sidste skaber energi og klarhed.
rischioso
03.04.2023 kl 10:05
3645
Med et slikt nick så kan det være lurt å utelate herrens navn ...
FaeniHelvete
03.04.2023 kl 10:03
3692
Hvorfor i herrens navn skulle noen ønske et estimat fra han.
Det eneste man ønsker er jo at han slutter å skrive innlegg, på samtlige kontoer.
Det eneste man ønsker er jo at han slutter å skrive innlegg, på samtlige kontoer.
rischioso
03.04.2023 kl 10:02
3671
Du får høre på Elgen - han kan i alle fall fortelle deg hvordan du garantert får den rødeste fargen på posisjonen din ... ;)
Sweetspot
03.04.2023 kl 10:01
3636
Nickhead
I dag kl 09:19
Yeeees!!!!!!
15 neste!!!
God morgen forresten (:
I dag kl 09:19
Yeeees!!!!!!
15 neste!!!
God morgen forresten (:
Bennyfyfasan
03.04.2023 kl 10:00
3681
Hvem er skuffet over tallene? Hvem er skuffet over ratene? Slik jeg ser det - er de omtrent som forventet. Det er økende rater og økende bruk av seismikkskip. Selskapet har refinansiert gjelden fra å være egentlig konkurs.
For PGS var starten alltid ETTER refinansiering - uavhengig av rater. Nå er ratene der og skip nok er i arbeid.
De beste kjøpsmulighetene er alltid til stede når analytikerne er uenig.
For PGS var starten alltid ETTER refinansiering - uavhengig av rater. Nå er ratene der og skip nok er i arbeid.
De beste kjøpsmulighetene er alltid til stede når analytikerne er uenig.
Nidaros-andy
3632
Sikkert 50 bekymrede innlegg nå fra ris om risk for lave late sales. Men har enda ikke hørt et estimat. Hva forventer du? 39.3 mill$ som i 2017, 60.9 mill$ som i 2019, 49.2 mill $ som i 2021? Jeg og sikkert mange med meg vil ha et estimat for hva du mener er et skuffende/ok/bra late sales. For om ikke så kommer du til å påstå at resultatet er skuffende mer eller mindre uansett. Hvis du skal mene så sterkt så kom med meningene dine. Vær så snill.
Denne fyren har en diagnose. La han skrive i vei, men bare gi faen i å svare.
rischioso
3622
Ikke dumt - gjorde det samme for trading intervallet er fortsatt 8,8 - 10 så aldri dumt å selge øverst i intervallet og la tyngdekraften gjøre sitt før ny inngang en del lavere i intervallet - for det går opp og det går ned og da gjelder det å følge med ...;)
Sweetspot
03.04.2023 kl 09:59
3618
Slettet brukerskrev Alt er vel bull i din verden?
Ja, stort sett 🚀
Nickhead
03.04.2023 kl 09:56
3687
Alt ut på 10
Sånn passe fornøyd.
Men nå skal jo det bare nedover,så kan vel ikke klage
Sånn passe fornøyd.
Men nå skal jo det bare nedover,så kan vel ikke klage
rischioso
03.04.2023 kl 09:55
3717
Vel, forumet har jo ment at supersyklusen startet i Q2-22 mens markedet ble skuffet. Det samme skjedde i Q3-22 og i Q4-22. Nå er det Q1-23 talla vi venter på med en reell risk for at også den vil skuffe og det p tross av at vi befinner oss året inne i supersyklusen uten supersyklus resultater - da er det også og forvente at markedet senker forventningene og med det aksjekursen ....
Det hjelper lite å mene noe annet for markedet har alltid rett - alltid ... ;)
Det hjelper lite å mene noe annet for markedet har alltid rett - alltid ... ;)
Havvind og lagring CCS markedet spås en enorm vekst fremover ……. Seismikk må prosjektene ha for å få oversikt over div. Viktige grunnforhold …… Peggy er sentral også i det grønne skiftet som Flere her har løftet frem og ikke minst Hvalross med «PGS New Energy « 👍🏻🦅🦅🚢🚢💨💨
Vekst avhenger av myndighetene
Frem mot 2030 forventes det en betydelig vekst i både omsetning og sysselsetting i de nye grønne næringene. I 2030 har Menon Economics kartlagt at aktørene i sum forventer en sysselsetting på omkring 30.000.
– Usikkerheten knyttet til hvor stor satsingene blir og hvor raskt de kommer på plass, vil avhenge av geopolitiske forhold og om myndighetene greier å overholde tidsfrister og sikre areal og rammebetingelser, heter det i oppsummeringen av rapporten.
Aktørene har ambisiøse investeringsplaner. Frem mot 2030 forventer de i sum å investere for 125 milliarder kroner i Norge.
Ikke vært mulig uten petroleumsnæringen
Erfaring og kompetanse fra olje- og gass driver omsetningsutviklingen, heter det i oppsummeringen.
Grønne næringer offshore forventer en omsetning på 250 milliarder i 2030, opp fra 46 milliarder i 2021.
– Dette hadde ikke vært mulig uten erfaringen og musklene til petroleumsnæringen, og tusenvis av dyktige medarbeidere som bygger på over 50 års erfaring med arbeid på sokkelen, sier adm. direktør Hildegunn T. Blindheim i Offshore Norge.
Vekst avhenger av myndighetene
Frem mot 2030 forventes det en betydelig vekst i både omsetning og sysselsetting i de nye grønne næringene. I 2030 har Menon Economics kartlagt at aktørene i sum forventer en sysselsetting på omkring 30.000.
– Usikkerheten knyttet til hvor stor satsingene blir og hvor raskt de kommer på plass, vil avhenge av geopolitiske forhold og om myndighetene greier å overholde tidsfrister og sikre areal og rammebetingelser, heter det i oppsummeringen av rapporten.
Aktørene har ambisiøse investeringsplaner. Frem mot 2030 forventer de i sum å investere for 125 milliarder kroner i Norge.
Ikke vært mulig uten petroleumsnæringen
Erfaring og kompetanse fra olje- og gass driver omsetningsutviklingen, heter det i oppsummeringen.
Grønne næringer offshore forventer en omsetning på 250 milliarder i 2030, opp fra 46 milliarder i 2021.
– Dette hadde ikke vært mulig uten erfaringen og musklene til petroleumsnæringen, og tusenvis av dyktige medarbeidere som bygger på over 50 års erfaring med arbeid på sokkelen, sier adm. direktør Hildegunn T. Blindheim i Offshore Norge.
Tynne begrunnelser er det mer enn nok av her på forumet også. En endeløs strøm av det reneste nonsens.
FaeniHelvete
03.04.2023 kl 09:49
3853
Kan du ikke gjøre som oss andre normalt oppegående og slutte å svare asiatmillionær-trollet
Nå må du slutte med denne blodrenten på 14,7%. Løpende rente er 13,5% og de tok en 2% underkurs på lånet og dermed en engangskostnad på mUSD 9.
oppturen
03.04.2023 kl 09:47
3933
Det der er så selvmotsigende, det henger ikke på greip.
Skal bli så gøy å få tall fremover 😀
Når det gjelder streamere så får PGS et helt nytt sett iløpet av året, trolig har de allerede mottatt en stor del av dette og det frigir kapasitet til å reaktivere Victory som nå iløpet av kommende måned blir klar for oppdrag.
PGS fortalte ved CMD at de planlegger streamer fornying også til neste år og da vil de også få nok streamere til å kunne aktivere enda et skip.
Vi ser også at Sanco Swift nå får helt nye streamere for wind seismikk.
Skal bli så gøy å få tall fremover 😀
Når det gjelder streamere så får PGS et helt nytt sett iløpet av året, trolig har de allerede mottatt en stor del av dette og det frigir kapasitet til å reaktivere Victory som nå iløpet av kommende måned blir klar for oppdrag.
PGS fortalte ved CMD at de planlegger streamer fornying også til neste år og da vil de også få nok streamere til å kunne aktivere enda et skip.
Vi ser også at Sanco Swift nå får helt nye streamere for wind seismikk.
Georg Dokkon
03.04.2023 kl 09:47
3917
Aldri sett en aksje hvor det kriges så mye om kursen, når den begynner å stige da virker det som om noen får panikk og all slags dommedags kursmål dukker opp, gjerne med meget tynne begrunnelser eller uten noe i det hele tatt.
Sweetspot skrev Når den Danske bank og DnB skriker ser jeg på det som BULL.
Alt er vel bull i din verden?
rischioso
03.04.2023 kl 09:45
3935
Det er jo riktig for det finnes fortsatt ledig kapasitet - vi må vel kunne skille mellom håpet og realiteter - for dette henger sammen for når det fortsatt finnes ledig kapasitet så blir det heller ikke ratebonanza og det er den direkte årsaken til at den forventede økningen i inntjeningen lar vente på seg og har gjort akkurat det en god stund nå. Topper vi det med at de har bundet seg til blodrenten på 14,7% og det i hele 2 år og en reell risk for at late sales kommer lavt inn så er det ikke rart at usikkerheten består og at forventningene er i ferd med å senkes ....
Her på forumet skyter man pianisten, budbringeren og hva det skal være. Det er ikke Finansavisen som mener dette, det er analytikeren i Danske Bank.