Hexagon Purus - til hovedlisten på Oslo Børs 30.mars 2023

Rect Angel
HPUR 22.03.2023 kl 18:15 23793

EDIT 29.03.2023 NB! DA ER DET KLART. HEXAGON PURUS HANDLES PÅ HOVEDLISTEN F.O.M. 30.03.2023

Det er overmodent nå. Hovedlisten synes helt klart å være rett hjemmeadresse for Hexagon Purus.

For mer enn nok hysj, hysj? Ja, for det må vel nærmest være 'ny norsk rekord' når et selskap som vokser ekstremt og omsatte for like under milliarden i 2022 for en uke siden - onsdag 15.mars 2023 - SIGNERTE EN ENKELT KONTRAKT MED VERDENS STØRSTE KJØRETØYPRODUSENT TOYOTA (SOM EIER HINO TRUCKS 100%) VERDT CA. USD 2 MILLIARDER (CA. 21 MILLIARDER NOK)...

Hexagon Purus signs landmark long-term agreement with Hino Trucks for zero emission heavy-duty trucks in the U.S.

15.3.2023 07:00 • GlobeNewswire • 

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401509441

...og opplever at en slik giganyhet nærmest forbigås i stillhet.. . Vel, rett skal være rett, Finansavisen gjenga en liten notis fra TDN Finans og E24 publiserte en børskommentar.


Er det noen innen norsk næringsliv som virkelig fortjener mer oppmerksomhet, ja så er det Hexagon Group med Hexagon Purus som `juvelen i kronen'.


Tid 22.03.2023, 15:18:29

MeldingsID 585894
UtstederID HPUR
MarkedEuronext Growth (Oslo)

Application for transfer of shares admitted to trading on Euronext Growth to Oslo Børs

Oslo Børs has received an application from Hexagon Purus ASA for the transfer of shares admitted to trading on Euronext Growth to Oslo Børs.

https://newsweb.oslobors.no/message/585894
Redigert 29.03.2023 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
kelle
19.09.2023 kl 19:15 5183

Rect Angel. Takker for alle fine innlegg du bringer til torgs, når det dukker opp noen vedr. begge selskapene.
Hpur burde nå være godt rustet til for å ta imot de fleste oppdrag som måtte dukke opp i tiden fremover. Skulle også fabrikken i Kina bli ferdistilt i løpet av året ville det være supert.
Det er klart at det har vært store utgifter ved en slik expansjon og at resultatene blir naturligvis bli deretter. Selskapet har vel annosert (break even) i slutten av 24. Men etter det tenker jeg inntektene kommer.
Håper du vil fortsette å informere oss andre , som ikke er så flinke til å finne fram nyheter, i tiden framover.
Rect Angel
19.09.2023 kl 19:34 5148

Når det gjelder fabrikken i Kina, mener jeg å huske at Holum under Q2 2023 for en måneds tid siden sa ferdigstilt i slutten av 2023 og vil begynne å generere 'meaningfull revenue' i midten av 2024.

Hvis noen vil lete det opp, legger jeg ved link til webcasten. Muligens kom uttalelsen som svar på spørsmål under Q & A etter presentasjonen.

CEO Engeset i Hexagon Composites er også styreleder i Hexagon Purus. Under Composites' Q2 2023 to dager etter Purus' Q2, kom Engeset med en sterk oppfordring om se webcasten fra Purus' presentasjon. Hexagon Group fremstår med høy selvtillit nå.

https://www.youtube.com/watch?v=VfSqkkaMegw
Redigert 19.09.2023 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2023 kl 20:08 5116

Haha… du har da nettopp kommentert mitt innlegg.
Jeg slenger ikke ut noe om deg: Jeg gjør lesere oppmerksom på de fakta kirkesamfunnet, med deg i spissen, konsekvent utelater. Jeg er ikke ute etter dine kommentarer på mine korreksjoner av deg. Det verste jeg vet er å beviselig feilinformere folk, og det gjorde du ved å fremstille oppgangen i NKLA som noe relatert til at de endelig rullet ut noe. NKLA er nær konkurs, og fremtiden til hydrogene løsninger innenfor lastebilsegmentet i USA er truet. Det gagner ikke HPUR.
Forøvrig er jeg også av den gamle skolen, men det er ikke ensbetydende med at man er stucked til å være langsiktig i en aksje forever.
Faktisk håpet jeg lenge at HEX+ ville bli en suksess, men sålenge de beholder disse ledere, så vil de forbli små ( selv med kapitalhjelp fra Mitsui).
Uttalelser i det offentlige rom av Flakk har gjort at jeg nå også skjønner at deler av styret er amatører, noe som også er i veien for suksess.

Jeg har ingen enerett på hva en tror om HEX+, og fordi jeg nå har « låst» meg på en dugelig ledelse, så har jeg valgt å ikke skrive så mye mer om de. Unntaket er da selvsagt når det ropes halleluja på feil grunnlag.

Den dagen de får en ny toppleder vil være en gledens dag for HEX+. Da vil også de stige 30% akkurat som NKLA gjorde.
NKLA er ned 5% idag, og gjenopptar sin vei nedover?
Gitarhelt1
20.09.2023 kl 00:22 5028

VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE inn på 24 plass på topp 50 listen med litt over 1,1 millioner aksjer
VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE INDEKS inn på 29 plass med litt over 900.000 aksjer
KOMMUNAL LANDSPENSJONSKASSE GJENSIDIGE inn på 36 plass med ca 596.000 aksjer

HONGKONG AND SHANGHAI BANKING CORP inn på 50 plass med ca 373.000 aksjer
Rect Angel
20.09.2023 kl 16:52 4896

Hexagon Purus er altså leverandøren av tanksystemer/ high-performance type 4 hydrogensylindere til Nikolas hydrogendrevne tungtransportkjøretøy som Nikola begynner å levere til kunder i markedet allerede nå i september.

Her kan man lytte til intervju og samtale rundt hydrogendreven tungtransport ved å åpne linken. Varighet 8:14 minutter. Anbefales!


Arizona-based Nikola Motors could be on the cutting edge of zero-emission technology

By Mark Brodie

Published: Tuesday, September 19, 2023 - 11:14am
Updated: Wednesday, September 20, 2023 - 7:10am

Arizona-based Nikola Motors says it’s recently started producing hydrogen fuel-cell semitrucks and expects to begin delivering them this fall.

The company told Axois it’s had more than 200 orders for the trucks, which have a range of up to 500 miles.

Hydrogen is one of a few zero-emission technologies the trucking industry is working on as transportation is a significant contributor to greenhouse gas emissions in the United States.

To take about these efforts, Rick Mihelic, director of emerging technologies for the North American Council for Freight Efficiency, joined The Show.

https://kjzz.org/content/1857921/arizona-based-nikola-motors-could-be-cutting-edge-zero-emission-technology
Redigert 20.09.2023 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.09.2023 kl 14:14 4717

Veldig svak kursutvikling i Hexagon Purus om dagen, i sterk kontrast til flere ferske, store, signifikante nyheter fra selskapet som nylig ferdigstilt produksjonsanlegg for type 4 hydrogensylindere i Kassel, Tyskland og leasing av lokalitet i Dallas, Texas hvor Hexagon Purus bl.a. skal produsere inntil 10 000 100% batterielektriske tungtransportkjøretøy for USA-baserte Hino Trucks, 100% eid av Toyota. For noen dager siden kom også nyheten om at Nikola Coorporation allerede nå i september, som den første aktør i verden innen bilindustrien, skal begynne å levere serieproduserte, hydrogendrevne tungtransportkjøretøyer til kunder. Disse kjøretøyene er utstyrt med hydrogentanksystemer fra Hexagon Purus.


Her et helt fersk artikkel om det nyåpnede produksjonsanlegget i Kassel. I artikkelen røper også Hexagon Purus' sjef for Europa Michael Kleschinski litt om hva som foregår på kundesiden. Kan det kanskje i den forbindelse være et godt tips at IVECO blir den som følger Nikola og er neste produsent ut med serieprodusert, hydrogendrevet tungtransport?

Hexagon Purus has built a new location for the energy transition in Kassel

September 22, 2023, 9:25 a.m
By: Claudia Feser

Hexagon Purus wants to advance the energy transition with wrapped plastic pressure vessels. The Norwegian company has built a production and development facility in Kassel, where pressure vessels will be manufactured for the European market from October.

These are filled with highly flammable hydrogen, can withstand high pressure and are specially made for the emission-free mobility and infrastructure sectors. Hydrogen can store large amounts of energy. That's why fuel cells are powered by hydrogen, which in turn supply cars, trucks and buses with energy.

Hexagon Purus customers include the bus manufacturer Solaris, the truck manufacturer Iveco and Linde from the industrial gases sector. In the future, they will be supplied with high-pressure hydrogen bottles from Kassel.

And they work like this: Hexagon Purus buys the thermoplastic linings, so-called liners. These cylinder-like hollow containers are wrapped with carbon fibers. “It’s like knitting or weaving,” explains Michael Kleschinski, managing director of Hexagon Purus. It is a thermoset plastic that no longer deforms after final baking at 110 degrees Celsius.

The yarn is a mixture of individual fibers consisting of 24,000 individual fiber filaments. Each of these filaments has a diameter of seven micrometers, i.e. seven thousandths of a millimeter thick. “A human hair has a diameter of around 15 micrometers,” explains Kleschinski by way of comparison, “the carbon fibers are stronger than steel and much lighter.”

There is a metal screw thread on the wrapped plastic container, which can be used to connect the pressure container to the battery. Weight is an important cost factor for customers because the heavier such a component is, the higher the transport costs, for example.

The pressure vessels have to withstand a lot, as hydrogen usually has a pressure of up to 750 bar. According to Michael Kleschinski, Hexagon Purus produces pressure vessels that can withstand up to 1000 bar. Different sized pressure vessels are required for different customers' vehicles. The one for trucks is two meters high and has a diameter of half a meter. It stores 75 kilograms of hydrogen and can withstand a pressure of 700 bar. According to current status, up to 15,000 of these can be produced per year, says Kleschinski. The capacity for pressure vessels for buses and the infrastructure is 21,000 each per year.

A project is currently underway with DB Cargo: Hexagon Purus is developing storage modules with which hydrogen can also be transported by rail and on inland waterway vessels. “Our technical developments are tailor-made for the customer,” says Kleschinski.

The Kassel Hexagon Purus location originally emerged from the AIK company, which was based on Otto-Hahn-Straße in the Waldau Industrial Park and specialized in the processing of plastics. Hexagon Agility GmbH now produces natural gas storage solutions at this location.

Hexagon Purus Kassel is part of the Hexagon Purus group from Norway. The company is listed on the Oslo Stock Exchange. In Kassel, only half of the area in the Langes Feld industrial area is developed. If the need for zero-emission solutions increases, expansion is possible, says Michael Kleschinski. (Claudia Feser)

https://www.hna.de/kassel/ein-neubau-fuer-die-energiewende-92535256.html
Redigert 23.09.2023 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
22.09.2023 kl 14:26 4689

Grønne vekstselskaper nærmest krakker for tiden uansett hvor spennende fremtiden ser ut. På grunn av høye renter og lite vilje til å skrive store kontrakter akkurat nå så blir disse selskapene noe så til de grader straffet på børsen. Her må man bare være tålmodig hvis man tror på det fundamentale.
nhydro
22.09.2023 kl 14:53 4659

Tvangssalg ? Eller er det noen prøver å skape en HS-formasjon ?
Rect Angel
22.09.2023 kl 15:07 4629

I Hexagon Purus' tilfelle er det jo da godt å vite at bare den ene kontrakten med Hino Trucks (les: Toyota) for perioden 2024 - 2030, verdt USD 2 milliarder (ca. 21.4 milliarder NOK), representerer en gjennomsnittlig årlig omsetning på over 3 milliarder NOK i de 7 årene fra 2024 til og med 2030. Så det kommer til å bli livlige år i denne i forgårs nyleasede byggningsmassen i Dallas, Texas:

Hexagon Purus signs lease agreement for new vehicle integration facility in the US

20.9.2023 16:49 • GlobeNewswire

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401611679

Og Hino Trucks er dessuten heller ikke den eneste kunden Purus har kontrakt med innen dette forretningssegmentet (100% batterielektriske, tyngre kjøretøy).

Så ser overhodet ingen grunn til spesiell bekymring som langsiktig i aksjen. I kortsiktige perspektiv derimot kan jo børshandel i perioder tidvis fint foregå uten særlig tilknytning til det fundamentale ved et selskap. Som her nå, IMO.
Redigert 22.09.2023 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2023 kl 15:57 4583

Da ser jeg at siden som hadde et target på 16,90, har nedjustert det til 13,80, altså omtrent det jeg konkluderte med. NKLA har de siste dagene falt betydelig. Muligens tolker markedet det dithen at en ny sjef ikke kan redde selskapet. Om ikke NKLA klarer å holde seg over 1,50 dollar, vil de bli strøket fra Nasdaq.
HPUR brøt gjennom horizontal støtte og gikk også under sin nederste trendlinje i det korte bildet.
Jeg har ikke fulgt spesifikt med hva som skjer innenfor segmentet de er i, men det er tydelig at om en av de 5 fabrikkene de nå åpner ikke har tilstrekkelig avsetning, så vil de fort komme i store problemer.
Uansett er kampen om løsninger for lastebiler for langkjøring ikke over, og mye kan tyde på at inntoget av solid State batterier og hurtigere lading kan utfordre hydrogene løsninger.
Jeg råder de som vil inn i aksjen å sjekke ut realitetene rund de nye fabrikker. Jeg gidder ikke å ta jobben selv: Jeg har ikke noe tiltro til ledelsen og Flakk.
Rect Angel
22.09.2023 kl 22:48 4470

Enova støtter storsatsingen dette prosjektet representerer. Her foreligger foreløpig ikke detaljer om partnere, men tipper Hexagon Purus er med. Hvorfor? Jo, sjekk nyheten fra 2020 nederst om hydrogendrevet 'danskebåt' som nå er under bygging for DFDS med nettopp ABB i spissen for konsortium hvor Hexagon Purus er med. At dette Samskip-prosjektet nå dukker opp, tolker jeg dessuten også som et tegn på at 'danskebåt-prosjektet' for DFDS utvikler seg tilfredstillende.

ABB to power Samskip’s hydrogen-fuelled containerships

 Bojan Lepic
September 21

European containerline Samskip has tapped Swiss tech firm ABB for the provision of complete power, propulsion and automation systems for its hydrogen-powered container vessels.
...
The project is co-funded by the Norwegian state enterprise ENOVA. Operating under Norway’s Ministry of Climate and Environment, ENOVA promotes a shift towards more environmentally friendly energy consumption and production, as well as the development of energy and climate technology.

https://splash247.com/abb-to-power-samskips-hydrogen-fuelled-containerships/


Copenhagen, 26 November 2020

Partnership aims to develop hydrogen ferry for Oslo-Copenhagen

DFDS and its partners have applied for EU support for development of a ferry powered by electricity from a hydrogen fuel cell which only emits water.
...
The partnership committed to achieving this includes DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted and Danish Ship Finance.

https://www.dfds.com/en/about/media/news/hydrogen-ferry-for-oslo-copenhagen

The hydrogen-powered Oslo ferry is uncharted waters for ship designers

slhpaxpix/April 10, 2021/Interview, New ships

Knud E. Hansen will be the unifying force in a project for which standards do not yet exist. At the same time, Ballard will partner with ABB to scale up fuel cell modules to double-digit megawatt sizes.

https://paxpix.dk/2021/04/10/the-hydrogen-powered-oslo-ferry-is-uncharted-waters-for-ship-designers/
Redigert 22.09.2023 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Collo
23.09.2023 kl 08:54 4369

Takk for info! Vet ikke om Hpur er med her - antagelig ligger det også muligheter i dette prosjektet!

https://orsted.dk/presse/nyheder/2022/12/13666862
Redigert 23.09.2023 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
23.09.2023 kl 15:38 4278

Selv takk for info! Fremstår ikke som Hexgon Purus er direkte involvert her, men ethvert prosjekt av en slik karakter er likevel en kjempetrigger for Hexagon Purus som er globalt markedsledende innen løsninger for lagring og transport av hydrogen. Ettersom det ikke finnes rørledningsnettverk for hydrogen, må jo produsert grønt hydrogen både lagres og transporteres fra produksjonslokasjoner til brukerne. Dessuten vet vi jo at Hexagon Purus allerede har forretningsforbindelse til Everfuel og DFDS som begge er med i prosjektet.

Når det gjelder etterspørselen etter Purus' produkter, ga forøvrig CEO Morten Holum et interessant svar på spørsmål om konkurranse under en av de par siste Q & As i forbindelse med kvartalspresentasjon. Da han ble klar over at spørsmålsstiller vinklet spørsmålet mot om Hexagon Purus fryktet konkurrenter, formulerte Holum svaret sitt noelunde slik: "Nei, nei, det forholder seg ikke slik. De førstkommende 10 årene kommer dette til å handle om om vi kommer til å greie å produsere nok til å betjene etterspørselen...". Antar spørsmål og svar gjaldt mobile pipeline til lagring og transport (gidder ikke å lete i webcaster nå, men altså i en av de to seneste), men krysser fingrene for at det samme kommer til å gjelde også for drivstofftanksystemer til alle spekter av transportsektoren (vei, tog, skipsfart, anleggsmaskineri, luftfart, romfart) etterhvert, nå som det bare er dager til Nikola som første selskap ut begynner å leverere serieprodusert, hydrogendrevne tung-/langtransportkjøretøy til sine kunder, med tanksystemer levert av Hexagon Purus.

Hadde markedet trodd på det Hexagon Purus guider, hadde dagens aksjekurs vært en helt annen og høyere. Til nå har imidlertid Hexagon Purus levert på det man guidet ved børsnotering høsten 2020, i perspektiv frem til 2025, til tross for at man som mange andre har vært utsatt for pandemi, problemene med flaskehalser i forsyningskjedene og ekstrem prisstigning på energi og råvarer til produksjon. Så knallsterkt levert, spør du meg. Dette, kombinert med den ordreboken selskapet de facto besitter i dag, gjør at jeg er stor optimist når det gjelder fortsettelsen.

Og angående Danmark. Det store DFDS prosjektet er senest nevnt i mitt forrige innlegg her på tråden, og som en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen, er heller ikke Hexagon Purus fremmed for annen virksomhet i Danmark.

https://www.skipsrevyen.no/grongas-hydrogen-norwegian-hydrogen/norsk-dansk-samarbeid-for-gronn-produksjon-av-flytende-biogass/1500699
Redigert 23.09.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
25.09.2023 kl 14:02 4074

HPUR: ARCTIC SECURITIES TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 23

25.9.2023 09:31 • TDN Finans •

Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities tar opp dekning på Hexagon Purus med en kjøpsanbefaling og kursmål 23 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering mandag.

Meglerhuset mener at aksjen handles til en 30 prosent rabatt mot sine nærmeste peers på selskapsverdi(EV)/omsetning til tross for raskere vekst.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 25.09.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
nhydro
25.09.2023 kl 15:07 4014

De skulle tydeligvis prøve å bli kvitt noen aksjer
kelle
25.09.2023 kl 15:43 3969

23 kroner. Det er nesten en oppgang på ca .60 % Det er vanskelig forstå hva som foregår her. For ca. en uke siden gikk Hpur en dag opp ca. 10% Opp til rundt 19 kroner. Omsetningen i Hpur var denne dagen litt over 40 millioner.

I HEX composite er det i alle fall tre meglerhus som har et kursmål på over 40 kroner.
For min del tar jeg det helt med ro. Datt foresten inn ett par tusen her nå rundt 32,30 Får se rundt juletider om det ikke har blitt en liten bedring.
Rect Angel
25.09.2023 kl 19:37 3879

Verdenspremiere, hydrogendrevet tungtransport er her.

Og Hexagon Purus er altså leverandøren av tanksystemer til Nikolas serieproduserte, hydrogendrevne tungtransportkjøretøy. Verdens første i sitt slag. Nikola begynner nå å overlevere bestilte kjøretøy til kunder, i løpet av noen dager.

Hvis Nikolas CEO Steve Girksy har rett i at Nikola har det forspranget han antyder vis a vis konkurrentene når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, et forsprang han mener kan sammenlignes med Teslas 10 års forsprang på konkurrenter når det gjelder elbiler, ja da lukter denne leverandørrollen av veldig god business for Hexagon Purus.

Hvis jeg skal driste meg til å komme med et tips, tipper jeg det ikke går så lenge før Hexagon Purus melder om kontrakt med Hino Trucks/Toyota når det gjelder hydrogendrevet tungtransport. Vi vet at Purus og Hino Trucks har jobbet med dette i Project Z siden høsten 2020, og vi vet jo hva som kom ut av samme Project Z for Hexagon Purus sin del når det gjelder 100% batterielektriske tungtransportljøretøy: Kontrakt om leveranse av inntil 10 000 kjøretøy innen 2030, verdt USD 2 milliarder ( ca. 21.6 milliarder NOK).


Nikola CEO: “The hydrogen highway is on its way”

Steve Girksy gives delivery updates on hydrogen fuel cell trucks

September 25, 2023
Dani Cole

Nikola’s recently appointed CEO – Steve Girsky – was upbeat about prospects for the company and hydrogen fuel in a recent Q&A session, and did not shy away from difficult questions relating to the firm’s recent battery fire incidents and voluntary recall.

Despite only being in post since August this year, Girksy was confident and spoke candidly about the recent challenges Nikola has faced.

“I think there’s a lot of white space between Nikola and the competition in the zero-emission Class 8 truck market,” Girksy said. He drew on his previous experience as president of GM Europe. During his role there he “asked about Tesla and was told it was bunch of engineers playing with laptop batteries.”

“We know how that turned out,” he continued. “Tesla got a ten-year jump start on the entire industry.”

“I think we have a similar opportunity at Nikola. The big guys are riding off the zero-emissions trucking industry – I know they’re playing with prototypes but they believe this tech is late decades stuff, at the earliest,” he said.

“We’re just getting started. Nikola is not checking a box like the others: this is our business. We are zero emssions, we are energy – and that’s it.”

He added that Nikola’s hydrogen fuel cell electric truck had begun serial production and was undergoing final testing. “I defy anyone to find another zero-emission vehicle [truck] that can run up to 900 miles a day,” he said.

https://www.just-auto.com/features/nikola-ceo-the-hydrogen-highway-is-on-its-way/?cf-view
Redigert 25.09.2023 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
25.09.2023 kl 20:35 3825

Alle er selvfølgelig ikke like oppdatert når det gjelder kontrakter inngått og børsmeldt for snart to og et halvt år siden så en liten tilføyelse er på sin plass om hvorfor jeg nå antyder at partnerskapet med Nikola for alvor begynner å lukte av god business for Hexagon Purus. 29.april 2021 børsmeldte Hexagon Purus denne kontrakten med Nikola, verdt i overkant av €200 millioner (2 286 millioner NOK) :

Hexagon Purus selected by Nikola Corporation to supply hydrogen cylinders for serial production

April 29, 2021 02:00 ET| Source: Hexagon Composites ASA

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Flotte saker selvfølgelig, men enda mye, mye flottere kan det altså bli, for i børsmeldingen står også dette:

'The long-term agreement also positions Hexagon Purus for potential further projects within a range of truck and other vehicle applications with Nikola.'
Redigert 25.09.2023 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
29.09.2023 kl 00:18 3563

Melding fra Nikola (+5. 77% NASDAQ NKLA) nå for en drøy time siden, kort etter stengetid på Nasdaq. Offisiell lansering. Lansering av verdens første serieproduserte, hydrogendrevne tungtransport, og Norge er altså med når denne historiske milepælen i dag er et faktum ettersom Hexagon Purus er leverandør av kjøretøyenes hydrogentanksystemer.


NIKOLA CELEBRATES THE COMMERCIAL LAUNCH OF HYDROGEN FUEL CELL ELECTRIC TRUCK IN COOLIDGE, ARIZONA

NEWS PROVIDED BY
Nikola Corporation 
28 Sep, 2023, 16:29 ET

PHOENIX, Sept. 28, 2023 /PRNewswire/ -- Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), a global leader in zero-emissions transportation and energy supply and infrastructure solutions, via its HYLA brand, achieved a significant milestone today as it celebrated the commercial launch of the Nikola hydrogen fuel cell electric vehicle at its state-of-the-art manufacturing facility in Coolidge, Ariz.

The ceremony was attended by fleet customers, dealers from Nikola's sales and service network, government officials, prominent Phoenix business and community leaders and the dedicated Nikola team, all of whom played a pivotal role in making this achievement possible. The event also included remarks from Nikola executives and Sandra Watson, President and CEO of Arizona Commerce Authority, truck and hydrogen demonstrations, sustainability impact overviews, production line tours and informal technology Q&As with Nikola engineers on hydrogen safety, the HYLA ecosystem and the Nikola human machine interface system.

"Today, we mark the official commercial launch of our advanced technology hydrogen fuel cell electric trucks into the North American marketplace. It's a testament to the relentless `can do' attitude of our team and is a step closer to realizing our vision of sustainable and efficient transportation," said Steve Girsky, Nikola President and Chief Executive Officer. "As we head into the fourth quarter, we are focused on delivering our trucks at scale and securing our position as pioneers in the hydrogen refueling ecosystem to support our customers."

Nikola's ground-breaking hydrogen fuel cell electric truck features a range of up to 500 miles and an estimated fueling time as low as 20 minutes.* This truck is expected to have among the longest ranges of all commercially available zero tailpipe emission Class 8 trucks, with versatile applications ranging from drayage and intermodal to metro-regional truckload and less-than-truckload to certain specialized hauling use cases. 

https://www.prnewswire.com/news-releases/nikola-celebrates-the-commercial-launch-of-hydrogen-fuel-cell-electric-truck-in-coolidge-arizona-301942334.html
Redigert 29.09.2023 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
kelle
29.09.2023 kl 10:12 3401

Ser ikke ut for at dette er noen stor nyhet for den norske finanspressen, men det er vel som vanlig. Det må kun være negative ting for å få noen oppmerksomhet.
Hpur aksjen tikker nå oppover, men volumet er labert. Det er dette det har vært snakk om i årevis også her i landet. Men utbygging av hydrogen fyllestasjoner har stagnert.
Norsk hydrogen ferdistiller sin hydrogenfabrikk og starter produksjonen i november mnd. De jobber også for å få utbygd et nettverk av fyllestasjoner over hele skandinavia, så får vi bare håpe på at det skjer noe snart.
Rect Angel
29.09.2023 kl 11:44 3333

Nei, positive oppslag om Hexagon Group i norsk finanspresse, tror jeg ikke det er noen vits i å ha spesielt store forhåpninger om. Som jeg har skrevet i trådstart, fikk jo ikke Hexagon Purus en gang oppslag på dagen man de facto signerte kontrakten verdt USD 2 milliarder (ca. 21.2 milliarder NOK) med USA-baserte Hino Trucks, 100% eid av Toyota, under hvilken Hexagon Purus skal produsere inntil 10 000 stk 100% batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Hadde vel egentlig fortjent forsideoppslag i dagspressen og innslag i NRK- og TV2-nyhetene den dagen for en nyhet av et slikt kaliber Hexagon Purus, spør du meg. Men muligens finnes det allerede for mange andre aktører som i stor skala produsererer kjøretøy i denne kategorien her i landet?

Vel, vel, det er selvfølgelig uansett en stor dag for selskapet å være nøkkeleverandør av sentral komponenter på dagen Nikola annonserer lanseringen av verdens aller første serieproduserte tungtransport med hydrogen som drivstoff.

Ikke umulig at IVECO blir neste aktør ut med serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport. Også til IVECO har Hexagon Purus leveranser, kom det frem forleden dag. Så der kan det være litt å grave etter.
Redigert 30.09.2023 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2023 kl 11:50 3141

Hexagon Purus Maritime. Har mottatt kjøpsordre for drivstoffsystem. Skal levere hydrogenlagringssystemet, inkludert type4 sylindere, til øvelsesfartøy som skal bygges av Hvide Sande Shipyard i Danmark.


Hexagon Purus Maritime receives purchase order for hydrogen fuel storage system from Hvide Sande Shipyard in Denmark

October 02, 2023 01:00 ET| Source: Hexagon Purus

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, has received a purchase order for a hydrogen fuel storage system from Hvide Sande Shipyard, a Danish shipyard building and servicing a wide range of vessel types.

Hexagon Purus Maritime’s hydrogen fuel storage system incorporating type 4 hydrogen cylinders will be used as fuel storage onboard the training ship SKULEBAS. The training ship is owned by Vestland County in Norway and operated by Maaløy Upper Secondary School to educate future mariners in Norway.

Driving Energy Transformation

"Hvide Sande Shipyard is proud of being part of Vestland County’s hydrogen project. This project fits perfectly with our vision of being a leading provider of zero-emission technology and our previous experience from both battery and methanol technology, says Mike Bylov Torsland, Senior Project Manager in Hvide Sande Shipyard. “We look forward to cooperating with Hexagon Purus on this ambitious hydrogen project”.

“Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions for the maritime industry. We are thrilled to deliver our zero-emission onboard storage technology to educate the future officers and sailors of the Norwegian maritime industry”, says Robert Haugen, Managing Director of Hexagon Purus Maritime. “We continue to see strong interest in our hydrogen storage technology as the maritime sector accelerates its decarbonization efforts. This order further validates our strong market position as an early-mover in zero-emission technology for the maritime industry”.

About the market

In 2023, the International Maritime Organization (IMO) adopted a revised strategy to reduce greenhouse gas (GHG) emissions from international shipping. The revised strategy includes a common ambition to (i) reach net-zero GHG emission by or around 2050 and (ii) indicative milestones that call for reducing total GHG emissions of up to 30% by 2030 and 80% by 2040 measured from GHG emission levels in 2008.  

Making green hydrogen available for use in the maritime industry is critical to reduce GHG emissions. As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps. USD 320 billion in direct investments into hydrogen projects have been announced through 2030 and more than 1,000 hydrogen projects have been announced globally to date. Green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050. 

Timing

Delivery of the hydrogen fuel storage system is scheduled for Q2 2024.

For more information:

Mathias Meidell, Investor Relations Director, Hexagon Purus
Telephone: +47 909 82 242 | mathias.meidell@hexagonpurus.com

Eli Turander, Global Communications Director, Hexagon Purus
Telephone: + 953 35 795 | eli.turander@hexagonpurus.com

About Hexagon Purus

Hexagon Purus enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles. Hexagon Purus' products are used in a variety of applications including light, medium and heavy-duty vehicles, buses, ground storage, distribution, refueling, maritime, rail and aerospace.

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, provides compressed hydrogen fuel storage systems for maritime applications, helping to decarbonize the maritime industry. Hexagon Purus combines maritime experience with extensive hydrogen storage expertise to provide a holistic approach to zero emission maritime solutions. Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions with lightweight composite cylinders that are ideal for maritime applications.

Learn more at www.hexagonpurus.com and follow @HexagonPurus on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/10/02/2752420/0/en/Hexagon-Purus-Maritime-receives-purchase-order-for-hydrogen-fuel-storage-system-from-Hvide-Sande-Shipyard-in-Denmark.html
Redigert 02.10.2023 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2023 kl 12:58 3099

Litt mer kjøtt på beinet når det gjelder dagens melding om at det altså er Hexagon Purus Maritime som skal levere hydrogenlagringssystemet til skipet som skal bygges på Hvide Sande skipsverft i Danmark, i form av melding fra/artikkel om at Corvus skal levere skipets brenselscellesystem.

Pionerorosjekt i ordets rette forstand dette, for vi snakker her om intet mindre enn verdens første nullutslipps fiskefartøy. Interessant nok bygger Corvus sitt brenselscellesystem på Toyota-teknologi. Toyota har en tendens til å dukke opp i mange sammenhenger når det gjelder Hexagon Purus' virksomhet.


– En historisk brenselscellekontrakt for Corvus Energy

Corvus Energy signerer sin første kontrakt for sitt brenselscellesystem.

2. oktober 2023 8:30 Oppdatert  2. oktober 2023 8:30
Av Arvid Steen Bergen 

– En historisk milepæl, sier Corvus-sjef, Geir Bjørkeli.

Corvus Energy er valgt av Hvide Sande skipsverft i Danmark for levering av et komplett hydrogen- brenselscellesystem for opplæringsfartøyet «MS Skulebas».

Brenselscellesystemet er planlagt levert i andre kvartal 2024 og vil være i full drift fra tredje kvartal 2024.

Corvus Pelican Fuel Cell System, utviklet gjennom det treårige H2NOR-prosjektet, bygger på velprøvd teknologi fra Toyota, verdensledende leverandør av brenselsceller til landbasert industri.

Corvus Pelican FC er «inherently gas safe» av design og det eneste marine brenselscellesystemet i verden som kan plasseres hvor som helst om bord på et skip uten ekstra sikkerhetssystemer.

Corvus skal levere et 340 kW PEM-brenselcellsystem, mens Hexagon Purus vil levere hydrogenlagringsløsning.

En viktig kontrakt

Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, er svært glad for den historiske kontrakten:

– Kombinasjonen av brenselsceller og batterier gjør dette til verdens første nullutslipps fiskebåt. Skulebas vil spille en sentral rolle i å vise hvordan brenselsceller kan brukes effektivt, hvilke miljøgevinster som kan oppnås og således være et viktig steg i overgangen til nullutslipp av alle typer fartøy, sier Bjørkeli i pressemeldingen.

https://www.kystens.no/nyheter/-en-historisk-brenselscellekontrakt-for-corvus-energy/2-1-1527441


Corvus signs the first order for its inherently gas-safe Pelican Fuel Cell system.

Press Releases
Published October 2, 2023
By Corvus Energy

https://corvusenergy.com/corvus-signs-the-first-order-for-its-inherently-gas-safe-pelican-fuel-cell-system/
Redigert 02.10.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.10.2023 kl 13:16 2958

Typisk, og tragikomisk. Langevågen ligger i Ålesund. Ålesund ligger i Norge, men nærmest som sedvanlig er det på et annet språk enn norsk man må grave frem pressedekning av nyheter som dette, relatert til innovativ, fremtidsrettet norsk virksomhet. Veldig positivt dette. Flott nyhet!

I likhet med gårsdagens nyhet om Purus' deltakelse som leverandør av drivstoffsystemet når verdens første 100% utslippsfrie fiskefartøy nå blir en realitet på Hvide Sande skipsverft i Danmark (se forrige innlegg her på tråden).


Financial backing secured for maritime hydrogen fuel system

03 Oct 2023by Martyn Wingrove

A full-scale model of a maritime hydrogen fuel system will be constructed in Norway after funding was secured from a Norwegian government-backed organisation

Hexagon Purus Maritime intends to build the first-of-its-kind maritime hydrogen fuel unit in Langevågen, close to Ålesund, after gaining financial support from Innovation Norway.

This achievement comes just two weeks before Riviera Maritime Media holds its annual Maritime Hybrid, Electric & Hydrogen Fuel Cells Conference in Bergen, Norway on 17-19 October 2023.

Hexagon Purus said this demonstration model will showcase solutions available for zero-emissions shipping and can be used to train operators and engineering students in a safe environment.

The full-scale model will include a fuel system with four type 4 hydrogen cylinders, structure, fuelling nozzle and a piping and control system.

It has a tried and tested hydrogen fuel system already in operation on mobility applications across the world, such as buses and heavy-duty trucks.

“Hydrogen will be an important energy carrier on vessels where the operating profile does not suit batteries,” said Innovation Norway senior customer advisor Magne Aarsnes. “We are eager to support players who are demonstrating the role hydrogen can play and helping to move the industry forward.”

Hexagon Purus will establish a development centre in Langevågen for the maritime industry where engineers, shipowners, regulatory bodies and students can learn the functions of a hydrogen fuel system.

“We hope the full-scale model, combined with the development centre, will educate and inspire innovations that accelerate the adoption of compressed hydrogen in the maritime industry,” said Hexagon Purus Maritime project engineer Ingrid Fjørtoft Klokk.

The project is already well underway, and an official launch of the development centre and demonstration model will take place in 2024.

Hydrogen fuel as a pathway to a sustainable maritime industry will be put in the spotlight during day one of Riviera’s Maritime Hybrid, Electric & Hydrogen Fuel Cells Conference in Bergen, where organisations such as Hydrogen Europe and Norwegian Hydrogen will set out plans for demonstrations and seaborne projects.

https://www.rivieramm.com/news-content-hub/financial-backing-secured-for-maritime-hydrogen-fuel-system-77964
Redigert 03.10.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 13:27 2943

Kunne du si noe leveranser i 2023, 2024 og 2025 ?
Rect Angel
03.10.2023 kl 14:01 2907

Selskapet forteller om full ordrebok langt frem i tid og at det som gjelder er å produsere så mye man makter når det gjelder mobile pipeline (lagring/mellomlagring/transport av komprimert hydrogen i større volum).

Så har vi produksjon av batterielektriske kjøretøy tungtransport. Kontrakt med Hino Trucks, verdt ca. 21.5 milliarder NOK, om leveranse av inntil 10 000 kjøretøy frem til 2030 (bare denne ene kontrakten representer m.a.o. en gjennomsnittlig årlig omsetning på 3 milliarder NOK++ i de 7 årene f.o.m. 2024 t.o.m. 2030!). Lignende kontrakt med en ikke navngitt amerikansk OEM innen tyngre arbeidskjøretøy verdt ca. 2 milliarder NOK er også børsmeldt og kjent.

Nikola har nå som kjent, som første OEM i verden, begynt leveranser av serieprodusert, hydrogendrevet tungtransport til markedet. Her har Purus kontrakt fra 2021 om leveranser på 2 millarder NOK++ med muligheter for mye mer, frem i tid. Innen hydrogendrevet tungtransport ligger spenningen i: Hvem blir neste OEM Hexagon Purus lander kontrakt med om leveranse til serieproduksjon?

Forøvrig anbefaler jeg på det sterkeste webcast fra Q2 2023 i august når det gjelder spørsmålet du stiller:

https://www.youtube.com/watch?v=VfSqkkaMegw&feature=youtu.be

Der sier Purus bl.a at man nå nærmer seg målstreken når det gjelder store, tunge investeringer i økt produksjonskapasitet (fabrikker), fullt fokus fremover på å lande nye kontrakter og nå finansielle mål og gjentar guiding gitt første gang så tidlig som høsten 2020, i forbindelse med børsnotering, om omsetning 4 - 5 milliarder NOK og break even på EBITDA i 2025.

Når det gjelder spesifikt maritimt er det tidlig i verden, pionerfasen, men Hexagon Purus er involvert i en rekke pionerprosjekt og alle har jo serieproduksjon som siktemål. Det samme kan sies om gruvedrift og diverse arbeidsmaskineri. Også her er Purus involvert i pionerprosjekt.
Redigert 03.10.2023 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 14:13 2885

Tusen takk for svaret og informasjonen.
Rect Angel
08.10.2023 kl 21:05 2623

Hexagon Purus er en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen. Nå vil Norwegian Hydrogen bygge hydrogenfyllestasjon også på Gotland. Artikkel skjult bak betalingsmur, men overskrift postes på nyhetsverdien.


Här kan Gotlands nya mack byggas – första i sitt slag

Det är på fastigheten som ligger direkt till vänster på Hangarvägen om man kommer från Broväg som Norwegian Hydrogens vill bygga en vätgasmack.

https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/r1d7wq6r/ga-bd-0kr-dp_week
Framtia
09.10.2023 kl 08:17 2489

Nevnes kontrakten med Nikola her...Vet at de inngikk en stor kontrakt med Nel mht. bygging av elektrolyse/ Hydrogen fyllestasjoner...Er det Nikola som skylder Nel i størrelsesorden 500 mill....? Har forøvrig tro på Nikola og at de snart begynner å levere...Drypper vel litt ned på Hexagon konglomerat da, viss finansene er på plass...!?
Collo
09.10.2023 kl 08:28 2469

Det ble sagt på kvartalsmeldingen sist at kontrakten med Nikola utgjør bare ca 10% av ordrereserven og at betaling ikke hadde vært et problem - slik skjønte jeg svarene som ble gitt om dette spørsmålet.
Rect Angel
16.10.2023 kl 13:56 2183

'Hysj, hysj' i ferd med å bli mye mer krevende?

Omfattende, fersk artikkel om Hexagon Purus publisert av FORBES for 25 minutter siden. Gjengir her kun første og siste avsnitt så åpne linken for artikkelen i sin helhet.


FORBES INNOVATION TRANSPORTATION

Hexagon Purus Aims At Hydrogen Market Dominance. Nordic Notes.

David Blekhman
Contributor

I am a professor at Cal State LA and the technical director for the Hydrogen Research and Fueling Facility.

Oct 16, 2023,07:30am EDT

With the hydrogen hubs announced in the USA on October 13 2023 and the global hydrogen market on the rise, seasoned industry leaders who anticipate market shifts are strategically positioning themselves to seize emerging opportunities. Originating from the shores of Norway, Hexagen Purus is poised to expand its product offerings beyond its initial line of hydrogen tanks, gearing up to serve multiple product lines in clean technologies.
...
The Department of Energy has recently announced providing up to $7 billion to establish seven H2Hubs across America. These projects will accelerate a national effort toward clean hydrogen production, deployment, and all the infrastructure enabling generation, storage, delivery, and fueling and other types of small and large-scale projects. These developments offer businesses like Hexagon Purus a monumental opportunity to adapt and deploy early in the transition to a hydrogen-based economy.

https://www.forbes.com/sites/davidblekhman/2023/10/16/hexagon-purus-aims-at-hydrogen-market-dominance-nordic-notes/
Redigert 16.10.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Collo
17.10.2023 kl 13:44 2043

EU-landa skal kutte utslepp frå tungtransport kraftig innan 2040 Måndag kveld blei EUs klimaministrar samde om å kutte utsleppa innan tungtransporten med 90 prosent innan 2040. Vedtaket inneber ein gradvis reduksjon av utsleppa frå nye køyretøy. Det vil seie at lastebilar, semitrailerar og bussar må over frå bensin og diesel til elmotor og hydrogen. No skal saka opp for EU-parlamentet.